Tot nu toe zijn we nog niet onder de indruk van auto’s uit China maar de Chineze fabrikant Geely wil toch in rap tempo de wereld veroveren. Op de aankomende Auto China Show is het merk vertegenwoordigd met niet minder dan 23 nieuwe modellen. Eén daarvan is deze NL concept.
Geely is best lekker bezig voor een Chinese autofabrikant. Zo kwamen ze bijvoorbeeld met een behoorlijk goed ontwerp van de aanstaande Geely GT. Af en toe maken ze nog wel een foutje maar het is wel een merk om in de gaten te houden.
Zo ook deze NL concept. Het gaat om een mid-size SUV en dit ziet er op het eerste gezicht helemaal niet verkeerd uit. Het is in ieder geval geen directe kopie van een Europees model.
Ook qua techniek is Geely sterk in ontwikkeling. Zo zijn ze bezig om voor deze SUV een systeem te ontwikkelen dat automatisch schakelt tussen twee- en vierwielaandrijving afhankelijk van de omstandigheden.
Natuurlijk is dit nog maar een schets en moeten ze het nog maar even klaar spelen om de NL Concept in productie te nemen maar het begin is er. Europa is wederom gewaarschuwd (via cn.autoblog.com).
super zegt
handig voor de superrijke tibetanen ;)
hans zegt
ziet er wel mooi uit al denk ik wel dat de productie versie er heel anders zal uitzien
Wolharig badeendje zegt
De achterkant vind ik mooi, aan de voorkant moet nog wat gesleuteld worden (hij kijkt een beetje smerig)
exodus zegt
dat ziet er zeker niet verkeerd uit, steeds modernere vormen daar uit china :p
jorgen zegt
Ze brengen alleen maar concepten uit, en hebben alle totaal geen (familie)gezicht. Deze lijkt weer enorm op een Kia…
floryn zegt
hebben ze nu een soort cadillac logo op de voorkant prijken?
Bart zegt
zit toch een rav4 in verstopt
bruistablet zegt
ze krijgen het onder de knie…zou als eu maar snel een importbeperking tegen china inzetten .
victor zegt
Het is in ieder geval WEL(de achterkant) directe kopie van een Europees model.
ik vind die achterkant of achterlichten erg saabachtig maarja kan aan mij liggen..
RenJie zegt
@victor
saab-achtig? -.- Jullie zoeken wel erg hard om een vergelijking te vinden.
HQ3 zegt
For the low end cars heeft Geely een logo, maar voor the high end new cars zij zullen binnen kort een heel andere (lux) logo maken
Maghrebi zegt
China gaat de autowereld veroveren, geloof mij maar !
JPM zegt
China zal nooit een wereldmacht worden zolang het de mensenrechten niet respecteerd. Boycotten die Chinezen!
ArcticWolf zegt
lelijk -.-
zelfs al kopiëren ze niet dan vind ik hun ontwerpen nog niet mooi…
en dan nog, waarom zou je zoiets kopen terwijl er genoeg keus is??? ze brengen niet iets nieuws op de markt -_-
mashell zegt
“China zal nooit een wereldmacht worden zolang het de mensenrechten niet respecteerd.”
Precies, omdat ze de mensenrechten respecteerden zijn de romeinen ook zo groot geworden. Genghis Khan was ook vel voorvechter van mensenrechten. Stalin heeft hoogstpersoonlijk Amnesty opgericht…
Na het sarcasmse weer terug naar de realiteit… De geschiedenis leert om groot en machtig te worden en te blijven moet je over je onderdanen heenwalsen (in China nemen ze dat erg letterlijk).
Ik denk ook niet dat China een wereldmacht zal worden. China zal na de aftakeling van Rusland (hebben we mogen aanschouwen) en de USA (dat begint net) als enige wereldmacht overblijven, juist omdat ze lak hebben aan alles en iedereen.
En als we zien hoe lang het geduurd heeft voordat er echt serieus begerenswaardige auto’s uit Japan kwamen, hoe snel Korea inhaalt (Kia en Hyundai zijn pijnlijk goed bezig) en hoeveel harder die Chinezen nog aan hun auto industrie werken kan het niet anders zijn dan binnen 5 jaar de helft van de europese auto industrie of door de Chinezen weggevaagd of simpel in Chinese handen is.
autoblogger zegt
Free Tibet!
Citrofiel zegt
Eerst vond ik de voorkant best agressief. Maar toen ik de onderste grille eens bekeek, viel me de lachende vorm daarvan op. En toen werd het opeens een blij auto, net als de achterkant. :D Ziet er leuk uit!
dekster zegt
@autoblogger
Free copyrights!
Opel antara anyone?
Supreem zegt
Toch een beetje XC60, niet?
Hoedanook, helemaal niet zo lelijk. Die Chinezen lijken inderdaad in no-time bij te benen.
ML zegt
China heeft nog het probleem van het kwaliteitsimago.
Dat heeft voor de Japanners al lang geduurt. En de Koreanen hebben er nog steeds last van in Europa. En nu de automarkt zo vol is heeft China daar mee nog meer werkt me te verrichten. China gaat best hard voorruit, maar het verfijingsniveau haalt het nog niet bij 2 generaties terug van onze astra’s en golfjes.
Ze zullen best veel auto’s verkopen op den duur. Maar voordat deze Chineze bedrijven 10% van de Nederlandse markt hebben zijn we minimaal 10 jaar verder.
Peter Bos zegt
Prima schets lijkt mij zo maar er zijn genoeg middelbare scholieren die dat ook kunnen. Nu eerst nog in metaal zien en dan eens rijden. Over vermeende kwaliteit; Dat is domweg voor Chinese producenten nog niet zo’n issue lijkt mij.
De thuismarkt is supergroot en nog weinig gewend. Dat maakt de auto’s lekker goedkoop (afgezien van arbeidskosten maar die worden in de moderne autoproductie sowieso alsmaar kleiner).
Door goedkoop voor de thuismarkt te produceren hebben ze ook een goedkope auto om te exporteren.
Marktpenetratie op prijs is altijd een goede tactiek zoals ook de Koreanen en Japanners al hebben laten zien.
Dan komt later die focus (no pun intended) op kwaliteit wel.
Stop met schijnheilige geouwehoer over Tibet, waar was je voor de OS? Wist je toen waar Tibet lag? Weet je het nu? Dit blog gaat over auto’s!
Super zegt
@peter bos
Ik heb helemaal niets met “free tibet”, mijn post was een geintje. Ik heb zelf gezien dat er volkeren zijn die veel bruter onderdrukt worden dan de Tibetanen (en ja, ik ben ook in Tibet geweest) Mensen schijnen te denken dat Tibet een soort paradijs op aarde was voordat de chinezen kwamen maar in werkelijkheid hadden die lama’s een soort feodaal/theocratisch systeem dat ook niet altijd even “vredelievend” was. Soms zou ik wel een sticker met “fuck tibet” op m’n auto willen plakken maar ik denk wel dat ie dan in elkaar wordt gemept door die vredelievende free tibet types
autoblogger zegt
@peter: ja ik wist voor de Olympische Spelen waar het lag en wat er aan de hand was.
En ze hebben daar ook auto’s hoor! ;)
Super zegt
@autoblogger
ze rijden daar voornamelijk in landcruisers (benzine, met de grote 6 of 8 cilinder motoren;).
Behalve in Lhasa, daar zie je net als in andere “chinese” steden veel VW’s.
Ik heb zelf een tijdje rondgereden in een landcruiser met een 4 liter 6 cilinder motor, reed best aardig vond ik.
bmw zegt
Ben ik nu de enige die deze auto lelijk vind? SUV’s vind ik al niet super, maar dit is echt een gedrocht met veel te veel lijnen onder het motto “dan lijkt het allemaal wat dynamischer”. Ieuw.
En wat de China heisa betreft: is dat nu fashionable van in koor te staan roepen “de chinezen komen”? Die gaan auto’s maken net zoals dat overal gebeurt en ze gaan ze verkocht krijgen en punt uit. Maar al dat gedoe alsof we straks geen eigen economie meer hebben, is echt huilen met de wolven in het bos.
En het is niet omdat de Tibetanen minder hard onderdrukt worden dan een ander volk, dat het OK is.
En tot slot: de Daewoo’s van 5 jaar terug waren echt slecht, ik denk niet dat mensen nog te vangen zijn met enkel een lage prijs. Toch niet in Europa. Iedereen weet dat die lage aankoopprijs op termijn een dure zaak kan worden.
JPM zegt
@ mashell
Nee je begrijpt het niet denk ik. Ik bedoel ermee dat in de huidige wereld schending van de mensenrechten gewoon niet meer kan. Vroeger in de tijd van de Romeinen was dat normaal ja, maar nu is het publiek erop tegen. Er zal binnenkort een conflict komen tussen China en het Westen en dan zullen de mensenrechten gerespecteerd moeten worden anders zal de groei van China stagneren.
flappie zegt
de chineze fabrikant??
Wim zegt
Die velgen komen rechtstreeks van de BMW X6… Kijk maar na.