De Duitse deelstaat Bremen heeft een primeurtje. Het is namelijk de eerste deelstaat die een algemene snelheidsbeperking invoert op de snelwegen. Vanaf vandaag mag er in de deelstaat niet harder gereden worden dan 120 km/u. Dat hiermee afbreuk gedaan wordt aan het Duitse erfgoed, daar zitten de sociaal-democraten en Groenen die een coalitie vormen in het bestuur van de deelstaat, totaal niet mee.
De maatregel is genomen om de luchtvervuiling te beperken, aldus deelstaatminister van milieu Rainer Loske. Het gevoerde beleid staat haaks op uitspraken van Bondskanselier Angela Merkel die faliekant tegen een snelheidsbeperking is. Goed nieuws is dat Bremen de kleinste deelstaat van Duitsland is en er slechts zestig kilometer autosnelweg doorheen loopt. Je bent er bij die snelheid na een half uurtje weer doorheen en dan kan het gas er weer op. (via: pzc)
luc zegt
al dat natuurgedoe, opwarming van de aarde…
Als de aarde echt opwarmt, waarom hebben we dan nu nog zo’n kou?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Sjit, laat ik nou precies via Bremen naar Zweden moeten komend weekend!!!
Grrrrrrrrrrrr!!
jurrian zegt
als het slecht voorbeeld maar niet doet volgen. zo van: Als er 1 schaap over de dam is lacht de rest hem uit.
Wouter Bos zegt
Ai ai ai… waar gaat dat heen met de wereld… de milieufascisten krijgen in Duitsland de overhand…
Fruitcake zegt
Die groenen houden er wel van om leuke dingen af te schaffen :roll:
floryn zegt
het begin van het einde jongens
RobertJ zegt
zolang ze niet controleren is er toch niets aan de hand? (hint voor Bremen!!)
Oxymoron zegt
Nou en. Op de meeste Duitse Autobahnen bestaat toch al een snelheidsbeperking in de vorm van een Richtgeschwindigkeit van 130 km. Bovendien is Bremen grotendeels stad, dus wees blij dat het niet overal 50 geworden is.
orre zegt
kent er iemand de prijs van de boetes als je toch harder gaat?? :-)
zweedse chef zegt
@Oxymoron, ga eerst je huiswerk doen voordat je allerlei onzin gaat posten
– de richtgeschwindigkeit is een adviessnelheid die overal geldt en is geen beperking
– de bondstaat Bremen is een stukje groter dan alleen Bremen als stad
peter zegt
In Peking mogen ze toch ook niet harder dan 130, en helpt dat?
StormRAM zegt
Ze volgen het voorbeeld van de Nederlanders hier! Automobilistje pesten ’ten gunste van het milieu’, nouja, t is gelukkigmaar 60 kilometer…
ff oftopic: Yesss, de Zeeuwen hebben ook een rolletje bij Autoblog! :P (zie bron)
Esprit de Flandre - Krottegemse Rommelmarkt 6 zegt
Het moest er een keer van komen hé. Er zullen er zeker nog volgen.
bambinodoro zegt
Ik zou zo durven zeggen, laat ons hopen dat het maar bij Bremen blijft
Eric zegt
Wanneer zijn het verkiezingen in Duitsland? Wedden dat.. ze naar de oppositie verhuizen.
Roop86 zegt
Tering!! als dit maar niet het begin is!
Stelletje geiten wolle sokken daar in Bremen!
Mooi klote als ik weer naar Zweden moet maarja
bmw zegt
kom kom het is spijtig maar niet het einde van de wereld… Er is nog altijd de Ring als je echt wil spelen ;-) Wees blij, bij ons hadden ze er al lang een bordje “50” gezet en om de 200m een drempeltje gelegd…
skip zegt
gaan ze weer iets verkloten onder het mom van moeder natuur. hier in de buurt hebben ze twee verkeerslichten geplaatst op een lange weg, slechts 300 m van elkaar. waar we vroeger goed konden doordieselen aan 90 per uur tegen 1500 toeren moeten we nu met wat pech twee keer vlak na elkaar stoppen en weer accelereren. hoezo co2 uitstoot?
Ralph zegt
Ik vind het echt rond uit belachelijk, de snelheid verminderen… of er een limiet op leggen. Als je in duitsland rijdt heb je toch eigenlijk bijna geen files, dit komt door de goede doorstroming van het verkeer op hogere snelheden. Als je dan een limiet op gaat leggen dan betekent dit dat er meer files komen en dus meer uitstoot…. neej, lekker links stemmen weet je zeker dat je over 20 jaar niet harder als 80 meer kan. En heel de dag in de file staat. Ook kost zoiets geld voor de Duitse economie wie besteld er nu een m5 als je er maar 120 mee kan… of een amg, de duitse economie draait hier voor een groot deel op. Niet te vergeten de wat meer exotische merken zoals Porsche of Ferrari.
gerardo zegt
Eindelijk worden ze in Duitsland verstandig; het was toch sowieso al op grote delen van de autobahn onmogelijk om veel harder te rijden. Kijk naar alle snelheidsbeperkingen.
Je zal maar een Audi met 582 pk hebben, sta je toch mooi te kijken. De realiteit gebiedt te zeggen dat overal in de Europese Unie deze pk-monsters overbodig zijn. Laat de autofabrikanten hun ontwikkelingsgelden maar in iets zinnigers investeren!
audi/bmw en cs zijn nu aan zet!
sacha zegt
@gerardo: “…De realiteit gebiedt te zeggen dat overal in de Europese Unie deze pk-monsters overbodig zijn…”
Nee hoor. Op de oprit van de snelweg en bij het stoplicht komt het altijd van pas.
Steve zegt
…ik ben toevalligerwijze vannacht nog langs Bremen gekomen (van Hirtshals in denemarken om 23.30 naar de achterhoek waar ik om 5.00 thuis aan ben gekomen) en wat mij ten zeerste verbaasde is dat dit de eerste keer was dat ik die irritante matrix borden boven de weg UIT zag staan – dus GEEN opgelegde snelheidsbeperking anders dan de 120kmh tussen 6.00 en 20.00 die vanaf flensburg tot voorbij bremen geldt…
anyways…ik ben er in ieder geval met 180kmh op de distronic langsgereden vandaag en heb nergens iets van gedacht
greetingz,
Steve zegt
…en dan bedoel ik die matrix borden bij bremen natuurlijk (verder hebben ze die ook nergens op het traject van vannacht)…
greetingz,
Johan zegt
Verleden week van Oostenrijk naar Belgie gereden (Ischgl – Stuttgart – Keulen – Aken – Brussel). En ik ben weinig plaatsen tegengekomen waar ik meer dan 130km/u mocht doen. Duitsland heeft al een tijdje de onbeperkte snelheid op de ‘Autobahn’ achter zich gelaten. Het is trouwens goedkoper een algemene regel in te voeren op max 130km/u dan overal snelheidsindicaties te geven …
Josje zegt
als dit in heel duitsland gebeurt.. wat is dan nog het nut van duitsland? (en daarmee quote ik Jeremy Clarkson)
Jan C. zegt
Weer een voorbeeld van zich verweren tegen iets wat al lang praktisch gebeurde; Bij Bremen was er al jaren een snelheidsbeperking van kracht, nu is dat dan min of meer wet geworden… Ik ben overigens zelf nog in Flensburg geweest en er is daar geen snelheidsbeperking (dit aan Steve)…
Rond Bremen geen snelheidsbeperking is natuurlijk associaal. Je zou er maar wonen, met al die geluidsoverlast. Dat is precies zo in Nederland, waar mensen naast een vliegveld wonen dat er al jaren lag voordat zij er kwamen en dan gaan klagen over het vliegveld. Men wijst dan zo graag naar links, maar in het geval van Vliegveld Eelde kwamen de meeste klachten uit het elitaire Haren.
Marcel zegt
wie weet nu de exacte regels van Duitsland?
Ga volgende maand op vakantie via Munchen naar Venetie.
Wat gelden daar voor beperkingen en hoe zie ik dat?
Kan ik het ook ergens op internet nalezen?
Jan C. zegt
de exacte regels m.b.t. wat? Snelheid? Op de snelweg onbeperkt, maar richtlijn is 130km/u (overkomt je een ongeluk bij een hogere snelheid, kan het zijn dat je (deels) de verantwoordelijkheid toegeschoven krijgt) – dit behalve op stukken waar een bord een andere snelheid aangeeft.
mercedesfan zegt
Volgende verkiezingen zullen de groenen niet blij zijn dat ze deze maatregel genomen hebben.
chairman zegt
@ralph
dat er in Duitsland bijna geen files zijn is echt niet waar, in het Ruhrgebied en rond grote steden kan je aardig oponthoud hebben, ongeacht de snelheidslimiet dus.
Wat misschien een belangrijkere rol speelt in het kleinere aantal files is de wegbelasting en de onrust in de infrastructuur. Waar we in Nederland bijna elke 500 m een op-/afrit neerleggen of een benzinepomp, zijn in Duitsland grote stukken zonder verstoring te rijden, dat helpt aanzienlijk tegen files.
Wellicht herinner je je de A10 werkzaamheden, toen de Amsterdammers de ring niet meer als afsteekje konden gebruiken, namen de files af, ondanks de puinhoop door de werkzaamheden.
gerardo zegt
Helemaal gelijk Ralph! En dan te bedenken dat men op verschillende plaatsen het aantal op/afritten vaak nog wil vergroten; iedere zichzelf respekterende gemeente wil er wel eentje!
Woef zegt
@Marcel: easy: als er een bord met een snelheidsbeperking staat, moet je je daaraan houden. Of toch tot de eerstvolgende oprit erbij komt. Logisch, want wie daar op de snelweg komt gereden, heeft het bord met de snelheidsbeperking niet gezien en kan dus niet weten hoe snel je mag.
Bovendien kan je nog voor de eerstvolgende oprit al een bord tegenkomen dat betekend dat de snelheidslimiet is opgeheven: een rond bord met twee dwarse strepen eroverheen.
Let wel op: de limieten worden zeer rigoreus gecontroleerd: bij nagenoeg alle wegenwerken (60 of 80 km/h max) staat een piepklein flitsdoosje in de berm verstopt.
dekster zegt
En als die maatregel niks uithaalt, toch terug vlammen?
bp zegt
pfff die groenen nerdjes krijge het steeds meer voor het zegge omdat ze zich vereeningd hebe dat zoude wij snelheidsmaniaken ook moete doen en het opnemen tege die groentjes
Stef zegt
Als 1 schaap over de dam is…
Mercbenz zegt
Kan iemand mij vertellen wat het lekkerste (rustigste) stukje autobahn is waar je lekker rechtdoor zonder snelheidslimiet kan knallen??? Het liefst een beetje dichtbij de grens…..
m5 zegt
in die hoek van duitsland ben ik nog nooit geweest en ik zal er nooit komen ook
B64 zegt
Valt allemaal wel mee hoor. De deelstaat Bremen is slechts 400 km² groot (ter vergelijking: de gemeente Amsterdam meet 219 km²), en omvat eigenlijk alleen maar de stad Bremen en het even verderop gelegen Bremerhaven; het tussenliggende gebied valt onder de deelstaad Nedersaksen.
Ik ben nog nooit in die buurt geweest, maar er zijn volgens mij niet zoveel Duitse snelwegen in of in de buurt van grote steden waar je nog ongelimiteerd kunt jakkeren. Kortom, het lijkt me dat deze maatregel niet zo heel veel verschil maakt met de huidige praktijk.
Je kunt dit dus ook zien als een bezuinigingsoperatie: dan hoeven ze niet overal van die bordjes 120km/u neer te zetten, alleen aan de randen is genoeg.
Melvivio zegt
hmm kom je daar niet langs wanneer je naar denemarken moet ?
orre zegt
daar kom je zeker langs als je naar denemarken rijdt. ik doe dit namelijk meermaals per jaar maar dan vanuit belgie. daarbij wil ik ook vermelden dat op de meeste duitse autobahnen de regel is dat je mag vlammen tussen 8 uur ’s avonds en 6 uur ’s morgens. overdag is het dan meestal 120 of 100 in het slechtere geval…
9000cse zegt
@ Ralph
1) Files in Duitsland. Luister via het Internet eens naar de verkeersinformatie op een Duitse radiozender. Om het hele en halve uur te beluisteren. Zo krijg je een realistische kijk op de werkelijkheid.
2) Je draait het probleem eigenlijk om. Je zegt, dat snelheidsbeperkingen onnodig zijn, als je zulke snelle auto’s bouwt als M5, AMG, RS en Porsche. Dat is nou net het grote probleem. Duitsland heeft een zéér sterke lobby om te voorkomen, dat de Duitsers Europese regelgeving krijgen opgelegd. De Duitse autoindustrie zou hiervan de gevolgen pijnlijk ondervinden. Maar de verkeerssituatie in dat land laat het hardrijden niet echt meer toe. Ik rijd sinds vele jaren jaarlijks +/- 100.000 km in Duitsland, evenveel overdag als ’s nachts en er is wel eens een mogelijkheid om het gas eens lekker in te trappen (daar, waar het nog is toegestaan, want er zijn erg veel snelheidsbeperkingen), maar langer dan vijf minuten harder dan 160 km/u volhouden is er bijna niet mogelijk. Het werkelijke nut van auto’s zoals hierboven genoemd, ontgaat me dan ook geheel. Ten minste voor het dagelijks gebruik, om je over grotere afstanden te verplaatsen. Je tijdwinst staat in ieder geval in geen enkele verhouding tot de prijs, die je ervoor betaalt.
CocoCool zegt
Toch maar naar Italia
Knorrit zegt
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee. Dat kán niet waar zijn! Waarom moeten die figuren toch weer mijn vrijheid inperken! :-(
Sef zegt
En ze menen wat ze zeggen. 8 maart vanuit Zweden geflitst op een stuk waar we 120 mochten. Kleine overschrijding van 29 kilometer (gecorigeerd!). En geloof me, ze zijn sneller binnen dan de Nederlandse bekeuringen.
RA999 zegt
@Knorrit
Dat is toch juist de taak van de overheid? :P
eMilt zegt
@Woef: Valt erg mee hoor… Als er een maximum snelheid geldt rijdt de gemiddelde Duitser toch nog zo’n 20 a 30 km/u harder. Ik kan niet bevestigen dat er veel gecontroleerd wordt bij wegwerkzaamheden. Ik zie het eigenlijk zeer weinig. De flitsers die ik af en toe wel eens zie in Duitsland zijn behoorlijk groot overigens en ogen zelfs wat ouderwets vergeleken met wat de Nederlandse politie gebruikt. En als je dan toch geflitst wordt zijn de snelheidsbekeuringen in Duitsland gelukkig een stuk goedkoper als in Nederland.
C70T5 zegt
@mercbenz
A57 eerste 60km, geen snelheidsbeperking en geen hond op de weg….blazen dus.
tarquesh zegt
Het gaat goed fout in Duitsland. Door dit artikel weet ik welke aso partijen dit bewerkstelligt hebben. Grunen, nog maals Grunen, en de sociaal democraten. Er had een referendum moeten plaatsvinden! Ik hoorde dit afschuwelijke bericht ook op de radio. Alle Duitsers zouden deze partijen voor altijd moeten boycotten. Het enige leuke aan Duitsland gaat eraan. De groenen leggen je leven aan banden. Waar moet je nu je SL of een M3 uitlaten. In een andere deelstaat waar waarschijnlijk ook Grunen wetten in willen voeren om automobilisten te pesten.
Ik stoor me ook behoorlijk aan de maximum snelheden die in Nederland gelden. Rij je even een keertje 130 rijd er zo’n dom Zweeds ding met blauw rode strepen naast je. Kijkt er zo’n deus naar je, die je het liefste……
Windhoos zegt
Fuck a duck, wat een belachelijk zooi zeg nu is er geen weg meer terug jongens. Ik neem aan dat iedereen het gezegde “als er één schaap over de dam is kent….?”. Zeer betreurenswaardig dit, zeker als je aan de duitste grens woont met je snelle exotische bolide die er om smeekt om uitgelaten te worden. Ikzelf zou iig helemaal gek worden……
tarquesh zegt
In autoweek nr11 staat een interview van een Nederlander die speciaal voor zijn snelle auto een Mitsubishi 3000GT in Duitsland is gaan wonen. Deelstaat Nordreinwestfalen. Ik heb collega’s die daar wonen, dus kan informatie van hun krijgen.
bmw6cil4life zegt
@ floryn
zeg dat nou niet :(
C70T5 zegt
@tarquesh
Ik ben ook op zoek naar een huisje in Duitsland. Niet alleen voor mijn (relatief) snelle auto….ook motorrijtuigenbelasting etc.
bmw325i zegt
zo en zal die prive chauffeur van die deelstaat minister hem ook gewoon 120 rijden dan dat gelooft geen mens natuurlijk!