De Volvo C30 is een behoorlijk kek karretje. Het enige probleem is dat het standaard model voorwielaandrijving heeft. Met achterwielaandrijving zou je er een stuk meer lol mee kunnen hebben. Gelukkig heeft een bedrijf uit Zweden een oplossing gevonden.
Het Zweedse bedrijf Skruffse heeft namelijk een C30 gestript en volledig nieuwe opgebouwd. De aandrijving ligt nu op de achterwielen en tegelijkertijd is er een bodykit gemonteerd. Ook heeft de Skruffse C30 wel hele grote velgen. Veel details zijn er niet bekend maar het ziet er indrukwekkend uit. (via Carscoop)
Meer foto’s zijn hier te zien.
zondagsrijder zegt
Volgens mij vinden die zweden het origineel gewoon een veel te hoog en veel te suf karretje. Goed dat ze een goeie poging gedaan hebben om er een échte Volvo van te maken.
tt freak zegt
normaal vind ik ze niet zo.. maar deze is wel kicke
FiXeR zegt
Ik zie een hele mooie, dikke turbo daar.
desigmMnn zegt
@zondagsrijder= volvo is altijd suf en hoog, geen rijdersauto.
FiXeR zegt
@designMann, jij hebt zeker nooit een 850 T5R ofzo gezien? Volvo’s zijn juist gemaakt om te rijden, perfect te rijden zelfs!
Le Feber zegt
@FiXeR
Aan het rij gedrag zal het niet liggen, volvo’s rijden zeer goed, maar het design vinden veel mensen saai, duf en inzichtloos.
w0o0dy zegt
Is dit niet gewoon een C30 body op een bestaand race-chassis? Basis voor een rallycross auto of zo of een sillouet racer of zo.
ZeRoo zegt
Als ze die achterkant iets minder retro hadden gestyled werd een c30 denk ik veeeel meer verkocht!
RWD altijd leuk!
pelezinho zegt
geef me maar een 1 serie
GeoBem007 zegt
Ziet er geen auto uit voor op srtaat, maar voor op een of ander circuit.. Spijtig!
Wel iets te grote velgen :P
Romano zegt
Huh?? zo kan je toch niet sturen\, die wielen zijn te groot voor die wielkasten
RenJie zegt
als je een 1 serie koopt heb je het probleem niet :P
yannick zegt
jeuhj noggis nen topic van mij :-)
SimonMc zegt
@RenJie: klopt, maar niet iedereen valt op het hangbuik-zwijn uiterlijk van de 1-serie.
Deze C30 ziet er in ieder geval véél gelikter uit.
bozewolf zegt
Ziet er best koel uit. Lekker leeggestript ook. Zal wel gaan als de gesmeerde bliksem.
Die turbocharger btw. Jezus, ding is net ’n meloen. Amai, dat zijn geen grappen meer, hé!
Rick dos zegt
Het kan aan mij liggen, maar dit ziet er meer uit als een raceauto dan een auto die we ooit op straat zullen zien….waar dan ook….
yannick zegt
Rick, de straat jom das nen jungle! daar geld maar 1ne wet,
Die van de sterkste!
sorry voor deze uitspatting :-p
Rick dos zegt
Yannick, ik weet het! Daarom staat mijn Leopard tank van het Nederlands leger in de bestelling!
I’ll show thém who is boss! :P
MATSS zegt
kdenk dat er n airride systeem in zit op de voorlaatste foto ziej die KW pulln en dat ie zo hoger kan staan en tenminste draain
C30CDIAMG zegt
Wat is eigenlijk de reden waarom het kleine en veel uit het midden segment met voorwiel aandrijving geleverd wordt…? Als ik het zo in mijn gedachten na ga, dan lijkt het mij makkelijker om achterwiel aandrijving te maken dan voor…?
Bovendien vind ik persoonlijker dat achterwiel aandrijving toch wel ietsje fijner rijdt dan voor..
Who know’s?
Tinos zegt
Voorwielaandrijving geeft een veiliger weggedrag (voor de meeste bestuurders dan), sneller onderstuur dan overstuur.
Volgens mij is nog een reden dat het simpeler te bouwen is, bodemplaten kan je makkelijk voor meer modellen gebruiken. En het maakt auto’s iets ruimer.
w0o0dy zegt
@RR V8 (BMW M335D TOURING): eigenlijk is het heel simpel…. door aandrijfas en andere zaken is de ruimte in een achterwielaangedreven auto veel minder efficiënt benut dan bij een voorwielaandrijver.
Bij Fwd zitten motor versnellingsbak, aandrijfassen allemaal onder de neus van de auto… dat zorgt voor meer ruimte achterin de auto. Dus een grotere kofferbak, meer ruimte voor de tank en dus hoeft de achterbank niet naar voren en is er achterin meer ruimte om fatsoenlijk te zitten….
bozewolf zegt
Aye, tis ruimte en efficiente (hoe je je ruimte benut). Je hoeft je aandrijflijn en bak niet naar achteren te halen.
lincoln zegt
@RR V8 .. efficienter bouwen , economischer rijden en in zweden wil nog wel eens sneeuw vallen en dan is achterwiel aandrijving waardeloos ..
voorwiel aandrijving is in alle opzichten beter ..
carsofcoolhaven.nl zegt
Kolere… dat zijn geen banden meer, dat is een elastiekje om een velg… Deze auto zal wel doorrijden waarschijnlijk, maar dat hele kale om te racen, ik kan er niet echt warm van worden
SimonMc zegt
@lincoln: in bijna alle opzichten dan, waar achterwiel aandrijving waardeloos is in sneeuw, is voorwielaandrijving waardeloos wanneer je 250 pk + op de baan wilt zetten… ( uiteraard met een paar uitzonderingen ).
lincoln zegt
@SimonMc .. maarrrr het is in alle gevallen inefficient .. alles kost meer energie met achterwiel aandrijving ..
toch zweer ik erbij ..
Willy1 zegt
Idd als ze lek zijn dan kun je waarschijnlijk gewoon doorrijden…
Fova' zegt
Een stuur is ook wel handig
C30CDIAMG zegt
Tkx, ik begrijp het!
gijs zegt
tsja de volvo 850 is niet voor niks uitgeroepen toen der tijd voor mooste stationwagen.
wat nou inzichtloos?
zwevend dashboard?
wat nou inzichtloos?
Lovesmyvolvoc30 zegt
Zondagsrijder,
ik vind het echt bullshit wat je zegt over Volvo!
Een Volvo rijdt namelijk als een vorst.
er is geen auto beter dan een volvo.!!
Gr.
yellowfellow zegt
@lincoln
in de sneeuw heb je wel veeeel meer tractie met een achterwielaangedreven volvo
lang geleden met de volvo 940 (Rwd) naar oostenrijk gaan skien. makkelijk met zomerbanden. (en voorzichtig rijden natuurlijk) Nu met de v70 (Fwd) moeten we winterbanden installeren om naar oostenrijk te gaan.