We weten het allemaal: de staat kleedt de automobilist uit. Het kwartje van Kok, de BPM, de boetes voor minimale overtredingen, de monsterlijk hoge accijnzen en ga zo maar door. Telkens weer komen er nieuwe regeltjes die ons als automobilist raken, daar waar het het gevoeligst is: in de portemonnee. Telkens weer als er nieuwe belastingen of maatregelen worden aangekondigd is iedereen in rep en roer. Maar nooit slaan we eens terug.
Ik ga niks schrijven over het hoe en waarom. Dat spreekt allemaal voor zich en is al zo vaak besproken. Maar toen ik een paar dagen geleden las dat wij belasting betalen voor de boetes die ambtenaren in voornamelijk het noorden van ons land rijden, was voor mij de maat vol. Ik wil actie. Ik wil het hebben over hoe we de staat nu eindelijk eens kunnen laten weten dat we het niet meer pikken. Dat we niet akkoord gaan met kilometerheffingen en toekomstige razzia’s tegen de zwaksten van de autosamenleving. Dat we het eenrichtingsverkeer zat zijn, dat we ook wel eens wat terug willen zien voor de miljarden euro’s die we in de schatkist gepompt hebben. Natuurlijk, we krijgen een bredere A2, een filestrookje hier of daar. Maar zelfs als er een filestrook ligt moet je je nog maar afvragen of je hem mag gebruiken, of dat één of andere lamzak de uitspraak van de Raad van State verkeerd begrijpt.
Of ik het antwoord heb? Nee. Maar er zijn vast en zeker een stel knappe koppen onder de lezers van dit blog. Mensen die weten hoe de regeltjes in elkaar steken. Die weten hoe we er mee wegkomen als we geen belasting meer betalen. Ik verklaar de reactievelden bij deze voor geopend. We moeten nu in actie komen voordat er echt geen weg meer terug is. Voordat we allemaal in de trein moeten stappen omdat de benzine een tientje per liter kost. Wie heeft er ideeën? Hoe raken wij de overheid eens in plaats van zij ons? En kom alsjeblieft niet met ideeën als “laten we met z’n allen op het binnenhof gaan staan met een spandoek” want de tijd dat men zich daar iets van aantrok in Den Haag ligt ver, vér achter ons. Hoe raken wij, als automobilisten, de overheid? Hoe laten we weten dat we het niet meer pikken? Of pikken we het wel en laten we ons gewoon uitkleden? Lijkt me niet toch?
art zegt
We gaan over op burgerlijke ongehoorzaamheid. Elke autoblogger gaat een weg blokkeren, door erop stil te staan, of we sluiten heel a’dam af geen goed idee??
Gregorius zegt
Ik weet het. Start een poll met oplossingen op TON van Rita. ZIJ luistert naar het volk! Zij maakt het verschil! Zij is niet links, ze is niet rechts, ze is recht door zee! Heb je een goed idee; met haar 25 virtuele zetels kaart zij het aan.
(Je wordt dan echter wel in 1 zin genoemd met de 57% van haar aanhang die nog voor de doodstraf is en dat zijn dan nog altijd meer dan een miljoen mensen!).
John zegt
Ja wordt zeker tijd dat er iets gebeurd, weg met dit kabinet als eerste !! En we zullen nu eens met zijn alle 1 week niet moeten tanken . Ik denk dat staken te weinign mensen durven zoals in bijvoorbeeld Italie. De melkkoe is nu zolangzamerhand echt wel uitgemolken lijkt mij, steeds meer mensen verliezen hun vrijheid ( lees auto) omdat alle kosten echt absurd stijgen.
Waarom is bijvoorbeeld de wgenbelasting in Zuid Holland weer extra verhoogd??? Al die idiote belasting en milieu maatregelen in dit land ook, wordt alleen gebruikt voor de schatkist en om andere idiote ideeen mee te sponseren. De ministers willen alleen maar hun naam in de boeken hebben.
Gijs zegt
Een belastingexpert ben ik niet…… maar we kunnen wel de tweede Belastingdienst, CJIB, aanpakken:
– altijd bezwaar aantekenen;
– ijkrapporten, verklaringen, wat je maar kunt verzinnen opvragen;
– en mijn persoonlijke favoriet: boetes betalen in termijnen! € 120,-? Dat zijn dan 24 termijnen van €5,-. Gewoon even instellen bij het internetbankieren en klaar. Vervolgens stijgen bij het CJIB de administratieve lasten de pan uit. Daarom sturen ze je dan een briefje met de opmerking dat ze niet zo gecharmeerd zijn van je betaalmethode….. geeft niets. Nergens in je beschikking staat dat je het totale bedrag in één keer moet betalen.
Aiii zegt
@Gregorius, uiteraard wordt dat aangekaart. Verdonk wordt te populair en moet dus methodisch gesloopt worden.
(42% van de Nederlandse bevolking is voor de doodstraf btw. En als je wat rechtser gestemd volk trekt zit je uiteraard boven dat percentage, maar goed. Then again, denk maar eens aan als een dierbare van je verkracht wordt, ben je dan ook nog tegen de doodstraf?).
@on-topic: Wat we zouden moeten doen is massaal ons spaargeld in een stichting stoppen die als doel heeft het ontkrachten van de vele millieu fabeltjes die ons door de strot geduwd worden onder het mom van: “auto’s zijn hoofdveroorzaker van het broeikaseffect”, het is onbegrijpelijk dat er geen overheid op deze wereld is die niet de extreemlinkse lobby volgt, terwijl er gaten in die theorie zitten van hier tot aan Tokyo.
lincoln zegt
er is gewoon een makkelijke manier voor ..
massaal niet betalen ..
en bij de pomp de brandstofprijs betalen zonder accijns .. dus gewoon 40cent per liter op de balie gooien voor de goede service ..
voor de rest is het dan (terug)gestolen waar .. hoeft de pomphouder geen accijns over af te dragen ..
maarja in een leasebakken/pin cultuur is dat lastig ..
want het moet wel massaal gebeuren ..
dus gewoon allemaal niet betalen .. dan word het protest vast wel ontvangen ..
jampa zegt
ik denk dat het lastig is om iets te vinden waarmee men de heren in den haag kunnen pakken, maar als er iets straks bedacht wordt, ben ik van de partij!
Bunzing zegt
ik vind dat we met ze allen met spandoeken naar het binnenhof moeten:D
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Er bestaat een regel dat als je ‘zoveel’ handtekeningen ophaalt, een bepaalde zaak op de politieke agenda wordt gezet. (heb ff geen zin om er verder in te duiken vandaag…)
Als je een goede stelling poneert, daar via een site met links naar alle autosites voldoende handtekeningen ophaalt, wordt het verplicht besproken in de kamer. Heb je alsnog niks aan, maar dan heb je in ieder geval een signaal afgegeven.
En als autoblog haal je er nog een goede publiciteit mee ook! Een ouderwets ‘pamflet’ dus zeg maar. A la:
Automobilisten vereenigt u!
Wist u dat er jaarlijks via autogerelateerde belastingen 458906345689194 wordt opgehaald?
Wist u dat er slechts 678245 van terugvloeit naar de automobilist.
Met het plaatsen van uw handtekening eist u uw deel terug!
Blablabla, genoeg handtekeningen, op de politieke agenda, publiciteit, aandacht… ATTICA!
fred zegt
Begin de eerste nationale autoblog-partij, laat iedereen die hier op de site komt op je stemmen, en je hebt – denk ik – al een heel aantal zetels te pakken, fondsen kun je dan werven bij de auto en olie-lobby, je kunt meteen enkele kamervragen stellen, en verandereingen doorvoeren. waarom geert wilders en rita verdonk wel, en autoblog niet ?
Gregorius zegt
@Aiii. Dit is niet echt de locatie om de doodstraf te bespreken; maar nee, zelfs dan ben ik er niet voor. Ik ben ook niet voor het opsluiten in een cel met porno en een playstation. Maar voor een lange tijd voor tig jaar in dienst van de staat stellen is ook een optie!
ON topic @Aii. Het schijnt dat we hier aardige universiteiten hebben: als die 800 miljoen voor die uitgevers van schoolboeken nou eens aan een dergelijk onderzoek wordt uitgegeven. Dan is er bewijs dat het niet de ‘nieuwere’ auto’s zijn, maar juist andere factoren die vervuilen. (+ al die andere larie over CO2).
Misschien een onderschat punt. Een hoop files (officieel een reden voor het ontmoedigingsbeleid) zijn in ieder geval in te korten door mensen beter te laten rijden. Een verplichte opfriscursus voor de lease-rijders of via werkgevers gesponsord door de staat zou ook helpen!
Rick dos zegt
“Maar toen ik een paar dagen geleden las dat wij belasting betalen voor de boetes die ambtenaren in voornamelijk het noorden van ons land rijden, was voor mij de maat vol.”
En als je je nou eens inlas in het hoe en waarom dit totstand is gekomen dan had je dit populistisch gelul niet hoeven op te schrijven. Maar goed, het is tegenwoordig belangrijker om als kip zonder kop iets te roepen om de snaar in het onderbuik gevoel te raken. Sorry hoor, maar volgens mij beredeneer je nog steeds met je verstand en het liefst met een gezond verstand en niet met je onderbuik….
“Wie heeft er ideeën? Hoe raken wij de overheid eens in plaats van zij ons?”
Hier is een idee. Waarom niet gewoon netjes aan de regels houden? Het kost ons autobezitters niks, het kost de overheid alleen maar.
O wacht, maar de consequentie is natuurlijk wel dat ze het ergens anders vandaan gaan halen. Hypotheekrente aftrek afschaffen bijv. of geen investering in de infrastructuur meer. Hmmmm als dat gebeurt hoe gaan we daar dan op reageren?
hansie zegt
Ik wou sirieus dat it uitgewerkt kon worden ik denk dat het idee Svenska Aeroplan AB een goeie eerste actie zou zijn het moet nu echt stoppen nu wordt de belasting ook weer 1% hoger op elk product
We moeten er iets tegen doen!
GezondVerstand zegt
Op je belastingaangifte onder voorheffingen je BPM en Accijns invullen.
w0o0dy zegt
@Rick dos: is de hel dichtgevroren? Jij als “the voice of reason”? Je tekst, daar kan ik me vrij goed in vinden. Lui als Wilders en Verdonk schoppen alleen maar overal tegenaan, beweren dat de bestaande instanties er niets aan doen, dat het allemaal verkeerd is en dat zij de oplossing zijn (LET OP! niet “hebben” maar “zijn”).
Feit is dat het ze alleen maar om macht te doen is. Ze hebben geen oplossingen, anders zouden ze die presenteren. Ze kaarten geen echte misstanden aan maar kaarten onderwerpen aan waarmee ze zeker weten dat simpele zielen er door aangesproken worden, ze beweren van alles zonder zich te storen aan feiten…. het zijn volksmenners die weten hoe ze het publiek moeten bespelen maar zelf in feite ook geen oplossingen hebben…..
Problemen los je op door de bron aan te pakken, door begrip, door samenwerking….. dat is wat anders dan allerlei dingen roepen die je in de werkelijkheid van de staat waarin wij leven niet waar kan maken en NL op te splitsen in groepjes en die teen elkaar uit te spelen met je eigen gewin als motivatie.
Belastingen zijn prima, alles wat wij met z’n allen geregeld willen hebben aan wetgeving en handhaving, zorg, onderwijs, subsidies en sociaal vangnet wordt er van betaald. Wil je keihard beleid waarbij grote groepen in de kou staan als het fout gaat met ze? Emigreer naar de VS.
De boete cultuur in NL is belachelijk vooral omdat de limieten alsmaar omlaag gaan en de boetebedragen omhoog en er geen oplossing voor het eigenlijke probleem wordt ingevoerd…. het is beleid van onmacht, de weg van de minste weerstand. Goed beleid krijg je met intelligente oplossingen niet met een hoop geschreeuw en weinig wol en ook niet door het verhogen van de kosten.
w0o0dy zegt
tegen ipv teen
hansie zegt
Met ze alle naar belgië verhuizen:P auto’s ook nog een stuk goedkoper:P en brandstof natuurlijk
Hans B zegt
Allemaal een auto gaan leasen in Belgie of Duitsland. Dat is (1) goedkoper en (2) NL ontvangt geen BPM en BTW. Ook de BTW van de Nederland getankte benzine ikan de leasemaatschappij claimen.
Of je auto op aardgas laten rijden en zelf thuis een vulstation laten aanleggen. Het aardgas voor koken en cv is stukken voordeliger dan wat dan ook. En echt milieuvriendelijker.
Have Fun
luc be zegt
Als alle autobestuurders stoppen om per te auto rijden betekent dit voor de overheid 8% minder inkomsten uit brandstof per maand. Mij lijkt het dat ze snel zullen bijdraaien.
Uiteindelijk willen ze er toch op aansturen dat niemand nog met een auto rijdt?
tom zegt
bij zwaar vervuilende wagens moeten we boetes gaan betalen in de toekomst
hier in belgie stond vanmorgen nog in de krant dat de ministers die dit willen zelf met een zwaar vervuilende wagen rijden
Juppe zegt
Hebben we het nou nog over het kwartje van Kok?
Casper lijkt me de Rita Verdonk van Autoblog…
Leuk idee van Gijs btw… maar ik krijg bijna nooit boetes. Bij de eerstvolgende maar eens proberen :lol:
lincoln zegt
WTF is populistisch ??
is dat een gezond wantrouwen tegen ambtenaren ??
is dat “de vervuiler betaald” ??
net zo een synthetisch woord als “discriminatie” en “normen en waarden” ..
ondefineerbaar en IEDEREEN maakt zich er “schuldig” aan ..
typisch zo,n woord voor ambtenaren die ausgelult zijn dus dan maar zeggen discriminatie/normen en waarden/populistisch/dat zijn uw woorden ..
B64 zegt
Allemaal massaal met het OV gaan reizen. Dat willen ze toch zo graag? Eens kijken wat voor chaos dat word…
Melvivio zegt
Eigenlijk als het mogelijk zou zijn, een Partij van de automobilisten op zetten.
Ik weet niet hoe en wat, maar dat lijkt mij het beste ! Geld krijgen jullie wel, denk ik :P handtekeningen en steun ook wel. Mijn politieke kennis ( van hoe het zou moeten ) is echter 0
RubenBaeten zegt
@B64: Dat vind ik een topidee. Bewijzen we meteen even dat dat een loos streven is, omdat het simpelweg niet mogelijk is om alle Nederlanders elke dag met het OV te vervoeren.
Mr. Marteen zegt
Als we nu eens met z’n allen een benzinepomp beginnen, en geen accijns afdragen. Dan betalen we een stuk minder.
Eventueel de benzinetanks van overheidsvoertuigen leegpompen.
Keiharde diefstal : een olietanker kapen, en eisen dat alle gerafineerde olie die daar uit komt aan het volk wordt gegeven.
Zelf gaan boren naar olie …in je achtertuin.
Spontaan met z’n allen zonder benzine komen te staan , op je lokale snelweg.
Rick dos zegt
@w0o0dy
Dat gebeurt wel vaker. Het is maar net aan welke kant van de redelijkheid je staat. ;)
@lincoln
Als je het verschil al niet meer kan zien tussen populisme en redelijkheid dan is het populisme en het populistisch gelul ver gekomen.
Als het woordje populistisch betekent dat een ambtenaar ausgelult is, dan is de ontvanger van het populisme iemand die te lui is om redelijk na te kunnen denken.
lincoln zegt
dus te denken dat automobilisten ONredelijk belast worden is populistisch ??
w0o0dy zegt
@Rick dos: het gebeurt ook regelmatig niet, en dat zijn de momenten die het meeste opvallen ;)
@lincoln: Onredelijk hangt erg af van de persoon die je er naar vraagt…. Stel dat we de belastingen op auto’s en het gebruik afschaffen of verlagen…. waar gaan we die miljarden vandaan halen? Hoe zou jij dat geld willen regelen?
lincoln zegt
@wOoOdy .. populisme hangt ook af van de persoon die er naar vraagt ..
en dat er bij de overheid altijd geld tekort is heeft nix maar dan ook noppes met de inkomsten te maken ..
w0o0dy zegt
@lincoln: de tekst uit de laatste alinea kun je ook prima gebruiken voor bezuinigingen…. Waar zou jij op bezuinigen zodanig dat we de belastingen op auto’s kunnen verlagen/afschaffen…. en wat is een redelijke belasting op auto’s en hoe zou de belastingdruk moeten verschuiven om voor jou redelijk te zijn?
Bezuinigen/belastingverlaging is makkelijk gezegd, maar als we mensen eerder het ziekenhuis uitjagen krijgen we problemen, als we psychiatrische patienten buiten laten rondremmen dan krijgen we bonje, als we massaal mensen ontslaan die voor de overheid werken storten dan diverse systemen in? Als we belastingen verlagen dan zullen de uitgaven omlaag moeten…. ok, belasting kan omlaag zo gauw we de bezuinigingen rond hebben…. roept u maar!
Maarten zegt
Hoe je de overheid als automobilist raakt? Simpel: niet meer gaan rijden. Maar dat gebeurd toch niet, aangezien we als automobilist toch wel alles pikken. Zolang men blijft rijden als zelfs de benzine 2 euro per liter kost, zal er ook niks gaan gebeuren
Dennis zegt
Als een ieder die een boete krijgt, de boete niet betaald, dan raakt de CJB volgens mij oververhit met het sturen van aanmaningen etc, vervolgens moet het voorkomen, ook dit raakt oververhit, omdat de rechters dit hoogverschijnlijk niet aan kunnen.
dus massaal niet betalen!
lincoln zegt
@wOoOdy .. ik kom beroepsmatig nog wel eens bij de overheid over de vloer ..
ADO stadion/estec/provinciehuis/scholen/gemeente huizen/gestichten enz .. dus breek me de bek niet open en dan voel je jezelf ook niet zo milieubelastend meer ..
conclusie .. populistisch is een vebastering van populair .. en dat mag natuurlijk niet want we zijn allemaal gelijk ..
we zouden het woord zo kunnen vervangen voor “vetcool” of “kneiterhip” zonder dat iemand het door heeft ..
Boudewijn zegt
Wat voor een weer-klimaat wenst de overheid te krijgen ?
Dat hele gedoe rond klimaatverandering moet afgelopen zijn.
We willen zoveel mogelijk duidelijkheid.
En we willen allemaal schonere lucht , minder afval en goedkopere energie.
Weer-Klimaat verandert altijd dus vanwaar die maatregelen ?
De zon is de grootste regelaar van ons systeem.Geeft ook nog eens vitamine D.:D
Waar is het emperische bewijs dat fossielen brandstoffen de aarde doen opwarmen ?
Anders zijn er vast belangrijke punten die onze aandacht verdienen.
B.V.Kern-fusie ,bio-genetica,armoede en vrede.
Boudewijn zegt
*ontwikkeling van Kern-fusie en bio-genetica
Juicie zegt
Wat we ook gaan doen, ik ben van de partij! Als rasechte autojunk kan ik het niet meer aanzien hoe wij als liefhebbers geplukt worden door dat stelletje politieke debielen.
Dan ga ik maar een week met OV naar school/werk/vriendin.
w0o0dy zegt
@Lincoln: nou ben ik wel benieuwd wat je beroepsmatig doet, maar dat is misschien niet ideaal om op een open forum te plakken…
Voetbalclubs uit de brand helpen is trouwens wel een punt waarvan ik vind dat we daar accuut mee moeten stoppen. Kost miljoenen en in feite geven we vooral geld aan verwende jochies om tegen en bal aan te trappen… maar goed, misschien voorkomen we dat de lui die nu opde tribune zitten anders de boel gaan slopen…. zo zie je maar simpel werkt niet bij dit soort dingen.
Rick dos zegt
@lincoln
Je komt nog wel eens over de vloer bij de overheid. Heel goed, ik ook. Krijg je van als je wel eens vaak vergunningen moet aanvragen. Kan het allemaal efficienter bij de overheid? Ja, natuurlijk. Heeft dat alles maar dan ook iets in de verste verte te maken met het probleem wat we hier aanhalen of is het een antwoord op wOoOdy’s vragen? Nee, totaal niet, nix, noppes, nada.
Wat is populisme dan? Dingen bij een onderwerp betrekken die totaal geen relevantie hebben op de oplossing.
Zoals TON roepen; Dat U het mag zeggen en dan voert ZIJ het uit. Oké, ik wil geen files meer! En hoe gaan we dat oplossen? Door geen files meer te hebben! Maar hoe wilt u dat dan doen? Nou ja, gewoon geen files meer. Of weet je wat! We gaan er geld insteken! Oké, en waar komt dat geld dan vandaan? Van mijn moeder als ik weer eens om zakgeld vraag…
Maartenbel zegt
Staken vind ik een vrije nutteloze actie, gebruik je hersens in plaats van je drang tot rellen. Als je gaat staken of iets dergelijks ben je echt geen deel van de oplossing van het probleem.
Ik denk dat veel mensen hier over het hoofd zien waar dit probleem om gaat en dat is geld, ja we worden veel geld uit onze zakken geklopt maar ik bedoel het portemonneetje van de overheid, die schatkist moet gevuld worden en als ze jaarlijks niet al die euro’s binnenharken dan hebben ze een probleem met hun begroting. Een begroting waarin men vanuit gaat dat ze al dat geld voor die boete’s en accijnzen zo binnenkrijgen. Oftewel de overheid haalt via deze maatregelen veel pegels binnen en als excuus gebruiken ze termen als “veiligheid”, “broeikaseffect” en “landschapsvervuiling”, ze hebben als het ware een alibi om zo schofterig veel geld van de autorijder af te pakken!
Maar het feit blijft dat ze dat geld toch wel “regelen” omdat ze het gewoon niet kunnen missen. Ik denk daarom ook dat de oplossing van dit probleem ligt bij de effectiviteit van het uitgeven van geld, ze moeten simpelweg besparen op bepaalde dingen, en dan heb ik het niet alleen over ministeries maar eigenlijk alle overheidsinstanties. Maarja, ze blijven met geld smijten…
Juppe zegt
Die mensen die klagen over de benzine die straks wellicht 2 euro/liter kost… waarom bouwen die geen gastank in? Die mensen die klagen over de hoogtes van boetes…. waarom blijven die als achterlijke gekken rijden?
Waarom moet het autorijden eigenlijk goedkoper? Het is blijkbaar nog vrij goedkoop, aangezien we met z’n allen in de file gaan staan. Luxeprobleem, dat is het.
lincoln zegt
@wOoOdy .. right .. maar redelijkheid is geen maatstaf .. gewenning wel ..
als de brandstof naar 2.50 euro per liter gaat zou ik dat niet eens erg vinden want is de meest redelijke manier om de verbruiker te belasten ..
maar stop alsjeblieft met dat geneuzel over subsidies op zuinige auto,s en extra belasten van SUV,s ..
dan weet iedereen waar die aan toe is en zijn mensen ECHT bereid een zuinige auto te kopen (confrontatie aan de pomp) ..
met deze regel zouden er wel weer 1700 ambtenaren totaal nutteloos blijven ..
w0o0dy zegt
@Juppe: als ik weer eens een boete krijg voor minder dan 10km/u te hard (het overgrote deel van de boetes in NL) dan heb ik toch echt niet het idee dat ik als een achterlijke gereden heb….. zal wel aan mij liggen.
NuttelozeBPM zegt
Hahahahaha
Veel woorden maar geen daden….
w0o0dy zegt
@lincoln: Ik ben het met je eens dat alles stoppen in de brandstofprijs de simpelste en eerlijkste maatregel is die ook echt effect kan hebben (mensen kiezen vaker voor lichter en zuiniger etc).
Maar waar moeten we dan blijven met 1700 ingesufte ex-ambtenaren? Als die allemaal lekker thuiszitten met een WW (en die duurt lang als je 15 of 25 jaar voor één baas hebt gewerkt…) dan gaan we alsnog dikke kosten maken….
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Wooody, Rick Dos, Lincoln:
Even weer on topic: check mijn idee nog eens, redelijk bovenaan.
Klinkt ff arrogant maar dit is volgens mij samen met het idee van B64 nog steeds de meest eenvoudige en goede!
lincoln zegt
@Rick dos .. overheids instelling hebben ook last van gewenning ..
dus waarom moet de automobilist maar steeds wennen aan uitgaven ..
en ambtenaren niet aan inkomsten ..
maar die achtelijke regels waar alleen maar de milieumaffia bij gebaat is wordt ik knettergek van .. de natuur laat zich niet omkopen ..
dus knaakeuro de liter .. weet je wat .. maak er meteen 3 euro van maar dan geen andere belastingen/subsidies meer .. en GEEN spelregels tijdens het spel veranderen ..
lincoln zegt
@Rick dos .. yep .. dat waren antwoorden op @wOoOdy,s vragen ..
je wilt niet weten wat voor een verspillingen ik aantref alleen om geld op te maken ..
en daar word het milieu niet bij ontzien ..
super zegt
Ik ben er ook voor om alle belasting via de brandstof te doen, niemand heeft behoefte aan een “eerlijker” belastingsysteem via kilometerheffing. (behalve het legertje ambtenaren en ICTers die het systeem mogen implementeren en onderhouden)
Wat ik als een van de grootste problemen zie is de toepassing van het principe van “de vervuiler betaalt”.
In sommige sectoren zoals ophalen van vuilnis, behandelen van rioolwater etc. is dit een goed principe omdat je betaalt voor een dienst (het reinigen, ophalen, etc. etc.) en dat is allezins redelijk.
Echter bij milieubelasting op autos wordt het principe toegepast om “vervuilend” gedrag te ontmoedigen zonder dat daar echt iets tegenover staat en daar gaat dus het mis. Ik ben er dus voor om vervuiling gewoon wettelijk te verbieden en/of te begrenzen, net zoals dat in de industrie gebeurt. Zou je je voor kunnen stellen dat een bedrijf meer of minden asbest, chloor etc. zou mogen verwerken naarmate het meer of minder belasting zou betalen?
Er moeten dus gewoon wettelijk limieten worden gesteld aan vervuiling voor en door (nieuwe) autos. Als vervuiling gewoon wordt verboden (of begrensd) en de overheid er niet aan verdient heeft het ook niet meer de schijn dat de overheid profiteert van de “milieuhype”.
Wollie zegt
Ik kan me de toestanden in ons mooie Frankrijk nog wel herinneren… juist blokkades! Kost de schatkist honderden miljoenen per dag. In Frankrijk is het altijd tot een bevredigend vergelijk gekomen tussen regering en organiserende partijen. Gewoon een kwestie van de langste adem.
NuttelozeBPM zegt
Jezus wat een discussie…
Wij moeten, net zoals de staat, niet aan het milieu denken maar aan het geld…Het draait niet om het milieu, nee ook niet bij de staat, maar om het geld, dus laat dat woordje ‘milieu’ terzijde. Wij worden kaalgeplukt, dat is alles, gewoon kaalgeplukt. Gewoon weg met die belastinkjes!
Het i gewoon hypocriet want hoemeer nieuwe wagens, hoemeer schonere wagens voor het milieu…simpel. Maar door die belastingen word het best moeilijk om een fatsoenlijke wagen te kopen…Gewoon de BPM compleet weg, en de slurptax verhogen, dat is al ietwat eerlijker…
Oul@ zegt
Persoonlijk denk ik dat het heel goed is om de gehele EU en alle uitgaven die de lidstaten daarvoor hebben op te zeggen.
Als je ziet wat een land als Nederland uitgeeft aan de EU wordt je misselijk.
Dit geld komt uit onze portemonnee. Tuurlijk krijgen we er ook best wat voor terug maar dit staat naar mijn idee niet in vehouding naar wat we ervoor terug krijgen.
Daarnaast worden er zoveel ambtelijke commissies in het leven geroepen als er bijvoorbeeld weer een extra snelweg aangelegd moet worden.
Er even vanuit gaand dat al de personen in deze commissies al een baan hebben en extra betaalt krijgen om in zo’n commissie plaats te nemen, betalen wij als burgers dus dubbel.
Ook zijn dit soort commissies goed in het in stand houden van zichzelf door het “gelulklimaat” waarin wij leven.
Over een stomme weg, laten we als voorbeeld nemen de A4 tussen Den Haag en Vlaardingen/Schiedam, wordt een beslissing genomen door;
de EU, Ministeries (minimaal 2), Provincie Zuid Holland, stadsregio’s Den Haag en Rotterdam en daarbinnen weer de gemeentes met hun eigen belangen en daarnaast een milieubeweging.
Verder wordt er een instantie in het leven geroepen naar de haalbaarheid, een instantie naar milieueffecten etc…
Dit kost de belastingbetaler bakken vol met geld.
Mijn oplossing; Vraag Fidel Castro of hij hier als dictator kan komen leven dan zijn we af van al die geldverslindende bestuurslagen. ;) Vrije marktwerking? Amehoela.
EU? Opzeggen dat lidmaatschap, nee de gehele EU opdoeken. Gewoon weer als naties met elkaar samenwerken zoals we dat voorheen deden zonder dat er teveel consequenties aan vast zitten.
En binnen Nederland mogen er ook wel heel veel ambtelijke bestuurslagen pleitte want wat ik zeg, de meeste van die gasten hebben al een goed betaalde baan.
Houd het geld lekker in eigen land en ik weet bijna wel zeker dat we meer
Ik weet dan bijna wel zeker dat men niet kan aankomen met argumenten als “we moeten een tekort dekken dmv autobelastingen”
Maarja aan de andere kant, zo realistisch ben ik weer wel.
“De beste stuurlui staan aan wal”
Ive zegt
Ook in belgie wordt het schandalig hoe de automobilist geterroriseerd wordt.
Er is een website gestart met een petitie, maar die ligt momenteel stil,
maar ik vind zo’n website wel een goed idee.
Een website met petities, maar ook waar je grootschalige acties en boycots afspreekt..
hier een startvoorbeeldje:
http://www.verypissedoffdrivers.be/
danny zegt
– een wagen bezitten is een basisbenodigdheid dus mag niet belast worden
bv JAARLIJKSE VERKEERBELASTING wordt betaald door de werkgever
– BIV of eenmalig inschrijvingstaks is een idiote, absurde maatregel, een auto met meer als 120kw 2500€ of 5000€ meer als 155kw hallucinant ! gewoon afschaffen die zever , ik betaal al BTW op de wagen en bij herstellingen , onderhoud, meer als genoeg !
– een nieuwe auto moet min. 5 JAAR FABRIEKSGARANTIE MEEKRIJGEN of 400.000km
– en dan de brandstofprijzen … hmm :
ten eerste dieselwagens verbieden, gedaan met die stinkerds die alleen maar voor vuile verstikkende lucht zorgen
en de accijnzen moeten simpelweg naar omlaag zodat we op het niveau zitten vd Verenigde Staten, zo’n 50 cent per liter, of zo’n 80 cent zou ook al heel mooi zijn, en om dit te compenseren moeten ze maar de heel rijken aanpakken met wat extra belastingen
danny zegt
ma ja … wat doe je eraan om de instanties wakker te schudden en ze kenbaar maken dat we dit niet langer pikken, misschien met een petitie te tekenen hier op Autoblog, met z’n allen en eventueel doorsturen naar vrienden en kennisen ? benieuwd met hoeveel we zullen zijn ..
een andere mogelijkheid zie ik niet onmiddellijk zitten, we hebben niet de mogelijkheid om dwars te gaan zitten want je moet toch meedraaien in de maatschappij
alleen moet het in de belangstelling komen en kenbaar worden gemaakt dat het ook anders kan
dan zeggen ze dat we hier in de vrije wereld leven met een democratisch systeem, echt democratisch vind ik het allemaal niet en als iemand wijn wagen aan banden legt neemt die ook mijn vrijheid voor een deel af
Yuri zegt
Ik ben het er helemaal mee eens dat de overheid ons uitkleedt. Zelf heb ik geen goeie ideeën om het te voorkomen. Zodra er goeie ideeën komen ben ik meteen van de partij!
Cosworth 330 zegt
Beste mede auto bloggers, Casper heeft natuurlijk wel een ijzersterk punt in dit verhaal..
Hoe lang laten we ons nog uitkleden om JP en consorten de hand boven het hoofd te houden? Hoe lang willen we nog een melkkoe zijn voor de gaten in de begroting? Hoe lang dragen we de kosten nog voor de totale incompetente boel in Den Haag? Hoe lang willen we nog aangewezen worden als oorzaak van het “kwaad” dat CO2 heet??
Ik in iedergeval niet meer, 60% accijns op benzine, 19% B.t.w. over benzine, 20% verhoogde wegenbelasting, 20% verhoging van de boetes, heel zuidholland onder traject controle, lasergun acties, bonus voor agenten die veel bonnen uitschrijven, Fijnstof tax, Slurptax, BPM en zo kan ik nog wel even doorgaan wat er alleen al in 2008 voor de automobilist erbij komt.
Wat krijg ik er voor terug?? meer lullige boetes, hele dagen in de file staan, lege portomonnee bij het pompstation, hartkloppingen bij blauwe enveloppen en een berg onbegrip en frustratie. Er word als ik me niet vergis nog geen 20% van het totale bedrag wat binnengehaald word via automobiel belastingen terug geinvesteerd in verbetering van de wegsituatie..
Het idee van Svenska Aeroplan AB is de enige manier om een boodschap van ons uit te laten gaan naar politiek Den Haag.
@svenska: misschien kun je toch even kijken hoe dit idee werkt en dit met de moderators van autoblog bespreken? Ik weet zeker dat handtekeningen ophalen geen probleem moet zijn.
Laten we in iedergeval zorgen dat het kabinet een signaal van ons ontvangt wat ze niet kunnen ontkennen en een boodschap naar overige autobezitters soverbrengen dat deze praktijken niet “gewoon” zijn en dat we onze stem mogen en moeten laten horen!
@alle zeikers over evt. verkeerde percentages, mijn autokeuze e.d. niet zeiken, het gaat om de boodschap, ik ben geen rechtsgeleerde en zit niet in het kabinet maar weet wel dat ik volledig uitgemolken word door de incompetentie van dit kabinet!
O ja, en Cosworth rules ;-)
Melvivio zegt
Handtekeningen actie lijkt me goed idee. denk dat de comment schrijvers, en hope lezers wel bereid zijn in hun woonplaatsje dat te doen !
Incognito zegt
Gelukkig kom ik niet dagelijks in aanraking met der Overheit. Echter is mijn ervaring dat bij semi-overheden behoorlijk wat weggegooid wordt. Maar goed, blabla.
Roger zegt
Aangezien er niet minder minder gereden gaat worden als de benzine duurder wordt, is het enorme belastingaandeel in de prijs voor een liter bezine pure geldklopperij. De prijs voor benzine is in NL bovendien het hoogste in de EU.
Laat de overheid eens beginnen de prijs te verlagen naar het niveau van België of Duitsland. Het verlies voor de schatkist wordt dan weer deels gecompenseerd doordat er minder over de grens wordt getankt.
bruistablet zegt
er is geen oplossing ,de mens lost zichzelf op.
dekster zegt
Mijn mogelijke voorstellen om de overheid zeer te doen: (redelijk tot onredelijk)
* Alle dieselrijders doen collectief rode kleurstof in hun tank endan is de verwarring compleet omtrent wie nu met stookolie rijdt. (het staat trouwens nergens in de wet dat jijzelf je diesel niet rood mag kleuren)
* We zetten collectief onze wagen een maand aan de kant en betalen collectief geen belasting voor die maand
* Collectief de foto’s opvragen van onze overtredingen (tegen de tijd dat ambtenaren al deze aanvragen verwerkt hebben, zijn we al een hele tijd verder en met wat geluk loopt de regering pakken geld mis die normaal in de begroting zouden opgenomen zijn)
* I.p.v. medeweggebruikers te waarschuwen voor flitsposten, ze duidelijk maken dat er over de volgende bv. 500meter, er geen enkele flitser staat en je met een gerust hart kan vlammen
*Een automobilisten-organisatie oprichten waar iedereen enkele euro’s kan storten op hun rekening. (via overschrijving en SMS) Met dat geld wordt dan een advocaten kantoor gefinancierd dat een dossier opstelt met bijhorende schadeclaim voor alle ongemak en schade toegebracht aan weggebruikers.
In belgie zijn bevoorbeeld de flitstoestellen NIET afgesteld door een overheidsinstantie, wat dus boetes ongeldig maakt. Stel je eens voor moesten alle boetes sinds het begin van invoering van de flitscamera terugbetaald moeten worden!
* Truckblocades bleken in het verleden heel effectief, waarom niet eens maanden ellende tot het bittere einde?
* Een vaste code onder weggebruikers, 2keer lang knipperen met de lichten om flitsposten aan te duiden.
dekster zegt
In belgie kreeg dit initiatief veel tegenwind, maar gelukkig kon de overheid er niks tegen doen
http://www.youtube.com/watch?v=UoDcF4OB-sU
Cosworth Driver zegt
Eidereen heeft verschillende ideën, we moeten eerst alle ideën verzamelen, daarna stemmen en dan met z’n allen dat idee uitvoeren, de kracht zit niet zozeer in wat je doet maar veel meer in het uitvoeren daarvan met zoveel mogelijk mensen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook niet precies weet wat we het beste kunnen doen, maar iets doen moeten we zeker, we moeten het ninet meer pikken.
Misschien is het een idee om ons met z’n allen bij Verdonk te melden en het probleem voorleggen, als we met genoeg zijn, kan het in haar voordeel zijn om “ons” te helpen.
Als daardoor wat extreme misdadigers de doodstraf krijgen kan ik daar mee leven.
Daytona zegt
@cosworth driver
ja haal lekker der nog een politicus bij ook die op langere duur ons weer tegenwerkt lekker slim.Der moet gewoon iemand het voortouw nemen door middel van een website of iets dergelijk ,maar dat is al vaker gebeurt en toen gebeurde er niets.Ik vind jullie ideeen allemaal wel leuk en als er iets is dan wil ik graag mee doen maar dan moet er wel iemand beginnen met iets en aan kunnen tonen dat er genoeg mensen mee willen doen.
Daytona zegt
Trouwens die stomme supermarkten worden ook steeds duurder.laten we allemaal geen eten meer kopen.
d0lf zegt
zorg gewoon dat het verkeer in en om den haag helemaal stil ligt.. kunnen ze ook niet op het binnenhof verschijnen en ons land regeren!
CasperH zegt
Een partij oprichten is al eens geprobeerd, dat zal niet gaan werken. Maar wellicht kunnen we het plan van Svenska wel aanslingeren met een online petitie tegen bijvoorbeeld het milieplan in Amsterdam. Misschien kunnen we eerst via een poll of iets dergelijks besluiten wat het beste punt is om onder de aandacht te brengen? En dan daarna een website de lucht in waar men een digitale handtekening kan achterlaten.
Kunnen Ruben en Wouter binnenkort naar Den Haag als politieke filmploeg :)
bruistablet zegt
@daytona,..als ik reacties zo lees kun je beter een website opzetten voor van huis gelopen marmotten met houten pootjes.
robgym zegt
weet je wat het probleem is er word teveel geluld en iedereen weet het beter, ach das typisch nederlands , gewoon doen lukt het niet ? dan weer wat anders tot ze er ziek van woren dezelfde strategie als wat de regering doet .
topg zegt
@danny
en om dit te compenseren moeten ze maar de heel rijken aanpakken met wat extra belastingen
Typisch, dus om elke pauper en sukkelaar en gierige Nederlander z’n auto te ‘gunnen’ moet er maar weer eens wat afgepakt worden van de vermogende mensen, die wel hard gewerkt hebben. Gemakkelijk zo, stelen van de rijken en geven aan de armen. Gewone jaloezie.
En over die autokwestie: een auto bezitten is geen grondrecht, dat is een luxe-product. Kan je het niet betalen, live with it of verhuis of zo, ipv dit kansloze boerenpopulisme en onderbuikretoriek.
Straks eist iedereen nog een gratis auto en gratis benzine. Tuurlijk is minder duur altijd ‘leuker’ maar dat beantwoordt niet meer aan de maatschappelijke realiteit. BPM is de enige onzinmaatregel. (een auto kopen is op zich niet zo schadelijk of storend, die gebruiken wel) Alle gebruiksgerelateerde kosten mogen wat mij betreft zelfs nog hoger. Hoe meer je rijdt, hoe meer je betaalt. Het zal snel gedaan zijn met de overbevolking op de autosnelwegen, wagenoverlast, file-overlast en dergelijke meer. Dat zal iedereen er misschien toe dwingen minder onzin ritjes te doen met de wagen.
Wil je auto rijden? Werk er dan voor…
A6'er zegt
Een week lang niet tanken. Kijken hoe ze op hun achterpoten staan!!
super zegt
@topg;
ah, dus het zijn die luie werklozen die om 7 uur ’s ochtends tussen den haag en amsterdam elke ochtend de files veroorzaken met hun onzinritjes! nooit geweten! een ding begrijp ik niet zo goed, als ze toch lui, arm en werkloos zijn, wat doen ze dan al om 7 uur ’s ochtends op de weg? Dacht dat luie werklozen meestal uitsliepen. Trouwens, ik neem ook wel eens de trein (hoewel het me dan ongeveer 2x zo lang kost om op m’n werk te komen) maar ik zie daar ook ongelofelijk veel mensen; zijn dat dan misschien ook van die arme paupers?
d'n nillus zegt
ik heb elke reactie gelezen
de een was ik t mee eens de andere niet (oa topg)
@ top g
ik weety zeker dat jij tot de groep goedbedeeld en gierig behoord
er zitten veel ideeen in alle reacties maar onthoud
een week niet meer tanken schiet niet op na een week wordt er toch weer getankt de automobilist komt toch op hangende pootjes terug en iedereen met de trein werkt ook niet want heb je alleen jezelf mee jou baas gaat er echt niet voor opdraaien dat jij te laat komt reistijd valt onder eige tijd
de overheid sponseren doen we allemaal waarom
-de regering moet wel in een grote lochte audi/bmw/mercedes kunnen rijden
-met chauf
-flitsers lags de weg liggen gewoon een hele dag te slapen in hun auto die uren betalen wij
-onzinige dingen als een huis op een rotode (tilburg) das kunst zeggen ze dan
-de politie hier in nl rijden allemaal in nieuwe volvo’s peugeot’s opel’s volkswagen’s audi’s enz enz
da kantoch ook gewoon in een normaale auto dat ze gaan staan flitsen met een golfje 2 en gewoon op de fiets rondrijden door de stad of te poot
-elk 2e kamer debat wat ze hebben
-de discusies die ze voeren over de meest nutteloze dingen als
-een film op tv (deep throat)
-enz enz
files
om dat de regering op te laten lossen werkt niet das vragen om meer belastingen en betaalwijzes
-rekeningrijden
-kilometerheffing-blabla
files kunnen we zelf op lossen
– niet zo ver mogelijk naar voor rijden maar gewoon netjes achteraan sluiten dan hoeft niet iedereen weer te remmen omdat er weer iemand voor wil
en uiteindelijk staat rechts stil omdat iedereen aan de linkerkant ervoor moet
gun elkaar wat in t verkeer en dan bedoel ik niet een paar personen maar iedereen moet elkaar ruimte gunnen dat schilt zo veel as ammel je best doen om er toch nog ff voor te schieten
en aub als je erges 120 mag ga dan niet 112 rijdenterwijl je maar1 baan hebt dat is agressie in t verkeer opwekken en uit t niets zonder te kijken een vrachtwagen inhalen waardoor iedereen weer moet remmen kijkeven en wacht tot de gelegenheid en evt als iedereen elkaar wat gunt kan je ook voorgelaten worden en bedank dan ook netjes ipv met een staal gezicht recht voor je kijken alsof je een god bent
als we hierallemaal zelf rekening mee houden is dat al 1 ding waar de regering geen geld aan hoeft te verdienen
het idee om een petitie tegen alle melk acties tetekenen vind ik een hele goede mijn handtekening heb je maar ben bang dat t weinig nut heeft
want ze zitten er ammel voor zich zelf en voor niemand anders ook mevr verdonk en mnr wilders zitten er voor zichzelf
wilco zegt
We raken de overheid door een lastercampagne te beginnen over hun autokeus (ze willen toch zo graag dat wij in kleine koekblikjes rijden).
Menig minister heeft n belachelijke auto. Gewoon op dezelfde manier werken als de overheid, beetje schaamgevoel aanpraten enz.
Of als je als dealer een overheidsauto in onderhoud hebt dubbel tarief rekenen. Gewoon allerlei kleine pestgeintjes waardoor zijzelf ook meer gaan betalen. En bij commentaar reageren door te zeggen dat zij nu ook zo met ons bezig zijn.
wilco zegt
Ik kwam op nog een idee, gewoon Wouter Bos taarten, net als Pim overkomen is. En dan desnoods een vergadering bestormen met allerlei commentaar over het wanbeleid richting autogebeuren.
Oom Agent zegt
1) Het bedrijfsleven moet dit jaar 4 autovrije dagen afkondigen.
Dit scheelt de staat ruim 1/100 op de inkomsten uit accijnzen en flitsen.
Bovendien eisen we 1/100 van de betaalde wegenbelasting, BPM en bijtelling over dat jaar terug. Als de overheid je wil laten betalen voor gebruik (kilometerheffing) dan kunnen ze datzelfde terug verwachten.
2) Laat pomphouders massaal de brandstofprijs ZONDER accijnzen en BTW adverteren.
Laat alle autoverkopers de autoprijs ZONDER BPM en BTW adverteren. BPM is volgens de EU illegaal, dus wat dat betreft zijn autoverkopers nu zelfs in overtreding.
Het draag direct bij aan de beeldvorming van de taxslurperij uit Den Haag.
3) Het bedrijfsleven moet massaal de bijtelling niet afdragen.
Dat is een schandelijke regeling met maar 1 doel, en dat is de staatskas spekken.
Als je werkgever je prive laat rijden in een auto van de zaak, dan is dat iets tussen de werkgever en de werknemer. Het is idioot om dat als verkapt loon te zien. We beginnen met het terugdraaien van de bewijslast. Rechtsstaat graag!
4) Frustreer het CJIB in Leeuwarden door in termijnen te betalen, en geef ze af en toe een cent teveel voor de moeite.
5) Weiger slurptax, kilometerheffing. Via de accijnzen betaal je al gerelateerd aan de kilometers en de mate van (on)zuinigheid.
6) Laat het bedrijfsleven volume afspraken maken met de pomphouders. Breek daarmee de literprijs open. Flat-Fee tanken is de toekomst: omzetgarantie voor de pomphouder en volumevoordeel voor de afnemer. Aangezien de accijnzen zijn gekoppeld aan de literprijs, en er twee-derde van uitmaken, voelen ze in Den Haag de pijn meer dan de brandstofindustrie. Consumentenorganisaties kunnen hetzelfde doen voor hun achterban.
7) Dwing Den Haag om alle banden met Shell los te snijden. De overheid heeft er een te grote vinger in de pap en houdt daarmee teveel controle over de brandstofbeprijzing. Bovendien heeft Den Haag erg veel macht op pomphouders. Deze moeten de lokatie langs de snelweg pachten van de overheid. Die macht moet doorbroken worden, anders durven pomphouders niet mee te doen, uit angst hun licentie te verliezen. Ja, het lijkt wel communisme…
8) Acties!
We weten allemaal in welke auto’s onze ‘vertegenwoordigers’ uit Den Haag rijden. Grote slurpende bakken. Het kan geen kwaad wat langzamer te gaan rijden, liefst gezamenlijk op alle banen tegelijk als een minister er langs wil. 80 is prachtig, toch?
9) Stem op een partij die echt zijn nek voor automobilisten durft uit te steken. Wie vallen er af? PvdD, GroenLinks, CU, CDA, PvdA, D66, PdvV. Zelfs de VVD heeft een slap beleid. En van TON moeten we het nog maar zien… maar dat lijkt nu de meest logische keuze.
10) Negeer Amsterdam. Weiger er heen te rijden. Je hebt hooguit de A10 nodig om er langs te komen. Amsterdam wordt een provinciaals dorp. Bedrijven die er gevestigd zijn moeten er maar aan wennen dat ze buiten Amsterdam zaken moeten gaan doen. Met dank aan hun eigen lokale overheid zakt de economie in.
Jay zegt
En nu allemaal de oogkappen afdoen en met Oom agent mee te gaan..
Melvivio zegt
wat nou, misschien is dit iets voor later ? Ook dit voorstellen op andere grote sites ? Autoweek, autokampion, Petrolhead, autovisie, misschien ook doorsturen dat de Nederlandse Top Gear blad hierover een column schrijft. Dit hele idee aan de man brengen. !
Kijk hoeveel replys er hier in deze thread al zijn ! en hij staat niet eens meer op de voor pagina ! Er is zeker animo voor. Ipv dit dood te laten bloeden zoals dit bij alle 50duizend andere columns al is gebeurt er werk van maken.
Hup dit weer terug op de voor pagina, zodat mensen ermee geconfronteerd blijven worden !
Jay zegt
Hoe gaan we dit in leven houden? Gaan we allemaal massaal dit stuk mailen naar redacties van de grote bladen? :P
Jay zegt
Het gaat me gewoon al kriebelen als ik dit allemaal lees en ik eens op de feiten gedrukt word over het reilen en zeilen van de Nederlandsche regering..
Dit is toch gewoon TÉ absurd voor woorden… De rijksten worden rijker.. De armen worden nóg armer.. Maar hoe je het ook wend of keert.. Zolang je buiten de kabinetformatie staat wordt je genaaid waar je bij staat zonder het in eerste instantie in de gaten hebt.. Sluprtaks.. Amsterdam met hun no-oldtimer beleid..
Ik verbaas me er nog over dat de blauwe oldtimerplaat nog onbelast blijft..
super zegt
het wordt echt lachen als we straks die autos op gecomprimeerde lucht krijgen, gaan ze zeker lucht belasten.
laro disco3 & mini cooper s zegt
en her laatste dat we moeten doen is naar elkaar wijzen. Elke weggebruiker heeft evenveel recht. Iclusief vrachtwagens, leaserijders, caravans. Samen een vuist maken naar den haag!
bozewolf zegt
Oom Agent heeft een paar goeie ideeën vind ik. Vooral prijzen adverteren zonder de schandalige BPM lijkt me een slimme actie. Dan kan iedereen zien dat wat de BPM betreft onze overheid echt schandalig aan ’t graaien is.
Oom Agent zegt
@Super: dat doen ze al.
In Den Haag noemen ze het slurptax voor CO2 uitstoot.
Ik noem het een platte belastingmaatregel voor gebakken lucht.
super zegt
juist; het principe om vervuiling te ontmoedigen door belasting is dus een verkeerd principe. je gaat toch ook geen dioxine, chloor lozing etc. ontmoedigen door er extra belasting op te heffen? dus of het is vervuilend en het mag niet of het mag wel. het principe de vervuiler betaalt moet alleen gelden als we er iets in de vorm van afvalreiniging oid voor terug krijgen. dus of ze verbieden die hele co2 uitstoot (of stellen er een bovengrens aan) of ze zorgen dat we er iets voor terugkrijgen, bouwen ze maar installaties om co2 aan de lucht te ontrekken ofzo, kan mij het schelen…
Oom Agent zegt
Als de overheid een auto eenmaal heeft toegelaten op de Nederlandse weg, dan behoort de overheid zich ook te committeren aan de levensloop van die auto, inclusief zijn uitstoot.
Je moet er als burger van de overheid op aan kunnen dat als je vandaag een auto koopt, je niet over 2, 4, 10 of 15 jaar voor onverwachte kosten komt te staan.
Een overheid die dit wel doet is onbetrouwbaar. Je kunt nog stellen dat de overheid meer kosten heeft om het wegennet te onderhouden. Maar de extra heffingen staan niet in verhouding met deze extra kosten.
Wat dat betreft zijn alle recente extra heffingen op auto’s illegaal te noemen. Bijtelling, BPM, Slurptax, parkeerkosten die elk jaar fors stijgen, extra verhoging van de accijnzen. Welke jurist kan hier zich eens over buigen?
Oom Agent zegt
Hebben jullie wel eens gehoord van paarse diesel?
Dè mode hit van 2009!
Dat is diesel met paarse kleurstof. Gooi een zakje paarse kleurstof in je tank en je bent de bom!
En voor boeren met tractors die op rode diesel rijden is er blauwe kleurstof. Ook dan rijd je paars en hoor je er helemaal bij.
Er is geen wet tegen paarse brandstof. En laat de overheid dan maar eens bewijzen dat jij je accijnzen niet hebt betaald.
Oom Agent zegt
Zo autoblog, wanneer gaan we akties bespreken?
Het wordt tijd je te organiseren…
Er zijn miljoenen autorijders in Nederland die allemaal eerlijker voor hun bolide willen betalen en zich misbruikt voelen door heel politiek Den Haag.
Verenig ze en maak een vuist. Bouw kritieke massa door zoveel mogelijk tamtam te maken. Werk samen met andere uitgaven.
CasperH zegt
Is er een uitspraak over de illegaliteit van BPM? Ik heb dat verhaal eerder gehoord, maar nooit eerder bevestigd gezien.
Lustigson zegt
Wat een bla bla, mensen. Als we ons met z’n allen écht zo in onze knip geraakt zouden voelen, lieten we massaal de auto staan en gingen we fietsen, met de bus, tram of trein, of de alom bekende wandelwagen. Maar nee, er worden nog steeds zo’n half miljoen nieuwe heilige koeien per jaar verkocht in Nederland.
Wouter Bos zegt
Lustigson, dat is precies de houding van de overheid. Mensen willen toch rijden, dus we zuigen ze maximaal uit. Maar net niet voldoende om de auto te laten staan.
CasperH zegt
@ Wouter Bos: dat is toch ook grotendeels “jouw” schuld? Dat je die naam wil dragen man…
Wouter Bos zegt
De naam is een synoniem. Grapje. Partij vd Auto’s.
Wouter Bos zegt
Zo en nu Oom Agent for president. Hup autoblog, aktie!!!
vince996 zegt
Als autoblog ideeen uit deze comments haalt en actie onderneemd, dan ben ik ervan overtuigd dat iedere autoblog bezoeker meedoet met een actie.
autoblogger zegt
@vince996: lastig, we hebben ons dat al eens eerder afgevraagd…
http://www.autoblog.nl/archive/2007/11/17/wanneer-komt-de-automobilist-nu-eens-echt-in-opstand
Wouter Bos zegt
@ autoblogger. Actiebereidheid genoeg lijkt me. Nu het voortouw nemen en doorzetten!
Melvivio zegt
Het artikel begint nu al weer beetje dood te raken, is een reset naar de voorpagina een idee ? ;)
Oom Agent zegt
Hup autoblog, zet dit artikel weer bovenaan!
danny zegt
daar gaan onze goede voornemens …
Ik dacht dat iedereen het er mee eens was dat we iets moeten ondernemen …
Autoblog ?
CasperH zegt
@ danny: schijnbaar berusten mensen toch liever in hun lot dan in opstand te komen. Dat was eerder zo, en schijnbaar is het nog steeds zo.
Melvivio zegt
ja thread is doodgebloed….. maar misschien kunnen we een bericht sturen naar de admins
Pim Brussee zegt
Allemaal prachtige uitspraken en ideen hoe we dit moeten aanpakken, maar ja… we kletsen wel maar DOEN NIETS. We staan massaal allemaal weer te tanken morgen, ongeacht de literprijs.
En dat weten de heren en dames in Den Haag donders goed.
We zij nou eenmaal Nederlanders, en geen Italianen of Fransen.
reint zegt
het wordt tijd dat de burger deze regering eens aanpakt , zelf hebben ze zo,n goed salaris dat zei geen last heben van crisis, maar wij burgers kunnen maar blijven dokken om de staatskas te spekken, deze regering is nog erger dan de mafia, van mij mogen ze die lui allemaal neerschieten, dan wil ik wel helpen, anders komen we nooit van die bak elende af, teringlijers uit gen haag