De elektrische Tesla Roadster sportauto ken je natuurlijk wel. Deze groene en toch behoorlijk rappe Amerikaan is hier namelijk al vaak genoeg voorbij gekomen. Elektrisch of niet, maar met een acceleratie naar de 100 km/u rond de 4 seconden, heb je onze aandacht. Tesla Directeur Ze’ev Drori heeft aangegeven dat de auto ook naar Europa komt en wel in het derde kwartaal van 2009.
De goedkope dollar en het feit dat verschillende Europese landen, waaronder ook Nederland het gebruik van elektrische auto’s beloont, maakt Europa als afzetmarkt erg interessant. Bovendien rijden we in Europa gemiddeld veel kortere afstanden dan in de Verenigde Staten, waardoor de auto eigenlijk juist meer geschikt voor Europa. Een rechtsgestuurde variant zit niet in de planning dus de Britten vallen vooralsnog buiten de boot.
In de VS heeft Tesla inmiddels 1.000 bestellingen genoteerd en is de productie inmiddels in volle gang. Aangezien het wel een exclusieve sportauto moet blijven, komen er jaarlijks slechts 250 exemplaren naar Europa, met een richtprijs van 100.000 euro exclusief belastingen. (via: motorauthority)
Tomiseentijger zegt
cool, niet eens duur voor een sportwagen
San Sebastiano zegt
Is wel behoorlijk prijzig voor een Lotus Elise op batterijen..
Bunzing zegt
ik vind het nog veel…….als je bedenkt dat ie in amerika ook een ton kost, en een dollar ongeveer 67 eurocent waard is…..komt neer op +-70.000 euro in europa…toch?
trek daar nog wat slurptax vanaf, want veel co2 zallie niet uitstoten he;)
LJ zegt
ik vind dat de staat daar een extra korting op moet zetten!
minder wegenbelasting en een korting op de prijs dus…
Tymen zegt
100.000 euro, is dit inclusief verwijderingsbijdrage?
Sorry, ik ben een beetje cynisch op de vroege morgen maar ik vraag me af hoe lang zal het duren voordat deze electrische Elise door het kabinet wordt bestempeld als milieu-onvriendelijk ivm de accu’s…en dus belasting voor wordt gevraagd (en het geld weer niet naar het milieu gaat).
Ik draag pioniers als Tesla een warm hart toe. We zitten als auto-liefhebbers in een leuk tijdperk waarin veel verandert. De auto is meer dan 100 jaar oud, je zou zeggen dat het concept nu wel volledig is uitgemolken. Maar door de nieuwe aandrijfvormen denk ik dat de vrijheid van ontwerpen weer toeneemt (motoren in de wielen, verdwijnen van versnellingspook enz enz). Ik ben daarom erg benieuwd wat voor nieuwe designs er in de komende tijd gaan ontstaan en hoe de infrastructuur gaat veranderen. Gaan de tankstations verdwijnen en krijgt de auto nog meer voorsprong op de trein…we gaan het zien.
Rob zegt
Dat is wel erg duur voor zijn piepklein karretje zeg!
alex zegt
@ Tymen
sorry, maar het tijdperk waarin we nu zitten vindt ik totaal niet leuk! iedereen die enigszins een rap bakje wil rijden, betaalt zich blauw aan belasting… KANSLOOS! Het is net als roken, jaa je gaat er een paar jaar eerder aan dood.. maar als mensen hun hele leven plezier van hebben gemaakt, so what..
jaa de wereld zal ooit naar de tering gaan.. maar als we allemaal plezier gehad hebben van onze leuke en goedekope auto’s, so what..
dit is natuurlijk wel er overdreven wat ik zeg, maar de belastingen op auto’s zijn echt te dol.. toen ik een jaar of 10 was Droomde ik van een E39 M5.. en dat doe ik nogsteeds, de auto’s zijn nu redelijk betaalbaar, maar de met belastingen zou Bill Gates nog moeite hebben!
alex zegt
en waar ik eigenlijk om moet lachen zijn die belastingen, want als je kijkt naar de cijfers.. de verkoop van dure ” milieu onvriendelijke ” auto’s is nauwelijks tot niks gedaald.. maar er is wel een stijging van milieuvriendelijke auto’s..
dus het antwoord daarop zou zijn is: verhoog de subsidies nogmeer op auto’s zoals de Prius en de hybride Civic, en laat de belastingen op de dikke auto’s normaal… waarom doen ze dit niet? komt er niet genoeg geld in het kasje van de overheid!
Ze hebben het milieu niet op plaats 1 staan in hun gedachte.. maar geld!
floryn zegt
dan moet wouter bos wel zo gul zijn om deze klanten dik te belonen. Een electrische auto maakt een veel groter CO2 verschil dan hybrides
Eric zegt
Ik ga mijn zonnepanelen al bestellen, dan kan mijn Tesla gratis opladen!!
Nu zou autoblog toch iemand naar de USA moeten sturen om zo’n Tesla
te testen. Dan weten wij of het de moeite loont om te beginnen sparen. Weet je al wat doen deze zomer Wouter??
JanJanssen zegt
@ alex
Heb je de post van Tymen überhaupt gelezen?
De prius is niet milieuvriendelijk zoals in vele posts op Autoblog al is te lezen.
http://www.autoblog.nl/archive/2008/03/18/onderzoek-wijst-uit-5-serie-zuiniger-dan-prius
Dit kan ook niet als je zowel een brandstofmotor als een elektrische installatie in een auto stopt, dit is veel te zwaar en inefficient.
Geloof niet alle marketing die je leest over het mileu.
Het milieu is een vrij grote bussiness geworden, gecombineerd met veel emoties van niet-inhoudsdeskundige mensen, dus denk zelf na.
Harrie zegt
Een elektrische auto stoot niet per definitie minder CO2 uit dan een ‘ normale’ auto. De uitstoot van de CO2 van een elektrische auto is alleen indirect. Als de elektriciteit gewonnen wordt uit fossiele brandstoffen (zoals nogal vaak het geval is) dan wordt er evengoed dus CO2 uitgestoten. Dit gebeurt echter een stukje stroomopwaarts in de keten. Het gebruik van electriciteit als schone brandstof werkt dus pas echt als het uit renewable sources komt als zonne-energie, windenergie, waterkracht enz.
Rovvel zegt
@JanJanssen: heb je de commentaren gelezen op het artikel waarnaar je verwijst? Zelf al eens artikels opgezocht over milieu-impact van klassieke auto’s versus hybride of elektrische? Misschien eens doen, dan kan je ook zelf een conclusie trekken…
@Harrie: veel hangt inderdaad af van de energiebron die de elektriciteitscentrale gebruikt. Met gas bijvoorbeeld, zijn er al grote winsten te halen. Zie hiervoor bv. http://www.ilea.org/lcas/taharaetal2001.html
@Tymen: leuk om te lezen dat er ook mensen zijn die mogelijkheden zien ipv beperkingen :-).
Harrie zegt
@Rovvel
Helemaal gelijk in. Gas is inderdaad gunstiger, maar zelfs in dat geval stoot een electrische auto dus CO2 uit. Ik wou alleen even weerleggen dat een electrische auto geen CO2 uitstoot…
the bugcollector zegt
Maarja, het gas dat we hebben verkopen we grotendeels en dan bouwen we steenkoolcentrales om aan onze eigen behoefte te voorzien.
Sowieso mag je je zorgen maken om de energieprijs in de toekomst dus of het ook goedkoper blijft om op electriciteit te rijden is de vraag(tenzij je dus echt zonnepanelen aanschaft).
Maar dit ding is wel waar het heen moet als je het mij vraagt, en met een brandstofcel zou ie helemaal af zijn.
Serzjuh zegt
Er is terecht door Tesla aangehaald dat elektrisch de meest efficiente _aandrijfsvorm_ is. Het probleem met dit systeem is de milieubelastende accu en het opwekken van deze elektrische energie. Ten eerste moet zo’n voertuig volgepropt worden met zonnepanelen, dynamo’s e.d. zo is simpelweg je actieradius vergroten. Tesla stimuleert daarnaast ook een zonnepaneel aan te schaffen bij je Roadster wat een CO2-vrij systeem is. De accu/batterijen zijn de grootste horde voor elektrische aandrijving in voertuigen. Naast de nog te lage efficiëntie is de fabricage milieubelastend. Dit is waar Tech Uni’s, overheden en andere onderzoekers zich mee bezig moeten gaan houden. Een nieuwe batterij.
JanJanssen zegt
@ Rovvel
Ik weet niet goed hoe je opeens bij het onderwerp van klassieke auto’s komt maar wil er best een reactie op geven.
Het is niet zo dat klassieke auto’s het grootste deel van het NL straatbeeld uitmaken. Het lijkt de wel consensus te worden dat we met zijn allen in een relatief zware en zogenaamd niet vervuilende hybride moeten rijden.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit de bedoeling kan zijn.
Over die commentaren van de link, ja die zijn van een hoog SBS6-gehalte, ben ik geheel met je eens. De strekking van het nieuwsbericht is om de (on)mogelijkheden van een hybride in perspectief te zetten. Daar was het mij om te doen.
Sprak recent nog mijn hoogleraar werktuigbouwkunde. Hij vergeleek de hybride met salade eten na je big-mac, de salade was de electromotor, de big-mac de verbrandingsmotor. Het is meer om een gevoel te krijgen dat je iets goeds doet, maar uiteindelijk krijg je meer calorieen binnen en wordt je nog dikker.
Jan zegt
Wel een grammatica fout:
waardoor de auto eigenlijk juist meer [woord “is” invoegen] geschikt voor Europa.
En over de auto, ben benieuwd om deze eens te gaan testrijden! Dit is de enige “groene” auto die me aanspreekt, en hopelijk brengen ze een optie uit om er een 1:1 radiogestuurde auto van te maken :-)
Rovvel zegt
@JanJanssen:
Over die klassiekers: gevalletje spraakverwarring, ik doelde op auto’s met een klassieke aandrijflijn.
Over de BMW 520d vs. Prius verwijs ik naar mijn reactie op dat bericht op 19 maart om 1:08. Dat spaart een hoop typwerk :-).
Over je hoogleraar: vreemde stelling. Uiteraard is extra gewicht te mijden, maar als je door het toevoegen van onderdelen meer brandstof spaart dan het bijkomende gewicht aan verbruik genereert, dan lijkt me dat toch perfect gelegitimeerd? Geen speld tussen te krijgen volgens mij. Misschien moet je hem dat eens voorleggen. Ben benieuwd naar zijn antwoord. Kijk voor de lol ook eens op spritmonitor.de en vergelijk de verbruiken van een Prius met die van gelijkaardige auto’s. Schotel de resultaten ook maar voor aan die hoogleraar.
Juppe zegt
Ik zou van een hoogleraar (gepromoveerd?) wel verwachten dat ie z’n stellingen kan onderbouwen. Vraag het ‘m ‘s. Ik denk dat ie lelijk onderuit gaat. Blijkt ook wel uit de verbruikscijfers, en uit het feit dat inmiddels meerdere fabrikanten met die techniek bezig zijn.
Studeer je daar nog? Misschien kun je ‘m in ruil voor een aantal studiepunten oid het tegendeel bewijzen? Leuke opdracht, en je komt een hoop te weten ;)
bp zegt
echt een coole auto, jammer dat het ophoud bij 170 km/u
dekster zegt
Mooie auto, spijtig dat je er een verbrandingsmotor in kan krijgen.
Juppe zegt
Ik ben blij dat dat niet kan, een Tesla met verbrandingsmotor heeft imo helemaal geen bestaansrecht. Maar ik neem aan dat je een g vergeten bent?
dekster zegt
Oh idd
Harry zegt
De hybryde is in principe niet zuiniger dan eeen gewone brandstof auto.
Het wordt alleen zo verkocht en door de regering (14% bijtelling) gemotiveerd.
De voordelen van een volledige electrische auto zijn ,geen bpm en (voorals nog) geen wegenbelasting.De electra prijs zal wel meegaan in de olie prijs maar nooit zo duur als een liter benzine.Ik betaal nu +- 0.20 per kw en tank nu dus voor 3 euri een volle lading voor 70 km.
Dat zie ik nog niemand doen in de benzine versie.
er komen binnen nu en een /twee jaar meerdre modellen op de markt zoals suv en sut en ook diverse stads auto’s .
De actieradius van deze auto’s zulen varieëren tussen de 100 en de 450 km per lading.
Ook de ontwikkeling van de accu’s saat niet still en zal er in de toekomst nog meer km per lading gehalt worden.
Ook is men bezig om snellaad stations te ontwikkelen zodat je in 10-15 voor 80% kunt laden en dus weer 350km kan rijden.
Alleeen dit heeft even tijd nodig.
Maar voorlopig kan men gewoon thuis/werk aan de stekker laden.
A. de Wit zegt
Waardelos zo’n electrische invalidecar. Geen geluid geen intresante techniek onder de kap. Technische eenheidsworst. Verbrandingsmotoren zijn met enige aanpassing om te bouwen voor waterstof je behoud 2,4,6,8,12 cilinder eventueel met turbo.