Ja hoor. Er is weer gerommel in politiek Nederland. Provincies blijken namelijk massaal de verkeersboetes voor hun ambtenaren te betalen. De Tweede Kamer is boos en gaat er werk van maken. Maar hoe kan het überhaupt gebeurd zijn? Bij de meeste werkgevers moet je toch echt zelf je boetes lappen maar dat geldt blijkbaar niet voor personeel van de overheid.
Volgens een onderzoek van het Interprovinciaal Overleg, een overkoepelende organisatie voor provincie’s, kan een ambtenaar in Groningen twee keer per jaar een bonnetje inleveren. In Drenthe kan hij dat zelfs drie keer per jaar doen. Dat geld wordt dus bij de hardwerkende burger uit de zak geklopt. Gelukkig voor de belastingbetaler geldt het alleen voor bonnen die onder de 10 km/u te hard zijn.
Volgens de Tweede Kamer wordt zo het verkeerde voorbeeld gegeven en moet er iets aan gedaan worden. Ook 10 kilometer is in sommige gevallen veel te hard, bijvoorbeeld op een woonerf. Verder ontmoedigt deze situatie het hardrijden nou niet bepaald.
Volgens de provincie’s is het echter een gevolg van een rechtzaak die in 2006 geweest is. Hierin oordeelde de rechter dat TNT Post zelf de boetes van de chauffeurs moest betalen als er geen opzet of roekeloos gedrag in het spel was. TNT ging in hoger beroep en de uitspraak volgt deze maand. Het wachten is dus nog op de beslissing in deze zaak maar tot die tijd wordt er vrolijk gedeclareerd. Dat u het ff weet! (via AD)
P1et zegt
-Edit: Thanks, gefixt!-
Iedereen gewoon zelf die dingen betalen, ze rijden tenslotte ook zelf.
Audi zegt
Zodra de rechtbank TNT in het gelijk stelt zal de overheid ook direct zijn beleid aanpassen. Wanneer dit niet gebeurd is het de wet en dus zal iedereen zich eraan moeten houden; overheid of privaat maakt niet uit. Dus beetje stom om dit bericht puur als overheid bashing hier neer te plempen.
Racer X zegt
M’n vader bekleedde tot voor kort een hoge functie bij de Provincie Overijssel, maar z’n bonnetjes moest ie toch echt zelf betalen…
Dr.Bronx zegt
Dit is echt te belachelijk voor woorden.
Tim zegt
@Audi: Toch is het zo dat ik het bij mijn werkgever kan proberen een boete in te leveren. Ook niet als ik aan het rijden was voor iets dat met werk te maken heeft. Het is toch ook vreemd aangezien je zelf verantwoordelijk bent voor je acties op de weg.
Josje zegt
of je laat iedereen zijn boetes betalen,
offfff
de overheid betaalt iedereen zijn boetes! :D
Bart zegt
Ik begrijp het niet helemaal. Wij betalen boeten voor ambtenaren die ze maken als ze van of naar het werk rijden.
…sinds wanneer zijn ambtenaren ergens snel in dan? :roll:
:P
Robert zegt
Och, typisch gevalletje vestzak broekzak. Boetes kosten de overheid niks, dus het is alleen maar verminderde opbrengst. Het is niet dat we met zn allen dat opbrengen.
Rick dos zegt
“Dat geld wordt dus bij de hardwerkende burger uit de zak geklopt.”
Kunnen we alsjeblieft dat populistische gelul achterwege laten? Dank u.
peter zegt
ik HAAT ambtenaren, de kanker van onze maatschappij.
Rick dos zegt
Even een toevoeging….
Sinds wanneer is de aanduiding voor een algemeen gebruikt ruilmiddel, een werkwoord?
astondriverinspe zegt
-Edit: gefixt, dank u!-
Floris zegt
Eens met Rick en Robert. Heerlijke onderbuik discussie gaat dit worden.
Rick dos zegt
@astondriverinspe
Ik las er ineerste instantie overheen.
Het is nog vroeg…. ;)
kawouter zegt
Vermoedelijk geldt deze regeling alleen voor bonnen die de ambtenaren onder werktijd ‘oplopen’. Anders is het wel heel krom geregeld…
Audi zegt
@Peter Ben benieuwd wat jij in het dagelijks leven doet, hoe nuttig jij bent ;) Nee, ik ben geen ambtenaar en ook nooit geweest voor het geval je hier over begint.
@ Tim, ik geef toch ook helemaal geen oordeel over de wetgeving in dit geval? Ik vind het ook kromme regelgeving, lijd mij denk ik tot ongewenste situaties en de verantwoordelijkheid komt bij de werkgever te liggen.
Maar als de rechtbank anders beslist kan iedereen er gebruik van maken, hoe raar het ook is.
Toms zegt
@Robert, het is zeker geen broekzak vestzak want als de overtreder zelf zijn boete betaalt heeft de overheid deze kosten niet. Per saldo zal de overheid dus ook meer inkomsten hebben als de overtreder zelf zijn boete betaalt.
Overigens betaalden werkgevers in het verleden vaak alle boetes van het personeel en konden ze deze boetes als kosten in rekening brengen zodat het bedrijfsresultaat lager wordt en er dus minder belasting wordt betaald. Dit kan helaas al een tijdje niet meer.
Maar nu even een stelling:”Kan ik nu de boetes van mijn vriendin die in het onderwijs (overheid) werkt ook laten betalen door haar werkgever (overheid)?”
Het antwoord is denk ik wel bekend. AKA Klasse justitie.
astondriverinspe zegt
@ Rick, Dan zie ik het deze keer door de vingers ;-)
Rick dos zegt
@astondriverinspe
Dankuwel. ;)
Geilebertje zegt
Zelf vind ik het toepassen van een grens waaronder de boete betaald wordt ook heel dubieus. Als het volgens de provincies niet zo erg is wanneer een werknemer uit het hogere segment jaarlijks meerdere malen 10km/u te hard rijdt, en zij deze boete betalen, dan kun je toch geen beleid toepassen / toestaan waarbij de inwoners van je provincie deze boete wel dienen te krijgen en betalen? Vooral dat meerdere malen is zou belachelijk, stel dat je netjes rijdt en een keertje net iets erover zit en die boete wordt vergoedt, dat is nog te rijmen met het beleid naar de burgers toe, maar stel dat je in, zoals het voorbeeld, Drenthe 4x per jaar die boete krijgt, dan hoef je er maar 1 te betalen… Juist de boete meerdere malen te vergoeden roept bij mij het beeld op dat de provincies de boetes zien als een onnodig om aan haar personeel door te belasten, maar wel dit beleid toegepast willen zien op alle anderen.
Floris zegt
Het strookt inderdaad niet dat de overheid heel strikt is in het opleggen van boetes voor hele kleine snelheidsovertredingen en ook meermalen in het publieke debat dat heeft verdedigd, om vervolgens voor haar eigen ambtenaren zo’n regeling te treffen en daarmee een signaal af te geven dat het eigenlijk niet zo heel erg is om een paar km te hard te rijden.
Gregorius zegt
@ Robert: dat is dus onzin. De overtreding wordt geregistreerd, moet alsnog worden verwerkt. Er wordt uitgezocht wie het was en er moet nog zelfs bijgehouden worden door een andere ambtenaar op hoeveel de teller staat. Kortom: het kost nog steeds werk voor de ambtenaren, die anders iets hadden kunnen doen dat wel zinnig was. Gooi dat allemaal op een hoop en er zijn minder ambtenaren nodig en dus ook minder geld om dit inefficiënte apparaat te bekostigen.
Rick dos zegt
@Geilebertje
Ik denk dat je de provincie even als twee verschillende entiteiten moet zien. Aan de ene kant de lokale overheid en aan de andere kant als werkgever.
Aan de ene kant (lokale overheid) zijn ze verplicht de wetten des land en provincie uit te voeren maar aan de andere kant zijn ze ook gebonden aan verplichtingen als werkgever.
Door de uitspraak van de rechter inzake TNT is er nu jurisprudentie in dezen. Provincie als werkgever móet hier gevolg aan geven. Provincie als overheid móet de wetten des lands uitvoeren.
Twee entiteiten die elkaar soms in spagaat houden.
Maar goed, als ik dit stukje lees dan zou ik eerder benieuwd zijn naar de uitspraak van het hoger beroep. Als zij ook vinden dat de werkgever mag betalen dan betekent dat dat IEDEREEN in dezelfde omstandigheden naar zijn werkgever kan gaan om te declareren.
Vroegerrr!!! zegt
Wanneer TNT in het gelijk gesteld wordt is dit discriminatie tegenover de burgers!
Brammeh zegt
Dat zou vreemd zijn aangezien Nederland de hele dag vol zit met mensen die voor hun werkgever onderweg zijn. En élke boete die daaruit voort vloeit kan niet betaald worden de zakenwereld..
Ik weet de precieze getallen niet, maar het zou exorbitant veel zijn, schat ik!
Brammeh zegt
Kleine toevoeging daarop:
Ik vind de uitspraak van de rechter dus ook vreemd, aangezien ze in mijn ogen niet verantwoordelijk gehouden mag worden voor de acties van haar personeel op de weg…
Het zou een zooitje worden met alle lease-rijders dan, ‘de baas betaalt toch’..
Audi zegt
@ Brammeh,
Het gaat hier dus niet om iemand die onderweg is naar zijn werk, of een vertegenwoordiger die van den haag -> a’dam gaat. En ook niet om de dealer die een auto test en wordt geflitst. Maar wel om werknemers zoals idd de postbode/ politie/inspectie/douane etc.
peter zegt
je betaald hun boetes zoiezo via je belastingen. Je betaald hun volledig loon. Hun (in België) walgelijk hoog pensioen vanaf 55, hun ongelooflijk hoog aantal verlofdagen. Hun bizar hoog aantal ziekdagen…. we betalen het allemaal. En de ambtenaartjes maar pintjes drinken op het werk…
Probleem is naar ik hoor wel veel kleiner in nederland. Maar in belgie is het ramp
Sjaaky zegt
Zal je zien dat de provincies met het excus komen van: ‘Maar het is maar tot 10 km per uur te hard, dat gaat niet met opzet blalbalalabla’ Daar zouden ze een punt hebben, was het echter niet dat 82% van alle snelheids boetes, die wij dus wel moeten betalen, onder de 10 km zijn.
bmw zegt
@peter: ik word kotsmisselijk van dat populistisch gelul over ambtenaren. Ik ben er zelf geen (voor het geval je het zou denken), maar werk er wel geregeld mee samen.
1) ken je de hoogte van het ambtenarenpensioen? De pensioenen in de privé zijn veel te laag en die van de ambtenaren gewoon of zelfs op het randje
2) deze mensen werken even efficiënt en gemotiveerd als vele medewerkers in mijn bedrijf. Er zitten overal goede en slechtere werknemers
3) de taken die zij uitvoeren lijken je misschien overbodig of dom, maar zijn van essentieel belang in onze welvaartstaat.
4) ambtenaren drinken geen pintjes op het werk hoor, water of koffie, meestal door hen zelf betaald (want waar bedrijven vaak dergelijke zaken voor de werknemer voorzien, mag je aan de overheid alles met je eigen personeelskas betalen).
Open je ogen voor de realiteit. Ik praat foute zaken (zoals ziekteverzuim) hiermee niet goed, maar mensen die uitspraken doen zoals jij net deed, weten er echt geen bal vanaf. Dat is koren op de molen van extreem rechts, dat er op uit is om gans onze welvaartstaat in de vernieling te rijden.
Off-topic: je betaalt is met T!
Rick dos zegt
Ben het ff gaan opzoeken….. :) Ja, ik weet het……
Ik denk niet dat er een uitondering gemaakt kan worden.
De werknemer van TNT heeft zich beroept op artikel 7:661 Burgerlijk Wetboek (voor iedereen toepasbaar dus). Daar staat zoveel in als; werknemer die in de uitvoering van zijn overeenkomst (lees: arbeidsovereenkomst) schade berokkend aan werkgever of derde, dan is werkgever aansprakelijk TENZIJ er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid.
De rechter heeft bepaald dat dit niet alleen voor fysieke beschadiging geldt maar ook voor boetes.
Voorts heeft de rechter in zijn uitspraak ook bepaald dat een werknemer die 4 of meer boetes krijgt binnen een bepaalde periode deze dan voor de kosten van de werknemer komen. Het hof beredeneert als je meer dan 3 boetes in een bepaalde periode krijgt je niet aan je verplichting voldoet van “goede werknemer”.
“12. Tijdens de pleidooien kwam ter sprake dat in een bedrijf Novio werknemers en werkgever een regeling hebben getroffen dat de eerste drie boetes voor snelheidsovertredingen in een bepaalde periode voor rekening van de werkgever komen en verdere boetes in die periode voor rekening van de werknemer komen. Naar het oordeel van het hof is een dergelijke regeling als die overeengekomen is, niet in strijd met art. 7:661 BW, aangezien verdedigbaar is dat de werknemer die in een bepaalde periode meer dan drie verkeersovertredingen maakt, handelt in strijd met zijn in art. 7:611 BW vermelde verplichting zich als een goed werknemer te gedragen, waardoor art. 7:661 lid 1 BW toepassing mist.”
Daar zet ik zelf wel een grote vraagteken bij ten voordele van een werkgever. Als je immers gekwalificeerd kan worden als niet zijnde “een goede werknemer” doordat je meer dan 3 boetes hebt gekregen dan heeft de werkgever gronde om je arbeidsovereenkomst te beeindigen. Maar goed, dat terzijde.
Al met al is een werkgever wel verplicht om je boetes te betalen als je aan de mits en maren voldoet.
De mits en maren: opzet of bewuste roekeloosheid in het spel. De rechter heeft bepaald dat dat tot 10 km/u niet zo is.
Én of er niet méér dan 3 snelheidsovertredingen in een bepaalde periode zijn geweest.
De bekeuring móet op naam van de kentekenhouder worden afgegeven (de werkgever dus).
En het moet natuurlijk tijdens werktijd gebeurd zijn.
peter zegt
ik werk als consultant vaak met ambtenaren. En althans in België en kan je garanderen dat de clichés kloppen. Er zijn er enorm veel teveel. Je kan ze niet ontslaan. Politiek ontbreekt de moed om er iets aan te doen. Wat veroorzaakt dit denk je ?
Ik ben helemaal niet rechts, maar de ambtenarij kost ons echt teveel. en ja, ze drinken wel op het werk. Ik heb spijtig genoeg ambtenaren in de familie. En die komen regelmatig dronken thuis (gratis via de trein natuurlijk).
Sorcerer zegt
Hier komen nog 2 punten bij:
1. een werkgever mag de kosten van een flitsboete niet aftrekken van de belasting (dit moet ik nog bevestigd krijgen): het gaat dus van de winst af, niet van de omzet
2. de boetes van deze ambtenaren kunnen ook worden geïnd als de boete privé is; en dit van ons eigen belastinggeld. Dit is een vorm van rechtsongelijkheid. Ik vraag me bovendien af om welke totaalbedragen het gaat.
Bovendien kunnen we hieruit afleiden dat de RECHTBANK(!!!) vindt dat deze bonnen belastingmaatregelen zijn en het zelf blijkbaar ook niet redelijk vindt dat burgers (ambtenaren, werknemers) deze altijd hoeven te betalen. Dat ondermijnt het hele bestaansrecht van bonnen
mike zegt
dit is serieus te belachelijk voor woorden !!!!!!!
discriminatie aan de bevolking wij moeten ze wel betalen maar hun niet wij mogen geen loonverhoging eisen hun kappen gewoon met werke het enige verschil als wij stoppen met werken komen er problemen de politie doet zelf nooit wat echt nooi !!!1 dus dat merk je toch niet
vn de 10 x dat ik ze nodig had kwamen ze of altijd te laat ik heb nog nooit wat aan ze gehad, ze pakken altijd de verkeerde op
en ik ben wel 50 ongevraagd aangehouden in me benz terwijl er niks aan de hand was
alle beukeringen terugzoeken en alsnog alles laten betalen met een verhoging zo gaat dat tenslotte bij de normale nederlander ook
DAT zegt
Het is een grove schande! (volgens Wilders)
CasperH zegt
Populistisch of niet, het is te gek voor woorden.
Ik heb ook bij een werkgever gewerkt die mijn boetes soms betaalde. Echter, ik werkte niet bij een staatsbedrijf. Dat ging dus van centen die ik zelf (al dan niet indirect) voor mijn baas binnenhaalde. Soms was te hard rijden daarvoor gewoon nodig. Niet dat ik daarmee mijn te hard rijden goed wil praten overigens, maar het kan een afweging zijn: te laat ergens zijn en misschien wel een klant kwijt raken á 10000 euro per jaar kan een boete van 100 euro of meer waard zijn, mits je je medeweggebruikers niet in gevaar brengt.
Ik vind dat dat bij de overheid ook mag gelden, dat een ambtenaar ook een vergoeding mag krijgen van zijn/haar boete, mits die in verhouding staat tot de reden waarvoor te hard gereden wordt.
Volgens mij is een bovengrens van 10 te hard net te weinig om ook maar een klein beetje tijdswinst te boeken, zeker op korte afstanden.
SQB zegt
Sorcerer, waar haal je dat uit, dat ook privé-bekeuringen opgevoerd kunnen worden?
Verder kan ik het niet beter zeggen dan Rick Dos dat al deed, dus dat ga ik niet proberen ook.
Rick dos zegt
Het hele verhaal heeft dan ook niets te maken met tijdswinst boeken.
ALS dat de beweegredenen geweest zouden zijn van een rechter om het vonnis toe te kennen aan de werknemer DAN had ik dat pas te gek voor woorden gevonden.
Ik lees nu pas het stukje in het AD dan heb je zo’n lampie die als woordvoerder voor EVO fungeerd;
“Jansen: ,,Die norm lijkt uit de lucht gegrepen. Tien kilometer te hard rijden op een woonerf kan dan zeker ook?’’”
Dan denk je ja die heeft een punt.
Wat heeft de rechter in zijn uitspraak gezegd?
“13. Thans moet worden beoordeeld of de drie in het geding zijnde verkeersboetes na snelheidsovertredingen een gevolg zijn van opzet of bewuste roekeloosheid. In het verkeer rijdt men gemakkelijk even iets te hard zonder dat er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid. Ook kan het voorkomen dat de verkeerssituatie vereist dat men over een korte afstand iets te hard rijdt. Ook dan is er geen sprake van opzet of bewuste roekeloosheid omdat van ernstige verwijtbaarheid onder zulke omstandigheden meestal geen sprake is. In zijn algemeenheid zal er bij een overschrijding van de maximum snelheid tot 10 km per uur geen sprake zijn van opzet of bewuste roekeloosheid. Bij een overschrijding van de maximum snelheid vanaf 10 km per uur is er in beginsel sprake van opzet of daarmee gelijk te stellen schuld behoudens te stellen bijzondere omstandigheden.”
En hoe hard mag je op een woonerf? 15 km/u, dus in de norm van 10 km/u zou 25 km/u NIET als opzet of bewuste roekeloosheid aangemerkt kunnen worden. And who can argue with that?
bmw zegt
@Casper:
“Ik heb ook bij een werkgever gewerkt die mijn boetes soms betaalde. Echter, ik werkte niet bij een staatsbedrijf. Dat ging dus van centen die ik zelf (al dan niet indirect) voor mijn baas binnenhaalde. Soms was te hard rijden daarvoor gewoon nodig. Niet dat ik daarmee mijn te hard rijden goed wil praten overigens, maar het kan een afweging zijn: te laat ergens zijn en misschien wel een klant kwijt raken á 10000 euro per jaar kan een boete van 100 euro of meer waard zijn, mits je je medeweggebruikers niet in gevaar brengt.”
= voor een groot stuk een kromme redenering en toont op prachtige wijze aan dat boetes alleen niet volstaan. Een aantal truckers en hun bazen doet het ook zo: wat is de opbrengst van mijn truck te overladen, wat kost het aan boetes, rekensommetje maken… OK, we leggen het geld wel klaar in de cabine. Dit bewijst dat je overtredingen mag maken en anderen in gevaar mag brengen, als je de prijs ervoor maar betaalt. Voor dat soort redeneringen moeten dus rijbewijzen afgepakt worden en voertuigen verbeurd verklaard worden. Mensen zijn immers hardleers.
jopie zegt
Je kunt je parkeerkosten toch ook declareren? Boetes dienen NIET de verkeersveiligheid, maar zijn net als betaald parkeren een vorm van belasting. Bij snelheidsboetes kun je het zelfs zien als een soort kansspelbelasting :). Logisch dat je die kosten kunt declareren. Wel vreemd dat de ambtenaren hierbij voorop lopen.
CasperH zegt
@ bmw: je hebt helemaal gelijk, het is ook krom en de straffen volstaan niet. Maar het is een rekensom, zeker in zakelijke belangen, en het gebeurt regelmatig. Als ik jou nu beloof dat je van mij 1000 euro krijgt, maar dan moet je het binnen een uur ophalen, terwijl jij 130 kilometer hier vandaan woont? Riskeer jij dan die boete voor meer dan 10 kilometer te hard rijden? Ik denk de meeste mensen wel. Ik weet het wel zeker. Want het weegt niet tegen op tegen het verlies van een paar tientjes voor die boete.
Ik roep al jaren dat de overheid, áls ze een effectief boetesysteem willen, mensen moet beboeten naar inkomen, zoals in sommige scandinavische landen het geval is. Anders gaat het nooit werken. Maar dat is eigenlijk weer een heel andere discussie.
bmw zegt
@Casper:
als antwoord op je hypothetische vraag: natuurlijk zou ik te snel rijden voor die 1000 EUR, ik ben geen haar beter dan andere mensen, dat is waarom ik pleit voor een andere aanpak. Boetes zijn zoals iemand hier zei een vorm van belasting en geen efficiënte beteugeling van overtredingen. Ook inkomensafhankelijke boetes zijn hiervoor geen oplossing; wat is trouwens het inkomen van een bedrijf? En hoeveel procent daarvan reken je dan als boete? Waarom gebeurt er zo weinig echte preventie? Waarom worden auto’s niet begrensd op 120 km/h? Waarom worden mensen die veel te snel rijden of hun voertuig overbeladen niet voor 24h aan de kant gezet? Is dat te grof? Kan zijn, maar je moet als samenleving kiezen: ofwel zeg je dat alles veilig moet zijn en dan kies je voor een echte aanpak van overtredingen, ofwel stop je met zeuren over veiligheid en dan kan je gewoon wat taxen heffen. Alle mengvormen van onze huidige politici zijn hypocriet.
Robbut zegt
Dat is toch altijd al zo geweest…
Mijn pa vertelde me laatst nog dat ze vroeger ook lekker de dienst auto’s liepen afteraggen… hadden ze een paal gepakt ofzo, ja laat maar maken. en overal tehard rijden. Of als ze even niks tedoen hebben.. lekker met de auto het strand op crossen met je opel. Zal die vast goed tegen kunnen.. en wij maar betalen!
bruistablet zegt
typisch links,…jawel,ambtenaren zijn altijd links..tenminste ,ze zwetsen links….alles op camera vastleggen vanwege het terorrisme en verkeersveiligheid ,….in werkelijkheid is het allemaal angst voor de andersdenkende medemens van al die linksmensjes….jammer dat heel weinig mensen dit door hebben …..communististen.
CasperH zegt
@ bmw: gewoon een percentage van de nettowinst, met een minimumbedrag voor het geval er geen winst gedraaid wordt dat jaar natuurlijk.
bruistablet zegt
@bmw,..dus jij mag het wel …en een trucker niet terwijl het in beide gevallen gaat om klanten te winnen….en volgens mij moesten truckers ook jou klanten bevoorraden…ja toch,….lul niet zo krom en denk eerst na voordat je post.
Audi zegt
” bruistablet,
Denk inderdaad eens voordat je post, buiten je bijzonder slechte nederlands, zowel inhoud als opmaak, is begrijpend lezen ook een moeilijke opgave.
Bmw zegt dat het fout is, voor hemzelf en anderen maar dat hij het wel zou doen omdat de straf niet in verhouding is tot de baten.
Ash zegt
Wat voor onzin is dit nou weer!
Iedereen moet gewoon zijn eigen boete betalen! Zelf rijden = gewoon zelf betalen..
lincoln zegt
dus een ambtenaar hoeft zich zelfs in zijn zeeen van vrije tijd niet te verantwoorden .. geen wonder dat het zulk kinderlijk naief infantiel tuig is ..
en ik heb beroepshalve ook met ambtenaren te maken en het is allemaal leugenachtig tuig .. zullen ze van mij ook wel denken alleen hebben ze me nog nooit op een leugen kunnen betrappen ..
Turbo zegt
We kunnen de onzin van boetes zelf stoppen: door gewoon niet te hard te rijden (of niet gepakt worden). Dan houdt de aandacht vanzelf op, want waar niets te halen valt, daar is de overheid niet te vinden.
SQB zegt
Lincoln, ik weet niet of je het een beroep kan noemen, maar ik geloof graag dat jij als scholiertje veel met ambtenaren te maken hebt. Mag je dit jaar al over hoofdletters en interpunctie leren, of krijg je dat pas volgend jaar?
Patrick zegt
Populistisch of niet? Ambtenaren & ambtenarij is in ieder geval een groot maatschappelijk probleem. Er zijn er duizenden die de hele dag uit het raam kijken en stapels papieren schrijven, om…..
Juist ja, hun eigen soort in stand te houden. Het zijn alleen maar ‘kostbanen’, en dat terwijl het bedrijfsleven Nederland in stand moet houden. Ambtenaren verdienen geen enkele euro voor NL. Ze zijn in absolute aantallen voor 80% niet nuttig. Ze vertragen, maken zaken stroperig, onnodig ingewikkeld, praten bombastisch en zeggen na een dag werk als ze thuis komen: Dag schat, vandaag weer een lekker nieuwe pesterige regeltjes bedacht voor het bedrijfsleven…….
bruistablet zegt
@audi,..leg eens uit waarom je het eens bent met bmw ..en kom niet aan dat mijn nederlands niet klopt…want ik zie geen schrijffouten in mijn post.
Oom Agent zegt
Ik betaal mijn boetes met veel plezier. Ik koop zo de snelheidsbeperking af.
Daarbij rijd ik heel netjes en oplettend. Alleen wat harder op de snelweg.
Maar ik ga niet meebetalen aan de boetes van een ander, en al helemaal niet aan die van ambtenaren!
jopie zegt
Ik heb nog nooit een snelle ambtenaar gezien, laat staan een te snelle.
Audi zegt
@ bruistablet,
Waar staat dat ik het eens met ‘bmw’? Juist ja, nergens.
Je nederlands klopt inderdaad niet als je dat nog niet door hebt ga ik niet de moeite doen je te wijzen op je fouten, veel plezier.
bmw zegt
@Patrick: “Ambtenaren verdienen geen enkele euro voor NL. Ze zijn in absolute aantallen voor 80% niet nuttig.”
Echt lachen. Ambtenaren helpen mee het overheidsbeleid uit te voeren. Zonder dat beleid was er geen economie, was er geen welvaartstaat, egalitaire gezondheidszorg, enzovoort. Als je dat niet ziet, ben je echt blind. Het is niet omdat ze niets “verkopen” dat ze geen nut kunnen hebben. En zo is het ook niet omdat je iets “verkoopt” dat je nuttig bent. Of moet ik net als jou mensen gaan afzeiken, boogschuttersaccessoirewinkels bijvoorbeeld, omdat ik er het nut niet meteen van kan begrijpen? Uitspraken zoals die van jou maken de echte ondernemers belachelijk, want die mensen denken wel verder na dan dat.
peter zegt
@BMW jij bent ambtenaar zeker?
Realiteit is dat overheid ambtenaren gebruikt om hoge werkloosheid te verdoezelen. Dat die mensen niets te doen hebben kan me niet veel schelen. Dat ze 10 jaar vroeger dan iemand anders op pensioen mogen en een dubbel pensioen krijgen kan er bij mij niet in. Ik ben helemaal voor sociale herverdeling e.d. maar dit is geen herverdeling, dit is ervoor zorgen dat de zwakkeren een beter leven hebben dan de sterken.
Again, ik heb het over belgië.
bmw zegt
@peter: voorspelbare opmerking… Neen, ben geen ambtenaar. Ik probeer gewoon niet op een plat populistische manier iedereen over dezelfde kam te scheren, zoals sommigen hier doen. Onze welvaartstaat en rechtstaat creëert een stabiliteit waarvan we ons soms niet meer bewust zijn. Ambtenaren hebben daar een rol in te vervullen. En uiteraard heb je ook foute situaties bij ambtenaren. Maar die heb je ook in het bedrijfsleven (zij het dan weer vaak van een andere aard).
En als je jaloers bent op dat “dubbele pensioen”, word dan ambtenaar… Trouwens, het pensioen van de gemiddelde ambtenaar is niet te hoog (of vind je +/- 1250 EUR waanzinnig veel om elke maand mee rond te komen?), dat van privé-werknemers is te laag. Dus kom op straat en doe er iets aan. In plaats van de overheid te lopen afzeiken.