Ernesto Freitas, de man die we kennen van de Ferrari Dino en de Hansen GT, heeft een nieuw project. Het “Voisin” project is op dit moment in de 3D-fase maar moet uiteindelijk leiden tot een full-scale model. De inspiratie komt duidelijk van de Bugatti Veyron…
Het Portugese LusoMotors, opgericht door Ernesto, biedt diensten aan op het gebied van design en prototyping. Dit concept is op eigen initiatief en hij laat weten: “Personally I always loved French classic cars. I’m not talking about just the design or the brands, but the history behind them.”
Het oude Franse automerk “Avions Voisin” is opgericht door Gabriel Voisin, het bedrijf produceerde auto’s van 1919 tot 1939. Voisin scheen destijds de enige echte concurrent van Bugatti te zijn, vandaar dat het design van de “Voisin Concept” gericht is op de Veyron.
De Voisin is ontworpen voor een grote motor achterin, bijvoorbeeld de nieuwe V12 Audi diesel. Volgens Ernesto zou dit een goede keus zijn: “Huge amounts of torque and power can be used with no regrets!”
Geenomeister zegt
-edit: lees het bericht gewoon eerst-
babbaloerie zegt
En Koenigsegg -trekjes
Rik zegt
Maar het ziet er wel zeer netjes uit!
Ben zegt
Ziet er goed uit, maar is iets je te Veyron-Koenigsegg
Verder goed.
Roy zegt
Zo lang een auto niet van een groot merk is, is de kans zeer gering dat ie ook daadwerkelijk in productie gaat. Er zijn al zoveel van dit soort concepten langsgekomen, maar je hoort er niets meer van.
babbaloerie zegt
Maar hij is wel mooier dan een Veyron :P
Apache zegt
Koenigsegg, Koenigsegg? waar dan? als je nu zou zeggen: zijn mama was een Veyron en zijn papa een Ascari, ok, maar Koenigsegg?
Ramshoek zegt
Leuk weetje voor de auto liefhebber.
Avions Voisin was in de eerste wereldoorlog een fabriekant van vliegtuigen (Avions).
WO1 was een gruwelijke oorlog en in de dagen na de oorlog was het algemene gevoel dat er daarna nooit meer oorlog in Europa zou zijn; ‘The war to end all wars’.
Zat je met je bedrijf in de defensie industrie (toen nog gewoon oorlogs-industrie), dan was het raadzaam snel iets anders te gaan doen.
Fokker, een concurent van Voisin, ging post en passagiersvliegtuigen bouwen en was daarin in de 20’er jaren de grootste van de wereld.
Voisin besloot in de auto industrie te gaan en had zijn eerste auto in de winter van 1919 klaar voor de eerste testrit.
Op een koude februari ochtend, de wegen waren nog bevroren en glad, ging meneer Voisin op pad met zijn eigen auto.
De eerste keer dat meneer remde ging hij bijna in het rond; auto’s hadden toen nog alleen remmen op de achterwielen.
Ook ontdekte hij dat ‘ie een klein foutje had gemaakt met de draairichting van de motor en de overbrenging. Resultaat: 1 versnelling vooruit en 3 achteruit.
Om ook de versnellingsbak te testen, zetten Voisin zijn wagen in z’n een en reed …. achteruit. Schakelde vervolgens op naar 2 en 3 en toen alles goed bleek te werken, trapte Voisin op zijn rem. Nu de achterremmen in de rijrichting van de auto zaten – zeg maar aan de voorkant – remde de wagen, ondanks de gladheid, mooi rustig en stabiel af. Dat bracht meneer Voisin op het idee niet alleen remmen op de achteras te plaatsen, maar ook op de vooras.
Voisin; de uitvinder van de voorwielremmen.
Jandepandaman zegt
Ik maak zelf als ik geen tv kijk ook plenty tekeningen van auto’s met mooie merknamen en fantastische theoretische prestaties die never nooit het asfalt zullen beroeren. Ik wil eerst het echte voertuig zien voor ik hier in ga geloven…
RobertJ zegt
Bijzonder mooie auto, maar er mogen wel andere velgen onder. De veyron inspiratie is duidelijk zichtbaar, maar moet hij als concurrent dienen? ik denk van niet. Waarom zouden ze anders praten over de V12TDI, die van de VAG(bugatti) komt?
Kyanite zegt
Erg mooi ontwerp. Het ontwerp is in ieder geval een heel stuk mooier als de Veyron. De opmerking over de diesel is geweldig, er moeten meer diesels komen, zonde dat Audi de diesel niet dit jaar al gaat inbouwen in de R8 http://www.autoblog.nl/archive/2008/03/19/audi-r8-voorlopig-geen-v10-geen-roadster-en-geen-v12-tdi
@Roy
Bugatti had het geluk VAG achter zich te hebben anders was dat ook nooit wat geworden.
Silverarrow zegt
Een combinatie van een Bugatti Veyron en Gumpert Apollo. Wel een mooie combinatie, dus zou hem best willen hebben.
Ramshoek zegt
Nog een weetje.
Veel autofabriekanten uit het begin van de vorige eeuw, waren helemaal niet zo enthousiast over de verbrandingsmotoren waarmee hun wagens waren uitgerust. Ze stonken en maakten daarbij veel herrie in de vorm van uitlaatgeluid en het geratel van kleppen e.d. Daarbij hadden de motoren dusdanig weinig trekkracht dat ze een vaak vervaarlijk krakende versnellingsbak nodig hadden met meerdere voorwaartse versnellingen plus daarbij een koppeling.
De stoommachine was in de ogen van velen een veel betere krachtbron; stil en met dusdanig veel kracht dat je geen koppeling of versnellingsbak nodig had. In die stoommachine zat intussen al bijna 100 jaar ontwikkeling en was daarmee ook een zeer efficiente machine geworden.
Het vermogen en daarmee de snelheid regelen was in een stoommachine een stuk lastiger. In een auto met verbrandingsmotor kon je het vermogen regelen met een gaspedaal en twee schuifjes op het stuur voor de juiste mengselvorming en de ontstekingsverstelling. Starten van zo’n auto kon door een paar keer draaien aan een grote zwengel.
De start van een Stoommachine is een stuk lastiger; wil je ’s ochtends om 9:00h op kantoor zijn, zul je ’s nachts om 2 uur al op moeten staan om het vuurtje op te stoken…
De verbrandingsmotor was dus een noodzakelijk kwaad, hoewel sommige fabriekanten de stoomauto bleven ontwikkelen. Jay Leno, de amerikaanse talkshow host en komediant, heeft een aardige collectie van die stoomauto’s.
Om de nadelen van de verbrandingsmoter een beetje te beperken, stapte Voisin al heel snel over op motoren met meer cilinders, V12’s o.a. en maakte gebruik van schuiven motoren. Deze hadden geen in- en uitlaatkleppen die rammelden en ratelden, maar poorten die openden en sloten dmv roterende schuiven. Een zogenaamde Knight Engine (vernoemd naar de uitvinder).
Voisin, een fabriekant die zich bewust was van en werkte aan alle tekortkomingen van de automobiel en daardoor zijn tijd soms ver vooruitwas.
dekster zegt
Veel van oorspronkelijke voisin’s zie ik hier niet in.
Prachtige auto’s btw :)
august zegt
mijn uiterst zinvolle bijdrage: aldus de Veyron, met een sausje uit het kookboek van B. Engineering, hoewel ik hierboven reeds de naam Gumpert las en ik met wat goede wil inderdaad ook wel wat trekken van de Apollo dacht te kunnen ontwaren. Veyron meets Apollo vs. Edonis dus.
Vedollo? Apyronis?
vla zegt
neusje: Corvette ZR1
zijkant: Koenigsegg CCX
achterkant: idd Bugatti Veyron :) (hoewel de CCX ook zo’n pijpje en achterkant heeft…)
Rik L zegt
dat ziet er mooi uit ! :) in vin alleen die achterlampen wat apart. nu maar hopen dat hij goedkoper word dan de veyron :roll:
Maghrebi zegt
Prachtig design, wat is de prjisindicatie ?
DJD zegt
zijkant is net een veyron
Ewout zegt
@ DJD: dat staat ook niet in het bericht zelf ofzo..
Hij heeft in ieder geval een vriendelijke en vrolijke snoet :D
Mr. Reddingius zegt
Aston DB9 velgen anyone?
Apache zegt
Was ik echt de enige die hieraan moest denken?
Esprit_de_Flandre zegt
@Roy
Productie is ook niet het doel. Dit is een reclamestukje voor zijn bedrijf LusoMotors. Ze tonen hun kunnen in de hoop te kunnen werken in opdracht van een constructeur aan een echt productiemodel.
Lustigson zegt
Gaaf: Koenigsegg meets Veyron meets BMW Nazca. :D
Aston Martin zegt
Totaal niet slecht, alhoewel hij inderdaad wel trekjes mee heeft van de Koenigsegg
Robin zegt
Ik heb het uiterlijk van de veyron altijd een beetje tegenvallend gevonden, zo kort en bollig, niet echt sportief.
En nu besef ik: zo had hij moeten uitzien. Als bugatti het concept nu eens gewoon overkoopt :d
ELB zegt
Geweldig. Twee uiterste exoten (Veyron en CCX) gecombineerd. Wanneer komt ie?
Rick dos zegt
Op het eerste plaatje ziet het er lekker uit en vervolgens gaat het van lekker naar mwah. Das nie goe.
Nick zegt
Leuk zo’n V12 TDI diesel, maar nog steeds is er geen versnellingsbak van redelijk formaat die al dat koppel aan kan.
Vandaar dat de motor maar 1100 Nm mag leveren, omdat de X-trac transmissies die gebruikt worden door Audi Sport niet meer aan kunnen.
epo zegt
Ik blijf erbij dat de achterkant van dit ding enorm lijkt op een Chrysler Crossfire, ook zonder de ondersteuning van een foto.
Als je mijn posts verwijdert, geef dan iig een reden op. Hier schiet ik natuurlijk ook niets mee op… Bij voorbaat dank.
Arunas zegt
Wow! What a great design! Can’t wait to see Avions Voisin revived!
Citrofiel zegt
Taradatadaa! “Personally I always loved French classic cars. I’m not talking about just the design or the brands, but the history behind them.“ Totaal mee eens! Alleen al om de mening van de bouwer vind ik het een superauto! :D ;)
De achterkant vind ik wel heel erg van de Veyron komen, maar hij is wel mooi. Wat dan weer jammer is, is dat de voorkant daar niet bij aansluit…
@ Ramshoek; Leuke weetjes! Dank je! Mss moet je maar een site opzetten met weetjes over (de begintijd van de) auto’s. Ik word bezoeker! :D
Chorizo zegt
Sorry, maar ik zie hier van de verste verte geen voisin in. Het merk staat bekend om zijn art deco / futuristische stijlvolle ontwerpen. Dan verwacht je een soort Starck ontwerp, maar toch geen verbouwde Veyron?
Ik vind dat je heel wat meer “Voisin” ziet in de Italdesign Bugatti Chiron :
Chorizo zegt
-edit: je reactie zat in de spamfolder-
Robin zegt
Zeker mooi en veel mooier dan de Veyron. :P
Fordfan zegt
Best een grappig autootje. Ik heb ook nog zoiets in de garage staan.
Patrick T. zegt
van mij mogen ze m bouwen!!!
erg mooi!
transam73 zegt
@ Chorizo: helemaal eens (hoewel ik je eerste pic niet kan zien), die scherpe hoekigheid is inderdaad ‘des Voisins’…
Een typische Voisin was tegendraads en straalde ongefilterde (luchtvaart) techniek uit.
Dit gevalletje Freitas nummer zoveel is weer zoooo ontzettend voorspelbaar, dat het wel een succes zal worden. Want vergeet niet – het moet ook verkopen hè. Van het gevoel ‘Voisin’ heeft meneer Ernesto geen bal begrepen, maar ja, gezien de gemiddelde reaktie hierboven kun je toch inderdaad het best een mix van allerlei bestaande, ingeburgerde en goedgekeurde design-elementjes aan elkaar plakken, wil je het grote publiek bereiken.
Bonne chance, Ernesto – geeeeeeeuuuw….
Ash zegt
Hij is wel mooier dan een veyron
En heeft zeker wel wat Koenigsegg trekjes :P
Alex zegt
Ik persoonlijk vindt de veyron veel mooier! ;-)
Joost zegt
hmm, “lichtjes” gepikt van de Veyron vind ik..
WouterM` zegt
voorkant een beetje lomp netzoals de veyron verder erg mooi!