Niet alleen de V8 diesels moeten er aan geloven, ook de overheerlijke M-motoren uit München lopen gevaar. Zo was de eerste generatie M3 uitgerust met een 2,3 liter viercilinder, de E36 en E46 M3 met een zescilinder en de E92 doet het zelfs met een 4 liter achtcilinder. Dat is dus een verdubbeling van het aantal cilinders! Zelfde verhaal bij de M5, die van 6 cilinders naar 10 cilinders is gegaan. Voor de petrolheads natuurlijk super, maar BMW CEO Norbert Reithofer ziet het liever anders.
In Auto Motor und Sport geeft Reithofer aan in de volgende generatie M-modellen liever motoren met enkele cilinders minder te zien. Dit heeft een positief effect op het brandstofverbruik en de emissiewaarden en bovendien neemt het totale gewicht van de auto af. Reithofer wijst de twin-turbo zes-in-lijn van de 135i en 335i aan als voorbeeld van een geschikte te volgen route. Het ziet er dus naar uit dat toekomstige M-modellen kleinere motoren met turbo’s onder de motorkap hebben (via: Thetruthaboutcars).
Het is natuurlijk maar de vraag hoe ‘vervelend’ wij dit vinden. BMW-puristen hebben volgens mij weinig problemen met wederom een zes-in-lijn in de toekomstige generatie M3. En die V10 in de E60 M5 is mede gekomen doordat er in de Formule 1 met 10-cilinders werd gereden. En waar rijdt het F1-veld nu mee?
dekster zegt
Zo zielig als het weinig cylinders telt, het is toch ver gekomen met die geitenwollensokken dragers… :roll:
Valleyman zegt
Hoe kan Bmw nu een CEO hebben die gay is?
august zegt
ach, ik maak mij er niet druk om. Ten eerste kan ik mij er (voorlopig (wishful thinking?)) geen veroorloven en ten tweede heb ik er alle vertrouwen in dat BMW er toch weer iets buitengewoon lekkers van zal weten te maken.
loyalty zegt
Dan gaat BMW toch weer kleine motoren maken met enorm veel vermogen.
Kijk maar naar Nelson Piquet werd destijds F1 kampioen met een 1.5 ltr moter met veel vermogen.
F430Rijder zegt
Groot gelijk. In een BMW hoort natuurlijk een 6 in lijn. Laat die turbo’s maar komen! Beetje jammer dat er gelijk weer met sexuele voorkeuren gesmeten gaat worden.
bnc zegt
Niks mis met een zes-in-lijn imo :) Laat maar komen
wortel zegt
waar gaat dit heen :( straks moeten we weer gaan lopen met de loop auto net als fred flinstone, JABADABADOEEEEE..
wilma im home, en ik ga gelijk naar bed, k ben kapot van al dat lopen met de loop auto.
nee dan schiet ik mezelf nog liever kapot.
Jorden zegt
Van beperkingen wordt men creatief…
Dus er komt heus wel iets moois voor terug!
De dikke M’en kunnen namelijk wel eens flink op dieet!
met het aantal pk’s wat men tegenwoordig uit een kleinere motor kan halen worden het heus geen softe auto’tjes
en nog iets…. een 6-in lijn motor is BMW in hard en nieren.
Arnoud zegt
NEEE!!! Please geen turbo motoren in zo’n auto. Pure sportwagens hebben atmosferische motoren, vanwege de gasrespons en het heerlijke hoogtoerige karakter. Dan maar een M-model dat iets minder rap is dan het vorige model. Rijplezier komt in verschillende vormen dus om dat te vergroten hoeft niet altijd het vermogen omhoog. Je kan de auto ook agieler maken en op die manier begeerlijker maken dan het uitlopende model.
besaram zegt
@Valleyman
Gaymerk met gayCEO
GerreLekker zegt
Tjah de huidige M3 met eerste M3 vergelijken. De eerste was licht, snel, wendbaar, krachtig, basic. De huidige is een dikke plompe papzak vol electronische crap. Terug naar af is misschien eens geen slecht idee!
VonStroke zegt
Waarom geen constructie uitdokteren waarbij BMW de M modellen aflevert zonder motor en dat je die daar zogezegd achteraf moet laten inbouwen door een (dochter)onderneming die losstaat van BMW? Zo ontsnap je mss aan die wetgeving :P
Ik zie liever ook geen turbo’s in M modellen. Doe maar atmosferisch!
babbaloerie zegt
Noooooo! Geen geblazen M -motoren pliessss. Dat is heiligschennis!
w0o0dy zegt
De v8 van de m3 is al een “ingekorte” v10 dus eigenlijk is dit geen nieuws. Ik zie ze eerder een v6 toevoegen dan een nieuwe lijn motor. Maar als tussen oplossing kan de 3liter met twinturbo dienen. Prima motor maar wat meer toeren kunnen maken moet nog wel voor een echte M. Nissans gt-r kan ook bijna 8000 toeren aan maar dat laat de electronica (nog) niet toe. Turbomotoren zijn efficiënter en bij het hoge gewicht van tegenwoordig ook meestal sneller te maken dan de atmosferische. Je went er wel aan, in de praktijk is het toch makkelijker om vlot te zijn met turbo ipv te moeten wachten op het juiste toerental.
F430Rijder zegt
BMW een V6 in plaats van een Lijn6? En dan komt Dacia volgend jaar zeker met een supercar?
yissels.com zegt
Als het geluid en de prestaties er niet op achteruit gaan zie ik geen probleem…
dekster zegt
@W0o0dy
Een GT-R is gewoon een rekensommetje, een E46 M3, dat is gewoon passie ;)
Racer X zegt
Ik heb er eerlijk gezegd geen problemen mee. De vetste M modellen hadden 6 en 8 cilinders: de E46 M3 (CSL) en de E39 M5. Het vooruitzicht van een lager gewicht is ook mooi meegenomen natuurlijk.
Maar wederom jammer dat dit een milieutechnische beslissing is, en niet een die op basis van rijderstechnische redenen genomen is.
Ewout zegt
@ besaram:
Laat dat soort opmerkingen achterwege asjeblieft, dankje.
Alsof homo’s niet van coole, snelle, brute sportwagens houden, bij mij is dat wel het geval namelijk. Het kan van mij niet bruut genoeg!
Het is wel jammer dat ze het aantal cilinders gaan verminderen, zullen de puristen niet blij mee zijn :P
VeyronLover zegt
Niet te vergeten, BMW is kampioen als het er op aan komt kleine, krachtige en zuinige motoren te bouwen! 177 pk uit een 2 liter en rond de 9 liter verbruik! Ze lossen het wel op daar in München! :-)
Racer X zegt
Evo, heb je de foto van die rode E46 M3 ook in Hi Res?
Revvji zegt
Niet noodzakelijk slecht toch, kleinere motoren met hetzelfde of iets minder vermogen is voor iedereen beter…
“en bovendien neemt het totale gewicht van de auto af” -> goed voor het milieu, voor de prestaties en het weggedrag.
Het is wel jammer dat er nu turbo’s zouden moeten inkomen, maar aan de nadelen van turbo’s kan er waarschijnlijk wel een mouw gepast worden. :) *crosses fingers*
Kyanite zegt
Wat loopt iedereen toch te klagen dat men gewoon 2 cilinders minder in de M-modellen stopt? De formule-1 is ook van veel cilinders met turbo naar mini-blokken gegaan, terwijl het vermogen en snelheid alleen maar toegenomen is.
Rik L zegt
ach al die echte bmw-die-hards maakt het niks uit denk ik, de meeste vonden het juist zo zonde dat er een v8 in kwam.
VeyronLover zegt
@ besaram: Houd u bakkes maar en ga naar school! Want zo te zien weet jij niet hoe de samenleving in elkaar zit…
@ dekster: Je hebt gelijk, maar. Een GTR is wel een pakje sneller, en vooral, goedkoper! Maar daar moet je dus kiezen voor snelheid, of imago en prestige :-) Niet makkelijk als je het mij vraagt, maar ik denk dat ik zou kiezen voor de GTR.
Roadronner zegt
Maakt mij eigenlijk vrij weinig uit, als de prestaties er maar niet onder lijden ;)
Tombnolz zegt
Altijd moeilijk om een stapje achteruit te doen, maar is het eigenlijk wel een stapje achteruit. De laatste tijd is men bij BMW/Mercedes/Audi gewoon gaan ovedrijven wat aantal cilinders en vermogen betreft. ’t Zou moedig zijn van BMW om in hun topmodellen motoren met 2 cilinders minder te steken. Hopelijk presteren ze even goed, want de lat ligt hoog en die kan moeilijk naar beneden.
Rik L zegt
bovendien was de E46 M3 CSL ook al sneller dan de nieuwe m3
w0o0dy zegt
@f430: wat krijg je als je van een v10 van 5liter 4cilinders afhakt ip
Dennis zegt
Gemiddelde temp februari eerste metingen: 6.5
Gemiddelde temp februari 2008: 7.5
WOOOOOAAAAAAAWWWWW Echt de moeite om auto’s aan te passen :s
Maarja de 6-in lijn is nog altijd een van m’n lievelingsmotoren ^^
w0o0dy zegt
Dammit, i got jacked by mobile internet. Ff kort dan: @f430 v10-v2=v8-v2=v6
@dekster: de e46 is dood want bmw maakt met zo goed sommetjes. De e92 haalt het ook niet bij de passie van de e46. Emissie- en veiligheidsregels bepalen meer en meer de koers en ook bmw kan daaraan niet ontsnappen. Dus een dwarse v6 op de lange termijn, helaas dat werkt nou eenmaal beter qua ruimte onder de kap en plaatsing zo ter mogelijk naar achteren.
evo zegt
@Racer X:
Ja hoor
Valleyman zegt
De oude M’s waar iedereen het over heeft waren niets meer dan opgekittelde straatwagens terwijl de huidige M5 een volbloedsportwagen met sedanuiterlijk is.
Call me crazy maar dan vind ik dat laatste nog iets meer respect waardig.
Phils zegt
Audi gaat toch ook een V6 leveren in de nieuwe S4 in plaats van een V8 zoals de huidige?
Weetje, ze halen gewoon steeds hogere rendementen, waardoor veel toekomstige 6-cylinders dezelfde specificaties zullen hebben als de huidge V8-modellen. Als ze de huidge V8’s ook dezelfde ontwikkeling laten doormaken krijg je natuurlijk ook meer power, maar dan heb je natuurlijkde vraag: “hoeft dat allemaal wel? is het nuttig om steeds meer power in te bouwen?” Ik denk dat we qua prestaties nu ongeveer wel goed zitten, gewone “sportwagens” zittten gemakkelijk binnen de 4 à 5 seconden aan 100kmh! Hoevelen hebben dit hier werkelijk zelf meegemaakt? Ik kan je verzekeren: 4,5 seconden naar 100 is INDRUKWEKKEND!
Ik zie ook liever de ontwikkeling plaatsvinden van steeds lichtere, stijvere en agielere wagens die even snel zijn met een iets kleinere mototr, dan nog zwaardere wagens te bouwen die meer vermogen nodig hebben om dezelfde prestaties te bereiken!
Euphoric zegt
Waarom zit iedereen toch te zaniken over turbo’s?
De meesten hier op het forum zouden willen dat ze er een onder de motorkap hadden zodat ze wat meer vermogen hadden.
Vind het gevoel van acceleratie in ieder geval veel mooier wanneer een turbo erin slaat ivm ongeblazen motoren.
Euphoric zegt
Blog bedoel ik natuurlijk niet forum…
MLTB zegt
Eigenlijk zag ik dit al aankomen. En ze verzinnen er wel weer wat op om die motor-capaciteit ongeveer even hoog te houden.
Maar ik vind :
In een M3 hoort een 6 cilinder.
In een M5 zou ik die hoogtoerige V8 uit de huidige M3 wel mooi vinden.
Ik bedoel ze kunnen niet blijven groeien in vermogen, want dan heb je over 10 jaar een M3 met een V16 erin ofzo, waar moeten ze stoppen.
Zoef zegt
“waar gaat dit heen straks moeten we weer gaan lopen met de loop auto net als fred flinstone, JABADABADOEEEEE..”
Dit dien je inderdaad ernstig te nemen.
Ondertussen gaan de eerste openlijke stemmen op onder de stinkhippies om alle gemotoriseerd priveverkeer te verbieden.
“Als er vandaag een nieuw vervoermiddel werd uitgevonden waarvan we weten dat het voor 3 dodelijke ongevallen per dag zou veroorzaken, zou dit nooit toegelaten worden.”
gelezen op een krantenblog (het laatste nieuws denk ik)
En de tijd is voorbij dat we ons ermee konden van af doen met een “dat krijgen ze toch nooit voor elkaar.”
Wij hebben een strijd te voeren.
Bas zegt
Er moest is ooit iemand beginnen om de ontwikkeling een andere kant op te laten dan steeds maar meer en groter. Wel cool van de jongens in Beieren dat ze dat aandurven met de M series….dat noem ik nog eens lef hebben.
Sjaaky zegt
V8? Rijdt de F1 nu toch mee?
bmw zegt
ik zie voor het eerst dat er reclame staat bovenaan autoblog’s homepage ipv een mooie banner… Of is dat al langer het geval?
on-topic: less is more, dus ik vind dit niet zo’n negatief idee… Zoals ik eerder al zei, we moeten niet fetisjistisch gaan doen over een paar cilinders ;-)
Rick dos zegt
Een logisch gevolg. Een doodlopende straat dit.
Volgens mij krijgen we nu een ander soort oorlog tussen de merken. Namelijk niet meer een PK oorlog maar een weightloss oorlog (netals vrouwen gaan ze dan ook bitchslappen en zo…).
En dat prefereer ik boven meer pk’s. Maar goed, lose the weight en dan hoeft er misschien niet eens spraken te zijn van turbo’s.
b0z4 zegt
Bmw moet de 6 in lijn blok niet weg doen
die dingen lopen zo lekker als ik eraan denk krijg ik al een kick !
GOD zegt
YESSSS!!!!!!!!!! mooi zo 6 in lijn terug in de M3
GOD zegt
oja en liever geen turbo’s is nergens voor nodig
laat ze ff een blokje samen met judd ontwikkelen
6 in lijn atmosferisch gewicht blok rond de 100kg en vermogen tussen de 400 en 450 en dan het gewicht van de auto zelf ook nog stuk omlaag
dat geet als de brandweer
thom zegt
@wooody
Dus een dwarse v6 op de lange termijn ?
Tim zegt
Ach, het lijkt mij wel okay! En turbo’s, dat lijkt me niet eens nodig…ze kunnen atomosferisch blijven toch? Honda haalt ook 240 pk’s uit een 2.0 4 cilinder met de honda s2000. BMW kan dat toch ook vast met een 6 in lijn…
Citrofiel zegt
Kleinere blokken met turbo’s, betekent meestal meer power in de onderste toerenregionen. Kan ik niet moeilijk over doen, lui als ik ben. ;)
m5 zegt
zwaait met bmw vlag yes yes 6 in lijn terug in de m3
de nieuwe m5 krijgt een geblazen 8 cilinder als we mario theissen mogen geloven
Svensson zegt
@ Arnoud:
Ben het helemaal met je eens. Beetje hypocriet van BMW. Ten tijde van de E46 M3 kraakten ze de toenmalige Audi RS4 af omdat turbomotoren niet genoeg gasrespons zouden hebben en niet de zuigersnelheden van N/A motoren aan zouden kunnen. En nu heeft BMW het vrolijk over het gebruiken van turbo’s voor toekomstige M-modellen.
Er is weinig zo funest voor het geluid van een auto als het monteren van een turbo. Weg is het rauwe aanzuiggeluid van de throttle bodies en het racy karakter van de motor. Vergelijk het geluid van de huidige 335i maar eens met dat van de 3.0 of 3.2L M3 van 1 of 2 generaties terug. Of het geluid van de 997 Turbo / GT2 met de 997 GT3. Wereld van verschil.
DennieFR zegt
Wacht dat iedereen anders?Dat de pk-wedloop door bleef gaan?
300pk bij,laten we zeggen 1450kg is ruim voldoende om flink in je stoel gedrukt te worden ;)
CSL zegt
Dit is toch oud nieuws dat de 6-in lijn van de M-coupe vervangen zou worden omdat die na 8jaar niet meer aan de emissie eisen voldoet ofzo. Ze zouden die dodelijke blok gewoon weer gebruiken maar dat koste weer veel geld om hem klaar te maken voor de emissie eisen.
Komende M-modellen? dus over 7jaar een andere motor in een M3? tja. 7jaar is wel lang. Bij BMW is turbo niet erg, want die weten tenminste hoe ze een turbo motor moeten maken.
Overigens denk ik dat de Volgende M-Coupe gewoon een V8 uit de M3 krijgt, anders wordt het even ombouwen ;)
Hier nog een vrijdag-filmpje tussen LEXUS IS-F en M3:
http://www.youtube.com/watch?v=ADYVlYkmapM&feature=related
Netel zegt
We zaten toch ook jaren op de van de overkant te lachen met hun slagzinnetje: “There is no replacement for displacement”
Ik hou het meer op ene Chapman’s leuze: “Performance through Light Weight”
CSL zegt
@Netel
Wat dacht je van “Less is More” !!!
Bob. zegt
Gooi in de nieuwe M5 maar weer lekker een dikke V8 hoor, net als in de E39 M5. Die klinkt in tegenstelling tot de V10 stationair tenminste echt mooi. M3 mag ook haar V8 houden, hoewel ik met een 6 in lijn ook akkoord zou gaan an sich…
RDS zegt
Iedereen vergeten dat de E93 V8 15 kg lichter is dan de E46 6 cilinder?
Svensson zegt
Nee hoor RDS, maar je kan er donder op zeggen dat een toekomstig 6 cylinder M blok dáar ook weer 15 kiklo of meer onder gaat zitten.
Solstice zegt
Goeie zaak. Want hoe moet het anders verder? Een M5 met een 12-cilinder? en daarna 16-cilinder? Een M3 met V10 (daardoor in effect opschuivend naar wat nu de M5 is.. Meer techniek leidt tot mer gewicht leidt tot meer techniek om dat weer te compenseren.
Alles boven de 6 cilinders is eigenlijk overkill, want zeker met behulp van turbo’s kan een zescilinder iedere 8-, 10- 12-cilinder aan. (Kijk maar naar de Porsche 911 en Nissan GT-R).
RScosworth zegt
Mooi werk. Eindelijk komt dat milieugezever eens in het voordeel van de autoliefhebber. Een V8 in een M3 is meer dan overbodig. Laat maar komen die lichtere motoren!
lincoln zegt
geen turbo,s want dat is heilschennis !!
tja .. ook hier bijten religie en wetenschap elkaar ..
(overtuigd atheist)
Melvivio zegt
Waarom niet gewoon houden wat het is, en dat + turbos :D hihi
M3 V8 Twin turbo
M5 M6 V10 Quad Turbo hihi
Susp1cious zegt
Volgens mij vergeten veel mensen hier, dat BMW het eerste merk was die turbo’s op een straatauto zetten. Dat was namelijk de 2002. Het is dus niet gek dat BMW teruggrijpt naar de turbo.
Ik denk dat de heren van Motorsport bovendien heel goed weten wat ze doen. Als de trend wordt dat auto’s weer 200 kilo minder gaan wegen dan de huidige generatie kunnen we dat denk ik alleen maar toejuichen. Minder gewicht betekend een betere handling en dat is tenslotte wat je zoekt in een sportauto.
Natuurlijk heeft iedereen het recht op een eigen mening. Ik denk alleen dat veel mensen de voordelen vergeten en slechts anti-turbo zijn, puur uit nostalgische gevoelens i.p.v. rationeel beredeneerde redenen.
Svensson zegt
Nee hoor Susp1cious, niet vergeten. Ik vind het alleen raar dat BMW verkondigt dat N/A motoren het best aansluiten bij hun M-filosofie en dan ineens na al het pro-milieu gedoe van de laatste tijd zegt dat turbomotoren de toekomst hebben in hun M-modellen.
Ik zie weldegelijk de voordelen in van turbomotoren, maar je moet toegeven dat er iets speciaals is aan de N/A M-motoren. Het hoogtoerige karakter, de throttle response, het geluid. Noem een ander merk behalve BMW dat auto’s maakt met zo’n rauwe aanzuigbrul die het geluid van de uitlaat overstemt. Een Caterham misschien, maar dat is toch een hele andere klasse auto.
Dan kun je misschien zeggen, wat doet aanzuiggeluid er nou toe, maar het geeft een heel racy gevoel aan de motor, zeker in combinatie met de snelle gasrespons. Dat zijn dingen die belangrijk zijn voor echte M fans.
Stephan zegt
Huidige turbo motoren hebben ook een directe gasrespons hoor. En ze zijn vooral onderin vele male krachtiger was het snelheidsgevoel alleen maar versterkt.
Sjeuf335i zegt
@ susp1cious en stephan
100% mee eens!
Ik heb een m3 E46 gehad en nu een 335. Die 335 doet qua sportiviteit ecvht niet onder voor de M3! En vergeet niet dat uit de 335 makelijk nog veel meer te halen is!
lichie! zegt
Prima idee. Die 320 STW van Rolf van Os kwam ook heel best vooruit met een 2 litertje.
wilco zegt
Het zat eraan te komen. Was al benieuwd wat ze met de nieuwe M5 dachten te doen, een V12 ofzo. En het gewicht is almaar toegenomen. Ook een dwaling mijns inziens.
Dus ja, geen verrassing voor mij, denk dat ze er alleen maar goed aan doen. BMW kennende zullen ze nu meer richten op gewicht en vermogen proberen zo hoog mogelijk te houden.
Sjeuf335i zegt
Trouwens met de slurptax is het voor ons Nederlanders alleen maar beter :D
wilco zegt
Maar n V6 in n BMW, dacht t niet. Subaru bouwt ook nog steeds boxers. Alleen al om die reden geloof ik er niks van. Ruimte of geen ruimte, de 6 in lijn is gewoon een icoon.
Het gewicht verlagen is belangrijker dan de lengte ofzo denk ik.
w0o0dy zegt
@Susp1cious: dat sprookje ben ik niet vergeten, maar het is wel een sprookje oftewel niet waar.
“The first production turbocharged automobile engines came from General Motors in 1962. The A-body Oldsmobile Cutlass Jetfire and Chevrolet Corvair Monza Spyder were both fitted with turbochargers. The Oldsmobile is often recognized as the first, since it came out a few months earlier than the Corvair. Its Turbo Jetfire was a 215 in³ (3.5 L) V8, while the Corvair engine was either a 145 in³ (2.3 L)(1962-63) or a 164 in³ (2.7 L) (1964-66) flat-6. Both of these engines were abandoned within a few years, and GM’s next turbo engine came more than ten years later.”
Rob USA zegt
@Wooody: Ik heb ooit nog eens een proefrit in Buick Regal turbo gemaakt,ging behoorlijk af! :) Ik dacht een 3.8L zoek het nog ff op.
Kobey zegt
Dit is je reinste onzin! Hét sterke punt van de M motoren is de fantastische lineairiteit die ze je bieden. En nu zouden die Zermans die fijne technologie effe gaan verkrachten door er een beetje turbo’s + onvermijdbare LAG aan toe te voegen?! No offence, maar sinds WOII is dat de grootste schande waar de Pruisen ons mee opgezadeld hebben!
Toegegeven, de M motoren begonnen misschien net iets te krachtig te worden… Maar steek dan geld in een beter verbruik bij ietsiepietsie minder pk’s ofzo! Nee, dit lijkt me niet de beste zet van de heren uit Munchen… Ik heb nog 3 letters voor ze: Bah!
GOD zegt
hoeft ook niet een turbo te zijn, een supercharger is denk ik nog beter aangezien je power curve niet of nauwlijks veranderd en daar door de linieare lijn behoud, plus het klink beter imo
Turbo zegt
Ik heb vertrouwen dat een nieuwe M3 wederom grenzen verlegt, al zou het met een 2 cylinder zijn.
Carmaster zegt
Not on my watch…
Gewoon zo houden, de brute sounds van de V10s!