De berichten over een brute Ford Fiesta RS zijn niet nieuw. In maart 2004 stond er al eens een Fiesta RS concept op de Autosalon van Genève. Die Fiesta RS kwam er echter niet, omdat Ford niet de verwachting had het model winstgevend te kunnen maken. Het zou een te duur karretje worden. We zijn een paar jaar verder en de tijd is nu wel rijp is voor een Fiesta RS model.
Althans, wanneer we redactie van Autoexpress op hun blauwe ogen mogen geloven. Met een Fiesta RS kan Ford wat tegengewicht bieden tegenover auto’s als bijvoorbeeld de JCW Mini Cooper en de Fiat 500 Abarth.
De Fiesta RS zal worden aangedreven door een 1,6 liter direct ingespoten turbomotor goed voor 200 pk. De acceleratie naar de 100 km/u zal in de 6 seconden regionen zitten en een topsnelheid ergens rond 224 km/u. Het wordt een gelimiteerde special edition waarbij er in het interieur wat zaken zijn ingeleverd ten gunste van het gewicht, maar racestoelen zullen niet ontbreken. Naar verwachting zal de Fiesta RS ergens in 2010 arriveren.
Martin zegt
Doe mij er maar 1
jelle belg zegt
omg:) dit is echt wel lekker. als hij uitkomt verkoop ik men tigra hoor…
Armada zegt
Doe mij nog steeds deze maar
Graafke zegt
Ziet er goed uit.
Br3cht zegt
Ziet er wel gelikt uit :D
Ook de specs zijn schitterend…
Wat nu met de ST?
bas zegt
botte wagen!
Jesko zegt
Hij biedt eerder overgewicht aan de 500 Abarth, die heeft 135 pk toch? en de SS zal aan de 150 zitten… Die maakt weinig kans tegen de RS dan.
Is er dan ook nog een kans dat ze hem achterwiel aangedreven maken? Aangezien Ford dat in de toekomst weer wil toepassen op hun modellen..
P@ zegt
De hot hatches worden steeds smakelijker!!
bakkerst zegt
@ jesko,
wat betreft ’t vermogen van de fiesta vs fiat 500,
ga er van uit dat de laatste behoorlijk minder weegt..
dan loopt het wel weer gelijk denk ik
ZwerverRoodbaard zegt
Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg! Dat zeg ik, laten we eerst maar is de Focus RS uitbrengen en dan pas zon klein nep telgje.
Cupracer zegt
Die Fiat 500 maakt geen schijn van kans.
BTW de nieuwe Ford Fiesta staat op het onderstel van de Mazda 2, ook een lichtgewicht in zijn klasse…
sjaaky zegt
hoe bedoel je de voorkant lijkt steeds meer op dat van een peugot.. wat zonde zeg..
Joe zegt
Een sprint van 0 – 100 in 6 seconden? Zou zomaar kunnen, maar lijkt mij toch een beetje stug. Wel jammer dat de Fiesta RS waarschijnlijk toch ook weer voorwielaandrijving krijgt dan, al hebben de 500 en de Cooper S dat ook.
Rik L zegt
ik hoop echt dat ze deze nou wel in productie gaan nemen, word echt een pocket-rocket zo te horen. :) hier staat een update voor de huidige ford fiesta st , http://www.pumaspeed.co.uk/showdetails.php?id=552&pic=1 die zit met 182pk ook al onder de 7 sec op 100 dus als die nieuwe ford fiesta rs lichter word dan de huidige st dan zou ie met 200pk dus in +- 6.0-6.5 sec op 100 moeten zitten, dat word nog een snel ding dan :D
rider zegt
erg bruut beestje. super gedaan. al moet er, om het gat te vullen tussen de basismodellen nog een ST versie bij komen. zeg maar met zo rond de 160pk. dat staat een stuk beter dan gelijk van 116pk naar 200pk te gaan. de specs die hier vermeld worden zijn veelbelovend. hoop wel dat ze het recept van de focus RS gebruiken voor dit model. dan zit het wel goed met de wegligging en de prestaties. Ford bouw er wel een differentieelsper in om het een leuk karretje van te maken. dan kan de concurrentie zijn borst wel alvast nat maken.
Rik L zegt
update=upgrade
babbaloerie zegt
@Armada
Toch maar liever deze :)
Die vond ik helemaal geweldig als klein jochie :P
Rik L zegt
Weet iemand trouwens of er ook een Mazda 2 MPS komt?
Buzz_NL zegt
In 2009 komt de Alfa MiTo 1.8T met 230 pk…..kansloos actie van ford
markieanta zegt
@Buzz?
Misschien moet je eerst jezelf even nader verklaren voor je zoiets noemt?
Beetje kansloos dat die Alfa dan niet meer PK krijgt, aangezien het ding veel zwaarder is als een fietsa…
Daarbij is die Metwo maar een lelijk autootje geworden.
SWRT zegt
Zeker een mooie auto!! alleen blijven de cosworths mooier….dit is Btw. wel een mooi karretje voor het JWRC (super 1600)
Yellomello zegt
ik vind hem erg op de nieuwe Mazda 2 lijken, en dat vind ik geen goed teken. Ik zou hem laten staan dus. Die oude Cosworth vind ik veel leuker om te zien :)
darkrider zegt
gewicht is zeer belangrijk!
ik heb zelf een escortje 1.8 diesel met achteraf een turbo erop gemonteerd
deze auto weegt 931 kg en heeft 110pk op de rollenbank doet 0 naar 100 in 9 sec.
dus die 6 sec zal wel goed kloppen denk ik…
Citrofiel zegt
Gelimiteerd bommetje. Jippie, weer wat te spotten erbij. Tenminste, als ze geen serie van 5000 maken of zo. :roll:
Citrofiel zegt
@ darkrider; Maar op de rollenbank doet gewicht er weer niet toe, lijkt me….
Trabbi zegt
De top zal ongeveer plusminus rond de 224.1368113548 km/h liggen. Ongeveer éh…
victor zegt
@trabbi ik dacht 224.13691135481 maarja mischien zat ik er net naast..
overigens kwijl wat een auto wat is ford toch goed!!!
joeri zegt
zeer strak model, wat ze wel niet van een fiesta kunnen maken lol, btje mazda 2 kant op maarjah doen ze allemaal tegenwoordig.
joeri zegt
zeer strak model, wat ze wel niet van een fiesta kunnen maken lol, btje mazda 2 kant op maarjah doen ze allemaal tegenwoordig.
K-Kalkan zegt
Wát een dikke achterkant zeg!
Onehp zegt
Vergeet de Clio RS SPORT niet!!!
Zeer goed onderstel, en een hoogtoerige NA motor (type R toestanden) die in de handen van een goede chauffeur beestig snel is. In vele test komt ie er als de strafste GTI naar voor, helaas was dat ook waar voor de prijs… Echter, in Belgie in ieder geval, gaat de Cup versie nu over de toonbank voor €18.650. Een koopje als je een rasechte GTI wilt!!
/Onehp, Fiestarijder…
RScosworth zegt
Fiat 500 Abarth? Is dat niet meer iets om mee tegen een Twingo RS op te scheppen?
@ Onehp
Is de Clio RS niet duurder dan de Cup versie? Tenminste, die cup versie is toch de circuit-uitvoering? Hier begint de normale RS in ieder geval bij 28k jammer genoeg.
Kyanite zegt
Eindelijk een waardige opvolger voor de Fiesta RS Turbo.
Dat ie op een Mazda 2 lijkt is niet zo gek omdat beide hetzelfde platform gebruiken en ook een deel van de koets hetzelfde is.
Onehp zegt
@RScosworth: je hebt dé CUP, en je hebt de cup speciale serie (beetje zoals de Rally serie van Peugeot vroeger – minder uitrusting, lichter én goedkoper): http://www.renault.be/gamme/perso.phtml?modele_id=31&version_id=&moteur_id=&lang_id=nl
Verder vraag ik mij af hoe ik iets achteruit ga moeten zien met de deze laatse Fiesta, ze zijn wat mij betreft stilistisch een stapje te ver gegaan met de ‘hoge sportief oplopende gordellijn’. Mja, ik zal er zeker aan wennen…
Buzz_NL zegt
@markie
1.Moet jij maar eens goed naar he lijnenspel van die fiesta kijken….daar lust zelf Picasso geen brood van.
2. Schijnbaar denken ze bij ford dat witte lengte strepen een auto sneller maakt…..hoog tokkie gehalte.
3. gewicht van de MiTo is nog onbekend……zeker als het een MiTo 1.8T GTA betreft…Zoek maar eens op waar de A voor staat.
markieanta zegt
@Buzz, A=achterlijke, te snel kapot voor je geld gaande Alfa toch?
Ik geloof ook dat Ford de eerste is die deze strepen introduceerde, dus ik zie niet in waarom deze Fiesta niet ook deze strepen zou mogen hebben?
Overigens is 230 pk niet echt veel nuttiger dan 200 pk, volgens mij maakte de Mondeo ST toendertijd ook gehakt van de 156 GTA op een circuit, dus ik moet het nog zien hoor.
Buzz_NL zegt
Briliant zo een gefundeerde reply.
Altijd makkelijk Alfa bashen, maar jij bent zeker nooit eigenaar geweest van ford een aantal jaar geleden.
Link 156GTA vs Ford Mondeo?
Misschien moet je maar eens oude WTCC races bekijken:
http://youtube.com/watch?v=-r0vEHLPWN0&feature=related
Rik L zegt
ik vind dat ford de laatste tijd weer goed bezig is met auto’s maken :)
@Markieanta: ik vind dat die strepen er juist wel bij passen , net zoals die typische ford blauw dat ze al jaren gebruiken voor hun sport modellen.
Rik L zegt
@Buzz_NL: grappig dat jij nu met een wtcc race filmpje aankomt aangezien alle ford rs modellen gebazeerd zijn op het RALLY model. het staat ook voor Rally Sport.
Buzz_NL zegt
Eens de huidige Ford’s zijn uitermate goede rijders auto’s, Focus ST heerlijke bak.
Rik L zegt
ford rs modellen = ford st/rs modellen
Buzz_NL zegt
@Rik L, helaas de enige serie waar nog Alfa’s op het circuit zijn(waren) te vinden
markieanta zegt
Ik wil niet vervelend zijn Buzz, maar mijn ouders rijden al sinds 1980 Fords, wanneer je deze regelmatig gewoon onderhoudt moet het goed gaan, laat ik het zo zeggen, mijn ouders hebben er nog nooit problemen mee gehad. Hetzelfde verhaal met mijn schoonouders, die hebben tot vorig jaar zonder problemen in een Escort gereden van 1989, deze auto heeft nog nooit onderhoud gehad zelfs, allene zijn APK beurten.
Daarnaast heb ik ondertussen al een dikke 10000 kilometer zonder problemen in een fiesta van 2004 gereden. Die link staat in de Autovisie van enige jaren terug. Heeft overigens ook in de Autoweek gestaan.
@Rik, dat was dus ook mijn punt ;) Dat de strepen juist bij snelle Fords horen, inderdaad net als de blauwe kleur.
Overigens Buzz, was jou stukje tekst met die drie opsommingen nou ook niet echt gefundeerd. Ik wil nog even op jou verhaal terug komen, wat is de reden dat Tokkies toch nog vaak in oude Fords rijden? Waarschijnlijk omdat Alfa’s van die tijd ondertussen in kleine deeltje zijn weg geroest…
Rik L zegt
@Markieanta: de kleuren wit, rood of zwart staan ook altijd goed bij fords :)
@Buzz: ik vind alfa’s wel mooie auto’s hoor alleen vind ik ze vaak motorisch (veel verbruik) en prijswijze wat minder. ik moet wel zeggen dat ik de v6’n van alfa geweldig vind klinken. 8)
Rik L zegt
@Markieanta: hier even ter kleuren vergelijking; http://www.unicars.be/STTROPHY/FordFiestaST-VERSTRAETE-TAC07-MSD%20(5).JPG
Rik L zegt
edit; plaatje:
)
markieanta zegt
Leuke velgen, die wil ik ook wel onder mijn Fiesta, alhoewel ik nu een zwarte futura heb, ziet er toch ook wel goed uit hoor, in het zwart,maar koningsblauw is toch wel de Ford kleur, of de Martini Escort Cosworth natuurlijk ;)
markieanta zegt
Ter info
Buzz_NL zegt
Rij nu 3 jaar in mijn eerste 147 200k op de teller, de TS en JTD motoren zijn ijzer sterk. In die 3 jaar is het onderhoud gebleven tot de regulier onderhoudswerkzaamheden….ik ben niet eens lid van de ANWB want ze heeft me nog nooit in de steek gelaten!
Eigenlijk zijn we allebei aan het generaliseren…ik door mijn slechte ervaringen met ford en positieve met alfa…en jij viceversa.
Samengevat Fiesta RS..leuk wagentje…maar ik ben meer gecharmeerd van de MiTo
RScosworth zegt
@ markieanta
Doe mij toch maar de Fina livery hoor! :D Of de repsol met de lage WRC vleugel. :o
Rik L zegt
@Markieanta: ff een vraag; de wat oudere fords hadden vaak wat last van roest, is dat nog steeds zo bij de nieuwe modellen of is dat al verholpen :?:
Rik L zegt
het word wel leuk hier zeg nu beginnen ford en alfa die-hards te reageren :)
markieanta zegt
@ Rik, lang leve het preventief roest onderhoud, bij Ford is het zo dat je 12 jaar garantie hebt tegen roest, mits je periodiek je auto(kost niets overigens) laat checken, dit kan gewoon tijdens apk of beurt. Wanneer er dan roest wordt ontdekt, worden deze onderdelen vervangen of behandeld en opnieuw gespoten. Ik geloof dat de vroege focussen wat slechte rubbers hadden en dat die problemen veroorzaakten toendertijd, maar dat weet ik niet met zekerheid.
@Buzz, dat wou ik net zeggen, iedereen heeft wel iets met of tegen een bepaald merk, het ene merk spreekt de een nou eenmaal meer aan dan de ander. Met nieuwe alfa’s heb ik bijvoorbeeld geen ervaring en kan ik dus alleen maar zeggen wat ik erover lees en of dit altijd klopt, wie zal het weten.
Rik L zegt
@Markieanta: is wel goed van ford dat het zolang onder garantie valt. :o thx voor de info :)
Kyanite zegt
Persoonlijk zeer goede ervaringen met Ford, heb 3 Fiesta’s gehad, een 1.1-8v 1992, 1.8-16v 1992 en een 1.25-16v 1999. Van deze 3 auto’s was de 1.8-16v het aller leukste, een echte killer alle GTI en GSI-achtige hadden het nakijken, net als BMW 320/323’s, Alfa 33 1.7’s. OK de Fiesta RS Turbo was wel sneller, maar ja die zijn er nagenoeg niet verkocht in Nederland, 33 stuks zijn er officieel op kenteken gezet. Dit was dan de versie met 105pk, de 130pk uitvoering (RS1800) had een oorlogstenue de S die ik had zag er nagenoeg hetzelfde uit als een standaard 1.1 of 1.3.
Rik L zegt
mijn ma die heeft een mazda 121 1.25i uit ’96 (zelfde als ford fiesta, er staat ook zetec op het motorblok) en die begint al wel aardig te roesten bij de wielkasten trouwens.
markieanta zegt
Welk model was er in 96 Rik, die eerste fiesta achtige of was die pas later? Maar goed, wat kun je eraan doen, aan roest op een auto, die auto is 12 jaar oud, dus heel vreemd is het ook niet natuurlijk.
Alleen wielkasten trouwens of ook belangrijkere delen?
Rik L zegt
@Markieanta: deze ;
)
me ma heeft m alleen natuurlijk wel in het knalrood;
)
zover ik weet zit er op de wielkasten achter een beetje roest +-3cm met bultjes/roest, en op het dak bij die rubbers een paar kleine spotjes.
markieanta zegt
Valt mij nog mee voor een auto van 12 jaar eigenlijk, als je ziet hoe Polo’s van die leeftijd er soms bij staan. Dan valt het me nog wel een beetje me.
Aston Martin zegt
Niet slecht, maar die achterkant is niet echt mijn ding
Fordfan zegt
Geweldig!! Wat een auto! Van mij mogen ze de auto in productie brengen! (Dan komt mijn ontwerp toch nog op de weg.)
klaas zegt
Wat ik jammer vind, dat de daklijn van de huidige auto’s zo lelijk is, vergeleken met die modellen uit de jaren 90, zoals van de Fiesta toen. Lekker strak toen, parallel aan de lijn van de onderkant van de carosserie.
Alleen maar om ruimte te scheppen binnenin, jammer toch?
lc zegt
Ferm winkelvoituurke!
Ik hoop vooral dat ze hem nog niet tesnel uitbrengen als die er al komt. Zo kan ik nog even sparen om dit speelgoedje te kopen :D
Vorige was een fiesta mk6 2004 1.6i en ik moet zeggen , enorm veel plezier mee gehad . Rijd zalig, speels stuurgedrag en qua performance vond ik het aardig meevallen voor zo’n doodgewoon moteurke.
Qua baanligging zal ford wel goed zitten ,zoals meestal …nu nog een goed motorke en wat meer versnellingskeuzes en ik ben verkocht!
Mvg
lc zegt
Ik ben aan het uitzien naar een topmodel van de volgende fiesta .
Kan best wel eens een rs worden , mocht hij er effectief komen .
Al maak ik mij toch om 1 ding zorgen en dat is dat ze het besturingsgedeelte compleet aanpassen en dat kan negatief of positief uitvallen. Ik hoop dus ook dat hem niet ‘Té gemakkelijk’ gaat besturen en nog een bepaalde rauwheid in zijn karakter heeft. Anders kan het wel eens een afknapper zijn …net zoals diesels met 200pk ..snel maar niet het inlevingsgevoel.
Ik houd mijn centjes alleszins bij tot ik een testritje kan versieren.
Mvg
alex zegt
komt er niet
fordje zegt
ik heb nu een ford fiesta 1.6 16 v uit 2009 met volledige optie s zoals airco/inklapbare spiegels/lederen bekleding etc etc
de mijne heeft standaar 115 pk kan ik mijn ford fiesta laten ombouwen naar een rs versie bv met een turbo op mijn 1.6 motor?
wie weet dat , graag ontvang ik een reactie