Mercedes moet binnenkort op zoek naar een nieuwe designer want Peter Pfeiffer gaat na 40 jaar trouwe dienst met pensioen. Van die 40 jaar werkte hij 30 jaar als ontwerper dus dat betekent dat hij verantwoordelijk was voor een behoorlijk aantal iconen. De grote vraag is wat er gaat gebeuren met het design van Mercedes na zijn vertrek.
Peter kwam in 1968 dienst bij Mercedes. In 1978 werd hij hoofddesigner. De W126 S-klasse, de eerste E-klasse en de oude, vertrouwde 190 zijn onder zijn leiding ontworpen. Later tekende hij ook de M-klasse, G-klasse en R-klasse. Die laatste is misschien minder geslaagd maar deze man heeft toch een behoorlijke staat van dienst. Volgens de geruchten wordt Gorden Wagener van het design centrum in Amerika zijn opvolger. Het wordt dus interessant om de concepten van Mercedes van de komende tijd in de gaten te houden want het design kan maar zo een hele andere kant op gaan (via autoweek.com).
dekster zegt
Geen moment te vroeg, het design van mercedes is er zienderogen op achteruit aan het gaan.
babbaloerie zegt
Mocht wel eens tijd worden ook zeg, het design van Mercedes mag wel eens wat frisser.
Mercedessen hebben zo’n ouwbollig uiterlijk, ze lijken wel speciaal gemaakt voor 50+ ‘ers.
Arnoud zegt
Ik vind het design van Mercedes er de laatste jaren juist enorm op vooruit gegaan! Met name de nieuwe C-klasse is geweldig. De E-klasse mag er zeker ook zijn, evenals de S-klasse. Hopelijk zet de nieuwe chief designer de lijn richting designtaal à la Mercedes 190 voort. De uitstraling die een Mercedes toen had!! Degelijk, niet kapot te krijgen en zonder onnodige opsmuk.
LC zegt
Mensen na 40 jaar heeft Mercedes geen Pfeiffer meer!
Uitdebroeck Piet zegt
op zich zeker geen slechte ontwerper. En de bovenstaande reacties begrijp ik niet zo goed want de nieuwe C is toch een pak minder oubollig dan de vorige modellen, die nu toch wel aanzien worden als oude bompa en maroeffenbakken (vb de 190).
3-Serie zegt
Een denken aan de voorbeelden: De S-‘walvis’-klasse, de eerste ML (oef), de R (dubbel oef), de eerste E is wel intressant en de 190 een klassieker, ok.
Ben er dus nog niet uit of we blij moeten zijn met zijn nalatenschap, maar het is wel duidelijk dat er een frisse wint nodig was na die mislukte facelifts van de laatste tijd (CLS, SLK, SL, ML)
clijde zegt
Tijd voor nieuwe wind in de redactie bij mercedes. De enige mooie design van mercedes nu, is de CLS, voor de rest is het brandhout…
bruistablet zegt
z”n ontwerpen in het begin waren goed,wat erachter aan kwam minder goed.
Stef_4 zegt
vind hier toch aardig wat vooruitgang in zitten..
http://www.autojunk.nl/pix/show/138126/1
Thom Holwerda zegt
Erg jammer dat hij weggaat, er zijn de laatste tijd toch een paar uitermate strakke Mercedessen van de band gerold. De CLS bijvoorbeeld, of wat dacht je van de wonderschone laatste CL? De nieuwe C klasse is ook erg strak, en de S klasse vind ik echt een oase van design (vooral in het Bordeaux rood, wat een schoonheid). Oh, en ik ben de enige op de wereld die de R klasse wel mooi vind.
Er zijn natuurlijk ook een antal missers. Alle SUVs van Mercedes, die kleine roadster (SLK of CLK? Ik kan ze nooit uit elkaar houden, zo zonder Top Gear bij de hand – ik bedoel die met die nep SLR neus), en de A klasse.
Dr.Bronx zegt
Hij heeft goed gedaan maar ook minder goed maar ik vraag me af wat de invloed zal zijn van zijn vertrek en of de modellen van Mercedes echt zullen veranderen met een andere verantwoordelijke…..
3-Serie zegt
Las net op AMS over de beoogd opvolger:
“Nach seinem Wechsel zu Mercedes gestaltete Wagener GL, M- und R-Klasse und zeichnete die zweite Generation des SLK und die viel beachtete Studie Ocean Drive”
mmm zitten de kanjers tussen zeg……….(Borat pause)………NOT
Tombnolz zegt
Mercedes heeft altijd hele mooie auto’s in het gamma gehad en dat is vandaag echt niet anders. De nieuwe CL & CLS getuigen van grote klasse. De E is aan vervanging toe, maar is nog steeds een zeer elegante verschijning. De B is ok en S ziet er ook stevig uit.
Die gaan ze missen! Maar ’t is niet omdat hij weggaat, dat alle andere designers mee vertrekken, want zoals iedereen wel weet wordt er met tientallan designers aan elk model gewerkt.
Tom# zegt
@ Stef_4
Vooral de terugkeer naar de ‘rechthoekige’ koplampen!
RenesisHP zegt
Of deze man nou mooie of lelijke auto’s heeft ontworpen, dat laat ik terzijde. Ik vind het namelijk een hele prestatie dat deze man zo lang deze functie heeft gehad. Dat is in deze tijd al heel wat.
Daarbij komt, een Mercedes is altijd onmiskenbaar een Mercedes. Vrij moeilijk te verwarren met andere merken.
JH zegt
De opvolger die genoemd wordt, wordt het…En Pfeiffer tekende zeker niet de M-klasse, R-klasse, etc. Die ontstonden onder zijn leiding. Ik denk dat een hoop mensen blij zijn dat de “professor” weggaat omdat hij ook veel geremd heeft.
peter zegt
Jammer! En de R klasse vond ik toch ook mooi. Je kunt de Mercedes Benz modellen oudbollig noemen, maar mischien ook onderscheidend. En tijdloos.
Het was altijd wel duidelijk Mercedes.
schnitzerken zegt
Jaja, misschien komt er nu eens verandering in de mercedessen en komen ze met eigen modellen.. geen samenstellingen van andere wagens. Alleen positief naar mijn mening…
Pordon zegt
Mercedes design achteruit de laatste jaren:O echt niet: C-klasse, S-klasse, CL-klasse, SL-klasse, CLS-klasse, ML-klasse, GL-klasse, allemaal prachtige wagens.
Einser zegt
Ik dacht altijd dat Bruno Sacco de design-paus was in de jaren ’80. Weet iemand hier meer van?
Overigens waren er toen mooie mercedessen (201, 124, etc). De modellen van nu met die protserige chroom tierlanteintjes hebben een te hoog Frans Bauer-gehalte (niets tegen Frans overigens!).
De nieuwe C is top!
JH zegt
Sacco was tot 1999 chef, daarna nam Pfeiffer het over. Pfeiffer heeft dus onder Sacco gewerkt. Zoals het hier door Chefke vertelt wordt was Pfeiffer hoofdontwerper terwijl hij design chef Mercedes (en Chrysler) was sinds 1999…toch beetje anders
JH zegt
Bevestiging Wagener: http://www.auto-motor-und-sport.de/news/karriere_-_koepfe/hxcms_article_511084_13987.hbs
Pieter vd Made zegt
Ik heb het nooit zo op Mercedes gehad, qua styling niet, maar vooral de uitstraling staat me niet aan. Allemaal nogal serieus, maar die laatste C-klasse mogen ze toch nog ff komen voorrijden, wat een lekker ding..
964 RS zegt
babbaloerie schrijft,
Mercedessen hebben zo’n ouwbollig uiterlijk, ze lijken wel speciaal gemaakt voor 50+ ‘ers.
Welke leeftijdsgroep heeft denk je het meeste cash beschikbaar om nieuwe mercedessen te kopen van de hogere middenklasse…
Denk je dat de mensen in Stuttgart-Möhringen daar niet aan gedacht hebben??
edel zegt
Deze man verdient respect, G-klasse ontworpen:p Hij verdient een standbeeld
Ik vind bijna alle modellen geslaagd. E-klasse en CLK zijn wel dringend aan vervanging toe.
750i zegt
Als BMW liefhebber vind ik dat Mercedes ook gewoon prachtige autos maakt. De enige die wat minder was vond ik de S klasse van enkele generaties terug…dat was gewoon een Mastodont. Alhoewel ik em toch wel graag had willen hebben met de V12 motor.
Chorizo zegt
@750i: Nu is je kans: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=37967225&__lp=3&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=17200&makeModelVariant1.modelId=146&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&fuel=PETROL&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&customerIdsAsString=&lang=de&pageNumber=1
V12 voor de prijs van een Game-pc
D. B? zegt
beter een nieuweling… Die modellen nu worden steeds lelijker ( vond vorige E-klasse veel mooier ) en alleen de G-klasse en de C-klasse vind ik nu echt super mooi. zijn die van zijn hand?
CSL zegt
DAt werd Tijd.
Summer Sky zegt
Als hij een handtekening onder de recente facelift van de SL heeft gezet, dan mag hij inderdaad zijn biezen pakken – AJU! Heiligschennis grmblgrmbl…
rene zegt
Nou dat werd tijd….
Misschien dat een nieuwe MB er dan eens anders uit gaat zien als een taxi
Jahooorrr zegt
Rene denk anders misschien iets meer na voordat je praat anders misschien? Over het algemeen zijn een SL of GL niet echt een taxi en ik zou er ook geen link tussen kunnen maken (het zou natuurlijk wel welkom zijn)… Volgens mij nogal vooroordeel ten top wat je beweert. Niet elke Merc is een taxi, en niet elke taxi is een Merc. Iets meer naar het model kijken ipv zijn te vervullen functie, en zelfs een E63 roept geen taxi op bij mij, terwijl de E toch behoorlijk vaak voorkomt als taxi…
Ik moet zeggen dat de SL facelift gewoon puur mislukt is, ze hadden em anders moeten faceliften met misschien iets minder Opelachtige grille en betere koplampen, maar verder vind ik de huidige ontwerpen best aardig. Ook de G-klasse is heel goed, dat ding gaat al mee sinds 79, en de 190, de eerste baby-benz.
Maar ik ben het wel eens dat die gast er met 30 jaar of zo iets te lang zit, nu mag de volgende beginnen. Ik ben benieuwd.