Als de geruchten kloppen dan kunnen we ergens in de loop van dit jaar al kennis maken met de eerste hybride van Audi, namelijk de Q7 Hybrid. Maar in Amerika (het hybride land bij uitstek) zullen ze dit model aan hun neus voorbij zien gaan. In eerste instantie was het wel de bedoeling dat de Q7 Hybrid in de VS op de markt zou komen. Zo was Audi zelfs al aan het testen met deze ‘lieve Q7’ in San Francisco. De reden waarom het feestje niet doorgaat? De extreem lage dollarstand zou het financieel niet haalbaar maken om de Q7 Hybrid aan de man te brengen in het land van Uncle Sam.
In plaats daarvan zet Audi in op Q7’s voorzien van een dieselmotor. Johan de Nysschen (het hoofd van Audi in de VS) verklaart de beslissing als volgt:
“We in the U.S. are more enthusiastic about diesels. Hybrids have a niche in this market. We are a small company and ask ourselves if we need to be in every niche.”
Hmmm, hybride’s een niche in de VS? Waarom komen alle Amerikaanse fabrikanten dan met hybride varianten van hun SUV’s ipv dieselmotoren? Amerikanen staan nou niet echt bekend om hun voorliefde voor diesels. En in Europa denk ik dat de hybride Q7 veel concurrentie zal ondervinden van zijn oliegestookte broertjes. Kortom een overbodig model?
Jordey zegt
Ja ik vindt dat het wel een overbodig model is. Waarom maak je zo’n ding überhaubt dan als je toch weet dat ‘ie slecht voor het milieu is. Ik vindt het een beetje dubbelop.
Gregorius zegt
Het is toch al lang bewezen dat Hybride leuk is, maar tov Diesel niet heel veel zin heeft.
Ik begrijp eigenlijk niet dat er nog geen normale diesel-hybride te koop is. Combineer dat met een leuk design en je hebt een nieuwe Prius-rage te pakken. Ok, misschien niet icm een Q7, maar A3 / A4 moet toch lukken?
Floris zegt
Beetje een slap verhaal. Hybrides zijn op dit moment ontzettend populair in de VS. De zwakke dollar had Audi allang aan kunnen zien komen (buiten het feit dat het ze niet weerhoudt andere modellen te introduceren) en lijkt me ook een beetje een BS-rede. Leuk ook dat Audi zich for arguments sake maar even een “small company” noemt terwijl met VAG als concern ze groot zat zijn om dit soort zaken uit te rollen.
Diesel zie je overigens wel populairder worden, ik was toevallig vorige week voor zaken in de US en sprak daar tijdens het eten met een VAG-monteur die helemaal lyrisch was over de TDI-motor (waarom zou je zeggen, zal wel niet heel objectief zijn :)), die vertelde me dat diesels behoorlijk wat populairder worden, vooral in “trucks” (pick-ups, SUV’s, dat werk).
LilJeezy zegt
lol? hybride is toch beter voor het mileu ?
de meeste c02 uitstoot is daar dus beetje onlogies dat daar geen q7 hybride komt.
@floris
De zwakke dollar had Audi allang aan kunnen zien komen
ben ik met je eens ;)
mashell zegt
Tja, BMW en Mercedes waren dan toch wat slimmer. Die produceren hun SUV’s gewoon in de US en hebben dus geen last van die dollarkoers (behalve op het moment dat de winst naar Zuid Duitland wordt overgeboekt natuurlijk).
bp zegt
ach ze zullen het niet missen hybride is toch maar stom
Rene zegt
Vergeet niet dat het toyota hybride systeem (combinatie motor – versnellingsbak ) flink gepatenteerd is of dat nu een diesel of een benzinemotor is.
Al het geklooi waar momenteel zelfs de gerenomeerde merken mee bezig zijn onder het mom hybride is stukken complexer en zodoende onrendabel .
-combinatie (aut)versnellingsbak elektromotor(en)
-ottomotor + bijkomende (start?)motor
-supersterke alternator (lachertje)
Maar ja je gaat als Europeaan aan een Japanner toch niet toegeven dat zijn systeem fijn in elkaar zit en er dan nog patenten op betalen ook.
Tombnolz zegt
Ik zou me nog niet aan een hybride Q7 wagen. Die zou weleens vol kinderziekten kunnen zitten, terwijl de Audi-diesels hun betrouwbaarheid niet meer moeten bewijzen. Daar komt nog eens bij dat het al een hele goeie hybride zal moeten zijn, wil hij wat brandstofkosten betreft goedkoper rijden. Ook zal hij behoorlijk duur zijn én de tweedehandsmarkt is ook niet al te groot.
Conclusie: behoorlijk overbodig, maar net niet helemaal.