Groen groen groen is alles wat de klok slaat bij BMW. We schreven eerder onder andere dat BMW een groen merk nodig heeft, dat het merk voor de VS een emissievrije auto gepland heeft en dat BMW het groenste premium merk is. Hoe lang zou het duren voordat het blauw in het BMW logo werkelijk vervangen wordt door groen? Een nieuw groen initiatief is “Project i”. Dit project is in het leven geroepen om een auto te ontwikkelen voor grote steden, waarbij de uitdaging is om emissie-eisen die steeds strenger worden en in het bijzonder in grote steden (voorbeeld Londen), het hoofd te bieden.
BMW heeft nog steeds geen besluit genomen of er een vierde merk komt. Project i moet eerst eens een goed antwoord formuleren op de vraag wat voor type auto’s er zullen worden ontwikkeld en pas dan kan antwoord gegeven worden op de vraag of deze nieuwe auto’s beter bij BMW passen of dat men liever een nieuw merk introduceert.
BMW bevindt zich momenteel in de eerste fase voor de ontwikkeling van een elektrische auto. Dit moet een uiterst milieuvriendelijk model worden voor in stedelijke gebieden. Project i gaat zich eveneens bezig houden met het verbeteren van de hybride en waterstof technologie en de accu-technologie. Concrete oplossingen worden ongeveer halverwege het volgende decennium verwacht. (via: automotive news)
Kevin zegt
En terwijl iedereen denkt aan een groene wereld, bouwt Mercedes-Benz aan een blauwe.
albert87 zegt
duurt nog wel even dus
Eric zegt
Er zijn reeds bedrijven die al ver staan met hun technologie, zoals de bouwers van de Tesla. Waarom kopen ze zich niet in zodat ze al een stap vooruit zijn i.p.v. nul te beginnen?
Peter Bos zegt
Is het niet slimmer om als autolobby de poot stijf te gaan houden en iets te gaan doen aan die onrealistische Prius-hype. Congestion Charge, fair enough maar meet wel daar waar het uitmaakt.
Liters/Kw per kilometer!
Zie vergelijking Prius/5 serie
Trobken zegt
Op korte termijn verwacht ik veel van Loremo. Ik ga kijken of ik m’n Ford Fiesta 1.6 TDCI (4,4liter/100km – 116g CO² per 100km!) kan inruilen met opleg voor Loremo GT. (m’n auto gebruik ik meestal voor de langere ritten)
bmw zegt
Heel goed van BMW. En nu nog iets minder belachelijk grote showrooms die veel te veel energie vreten, minder PK-gekheid en forse investeringen in r&d en dan overweeg ik er misschien eentje :-)
Rovvel zegt
@Peter Bos: wat is er zo onrealistisch aan?
LPJ zegt
Ja Peter Bos, inderdaad, de autolobby moet gewoon wat beter z’n best doen zodat we kunnen blijven stoken in de steden wat we willen! Dat we dan binnenkort allemaal net als in china met een -overigens nutteloos- maskertje mogen gaan rondlopen in onze steden nemen we er met plezier bij!
/sarcasme voor moest het niet duidelijk zijn …
Jorden zegt
@Rovvel;
De prius is totaal niet zuinig zodra je de stad verlaat en op de snelweg gaat rijden…
Een 116i of 316i Zijn op moment al zuiniger bij normaal gebruik (dus ook als je eens wat kilometers maakt op de snelweg).
En die batterijen van de prius afbreken is alles behalve goed voor het milieu!
Ik vind de prius ook een beetje erg groot voor een stadsauto…
Terwijl die auto het imago heeft dat we de wereld ermee gaan redden!!!
Peter Bos zegt
@ Lennart:
– Ook electriciteit moet opgewekt worden (met benzine (Prius) kolen, olie of uranium vooralsnog)
– Een prius is niet zo zuinig als het lijkt
– de technologie om meer pk’s per liter uit een motor te halen kan je ook aanwenden om zuiniger te rijden
– de energie die besteed word aan de productie van een hybride als de prius wordt in geen enkele milieubelastingsonderzoek meegenomen.
– Lees CAR magazine van twee maanden terug en je weet dat een Mini (BMW) met Stop/start en diesel minder brandstof verbruikt dan een ….?
– De China/India case? 10 tegen 1 dat men zich daar nog geen zorgen maakt over roetfilters, verkeersdoorstroming of kilometers per liters. Ambassador anyone?
– Waarom blijkt een 25 jarige levensduur van een Jeep Wrangler of mercedes W123 minder vervuilend dan die van de maximale 8 jaar van een Prius (beperkt door de batterijen)
Wat ik dus eigenlijk wilde zeggen, doe mij een BMW 1 serie met veel aluminium en een 1.2 dieselmotor met roetfilter en met een hoge- en een lagedrukturbo, geef mij belastingvoordeel wanneer ik er meer dan 6 jaar in rij en huub huub barbatruuk. Milieuvoordeel en minderafhankelijk van olie.
Niks geen nieuwe hypetechnologie waar de politiek iets van moet vinden.
Zoef zegt
Haha ik weet een goeie naam voor deze Duitse Prius: de PRUIS.
:-)
LPJ zegt
@Peter Bos: in alles wat je zegt zit iets in, en ik zeg helemaal niet dat zo’n hybride het ei van Columbus is. Hoe de elektriciteit opgewekt wordt kan trouwens net zo goed met groene energie gebeuren, maar dat is een ander verhaal ;-)
Feit is dat zo’n hybride er voor kan zorgen dat er 0 fijn stof of andere rotzooi uitgestoten wordt in onze steden. Iets wat je Mini nooit voor mekaar krijgt. Wat je zegt over de China/India case klopt tot op zekere hoogte, maar is verder totaal niet van toepassing. Ook hier is op bepaald dagen het smog reeds te zien/ruiken/proeven in onze steden. En wij hebben nog wel zo’n propere auto’s volgens jou …
Dit gezegd zijnde, ook ik heb een gewone diesel en rij regelmatig rond in een classic die een leuke 17 liter/100 km verbruikt hoor ;-)
Prius zegt
@Peter Bos: Alsjeblieft zeg: de Prius is echt niet gemaakt voor maar 8 jaar… Je krijgt 8 jaar garantie op het hybride-gedeelte.
Sowieso staat er onzin: een levensduur is niet vervuilend. Wat je waarschijnlijk bedoelt is dat een Wrangler in 25 jaar minder vervuilend is dan een Prius in 8 jaar. Als je er van uitgaat dat je in die 25 jaar drie Prii moet slijten, heb je wellicht gelijk omdat dan het productieproces mee gaat spelen. Maar die vergelijking slaat nergens op. Net als elke andere Toyota rijdt-ie nog lang nadat je Wrangler uit elkaar is gevallen.
Overigens is er geen echt compleet dust-to-dust onderzoek gedaan naar alle auto’s, en blijft het totdat dat er is allemaal appels&peren, koffiedikkijken, preken voor eigen parochie, napraten en ‘lies, damn lies, and statistics’.
3-Serie zegt
dust – to – dust….
een groot punt in de berekening zijn de transportkosten, dus was in het ‘dust-to-dust’ onderzoek een jeep milieuvriendelijker dan een Prius…
omdat deze in de Us was uitgevoerd….andersom werkt het natuurlijk ook als je het onderzoek in Japan uitvoerd
en wij? Allemaal aan de Colt!
Josje zegt
ik vind het prima, zolang de rij-eigenschappen maar blijven, zoals we van BMW kennen!!!
Peter Bos zegt
@ Prius,
Ik snap dat je het allemaal wat persoonlijk opvat. Het gaat niet over jou maar over die auto.
Een lithium batterij kan maar een beperkt aantal malen worden opgeladen net als in een laptop. Het aantal opladingen van een Prius staat redelijk vast omdat ie maar goed en wel 2 kilometer kan rijden op alleen electriciteit.
Het SCHIJNT (eerlijk is eerlijk) dat je die dingen niet rendabel kunt vervangen en wanneer je dit wel doet heb je weer nasty afval extra.
Hoe dan ook zit je met het feit dat je alle andere kilometers ook het gewicht van die batterijen mee moet torsen.
Ben fan van Toyota, hun efficiente productie en hoge betrouwbaarheid en in het geval van de Prius ook van hun marketingtalent
Prius zegt
@ Peter, het is niet persoonlijk hoor, dus maak het dat maar liever niet. Dat laatste is een citaat over de beperkte waarde van statistieken…
Er wordt zoveel onzin geschreven met zoveel halve waarheden en aannames. Als mensen elkaar blijven napraten met wat SCHIJNT te kloppen, schieten we niks op. Lees even terug: jij schrijft dat de levensduur van een Prius 8 jaar is…
Je kunt afhankelijk van snelheid en hoe ver het accupakket opgeladen is, tot circa 5 kilometer rijden. Heb ik niet van horen zeggen… Waar jij die 2 km. vandaan haalt?
De accu wordt overigens maar tot 75% max wordt opgeladen (in de praktijk eerder 60%) en tot 45% ontladen. Dat is heel anders dan bij een laptop en GSM. En dat maakt dat de batterij een aanzienlijk langere levensduur heeft.
Er rijden in Canada Prius taxi’s van de 1e en 2e generatie rond met meer dan 200.000 mijl op de teller. En er is nog nooit een accupakket vervangen (behalve van auto’s die een ongeluk hebben gehad). Dus uiteindelijk valt het allemaal reuze mee.
Overigens weegt het accupakket ca 40 kilo. Dus ’torsen’…. De auto weegt 1250 kilo, en da’s voor dit formaat en uitrusting eigenlijk heel gemiddeld.
Rovvel zegt
Bon, aflevering 26532 in de Prius-soap….
@Jorden: volgens de database van autoweek.nl verbruikt een Prius buiten de stad 4.2 l/100km en een BMW 116 met efficient dynamics 4.8 l/100 km. Dat is bijna 20% meer. Dat zijn theoretische verbruiken, zeg je? Wel, volgens de database van spritmonitor.de (de echte verbruiken van de eigenaars) verbruikt een Prius 5.27 l/100 km en een 116i 8.04 l/100 km…
Heb je informatie over de hoeveelheid milieuschade van de batterijen bij de verwerking ervan?
@Peter Bos:
Een Prius is, net als ongeveer elke andere auto, minder zuinig in de praktijk dan theoretisch opgegeven. Maar dat neemt niet weg dat hij wel zuiniger is dan andere benzine-auto’s van gelijke grootte. Dat lijkt me toch een pluspunt, niet?
Ik ben het met je eens dat downsizing een manier is om een auto zuiniger te maken. Hybridisering is ook een manier tot downsizen (je komt toe met een kleinere verbrandingsmotor voor dezelfde prestaties). Hybridiseren en downsizen sluiten elkaar niet uit.
De energie voor de productie van een hybride wordt wél meegenomen in een life cycle assessment. Toyota geeft zelf toe op zijn website dat de productie van een hybride meer energie kost dan een conventionele auto. Maar ze schrijven ook dat je dat verschil al na 20000 km compenseert met het lagere verbruik ervan.
Ik heb de website van Car Magazine bekeken. Ze bespreken enkel de Mini, ze hebben geen verbruikstest gedaan. Bovendien is die Mini een diesel, én een slag of twee kleiner dan een Prius. Een hybride Mini-diesel zou nog eens om en bij de 15 à 20% minder verbruiken.
Je spreekt over een Wrangler die op 25 jaar tijd minder milieuverontreinigend zou zijn dan een Prius. Waar heb je die info vandaan gehaald?
Ik ben het met je eens over die BMW 1.2 diesel. Maar ook die doet geen afbreuk aan de intrinsieke kwaliteiten van een hybride-aandrijflijn. Een Prius met 1.2 l diesel zou een percent of 15 minder verbruiken dan een BMW 1.2 diesel zonder hybridetoestanden.
Gewicht is inderdaad de vijand van verbruiksreductie. Maar als een bijkomende component een globale verbruiksdaling veroorzaakt, dan lijkt me die gewichtsstijging perfect gelegitimeerd. Overigens, een BMW 116 weegt 1240 kg, een Prius 1275 kg. Die laatste is daarbij nog eens een stuk groter (carbase van autoweek.nl).
Over de batterijen na hun levensduur: die worden in elk beschaafd land gerecycleerd. Bij de verwerking ervan komt waterstof, plastic en nikkel vrij. Het nikkel wordt gerecycleerd in onder meer de staalindustrie (www.wasteonline.org.uk).
@3-serie: Ik vermoed dat je het hebt over het schotschrift over de Hummer vs. de Prius. Die ‘studie’ is ondertussen een stadslegende geworden. Waarom dit klinkklare nonsens is, kan je lezen op http://www.pacinst.org/topics/integrity_of_science/case_studies/hummer_vs_prius.pdf
bmw zegt
@Rovvel: mooi overzicht van argumenten ten voordele van de Prius. Ik ben het met je eens, alleen vergeet je twee zaken. Mensen betwijfelen of hybride echt een oplossing is, gewichtsreductie en betere motoren kunnen immers bijna dezelfde resultaten neerzetten, dus zelfs als overgangsoplossing is dit twijfelachtig.
Ten tweede: in je ganse verhaal verzwijg je de kostprijs van die hybride-auto’s. Dit is niet voor een modaal gezinsbudget.
Rovvel zegt
@bmw: Ik denk dat je een hybride zeker niet moet zien als een eindpunt, eerder een begin. Na decennialang hetzelfde concept toegepast te hebben (motortje, versnellingsbak, wielen) komt een producent langs met een fikse vernieuwing. Qua verdere ontwikkeling zijn de mogelijkheden quasi eindeloos: verbetering van de verbrandingsmotor (elektrische kleppen, downsizing,…), andere motorconcepten (bv. lineare diesel met rechtstreekse elektriciteitsopwekking-zoek op linear two stroke diesel engine, fuel cells,…), andere brandstoffen (ethanol, plantaardige olie,…), energieopslag (betere batterijen, condensatoren, vliegwielen) enzoverder.
Gewichtsreductie en andere motoren zijn niet tegengesteld aan hybrideaandrijflijnen, eerder een aanvulling ervan.
Wat de kost betreft, daar heb je een heel goed punt. Je zou daar twee tendenzen kunnen in vinden: ten eerste zal door toegenomen concurrentie en schaalvergroting de kost dalen van de hybride componenten, en ten tweede kan je aannemen dat de brandstofprijzen verder zullen stijgen owv grotere vraag en aanbodsbeperking. Hierdoor kan je een eventuele meerprijs voor een hybride verantwoorden.
Trouwens, doordat je de verbrandingsmotor minder aanspreekt in een hybride, kan je aannemen dat die minder onderhevig is aan slijtage en minder onderhoud vergt. Ook bijvoorbeeld de remmen zijn veel minder slijtagegevoelig owv de regeneratieve remmerij.
Rick dos zegt
Heel goed dit. Niet als een kip zonder kop dingen gaan doen. Eerst even kijken of het groene gebeuren wel aansluit op de filosofie die je als merk hebt. Kijken of er meer wegen naar Rome leiden. Kijken of je de oplossing van dit probleem uit verschillende oogpunten kan bekijken. De zaak op verschillende manieren aanvliegen.
Dus wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ze het probleem analyseren en daar gepaste antwoorden op kunnen vinden.
Peter Bos zegt
Oh ja, ik rij in een drie maanden jonge Hummer op pure stookolie met de airco aan en de raampjes open. Meestal om mijn vrouw op te halen van de sauna 100 meter verderop.
Mijn eigenlijke, zwaar verdunde, punt is dat de politiek zeer geneigd is om de prius heilig te verklaren ten koste van andere iniatieven. De verbrandingsmotor is nog niet uitontwikkeld.
Punt twee is dat transport energie (centraal of decentraal opgewekt) kost en dat je daar met een hybride ook maar (ongeveer) 20% vanaf krijgt en dat dus niet de enige oplossing kan zijn.
Valleyman zegt
Dat ze liever wat meer geld in de M-afdeling steken, dat intresseert tenminste iemand.
MCG zegt
@Peter bos.
Het lijkt alsof je heel wat feitjes rechtstreeks uit je achterste haalt van dat 20% besparing bijvoorbeeld klopt al niks. Het is zelf zuiniger om een kleine electriciteits centrale in je auto te hebben (het principe van veel hybdrides) dan rechtsreeks benzine te gebruiken voor de voortstuwing aangezien er zoveel energie verloren gaat in een verbrandingsmotor. Laat staan hoe efficient een energie centrale is in vergelijking met zo een kleine benzine->electriciteit opwekker. Volgens wiki is de mechanische efficiency van een verbrandingsmotor op z’n meest zo’n 20%.
Peter Bos zegt
http://www.carmagazine.co.uk/News/Search-Results/Motoring-issues/Environmental/Britains-low-carbon-future/?content-block=1
Peter Bos zegt
@MCG
Mijn achterste produceert vooral veel methaan. Ook mooi spul!
http://www.carmagazine.co.uk/News/Search-Results/Motoring-issues/Environmental/Britains-low-carbon-future/?content-block=1
En let ff op dat stukkie over de hybrides van Lexus.
Rob Frohwein zegt
Zoals eerder door iemand opgemerkt doet de auto industrie al zo’n 30 jaar steeds weer
hetzelfde. Toyota heeft met de Prius veel lef gehad en een technisch hoogstandje neergezet.
Het klopt dat sommige diesels ongeveer hetzelfde of een beter verbruik laten zien.
Maar, zeker voor het volle NL, is roet een veel groter probleem dan CO2.
Ondanks alle stoere verhalen van VW,Audi, BMW, blijven de diesels (zeker bij accelereren)
en ondanks roetfilters teveel van het gevaarlijke zwart uitstoten.
Verder is het zo dat de Prius ook veel minder NOx en fijnstof (remmen en koppeling) uitstoot, ook weer heel belangrijk voor zo’n dichtbevolkt land.
En, ondanks alle aankondigingen en plannen, heeft de westerse auto industrie nog
steeds geen concreet antwoord op de Prius.
Want een nieuwe technologie productie klaar en voldoende betrouwbaar te maken
is heel wat anders dan tekentafel ideeen.
Ik heb na diverse proefritjes (vw, ford, toyota) direkt voor de Prius gekozen, rijdt gewoon
veel beter.
karel zegt
nu voor maar 80 euro kilowatuurcentpermmindefuckingholeforextralong