Niet alleen in Zweden kunnen ze supercars op bio-ethanol laten lopen, ook Saleen kent dit trucje. De 650 pk sterke S5S Raptor krijgt zo nog een groen tintje.
Het is nog onduidelijk of de S5S Raptor op de autoshow van New York zal worden onthuld, maar er zijn in ieder geval wel meer details uitgelekt. De 5.0 liter V8 met supercharger produceert 650 pk, wat goed is voor een topsnelheid van minimaal 320 km/u. De sprint naar de 100 zou in 3.2 seconden geklaard moeten zijn. De S5S wordt ook leverbaar met een sequentiële bak met flippers achter het stuur. Remmen zijn ook belangrijk en dus monteert Saleen 15″ remschijven voor. Die vullen de 20″ gesmede lichtmetalen velgen mooi op. (via Edmunds)
Arie zegt
Lijkt een mooie auto te worden!
Muzzy zegt
doe mij toch maar een koenigsegg :P
wotevajjjj zegt
saleen is altijd al groen geweest he
Stephan zegt
Ik snap niet dat de brandstof de auto groener maakt. Er is echt niks groens aan deze auto namelijk.
monk zegt
belooft wat
Wim zegt
Wat Muzzy zegt, liever een K-Egg..
Ik vind de auto te rond, maar de velgen zijn wel erg mooi. Nog nooit een Saleen gezien trouwens..
Savipe zegt
in het geel is hij wel om van te snoepen:o
Omar Pasha zegt
Dit is wel iets mooier dan de normale Saleen en die vind ik al mooi :D
R. zegt
s55, staat dat voor 55% ethanol?
wel best mooi
Wally zegt
Hey stephan verklaar eens nader? Waarom maakt bioethanol niet groener?
FFFBBB zegt
de voorlichten zijn gewoon kwartslag-gedraaide Fisker Karma achterlichten..
voor de rest mooi:p
Mies zegt
Van die S7 ben ik zeker geen fan geweest, maar ik vind deze wel leuk…. Design is wel enorm gejat:
achter honda nsx en audi r8
zijkant gallardo
voor nsx + nieuwe lancer
Maar goed tenminste niet zo’n cliché bakbeest als die S7. Benieuwd hoe de productie versie wordt……
Stephan zegt
Die brandstof is niet milieuvriendelijker dan reguliere brandstof omdat het uit dooie plantjes wordt gemaakt hoor. De productiekosten liggen wellicht nog hoger en is uiteindelijk nog onvriendelijker dan olie die je zo uit de grond pompt.
En een 5.0 V8 compressor groen noemen is wel erg hypocriet.
sonny zegt
hij verbruikt zeker ook minder dan een prius ?
lambofreak zegt
Ik heb ook eens gelezen dat ethanol nog veel slechter voor het milieu is dan CO2, misschien wel wet minder uitstoot, maar wel veel schadelijker
De achterkant is weer zo ouderwets :-( Deze keer NSX-wannabe, S7 had wel iets van een Diablo vanachter. SSC ultimate Aero TT ziet er voor mij ook uit als een opgesmukte McLaren… (niks mis met McLaren, maar het merk is al wat gedateerd natuurlijk)
No Time zegt
Ziet er bruut uit, niet mooi. Wel goed dat ze groen bezig zijn. Ook al redt het de planeet niet, als er al wat te redden valt, maar je kan als automerk nou eenmaal niet achterblijven op het gebied van ‘Fuel Economy’.
Markus zegt
Die ziet er goed uit, ik vind hem in ieder geval veel mooier dan de S7 met al zijn kieuwen.
koen zegt
waar kan je hem bestellen?
Josje zegt
bio-ethanol is gewoon een hype.
of je nu olie uit de grond pompt en dat opstookt, of vandaag plantjes zaait die je morgen omzet in deze zogenaamde bio-ethanol. het blijft CO2 uitstoot. je maakt alleen het circeltje kleiner. Het enige gevolg is dat hierdoor voedsel duurder wordt, omdat meer grond gebruikt gaat worden voor bio-ethanol productie.
ontoppic:
auto ziet er van voren wel gelikt uit, achterkant vind ik dan weer nix…..
Citrofiel zegt
De voorkant is heel agressief, vooral door de vorm van de koplampen. De achterkant lijkt vrij neutraal te zijn door al die horizontale lijnen. Dat had van mij wel wat spannender gemogen. De spanning komt nu puur van de vorm (laag en breed) en de uitlaten…
Citrofiel zegt
Laatst las ik ook ergens dat biobrandstoffen inderdaad slechter zijn voor het milieu dan reguliere als je andere factoren ook meeneemt in de berekening, dingen zoals dat er andere beplanting (bossen) voor wordt weggehaald, en de hele productie (zaaien, onderhouden en oogsten). Het lijkt mooi, maar is het niet…
w0o0dy zegt
@Citrofiel en Josje: dat standpunt is niet correct. Bio ethanol kun je namelijk van een heleboel afvalproducten maken die nu maar zeer weinig nuttige toepassingen hebben. Daarnaast nemen planten co2 op en zetten die om in vruchten, takken, blaadjes etc… maar tegelijkertijd komt er ook zuurstof vrij en wordt zonne energie gebruikt voor de productie van brandstof, waar die zelfde zon ook meehelpt de aarde op te warmen….. kortom… je moet het veel ruimer bekijken. Daarnaast blijkt uit proefprojecten dat het produceren van bio-diesel uitstekend kan door algen te laten groeien. Hoe meer co2 je toevoegt hoe harder de algen groeien en hoe hoger de opbrengst! We staan nog aan het begin van het ontwikkelen van bio-brandstoffen. Benzine van een halve eeuw of meer geleden was ook niet vergelijkbaar met de v-power die je nu tankt……
Technieken hoef je niet af te schieten omdat ze niet gelijk perfect zijn… de meeste technieken zijn pas na een paar decennia toepassen en verbeteren echt succesvol. Of het nu gaat om bio-brandstof, hybrides, waterstof-brandstofcellen… We beginnen net pas… we moeten vooral veelbelovende technieken een kans geven en niet gelijk bij de knieën afhakken omdat er (nu nog) nadelen aan kleven.
Over deze auto… ik hou niet van die gaten voor en achter in de bumpers… (zoals bij de F430, Gallardo, R8 etc…) maar dit is één van de weinige Amerikaanse auto’s met een aardig gelukte voor- en achterkant.
Matthis zegt
never nooit een amerikaanse sportwagen, die lui twijfelen nog tussen bladveren of gewoon alleen starre assen.. bij wijze van dan he
doe mij maar een europese v8
Stephan zegt
Corvette heeft bladveren, en die is nou niet echt traag (op circuit ook)
w0o0dy zegt
@Matthis& Stephan: de corvette heet een overdwars geplaatste “bladveer” van carbon/kevlar die in het midden gemonteerd is op een soort sub-frame. Daar is in feite weinig oudertwets aan. Het concept is oud, maar dat is geen bewijs dat het niet werkt, slecht is of niet superieur zou kunnen/kan zijn.
Hierbij een aardige foto…. not so old fashioned is it?
Jan Groothuijse zegt
Doet denken aan het VW W12 Concept…
Marco zegt
@ Jan Groothuijse, inderdaad dat kwam ook als eerste bij mij op.. VW W12 Concept.
Bramzel zegt
Zwart spuiten en inzetten als KITT ;) Gave wagen!
Chorizo zegt
@WoOody
Oldfashioned genoeg om het niet te gebruiken op circuit, blijkbaar want de Le Mans ‘vettes hebben redelijk “normale” onderstellen.
Maar ik maak me sterk dat een Saleen geen bladveren/bladveer heeft, en het ziet er -in tegenstelling tot vroeger- niet eens zo verkeerd uit.
Toch vraag je je af hoe het kan dat Bertone bankroet gaat terwijl er nu al bijna een dozijn supersportwagens rondrijden die er niet uitzien.
Chorizo zegt
@Sonny
Hij verbruikt minder Super 95 dan een Prius ;-)
w0o0dy zegt
@Chorizo: voor racen maken de kosten niet zoveel uit… voor eens straatauto wel. En daarbij… de eisen zijn voor lange afstandracen natuurlijk wel compleet anders dan voor normaal gebruik… Het hoeft dus niet zo te zijn dat het systeem niet goed genoeg is… misschien ging het te snel stuk of was het niet goed genoeg af te stellen om tot een optimale onderstel afstelling te komen…. instelbaarheid is zeer belangrijk voor een race onderstel.
robgym zegt
blijf maar lekker lullen voorlopig rijd corvette met zijn blad veertjes op menige track zoals nurburg super tijden tegen die zogenaamde hoog ontwikkelde supercars,en als je een beetje huiswerk doet heeft hij buiten 5 maal de le mans gewonnen te hebben, nog veel meer zeggens binnen gehaald tegen die zogenaamde overpriced super cars zonder bladveertjes
oja ze hebben bij de dutch car super challenge een corvette gt3 gekocht want het porschje vol deed toch niet helemaal aan de eisen , was te duur tegen over de corvette , die zelfs wat betere prestaties neer zette .
Chorizo zegt
Nieuwe vette is naar het schijnt idd niet verkeerd qua wegligging, maar toch moet ik toegeven dat een bladveer.. Laten we zeggen dat het me een brug te ver is.
Stephan zegt
Ding rijd een Zonda het snot voor de ogen op de Nurbugering. Dus kwa wegligging zit het wel snor dunkt mij.
w0o0dy zegt
@Chorizo: de nieuwste Vette (ZR1) heeft dempers met metaaldeeltjes die onder stroom een hardere demping opleveren in hondersten van seconden…. High tech genoeg voor je?
CSL zegt
Wat is het eigenlijk voor een blok. Toch geen E39 M5 blok he?
robgym zegt
dank je woody
Mixpower zegt
Hmm, ziet er nice uit maar lijkt wel erg op een Gallardo.
Jeff zegt
@robgym: je uitleg klopt niet echt volledig,Corvette racet in een andere categorie als de GT3 Porsches, nl GT1 tov GT2 (ALM series)- wanneer ze (verplicht) gedowntuned worden om in GT2 te strijden,krijgen ze er gewoon van langs vd GT3 Porsches (zo ook voor Vipers in GT2 trim)
Tevens is de ophanging van LeMans Corvettes is niet met bladveren maar een gesofisticeerde ophanging met Ohlin dempers en scroefveren.
Dit alles sluit niet uit dat de Vette een fameuse racer is.
Op een circuit is alles gewoon afhankelijk van welke de toegelaten modificatie’s zijn! bv in de ALM serie’s zijn de Porsche RS Spyders dit jaar een stuk afgeknepen (kleinere restrictors) om toch maar de Audi LMP1 roetblazers te laten winnen. Krijgen ze er toch weer van langs zeker in Sebring?
rider zegt
ziet er goed uit. en nog een beetje betaalbaar? de cijfers liegen er ook niet om! dat beloofd wat te worden.
chorizo zegt
@WoOody
Magnaride is idd vrij knap, maar zou ik een ‘vette kopen moest ik het geld te besteden hebben aan mijn wagenpark? Mnee, hier niet, moest ik in de states wonen geen probleem.
Respect voor wat ze bieden voor het geld? Reken maar.
robgym zegt
jeff dank je voor je uit leg , voor het grote deel klopt je verhaal , heb ik weer ff niet goed opgelet , maar ik had het over de gt3 corvette waarmee ze in de duych super car challenge racen , in de zelfde klasse als de porsche .
en wat betreft de blad veren heb je absoluut gelijk, maar daar is ook weer een andere klasse voor , maar zeker bedankt voor je info maat .mijn enige statement is dat bladveren gewoon net zo goed kunnen presteren op het niveau daarvan als andere .
Dink zegt
Steve Saleen is eruit geknepen en gaat werken aan een nieuw merk: SMS Limited.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Die S7 vondt ik helemaal niks, maar deze is zeker mooi!
Stuk stijlvoller. En op BioEthanol is natuurlijk een goede ontwikkeling. Als je ziet hoe veel dat inmiddels aangeboden wordt in ehmmmmm alle landen behalve Nederland…
Jeff zegt
@robgym, gelijk heb je, hoe je een auto ontwerpt is bijzaak,het resultaat telt en bij de Corvette is het resultaat een fantastische auto,en dat voor een “normale” prijs
stefan de groot zegt
lijkt beetje op een vw w12
wies zegt
Zoooo mooi… nog mooier dan de s7 zelfs en dat is al zo’n bak om van te kwijlen! Ik heb hier gewoon geen woorden voor… Te mooi!
Wouterman! zegt
Zo! Dat is betere shit :D
Hebben ze die verschrikkelijke S7 toch een beetje gecompenseerd…
IPA35 zegt
Ik vond de s7 zo vet ik bedoel die is toch nog lang niet gedateerd dus ik snap niet waarom ze daar geen bio versie van maken. heel snel weer in productie nemen!!