Ja, de uitspraak is generaliserend en het onderwerp is uitgekauwd, maar zelfs het andere geslacht is het opvallend vaak met mij eens: vrouwen kunnen niet rijden.
Mijn vriendin zei laatst tegen me dat het bijna altijd vrouwen zijn waar ze zich aan ergert in het verkeer. Toevallig, zo riep ik, ik heb precies hetzelfde. De irritaties zijn eindeloos; geen richting aangeven, te langzaam rijden, niet kijken bij het wisselen van baan, besluiteloosheid bij de rotonde, etcetera.
De oorzaak van het slechte rijgedrag is over het algemeen bekend. Het is namelijk genetisch bepaald, sinds het begin van de mensheid hebben man en vrouw zich zeer verschillend ontwikkeld. Vrouwen kijken meer in de breedte omdat ze vroeger vlakbij het nest bleven en verzamelden, mannen kijken daarentegen meer in de verte en waren vaak op jacht of op de uitkijk. Dit gedrag zou de basis zijn voor ons hedendaagse functioneren.
Ik vroeg me daarom af of er cijfers waren over het percentage vrouwen dat betrokken is bij een ongeluk. Het kan haast niet anders dan dat dit percentage een stuk hoger ligt dan bij mannen, zo dacht ik. Maar nee, vrouwen van 33 behoren tot de meest veilige automobilisten en berokkenen in het verkeer veel minder schade dan mannen. Hierdoor betaalt onze vrouwelijke medemens gemiddeld zelfs 15 procent minder premie voor hun autoverzekering. Dat is verdomme toch ongelofelijk?
Ik voel me echt belazerd als ik zoiets lees. Worden we collectief gebrainwashed? Hoe kan het nou dat iedereen vindt dat vrouwen slecht rijden, inclusief de vrouwen zelf, maar het is niet zo? Is het soms een verkapte vorm van aandacht vragen? Daar zijn de dames over het algemeen wel goed in.
Of zou het komen doordat vrouwen alleen maar binnen de bebouwde kom boodschappen doen en de kinderen ophalen? Dat zijn relatief makkelijke ritjes en kunnen worden aangeleerd. Voor de grotere en moeilijkere afstanden worden de mannen ingeschakeld. Er zijn zelfs vrouwen die werkelijk nog nooit een keer zelf hebben getankt. Sterker nog, geen idee hebben hoe tanken werkt. Zodra het metertje richting het rode gebied kruipt, mag manlief na het buitenzetten van het vuil ook nog even met de auto langs het tankstation.
Filosoferend over dit opmerkelijke geheel kwam ik tot de meest logische oorzaak voor het lage aantal schadegevallen door vrouwen. Het komt door ons mannen. Mannen kunnen zo goed autorijden dat ze ongelukken met vrouwen weten te voorkomen. Van al die afgewende ongelukken door toedoen van mannen hoor je echter niks, en dat is jammer.
[ gepubliceerd op nu.nl, 18 maart 2008 ]
InfinteNissan zegt
Ze rijden heus nog wel slechter, maar vrouwen zijn volgens mij defensiever mannan aanvallender.
Jesko zegt
Die conclusie lijkt mij ook zeer aannemelijk. Maar inderdaad, vrouwen kunnen heel irritant rijden. Dus zo enzo veroorzaken ze agressie in het verkeer.
Hetzelfde met oude mensen, die zijn ook zeer irritant en misschien nog wel gevaarlijker. Alleen de groep bejaarden achter het stuur is zo klein, dat je er vrij weinig over hoort.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik denk dat die dames van de foto heeeeel goed kunnen ‘rijden’!!!!
LOL
Arnoud zegt
Ze rijden zo slecht omdat ze zo voorzichtig zijn. Dat heeft minder ongelukken tot gevolg maar veel meer ergernis. Punt.
daniel zegt
ik denk dat de vrouw gemiddeld minder rijdt dan de man, en daardoor kunnen we de cijfers van ongelukken al niet vergelijken met mannen en omdat mannen vaker rijden voelen ze zich vertrouwder in hun eigen auto en vrouwen niet, dus zie je ze vaak ook onzeker rijden..
jonas zegt
Ik denk ook dat ze minder goed kunnen rijden, maarja de man is dan ook weer slechter in andere dingen.
Sjaaky zegt
Hahha geweldig. Vorige week las ik een artikel waarin alle schuld bij jonge automobilsten lag (waar ik zelf toe behoor), gister een waarin alle ouderen het moeste afleggen en nu de vrouwen. Misschien de enige groep die nog niet is beschreven betreft het juist?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Jonas:
Zoals? Strijken?
LOL
Baztrd zegt
Tis simpel, vrouwen rijden chaotisch en onvoorspelbaar en zijn met duizend-en-één andere dingen bezig tijdens het autorijden. Mannen rijden te hard.
Gevolg: Mannen rijden achterop vrouwen (har har) of wijken uit en knallen op andere mannen…
Stel je een chaos van op elkaar gekreukte golfjes, a4’s, 3 series, etc. voor, met daartussen een totaal ongekrenkte en onschuldig verbaast rondkijkende fiat 500… geloofwaardig beeld, toch?
En voordat ik van lomp generaliseren beticht word: Man en Vrouw zijn in deze niet zozeer de fysieke sexe alswel de geestelijke identiteit ;) Of maakt dat het niet beter?
THOMASdupercijn zegt
je moet niet defensief rijden maar obsessief, dacht k
Alwood zegt
Ik erger me het meest aan mannen van 50+ die met hun neus op het stuur rijden en vervolgens letterlijk een net rijdende aannemer (ik weet het, haast ongeloofwaardig) van de weg drukken zoals vanmiddag.
Verder kunnen ze het gaspedaal niet vinden op de invoegstrook, rijden ze standaard de eerste 10km op de snelweg 60 en grijpen ze iedere kans aan om stil te staan.
Ze kijken ondanks de tergend langzame snelheid die ze continue aanhouden voor niets en niemand uit, zijn volledig op de voorruit gefocust en rijden graag fietsers aan op een rotonde.
Levensgevaarlijk! en ik denk de oorzaak van het dramatisch gemiddelde ‘cijfer’ wat mannen voor autorijden krijgen.
Maar verder leuke, uitgekauwde column ;) :P vrouwen kunnen vooral geen constante snelheid houden en niet vooruitkijken.
DVB9 zegt
Het hoeft niet altijd,, het ligt maar net aan het karakter van de persoon, dat bepaalt de rijstijl. Bijvoorbeeld die vrouw die op de Neurenburger Ring Jeremy Clarkson eruit reed in TG,, die weet wel hoe ze moet rijden. ik denk dat het karakter afhankelijk is.
rgseidl zegt
Wellicht dat (jonge) mannen net zo slecht rijden, maar dan op een andere manier: te hard en te aggressief, vandaar dat ze meer ernstige ongevallen veroorzaken en hogere premies moeten betalen.
Rovvel zegt
@rsgeidl: inderdaad, misschien met z’n allen eens beginnen met het definiëren van ‘goed’ en ‘slecht’ rijden? Komt goed rijden overeen met zo snel mogelijk bochten nemen, op het laatste moment afremmen, de bocht uitaccellereren? Of heeft het meer te maken met uitkijken en anticiperen, vloeiend rijden, etc?
Zou het ook niet zo zijn dat meer mannen dan vrouwen emotioneel betrokken zijn bij autorijden, en daardoor meer ongelukken veroorzaken?
Mardec zegt
Nja, vrouwen hebben gewoon 2 ballen te weinig om een auto te durven gebruiken gelijk het moet. Agresiever rijden wilt niet zeggen brutaal tegen de mede weggenoten, maar harder optrekken, vlotter door het verkeer.
Geld voor alle vrouwen, behalve Sabine Schmitz, wie weet wat een tijden die zou rijden als ze nu eens ballen had. :D
JH zegt
Wat nog erger dan vrouwen is, zijn 18-22 jarigen die denken dat ze kunnen rijden. Is niet voor niks dat die de meeste ongelukken veroorzaken.
Langzaam rijdende mensen is een ergenis maar meestal niet de oorzaak van een ongeluk, te snel rijden wel. vrouwen rijden vaker chaotisch en hebben denk ik meer “near-misses” omdat ze langzamer rijden; bij mannen zijn near-misses meestal raak
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ JH: volledig eens, en dat zijn meestal weer ventjes…
Pordon zegt
@ Alwood, Sorry 50+?? daar behoort mijn vader ook toe… en ik denk toch echt dat mijn vader beter rijd dan de gemiddelde man. Voornamelijk qua inzicht in het verkeer. En alle argumenten die jij gebruikt ergert mijn vader zich ook aan en dan zijn het niet mannen van 50+ het zijn of vrouwen of hele oude bejaarden
Nico zegt
Eeuh volgens mij is daar maar één verklaring voor en dat is venten met hun lul rijden (ik sluit mezelf niet uit)
Citrofiel zegt
Vrouwen vallen op door hun voorzichtige rijgedrag, wat door anderen als slecht (irritant) rijgedrag wordt gezien. Maar voorzichtige snelheden zorgen wel voor minder ongelukken. Mannen zijn heel zelfverzekerd, rijden mss gezien naar wat ze uit hun auto halen (moet toch iets verzinnen? :P ) wel beter, maar gaan sneller over grenzen.
@ Nico; Hoe moet/zal ik me dat voorstellen? ;)
JeroenTPC zegt
Meer in het algemeen vormen de angstige bestuurders (vaker vrouwen?) een bron van irritatie; te langzaam rijden, te snel en te hard op de rem trappen, bij inhalen veel te vroeg naar links en te laat weer naar rechts, tijdens inhalen de snelheid laten zakken, veel te langzaam een snelweg oprijden etcetera etcetera.
Het feit dat een angstige rijder extreem voorzichtig is correspondeert dan weer met het feit dat zij zelf mogelijk minder schades hebben.
Tom# zegt
ik w8 vol smart op de eerste autoblogster die gaat reageren hierop
bruistablet zegt
vrouwen hebben geen jachtinstinct….wel een afweersysteem…daarom worden ze altijd geil op de verkeerde momenten.
Dennis zegt
Autorijden is gewoon een mannending. De redenering lijkt misschien wat kort door de bocht, maar waarom vinden we dan relatief zo weinig vrouwen in de motorsport, terwijl er genoeg voorbeelden van sporten te vinden zijn waar vrouwen minstens evengoed vertegenwoordigd zijn. Echt goed autorijden is een sport en zelfs niet weggelegd voor alle mannen.
Vrouwen willen de lusten, maar niet de lasten. Autoblogger haalde het tanken al aan, maar een ander punt (dat ik overigens niet heb onderzocht) is dat het percentage automobilisten dat ooit een band heeft verwisseld bij de mannen waarschijnlijk velen malen hoger ligt dan bij de vrouwen.
Ik kan het niet zo goed definiëren, misschien is het macho-gedrag, maar met een vrouw in de auto zit ik toch liever zelf achter het stuur, dan op de bijrijdersstoel. Op één of andere manier staat dat gewoon een stuk beter en bovendien komen we dan vlotter op onze eindbestemming aan.
Moet ik doorgaan…?
Cisca Dresselhuys zegt
Ik zou graag alle (vooral mannelijke?) autobloggers willen vragen om de feiten na te lezen in een van de goed onderbouwde artikelen in onze magazine. Dit in tegenstelling tot het populistische gewauwel dat in ruime mate op deze site is te vinden. Leest u maar eens het goed onderbouwde artikel – ‘Lekker kerels aftroeven de snelweg’ Vrouw is autokoper van de toekomst – dat u kunt lezen via de volgende link:
http://www.opzij.nl/opzij/show/id=33501/dbid=1965/typeofpage=22531
Cisca Dresselhuys
Hoofdredacteur
Opzij
Mardec zegt
@ Dennis
Je mag doorgaan, je hebt volkomen gelijk :D
M Freak zegt
@ Citrofiel
Ik denk dat je als je DAT doet een probleempje hebt, het binnenste van t stuur draait niet mee met een Citroen ;) :P
ELB zegt
Heerlijk dinsdagmiddag vermaak!
@DVB9: je hebt gelijk. Waren er maar meer vrouwen als Vicky.
bruistablet zegt
@dennis,..ooit wel eens een negerin een gp zien winnen in de auto of motorsport.
Daniel zegt
Maar als er veel meer mannen een auto besturen als vrouwen is het toch ook logisch dat er minder vrouwen zijn die ongelukken bouwen en daarbij is de vrouw in die leeftijdscategorie vaak net moeder en/of huisvrouw en pakt ze alleen de auto om de buurtsuper een bezoekje te brengen in tegenstelling tot de man die elke dag moet forenzen om het brood op de plank te brengen…
Of zit ik er nu zelf helemaal naast??
2cv13 zegt
Ik denk dat vrouwen wel vaker kleine schade’s rijden door een minder goed ruimtelijk inzicht.
Zo heeft m’n zusje eens de Eend tegen onze caravan aan geparkeerd, terwijl de parkeerplek ruim zat was, vond het een redelijk kansloze actie…
2bar0fB00st zegt
prachtig stuk tekst en filosofie ‘autoblogger’
Boxster zegt
Het verschil in ongevallen is makkelijk te verklaren:
Vrouwen denken (vaak terecht) dat ze minder goed kunnen rijden, daardoor rijden ze vaak (te) voorzichtig.
Mannen denken (vaak onterecht) dat ze goed kunnen rijden, daardoor rijden ze vaak niet voorzichtig genoeg.
Kor zegt
Hahahahahahaha,
Ja dat vind ik echt een goeie!!! Ik lag echt in een deuk toen ik de conclusie las.
Ik denk dat je gelijk hebt autoblogger.
august zegt
hela, nog niemand heeft gereageerd op mw. Dresselhuys’ commentaar/oproep.
..ik had vuurwerk verwacht.
Viola zegt
Gut, zelfs Ciska Dresselhuys herself geeft een reactie. Ze linkt hierbij wel naar een artikel uit 1999, maar soit… Ik kan er wel iets over zeggen: hoe je rijdt ligt niet aan of je man of vrouw bent, maar aan de persoon gedeeld door je ervaring. Vind je het leuk en rijd je veel, dan kun je het beter dan als je er een hekel aan hebt en/of alleen in de stad rijdt. Voor de rest, tja… het blijft een eeuwige discussie. Gek dat ik nog nooit discussies heb gezien over wie er beter kan afwassen. Of strijken. Ofzo. ;-)
Jan C. zegt
Als ik ergens lees dat men de waarheid heeft gevonden wordt ik altijd huiverig. Ik zit rustig naast mijn vriendin als die rijdt, dat in tegenstelling tot andersom. Ik heb er vandaag net een kras op gemaakt, teveel gefocussed op de voorkant en niet gekeken naar die paal bij het inparkeren. Ik geloof dat “we” altijd “wten” hoe we rijden, maar stiekem heel veel dingen vergeten en verkeerd doen.
Yellomello zegt
@ august schrijft, 18 March 2008 om 18:48:
das gewoon een troll… iaw fake imho
LC zegt
@august; Nope, zulke oproepen schuif ik opzij doormiddel van een scroller naar boven. ;)
Daniel zegt
maar het is toch ook een feit dat er veel meer mannnen dan vrouwen op de weg zitten??
sacha zegt
@Viola: “Gek dat ik nog nooit discussies heb gezien over wie er beter kan afwassen. Of strijken. Ofzo.”
Daar is ook helemaal geen discussie over! ;-)
Frank deH zegt
@ Jan C.
Je vriendin heeft waarschijnlijk een strap-on? :oops:
Renske zegt
Iedereen is wel lekker met generaliseren hè. Ik ben het eens met de opmerking uit de column, ik erger me ook vaak aan het rijgedrag van vrouwen. Maar net zo vaak erger ik me aan het type zakenman-met-een-luxe-auto onder zn kont, die schijnbaar altijd haast heeft en aso gaat plakken. Andere keren heb ik last van irritante ventjes in een gepimpte golf die net te langzaam rijden, maar het niet kunnen hebben als een vrouw ze inhaalt (om dan vervolgens wéér te langzaam voor me te gaan rijden).
Ben ik nu niet ook heerlijk aan het generaliseren?
Ik ben 20 jaar, een vrouw, en heb dik een jaar mijn rijbewijs. Met mijn eigen auto rij ik elk weekend richting randstad (vriend) of friesland (ouders) vanuit Enschede. Sinds ik zoveel km’s maak (voor mijn leeftijd, mijn geslacht,…) heb ik nog geen ongeluk gehad/veroorzaakt. Ik rij goed door, kan prima fileparkeren en ik plak niet. Er zijn dus uitzonderingen op de regel ;P.
En for the record, mijn vriend (al 6 jaar een rijbewijs en tig jaar een auto) kan niet eens meer fileparkeren en rijdt niet door :p.
Maar goed, verder ben ik het eens met de discussie als als het over moeders/huisvrouwen gaat die idd niet zelf tanken en truttig rijden enzo.
Tsja, nu klinkt het alsof ik mezelf wil ophemelen… Naja, iig aantonen dat niet iedereen in een vakje past ;) .
Daniel zegt
?
Jay zegt
Hmm is het toeval bij dit artikel een foto van de fuelgirls met de mansory fuel bentley te plaatsen?? hahaha
http://gumball-live.com/test/?p=173
–edit: klik anders even op de foto in het artikel–
York zegt
Hmm.. Als je zo tussen 3u en 5u kijkt wie er met de auto rijdt zijn het hoofdzakelijk vrouwen. Vrouwen die hun kinder van school halen in een of andere dikke SUV.. Zo zie ik elke dag een vrouw in haar VW Touareg 5.0 V10 haar kindjes naar en van school halen… Elke dag opnieuw kan ik genieten van het wondermooie geluid dat dat ding produceert… maar kan ik me ook storen aan de rook dat er uit die uitlaten komt…
Che zegt
uit ervaringen die ik ben tegen gekomen kunnen heel wat vrouwen rijden hoor, er zijn enkel een aantal percentages die niet kunnen rijden, vooral de onzelfzekere types, je kunt ze spotten doordat ze 40 rijden in de bebouwde kom, soms wel licht neigen naar 2 rijstroken, niet pinken omdat ze te druk op de weg letten en achter fietsen hangen ipv die voorbij te steken. en op de snelweg 100 rijden op het midden rijstrook.
meest van al haat ik het wanneer ze onnodig remmen uit voorzorg of zeer traag(30 ipv 50) beginnen te rijden vanwege een flitspaal.
en dit geld voor iedereen, niet enkel vrouwen.
ah, nog iet, ik haat het ook mensen die niet weten wanneer en wie er voorang heeft :) en het begrip ritsen niet snappen.
Zephyr zegt
Beste mevrouw Dresselhuys,
In mijn ogen presenteert uw artikel eveneens gewauwel maar dan geschreven door het andere geslacht. Uw artikel spreekt over een uitzonderlijke groep vrouwen die zijn doorgedrongen tot de ‘mannelijk automobiele wereld’.
Maar wat volgens mij erg naar voren komt in de column van autoblogger is dat, los van de bikkelende vrouwen, de grootste groep vrouwen die naast de ouderen best wel een sterke onzekerheidsfactor op de wegen. Gezegd wordt in uw artikel: “Gemiddeld rijden mannen ook aanzienlijk meer kilometers per dag dan vrouwen, 29,9 kilometer tegen 10,6 kilometer. Als vrouwen gebruikmaken van de auto is dat veelal om een korte afstand te overbruggen.” Dat is drie keer zo veel. Oftewel, meer situaties die zich voordoen als een man aan het rijden is en daardoor beter weet te anticiperen op het verkeer de volgende keren. Ze noemen dat ook wel ‘tacit knowledge’, kennis die je op doet, waardoor je de volgende keren in een soort gelijke situatie weet hoe te reageren. Vrouwen hebben, volgens uw feiten waar u zo graag op hamert, dat te weinig.
chairman zegt
Net zoals geldt voor veel mannen, zijn veel vrouwen niet zo vaardig in het verkeer als ze zelf denken. Maar het meest irritant blijven toch die haantjes die denken de dienst uit te mogen maken op de weg.
Jimmie zegt
@Cisca Dresselhuys, die opzij column is net zo goed populistische gewauwel (of moeten we het op feministisch gewauwel houden?).
Moet nog de eerste vrouw tegen komen die snapt wat 16 kleppen op een motor zijn of uberhaupt wat motorinhoud doet voor motorvermogen.
Als je ze vraagt wat ze een mooie auto vinden is het antwoord meestal: ‘een Jaguar’. Vraag je welk model, ‘ja die ene met ronde vormen’.
Vrouwen rijden gewoon enorm defensief, daardoor krijgen ze zelf weinig ongelukken, maar het verkeer om haar heen irriteert zich mateloos en de agressie neemt er alleen maar van toe. Oorzak en gevolg, kip en ei.
Prima dat de vrouw (grote) invloed heeft op de auto die zij voornamelijk gebruikt voor werk of de boodschappen, maar de auto van de man blijft nog altijd zijn speelgoed. Tenslotte blijft de man eeuwig kind en wordt alleen zijn speelgoed duurder…
ZOEF zegt
Je moet het aantal kilometer per ongeval tellen. Is bij vrouwen minstens drie keer lager.
robgym zegt
als ik met me vrouw in het verkeer rijd , en we zien slechte bestuurders, die rare manouvre,s maken in het verkeer moeten wij beiden toch zeggen dat het meestal vrouwen of bejaarden zijn helaas .
WizardOfOss zegt
Een paar jaar geleden zag ik ook al ergens cijfers van een onderzoek, daaruit bleek dat in Nederland vrouwen verantwoordelijk zijn voor zo’n 45% van de schades. Echter, ze reden ook slechts 20% van de kilometers. Kijk naar de echte kilometervreters, dat zijn vrijwel zonder uitzondering mannen. Dus gemiddeld rijden ze aanmerkelijk vaker schade.
Er was echter wel een verschil: bij vrouwen gaat het over het algemeen om kleine schades, parkeerdeukjes bijvoorbeeld, of andere schades bij lage snelheden. Mannen krullen een auto echter liever om een boom, 95% van alle total loss-gevallen worden door mannen veroorzaakt. Per saldo ontlopen de schadebedragen elkaar nauwelijks.
Maar aangezien je bij elke schadeclaim 6 tredes op de BM-ladder terugvalt kan je het dan ook maar een keer beter crashen, dat scheelt je een hoop premie ;-)
Bas zegt
Weer een heftige discussie die nergens over gaat.
Laten we het over smurfen hebben.
Ik heb vriendinnen die zo een hele auto uitelkaar halen en weer inelkaar zetten en vrienden die niet eens het verschil weten tussen diesel en benzine.
Lijkt me ook een kwestie van interesse en niet van geslacht (beste Jimmie).
Jullie hebben het allemaal wel lekker over allerlei gemiddelden…statistische gegevens … degene die ze aangehaald hebben….jullie hebben vast en zeker ook allemaal 2,4 kind en wonen vast ook allemaal in 1,5 rijtjeshuis en verdienen ook allemaal modaal.
Ik weiger gewoon mee te doen aan deze ernstige vorm van discriminatie en ik roep iedereen op er mee op te houden.
Bas zegt
Hulde trouwens voor de twee mokkels op de foto :)
Zo kom ik jullie graag een keer tegen :P
bmw zegt
het is al gezegd, maar vrouwen rijden gewoon trager en “voorzichtiger”. Dat voorzichtig zou ik niet te letterlijk nemen, maar doordat ze minder assertief zijn, kunnen andere weggebruikers de capriolen van sommige vrouwen aan het stuur wel inschatten. Mannen durven dan weer uit te blinken in onredelijk en gewaagd rijgedrag en het “ik-kom-eraan-dus-ga-maar-opzij”-rijgedrag. En dat is minstens even irritant. Als ik me druk maak zijn het 9 kansen van de 10 venten in die andere auto. Dus geef mij maar een onzekere vrouw :-)
bruistablet zegt
haha,..allemaal reacties van mensen die nog nooit contact met zichzelf hebben gehad…en dan zogenaamd weten hoe je een ander kan bevredigen….vreemd…en toch komt het in ieder huis voor.
Roy zegt
Voorbeeldje wat ik afgelopen woensdag heb meegemaakt. Geen idee of het iets aan de discussie toevoegt, maar… who cares.
Voor mij rijd een jonge vrouw in een auto uit het A of B-segment, je kent het wel. Ze rijdt ongeveer 60 a 70 km waar je 80 km/h rijden mag. Een jongeman in een Opel Vectra die nog tussen ons in rijd ergert zich helemaal de tering hieraan en haalt haar op een gegeven moment in, maar omdat het druk is komt er al een motorrijder tegemoet rijden waardoor er door een wonder geen ongeluk gebeurd is.
Als er wel een ongeluk gebeurd was had ik die vrouw net zo schuldig bevonden als die gast in die Vectra. Zij lokt dat de situatie uit, maar dat is mijn mening.
Damoklets zegt
Waarom is het toch dat Mannen hun zwaktes toe willen geven zonder slag of stoot en vrouwen koppig bij hun illusie blijven?
Waarom willen ze oh zo graag emaciperen als het ze uitkomt en traditioneel het rolpatroon volgen als dat ze beter past?
Feminisme, zoals bedreven bij een pulpblad als Opzij, is de overtreppende trap van wat de emancipatie van de vrouw zou moeten zijn.
En mensen die zeggen naar gelijkheid van sexen te streven maar ondertussen de conservatieve rolverdeling volledig proberen om te keren zijn wat mij betreft geen knip voor hun ogen waard.
Gelijkheid is prima, maar erken de verschillen. Appels zijn nou eenmaal niet met peren te vergelijken.
Mannen zijn beter in het een, vrouwen beter in het ander. En uitzonderingen bevestigen ook hier de regel.
Tja…en mevrouw Dresselhuis…tja..laten we zeggen dat ze met d’r hoofd nog heel, heel ver van de realiteit en waarheid verwijderd is, de arme gefrustreerde ziel.
bruistablet zegt
@damoklets,mooi geschreven .
JD zegt
@Bas
Je hebt het over discriminatie in een column die vind dat vrouwen minder goed kunnen rijden dan mannen, maar noemt vervolgens de vrouwen op de foto nogal denegerend “Mokkels”. Meten met 2 maten??? Hoezo???
JD zegt
@Roy
Ondanks dat die vrouw natuurlijk wettelijk geen schuldige kan zijn als er wel een ongeluk was gebeurd, vind ik dat je wel gelijk hebt. Het te langzaam rijden op wegen (Ik noem een 100km weg waar mensen nog steeds denken dat ze maar 80 mogen LEER EENS BORDEN LEZEN) is erg gevaarlijk, mede doordat mensen zich gaan ergeren en in willen halen.
Rob USA zegt
Ik vind het niet vreemd dat deze vrouwen van de foto niet goed kunnen rijden met die heerlijke hakken maar mij hoor je niet klagen!kwijl kwijl :)
bmw zegt
@JD als ik jou uitdaag met woorden en jij slaat me de kop in, dan ben jij ook verantwoordelijk. Dus, als iemand te traag rijdt naar jouw zin, dan blijft het je verantwoordelijkheid om de verkeersregels te respecteren en voorzichtig te zijn. Die verantwoordelijkheid mag je niet afschuiven op de traagrijder. Ook al begrijp ik dat het vervelend is, je moet koelbloedig blijven en ook aan je eigen verantwoordelijkheid denken. Anders komen we in de jungle terecht. En even zeggen nog dat ikzelf bijvoorbeeld meestal slechts 100 km/h rijd op de snelweg. Ik rijd weliswaar 99 procent van de tijd rechts, maar dan nog heb ik last van “gatplakkers”. Het is verdorie mijn recht om rustig en eco te rijden. Snap je wat ik bedoel met eenieders verantwoordelijkheid?
JD zegt
@BMW
Natuurlijk heb je geheel gelijk dat de verantwoording ten aller tijden (of ten allen tijden ik weet het niet meer) bij jezelf ligt. Je hebt de keuze tot inhalen of niet. Maar het ging mij even niet om de wettelijke aansprakelijkheid want daarvan had ik al vastgesteld dat de schuld nooit en ten nimmer bij de langzaamrijder kan liggen. Ik heb ook geen probleem met mensen die 100 op een snelweg rechts rijden maar wel met mensen die 20km langzamer op een 100km weg gaan rijden met maar 1 baan en 1 tegenliggersbaan. Er is toch niet zoveel mee gemoeid om gewoon de maximum snelheid te gaan rijden?
Uiteraard is het je goed recht dat jij rustig en eco wil rijden, maar het is ook wel een beetje egoistisch van degenen die zeggen als ik 80 wil rijden waar je 100 mag en niemand er langs kan is dat niet mijn probleem. Snap je een klein beetje wat ik bedoel?
Baztrd zegt
@Cisca: Hoofdredacteur en dan toch spelfouten in je belerende reactie? Topniveau!
Blij te zien dat Opzij-vrouwen nog steeds geen gevoel voor humor hebben, altijd fijn als je vooroordelen bevestigd worden ;)
wilco zegt
Dit is al zo vaak onderzocht. Vrouwen rijden meer binnen de stad, maar maken dus minder km’s. Mannen zouden beter kunnen rijden zegt men, maar die nemen wel meer risico s vaak. Dus keiharde conclusie trekken is tricky, ene onderzoek zegt vrouwen zijn veiliger, andere niet.
Toch denk ik dat als het gaat om snelle auto s dat vrouwen door hun breedte zicht sneller zouden afhaken op hogere snelheid. Dit klopt ook met het beeld wat ik van vrouwen heb, echt hard rijden doet een handjevol slechts.
SQB zegt
Misschien zijn we wel allemaal gebrainwashed. Misschien is dat de reden dat we weigeren toe te geven dat vrouwen beter rijden, ook al is dat meerdere malen uit de cijfers gebleken.
Het is een in de psychologie bekend verschijnsel dat we onbewust geneigd zijn onze eigen ideeën te bevestigen, door feiten die aan een idee voldoen te benadrukken en over onwelkome feiten heen te kijken.
Dus als een man iets fout doet, is onze reactie “sukkel!”, terwijl als een vrouw hetzelfde zou doen, zou onze reactie “zie je wel, vrouwen kunnen niet rijden” zijn. Dat geldt voor zowel mannen als vrouwen. Als een man bijvoorbeeld verkeerd schakelt, is zijn reactie “kut!”, terwijl als een vrouw verkeerd schakelt haar reactie misschien “kut, zie je wel, ik kan het ook niet” is.
Bas zegt
@JD
FOUT dus :)
Onderscheidt maken op basis van geslacht en twee knappe vrouwen aanspreken met de term: Mokkel is
1. niet tegenstrijdig of meten met twee maten… ik maak geen onderscheidt op basis van geslacht maar op basis van hun uiterlijke verschijning op een foto die nou niet echt tot doel heeft om de vrouwen als vrouw af te beelden maar als lustobject.
2. Hoezo is het denegrerend om twee vrouwen, die zich duidelijk laten fotograferen om mooi en sexy gevonden te worden, aan te spreken met Mokkel?
Kijk…als ik nou slet, bitches, wijven, kutjes of chickie had gezegd…dat zou pas denegrerend zijn. Mokkel is daarintegen nog een heel net woord en je moet toegeven…ze staan nou niet echt als dames afgebeeld of wel?
Daarnaast heb ik in mn leven nog nooit tegenover een vrouw het gebruik van het woord mokkel hoeven te verantwoorden (wel wijven en etc.)….ik ken er een hoop…en dit is echt de eerste keer. Ik denk dan ook dat als ik echt denegrerend zou zijn t.o.v. vrouwen ik vast niet meer vriendinnen zou hebben dan vrienden. Voor de grap zou je ook eens kunnen kijken wat mokkel betekent.
XytraS zegt
Uiteraars zijn er uitzonderingen op de regel, je hebt vrouwen die wel kunnen rijden en je hebt mannen die niet kunnen rijden, de ene zal wss teveel genetisch materiaal van de andere bezitten denk ik :p
Verder leefde ik vroeger in de waan dat vrouwen een groter verantwoordelijkheidsgevoel bezaten, dat blijkt idd een ‘waan’ te zijn, ik zie dagelijks vrouwen hun make-up of haar goedleggen in de achteruitkijkspiegel (terwijl ze rijden uiteraard), rare maneuvers doen, gsm-en, niet pinken, geen voorrang verlenen enz.
Waarom maken vrouwen door hun, meestal tergend langzaam maar o zo onvoorspelbaar, rijgedrag geen ongelukken…. omdat wij mannen ze ontwijken lol.
Waarom maken mannen dan zoveel ongelukken… omdat wij de neiging hebben om risico’s te nemen (snelheid bvb) en dan maar op andere mannen knallen die met hetzelfde bezig zijn :)
sjorsx87 zegt
Correct me if I am wrong: maar als je het op de volgende manier bekijkt zijn de mannen toch de boosdoeners van alle ergenissen in het verkeer ookal geven we dat zelf maar al te graag niet toe… Alhoewel de ééne ergernis zwaarder weegt bij de een als bij de ander.
Top 10 ergenissen in het verkeer:
1. Onnodig links rijden (vrouw)
2. Onvoldoende afstand houden (man)
3. Te lage snelheid (vrouw)
4. Onjuiste verlichting voeren (vrouw)
5. Inhalende vrachtauto’s (man)
6. Richtingaanwijzer niet/onjuist gebruiken (allebei)
7. Rechts inhalen (man)
8. Geen ruimte geven aan in/uitvoeger (man)
9. Afwijkend gedrag door alcohol en drugs (allebei)
10. Te hard rijden bij wegwerkzaamheden (man)
( Maar gisteren had ik wel weer zo’n nr 1 geval op de snelweg met 110 op de linkerbaan blijven rijden: Grrrrr)
Adriaan zegt
mijn ma vraagt mij altijd te tanken, en voor de lange ritten rijd me pa of ik (zoonlief)…
ze heeft dan zelf in 30 jaar rijden maar 1 ongeluk gehad.. en ik heb met mijn 3 jaar rijden al 4 auto’s versleten.. nooit een ander aangereden, maar toch…
JD zegt
@Bas
Ik zie mijzelf als gecorrigeerd. Dank u. ;) Mijn Excuses.
Citrofiel zegt
@ Cisca Dresselhuys; Ik heb het verschrikkelijke artikel doorgeworsteld, maar heb nergens iets gevonden dat tegen de strekking van deze column in gaat. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar het grootste deel van de vrouwen in het verkeer zijn volgens mij toch:
“Vervolgens de Supermama, zij brengt en haalt haar kinderen en is zich bij uitstek bewust van haar verantwoordelijkheid in het verkeer. (te erg) Zij kiest voor een robuuste wagen (SUV) uit de midden- of hogere klasse.
Ook Mrs. Careful rijdt voorzichtig. Autorijden is voor haar een noodzakelijk kwaad. Gespannen zit ze achter het stuur. Zij kiest voor een kleine en goedkope auto en heeft lak aan het imago van bepaalde automerken.”
Frank deH zegt
Toch wel veel “mannen” hier die de Opzij lezen.
Citrofiel zegt
@ Frank deH; Had je het tegen mij? :x ;) Ik lees het nooit! Alleen net dat stukje dat hier gelinkt stond…
bmw zegt
@JD: ja hoor, ik snap wat je bedoelt ;-) en ik deel je frustratie. Maar sommige mensen (niet alleen vrouwen) denken gewoon anders en rijden dan effectief 80 waar je 100 mag. En wat doe je eraan behalve dan er rustig bij blijven? Maar ik snap je, geen probleem!
Bas zegt
@JD
Moet kunnen…(no problemo) excuses aanvaard ;)
JD zegt
@BMW
Je hebt gelijk. Het beste medicijn is en blijft rustig blijven.
Pim Brussee zegt
Wist u dat juist vrouwelijke beroepschauffeurs de minste schade hebben.
Als we het dan toch over automobilisten hebben die niet kunnen rijden, dan moet je eens kijken in de files, de weekeinden en vacanties. 9 van de 10 bestuurders zijn dan mannen.
autoblogger zegt
FEW knowledgeable observers will have been surprised at the chaos caused by an elderly woman motorist on the M65 motorway in Britain last week. A retired florist, 81-year old Martha Harwood, drove through a huge No Entry sign before driving east for 15 miles in the west-bound direction.
Naturally, she made her journey in the fast lane, causing on-coming cars to scatter and crash as she did so, because — as she said later — she was unable to find anywhere to turn. Ah, quite.
So what was the reason for this idiocy? Was it because she was a retired florist? Was it because she was a woman? Was it because she was 81 years of age?
Meer: http://www.independent.ie/opinion/columnists/kevin-myers/why-do-women-drive-cars-like-the-satsuma-castanet-1333650.html
Marleen zegt
Vrouwen rijden wel goed. Vrouwen rijden rustiger en beter dan mannen. mannen rijden alleen maar te hard. Vrouwen rijden dus beter en rustiger dan mannen. Mannen denken alleen maar aan hun ego en daarom denken mannen dat ze beter rijden. Niet dus.
Jareth JBoss zegt
@ Cisca Dresselhuys
Ik wil wat u zegt graag geloven, maar ik zie dat nog niet snel gebeuren. die informatie die ik zojuist gelezen heb, is erg achterhaald. Ik zie (nog steeds) niet dat er een opmars is aan vrouwen bij de IVA in 3bergen. En het zal zeker kloppen dat er vrouwlijke bestuurders zijn die net zo zullen rijden als mannen. Maar ze hebben 1 ding teveel en te weinig, Oestrogeen en Testosteron. Deze maken een verschil tussn het rijden. En iedereen die iets weet over Anatomie weet waar ik het over heb. “In verschillende sporten wordt gebruik gemaakt van testosteron omdat het de prestaties verbetert”
Aldus Wikipedia – http://nl.wikipedia.org/wiki/Testosteron
En het maakt mij niet uit wie er beter rijdt, zolang ze maar DOORRIJDEN!!!
geelhoed zegt
Ik vroeg me daarom af of er cijfers waren over het percentage vrouwen dat betrokken is bij een ongeluk. Het kan haast niet anders dan dat dit percentage een stuk hoger ligt dan bij mannen, zo dacht ik.
Cijfers: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,3292081,3317339#msg-3317339
Ramon zegt
@ Marleen: 1 woord: Nee. Bovendien val je in herhaling. En jahoor, jij zult zelf vast ontzettend goed kunnen rijden, maar helaas zijn de meeste vrouwen veel te onzeker in het verkeer. Dat draagt meestal niet bij tot vlot (lees goed) rijgedrag.
Ratu Kidul zegt
Als vrouw en automobilist van bijna 30 jaar wil ik op je stelling reageren. Eerst wil ik zeggen dat ik verdomd goed auto rijd, dat vind ik zelf en ook anderen zijn ermee eens. Ben ook gelijk eerste keer voor m’n rijexamen geslaagd. Ik concentreer me namelijk voor 200% op de weg en kijk vooruit, ik aarzel niet en rijd offensief (dus niet defensief). MAAR … helaas moet ik wel toegeven dat veel vrouwelijke bestuurders mij ook mateloos irriteren met hun weggedrag. Vaak lijkt het alsof hun aandacht overal naar toe gaat BEHALVE naar de situatie op de weg. Ik irriteer me b.v. verschrikkelijk aan het feit dat ze ALTIJD in de auto met hun passagiers zitten te kleppen (en dus niet op de weg letten). En dat ze vaak zo aarzelend optreden. Ik heb héél veel rijervaring, ik heb op alle 5 continenten gereden en onder allerlei nare omstandigheden. Als ik een relatie heb neem ik altijd het autorijden over, simpelweg omdat ik het beter doe. Wat ik ook zo irritant van veel vrouwelijke bestuurders vind is dat zij veelal hun man laten rijden (wat je zelf zegt). Ze zitten bijna altijd braaf naast hun partner en doen dus weinig rijervaring op. Ik vind het echt heel erg spijtig om dit alles te constateren, omdat ik graag voor andere vrouwen zou willen opkomen, maar eerlijkheid gebiedt me toch om te zeggen dat je grotendeels gelijk hebt.
Maar met net zoveel eerlijkheid zeg ik erbij dat de meeste mannen ook helemaal niet kunnen autorijden, hoor. Waar het in feite op neerkomt is dat er verdomd weinig MENSEN m/v zijn die goed auto rijden. Zullen we het daarbij laten?
Henk zegt
Parkeerschade wordt simpelweg niet gemeld bij de verzekering dus ja wat dat aan gaat kunnen die cijfers misschien ergens nog wel kloppen ook.
Daarnaast nemen mannen vaak de verantwoordelijkheid op zich ondanks dat ze niet de schuldigen zijn.
sombatje zegt
Het heeft indeed sad allemaal tee maken met hoe dat vrouwen informatie opnemen. Daarom is het voor vrouwen moeilijker on rijbewijs te halen. Maar als ze het hebben gehaald zijn ze wel veilig er op de weg.
frank2b zegt
De enige automobilisten waar ik mij aan erger zijn die opgefokte petjes die blind van de testosteron denken dat ze zich met hun verlaagde gt-tjes inclusief de één of andere antieke gieter als falllu – uh – uitlaat een plaatsje hoog op de apenrots kunnen verwerven.
In de vijfendertig jaar dat ik mijn rijbewijs nu heb, heb ik mij nog nooit geërgerd aan een vrouw in het verkeer. Vaak rijden die gewoon beter dan kerels. Geen last van een teveel aan testosteron denk ik dan …