BMW is van plan voor 2012 een auto zonder uitstoot van schadelijke stoffen op de Amerikaanse automarkt te introduceren. Dit heeft BMW-chef Norbert Reithofer vandaag laten weten. Een definitieve beslissing hierover moet dit jaar genomen worden.
BMW staat niet bepaald bekend als het zuinigste automerk dat er is. Het houdt vast aan flinke motoren en zoekt milieuvriendelijke oplossingen met behulp van het ‘Efficient Dynamics’-programma. Dat er met dit programma veel winst is te behalen bleek al met de aankondiging dat BMW het groenste premium-merk is.
Ondertussen is het merk druk aan het testen met batterij-aangedreven modellen met Elektromotor, komt er een hybride X6, alsook een hybride X5 diesel.
Welke techniek uiteindelijk voor de emissievrije BMW wordt gebruikt is nog niet uitgemaakt. Wat ook nog niet duidelijk is, is of de milieuvriendelijke auto’s een BMW-logo krijgen of dat er een apart merk zal worden opgezet (het veelbesproken ‘vierde BMW-merk‘)
Als er ‘groene BMW’s’ komen, ligt het het meest voor de hand dat dit modellen uit de X-serie zullen zijn. Het is namelijk voor de Amerikaanse markt bedoeld, en BMW heeft onlangs laten weten de productie van de volledige X-lineup naar Spartanburg te verhuizen. Momenteel worden daar de X5 en de Z4 gemaakt. De X6 zal er ook worden geproduceerd, alsook de volgende generatie X3, die in zijn huidige vorm bij Magna Steyr in Graz, Oostenrijk wordt gemaakt. De productie van de Z4 zal naar Europa verhuizen.
De keuze voor een emissievrije auto is overigens geen keuze, maar een verplichting. Elke grote autofabrikant is in de VS wettelijk verplicht voor 2012 een dergelijk model te maken. (via AMW)
M Freak zegt
Ben benieuwd of het wat lukt met die hybride X’en.
Offtopic: Weet iemand al wat van de powerupgrade van de M5?
Of wanneer komt er weer nieuws over?
Robbert_W zegt
Raar eigenlijk dat een fabrikant als BMW dit gaat doen.
Ze staan er niet echt om bekend. Maar aan een beter
milieu werken is altijd postitief.
barrie zegt
ik vind de header van autoblog van deze dag is heel niet vet
Citrofiel zegt
Wettelijk verplicht voor elk merk dat in de VS levert? Ik mag hopen dat de sportwagenfabrikanten daarvan uitgezonderd zijn?
En sowieso, emissievrij betekent nog niet dat hij vervuilingsvrij is. Hij stoot mss rijdend niets uit, maar de elektriciteitscentrale waar de energie vandaan komt, nog wel. Voor staten zoals Califonië, waar strenge emissie-eisen zijn, is het een uitkomst, maar een oplossing van het milieuprobleem in het algemeen is het natuurlijk niet.
@ Robbert; Ze moeten wel. Zie laatste alinea van het artikel. ;)
Alec zegt
plak een bmw logo op een scootmobiel…. klaar is kees… wetgeving omzeild
of is dat te simpel??
JH zegt
De waterstof aangedreven BMW 7-serie heeft een emissie van 5g/km dus bijna nul-emissie. Je kan ervan uit gaan dat het om een waterstof aangedreven BMW met verbrandingsmotor gaat (en misschien deels hybride?)
smoke zegt
@ Citrofiel
de nuance zit hem in het middelste woord: ‘Elke grote autofabrikant’
smoke zegt
@barrie
Misschien zit je gading van er morgen wel iets tussen.
Citrofiel zegt
@ Sir S; Oeps… :oops: Gewoon overheen gelezen. Dat soort dingen zou je natuurlijk altijd moeten checken voor je een vraag stelt. Zeker als je erna ook nog eens verwijst naar dat stukje tegen anderen. XD Stom.
Maar dan heb ik nog een vraag: :twisted: Wat is de grens tussen groot en klein? :P
JW zegt
Lijkt erop:P, over scootmobielen met bmw logo’s. flauw
K-Kalkan zegt
naja toch wel leuk ;)
ik bedoel.. ik heb wel liever een dikke diesel/benzine maarja wij wonen gelukkig neit in de VS :D
dus lang leve Nederland…. (WTF?!) :P
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Mooi die Mercedes reclame eronder…
rgseidl zegt
@Citrofiel –
de verplichting is afgeleid uit de ZEV (zero emissions vehicle) wetgeving in Californie. Zodra een bedrijf (alle merken bij elkar geteld) in die staat meer dan 60,000 auo’s per jaar verkoopt zijn ze verplicht een aantal daarvan echte ZEV te maken. BMW gaat ervan uit dat ze ivm met de groei in hun afzet 2012 onder deze regeling zullen vallen.
Het gaat dus om een puur elektrische BMW of Mini, tenzij BMW ervoor kiest – eventueel in samenwerking met een partner – een nieuw merk op te richten. Een brandstofcel zou ook kunnen, maar zelfs in Californie is er geen infrastructuur voor de productie en verdeling van waterstof. Sommigen pleiten voor brandstofcellen op basis van methanol cq. ethanol i.p.v. waterstof, vloeibare brandstof is immers veel makkelijker te handhaven.
rgseidl zegt
@JW –
vroeger maakte Puch ook kleine Autos.
Puch 500
Citrofiel zegt
@ rgseidl; Hartelijk dank voor de heldere uitleg! :) Maar laten we even eerlijk zijn, een aantal op de 60.000 auto’s ZEV (wat niet eens ZE is) maken maakt natuurlijk nauwelijks uit hè… Ten eerste verplaats je alleen het probleem, en ten tweede maakt het voor de uitstoot op wegen ook nauwelijks uit als het om zulke kleine aantallen gaat. Het is echter wel een aanmoediging om milieuvriendelijke technieken sneller te ontwikkelen.