Natuurlijk was het nooit de bedoeling dat Maybach een volumemerk zou worden, maar het blijft nu wel heel erg exclusief.
In 2007 werden er slechts 146 Maybachs verkocht en daarmee haalt Maybach slechts 10% van de verkopen die moederbedrijf Daimler er mee voor ogen had. Dr. Dieter Zetsche, de CEO van Daimler, geeft ook aan dat er inderdaad redenen zijn om wellicht te stoppen met Maybach. De Duitsers hebben met Maybach niet de juiste snaar weten te raken, ongetwijfeld heeft de nogal omstreden styling daarmee te maken. Concurrenten Rolls-Royce en Bentley doen inmiddels meer dan goede zaken, maar hebben dan ook het voordeel van een meer gevestigde naam en een breder modellenaanbod. De pas aangekondinge Landaulet zal ook geen verkoopkraker worden. In de komende twee jaar gaat Maybach beslissen of er nog nieuw model ontwikkeld gaat worden. Aangezien de 57 en 62 grotendeels op de S-klasse zijn gebaseerd zou mijn suggestie zijn om Maybach versies te produceren van de SL en de CL. (via thecarconnection)
UPDATE: we hebben een officiële reactie van Maybach…
Our aim was to be at the top of the automobile luxury segment. For this reason we have successfully brought to life again the rich-in-tradition brand Maybach.
The continuation of the brand and the production of the vehicles are beyond debate.
Just last year in November Maybach presented the open-top concept car, the Maybach Landaulet. With this unique concept the brand once more underlines its competence in manufacturing the most exclusive luxury vehicles of the world.
In 2007 we delivered (unlike mentioned in the article) around 400 models of the brand Maybach to customers, 156 of these in the US. Within a relatively short period of time (since launch in 2002) Maybach has managed to achieve a positive and steady market position in an ambitious segment with a market share of about 30 percent.
With each sold Maybach we generate pleasing profit margins.
Adriaan zegt
ben benieuwd hoe ze eruit komente te zien al komen ze daadwerkelijk op cl en sl platform…
hoop dat ze dan voor een meer gangbaar design kiezen.. en het oog ook wat krijgt..
Bramzel zegt
Ze zouden natuurlijk ook gewoon auto’s kunnen maken die er niet uitzien als Hyundais, maar hun waarde ook daadwerkelijk uitstralen….
Arnoud zegt
Nee, nee, nee. Minder overeenkomsten er met een ‘goedkope’ Mercedes zijn, hoe meer mensen zullen besluitende dure te kopen. Oftewel, laat de auto’s veel minder op Mercedessen lijken, dat zijn immers auto’s voor managers die het net niet gehaald hebben en managers die er nog niet zijn.
En ze moeten gewoon veel meer emotie in het ontwerp stoppen. Het lijkt nu een rijdende operatie kamer terwijl het een rijdende lounge had moeten zijn. Maar maak er ook geen rijdende massagesalon van. Laat dat maar over aan Lincoln.
denny zegt
Als ze nu eens die Exelero in productie nemen…Is beter dan in zo’n veredelde S rijden.
Fabriccio zegt
Ik vind dat de auto’s geen meerwaarde hebben wat uiterlijk betreft het is niks speciaals, en voor een auto van een half miljoen zou je dat wel verwachten. neem nou de phantom veel mensen zullen hem niet mooier vinden dan de maybach, maar hij is wel speciaal ‘anders’ dan bijv. een S-klasse, en dat is wat mensen naar mijn idee graag willen als ze een vermogen neertellen, iets SPECIAALS iets wat ANDERS is.
JH zegt
Sorry maar de nieuwe S-klasse is deels gebasseerd op de Maybach, niet omgekeerd, dat zou een beetje raar zijn…
Hilgert zegt
Inderdaad…zo’n Maybach wijkt gewoon te weinig af van een hele dikke Mercedes..
marnik zegt
Ze moete gwn komen met een sport coupeé van de 57 s of een totaal nieuwe luxe sportwagen . maar wel een productie model.
Damoklets zegt
Ik ben het grotendeels met Arnoud eens.
Zelf lijkt het mij niet onverstandig om Maybach weer te verbinden met het rijke verleden. Het vakmanschap in die auto’s werd nauwelijks overtroffen.
Dus inderdaad zo min overeenkomsten met de ‘kitsche-ster’ en meer eigen karakter, eigen gezicht en flair.
lovebuddy zegt
Hoewel de kritiek op de maybachs meer dan terecht is, vind ik de wagens op technologisch vlak buitenaards goed, misschien zelfs beter al de perfectie, alleen spijtig van dat design!!!
Als ze er bij Maybach geen meer kwijt raken mogen ze altijd een 57S voor mijn deur komen zetten.
Mtyn zegt
Tja, als ik de keuze had tussen en rolls of een maybach zou ik toch echt een Rolls doen. Ik vind dat Maybach vooral wat aan zijn design moet doen, hij ziet er zo vreselijk Mercedes uit, en dat kan écht niet bij zo’n luxieus merk dat exclusief moet zijn. Dus kom eens met een echt eigen design, inplaats van een omgebouwde Merc, en dan denk ik dat Maybach nog best wat kan zijn. Rolls is ook van BMW, maar die komen toch met strakke eigen designs.
nls zegt
In tegenstelling tot velen vind ik de Maybach een schitterende wagen. Net zoals een Phantom is ook de Maybach een zeer imposante verschijning.
Op foto lijkt ’t op niet veel, I agree.
En Arnoud, als Mercedessen voor managers zijn die het net niet gehaald hebben, met wat rijden managers dan die het wel gehaald hebben? :)
Een Mercedes is naar mijn mening, dé auto voor succesvolle managers en zakenmannen.
august zegt
“dat er inderdaad redenen” +zijn.
3-Serie zegt
Het is wel vreemd dat Maybach het niet goed doet, want de markt van luxe artikelen is behoorlijk gegroeid. Niet door de US uiteraard, maar wel in China, India en Rusland.
Mischien is het probleem wel dat Maybach eruit ziet als een dure Mercedes. Want die heeft Mercedes ook al voor je. Ik bedoel wat doen ze nog met die S/CL/SL600, S/CL/SL65 AMG’s etc, die gaan qua prijs ook richting en over de 3 ton. En daarnaast is er nog wel wat op te leuken met Brabus, Lorinser, etc.
Zowel BMW als VW/AUDI hebben van hun toppers niet dergelijk schofterig duur spul staan, dus RR en Bentley kunnen zich onderscheiden.
Oftewel Mercedes heeft al te veel heel erg duur spul. Opdoeken dat Maybach.
Mtyn zegt
Inderdaad! Ik denk ook dat Maybach gewoon niet tussen de ijzersterke Rolls-Royce en Bentley kan. En wat je zegt, het is gewoon een opgeleukte Mercedes als je hem zo bekijkt. Ik zou, als ik het geld ervoor had, eerder voor een Rolls of Bentley kijken.
Hilgert zegt
of opdoeken, of het design dusdanig aanpassen dat het een imposante verschijning wordt waar de oliesjeiks en nieuwe rijken in Azie wel gezien mee willen worden…op technologisch vlak is er niks mis met Maybach…dat moge duidelijk zijn.
Bertus zegt
Het is inderdaad hetzelfde probleem dat Bentley HAD, het britse “zustermerk” Daimler nog steeds heeft. Niemand zit te wachten op een naam die niks anders is dan de luxe (of zogenaamd sportieve) uitvoering van een andere auto.
Als je een aangeklede S klasse wilt dan koop je gewoon een aangeklede S, niet een S met iets anders geklopte spatborden en een ander embleempje voor het dubbele van die aangeklede S. Ook mensen die geld genoeg hebben zijn meestal niet gek, dat is meestal de reden dat ze veel geld hebben namelijk.
Bentley draait heel goed nu het geen gekietelde Rolls meer is met een andere grille, en met Daimler zal het tot mijn grote spijt wel nooit meer wat worden. Wat Maybach betreft, een Lancia Thesis Stola S85 is chiquer, exclusiever en een stuk goedkoper. ls je dan echt wat bijzonders wilt is dat veel mooier
bruistablet zegt
er loopt toch niemand warm voor een merknaam wat allang vergane glorie is….zie spyker .
Orichinals zegt
Een van de vorig jaar verkochte Maybach’s staat bij mij in de buurt, de eigenaar heeft een two-tone blauwe 62s gekocht, opzich een mooie auto, ik heb hem laatst van dichtbij mogen bekijken. Maar het gaat er bij Maybach ook niet om, hoe hij er uit ziet, het gaat er bij Maybach om, hoe zit je van binnen. Maar ik ben het wel met de meeste mensen eens, dat de buitenkant best wat specialer zou mogen zijn. Op technisch gebied zijn de auto’s subliem, maar het oog wil ook wat. Tenminste dat blijkt ook wel uit de verkopen. Dus een paar nieuwe modellen er tegenaan, een sedan, een coupe en een cabrio, eventueel een Laundaulette, op basis van de sedan, dat is wel een exclusieve vormgeving. Het kost op die manier wel wat investerings geld, maar als zij het nu wel goed doen, kan het nog best goed komen.
JH zegt
Bertus, wel eens in een Maybach gezeten? Kan je echt niet vergelijken met een Lancia Stola. Een Maybach is zo goed geisoleerd dat je werkelijk met 250km/h per uur over de straat zoeft. Maybach heeft een historisch verleden maar het design past niet bij Maybach. Rolls en Bentley hebben het makkelijker, die hebben voortgeborduurd op het recente verleden en hebben daardoor al een eigen design. Mercedes heeft de fout gemaakt dat het teveel op een Mercedes lijkt, vraag is of ze dat willen veranderen of niet want het kost een hoop centen…en zoals gezegd de laatste S-klasse lijkt of de Maybach, niet andersom want de Maybach was er eerder.
DJD zegt
laat ze dan eens een productieversie van de Exelero maken!! dan verkopen ze wel meer dan verwacht…. en natuurlijk de 57 vervangen, dat is een pauperversie van DE maybach. meer modellen en een gangbaarder design. overigens mag de landaulet wel blijven.
pierre zegt
“In 2007 werden er slechts 146 Maybachs verkocht”
Hier gaat het nog om 400 exemplaren in 2007:
http://www.autoblog.nl/archive/2008/01/23/uberdecadente-maybach-62-landaulet-in-productie
400 is natuurlijk ook niet veel, maar laat het nou niet nóg slechter voorkomen dan het al is.
stovrik zegt
Een maybach ziet er gewoon veel te saai uit, heeft in mijn ogen qua uiterlijk niets bijzonders
Arnoud zegt
@ nls:
Managers die het echt gehaald hebben laten zich rijden in een Rolls Royce of een Bentley. Of, als deze heden ten dage in productie zou zijn: Een moderne versie van de Bugatti Royale.
Bertus zegt
@JH: Ja, ik heb een ritje met een 57s mogen maken. Ik weet dat het een heel goede auto is, beter dan de Stola, maar daar ging het ook niet om.
Het gaat er om dat een dergelijke auto een bijzonder en eigenzinnig gevoel moet geven, en dat doet ‘ie niet, want van binnen is het ding nog meer Mercedes dan aan de buitenkant. Kan hij wel heel goed zijn, maar dat is niet voldoende, het is gewoon geen droomauto.
En het boeit niemand dat die Maybach er eerder was dan de S, het ding lijkt gewoon teveel op een Benz.
KognoG zegt
Het grootste probleem van een maybach is het feit dat het model teveel weg heeft van een veredelde S-klasse. Voor de heflt van de prijs kan je een dikke S600 hebben met dezelfde 12-cilinder.
Een Phantom is een Phantom en heeft visueel niets met een 7-serie te maken.
nls zegt
@ Arnoud
Ik herinner me nog tests waarbij de S600 de concurrerende Bentley goed aftroeft hoor. Voor mij anytime zo’n 600 boven Bentley.
Het is vaak de naam Bentley die mensen doet vermoeden dat het ‘beter’ is, maar niets is minder waar.
’t Zijn allebei goeie wagens, no doubt, maar er kan er maar ééntje de beste zijn ;)
Damoklets zegt
@nls:
precies de mercedes zal de beste van de 2 zijn, helemaal waar!
Maar er kan er ook maar de meeste klasse en gedistingeerde stijl hebben….en dat is niet een merk wiens modellen je 5 jaar na lancering op elk kampje in Nederland ziet staan…..en ook dat is helemaal waar!
Ligt er dus maar net aan op basis van welk aspect je de beste auto van de 2 wilt hebben… ;)
Arnoud zegt
@ nls:
Zegt adel je wat? Bentley is van adelijke komaf, tekortkomingen of niet, het is onaantastbaar. Mercedes is een lijfeigene, geen slaaf maar ook geen vrije. En hoe goed die ook is, het zal altijd lijfeigene blijven.
Doe mij die adelijke maar. :lol:
nls zegt
Dus jij hebt ook liever een adelijke pruim als (vrouwelijke)partner dan een schoonheid uit het gewone volk? :)
Geef mij maar die schoonheid :D
Luc zegt
Bentley en Rolls-royce hebben ook een veel beter design en zijn geen aftreksels van benzen
Arnoud zegt
@nls:
Als edele heb je dus over de lijfeigenen te beschikken.. :lol: Dus ook over die schoonheid uit het gewone volk! :twisted: Het recht van Prima Nocte. Zie wiki voor de uitleg rond deze term.
Tombnolz zegt
“geeft ook aan dat er inderdaad redenen ZIJN om”
Ik zou het nog een keertje proberen met een oogverblindend design. Dat ze zich inspireren op de CL & CLS en dat kan niet fout. Het moet gewoon gezegd zijn dat de Maybach echt lelijk is. Indrukwekkend, snel, mooi vanbinnen & duur is hij wel, maar hij ziet er zo Aziatisch uit… En die Landaulet is een mislukte grap.
albert87 zegt
Een maybach is misschien duur maar als je er in rijd heb je het gevoel dat je de taxi van achmed bestuurd, bij een rols heb je echt het gevoel van een mooie grote statige auto. Een Bentley is gewoon mooi en snel. Ik denk ook niet dat er een model op basis van een CL of wat dan ook van mercedes moet komen. Als ze dat doen houden ze het probleem dat het enige verschil met een merc. het logo is. En daar betaal je niet opeensde dubbele prijs voor.
Volvo_440_turbo zegt
Met alle respect, ook al heb ik er nog niet mee gereden, al wel met de duurste lexussen, zo’n soort van auto’s raken mijn kouwe kleren niet…
Trouwens, ik heb ooit zo’n maybach zien rijden, een vriendin die toevallig mee was en niks van auto’s kent vroeg wat voor een auto dat lelijk ding was… ze dacht in eerste instantie aan een… Mercedes
DeSoto zegt
Maybach blijft een Mercedes uit een lachspiegel.
9000cse zegt
We kunnen er natuurlijk een beetje lullig over doen, maar het zou toch wel jammer zijn, als het merk weer in het archief zou verdwijnen.
Ik denk dat het komt, omdat Maybach door Mercedes in het leven is (terug)geroepen, omdat ze er simpelweg vanuit zijn gegaan, dat hun reputatie als “beste automerk” ter wereld garant zou staan voor succes en het merk Maybach wel even konden neerzetten.
Merken als Rolls-Royce en Bentley bouwen succesvol door op hun (terechte?) reputatie en zijn werkelijk auto’s met een uitstraling en kwaliteit, die hun prijs waard zijn.
Maybach was in zijn tijd een van de beste auto’s, die er voor geld te koop waren, maar wie weet dat nog? Het merk is gewoon uit het knekelhuis gehaald en verdient een beter design dan dit veredelde S-klasse-gehalte.
Bas zegt
@Bruistablet
Juiste conclusie lijkt me. :)
Bovendien…ik heb nooit begrepen waarom ze nou een auto moeten maken die nog beter is dan “het beste”. Of nog luxer dan een S klasse.
Dat heeft toch allemaal geen enkele zin?
donzobar zegt
neem de 600 (w100) weer in productie, je weet wel de favorite wagen van iedere dictator in de zeventiger jaren. Die heeft wel uitstraling en klasse.
Damoklets zegt
@Bas:
Dat jij het onzin vind, of zinloos, dat er iets nog luxers of beters dan een mercedes bestaat zegt meer over je emphatisch vermogen.
Als je je daadwerkelijk gaat verdiepen in de beweegredenen tot aankoop van de doelgroep die ook daadwerkelijk potentieel betalend klant is, dan zie je dat er wel degelijk markt voor is.
Alleen al de reacties van menig autoblogger hier; het gros hier heeft uberhaubt een ander beeld van het imago van de veredelde taxi’s dan dat de mercedesrijder zelf denkt (sorry Sacha, no offense).
Dus als alle mercedesliefhebbers nou eens dat bord voor hun kop weghalen en gewoon accepteren dat zeker de helft van de mensen het een ordinaire auto vinden! En nee, het evt. niet kunnen betalen en afgunst hebben daar niets mee te maken. En dat gaat niet over de kwaliteit, want die ligt buitengewoon hoog (behalve de afgelopen 10 jaar volgens mercedes zelf…).
Dus nu is het afgelopen met die verbaasde reacties als mercedes weer eens een veeg onderuit de pan krijgt over hun ‘styling’ of imago.
@nls:
Nee, het is de mooie sierlijke adelijke schoonheid
Of de volkse die gewoon heeeel goed is in bed, en zich in haar ster laat……..! :p
Casperr zegt
Als Maybach gwoon is ff modellen gaat ontwerpen die ze zelf verzonnen hebben, zal het vast wel beter gaan met die verkopen;) 9 van de 10 mensen die ooit een maybach zien zeggen heey daar komt een S klasse voorby, & dat wil je natuurlijk niet als je net 7 ton voor een 62 hebt betaald, en zo’n benz maar een tonnetje kost… :p