Het kwakkelende Alfa heeft al haar hoop gevestigd op de nieuwe Mi.To, dit kleine model zal vanaf september in Nederland leverbaar zijn. De Italiaanse fabrikant hoopt wereldwijd op een verkoop van 70.000 – 75.000 Mi.To’s per jaar. Indien Alfa deze target haalt dan zal dit het eerste teken van herstel zijn, zo liet CEO Luca De Meo weten.
Fiat CEO Sergio Marchionne wil dat De Meo, die vanaf december 2007 verantwoordelijk is voor Alfa, zorgt voor een verdubbeling van de verkoop (300.000 units) in 2010 zodat het merk weer winstgevend kan worden. Volgens analisten boekte Alfa vorig jaar een verlies van €220 miljoen.
Alfa ziet de Mi.To als een concurrent voor de MINI van BMW, we wachten dan ook met spanning op de cross- en clubman versies (bron: autonews.com).
victor zegt
helaas falliet
Forza! zegt
Schitterende macchina! Zou zomaar een dikke hit kunnen worden
voor Alfa Romeo…
Ganz Geil zegt
vet bakkie, liever dan een Mini
ZeRoo zegt
Blijft toch altijd knap jaren na elkaar verlies boeken en toch door kunnen blijven bestaan net als zoveel autoconcerns dat hebben.. ik bedoel maar 220 miljoen is niet niks.
victor zegt
ook erg knap gedaan de voorlichten van de 500 als achterlichten voor deze gebruiken
Aselu zegt
Verlies en winst zeggen niet alles. Voor een groot bedrijf is cashflow minstens net zo belangrijk. Een bedrijf als TeleAtlas, dat de kaarten voor de TomTom’s maakt, heeft in de meer dan twintig jaar dat het bestaat nog geen winst gemaakt, toch bestaat het nog…
Overigens, die Alfa…doe mij die maar.
hubert zegt
@ZeRoo,
moet je eens uitrekenen wat het kost om zo’n groot bedrijf failliet te laten gaan.
GM en Ford konden zich de laatste jaren tientallen miljarden dollars verlies permiteren. En dat is altijd nog goedkoper dan de boel failliet te laten gaan.
Verder is het natuurlijk te hopen dat Alfa (en Lancia) eindelijk weer een beetje winst kunnen gaan maken zodat ze iets echt nieuws op de markt kunnen zetten en af en toe auto’s ontwerpen die wonderschoon zijn maar waar niemand op zit te wachten.
VonStroke zegt
Prachtig ding! Alleen spijtig dat ie met zo’n grote overhang vooraan zit. (thx to Europa)
Birger zegt
Ik hoop dat hij een succes wordt, ik vind hem een super wagen!
Is deze ook niet een concurrent voor bv de Opel Corsa enzo?
Met het modellengamma van Alfa nu moet het toch voor de wind gaan met Alfa hé.
Mr. Marteen zegt
Ach ja , moederconcern Fiat doet het goed, en Alfa komt er ook wel.
overigens wel een mooie auto, gelukkig zijn de koplampen niet zo ver doorgetrokken als in de concepts.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Tja, een bedrijf failliet laten gaan heeft zo ver strekkende gevolgen dat dat koste wat het kost vermeden wordt. Denk vooral eens aan werkgelegenheid, failliete toeleveringsbedrijven, etc.
Verder vindt ik het jammer dan ‘anders-dan-anders’ eigenlijk niet meer kan vandaag de dag. De in mijn ogen mooiste merken van nu: Saab, Jaguar, Alfa maken net even leukere auto’s dan de gemiddelde Passat. Maar blijkbaar wil de markt eenheidsworst, dus verkoopt het niet goed genoeg…
Jammer, jammer, jammer!
XO101 zegt
@ Svenska Aeroplan AB
Ik ben het helemaal met je eens dat de eenheidsworst passat op design zich niet kan meten met de merken die jij noemt. Maar aangezien deze auto’s allemaal in de lease rijden en dat daar door de leasemaatschappijen lage maandbedragen tegenover staan zal deze situatie nog wel even blijven bestaan. Veel vertegenwoordigers geven geen fuck om het feit dat bij de buurman de zelfde auto op de oprit staat, ze willen alleen confortabel en veilig rijden voor weinig geld.
Todat we allemaal een in tata nano naar huis knallen
IlCuoreSportivo zegt
Dat verlies is puur het gevolg van de samenwerking met GM (de ellendelingen) De alfa 159, brera, spider, zijn geen echte alfa’s en dat voel je er direct aan. Aangezien alfa het moet hebben van liefhebbers, wachten deze op toekomstige modellen die veelbelovend zijn.
Alfa heeft al duidelijk aangegeven dit begrepen te hebben en er komen grote aanpassingen.
De toekomst is dus veelbelovend. De mi.to is alleszins al een kleine aanzet, ik wil kan niet wachten om de gta versie uit te proberen, hohoho, misschien een waardige opvolger voor mijn 147 (samen met de GT de laatste echt alfa).
Roy zegt
Een kruising tussen een Golf en een Competizione, ik vind hem zeer geslaagd. En de rode kleur staat hem ook goed. Nu alleen hopen dat de technologie ook vooruit gegaan is, want alfa heeft nog steeds geen goed imago wat betrouwbaarheid betreft.
IlCuoreSportivo zegt
Alfa failliet, daar zal je nog lang op moeten wachten hoor, ik denk dat de fiat groep er momenteel heel goed voor staat, de kwaliteit is top, en de verkoop gaat overal goed, behalve dat alfa o.wv.bovenvermelde reden even in een dipje zit.
w0o0dy zegt
De Fiat Group heeft in twee jaar tijd de helft van de schulden afbetaald (cijfers tot en met 2006) en een resultaat van 1,6 miljard negatief in 2004 omgebogen naar 1,6 miljard positief…. oftwel het gaat erg goed. Helaas hebben ze in Europa nog steeds met veel vooroordelen te maken en verkopen de modellen nog niet zo goed als zou moeten (bijvoorbeel bij Alfa). Daar word aan gewerkt (wijzigingen in het dealernetwerk maar ook aan de auto’s op zich) en het gaat de goede kant op. De v6 motoren zijn helaas niet op het niveau van vroeger en er is veel werk verzet om Alfa weer op de rails te krijgen. Met de auto’s is niet veel mis, maar de liefhebbers weten dat Alfa beter kan en verwachten dan ook dat ze het beter doen.
Komt ook zeker goed… de huidige modellen zijn op bijna alle vlakken concurrerend, er ontbreken nog wat puntjes op de i’s. Nu er in de groep goed geld wordt verdiend zal het verbeteren van de producten voro de hele groep makkelijker zijn… en FIAT Spa is een grootmacht. Die gaan een boel fabrikanten nerveus maken de komende jaren met de groei en winstcijfers, let maar op.
Dennis zegt
zeer mooie auto, alleen hoop ik voor Alfa dat de kwaliteit zichzelf reflecteert met de schoonheid ervan.
Frank zegt
IlCuore: “De alfa 159, brera, spider, zijn geen echte alfa’s”
Ik rij nu een 159, en dat is er echt 1 hoor… Heb er wel zelf maar een soort van GTA van gemaakt aangezien Alfa dat niet doet, maar het rijdt super! En ik durf zelfs te zeggen dat ik de oude 156 GTA wel voorbij ga.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ XO101:
Klopt, de ge-eikte keus wordt nog steeds enorm gepromoot door leasemaatschappijen. Heeft ook te maken met bijvoorbeeld de VW-dealers die elkaars hersens inslaan voor een half procentje korting.
Als je een VW least en je krijgt geen 10% korting of meer, doe je het niet goed! Zeker bij Leaseplan, dat is van PON…
sebastian zegt
@ frank,
wat heb je allemaal aangepast aan je 159?
Stephan zegt
Mwa ik heb wel vaak in een 159 3.2 gereden, maar hij trekt niet echt de stenen uit de straat zegmaar. Enige optie is een supercharger die ook op de autodelta brera j5 zit. Dan heb je 348 pk en een hoop Nm.
Lex zegt
@ IlCuoreSportivo
De laatste -echte- Alfa was de 75. De 147 en GT waren de laatste Alfa’s. En wat er nu rondrijdt zijn Opels met een leuk jasje.
Eric zegt
@Stephan
Is Autodelta verkrijgbaar in Nederland?
LPJ zegt
@Lex: Bij iedere generatie wordt gezegd dat de vorige generatie de laatste “echte” Alfa’s waren … Beetje flauw. De laatste echte Alfa was de 6C van vlak voor/na de oorlog!
Trevor zegt
Ziet er best leuk uit maar hamvraag blijft wat gaat ie kosten? Om echt een succesnummer te maken moet ook de prijs(bijzonder) aantrekkelijk zijn. Dit omdat men tegenwoordig moet concureren in de lage en midden sector met een enorme toename van koreaanse en chineese auto’s. Dat zijn hun concurenten.. De duitse merken (met name Audi, Bmw en Mercedes) zijn gewoon te hoog gegrepen voor Alfa(met name door de dramatische restwaarde) en het is ook niet voor niks dat VW onlangs de prijzen van o.a. de golf een behoorlijk stuk verlaagd heeft(die is nu vrijwel net zo duur als een Kia of een Hyundai) en mijn keuze is dan niet zo moeilijk… Alfa zal daar dus met dit model dus onder de Polo of Seat Ibiza moeten zitten anders kunnen ze die aantallen en echt op hun buik schrijven.. hoe mooi de auto dan ook mag zijn; hij wordt dan alleen gekocht door “Alfisten” en dat is waar ze zeggen niet op te mikken…
Birger zegt
@ Svenska Aeroplan AB
Inderdaad, de mensen kopen de auto niet meer maar ze kopen gewoon de prijs.
En als ze dan een kopen, kopen ze wagen waar iedereen mee rond rijdt. Hoeveel dezelfde BMW’s zie je niet rijden?? Koop je eigen goesting mensen!
chorizo zegt
@Lex
Noem één (1) Opel onderdeel in een huidige Alfa.
Jimmie zegt
Chassis van de 159 en Brera is gewoon van Alfa zelf…
t Werd wel ontwikkeld samen met Saab, maar die stapten er uit op de helft…
Roland zegt
@chorizo
Volgens mij i.i.g. de 1.9 en 3.2 benzinemotoren. Maar dat het Opels in een ander jasje zijn is een tikkie overdreven (het zijn eerder fiats in een ander jasje).
Overigens: Wat is echt? De huidige nep-Bentley en nep-Lambo’s vind ik best mooi…
Stephan zegt
@ Eric
Nee, maar in engeland wel.
chorizo zegt
@Roy
Persoonlijk heb ik meer problemen gehad met Franse en Duitse merken, maar er zullen inderdaad mensen zijn die problemen hebben gehad met hun italiaan. Tja, dan maar een duurdere, kalere en toch iets trager premium auto kopen..
Even zoeken, waar staan Mercedes, BMW en Audi in de volgende top tien van meest betrouwbare merken (UK / 2007)
1. Daihatsu 27.59
2. Mazda 28.81
3. Honda 37.91
4. Suzuki 44.96
5. Skoda 51.95
6. Mini 64.63
7. Nissan 65.21
8. Hyundai 69.59
9. Toyota 70.63
10. Citroen 73.07
Oepss.. Daar kan het dus ook al niet aan kan liggen.
chorizo zegt
@Roland
Nope, 1.9 heeft blok van Fiat, kop van Alfa. 3.2 Heeft blok van Holden, kop van Alfa.
Roland zegt
@chorizo
Weer wat geleerd! Overigens reken ik Holden goed, want dat hoort toch ook bij GM?
3-Serie zegt
Mooie kar, maar als ie bij 20 mille moet gaan beginnen (95 pk)? vind ik hem toch wat te prijzig. Ik bedoel ze concureren dan alleen met de 147 en voor hetzelfde geld stap je ook in een Bravo.
Ik zou zeggen een millletje of 3 boven de punto zetten, zo vanaf 17/18 mille en het vliegt de deur uit.
Timmie zegt
Deze alfa kan volgens mij het merk niet uit het dal halen… Daarvoor is het karakter te premium…
Tombnolz zegt
Da komt wel goed! Dit karretje wordt een schot in de roos. De golden ages zijn over voor de Mini. Het enige wat je over 5j nog rond ziet rijden zijn 5OO’jes é Mi.To’s!
alfabruur zegt
@3serie
Als je goed leest wordt de prijs van een Alfa Mi.To. 16.00 euro voor de 120PK T-Jet. Dit zou in Nederland dus ongeveer 20.000 euro zijn. Uitgaande van de onderstaande tabel lijkt me de prijs van rond de 20.000 euro heel netjes. De prijs zit dus net onder de mini en de 147 en net boven de Grande Punto. De 95pk versie zal dus wel wat goedkoper worden.
Nieuw prijzen:
-Grande Punto 120pk T-jet: vanaf 18.295,-
– Alfa 147 1.6 120pk (veloce) 21.945,-
– Mini Cooper (120pk) 22.045,-
chorizo zegt
@Roland
Holden is van GM, Ferrari is van Fiat..
@Alfabruur
..en dan vergeet je bij die Mini Cooper nog de opties te tellen, want een full option is de basisprijs x2!
alfabruur zegt
@ Chorizo
Klopt als een bus. Was het niet vergeten maar weet natuurlijk nog weinig over het optie pakket van de nieuwe Alfa. Omdat de automotive markt steeds meer aan het individualiseren is zal ook alfa steeds meer opties en variaties kennen. Maar denk dat ze de auto’s toch weer lekker vol gaan stoppen met een aantal versies.
Mtyn zegt
Ziet er goed uit, ik hoop dat Alfa hiermee weer op niveau komt. Nu de mooie eigen 3.0/3.2 v6 weer in productie, en iedereen is blij :) Die GM motor kan écht niet in een Alfa, vind ik dan.
CSL zegt
Het kan een succes worden als die auto’s gewoon betrouwbaar en goedkoop zijn.
bruistablet zegt
word geen succes,omdat het gepeupel zich niet wil onderscheiden ….alfa blijft altijd een auto voor een bepaalt soort mensen die redelijk dun gezaaid zijn.
bmw zegt
Interessante post en interessante discussies hier. Ik vind wel dat je moet opletten met te snel te zeggen dat bijvoorbeeld de 159 geen “echte Alfa” is. Immers, alle merken evolueren en dat heeft positieve en negatieve kanten. In se is geen enkele auto van nu nog zoals een auto van 20 jaar geleden. En je kan toch niet zeggen dat de stijl van de 159 geen recht doet aan Alfa?
vinny zegt
tis toch luca di montezemolo of ben ik nou in de war?
LPJ zegt
Luca di Montezemolo is voorzitter van de raad van bestuur, niet de CEO.
chorizo zegt
@bmw
Een 159 rijdt minder agiel dan ik persoonlijk van een Alfa zou verwachten, me baserend op hun producten van de laatste decennia…alhoewel een Alfa Sei.. ;-)
sebastian zegt
“Italiaanse fabrikant hoopt wereldwijd op een verkoop van 70.000 – 75.000 Mi.To’s per jaar”
die worden weggehaald bij bmw! ik denk dat ze zich nu toch wel druk gaan maken in munchen… helemaal als ingolstadt met de A1 erbij komt.
@ csl
als ze hem goedkoop houden dan wordt het een inkoppertje :)
lincoln zegt
Alfa kan niet failliet .. het is inmiddels een staatsbedrijf geworden .. de italiaanse overheid heeft al zo vaak bijgesprongen .. maar nu zullen ze wel uit de europese subsidie pot gaan roven ..
LPJ zegt
Het is helemaal geen staatsbedrijf geworden, wel integendeel. Het was een staatsbedrijf van ergens in het interbellum tot Fiat het in ’86 heeft overgenomen.
bruistablet zegt
@sebastiaan,…almere heeft meer dan ingolstadt…ik ben in beide geweest .
IlCuoreSportivo zegt
Lex ,
Je moet ook niet overdrijven, qua rijeigenschappen is er geen enkele overeenkomst met een opel hoor, gelukkig. pff
En idd.de 75 was de laatste ECHTE alfa, de 147 en GT zijn de laatste echte alfa’s, Heb laatst hier trouwens vertelt dat ik van plan ben een 75 aan te schaffen als oude broer voor mijn 147.
Een 1.8 turbo (makkelijk extra pk’s uit te halen, en de wagen weegt slechts 1150 kg + ideale gewichtsverdeling door transaxle systeem (boite van achter)
Mij moet je niet vertellen wat een ECHTE alfa is hoor.
Maar mijn 147 is ook een topwagen hoor, alleen ondanks brede banden en verlaging nog steeds teveel onderstuur naar mijn goesting (JTD blok op de vooras).
Als de banden nieuw zijn valt het reuze mee, maar na een week zijn de hoekjes eraf en sta ik weer terug bij af,niet dat het dan slecht is, maar als de voorkant stevig in zijn schoenen staat is het ook makkelijker om een beetje met de achterkant te werken. Bij de 75 zal dat geen probleem zijn, maar de ECHTE alfa’s komen terug, de 149 zal naar verluid reeds achtertraxie krijgen.
Die tussenoplossing met 4×4 van nu is maar een druppel op een hete plaat. Dat haalt de spanning er een beetje uit he.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Zoals al eerder gezegd:
Ben absoluut niet bang dat het geen succes wordt!
En wel vanwege de dames!!
Kijk het eerste volledige AB-artikel er maar op na: ‘Eyeliner-effect’ rond de koplampen. Verder klein formaat, leuke interieurtjes, etc. Ik denk dat we in de marketing die nog komt dit ook als duidelijk positionering te zien. Alfa mikt duidelijk op de vrouwelijke koper.
En inmiddels is 40% van de markt vrouwelijk, dus dat is heel verstandig van ze! Goede zet, dus succes!
IlCuoreSportivo zegt
Bruistablet,
dacht je dat deze auto als doelgroep gepeupel heeft????
tis geen corsa, C1, 107, yaris,…. hé
Deze auto’s zullen waarschijnlijk standaard (zeker in pakket) zo goed als volledig uitgerust zijn, sportieve lederen stoelen, fijne velgen,… hebben.
Gepeupel?
Ook al zal ik ooit zo rijk zijn als de zee diep is, ik zou dit nog steeds verkiezen boven eender welke grote, zware wagen.
Kleine auto’s rijden nu eenmaal het fijnste, als ze dan ook nog eens zijn opgebouwd uit premium materiaal, hetgeen zeldzaam is, en dus voor iemand als mij een zege wordt (en zeg nu niet dat het een omgebouwde punto is) dan is dat zeker niet voor gepeupel als je het mij vraagt.
Das mijn visie, zo’n gta met 230 pk hohoho, das nogal een peupelen.
IlCuoreSportivo zegt
Svenska,
Volgens mij gaat deze auto meer mannelijke eigenaars krijgen.
Als ik daarentegen een vrouw tegenkom met deze auto, kan ze me krijgen :)
Voor de dames is er de Ypsilon en de 500.
IlCuoreSportivo zegt
Frank, heb je een 3.2 dan? das natuurlijk wel wat anders, maar de doorsnee alfa 159 heeft maar 120-140 pk en dan kom je echt niet goed uit de voeten, en met een 159 wil je toch niet voorbij gereden worden door de eerste de beste lelijke 3 serie.
Het gevoel is gewoon niet alfa alike, het is goed, ziet er schitterend uit, maar er mist iets.
Volgend jaar zullen de verlichte versie en de nieuwe motoren wel heel veel goed maken denk ik, das ook de oorzaak dat ze nu zo slecht verkopen denk ik, nu zijn er enkel de leaserijders, die hier in België trouwens helemaal niet meer richting alfa geduwd worden zoals ten tijde van de 156. De alfistis wachten tot volgend jaar.
Bas zegt
@IlCuoreSportivo
Waar dames zoiezo niet tegen kunnen (en ik ben het met ze eens) is dat ze altijd naar een klein modelletje worden verwezen als ze eindelijk worden aangesproken door mensen die hun zien als doelgroep voor een bepaalde auto.
Knoop goed in je oren: er is geen dame die zit te wachten op een rolbevestigende auto, zeker niet als het een klein autootje is voor “erbij”.
On topic:
Prachtige auto, ik hoop dat de kwaliteit goed is (en blijft) want anders flopt het en gaat Alfa op een gegeven moment toch failliet (helaaaaaas en boehoe).
Verder staat de Mi.To , alleen al omdat de naam lekker aansluit bij mijn toekomstige baan, op het leaseverlanglijstje :)
@Bruistablet
Heb in Almere voor langere tijd gelogeerd / gewoond….ze hebben er 1 kroeg en als je die gevonden hebt wordt je naar buiten gestaard! en Ingolstadt is NOG saaier?
Dat kan niet!
carlos zegt
-edit: caps lock terror-
lincoln zegt
mannen auto ?? vrouwen auto ??
je kan lease bak rijders toch onmogelijk echte mannen noemen ..
bmw zegt
iemand heeft zijn capslock vergeten af te zetten… Niettemin een interessante bijdrage…
Mag ik even off topic gaan en vragen of de 166 volgens jullie een echte Alfa is?
LPJ zegt
En er is een officieel blogje van:
http://www.alfamitoblog.it/default.php?lang=english
Met wat meer info ivm de naam:
http://www.youtube.com/watch?v=P0VkusZZ224
Sérgio zegt
@Tombnolz
golden ages zijn over voor mini!? wat je over 5 jaar ziet rijden zijn 500’s en Mi Tio’s. Dat mochten ze willen. Gaat dat Italiaanse spul dan wel zo lang mee dan!?!!?
Leuke / mooie auto. Net zoals alle Alfa’s slaan ze meteen de spijker op zijn kop. Nu maar hopen dat Alfa echt eens kwaliteit spul gaat maken. Las onlangs op autoblog dat ze nog steeds te kampen hebben met storingen in hun productie. Minimaal 10 fouten per auto…. dat maakt Alfa wederom de nummer één van de lease auto. Niet prive kopen, alleen leasen anders kom je zo weining aan rijden toe.
Ik kan het weten als je een Alfa 159 van de zaak hebt. Lekkere wagen…. alleen rijd je vaak in andere auto’s, aangezien hij regelmatig bij de dealer staat om één of andere vage storing op te lossen.
En heb prive een mini cooper van 2002…. rijd geweldig… net een kart. Ok niet de looks van een Italiaan… maar o o o ….. wat rijd dit goed.
Peter zegt
Mijn AR 159 doet behoorlijk veel kilometers en heeft nog geen enkele panne gehad.
En het is heus geen Opel met een Italiaans jasje. Er rijdt geen enkele Opel rond op het onderstel van de 159 en er zal er ook nooit één mee rondrijden. Het was oorspronkelijk de bedoeling dat Alfa het platform met Saab zou delen, maar blijkbaar heeft GM beslist om niet meer in Saab te investeren (het Zweedse merk dient nu om godvergeten rotzooi zoals Chevrolet-SUV’s van de vorige generatie te recycleren).
De weigering van GM om het afgesproken investeringsprogramma m.b.t. het zogenaamde Premium-platform voort te zetten heeft er samen met de vertraging in de ontwikkeling van nieuwe benzinemotoren (toen het partnership werd aangegaan stonden de GM Ecotec-motoren aan de top, enkele jaren later had zowat iedere concurrent betere motoren) toe geleid dat de samenwerking is afgesprongen, waarbij GM zowat 2 miljard dollar betaald heeft aan Fiat. Geloof me vrij, als de 1000 USD/uur-advocaten van GM aan hun cliënte hebben aangeraden om te settlen, dan was dat omdat GM in een rechtbank kwade tijden zou beleefd hebben.
bruistablet zegt
@bas,goed van je dat je de kroeg werd uitgestaard,teken dat je een eigen ik hebt…..als ik thuis zat en ik kreeg zin om de kroeg in te gaan …gaf mijn rechterhersenhelft aan…NIET DOEN…dus dan bleef ik thuis,..nooit geen spijt van gehad ook……val kapot almere .
DeletedItem zegt
Some studiofootage: http://www.youtube.com/watch?v=VT6ycG5Ihzw
autoblogger zegt
@DeletedItem: of je klikt gewoon op de link in het artikel…
http://www.autojunk.nl/clips/view/137730
hape zegt
@Ilcuoresportivo
De doorsnee alfa 159 heeft geen 120-140 pk. Je bedoelt de instappers in diesel en benzine uitvoering.
Een 3-serie met 120 pk gaat heus niet beter.
Ik vind dat ge-oh over het feit dat de huidige alfa’s geen echte alfa’s zijn sowieso grote onzin. Ik rijdt sinds een jaar een 159 2.4jtd en dat rijdt gewoon heel erg lekker en stuurt fantastisch.
Net zoveel alfa als de 156 (3x !) die ik ervoor reed.
Oja.. en inmiddels 30.000 probleemloze km’s (misschien zijn de huidige alfa’s idd geen echte alfa’s meer….)
Citrofiel zegt
70.000 is wel een boel. Van een merk dat toch niet echt als massaproducent wordt gezien, althans, in andere landen dan Italië. Ik ben benieuwd welk percentage van de verkopen het thuisland voor zijn rekening neemt.
Rick dos zegt
Ik wacht met mijn oordeel over deze auto. Als ik de plaatjes zie dan vind ik het een leuke auto, maar als ik dan weer de video zie dan is het te veel Fiat en te weinig Alfa.
The Honda Spirit zegt
Heeft iemand enig idee hoe groot FIAT eigenlijk is? Wat is 220 miljoen nou eigenlijk (reminder GM? da’s pas veel) Degene die het over het woord failliet heeft blijkbaar geen flauw idee.
Mooie auto, en als ik geen doorgewinterde Honda fan zou zijn, kopen dat beestje. Ik vind hem wel een beetje veel lijken op z’n grote broer 8C hoor, die achterlichten, die neus, gewoon goed !
Pannekoek zegt
@ Rick dos
Alfa’s are beautiful, just admit it! ;)
Rick dos zegt
@Pannekoek
I shall fight on the seas and oceans,
I shall fight with growing confidence and growing strength in the air, I shall defend BMW, whatever the cost may be,
I shall fight on the beaches,
I shall fight on the landing grounds,
I shall fight in the fields and in the streets,
I shall fight in the hills;
I shall never surrender!!!
;) :P :D
Pannekoek zegt
@ Rick dos
Damn it! ;)
Rick dos zegt
@Pannekoek
:lol: ;)
Wollie zegt
De ontwikkelingskosten voor een nieuwe Alfa liggen veels te hoog, vanwege het kleine afzetgebied. Daarom komt er een Alfa fabriek in de VS of Mexico, en dan wordt de hele boel opeens rendabel.
En wat de kwaliteit betreft : is men al vergeten waarom Alfa in januari en februari de fabrieksdeuren sloot ? Precies omwille van een ver doorgedreven kwaliteitsprogramma. Dat geldt zowel voor de onderdelen, de productie als de opleiding van het personeel.
De Mito zal voor ongeveer 17000 euro op de markt komen, en ik heb er het volste vertrouwen in dat ik van deze auto méér rijplezier ga hebben dan van een saaie Japanner, en dat het ook met de kwaliteit helemaal ok zit.
Ilquadrifoglio zegt
Even wat updates:
De ontwikkeling van de nieuwe V6 (benzine) is bijna afgerond…
De motoren: 2.7-3.3 (atmosferisch/turbo/bi-turbo/tri-turbo). De 3.3L unit wordt alleen gebruikt door Maserati. Ook komt er een 3.6L V8 bi-turbo voor de GTA’s/’169′
Het overzicht van de modellen moet in 2010 zijn:
B segment
MiTo FWD
C segment
Milano FWD/AWD
Milano Sprint FWD/AWD
D segment
berlina RWD
coupe RWD
cabrio RWD (Duetto)
E segment
941 RWD
Limited series
8C Evoluzione (150 st.)
SUV
sebastian zegt
“Alfa ziet de Mi.To als een concurrent voor de MINI van BMW, we wachten dan ook met spanning op de cross- en clubman versies”
doe mij maar een zagatoversie zoals de legendarische middenmotor prototype: alfa romeo 2000 z periscopio (1972) dwarsgeplaatste 2 liter en luchthapper op het dak voor de nodige luchttoevoer…
luchthapper in de achterspoiler had de sprint 6C (1982) ook, een middenmotorconcept van alfa met de 160 pk 2,5 liter uit de gtv. prachtig detail aan deze auto was de versnellingsbak die achter de achteras geplaatst was, direct in een lijn stond met de diff.
Spiderman zegt
Ilquadrifoglio, je lijkt nogal dicht bij het vuur te zitten; verklaar je nader over dat modellenprogramma in 2010. Milano als naam voor de nieuwe 149? De 159, Brera en Spider al gesneuveld, terwijl de afgeslankte versies (lichtere staalsoort) pas voor modeljaar 2009 zouden gaan komen?
AlfaGT zegt
Wordt een topper in het B-Segment die MiTo. September komt ie dus naar NL. Ik ga naar de showroom voor een proefrit, dat is zeker!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Ilcuore & Bas:
Natuurlijk is het rolbevestigend. Maar je kent marketeers toch? Doelgroep: man/vrouw van 36,7 jaar, 1,8 kind, 1,2 hond, etc. De doelgroep om te bewerken wordt meer en meer vastomlijnd.
Uberhaupt zie je daar al een enorme verschuiving naar vrouwen, omdat dat aandeel gewoon meer en meer stijgt. Denk bijvoorbeeld aan de Toyota RAV4 reclame, of de Micra reclame.
Is niet vrouw- of Alfa-onvriendelijk bedoelt, ik eindigde ermee dat het erg slim is van Alfa, en dat ik er heilig in geloof dat dat de weg is! En ik denk zeeeeeeeker dat we dat in de marketing van de MeeToo terug gaan zien…
Time wil tell!
Tommaso zegt
Ben altijd beetje bang als Alfa streefcijfers gaat noemen.
Die blonken laatste jaren niet uit in realiteit.
Alfa moet het met zijn zelf opgelegde premium label hebben van de lease markt. Nu maar hopen dat de Mi.To net zoals de 147 en 156 en daarvoor de 33 als een succesnummer in die markt zal gaan gelden.
Dit alles binnen Alfa verkoopcijfers natuurlijk.
Alfa zal nooit zoveel omzetten als de massa merken maar kan voor bepaalde typen wel behoorlijke cijfers maken.
Ben benieuwd hoe de Mi.To er in het echt uit zal zien en eens kijken hoe het interieur wordt.
Zal zeker een proefrit maken om te ervaren of de Mi.To met als zijn moderne regelshit een beetje a la een 33 op de weg zal liggen.
Ilquadrifoglio zegt
Nog een update:
De 3.3L unit wordt wél gebruikt door Alfa Romeo. De 2.7-3.3 (atmosferisch/turbo/bi-turbo/tri-turbo) en de 3.6 V8 bi-turbo zijn afgeleid van de 4.7 V8.
De tri-turbo werkt met één turbo per cilinderbank en de derde als een twin stage.
LC zegt
@Ilquadrifoglio;= Alfa_ricardo???
chorizo zegt
@Ilcuore
Ik ben van een GolfV naar een 147 jtd gegaan. Als je je wezenloos wil verschrikken aan onderstuur moet je eens uit je 147 in een Golf V stappen.
Als je helemaal dood wil staat de Golf IV van mijn vriendin ter beschikking.
Overigens zal je van onderstuur maar héél even last hebben bij een 75 turbo
Sjek die schockdempers of de eerste beste natte rotonde ga je achterwaarts uit ;-) Oh, en zorg dat je er één hebt met stuurbekrachtiging, anders wordt tegensturen een hele klus.
IlCuoreSportivo zegt
Hape, blij dat te horen.
Maar het is gewoon een feit dat deze modellen hopeloos worden afgekraakt (spijtig genoeg) bij praktisch alle autotests die er te lezen zijn.
Zullen we het erop houden dat ze gewoon 150 kg te zwaar zijn en dat het volgend jaar topauto’s zijn.
Ik was gisteren nog in de alfa garage, jammer dat er enkel basisversies stonden (kleinste velgen …) zo verleid je het publiek ook niet he.
Verder vind ik het zooo jammer dat ze standaard zo hoog op hun wielen staan, bij de 147 is het het ergste.
En als je ze dan achteraf verlaagd kom je ook nog niet meer door de keuring hier in België. (persoonlijk probleem) Dat is het enige wat de Duitsers beter voor mekaar hebben.
IlCuoreSportivo zegt
Bas:
Ik begrijp je opmerking van geen kanten, waar rijden 9 van de 10 vrouwen in??
Kleine Peugeot, ford, citroen, over aziaten spreek ik dan nog niet.
Niet alleen verkiezen ze deze owv de lagere prijs, minstens 7 van de 10 haten grote auto’s om mee te rijden omdat ze bang hebben vanalles te raken… Toch de vrouwen die ik ken.
Maar toch is dit door fiat niet echt voor vrouwen bedoeld hoor, neem dat van mij aan. Er wordt gemikt op mannen van 20 -35 jaar.
Vrouwen zullen trouwens meer aan de mini blijven hangen, dat vindt ik een vrouwen auto. Vorige week nog door zo’n dame met een cooper s in de kont gereden. Ik heb het ze maar vergeven.
chorizo zegt
@Sebastian
Prachtig, dat van die Zagato wist ik niet eens, en die 6C is mijn Postergirl uit vervlogen tijden.
Maar als ze een variant willen doen, doe mij dan maar een SZ ‘old style’
@Tommaso,
De initiële streefcijfers bij de 159 herriner ik me toch als on target.
Mijn volgende zal waarschijnlijk de nieuwe 147 worden (of een Guilia SS, afhankelijk hoe het woon-werkverkeer zal evolueren), maar de Mito ziet er toch echt wel lekker uit in mijn huiskleur.
alfabruur zegt
@Tommaso
Het interieur was al bekend. Dit interieur lijkt namelijk sprekend op het interieur van de 8C. op http://www.progetto955.it zijn er ook foto’s van te vinden.
Jan C. zegt
Kan er niet warom van worden. Als er een Kia op zou staan zou iedereen dit ding afschrijven vanwege zijn design. Op het moment dat je er Alfa op plakt worden vele zweverig en vinden alles goed.
sebastian zegt
@ jan c.
is dat je eigen bevinding of spreek je voor een groep mensen? ik vindt de gemiddelde kia steeds beter er uit zien en de prestaties van de gemiddelde alfa steeds meer achteruithollen. waar wil je heen met zo’n uitspraak?
Chorizo zegt
Kia is fantastisch! Alles wat je wil, speed, design, een paar decennia garantie en dat allemaal voor een, eh, niet al te goedkope prijs. Maar wat wil je. Dus iedereen die betrouwbaar van A naar B wil : Kia. En als je het milieuvriendelijk wil : met de fiets naar het station en de trein op.
Zo, dat hebben we ook weer gehad, mag het nu weer over auto’s met wat geschiedenis en emotie gaan?
sebastian zegt
@ chorizo
;)
IlCuoreSportivo zegt
Och Jan je beht er gewoon gen verstand van,
ik zou vooral niet beginnen verglijken met Kia want dan ga je op je dander krijgen :)
Wacht maar af tot je m in het echt ziet, waarschijnlijk zal je onze mening dan wel delen.
Of ben jij één van die enkelingen die een 8C ook maar niks vinden?
CHRISS zegt
Vaarwel overgewaardeerde Mini, hello Fiat 500 en de Mi.To.
Tijden gaan veranderen. Veel mensen durven simpelweg de passie niet te delen, en verschuilen zich achter het feit dat een auto alleen maar betrouwbaar moet zijn. Men vergeet dat je van een auto moet genieten, en dat elke merk wel met ‘iets’ te kampen heeft. Het is wel zo dat we alleen maar steeds betere auto’s krijgen, en dat nu het alleen maar gaat om een kwestie van smaak. Smaken verschillen, en gelukkig maar!
sjorsx87 zegt
Hij is wel mooi, maar voor mij blijft het een Fiat met een AR logo en zou ik eerder de goedkopere Audi A1 kopen!
gusto zegt
@sjors: is een Audi A1 niet een VW lupo/fox (of whatever) met een audilogo..? beide net zo lelijk en saairijdend dus dan liever een mooie Mito
chorizo zegt
@sjorsx87
Goedkoper? Zeker van? Ik heb nog nergens geen vaste prijzen gezien (laat staan opties) van één van de twee.
MCG zegt
Ik dacht dat de 159 het erg goed deed? Ik vind dat iniedergeval de mooiste auto onder de ton.
IlCuoreSportivo zegt
Goedkopere A1??? Dat geloof je toch zelf niet, en ik ben zeker dat de reieigenschappen totaal verschillend zijn van de punto, anders was het geen alfa.
Het rijgedrag van alfa en fiats en lancias is steeds zeer verschillend, veel beter voor alfa namelijk.
Ga maar es rijden met een 156 en daarna met een lybra, of met een bravo en een 147, dan kan je meepraten.
IlCuoreSportivo zegt
Chorizo,
Ik wil niet liever dan een driftende achterkant :)
Heb je er één gehd? (75)
Het verschil is ook dat je met een golf de behoefte niet hebt om hard de bocht in te gaan, dus ook weinig last van dat onderstuur.
Alfa’s daarentegen die vragen mij op de één of de andere manier gewoon om steeds de bocht af te raspen. :)
Pas bridgestones potenza erop gelegt, en het weggedrag was gewoon geweldig, gedurende een kleine week. En nu mis ik dat weer, maar als ik elke week nieuwe moet leggen wordt het misschien wat duur :)
sjorsx87 zegt
@chorizo: “Alfa ziet de Mi.To als een concurrent voor de MINI van BMW”, “In Nederland zal de Mi.To leverbaar worden vanaf net iets boven de 20 mille.”
(vorige post over de Mi.To). En “De A1, die op het zelfde platform staat als de Volkswagen Polo, probeert BMW naar de kroon te steken door qua prijs wat lager te gaan zitten dan de MINI Cooper”. Dus onder de 20 mille te blijven. En ja dat het geen definitieve prijzen zijn weet ik ook wel.
@gusto:
Nee de A1 zal geen VW lupo/fox met een Audilogo zijn maar een VW polo onderstel en daarop verder geborduurd door Audi zelf.En als ik de berichten hier van autoblog moet geloven komen er ook “magnetische dempers op het onderstel die tot nu toe alleen op de nieuwe Audi TT en R8 te vinden waren”.
Dus “sportief” en comfortabel zal hij genoeg zijn…
chorizo zegt
@Ilcuore
Gehad : 75 TS (coloni nokkenassen, +/- 170pk), gereden 75 V6 (buddy 1) en 75 turbo (buddy2). Als de schokdempers op zijn doen ze *snap* en je staat achterstevoren, normaliter waarschuwen ze braaf door eerst wat te ondersturen en dan zachtjes weg te glijden vanachter, kan je perfect balanceren op het gaspedaal (standaard dif). Best wel straffe dempers steken en een dikkere rollbar vooraan als je echt wil gaan doorduwen. Kijk eens bij RS racing en je zal zien dat er verbazend weinig mods nodig zijn om op het circuit te gaan.
De 75 turbo was chiptuned en gru-we-lijk snel, maar geen servo en een bitch om tegen te sturen. Geen sportschool meer nodig, broden van biceps krijg je ervan.
In de garage : Alfetta 2000 GTV, GTV6 met mods, 147jtd.
Pirelli’s op de 147jtd, grip grip grip. Rijd op de lange neerwaartse en scherper wordende klaverbladbocht die ik op mijn woon-werk doe dagelijks alles verloren. Op een dag bleef er ééntje plakken (zag niet wat het was, donker), snapte er niks van, zat op de greepgrens en durfde niet verder te gaan. Bleek een andere 147 ;-)
chorizo zegt
@Sjors
Zolang het geen definitieve prijzen zijn kan je moeilijk vergelijken, toch?
GTAm zegt
De opmerking dat de 159 geen echte Alfa is, is een typische opmerking van Alfa-rijders die nog geen 159 kunnen betalen. Op het ogenblik dat ze die 2dehands kunnen betalen, worden het opeens toch weer waardige Alfa’s …
Natuurlijk rijdt een 159 anders dan een 156, die dan weer anders rijdt dan een 155, die dan weer anders rijdt dan een 75, … Dat heet evolutie.
Een 156 zit ook tjokvol Fiat-onderdelen en is in feite niet veel meer dan een Fiat Tipo onderhuids, maar ach… Ze rijden toch zo lekker ;)
chorizo zegt
@GTAm
Klopt, behalve : 145/146 is Tipo, 156 is een Alfa onderstel (met hevige Fiat ondertonen). Voor zover ik heb kunnen zien alleszins.
GTAm zegt
@ chorizo : het platform van de 156 is in de basis nog steeds een doorontwikkeling van dat Tipo-platform ;) Maar dus wel een ferme evolutie :)
CSL zegt
@Ilquadrifoglio
En nu komen ze met 3 turbo’s op een V8?
Altijd die raare nieuws van jou over Alfa’s kent geen einde he ;)