Mocht je overvallen worden door begeerte, handel dan snel. Avro Motor Cars zal slechts 10 stuks van deze Mirage Ford GT gaan bouwen.
De auto wordt gebouwd samen met Roush die het motorblok flink aanpakten. De V8 kreeg een grotere supercharger, een Accufab throttle body en een Accufab X uitlaat systeem. Het resultaat is een indrukwekkende 720 pk bij 6,950tpm en een fors koppel van 815Nm bij 4,800tpm. De topsnelheid is minimaal 354km/h.
Het bleef overigens niet bij de motorische aanpassingen, ook het onderstel is aangepast. De spoorbreedte werd zowel voor als achter met 5 mm vergroot en er is een KW 3 verstelbaar onderstel gemonteerd wat de GT 25 mm dichter bij het asfalt legt. Niet te missen is de oranje kleur met de naam Arancia Metallica. Het geheel wordt verder opgefleurd met matzwarte details en de de Avro 720 GT is verder herkenbaar aan de verwijderde achterbumper. Dat scheelt ook weer gewicht.
Just as the Ford GT becomes a legend in its own time, Avro Motor Cars, the Brooklands-based supercar specialist, has joined forces with Roush Technologies in the UK to create a further strictly limited edition of the car. The Avro 720 Mirage special edition will be limited to just 10 cars – the first of which has just been rolled out of Roush’s Technical Centre in Brentwood, Essex.
Finished in vibrant Arancia Metallica (Italian Metallic Orange) with semi-matt black details and wheels – and exclusive sill plates and side decals, the 720 Mirage incorporates a significant range of engine and mechanical upgrades. Changes in appearance include the deletion of the rear bumper – partly to save weight – and each car will carry an exclusive numbered Avro plaque on the centre tunnel.
Roush Technologies’ close association with the Ford GT programme includes the homologation of the European cars. The company is also the only officially appointed Ford approved service centre for the cars in the UK. Now, its engineers have applied a custom calibration package to the car, to extract a delivered, mean 720bhp at 6950rpm and a massive 815Nm (627lb.ft.) of torque at 4800rpm. The car is also derestricted, which gives a top speed capability in excess of 220mph (354km/h).
Central to the increased power is a larger – and polished – Whipple supercharger. The induction side of the engine also includes an Accufab throttle body and inlet sleeve. An Accufab X pipe exhaust system with ceramic-coated tips is also fitted. Other engine equipment includes a Mafia MAF sensor adaptor and a transmission breather catch tank.
The running gear on the Avro 720 Mirage has been appropriately upgraded to match the boost in power. The front and rear track is 5mm wider than the standard car. The front brakes use AP Racing 6-pot front callipers with Stillen drilled and slotted rotors – and similar rotors are used also at the rear. The suspension has been lowered by 25mm – and uprated to include KW’s Variant 3 fully adjustable coil-over system.
Avro Managing Director, Andy McGrath says, “When we created the highly successful Roush 600RE edition, we recognised the potential in the car to go a step further. The Ford GT is already a rare and sought after motorcar and simply identifying and locating more available untitled vehicles has been a significant challenge for us. The 720 Mirage is available exclusively from Avro – and once these cars are completed, we believe there will be no more. Examples of our 600RE edition are now located in several parts of the world – and we expect the market response to the 720 Mirage to be similarly international.”
tom zegt
mooi gedaan al iets bekend over prijs en mogelijke kopers
RenesisHP zegt
Staat goed, dat oranje met zwarte velgen.
M Freak zegt
Ik vind de standaard velgen, die zwart zijn gemaakt het mooist!
Henkie zegt
Maar hoe werkt dat dan?
De Ford GT istoch maar in beperkte oplage gebouwd?
Moet je dan eerst je GT inleveren bij de fabriek, waarna ze er een Avro 720 Mirage van maken?
OF had Avro deze 10 nog in de garage staan?
Michel zegt
Ik hield al van de ford GT, maar nu zeker nog meer :) wat een mooi ding
Rick dos zegt
Ik weet het nooit met de GT. Aan de ene kant wil ik er van houden omdat ie redelijk geslaagd is. Maar aan de andere kant heb ik zoveel op- en aanmerkingen op het design dat ik er weer niet van hou.
Jullie begrijpen het al, morgen zit ik bij Korrelatie…
Tom# zegt
Het ontwerp blijft super mooi..,
Met deze versie wordt mijn algehele indruk van de GT zeker niet minder. (En laag was hij zkkr niet ;))
cheetacars zegt
@ Autoblog
Die ford GT bij de afbeeldingen onder aan is geen GT40, maar een GT die blauwe erachter is een gt40
RenesisHP zegt
@Rick dos.
Vergeet Korrelatie, gebruik autoblog. ;)
Ook twijfelen is menselijk. :D
roberto zegt
Avro? van de televisie? :D Ik heb de ford gt altijd wel gewaardeert, maar nu zker.. prachtig!
Solstice zegt
Avro’s Toppoppoppopop!! :-P
Volgens mij zijn de wielen/spiegels toch echt matglans zwart (das dus niet matzwart ;-) ). Erg lekker (jaren ’70) oranje kleurtje trouwens.
jordey zegt
Lekker dingetje hoor! Dat oranje staat ‘m perfect. ”Oranje boven, oranje boven!”
bruistablet zegt
mooie kar.
bp zegt
de ford gt voor mij 1 van de meest legendarische auto’s ooit
robgym zegt
cheetacars dat klopt en waarom? omdat de orginele ford maar 40inch hoog is ,
en de nieuwe een paar inch hoger
Rob USA zegt
Kijk porsche zonder spoiler… kan het ook, zelfs met 1,5x meer pk’s!
On topic:Echt een heerlijke auto en een zeer aparte verschijning onder de rest van de andere exoten.En dat geluid is echt monsterachtig!
lincoln zegt
begeerte ?? een beetje een zwakke uitdrukking in dit geval ..
Aston Martin zegt
Prachtig toch!!
Jan C. zegt
Kan iemand meehelpen met het uitleggen over wat dit nu is? Replica of een echte GT?
Rob zegt
Fucking Hell!
Wat een megastrakke wagen, ik vond m al fantastisch, maar de combo zwart en oranje, echt wow! Als het geld zou hebben zou ik er nu meteen 1 bestellen!
AppieFlappie zegt
Ford GT40 is een klassieker.
De Ford GT is een soort retro-model supercar van de GT40 ontwikkeld door Ford zelf. Het is zeker geen replica.
Jan C. zegt
Maar deze Mirage, is dat een verbouwde Ford GT? Of is dat een eigenbouwsel?
joey zegt
dit is nou precies wat ik bedoel met een auto die een uitsraling heeft.
het kan aan mij liggen maar dit is voor mijn gevoel een auto met een tijdloos design.
die dus wel ford zijn kwaliteit representeerd.
zeker het zal niet de beste auto ter wereld zijn.
maar voor mijn gevoel heeft deze auto alles.
prestige.
stijl.
klasse.
toen ik voor het eerst over deze auto hoorde en de eerste release foto’s zag was ik meteen verkocht.
mocht mischien niet duidelijk zijn maar ik ben een echte ford van.
snap niet wat mensen tegen deze pracht van een wagen hebben.
twijfels zijn er niet.
dit is gewoon de meest legendarische auto.
bozewolf zegt
Ik wil er komende zomer wel mee rondraggen in anti-auto Zwitserland, ha. En dan knaloranje, zoals deze. Met ’n leeuw erop. En de konnegin. Met blote tieten.
dekster zegt
De specs zijn goed en de subtiele aanpassingen ook, maar die kleur! *Bah!*
cheetacars zegt
@ robgym
(een beetje laat, weet ik) De GT40 naam was volgens mij ook verkocht dus…
@ autoblog, waarom wordt het niet veranderd?
Wouter zegt
Precies deze (nummerbord: V8 AVR) stond zondagmiddag naast ons bij de eerste tolpoort vanaf Le Mans. We dachten dat het een replica was, gezien de slecht sluitende motorkap wat ook op bovenstaande foto te zien is. Nu weten we beter!
Na betalen accelereerde hij vol … zoals het hoort met zo’n kar. Gaaf!