Door rood licht rijden kan bloedlink zijn. Bij een zijwaartse botsing is er maar weinig kreukelzone om de inzittenden te beschermen tegen onheil en overstekende voetgangers hebben al helemaal geen kreukelzones. Het lijkt dan ook logisch om streng te controleren op het rijden door rood licht, maar onderzoek wijst uit dat het plaatsen van rood licht camera’s kruispunten niet veiliger maakt.
De Universiteit van Zuid Florida onderzocht de gevolgen van het plaatsen van camera’s die controleren op het rijden door een rood verkeerslicht. De conclusie: in veel gevallen zorgt het plaatsen van deze camera’s juist voor meer ongelukken. Als er een rood licht camera staat zullen weggebruikers bij oranje licht veel sneller geneigd zijn om een noodstop te maken uit angst voor een bekeuring. De achterliggende automobilisten kunnen in veel gevallen niet op tijd stoppen wat resulteert in kop-staart botsingen. Het onderzoek is hier te vinden.(PDF alert)
lincoln zegt
ik heb ook zo,n rare gewoonte ..
1 eerst kijken of er flitspalen staan ..
2 dan kijken of het licht op rood staat ..
3 en dan kijken of ik door kan rijden ..
en ja .. ik rij vaak door rood .. wachten voor nix is zo stomzinnig ..
w0o0dy zegt
Beetje de wereld op z’n kop zetten…. omdat mensen hun verstand niet gebruiken en te hard en te dicht op elkaar naar een kruispunt toe rijden en dan niet meer kunnen stoppen als iemand remt moeten we maar niet meer flitsen? Dus we hebben liever incidenteel een voetganger op de motorkap dan met enige regelmaat blikschade? Misschien moeten we gewoon een hoge boete opleggen voor degene die niet op tijd kan stoppen als iemand netjes remt voor oranje…. ?
lincoln zegt
@wOoOdy .. ik kom nog wel eens ergens op deze planeet ..
maar zoveel verkeersborden en andere meuk zie je nergens ..
gemeentes willen zich indekken en de overheid denkt met randdiebielen van doen te hebben ..
hebben ze ook wel gelijk in hoor .. nederlandse belasting betalers kunnen ook niet slim zijn .. de overheid weet dat als geen ander ..
maar zijn er in indonesie meer ongelukken dan in nederland ??
nope .. en zeker niet vergeleken het aantal verkeersdeelnemers ..
w0o0dy zegt
@lincoln: je kunt ook het stoplicht weghalen en de limiet verhogen….. weet je ook vrij zeker dat je weinig aanrijdingen met voetgangers zult hebben…. geen hond die over durft te steken….
Ik denk dat mijn aanpak uitstekend kan werken… 500 euro bovenop je schadebedrag voor een bestuurder die niet op tijd kan stoppen voor iemand die netjes remt voor oranje of rood. Dan laat je het wel om keihard, dicht achter iemand het kruispunt over te knallen.
lincoln zegt
ja hoor .. belasting .. het antwoord op alles ..
w0o0dy zegt
@lincoln: als je ooit op de motorkap van een auto terecht komt tijdens het oversteken zul je mijn standpunt wel inzien. Tot die tijd… wees voorzichtig en stop toch meestal maar wel voor rood.
snelste zegt
In Nederland staat al bijna geen flitspaal meer voor de veiligheid, alleen om geld te verdienen. En dat lukt goed.
http://static.sbsonline.nl/images/database/w/wegmisbruikers/cover6/co_wegmisbruikers_01.jpg
Daar heb je de kaskraker.
RenesisHP zegt
Ik ben als kind(5) zijnde wel eens geschept door een rood-rijder. Ik had gelukkig alleen een gebroken been. Rood licht is er niet voor niks. Het gebeurt wel eens per ongeluk(net niet redden bij oranje), maar zeker niet met opzet. Je zal iemand doodrijden, dan ben je echt niet happy.
Audi zegt
Door rood rijders mogen ze van mij een dikke boete geven. Die dingen zijn er niet voor niets en ja soms zijn stoplichten slecht afgesteld. De dag dat iemand mij aanrijdt, bijna aanrijdt gaat diegene zeker niet vergeten ;)
Laatst nog een kerel die dacht dat die door mij over het zebra pad heen kon, dacht het niet. En probeer je het toch spring ik opzij en staat er een uur later de politie voor je deur ivm doorrijden na aanrijding.
Stoplichten zijn er o.a. om de kwetsbaren zoals fietser/voetgangers te beschermen en dat is wel nodig ook.
Frasker (Maserati MC12) zegt
Maar met een kop-staart botsing heb je tochd meer kreukelzones? :)
dus het is denk ik veliger. ;)
lincoln zegt
verkeerslichten brengen ook een ander probleem met zich mee .. nml ..
knopjes drukkers .. van die halve tamme voetgangers die makkelijk kunnen oversteken .. maar eerst knopje drukken en dan gewoon staan te wachten op groen ..
verschrikkelijk volk .. dat voetvolk ..
RenesisHP zegt
@lincoln.
Ik ben een blower maar jij bent echt vaag. :?
lincoln zegt
@mx5-owner .. voor een blower misschien wel .. maar ik schrijf toch echt duidelijk lijkt me ..
en nee .. ik hou me niet bezig met geestbeperkende middelen ..
Bliz zegt
Wij hebben hier veel kruispunten met lichten die bij roodlicht en bij te hard rijden flitsen. Dus
Kijken of het groen is, kijken of je nog steeds 50 rijd, nog een keer kijken ja het is nog steeds groen en over de streep en checken of je niet toevallig doordat het schuin afloopt harder dan 50 bent gegaan, uiteraard hopen dat er niet toevallig een politie auto zonder sirene maar met lichtsignalen het kruispunt met 120 overschiet.
RenesisHP zegt
@lincoln.
Ik had het eerder over je gedachtengang.
En ik dacht mij niet te kunnen herrineren een beperkte geest te hebben. Ach, zal mijn korte termijn geheugen wel zijn. Who gives a fuck.
chairman zegt
Het onderzoek toont slechts aan dat automobilisten zich zeer merkwaardig gaan gedragen als er gecontroleerd wordt.
Net zoiets als al die malloten die bij trajectcontroles voor de zekerheid 90 gaan rijden als 100 mag, liefst op de linkerbaan. Als je rekent dat snelheidsmeters vaak overdrijven zal het in de praktijk eerder 85 zal zijn.
Che zegt
bekend geval, persoon voor me stopte plots en hard voor een oranje licht terwijl ik dacht dat ze door ging rijden en ik rustig mee kon, toppunt was dat ze al op het zebrapad was.
resultaat mijn voorkant naar de vaantjes tegen 30 per uur (geval; lage voorkant tegen hoge achterkant)
lincoln zegt
@mx5-owner .. wat kan je vertellen over een verkeerslicht ..
helemaal nakkes ..
dus ga je er wat omheen verzinnen en situaties die je hebt meegemaakt en ja bevindingen spuien .. en dat is de dwangneurose die autoblog.nl heet ..
gewoon een beetje tegen gas geven .. alles voor de fun ..
RenesisHP zegt
@Lincoln.
:?:
Levendige fantasie heb je weer.
Wat is er te vertellen over een flitspaal bij een verkeerslicht..
Vrij simpel. In Nederland staan er al jaren van die apparaten bij sommige verkeerslichten. Heb ik er last van, niet echt. Heb in het afgelopen jaar 1 boete gehad wegens te hard rijden, that’s it. Hoe kan dat? Misschien omdat ik gewoon stop voor rood. Conclusie; het is je eigen kutfout als je moet reageren voor een flitser, dan moet je dus niet zeiken.
Is het gevaarlijk, zal best, maar als je op de plekken waar ze meestal staan gewoon normaal rijdt en anticipeerd is er weinig aan de hand.
En ja, ik hou van humor. Problemen mee, dat is dan echt jammer.
Y. zegt
Al die zeurpieten hier die zoveel moeite hebben om zich aan de afspraken (ook wel bekend als verkeersregels) te houden: lever maar in dat rijbewijs!
Als je ’t niet eens bent met de verkeersregels, doe dan wat aan die regels. Ze willens en wetens overtreden en achteraf zeiken dat je zo zielig bent, of opportunistisch schermen met flutonderzoekjes haalt niks uit. Hetzelfde geldt voor lafhartig op de man spelen als het om handhavers gaat. Het toont alleen maar aan dat je een gebrekkige oog-voet-hersencoordinatie hebt en daar niet zelf de verantwoordelijkheid voor wilt dragen.
En voor hen die geen argumenten hebben kan ik nu alvast meedelen: nee, ik werk niet bij politie of justitie. Maar ik draag wel m’n eigen verantwoordelijkheid in het verkeer.
ZOEF zegt
Y. 20 jaar geleden had je gelijk.
Met de huidige verkeersregels niet meer.
Daarbij we doen er iets aan. Of dacht je dat deze blog géén invloed heeft?
Maar vooral denk ik af en toe dat we spiekbezoekjes krijgen van “tegenstanders” die helemaal geen automobilisten zijn maar groenlinkse autonihilisten.
RenesisHP zegt
@ZOEF.
Dat denk ik ook wel eens, kijkend naar het vele komen en gaan van namen, die toevallig ook meestal “opvallend” negatief over komen. Die hebben niet allemaal een IP-ban gekregen, dus die zouden dan dus allemaal opeens niet meer terug komen. Juist.
lincoln zegt
inderdaad ja .. die afspraken die we gemaakt hadden .. wie waren er ook alweer uitgenodigd voor die afspraak ..
effe kijken hoor .. de patenthouder van de gatso-meter en iemand van VVN en nog een paar andere ambtenaren .. bij de yab-yum welteverstaan ..
lincoln zegt
mx5-owner .. mij hoor je niet zeuren over een bon hoor .. ik betaal gewoon doorrij belasting ..
flitspalen saves lives .. right ..
Alwood zegt
wel aardig onderzoekje… hoewel ik het in nederland nog niet vaak heb zien gebeuren… een kopstaart bij stoplicht zonder gladheid. Wel logisch, dat je hard remt als er een camera staat en het licht gaat op oranje.
Heb dezelfde routine eigenlijk aangeleerd als lincoln. Vooral omdat ik nog wel eens door oranje rijd op rustige kruispunten. En laat dat oranje licht tegenwoordig nu steeds korter branden!!!
Het verschilt nog steeds per stoplicht, sommigen gaan verschrikkelijk snel van oranje naar rood. Anderen net op zo’n manier dat je wel kan remmen. Bij de snelle lichten moet ik echt een noodstop maken, tegen gripverlies aan, als ik met de aanbevolen 80kpu mijn volvo zonder abs tot stilstand wil krijgen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Kruispunten? Bestaat dat nog?????
Wat ouderwetsch! Dacht dat inmiddels alles wel mini-rotonde was geworden. Veiliger, en veel leuker!!
LOL
Alwood zegt
o, en laat ik dit topic ook nog ff misbruiken om nog eens te klagen dat stoplichten in NL direct van groen naar rood springen!
Absurd. Nu moet ik in miliseconden de koppeling indrukken, verzet in z’n 1 zetten en koppeling weer op laten komen. Niet te doen, en al helemaal niet als er meer mensen door het licht moeten. Als er een oranje licht tussen groen en rood zit hoef ik m’n versnellingsbak niet steeds zo te mishandelen bij het wegrijden. :)
Alwood zegt
@ Svenska Aeroplan AB
tsja… we lopen inderdaad hopeloos achter hier :| in Engeland heeft men het wat dat betreft een stuk beter begrepen… Rotondes zijn alleen vervelend als je op de fiets zit :P maar dan moet je je plek ook gewoon weten ;)
Ik ben helemaal voor! hoewel 90% van de automobilisten dan ook ff opnieuw een training moet krijgen:
– kijken vóór je de rotonde oprijd
– Doorrijden(!) als er niemand aankomt
– Auto in 2e of derde versnelling houden en snel weer van het rondje af… wat kan omdat je vantevoren het overzicht al hebt gepakt.
Y. zegt
@zoef: ik ben ervan overtuigd dat dit blog 0,0 invloed heeft. Veel geblaat, maar weinig wol.
En je komt niet met argumenten, maar speelt uitsluitend op de man. Zwak.
Hoe zit dat eigenlijk met ‘echte’ autoliefhebbers? Mag ik me met vier auto’s geen liefhebber noemen? En mag ik als ‘echte’ autoliefhebber ook geen mening hebben die afwijkt van wat de gemiddelde Telegroflezer vanuit de onderbuik schreeuwt?
Jesko zegt
@Alwood:
Zet jij serieus je auto helemaal in zijn neutraal bij rood licht? Damn.. Ik ben écht lui..
Ik hou gewoon m’n koppeling ingedrukt, en zodra het groen is ben ik weg.
Over het oranje licht: Meestal geef ik een dotje gas extra bij, tenzij het echt te “gevaarlijk” wordt. Kan me wel voorstellen dat mensen gekke toeren uithalen als er een flitser staat, je hebt namelijk constant al het gevoel dat je bekeken wordt door die struikrovers van Spee.
En dan kan je er eindelijk eentje “pakken”! (door te remmen).
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Alwood:
LOL over de arme fietsers!
En ja, je hebt gelijk. Daar erger ik me ook vaak aan…
Eikichi zegt
Wat ik jammer vind is dat ze bijvoorbeeld de verkeerslichten zoals in Oostenrijk niet overnemen. Daar begint het groen licht eerst te flikkeren voor het op rood springt zodat je vlugger weet of je nog door kan rijden of niet. En het rood licht net hetzelfde, begint ook te flikkeren als het terug naar groen gaat zodat je ook dan je snelheid kan aanpassen om niet volledig tot stilstand te moeten komen en dan 1 sec later terug kan vertrekken zoals nu vaak is.
w0o0dy zegt
@Alwood: de tijd dat een stoplicht op oranje staat is afhankelijk van de geldende snelheidslimiet. Bij 50 is de “oranje-tijd” geloof ik maar 3 seconden en bij een 70/80km weg is het geloof ik 5 seconden…. genoeg tijd om te stoppen als je op tijd registreert/besluit of/dat je moet stoppen. Tijd om de remmen na te kijken? ;)
Yellomello zegt
kruisingen, stoplichten, rotondes en flitskasten: ook ik maak me schuldig aan het principe van kruising overkijken, verkeer checken, kasten checken, snelheid checken, verkeer checken. Kan niet zeggen dat ik een snelheidsmonster ben maar de moderne auto is zo stil en snel dat je al snel te hard rijdt. En dus extra luxebelasting dient te betalen bij het plegen van een verkeersovertreding. En aangezien je in NL soms wel eens (vooral bij 60,00km/jaar) een kast tegenkomt moet je wel op deze manier rijden.
Rob USA zegt
@Lincoln:Join the club. Wat ik meestal tegen mijn passagier zeg is:
Ik leg bij elk rood stoplicht waar ik (veilig) doorheen rij 1 euro in een denkbeeldig potje dat betekent wanneer ik 200x door rood rij dan mag ik 1x gepakt/geflitst worden en dan kost het dus maar 1 euri per stoplicht!!
Nou voor dat geld wil ik echt niet stoppen en weer moeten optrekken met mijn dikke V8’s! :)
Eikichi zegt
@Ron USA
Ja als je € in een pot legt en dan $ betaalt is nog voordeliger he
Eikichi zegt
lol Ron, Rob natuurlijk
Rick dos zegt
“Als er een rood licht camera staat zullen weggebruikers bij oranje licht veel sneller geneigd zijn om een noodstop te maken uit angst voor een bekeuring.”
Wel grappig dat ze het stellen alsof het kiezen is tussen twee kwaden.
Het verbaast toch telkens weer, de gedachtengang van een Amerikaan. Zij het positief of negatief.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Rob USA: stoer man
@ Rick: je bent in vorm vandaag!
Rick dos zegt
@Svenska Aeroplan AB
Thanks man. ;)
Mr.Abarth zegt
Het klinkt raar, maar het weghalen van alle verkeersborden en verkeerslichten werkt vaak veel beter.
In Drachten is een paar jaar geleden een nieuw systeem ingevoerd, wat bedacht is door Hans Monderman, waarbij de verkeersdeelnemer zèlf beslissingen moet maken.
Ook op andere plekken in Nederland en zelfs in de VS zijn er plannen om dit in te voeren.
Je zou denken dat er dan continu ongelukken gebeuren, maar het tegendeel is waar: men gaat zelf nadenken. Kan ik wel of niet oversteken, kan ik snel rijden of moet ik snelheid minderen.
De standaardregels ‘rechts houden en verkeer van rechs heeft voorrang’ zijn voldoende.
Een paar sites met wat info: http://www.smallingerland.nl/Smartsite.shtml?id=52777
http://www.shared-space.org/
Teveel verkeerslichten, flitspalen, verkeersborden e.d. leiden af en men ontleent er teveel rechten aan, zo van “ik kom van rechts en of je t leuk vindt of niet, ik rijd door”. Vreemd genoeg gaan de mensen zich netter gedragen wanneer die borden e.d. er niet zijn… Hoe dat in elkaar steekt weet ik zo niet.
Had wel wat te maken met het zelf inschatten ipv domweg bij groen doorrijden en bij rood stoppen. In de shared-space situate rijd je gewoon op wanneer er niets is, dus niet wachten op een leeg kruispunt.
Helaas is de bedenker overleden..
Marco zegt
Moet hier onderzoek voor gedaan worden? …
Teknak zegt
Roodlichtcamera’s is gewoon een samentrekking van meerdere zelfstandige naamwoorden dus wordt als één woord geschreven.
Alfa Lima Foxtrot Alfa zegt
@ Mr Abarth,
Wat jij zegt is correct. In de luchtvaart is daar een groot onderzoek naar gedaan. Als er een branche is dicht getimmerd door regeltjes is het deze wel. Daarin is bewezen dat wanneer vliegers zo ontzettend veel regeltjes hebben, er weinig ruimte is voor eigen interpretatie en zodoende word zelf nadenken niet gestimuleerd. I know, dit is even heel erg kort door de bocht uitgelegd maar dat was dus de conclusie…
weet alleen niet of je IEDEREEN moet stimuleren om zelf na te denken. bonnie st claire heeft volgens mij ook een rijbewijs…….
@ iedereen
Als je een kruispunt nadert gebruik je al zoveel extra bittjes in je hoofd door te zoeken naar camera’s, kijken of je niet per ongeluk te hard rijd, etc. zo heb je minder capaciteit in je hoofd over om de verkeerssituatie goed in te schatten. Zodoende denk ik dat het in véél gevallen wel degelijk veiliger is om geen roodlichtsnelheidcamera-units neer te planten.