In 2007 heeft de kassa van Audi als nooit tevoren gerinkeld. Vorig jaar was het meest succesvolle jaar in de geschiedenis van het Duitse automerk. Er werden records genoteerd voor productie aantallen, verkopen, omzet en winst. Voor het twaalfde jaar op rij heeft Audi meer auto’s verkocht dan het jaar ervoor.
Even goochelen met de cijfertjes… Er werden vorig jaar 5,7 procent meer voertuigen verkocht dan een jaar eerder en de opbrengst uit verkopen steeg met 7,9 procent naar 33,6 miljard euro. De winst voor belasting steeg van 1,95 miljard naar 2,92 miljard euro, een toename van 49,8 procent. De winst na belasting steeg met 26 procent van 1,34 naar 1,69 miljard. De bonus die medewerkers van Audi ontvangen is gerelateerd aan de individuele prestaties. De medewerkers ontvingen gemiddeld een bonus van 5.300 euro. Da’s lekker eten!
Cijfergeil, werkstuk of scriptie? Alle details tot een paar cijfers achter de komma?
Audi: Most successful fiscal year of all time
• New record figures for vehicle sales, revenue and profit: 964,151 vehicles sold, revenue of € 33,617 million, profit before tax of € 2,915 million
• Audi Chairman Rupert Stadler: “Highest profit from operating activities in our company’s history to date”
• Board Member for Finance Axel Strotbek: “Audi is one of the most profitable companies in the international automotive industry”
• Profit-sharing: Average of almost €5,300 per employeeIngolstadt – In the 2007 fiscal year, AUDI AG once again achieved record figures for production, vehicle sales, revenue and profit. “We’re looking back on the most successful fiscal year in the history of our company: We have achieved the twelfth consecutive record year for vehicle sales and we were able to increase all of the key financial figures to new record levels – we call that qualitative growth, since only profitable growth can secure our competitiveness in the long term,” said Rupert Stadler, Chairman of the Board of Management of AUDI AG, at today’s Annual Press Conference in Ingolstadt.
With a rise of 5.7 percent in vehicle sales, the Audi Group’s sales revenue for the 2007 fiscal year attained a new record high of €33,617 million (€31,142)* – an increase of 7.9 percent. With an operating result of €2,705 million (€2,015), the company has registered significant growth of 34.2 percent. “This marks the highest profit from operating activities in the history of the company while also providing convincing evidence of the healthy and sustained growth of the Audi Group,” emphasized Axel Strotbek, Member of the Board of Management for Finance and Organization of AUDI AG.
This success is particularly attributable to further improvements in the model mix through the sale of highly exclusive cars such as the Audi Q7, models from the TT family, the Audi A5 and the Audi R8 supersportscar. “This is reflected especially in the below-average rise in production costs in relation to the sales revenue – this is what we consider qualitative growth,” Strotbek said.
At €2,915 million (€1,946), the company once again recorded a new best figure for profit before tax. This represents a rise of 49.8 percent. Profit after tax was at €1,692 million (€1,343), up 26 percent. The Audi Group achieved significant growth of 4.4 percentage points in the return on investment, to 18.6 (14.2) percent. The disproportionately sharp rise in earnings compared with revenue is also shown by the increase in the rate of return from 6.2 to 8.7 percent. “This means that Audi is one of the most profitable companies in the international automotive industry today,” was Strotbek’s evaluation of this development.
Twelfth successive record year for vehicle sales
Audi sold 964,151 (905,188) cars in the past year, an increase of over 6.5 percent compared with the previous year. The brand with the four rings chalked up record results in more than 50 markets.
In an otherwise declining overall market, Audi sold 254,014 cars in Germany (257,792, down 1.5 percent). With a record market share of 7.9 percent, the company achieved its best level in the national competitive environment in its history as a premium manufacturer.
AUDI AG further developed its position as a premium brand in growth markets as well as in mature markets: The company sold a record number of cars in Western Europe, at 650,407 (631,380, up 3 percent). The United Kingdom achieved the highest growth, with 100,712 cars sold (up 17.1 percent). In Eastern Europe, vehicle sales increased by one-third to 36,073 (27,083) units.
The biggest single foreign market in 2007 was China (including Hong Kong), with 101,996 cars sold (81,708, up 24.8 percent). In China, Audi remains the market leader by some distance in the premium segment. In J.D. Power’s customer satisfaction survey, the carmaker once again took first place in this growth market. Audi sold 93,506 cars in the USA (90,116, up 3.8 percent).
The subsidiary Lamborghini recorded 15 percent growth, selling 2,406 of its supersportscars during 2007.
Record levels of car and engine production
The Audi Group produced 980,880 cars (including Lamborghini), thereby once again achieving a production record (up 5.9 percent, 926,180). Another all-time high: 82 percent of total production came from Audi’s Ingolstadt and Neckarsulm locations. Engine production by the Audi Group climbed 1.1 percent to 1,915,633 units.
Growth secures employment and creates new jobs
Audi invests €2 billion per year in new products alone. The carmaker will expand its product portfolio over the next eight years from the current 25 models to 40. In 2015, the brand is targeting sales of 1.5 million cars. “In order to achieve our ambitious growth objectives, we need a dedicated team,” Stadler emphasized. “After all, the basis of our success, aside from our cars, is the people who develop, produce and sell the cars – our employees.”
Audi is rewarding employee performance with a performance-related profit share, which will be distributed in May. This year’s total profit-sharing bonus will amount to an average of almost €5,300 per employee. “Compared with the competition, we are in an extremely strong position with this high profit-sharing bonus and are thus once again proving our attractiveness as an employer,” Stadler said.
Audi recognized the company’s growing need for university graduates, especially engineers, with 600 new hires in 2007. “While many other carmakers are cutting back on jobs, we’re creating additional ones,” Stadler added. This year, Audi will hire 800 university graduates and around 700 apprentices.
The number of employees in the Audi Group went up slightly on average to the previous year to 53,347 people (up 2 percent, 52,297). Of these, 44,698 (44,701) were employed at AUDI AG, including 31,369 (31,276) in Ingolstadt and 13,329 (13,425) in Neckarsulm. With 2,002 (2,031) apprentices in 20 different trades, AUDI AG has maintained the number of those in training at the German plants at the previous year’s high level.
Outlook for 2008: securing sustainable, profitable growth
Audi has experienced a superb start to 2008: The brand recorded a sales increase of 4.7 percent in January. This positive trend continued with 71,348 vehicles sold in February, a rise of 2.6 percent. The new Audi A4 Avant will have positive effects in both quantitative and qualitative growth this year. “We are on course to exceed the million mark for vehicle sales this year. We are going to consistently follow our path of profitable growth,” Stadler said. With the record levels achieved in 2007, Audi is among the most profitable companies in the international automotive industry. “This lays the financial foundation for future growth based on our own strength,” Stadler emphasized.
Audi will also meet the external challenges to the automotive industry. The company has long been conscious of its responsibility toward protecting the environment: Compared with 1990, Audi now requires 36 percent less fuel to generate a kilowatt (1.36 hp) of power. And in the future, the carmaker will offer an efficiency model in each of its high-volume model lines. “We will further strengthen our capabilities in lightweight design, improve aerodynamics, minimize frictional losses and optimize electronic components,” was the Audi Chairman’s outlook.
The company will continue to focus on a host of measures as part of its innovation strategy, and on diesel technology in particular. “Our TDI will become the cleanest diesel in the world this year, and will achieve this through our ultra low emission system,” Stadler said. This will reduce nitric oxide emissions by up to 90 percent. “With systems like this, we will play an active part in shaping the future of the automotive industry.”
audilover zegt
audi doet het de laatste tijd wel goed zeg!! audi verslaat bmw en mercedes! weet iemand hoeveel auto’s bmw en mercedes afgelopen jaar hebben verkocht?
gr. Dan
AppieFlappie zegt
@audilover
Audi verslaat BMW en Mercedes, maar toch vraag je ons hoeveel autos ze hebben verkocht?
Doesnt make sense….
Tenzij je bedoelt dat audi betere autos maakt. That doesnt make sense even more….
jela zegt
Steeds meer mensen gaan Audi kopen ipv Mercedes of BMW, omdat Audi’s niet het imago van ’turkenbak’ hebben. (wat je toch allemaal leert in een les psychologie…)
audilover zegt
volgens mij is de naam ‘mercedes’ of ‘BMW’ groter dan de naam ‘audi’.
luc be zegt
@audilover, kijk hier even voor de verkoopscijfers:
http://www.bmwboard.com/news/view.asp?linkid=444
bmw rules! zowel op verkoop van sales als van rijplezier. Waarschijnlijk heeft het één met het ander te maken.
victor zegt
@ audilover, geloof het niet hoor, alleen mercedes is groter want dat heeft 8 letters en audi maar de helft daarvan, veder vind ik audi’s gewoon gekopieert van zichzelf
ZOEF zegt
Ik begrijp daar niks van. Van alle Duitse merken is Audi het pokkeduurste voor wat je krijgt. De waarvoorjegeldverhouding is bij Audi het zoekst van al.
jurgen zegt
Heeft Porsche nu nog meer verdient?? (51% VW) Of is audi zelfstandig?
audilover zegt
tja,, hier moet ik je wel gelijk in geven. maar je ziet dat de productie van audi stijgt, en ook de kwaliteit en technologie stijgt. dus ik denk dat over 5 jaar BMW geen schijn van kans maakt!
transporter zegt
@ jela
Waar krijg je die psychologie les dan?
audilover zegt
@ZOEF
dit klopt niet van wat je zegt, want al kan je bijvoorbeeld naar de 5-serie en a6 en mercedes-c klasse, dan is audi de goedkoopste en ook zo bij de andere concurente modellen!!
iFi® zegt
@Victor
Audi kopieert van zichzelf?? met andere woorden ze ontwerpen zelf hun auto`s. De volgende keer moet je eerst nadenken voordat je wat zegt
Koenamg zegt
@ZOEF
Dat moet je eens uitleggen, want bij mijn weten is Mercedes traditiegetrouw iets duurder dan BMW, en BMW op zijn beurt weer iets duurder dan Audi. Natuurlijk geldt dit voor vergelijkbare modellen en vergelijkbare opties.
Kelthas zegt
Audi’s zijn allesinds een stuk mooier geworden dan vroeger. Je moet bovendien eens rond je kijken, je ziet allemaal Audi’s tegenwoordig.
Willem zegt
er zijn meer mensen die denken dat Audi zo goed is geevolueerd dat ze nu bijn
johan zegt
leuk voor audi, zijn goed op weg in verhouding tot de twee duitse concurrenten.
nog een lange weg te gaan totdat ze ooit recordwinsten als toyota halen ;-)
Willem zegt
… sorry van vorige comment, foutje, te vroeg op enter gedrukt*
nuja, Audi heeft gewoon een betere reputatie omdat er zeer weinig marginalen mee rondrijden; niet zoals bij BMW. … BMW chaufferus staan bekend als aggresieve mensen in het verkeer. Nu zeg ik dit voor de gewone bevolking. Menig onder ons weten wel beter ;)
Citrofiel zegt
@ iFi(r); Hij bedoelt dat Audi gewoon altijd hetzelfde design gebruikt. Net alsof ze gewoon een kopie maken van het een ouder eigen design, en die eventjes wat aanpassen om binnen de goede klasse te vallen.
Rick zegt
Ach ieder zijn smaak persoonlijk vindt ik Audi d’r mooier uitzien maar ik respecteer het ook wat andere mensen van BMW/Mercedes vinden!
LilJeezy zegt
@audilover laast sotnd er hierzo dat bmw 5 miljoen 5 series heeft verkocht.
en wie weet hoeveel bmw 1 serie’s 3 serie’s 6 serie’s 7 serie’s en al die anderen bmw type’s..
slk zegt
Goed hoor.Dit komt natuurlijk ook omdat ze sinds een jaar of 5 echt mooie auto”a bouwen die zich kunnen meten met mb en bmw.Een audi heeft het comfort van een benz en de sportiviteit van bmw en daarom spreekt het merk tegenwoordig meer mensen aan.
Tom zegt
Als je ziet waar Audi 20 jaar geleden stond en waar ze nu staan, kan ik alleen maar mijn respect daarvoor betuigen. Absoluut één van de hardst gegroeide automerken van de laatste 20 jaar geweest.
jeroen123 zegt
@ liljeezy
Dat ging over alle modellen van de 5 reeks, dus inc alle oudjes..
Davidov zegt
Zo dat doen ze goed, ze zitten al bijna op 1 miljoen auto’s :)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Absoluut respect voor de commerciele aanpak van Audi!
Heb zelf toevallig behoorlijk te maken gehad met de merkenscheiding, in ehmmm, 1999 ongeveer. DAT heeft veel verschil gemaakt! Want als je ‘luxe-merk van een volume-merk’ bent, heb je best wat achterstand op imago-gebied…
Dat ze nu toch meekunnen met BMW en Mercedes: zeer knap
AriM6 zegt
@ Audilover
Ik las ergens dat BMW 1.2 miljoen auto’s had verkocht.
Dat is dus ong 300.000 meer dan audi.
Van mercedes weet k niet.
Iemand ?
SR zegt
ze doen het goed, en belangrijker, ze gaan het nog beter doen volgens mij. er komen zeker nog knappe dingen aan volgens mij
audilover zegt
hallo mensen,
heel veel mensen zeggen tegen mij dat bmw meer auto’s heeft verkocht, en gaan ze met aantallen werken; prima, geen probleem. maar dan heb ik een vraag voor jullie:
bij welke automerk steeg de autoverkoop de afgelopen 8 jaar het snelst
-audi,
-bmw
nou ik weet hier het antwoord wel op!
JWL zegt
Wat is het toch fijn om voor dit merk te mogen werken
albert87 zegt
@ audilover BWM group had in 2006 een omzet van 48 miljard euro…….
en 1.179.317 auto’s verkocht lijkt me iets meer….
audilover zegt
@albert87
luister vriend, ik vroeg je om de toename, niet om de omzet
Patrick zegt
De omzet stijgt met 7,9%, de winst met 49,8%. Het personeel krijgt een royale bonus. Waarop wordt dan bespaard? Op de kwaliteit?
ferrenzi206 zegt
Audi en Mercedes en Bmw zyn voor my allemaal gelijk, bmw voor zijn agressiviteit, mercedes voor klasse en kracht, audi voor zijn sportiviteit. Punt aan de lijn
Yuri zegt
Audi is zeker goed bezig, ik vind het wel jammer dat je er eigenlijk zoveel ziet tegenwoordig. Als ik zelf ooit het geld heb om een nieuwe audi te kopen dan zou ik het toch jammer vinden dat er zoveel dezelfde van zijn..
In BMW en Mercedes rijden een “bepaald” soort mensen in, tenminst zo is het vooroordeel. Bij Audi hoort eigenlijk niet zo’n vooroordeel dus is het misschien toch aantrekkelijker om een Audi A4 te kopen, dan een Bmw 3-serie bijv.
lincoln zegt
@Yuri .. je zou ook een auto voor jezelf kunnen kopen ..
of nee .. doe maar niet ..
een echte hollander koopt natuurlijk een auto voor zijn omgeving ..
Patrick zegt
Je kan ook nog steeds een nieuwe Skoda Superb, Lexus iS of binnenkort een Infiniti kopen. Kwestie van jezelf een beetje af te zonderen van degenen die hun auto van de baas krijgen.
thom zegt
@ Patrick
Kwaliteit en winst hebben idd erg veel met elkaar te maken
ZOEF zegt
@KoenAMG en Audilover:
Tja … het zal wel hard aankomen he, maar euh … Audi is geen BMW of Mercedes, hoewel ze schijnen te denken dat als ze er maar naast gaan staan en even duur wezen, mensen wel zullen denken dat het wel zo is.
En nu ga ik hard wegrennen ….
Yuri zegt
@lincoln
Ik heb het daar niet over mezelf, zoals je ook wel kunt zien hoe het geschreven is, maar het zal zeker een rol spelen bij sommige mensen.
Ik koop ook een auto voor mezelf, maar nu trekt mij het ontwerp van Mercedes helemaal niet aan, zeker het interieur niet (puur mijn mening hoe niet te betekenen dat ’t niet mooi is) en bmw zou me alleen trekken voor de achterwiel aandrijving, ook daar vind ik het interieur niet zo mooi als audi. Het exterieur gaat nog wel, als ik zou moeten kiezen tussen mercedes of bmw zou ik wel voor een bmw kiezen..
lincoln zegt
@Yuri .. gelukkig MOET je niet kiezen .. en gelukkig is ieders budget beperkt ..
dus .. wat rij je nu ?? waarom ?? en ben je tevreden met je keuze ??
Jimmie zegt
Echt een ongelovelijke marketing prestatie om Volkswagens met een ander jasje te verkopen voor meer, chapeau voor de VAG groep :)
K-Kalkan zegt
ik vind audi’s zeker vooruit gaan, maar wat ik niet snap is dat mensen gaan zeggen dat ze veel beter doen dan BMW….. dat klopt niet eeh?
als je nou kijkt naar heel BMW zijn geschiedenis.. dan zie je wel dat er een verschil zit tussen Audi en BMW ;)
volgens mij heeft audi alleen maar de Quatro(hoe schrijf je dat haha :P )
en een mooie en krachtige 2.3 liter turbo motor uitgevonden…
en de laatste tijd hebben ze ook erg goede kwaliteit en daardoor stijgt de winst etc. zo snel!!
maarja misschien komt het ook dat ik gewoon liever een BMW heb ;)
Yuri zegt
@lincoln
Ik ben nu 19 jaar en ik rij een ibiza TDI (woon sinds kort in Belgie) uit 2001 met 90 pk en gechipped. Ik ben zeer tevreden met mijn auto, dit is mijn eerste auto en het is best een complete en mooie auto als eerste auto..
Ik was ook aan het kijken voor een audi a3 tdi in de tijd dat k aan shoppen was voor een auto, maar die hadden te hoge km standen in mijn mening voor het budget wat ik had. Als mijn budget hoger was, was het zeker een a3 geworden, maar goed ik denk zelf dat mijn volgende auto wel een audi wordt, of missn een leon… maar goed. Jij rijdt zeker een lincoln…?
rebel rouser zegt
leuk voor VW….doet tenminste nog een onderdeel het goed,@appieflappie,…heb jij geen nederlands geleerd….of wil jij popie overkomen met die engelstalige zinnetjes.
Agly zegt
@k-kalkan : het embleem van een bmw bedoel je waarschijnlijk …
Rick dos zegt
“In BMW en Mercedes rijden een “bepaald” soort mensen in,”
Maar in een Audi, Alfa, Volvo, SAAB etc etc. rijdt toch ook een “bepaald” soort mens? Tenminste dat mag ik toch wel aannemen….
Sjefke zegt
Lincoln als jij denkt dat jij immuum bent voor invloeden van buitenaf bij zelfs iets simpels als een fles cola halen vergeet het maar dus bij een auto geldt ook dat je hem (vooral onderbewust) ook voor je omgeving haalt.
Argumenten als die rijden er al teveel rond zijn ook gespiegeld op de omgeving. Alleen de mate waarop je de beslissing af laat hangen van je omgeving scheelt van mens tot mens maar iedereen wordt erdoor beinvloed.
Jerudo zegt
De enige die hier tot nu toe iets zinnigs gezegd heeft is ‘jela’…of wacht, toch weer niet.
Nou, misschien toch wel!
George zegt
“Audi deed het nog nooit zo goed”
Maar BMW doet het beter , BMW is het best verkochte premiummerk!
Audi is natuurlijk wel op de goede weg , maar BMW ligt nog steeds voor en volgens mij Mercedes ook.
gekke turbo zegt
Dat BMW meer dan Audi verkoopt komt alleen door het feit dat bij de telling van BMW ook de Mini’s erbij worden geteld, haal die ervanaf en de Beamer is het minst verkopende merk van de Drie.
alu zegt
@k-kalkan
het is “quattro”
ben jij nu analfabeet of bmw fanboy?
audi doet het goed. maar als ik moest kiezen tussen bmw, MB of audi dan kies ik toch voor audi. gewoon omdat het design mij aanstaat
mashell zegt
“In BMW en Mercedes rijden een “bepaald” soort mensen in,”
“Maar in een Audi, Alfa, Volvo, SAAB etc etc. rijdt toch ook een “bepaald” soort mens? Tenminste dat mag ik toch wel aannemen….”
Nou ze zijn allemaal van het soort mensen dat graag teveel betaald ;-)
CSL zegt
Dure volkswagen. Lijkt wel de lexus van toyota wel.
Koop gewoon een volkswagen ipv audi.
Patrick zegt
@CSL: of laat echt je ballen zien en koop en Skoda.
Kyanite zegt
@albert87
BMW group, dit houdt dus ook in dat Mini en Bentley in de verkoop cijfers zijn meegenomen. Dus als het BMW zelf is liggen de verkopen onder de 1.179.317 auto’s die jij noemt. Het kan aan mij liggen hoor maar dan zou je ook de volledige verkopen van de Volkswagen Audi Group (VAG) moeten nemen…..
albert87 zegt
@Kyanite kun jij mij vertellen sinds wanneer bentley van BMW is en niet van VW/Porche? Je bedoelt waarschijnlijk RR en nee de omzet is van de hele groep, de aantallen auto’s zijn alleen het merk BMW heb ik misschien een beetje verwarrend neergezet
rebel rouser zegt
@patrick,…TATA heeft sinds kort een leuk model uit..tata slipje…met prettige kleuren en een fijn geurtje…..lekker hoor.
smoke zegt
@ albert87
Ziehier de autoverkopen van de groep over jan (1e kolom)/ jan+feb (2e kolom) dit jaar. Van de aantallen verkopen van de BMW group kan je dus grofweg 85% als BMW bestempelen.
BMW Group Automobiles 105,994 +9.0% 198,628 +3.8%
BMW 89,983 +5.5% 167,139 +0.8%
MINI 15,954 +34.0% 31,391 +23.0%
Rolls-Royce 57 +50.0% 98 +55.6%
lincoln zegt
@Yuri .. leuk voor je .. en ik weet zeker dat je blijer bent met je Ibiza waar je voor gespaart hebt ..
dan dat je gewoon 1 van de 3 dikke duiters zou mogen kiezen ..
en ik heb inderdaad een zwik auto,s waaronder 2 lincolns ..
maar ik ben ook heel gelukkig met mijn fiat Doblo ..
Sjorsx87 zegt
@CSL:
Een Audi koop je juist omdat je geen VW wilt maar iets meer…
Meer luxe, meer status, meer comford net als Lexus meer status biedt als Toyota. Dat de een dit niet nodig vindt of hier anders over denkt is voor hem de keuze om geen luxemerk te kopen denk ik?
Voorbeeld:
Een golf is degelijk en rijd goed, maar een A3 is net iets meer als een golf zowel qua uiterlijk als rij en luxe ervaring voor de mensen die voor een luxemerk kiezen.
3-serie zegt
Snap de race om verkoopaantallen niet zo….Ik bedoel ze noemen zichzelf toch ‘premiummerken’!
Als je dan de beste ‘premium’ wil zijn, moet je concureren op technologie en klanttevredenheid. Of denk je dat Audi betere auto’s bouwt dan Rolls Royce omdat ze meer verkopen?
Vergeet daarbij niet dat Audi zijn aantallen vooral uit de kleinere auto’s haalt.
Yuri zegt
@lincoln
Ja zeker ben ik je er gelukkig mee als je er zelf voor gespaard hebt, maar waarschijnlijk heb ik als ik afgestudeerd ben een goeie baan en krijg ik ook een aardig salaris binnen. Als k dan spaar kan ik ook een mooie audi betalen, daar ben ik dan ook zeer gelukkig mee.
Maar we dwalen af het gaat er niet over of je hem met je eigen gespaarde geld koopt of zou krijgen. Het punt is dat ik de audi boven de mercedes en bmw verkies omdat het me gewoon veel meer aanspreekt.
tt zegt
smaken verschillen. punt aan de lijn… verder niks aan het handje… laat iedereen toch goed vinden wat ie wil, anders rijden we binnenkort allemaal in een auto van het merk “auto”.. allemaal de zelfde kleur, de zelfde kleren etc… deze discussies zijn totaal zinloos. ieder persoon moet uitmaken wat ie wil, en dat is dan gelukkig vaak iets anders. Cijfers kan je altijd laten zeggen wat je wil. de ene kijkt naar aantallen, de andere naar groei, nog iemand anders naar marge, maar wat echt telt is of jij zelf blij bent met je keuze. De rest is larie…
jajaja zegt
voor alle BMW rijders AUW
hoeveel man worden er ook alweer ontslagen bij BMW???????????
misschien kunnen ze gaan soliciteren bij audi, is leuk voor ze krijgen ze ook eens een bonusje.
Patrick zegt
@Sjorsx87: Jouw vergelijking houdt geen steek.
VW Golf, Seat Leon, Audi A3
Toyota Corolla…………maar welke Lexus????
joost zegt
ik heb hier van bijna alle merken een lijst van verkoopcijfers en marktaandelen ik weet niet hoe betrouwbaar deze is
http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php
Hugo Kroeze zegt
Als ze Daimler Crysler AG willen inhalen moeten ze nog even.
Deze heeft namelijk een omzet van 151,6 Miljard in 2006 ten ozpichte van Audi 30.95 Miljard.
De VAG groep maakte in 2006 een omzet van 104,875 Miljard.
Het verschil moet er zijn
bmw zegt
hevige discussie voor zo’n eenvoudig bericht ;-)
@Patrick jij zegt “De omzet stijgt met 7,9%, de winst met 49,8%. Het personeel krijgt een royale bonus. Waarop wordt dan bespaard? Op de kwaliteit?”
Welnu, als dat zo is, waarom verdienen de arbeiders in Vorst (Brussel) in het nieuwe stelsel minder Euro’s per uur, nu ze dus Audi’s gaan maken. Deelname in de winst? I don’t think so. De winst is waarschijnlijk in hoofdzaak voor de aandeelhouders, het management en misschien de commerciëlen…
Grappig ook dat niemand zich de vraag stelt waarom deze dure merken zo veel winst maken? Het is gewoonweg jullie geld, hehe :-D
Patrick zegt
@Hugo Kroeze : het is jou misschien ontgaan, maar Daimler Chrysler AG is dood.
Patrick zegt
@BMW: dus die verhoging van de winst is volledig toe te schrijven aan het nog meer uitbuiten van het personeel?
(en dan maar klagen over zogenaamde sweatshops in China)
bmw zegt
@Patrick ten dele wel en ten dele door grotere omzet. De uitbuiting van het personeel is niet van die aard dat ze op het niveau van chinese sweatshops komen, maar er wordt wel steeds meer van die mensen gevraagd voor hetzelfde loon (of minder). En in Westerse termen is dat ook uitbuiting, zeker als de winsten zo hoog zijn.
audilover zegt
wie weet welk automerk afgelopen jaar het meest in productiepercentage is gestegen?
volgens mij is dat audi!
Windhoos zegt
@TT, helemaal mee eens, men moet es een keertje doen waar men zichzelf goed bij voelt en is dat bij Audi dan is dat mooi, maar ook al gaat hun hart uit na MB of BMW het is hun keus en als zij er blij mee zijn dan ben ik dat ook.
Soms heb ik trouwens ook het gevoel dat men met het eeuwige gezanik iets te compenseren hebben wat betreft de voorliefde van hun merk, want als je er blij mee bent, waarom zou je dan iemand met een andere voorliefde van een merk gaan afzeiken? Kijk, daar begrijp ik dus echt niets van………
jeroen123 zegt
Wat een zinloze discussie eigenlijk, mensen die met al hun macht meteen beginnen met BMW dit en BMW dat… Leuk datiedereen een eigen voorkeur heeft, maar dit bericht ging niet over BMW, en waarom reageert er geen enkele BMW fanboy op de post van gekke turbo die in een keer al jullie argumenten onbruikbaar maakt?
Fijne dag nog kinders.
LC zegt
Wat willen julie bewijzen respecteer elkanders voorliefde voor auto’s. Daarnaast wat wil je bereiken met het verheerlijken van je ‘merk’? hoe beter merk A is dan Bnou en het is je mening maar. Blijf niet zo in routines vallen he begint te vervelen.
LC zegt
http://www.youtube.com/watch?v=_4l_8dL0m-s
Draait het daarom minachting? :lol:
Turbo zegt
De 5 serie erg gewaagd, de 7 serie een bijzonder ‘uiterlijk’, de E-klasse wederom taxi stijl, de S-klasse sierlijk, maar niets aan.
Daarnaast, een merk dat een R8 op de markt weet te zetten en met toonaangevende blokken komt (6 liter V12 TDI) verdient waardering. Helemaal verdiend wat mij betreft.