Vorige week is in Genève de nieuwe A4 DTM onthuld. Het is de vierde generatie van deze DTM racer en draagt intern de code R14. De auto is een stuk lichter gemaakt en de V8 heeft een vermogen van 460 pk.
De A4 DTM is een racewagen met het silhouet van de nieuwe Audi A4 en zal dit jaar de titel gaan verdedigen. De bestuurder zit in een “carbon safety cell”, vergelijkbaar met een Formule1 monocoque. De gehele body is sowieso gemaakt van carbon om gewicht te besparen. Het debuut van de A4 DTM zal plaatsvinden op 13 april, tijdens de race op de Hockenheimring. Voor die tijd zal de race-A4 duizenden testkilometers gaan afleggen.
AppieFlappie zegt
VET!
Lout zegt
Ik sluit me aan bij AppieFlappie!
Loek zegt
Hele dikke auto, maar ik vind de Merc. C DTM mooier
Robbert_W zegt
Mooie wagen,
@ Loek, idd de C is nog mooier!
Maar wat een auto’s!
Arnoud zegt
Silhouet? Is dit ook al zo’n klasse die zich steeds verder verwijdert van de straatauto? 1 van de functies van autosport is toch kraamkamer zijn van nieuwe technologiën voor de productieauto’s? Daar blijft zo niet veel van over. Ik ben voor 2 soorten raceklassen:
1. Vrije klasse. Alles, maar dan ook werkelijk alles, mag. Je zal zien dat dit niet eens zo torenhoge budgetten op zal leveren omdat iedereen de snelheid op een ander vlak zal zoeken. De een zal vermogen willen, de ander gewichtsbesparing en nummer 3 zal voor de handling gaan. Electronische hulpmiddelen zijn toegestaan, evenals telemetrie echter moet er van een voorgeschreven open-source broncode gebruik gemaakt worden en de frequenties moeten openbaar zijn, dus door een ieder te ontvangen. De snelheden zullen belachelijk hoog oplopen maar daardoor krijgen de coureurs weer de heldenstatus die ze behoren te hebben. Ze moeten niet zeuren over de gevaren want ze hoeven het niet te doen. Ik wil hun stoeltje wel overnemen, hoor.
2. Stockcar klasse. Straatauto’s die tot een bepaald maximum getuned mogen zijn. Motor die rechtstreeks van de productielijn komt evenals het chassis. Je mag er zoveel uitslopen als je wilt maar spoilers zijn uit den boze tenzij deze ook leverbaar zijn op de standaardauto. Electronische hulpmiddelen als ABS en tractie controle zijn niet toegestaan.
Klasse 1 levert nieuwe technische oplossingen aan en klasse 2 zal ervoor zorgen dat de straatauto’s veel beter zullen rijden.
Laurens zegt
Op de beurs van Essen stond als het goed is de oude A4, die zag er van dichtbij indrukwekkend uit.
Viel me toen op dat de stuurkolom best ver ‘verlengd’ was, waarschijnlijk om de coureur zover mogelijk in het middelpunt van de auto te hebben.
Volgens mij verschillen de auto’s niet eens zo gek veel, misschien een spoilertje hier en daar extra.
Fruitcake zegt
Die DTM racers worden steeds mooier 8O
Dotternetta zegt
Ja, jammer, die benen-snijders zijn niet street-legal :-)
martijn zegt
@arnoud
niet met het feit eens dat deze race klasse geen technologische vooruitgang opleverd. zeker in deze klasse worden er ieder jaar weer nieuwe technieken verzonnen om toch DIE straatauto zo snel mogelijk die ring over te gooien.
en hoe zit het dan met de rally sport volgens jou.?
wat was de geboortegrond van de Quatro .?
hoe zit het met de ontwikkeling die audi heeft ingeluid door het gebruik van diesel motoren.? ( le mans )
en hoe zit het uberhaupt met de technieken op grond van gewichtsbesparing die de race wereld teweeg brengt.?
Mr. Marteen zegt
Als de eerste de beste tunert dit had voorgeschoteld dan zou er hoongelach zijn, en gesproken worden over een Tupperwearpakketje. Waarom is dit dan wel mooi, vanwege die rooie stier ? Het lijkt wel een vlieger met al die vleugeltjes ( spoilers).
Die auto is gewoon lelijk, net als de rest van het gamma van Audi ( m.u.v. R8, die gaat nog net)
Sjefke zegt
Als je puur naar de techniek en aerodynamica kijkt is het een mooie auto. Om te zien vind ik het geen mooie auto omdat het maar rare tupperwear is wat erop geplakt zit.
Stephan zegt
Martijn
Bij audi zegt iedereen meteen quattro, maar audi heeft de 4wd echt absoluut niet uitgevonden. En waarom monteren ze dan nog steeds de inferieure haldex koppeling? Zelfs een standaard murcielago is ermee uitgerust. En met rally waren ze inderdaad er vroeg bij, maar het was zelfs zo succesvol dat ze nu de wtc elk jaar winnen of niet dan……
En dieseltechnologie die nota bene een ander merk heeft uitgevonden, want wie heeft common rail uitgevonden? Juist ja, niet Audi dus. En dat ze het op Le mans gebruiken heeft de a4 2.0 tdi rijden echt geen hol aan.
En welke technieken op grond van gewichtsbesparing heeft Audi volgens jou dan uitgevonden?
Kevski Style zegt
@ Laurens:
Er komt bijna niets van de straatauto af. De dimensies zijn anders om mee te beginnen, maar ook de ophanging, versnellingsbak, remmen, motor. Ik verwacht dat de hele auto nog geen 10% deelt met de straatauto. Het is een feite een Formuleauto met een carrosserie eroverheen.
Neemt niet weg dat het heel leuk speelgoed is….
@ Arnoud:
Die vrije klasse gaat op zeker niet werken. Ik ben er dan eerder voor dat ze alle raceklassen verplichten een straatauto als basis te laten gebruiken. Op die manier zetten de ontwikkelingen zich sneller door naar de straat, om er profeit van te hebben. Toch is een hele hoop helemaal niet geschikt voor gebruik op straat voor de mensen. Daarvoor zijn de eisen van mensen te hoog. Waarom denk je anders dat zelfs sportwagenfabrikanten steeds meer met luxe bezig zijn, i.p.v. een echte hardcore sportwagen????
Bramzel zegt
Lelijk hok, silhouettes als deze mogen ze niet eens toerwagens noemen vind ik. Een hele prestatie om van zo’n mooie straatauto zo’n lelijke racewagen te maken zeg. DTM van begin jaren 90, dát was toerwagen racerij. WTCC, BTCC, dat is toerwagen racerij. Verbouwde straatwagens, niet koolstofvezel silhouettes waar alleen de lichtunits van de straatautos afkomen.
Nu is het hele DTM zowiezo al een grap tegenwoordig, politiek bepaalt de winnaar en niet strijd op de baan.
rikkon zegt
@kevski
Je zit te hoog, er is geen onderdeel hetzelfde. Percentage = 0
Arnoud zegt
De technologische vooruitgang van de auto in de straat vertraagt. En dat komt mijns inziens onder andere door het feit dat race wagens enerzijds teveel aan regels gebonden zijn en anderzijds te weinig op de productie wagens lijken.
De quattro was inderdaad een sublieme vinding, die auto heeft ontegenzeggelijk veel voor de auto op de parkeerplaats bij de supermarkt betekend.
De turbo, voor het eerst echt toegepast door Porsche, is ook zo’n vinding.
Maar als je de commentaren van Gordon Murray leest, en zijn ideeën over een nieuw te introduceren auto dan krijg je toch het idee dat er te weinig aan ontwikkeling wordt gedaan. En dat kan mede komen doordat het nergens uitgetest kan worden. Een autofabrikant kan het zich niet veroorloven een experimenteel model te ontwikkelen en miljoenen testkilometers te laten rijden om vervolgens te concluderen dat het niks is en nooit wat wordt waardoor het in de prullenbak belandt. En dáár is de autosport nou voor bedoeld. Nieuwe concepten uitproberen om meer snelheid, betrouwbaarheid en zuinigheid te realiseren. Maar dat kan niet. Je mag in de formule 1 niet aankomen met een bolide met 6 wielen. Of 30 spoilers. Of een turbo. Ik noem maar wat.
In de rallysport is dat niet anders. Maar ook hier kom je grote verschillen tegen met productiewagens. Hoeveel merken leveren een sequentiële versnellingsbak op hun standaardwagens? Waarom rijden de rally auto’s er dan wel mee?
En de DTM? Hoeveel fabrikanten leveren V8’s die 20.000 tpm aankunnen? Hoeveel Audi A4’s worden opgetrokken uit carbonfiber?
Daar is toch ook geen overeenstemming met de productie auto’s te vinden?
Het enige gebied waar in de autosport grote vooruitgang wordt geboekt is het gebied van de banden. Die zijn enorm verbeterd. Meer grip, minder gewicht, minder slijtage, minder weerstand.
Laurens zegt
@ Kevski Style
Dat weet ik, maar ik bedoelde dan ook de oude A4 DTM. Ik ben me er zeker van bewust dat waarschijnlijk de A4 en de A4 DTM waarschijn alleen qua vorm op elkaar lijken.
Kevski Style zegt
@ Arnoud:
Je raakt nu in principe het punt waarom dat niet gedaan wordt. Het staat niet stil omdat het niet kan, maar puur omdat het te veel kost. Pas wanneer iets maatschappelijk verantwoord is en/of de klant het perse wil en daar meer voor wil betalen doen ze het. Niet omdat niet kan. Fabrikanten moeten ook denken aan commercieel belang. Dat weegt zwaarder dan ontwikkeling. En das misschien maar goed ook: of ze worden veel te duur zodat het iets wordt voor de rijken, of er zullen heel wat bedrijven failliet gaan/fuseren, zodat je uiteindelijk een eenheidsworst over houdt….
Arnoud zegt
@ Kevski Style:
Het kan niet omdat het niet mág. Je mag geen nieuwe conceptern uittesten op je racewagen. Te veel regels.
Een praktijktest is inderdaad te duur. Maar testen op een racewagen mijns inziens niet. Daar is veel geld te verdienen als je de snelste bent.
Geef de fabrikanten/constructeurs toch eens meer vrijheid!! Je krijgt er een spannende sport van, en je helpt de ontwikkeling van de auto.
Kevski Style zegt
@ Arnoud:
Het mag wel, maar het wordt mensen moeilijk gemaakt. Wat er juist weer zorgt dat je creatief gaat denken. Denk aan de Fan-car van jaren terug. het werkt, maar het is nooit toegepast op een productieauto.
De regels zijn echt het probleem niet. Die zorgen juist alleen maar creativiteit. Het probleem ligt bij de consument.
Ondanks dat er dingen uitgetest worden in de racerij moet het eerst wel kwa prijs of kwaliteit verantwoordt zijn voor de consumment. De hele auto van carbon maken heeft best voordelen (stijver chassis, maar ook in staat om meer energie te absorberen, minder gewicht), maar ook nadelen (crashen is weggooien, productiekosten zijn hoger, carbon is minder vergevingsgezind als staal/allu. Velgen van carbon breken of scheuren bijvoorbeeld waar staal/allu buigt). Deze factoren bepalen of iets ingevoerd wordt. Niet of dat iets goed is of niet, en werkt in de racerij. Die tijden liggen al sinds de quattro achter ons….
Nick zegt
Noch Audi Sport of Mercedes-Benz kiezen hoe de aerodynamische pakket er uit gaat zien.
Elke DTM wagen heeft dezelfde achtervleugel, diffuser, etc.
Arnoud zegt
De fan-car, ontwikkeling van Alfa Romeo, werd na 1 race al verboden. (Volgens mij uitkomend voor een renstal bestuurd door ene Ecclestone) De rubber schubben waarme Lotus een tijdje gereden heeft werden ook al snel verboden. Er is eens een formule 1 auto geweest met 4 voorwielen, heeft het ook 1 race volgehouden voordat deze verboden werd.
De ontwikkeling van turbo motoren heeft lang stilgelegen. Nu pas zien we namelijk benzine motoren die een turbo gebruiken met variabele technologie. Kon dat echt niet eerder of is er nooit serieus naar gekeken? Waren turbo’s nog gemeengoed geweest in de Formule 1 dan was die turbo allang verder ontwikkeld dan deze nu is.
Net als variabele schokdempers.
Maar nu hebben we het de hele tijd over de vrije klasse. Daarin worden, in mijn ogen, nieuwe dingen uitgedacht. De stockcar klasse zorgt er dan voor dat de ideeën worden gïmplementeerd in de productie auto. En laat die productie auto maar een special zijn als een R8, M6 of 911 Turbo. Reteduur natuurlijk maar het is er dan wel. En dan vindt het ook vanzelf zijn weg naar de normalere auto’s.
Jesko zegt
Het enige wat de auto deelt met de standaard A4 is zijn silhouet, voorderest is ALLES anders.. je zit ook in het midden van de auto (in de breedte en in de lengte).
V6-4Motion zegt
@ Arnout, een DTM V8 draait net aan 8.000 tpm. En van een V8 in een straat auto’s die 8.000 tpm haalt zijn genoeg voorbeelden. (RS4, R8, M3, etc.)
rikkon zegt
@ Arnoud
6 wiel tyrrell heeft 2 jaar gereden: http://en.wikipedia.org/wiki/Tyrrell_P34
Jan C. zegt
@Arnoud: Nee, die werd niet na een race verboden, dat was de fancar wel, maar de wagen met vier voorwielen heeft het zowiezo een seizoen volgehouden. Pas later werd dit verboden. De fancar was geen uitvinding van Alfa Romeo, dat werd ervoor namelijk al toegepast door het nu vrijwel onbekende Chaparral. Audi was niet de eerste met vierwielaandrijving, dat was Spyker, zie ook een column van een paar maand terug. Audi maakte het echter toegankelijk(er) voor een groter publiek. Terug naar het onderwerp. Ja best een leuk wagentje, maar eigenlijk is dit geen A4. Niet voor niet dat de FIA het verboden heeft om dit een toerwagen te noemen. Vandaar ook dat het geen Kampioenschap heet. Ik heb me laten uitleggen dat de dimensies zijn vastgelegd in reglementen.
Fruitcake zegt
@Jan C.
Ik weet niet hoe je bij je laatste beweringen komt over de FIA en het kampioenschap maar juist is het niet.
Het heet nu Masters omdat ze teveel races buiten Duitsland rijden: http://en.wikipedia.org/wiki/Deutsche_Tourenwagen_Masters
:)
Jan C. zegt
Mwoah, dat zeiden ze bij ZDF. http://de.wikipedia.org/wiki/Deutsche_Tourenwagen-Masters#Das_neue_Masters
Kevski Style zegt
@ Arnoud:
O.a. ja. Murray heeft het ook nog eens gedaan. Maar of het na 1 race verbannen is of niet, feit blijft dat het werkt. En verdomde goed ook. Zelfde geld voor de 6 wielige auto, al betwijfel ik of daar echt potentie uit te halen valt. Waar het om gaat is dat deze technieken al lang toegepast hadden kunnen worden. Maar het gebeurt niet. 3x raden waarom? Het is niet omdat het niet kan (variabele turbogeometrie is er ook al veel langer in de vliegtuigindustrie), maar puur uit kostenoverweging. Het was simpelweg te duur, te weinig voordelen, te gecompliceerd, te afwijkend, enz. Pas wanneer dat zo is wordt het toegepast. bedenk je anders eens waarom F1 al minstens 30 jaar gebruikt maakt van iconell uitlaatspruitstukken, maar dat sinds die tijd nooit in auto’s is toegepast bij mijn weten. Dat het het beste werkt is al jarenlang bewezen….
RenesisHP zegt
Hoeveel G-krachten haalt dit nu in een bochtje?