De autofabrikant uit München heeft niet altijd luxe, snelle autobahn cruisers gebouwd. In de jaren ’50 maakte BMW auto’s die verre van dat waren. De Isetta was bijvoorbeeld een vreemd klein autootje met een wel heel innovatieve manier van instappen.
Ondanks dat bijna iedereen de Isetta kent als een BMW was het design helemaal niet van hun. De ontwikkeling van de Isetta is gedaan door het Italiaanse bedrijf Iso SpA dat voor de komst van de Isetta vooral scooters, kleine vrachtwagentjes en koelkasten produceerde. Volgens de geruchten is het design van de Isetta dan ook ontstaan door twee scooters tegen elkaar te zetten en een koelkast er bovenop te gooien. Aan dat geheel werden wat aerodynamische rondingen meegegeven en de Isetta was geboren.
De kleine Isetta werd gepresenteerd in Turijn in 1953 en werd goed ontvangen door de pers. Het concept was lekker eigenwijs met maar één grote deur aan de voorkant. Het stuur en de instrumenten zwaaiden gewoon mee als je de deur opendeed zodat het instappen vrij makkelijk was. De Isetta bood plaats aan twee personen en wat kleine bagage. Qua luxe had de auto weinig te bieden. Een verwarming was bijvoorbeeld een optie en frisse lucht kreeg je door het dak open te zetten.
De auto werd aangedreven door een klein 2-cilinder motortje met een inhoud van 236cc. Om alle 7,5 paardjes op de weg te krijgen had de Isetta een handbak en een kettingaandrijving. Daarmee was de topsnelheid een zinderende 75 km/u. Alle overbodige onderdelen werden achterwege gelaten. Zo had de auto niet eens een differentieel aan de achterkant omdat dat niet nodig was door de smalle spoorbreedte.
Ondanks het eerste succes zag Iso de verkopen van de Isetta toch teruglopen in 1954 door concurrentie van oa de Fiat 500. Daarnaast had Iso alweer een nieuwe auto ontwikkeld waar ze hun aandacht op wilden vestigen. Daarom gingen ze op zoek naar een partner voor de Isetta en die werd gevonden in BMW. Later werd de licentie overigens ook verkocht aan andere bedrijven.
In 1955 kwam de eerste BMW Isetta op de markt. Ten opzichte van de Iso Isetta waren er een aantal veranderingen doorgevoerd. Het design was bijna hetzelfde gebleven maar technisch was de auto opnieuw uitgevonden. BMW had de motor vervangen door een 250 cc 1-cilinder met 12 pk. Hiermee werd de topsnelheid 10 km/u verhoogd naar 85 km/u. Verwijzend naar de motorinhoud werd de eerste versie de Isetta 250 genoemd.
Een jaar later kreeg de Isetta een upgrade. Het nieuwe model was de Isetta 300 oftewel de Isetta Moto Coupe DeLuxe. Dit type had een sterkere motor met een inhoud van 298cc en 13 pk. Ook had de 300 zijramen die geopend konden worden door ze naar achter te schuiven. Hierdoor hoefde je niet meer het dak open te doen voor wat frisse lucht.
De 300 werd vanaf 1957 ook geproduceerd in Engeland. Het stuur moest hiervoor verplaatst worden naar de rechterkant. Omdat ook de motor aan de rechterkant zat werd, kreeg de Engelse versie een tegengewicht aan de linkerkant om de auto stabiel te houden. Ondanks dat de Isetta in Engeland geproduceerd werd, was het geen populaire auto. Daarom introduceerde BMW een driewielige versie. Deze versie had geen achteruit versnelling en was wankeler maar wettelijk gezien was het een motorfiets. Het voordeel hiervan was dat je de Isetta ook mocht besturen met alleen een motorrijbewijs en daardoor werd de driewieler veel vaker verkocht dan de vierwieler.
De derde telg in de Isetta familie was de BMW Isetta 600. Deze auto was een soort uitgerekte Isetta die beschikte over twee conventionele achterdeuren. Hierdoor bood de 600 plaats aan vier personen. Het bolle uiterlijk bleef echter onveranderd. Wel had de 600 een grotere 582 cc 2-cilindermotor die de topsnelheid naar 103 km/u bracht.
In totaal heeft BMW zowel in Duitsland als in Engeland meer dan 160.000 Isetta’s gebouwd tussen 1955 en 1962. Tegenwoordig kom je ze nog zelden tegen maar de kleine auto heeft het bedrijf dus geen windeieren gelegd. Tijden zijn veranderd maar de Fiat 500 is ook terug dus misschien is het ook tijd voor een remake van de Isetta?
felix zegt
wat een grappig ding, had er nog nooit van gehoord! Is nog eens wat anders dan een m6 ;)
M Freak zegt
Getallen waar ik spontaan grijs haar van krijg, en dat voor een 15 jarige ;)
Rob USA zegt
Wat ben ik toch blij met de historie van mijn USA cars! :)
Savipe zegt
wel een leuk concept geweest om een goedkoop autotje te bouwen voor de gewone mens en dan nog een bmw:p
m5 zegt
z’n ding heb ik vroeger gehad en die is met de oud ijzer boer mee gegaan daar heb ik nog steeds spijt van
RScosworth zegt
LoL @ Rob USA :D
RenesisHP zegt
Misschien wel een van de schattigste BMW’s ooit gemaakt.
pelezinho zegt
Steve Urkel!
Patrick zegt
1 constante is er bij BMW gebleven, alles is optioneel.
Er was de mogelijkheid om een Isetta terug te bouwen, het Britse Tri-Tech verkocht bouwpaketten van een Isetta replica. Voorzien van een Honda 250cc motor. Het autootje was ook rijklaar verkrijgbaar. Tri-Tech verkocht ook een replica van de rechtstreekse Isetta concurrent, de Messerschmitt.
in het begin van de jaren ’50 waren microcars, ook wel bubblecars genoemd, razend populair. Plots wordt het bestaan van de Tata Nano duidelijk, groeiende economie, stijgende koopkracht,….
lincoln zegt
ik kan me nog goed herinneren dat de hoofd ontwerper toen de tijd een surprise-ei verslaving had ..
het is overgens nooit meer goed gekomen met die beste man ..
Willem zegt
? nog nooit ban gezien, ik had niet verwacht dat ze bij BMW zoiets zouden maken -_-
Rick dos zegt
Dé auto die BMW van de ondergang heeft gered.
Weten jullie wel wat dat had betekend? Geen BMW-petje, jas met BMW-logo, schoenen met BMW-logo, broek met BMW-logo, shirt met BMW-logo en onderboek met BMW-logo voor mij! Wat had ik dan moeten aantrekken?
Dank u Isetta! U heeft mijn leven een reden gegeven.
Mardec zegt
Stoer, ik wil er een. :D en er dan een hayabusa motor in leggen :D
Patrick zegt
@Rick Dos: geen zware maanlasten.
Pannekoek zegt
@ Rick dos
Viespeuk!
RenesisHP zegt
@Rick dos.
Ik heb net een afspraak met een psycholoog gemaakt voor je, want volgens mij kun je wel een beetje hulp gebruiken. We hopen met praten nog ergens te komen, anders wordt het de psychiater. En shocktherapy raad ik niemand aan. ;)
Patrick zegt
Rick moet er nogal voor joker bijlopen als een gratis wandelend reclamepaneel voor zijn favoriet merkje.
Rick dos zegt
@Patrick
Nou ja, zo wil ik mijn vrouw en kind niet noemen. Maar vooruit zij zijn ook een reden.
@Pannekoek
Wat?!
@mx5-owner
Ben al bij het Betty Ford centre geweest. Heeft niet geholpen. ;)
LC zegt
Een remake aub niet het wordt dan zo gehypt netzoals de 500 (geslaagde marketing tevens) daarnaast zal het ook belachelijk duur zijn voor een kleine auto. (de mini) laat die budgetcar maar aan de profs over.
@lincoln; Dat klopt hij was tevens ook de oprichter van. http://www.ikhebeenverslavingaansupriseeieren.nl Al een lid? ;)
Rick dos zegt
@Patrick
Nee, in mijn nakie is zo fantastisch.
Patrick zegt
dus toch een viespeuk?
Torsten Pieper zegt
.
Het ziet er prachtig uit, maar in het huidige verkeer totaal ongeschikt.
En het zijn met die snelheden qua veiligheid rijdende doodskisten.
Vooral mooi in optocht op een zondagmiddag in een oldtimerrit mee
rijden en verder lekker in de garage poetsen.
.
M Freak zegt
@ Rick dos
Goede jongen, beter naakt dan een ster (lees Mercedes) op je onderbroek ;)
RenesisHP zegt
@Rick dos.
Dan zal ik alles maar door de vingers zien.
VonStroke zegt
“Geen differentieel aan de achterkant” ??
Lijkt me nogal logisch met 1 wiel …
VonStroke zegt
Never mind: 2 wielen achteraan blijkbaar ;)
felix zegt
Torsten Pieper,
ik zie niet in waarom dit minder goed meekan dan een motorscooter (als je er dan niet mee over de snelweg gaat) en ik vraag me af of een gemiddeld scootertje die 70+ loopt nou veiliger is! En die rijden er ook genoeg.
Patrick zegt
Er is nog een toekomst voor de Tata Nano.
Klassiekerrally zegt
Erg leuke auto’s. Heel bijzonder om in te rijden. Een vriend van me heeft er jaren terug een gerestaureerd. Die Isetta is voor een vorstelijk bedrag naar Japan verhuisd…
lincoln zegt
@LC .. waarom wil jij mij steeds een complex aanpraten ??
ik heb totaal geen probleem met het voedzame ontbijt MET verrassing ..
sterker nog .. het is de enige reden om s,morgens wakker te worden ..
jij zegt steeds maar (omdat jij afgekickt bent) dat je het licht hebt gezien ..
maar volgens mij wil je me gewoon meetrekken in je neerwaardse spiraal ..
of erger nog .. mijn voorraad inpikken ..
whaaaa .. ik word zooo wantrouwend van die eieren ..
on-topic .. oe,s en aaah,s .. lief en ludiek .. want het is BMW ..
het is gewoon troep .. 160.000 stuks en nog maar een handjevol over ..
het ziet en zag er niet uit ..
en geloof me .. ik hou van troep .. maar zelfs ik kan dit niet velen ..
Klassiekerrally zegt
@ lincoln: Smaken verschillen. Gelukkig toch? Anders reden we allemaal in een zelfde blikje. Dan waren Amerikaanse auto’s hier bijvoorbeeld niks bijzonders. Je buurman zou er een hebben, ik zou er een hebben, IEDEREEN hier op autoblog.nl zou er dan een hebben. Daar ga je dan met je onderscheidende slagschepen. Diversiteit is goed, en natuurlijk rijdt er dan veel spul rond dat je niet leuk vindt… Maar dan vallen de krenten in de pap wel extra goed op…
Patrick zegt
Het flimpje eventjes bekeken, pure propaganda. Het zou om “de bestseller” zijn, maar de verkoopcijfers zijn peanuts in vergelijking met de VW kever.
Mike zegt
@Rob USA,
JOUW UScars?? :? :?
Verklaar je nader als je wilt..
InfinteNissan zegt
“Volgens de geruchten is het design van de Isetta dan ook ontstaan door twee scooters tegen elkaar te zetten en een koelkast er bovenop te gooien”
Dat ding had tenminste airco dan.
lincoln zegt
@Klassiekerrally .. helemaal mee eens natuurlijk .. sterker nog .. dan had autoblog.nl geen bestaansrecht .. en dat willen we niet ..
dus bij deze besloten alleen maar met me kont tegen de kribbe te gaan ..
save autoblog.nl .. voice your disgust ..
Citrofiel evil twin zegt
Met de BMW Isetta 600 hebben ze toch wat naar de fiat 500 (achterkant) gekeken.
looneytune zegt
Deze is ook erg leuk – > http://nl.youtube.com/watch?v=czko6iYHNis
Patrick zegt
Speciaal voor Lincoln: de Amerikaanse versie van de bubblecar, de Nash Metropolitan, compleet met continental kit.
Patrick zegt
@looneytune : dat is een Messerschmitt.
lincoln zegt
@Patrick .. da,s inderdaad een ugly bitch .. maar als ik moest kiezen ??
doe dan de minst lelijke maar .. met supermooi hood-ornament ..
RenesisHP zegt
BMW Isetta’s zijn niet allemaal langzaam of klein.
Patrick zegt
Ik zou ook de Nash verkiezen, alleen al voor de blitse bumper guards.
Alle gekheid op een stokje, vroeger hadden de auto’s toch veel meer karakter, zelfs de goedkoopste exemplaren.
lincoln zegt
@mx-5-owner .. is inderdaad een beetje veramerikaniseert ..
lincoln zegt
@Patrick .. ik heb een rare hobby .. (niet lachen)..
ik spaar oude auto-advertenties ..
maar als je alle adv. van bijv. 1955 er bij haalt .. lijken al die dingen ook op elkaar ..
nu lijkt het zo omdat je alle jaartallen bij elkaar ziet ..
persoonlijk denk ik dat er juist nu heel veel diversiteit is ..
Esprit_de_Flandre zegt
@Savipe: Dat was geen leuk concept, dat was pompen of verzuipen. Door de oorlog hadden mensen het geld niet voor een grote dure auto, dus moesten ze wel kleinere gaan bouwen. Zij die dat niet deden gingen falliet.
VivelaFRANCE zegt
Dit is de enige BMW die ik echt leuk vind. Net zoals de 500 een leuk autootje!
Joost zegt
Ik moest meteen weer denken aan de aflevering van Top Gear waarin ze de Peel P50 testten.. Jammer dat er niet al te veel van gemaakt zijn..
jonas zegt
De Peel P50 vind ik toch cooler :D
Rob USA zegt
@Mike: Ik vind de hele USA car historie eruug mooi maar vooral:
Van mijn Mustang GT conv/Pontiac Firebird Formula 400/Chevy van/ Harley D/
Schwinn/Felt/Nirve enz….
Rick dos zegt
@Patrick
Nou, een beetje dan.
@M Freak
Dat bedoel ik. ;)
@mx5-owner
Gelukkig maar.
RenesisHP zegt
En nog een concept voor de nieuwe.
Patrick zegt
Die is best mooi, laat de hype maar beginnen.
CSL zegt
Ze moeten hem gruwelijke achterwielaandrijving geven met 200pk 1.6l compressor.
emiel zegt
Zou die nou veel waard zijn?
Zoef zegt
Mijn Pa had een BMW 700 in die tijd. Ik vond dat als kleuter een ongelooflijk gaaf karretje.
rgseidl zegt
@ CSL –
je bedoelt zeker de Isetta M?
zimbab zegt
Deze is het vetst:
http://www.polizeioldtimer.de/images/BMW-Isetta_500x428.jpg
Oxymoron zegt
Zündapp had in die tijd een dubbele Isetta, de Janus. Piepklein motortje in het midden, twee bankjes met de ruggen tegen elkaar, voor en achter een deur (heel handig voor de maffia – voor als er iemand onderweg gedumpt moest worden). Voorkant had uiteraard witte lampen, de achterkant rode. En inderdaad, de BMW 700 was een heel leuk autootje. Lijkt op de folder van Zoef heel groot!
Maarten zegt
Bij mijn weten heeft de Isetta toch al een opvolger gehad? …een overdekte motor..da’s toch de C1 :D
jozias zegt
maar voor iedereen die de oorspronkelijke een beetje traag vond, er is gelukkig ook een idioot die er een busa in heeft geklust (vide de andere post van vandaag voor een impressie van het effect)
http://jalopnik.com/cars/custom-carshot-rods/hayabusapowered-bmw-isetta-for-sale-on-ebay-120774.php
besaram zegt
moest gelijk aan steve urkel denke hahaha nog iemand??:P
Jan C. zegt
Zonder de Isetta had BMW tegenwoordig niet bestaan. In die tijd bouwde men prachtige, maar dure wagens die tegenwoordig wel Barokengel genoemd worden. Ook de 507 sportwagen was niet echt het soort wagen waar veel vraag naar is. Ik gok zo dat we in die lijn ook de toenmalige overname van Glas door BMW moeten zien, want Glas maakte mooie wagens, precies hetsoort dat BMW nodig had.
Tombnolz zegt
Ik blijf het een onwaarschijnlijk lelijk beest vinden. Wel leuk, maar ik heb er echt helemaal niets mee. Teveel bromfiets.
Echt onwaarschijnlijk dat dit een BMW is, gelukkig hebben ze uit hun fouten geleerd :)
@ chefke:
“Volgens de geruchten is het design van de Isetta dan ook ontstaan door twee scooters tegen elkaar te zetten en een koelkast er bovenop te gooien.”
-> lol
@ Mardec:
Of het blok van de Gold Wing om lekker te cruisen…
Ben zegt
Lijkt me moeilijk voor BMW om hier een vervolg op te maken.. BMW kennende wordt hij dan zeker niet goedkoop, en vandaag de dag is de deur aan de voorkant niet echt praktisch..
LC zegt
Offtopic
@lincoln; Ik ben een open boek, echt niet.. ike ik weet ja ik moet eieren die eieren nodig ik heb ze nodig kan niet zonder. *schuimbekt Waar is je verzameling!
JD zegt
Ik vind het best een grappig wagentje maar persoonlijk vond ik de messerschmidt leuker.
DiRadical zegt
@JD
Net wat ik ook dacht.
Een KR 200 of KR 250
Jan-Jaap-Karel-Kees zegt
Ehm na een voorzetsel is het HEN in plaats van hun.
Jammer
Boud Esser zegt
Even ter info. De isetta 600 had achter slechts een deur. Aan de stoepkant. Als student had ik er een. Het is me gelukt er 9 studenten in te krijgen. Deze auto reed als een skelter. Op de oude gothard lieten we alle fiatjes achter ons.
eykhoefje zegt
Er is een fout in de tekst geslopen: de opvolger van de BMW Isetta 300 nl. De BMW 600 had maar één achterdeur!!! Namelijk alléén aan de stoepzijde/ Rechterzijde! Waarvan akte!