De Fiat Group, waartoe naast Fiat ook o.a. Alfa Romeo en Lancia behoren, doet het goed de laatste jaren. Maar stilstand is achteruitgang, dus in plaats van op hun luie krent te zitten genieten van het succes wordt er stug doorgewerkt. Dit resulteert in nieuwe motoren en versnellingsbakken in de nabije toekomst.
Per 2010 mogen we binnen het benzinegamma een nieuwe 900 cc tweecilinder, een 1,8 liter turbomotor met tussen de 150 en 250 pk, en een nieuwe V6 verwachten.
Dieselen kan vanaf 2010-2011 met een 2 liter MultiJet, die de huidige 1,9 literversie gaat vervangen, maar ook met een nieuw te ontwikkelen 3 liter V6 met meer dan 240 pk en een koppel van rond de 500 Nm. Dit zijn cijfers die de 3.0 TDI van Audi bijvoorbeeld naar de kroon steken. Opvallendste onderdeel van de plannen is dat de V6-diesel primair voor de Amerikaanse markt is bestemd. Ehmm…diesel en Amerikanen? Tricky, zacht gezegd.
Tot slot wil Fiat per 2010 zijn eerste versnellingsbak met dubbele koppeling introduceren, de C635. Dit is bedoeld voor kleine en middelgrote auto’s. Hij zal in 3 versies worden aangeboden: handgeschakeld, Dual Dry Clutch (DDCT), en gerobotiseerd. De nieuwe C635-transmissie kan 350 Nm koppel aan en zal op verschillende modellen in het B, C en D-segment worden toegepast.
Met dank aan onze Alfa-connaiseur Ilquadrifoglio kunnen we jullie wat afbeeldingen van de planning tonen.
Berbertjes zegt
GO FIAT :D
-edit: 30x GO Fiat maakt je boodschap niet helderder-
bram zegt
met een 1.8 liter 250 pk? Hoelang zou dat houden…
RenesisHP zegt
@bram.
Als je het blok maar sterk genoeg maakt, heel lang.
phil zegt
@Bram
er rijden genoeg betrouwbare TT’s rond met over de 300 pk uit de 1.8T
Bertus zegt
@Bram: Behoorlijk lang, als je de boel er maar op construeert valt dat nog best wel mee, kijk eens wat ze in de motorfietsenwereld al uit minder dan 1000 cc weten te persen, en ook dat blijft lang heel. Zolang je maar fatsoenlijk warm draait natuurlijk ;)
Jimmie zegt
Die plaatjes zijn wel redelijk oud, betwijfel of nog alles precies volgens die planning loopt.
En volgens wat latere geruchten werden er minimaal 2 V6’en (3.0 en 3.5 geloof ik) ontwikkeld met Maserati.
SimonMc zegt
Moet dat niet IlquadrifOglio zijn?
Rick dos zegt
Dus deze grafieken van 1,5 jaar geleden kunnen we naar de prullenbak verwijzen?
…of kunnen we over 1,5 jaar ook déze grafieken naar prullenbak verwijzen? Maar dan zitten we al ongeveer in 2010…
victor zegt
leuk voor ze maar waarom is het zo gek dat die diesel voor amerika bestemd is, wat heeft amerika tegen diesels???
bram zegt
Ik vind het wel leuk dat fiat zo aan het downsizen is maar waar is het eigenlijk goed voor? Heeft dat te maken met het mileu?
Wollie zegt
2010 belooft een topjaar te worden. Tegen die tijd moet je weer overal Alfa’s en Fiats zien rijden, ook in de VS. Laat ons hopen dat al dat harde werk ook beloond wordt, en dat de Chinezen of Indiërs de boel niet proberen overnemen of kopiëren.
Fiat bewijst dat het marktleider is op gebied van motortechnologie. Enkel BMW komt nog een beetje in de buurt.
Het Fiat Research Centre van Orbassano ontwikkelt momenteel voor zowat alle Europese merken.
Jammer genoeg kon ik op het net geen reportages vinden over Orbassano, maar het zal daar wel allemaal ’top secret’ zijn ?
Chorizo zegt
@victor
Het nadeel van de uitstoot blijft, maar het voordeel van de lagere dieselprijs aan de pomp is zero. Plus het klinkt iets (of in het geval van een Alfa : véél) minder lekker.
Fiat rekent er waarschijnlijk op dat men in de US het koppel wel weet te schatten, en dat men er vroeg of laat naar het verbruik gaan kijken.
Zal wel een marktstudie aan vooraf zijn gegaan. (trap een open deur in hiermee, maar heb soms de indruk dat veel autobloglezertjes denken dat een bedrijf als FIAT wordt gerund door één gast in een stropdas en een paar goochelaars met een natte vinger, vandaar)
Chorizo zegt
@Bram
Kleiner is zuiniger : Emissienormen dus.
Dat gezwam over milieu lijkt me eerder een rookgordijn, de overheden van westerse én ontwikkelingslanden zijn het beu hun lot te verbinden aan een regio die konstant in vuur en vlam staat: minder (olie)verbruik = minder afhankelijk van de fundi’s.
Maar daar krijg je de gemiddelde Toos en Kees niet me aan het besparen dus stuur je Al Gore de baan op met zijn diashow..
@Wollie
Orbassano? Tell me more.
sonny zegt
met die planne kome ze wel erg laat, ze hebben een grote achterstand
op de andere merken denk ik met zo laat op de markt te kome
met deze “nieuwe” dingen !!!
mja bete laat dan nooit zou ik zo zeggen !!
sebastian zegt
@ chorizo,
over een paar jaar zal diesel gemeengoed zijn in de vs. benzineprijzen stijgen daar enorm. dit is dus geen slechte zet van fiat.
Ilquadrifogio zegt
Deze data is overigens niet erg courant…
De 2.0 JTTDM leverde onlangs 110 PK/L en de 3.0 JTDM 306PK.
Wat beteft de benzinemotoren zijn dit ook niet courante vermogens. De 1.8 JTB levert maximaal 265 PK en de nieuwe 6-cilinder motoren kunnen tot 400+ PK afgesteld worden (TI/SS/QV).
Chorizo zegt
@Sonny
LOL! Typfout : je tikte “zegge” met een “n” :-)
@Sebastian
Kan zijn, zoals gezegd, zal wel enig studiewerk aan vooraf zijn gegaan.
Het verschil tussen een debiele zet en een geniale zet is het succes ervan.
dekster zegt
Misschien kunnen ze ook nog een beetje investeren in passie?
LPJ zegt
Inderdaad Rick dos, zo gaat dat ;-)
We weten nu ongeveer waar ze mee bezig zijn, maar wat uiteindelijk het resultaat is zullen we pas in 2010 weten. Eigenlijk dienen die plaatjes ook meer om de aandeelhouders gerust te stellen dan om ons te informeren.
SimonMc zegt
@Ilquadrifogio: misschien een stomme vraag, maar ontbreekt er geen letter “L” in uw naam? IlquadrifogLio?
IlCuoreSportivo zegt
bram, ik geloof dat die 1.8 turbo 230 pk zal hebben, voor de duurzaamheid zal dit weinig complicaties hebben, het probleem van slijtage zit m bij alfa (waar deze versie allicht gebruikt zal worden) zelden in de motoren trouwens.
IlCuoreSportivo zegt
Mits correct gebruik weliswaar,
bmw zegt
@sonny: de achterstand van Fiat? Leg eens uit, want nu ben ik toch wel heel benieuwd, hoor. (zeker dat jouw info niet achter is?) :-)
Harold zegt
FIAT vind nou net een van de meest vooruitstrevende merken.
Durven teminste van de gebaande wegen af te gaan.
Kijk maar eebs naar VW de aziaten en alleen maar kijken wat de concurente doen, weinig durf in hun ontwerp. Wat gelukkig wel verbeterd…. (daarom verkopen zo ook goed, helaas)