Dagelijks krijg ik vele mailtjes van jongens die graag auto-ontwerper willen worden. Erg leuk natuurlijk en ik stimuleer dat graag en dus verwijs ik ze direct door naar twee eerdere columns van me over ontwerp-opleidingen en auto’s schetsen. Mijn mailbox loopt echter over van de enorme hoeveelheid schetsen die ik ter beoordeling toegestuurd krijg… Helaas, de tijd ontbreekt me om alle tekenaars van tips en feedback te voorzien en ik verwijs ze dan ook door naar de diverse fora waar iedereen van elkaar kan leren.
Sommige tekenaars zijn erg goed, maar velen proberen nieuwe creaties te maken terwijl ze de basis technieken van het perspectieftekenen en inkleuren met glans en reflectie nog niet of nauwelijks beheersen. Daarom raad ik deze mensen aan om EERST bestaande auto’s NA te tekenen, alvorens eigen creaties te illustreren. TEKENEN IS KIJKEN. Wat je ogen zien, moeten je handen weergeven. Als je niet goed kan kijken, zal je nooit goed kunnen tekenen, zo simpel is het. Een nieuw ontwerp moet je als het ware ook eerst voor je zien om hem daarna te kunnen tekenen. Ga dus eerst leren kijken!
Het beste kan je beginnen met auto’s natekenen vanaf een foto. Van een 2D plaatje naar een 2D tekening is makkelijker dan een echte auto voor je op straat na te tekenen. Eigenlijk zou je eerst met een serie zwart-wit platen moeten beginnen, want dan hoef je alleen maar te kijken naar licht en donker. Bekijk de foto niet als een auto, maar als een plat vlak met een compositie van lichte en donkere vlekken. Je kan voor de grove opzet gebruik maken van een raster, maar ik gebruik altijd een pantograaf. Hoe een pantograaf precies werkt kan je hier lezen.
Hieronder een portret in stappen van een Bugatti T43 die ik zo’n twee jaar geleden gemaakt heb. De materialen die ik gebruikt heb zijn zachte kleurpotloden, pastelkrijt, zwarte pen en een witte gel-pen. Ik ben hier begonnen met een zwart vel papier en tekende met de pantograaf heel dunnetjes de grote lijnen. De ietwat kartelige lijnen trok ik strak en maakte ze beter zichtbaar met een wit potlood.
Met potlood en pastelkrijt op zwart papier werken is best fijn, want je tekent als het ware met licht. Schaduw is er al en je werkt van donker naar licht. Pastelkrijt is te gummen en te vervagen, maar is vooral geschikt voor de grotere oppervlakken. Als je het met een stukje wc-papier verspreidt, wordt het vager en door het met je vingers in te wrijven maak je de kleur dieper. Het teveel aan krijt buiten de lijntjes gum je steeds weg.
Ik ben rechtshandig, dus begin ik linksboven met inkleuren, omdat ik anders steeds met mijn hand door het krijt veeg. Eerst bracht ik heel dunnetjes het blauw van de spatborden en de motorkap aan. Met een doekje maakte ik het egaal en waar nodig bracht ik nog wat extra aan wat ik met mijn vingers dieper in het papier wreef om de kleur intenser te maken.
Daarna moet alles met wit krijt glans krijgen en doe dat ook voorzichtig laagje voor laagje. Laat het met een doekje in elkaar overlopen en smeer het lekker met je vingers in waar het echt spierwit moet zijn. Met wit potlood kan je je ook al een beetje bezig houden met de gedetailleerde highlights. Blijf goed naar de voorbeeldfoto kijken om te zien waar het licht zich exact moet bevinden.
Zodra de motorkap zijn kleur en glans heeft, kan je met potlood de details erin tekenen. Met een blauw potlood heb ik lamellen aangebracht en een eerste aanzet voor deurnaden gemaakt. Zie de blauwe vlek aan de zijkant van de grille. Dat is nu nog slechts een vlek, maar later zal je gaan zien dat het in werkelijkheid de reflectie van het voorspatbord is.
Met grijs potlood heb ik al wat van het profiel van de banden aangebracht en met rood is er een begin gemaakt met de chassisbalken en de remtrommel. Doe dit in het begin niet te dik, want kleurpotlood is nauwelijks meer weg te gummen.
Veel mensen tekenen wat ze weten in plaats van wat ze daadwerkelijk zien. Zo tekenden de Egyptenaren de ogen altijd amandelvormig in een zijaanzicht, maar in werkelijkheid ziet een oog er van opzij heel anders uit. De koplamp bestaat uit een verticaal ovaal met een aantal witte, grijze, zwarte en gele vlakjes. Maak deze vlakjes dan ook precies na zoals je ze ziet en denk niet aan hoe jij vindt of weet dat een koplamp eruit zou moeten zien. Rood is niet altijd rood, want vaak zit er ook een beetje paars of geel doorheen. En zwart is lang niet altijd zwart! Er kan ook heel goed blauw en geel in zitten, dus kijk heel goed naar je voorbeeldfoto! De zwarte delen tussen de wielen krijgen hieronder wat grijze, blauwe en witte highlights en zo komen er vanzelf een frictiedemper en een startmotor naar voren.
Kleine details zijn met pastelkrijt moelijk te maken, dus de stangen, roosters, spaken en assen maak je met potlood. Glanslijntjes breng je als allerlaatste aan met een witte gel-pen. Het canvas dakje is ingekleurd met beige pastelkrijt en van schaduw voorzien met bruin en zwart potlood.
Het geheel heeft nu veel meer ingekleurde details en lijkt al echt van het papier naar voren te komen. Met zwart potlood bracht ik her en der waar nodig wat extra schaduw aan en met donkerblauw potlood heb ik de lak op sommige plaatsen wat meer contrast gegeven. Je verstand weet dat banden zwart zijn, maar in de tekening heb ik gebruik gemaakt van grijs en blauw.
Hieronder lijkt de auto nu echt een glanzende lak te krijgen en dat komt door de reflectie van het spatbord in de body en die van de body in het spatbord. In werkelijkheid zijn dit slechts twee donkerblauwe vlekken van potlood met daaromheen een lichtblauwe en witte waas van pastel krijt. De deurnaden heb ik met donkerblauw aangescherpt en met de witte gel-pen een highlight gegeven.
Om de Bugatti nu echt op zijn wielen te laten staan, heb ik heel grof een beige vlek gemaakt rond het schaduwvlak onder de auto. Het ziet er heftig uit, maar als je met een stukje wc-papier aan het wrijven gaat, wordt het snel minder hard van kleur.
Zie hieronder dat er nu nog slechts een vage lichtvlek om de auto ligt die de schaduwvlek onder de auto zijn vorm geeft. Ik heb dus geen schaduw getekend, maar enkel het licht daar omheen. Om het pastelkrijt goed in de kleine hoekjes te smeren, rol ik altijd een puntje wc-papier om een potlood heen. De kleur van de ondergrond heeft altijd invloed op de kleur van de lak en daarom heb ik ook wat beige op de carrosserie aangebracht. Voor meer diepte in de lak heb ik langs de lichte glanslijnen en vlakken wat extra donkerblauw aangebracht met potlood.
Als laatste heb ik met wit potlood en de gel-pen alle randjes, richeltjes, scharnieren, chroomdelen en schroefjes nog eens extra lekker gedetailleerde highlights gegeven.
Et Voila! Daar staat een Bugatti T43!
Lijstje met passe-partour erom en deze tekening hangt nu bij de gelukkige eigenaar boven de bank.
Zo! En nu jullie! En denk erom, eerst goed KIJKEN en dan pas tekenen.
Succes!
Alwood zegt
dankjewel! :D super goeie tip inderdaad… ben zelf nog te weinig bezig met natekenen… ‘Inkleuren’ ben ik nog nooit mee bezig geweest maar er is een positieve lijn in alle tekeningen bij elkaar te vinden ;)
Frank deH zegt
Erg knap getekend (en gekeken), indrukwekkend resultaat.
BennyB zegt
Heel veel respect hoor Michiel… Dit ziet er super uit.
Je herhaalt het meermaals (is het er bij jou dan zo ingehamerd;-) ) maar de moeilijkheid ligt dus echt in tekenen wat je ziet en niet wat je denkt dat er moet zijn.
Hoe lang ben je aan dit meesterwerkje bezig geweest?
Chip zegt
Net zo ziek als ik laatst in Delft zag hangen, echt mooi! Hopelijk leer ik dit ook snel aan de TU volgend jaar. Iedereen zegt altijd tegen me dat ik zo kritisch kan kijken dus dat zit wel goed. Maar of ik echt tekentalent heb dat moet nog blijken natuurlijk ;)
bmw zegt
bijzonder indrukwekkend wat je met een blad papier, potloden ed en je ogen en handen kan doen. Proficiat!
Dotternetta zegt
He Michiel! Goed van je dat je de amateurs tips geeft en laat zien dat wat hun tekenen meestal niet zo goed is :-) Hopelijk leren ze er van en vallen ze je wat minder lastig! Eigenlijk zouden “ze” allemaal met een simpel 3d-pakket aan de gang moeten, dan ben je veel perspectief fouten kwijt. Een simpel en gratis 3d-pakket is SketchUp. Hier heb ik mijn nieuw te bouwen woning in getekend. Je moet er wel wat feeling voor hebben maar het is een leuke binnenkomer in de 3d-cad wereld.
Rick dos zegt
Nou verdomd, het werkt nog ook…
…..vijf minuutjes werk. Ik zal het later nog wel inkleuren. Ik moet eerst de nummertjes vinden. :)
VonStroke zegt
Ongelofelijk. Ik teken af en toe ook maar dit is toch nog wel een (grote) stap verder.
LC zegt
Zeer herkenbaar stukje! Ik ga zo even je link naar pantograaf doorlezen weer wat bij geleerd. Je tekening ziet er trouwens fris uit.
Racer X zegt
Geweldig om te zien en te lezen. Je hebt echt talent, iets dat ik heel erg tekort kom voor wat betreft tekenen. Ik heb er gewoon geen oog/gevoel voor. Ach goed, ieder z’n eigen sterke kanten. Teken je auto’s na op verzoek? Een mooie plaat van de GTO van de ontwerper himself zou ik wel aan m’n muur willen hebben…
LC zegt
@Rick dos; Hulde! ;)
Ejay zegt
Inderdaad, wat Racer X zegt. Worden er ook tekeningen verkocht op aanvraag?
Rick dos zegt
@LC
Dank u, dank u. ;)
Oul@ zegt
Mijn eerste probleem:
Uhm………..waar vind ik kleurpotloden? :)
Erg mooi gedaan hoor Michiel.
Als je “oud” bent geworden kan je je kunsten misschien gaan vertonen op tv net als die blanke gast met die statische afro. :)
Ben ff z’n naam kwijt.
LC zegt
@Oul@; *Kuch, Bob Ross
Oul@ zegt
@LC
whahahahahaaaa. Jij weet z’n naam gewoon. Jij bent zo zielig :)
Ik deed alsof ik het niet wist.. kuch kuch
Alle gekheid op een stokje.
ik heb respect voor mensen die op deze manier de realiteit kunnen nabootsen danwel uit hun hoofd zoiets moois kunnen maken.
Jan C. zegt
Bob Ross is geen verkeerde gast, maar bij hem gaat het om een techniek, bij Michiel om het onderwerp.
M400 zegt
Ik kende hem al, maar blijft mooi. Hoe groot is de uiteindelijke plaat geworden?
Frank deH zegt
Bobb Ross was geen verkeerde gast… hij is al even dood, en ik geloof dat ze zijn as de ruimte in wilde schieten.
BTW, verschrikkelijke uitzendingen waren dat. Net als die mensen met die nummertjes-schilderijen. Maar oké, iedereen zijn hobby.
Damoklets zegt
Mooi verhaal Michiel, klopt weer als een zwerende vinger.
@Ejay:
Dat is een vraag die vaak gesteld zal worden als je vaker zulke tekeningen maakt van niveau. Nadeel, voor de koper althans, is dat er heel veel tijd in gaat zitten en de meeste mensen er maar 5 tientjes voor over hebben.
Niet rendabel dus. Tenzij je heel snel kunt tekenen maar dat gaat ongetwijfeld ten koste van de detaillering, de “wow-factor” van de tekening
LC zegt
Oul@ Hahahaha right…. Vroeguh! zag ik het soms op te tv langs komen vandaar. *Kuch Zondag morgen Kuch drie jaar geleden kuch. ;)
Klassiekerrally zegt
Grappig dat deze tekeningen de aanleiding waren je destijds uit te nodigen voor de Klassiekerrally. Nu vormen ze een bron van inspiratie. Dat van de pantograaf wist ik niet: Is eenvoudiger dan ‘op het oog’ natekenen. Ik ga ’t uitproberen met een foto van de Morris.
Hoe is de tekening van de Austin Healey trouwens geworden?
Arie zegt
lijkt bijna makkelijk XD
Julian zegt
voordat ik hier aan begin heb ik eerst een zinloze(ik weet het toch wel beter…) cursus tijdmanagement nodig. goed excuus om er niet aan te beginnen, maar ik respecteer je werk wel! iets waar ik niet in de buurt kom, soms teken ik een lelijke eend of kever uit mijn hoofd, maarja dat zijn dan ook simpele vormen en slechts krassen op een papier in vergelijking tot dit detail.
Julian zegt
heb je trouwens dit jezelf geleerd tijdens alle saaie en zinloze lessen? zou wel heel herkenbaar zijn.
the bugcollector zegt
Tsja daar zit ik dan met mijn pc-skills:(
Die lampjes zijn echt retestrak man, doe je goed, maar ja, ze laten je natuurlijk ook niet voor niks met feraris spelen he.
Ik ben wel bang dat je het iets makkelijker laat lijken dan het is.
Ik ken mensen die de kunstacademie wel af hebben gemaakt die niet zo goed kunnen tekenen als jij. En leren kijken duurt ook jaren.
Maar hoe dan ook een stukje vakwerk.
Damoklets zegt
@Bugcollector
Ieder zn ding he, pc-skills zijn net zo goed skills als handtekenen.
Bij de kunstacademie leer je wel veel technieken, maar vooral conceptueel denken. Dus je kunt er afstuderen als geweldig kunstenaar die niet zo best tekent!
vla zegt
zal ik ff jullie doen verbazen ;)
ps ik kan wel geen wielen tekenen…
rikkon zegt
Blijven oefenen vla….
Vooral heeeel veeeel blijven oefenen.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Julian: Ja, dit heb ik mezelf aangeleerd.
Nico zegt
Prachtig!
Michiel_vd_Brink zegt
@ de vlaeminck: bij zijaanzichten tekenen is het eerste wat je moet doen de wielen op de goede afmetingen in de juiste verhoudingen ten opzichte van elkaar plaatsen.
Meet het wiel op en kijk dan hoeveel wielen er tot aan het volgende wiel naast elkaar passen.
Bij jou is de ruimte tussen de wielen zo’n vijf wielen groot, terwijl dit in werkelijkheid vaak slechts zo’n 3 tot 3,5 is.
Ringfan zegt
@ Michiel
Jij hebt best wel talent… Moet je wat mee doen hoor!
Ringfan zegt
Geintje natuurlijk kom op nou!
Weer een superblog… Hulde!
the bugcollector zegt
@damoklets
Das wel waar maar als bij mij de stroom uitvalt kan ik niets meer he.
Ik heb al 12 jaar niet meer echt getekend. Beetje afgeknapt op de akademie in maastricht.Waar dat conceptuele denken idd nogal hoog staat aangeschreven. Nu ben ik raar genoeg van mezelf en ik wou gewoon technieken leren i.p.v. leren denken als iemand die het zelf niet gered heeft en leraar is geworden. Ga het toch maar weer eens oppakken denk ik. Geeft toch wel voldoening enzo.
Damoklets zegt
Al twee jaar oud;
Al weer veel verbeterd in de tussentijd, maar ik blijf nog wel even oefenen.
Nog tips Michiel? (Buiten de grove perspectieffouten bij de spykertekening, en de eenzijdige markertechniek…)
Damoklets zegt
@bugcollector:
Nou ik wilde dat ik een beetje van je computerskills had, al kan ik best verdienstelijk handtekenen. Maarja, het gras bij de buren is altijd groener.
Even een groen brilletje kopen dus om je eigen talent door te bekijken!
Dotternetta zegt
Whaha…ahum, sorry, mooie schetsen jongens! En nu maar weer aan het werk!
bramwillemse zegt
Heerlijk zo’n tekening, echt heel mooi. Ik heb tekenen altijd heel mooi gevonden, op de middelbare school veel gedaan en ook nog best met enig resultaat.
Probleem is dat tekenen ontzettend veel tijd vraagt en daarnaast heb je goed materiaal nodig wil je echt iets moois op papier krijgen. En inderdaad, die tijd neem ik er niet voor.
Ik heb hetzelfde met mijn muziekinstrument. Elke keer als ik jazz hoor, of er over praat dan gaat het weer kriebelen. Uiteindelijk doe ik dan toch weer andere dingen..
@Ringfan: zoals zijn eigen merk oprichten en prachtige auto’s ontwerpen? :)
Michiel_vd_Brink zegt
@ Damoklets: Bij goed kijken hoort ook goed meten.
Bij de Jag had je bijvoorbeeld de dikte van de voorbumper wat nauwkeuriger af kunnen meten tov de hoogte van de grille.
En de wielen van de SSUV moet je in verhouding proberen te plaatsen met de hoogte van de taillelijn en het dak.
the bugcollector zegt
Ik vind het altijd wel fijn om met twee verdwijnpunten te werken als het in perspectief moet.
Twee punten pakken(een links en een rechts van je onderwerp op gelijke hoogte) en alle rechte lijnen vanuit je oogpunt op zon punt richten.
Hmmm dat klinkt een beetje krom, kunt dus wel merken dat ik mijn opleiding niet heb afgemaakt. Maar het principe werkt.
the bugcollector zegt
Of zoals de oude meesters gewoon een camera obscura bouwen, kar ervoor parkeren en overtrekken natuurlijk!
Ouwe cheats!
Michiel_vd_Brink zegt
@ the bugcollector: het principe werkt wel, maar om het echt goed uitgevoerd te krijgen, is een ander verhaal. ;)
De plaatsing van je verdwijnpunten is nogal belangrijk en vaak liggen ze ver buiten je tekenvel.
Juppe zegt
Verdwijnpunten ver buiten je tekenvel:
Idd, anders worden rechte hoeken (90 graden) scherper dan 90 graden. Mmmm.. leg dat maar eens uit zonder plaatje ;)
JH zegt
verdwijnpunten, welke verdwijnpunten? zoiets? ;)
the bugcollector zegt
Das waar, een liniaal van een meter heb je wel nodig :)
Maar als je papiertje vast-taped en je bureau opruimt best te doen.
Alleen het bepalen van je ooghoogte en midden ten opzichte van je verdwijnpunten blijft een bitch ja.
Als je van een foto werkt kun je wel een doorzichtig ruitjesvel gebruiken om die punten vanuit de foto over te nemen, maar veel fotos kloppen perspectievisch dan weer niet dus neem je ook de vervorming van de lens over.
Laten we het er maar op houden dat ik niks gezegd heb ;)
Leren kijken mensen!
the bugcollector zegt
@JH
zoiets ja!
M Freak zegt
Af en toe teken ik ook eens wat, maar er zijn zat problemen waar ik gewoon niet vanaf kom. Te beginnen met het 3D-zicht. De lijnen van de onderkant naar bumper->motorkap-> rest van de auto lukt me nooit. Gevolg is dat de tekening de prullenbak in gaat. 2e probleem zijn de velgen, dan wel de band.
Perfect rond, met een potlood. En de inspiratie voor een velg is af en toe ook ver te zoeken. Mijn beste tekening is een Ferrari F40, zelfs met gedetailleerd Pininfarina logo. Helaas van de zijkant. Ik bewonder Michiel van den Brink, en lees vaak zijn collumns. De meest inspirerende is die van het tekenen via paint. De manier die daar beschreven staat gaat via paint, alleen ik doe het via het tekenvelletje met potlood. Het lukt me gewoon niet, terwijl ik toch graag achter een designtafel later wil gaan zitten.
Helaas.
Michiel_vd_Brink zegt
http://www.kb.nl/galerie/100hoogtepunten/046.html
Hieronder een driepuntsperspectief: links, midden, rechts.
porschefan zegt
ik ben al veel bezig met tekenen!
K-Kalkan zegt
Damn… ik kan best wel tekenen(ik ben maar 15 jaar hoor ;) )
maar dit… neee dat moet ik nog oefenen, maar ik wil er wel iets mee doen alter, ook ontwerper worden bijvoorbeeld :D
alleen ik teken ook andere auto’s na en dan pas ik ze aan naar mijn keuze, vind ik wat leuker, soort van een tuner ;)
naja ik ga het maar eens proberen :D
Michiel_vd_Brink zegt
@ K-Kalkan: Heel goed, stapje voor stapje!
Markus zegt
Mijn complimenten voor je uitleg-skills Michiel! Viel me vorige column al op, en nu weer.
sabaman zegt
michiel, ik ben het niet helemaal met je eens,
vooral omdat ik zelf niet kan natekenen, maar wel kan tekenen,
zo, dat was mn punt schrijf maar een nieuwe column :p….
Michiel_vd_Brink zegt
@ sabaman: uitzonderingen bevestigen de regel. ;)
Mogelijk dat jij in je hoofd al een paar stappen overslaat en al heel goed voor je kan zien wat er op papier moet komen.
Ik ben ervan overtuigd dat, als je er echt even voor gaat zitten, jij heel best iets na kan tekenen, maar je moet er wel het geduld voor hebben, natuurlijk.
autogek zegt
Ik vind dat je/u heel goed kan tekenen, ik heb er zeer veel respect voor, hulde!
Maar dit is een soort van repost van Autovisie: http://forum.autovisie.nl/viewtopic.php?t=2326
Toch hoop ik net zo goed te worden in de toekomst!
sabaman zegt
nou integendeel michiel,
ik heb een hele rare manier eigelijk, ik teken een paar lijnen, en dan pas begin ik te zien waar ik eventueel naartoe wil,
maar je hebt helemaal gelijk hoor,…
vla zegt
@ rikkon
Haha… Reacties op mijn tekeningen vat ik heel serieus op, ik werk soms uren om de details goed te krijgen.
@ Michiel van den Brink
ah zo doen jullie dat dus! The pieces of the puzzle are falling together! :P
btw bij het overtekenen van een auto lette ik al allereerst op de wielen, gewoon omdat ik weet dat dat mijn achilleshiel is… maar nu niet meer! :D (behalve velgen tekenene dan… als je daar een allesverklarende uitleg voor hebt is die meer dan welkom)
LC zegt
@M Freak;
Leer van je fouten gooi je tekeningen niet weg bekijk waar het fout ging en corrigeer dat. Zelf gebruik ik het volgende trukje ik maak een balk in 3d die evenwijdig loopt met de horizon vervolgens maak je de wielkasten. Om de overige lijnen op papier neer te zetten volg je het basis.
ngear zegt
Ik ga dit ook maar eens proberen!!
Ben 16, maar voordat ik dit niveau haal ben ik wel heel fftjes zoet denk ik
Maar het is wel masterlijk!
JH zegt
Wat ook werkt is bekijk de tekening van de andere kant van het papier (tegen het licht houdend); zie je fouten soms sneller…
autogek zegt
Ik heb ook gekeken en getekend. Ik heb er mijn best op gedaan.
Ik heb de auto nagetekend uit Autovisie jaarboek 2007.
(Ik hoop dat de afbeelding op de goede grootte is.)
http://img02.picoodle.com/img/img02/4/3/7/f_spykerc8d12m_be07a9d.jpg
autogek zegt
Vervolg:
Ook heb ik mijn eigen model gemaakt(al eerder):
http://img27.picoodle.com/img/img27/4/3/7/f_Autoontwerpm_8b7b84b.jpg
SQB zegt
Wat Michiel nog even vergeet te vertellen, maar wat ik als oud-IO’er ook weet, is dat je misschien beter niet met een auto kan beginnen, maar met iets eenvoudigs om de technieken te oefenen. Een aansteker, een glas. En Michiel kent vast het houten speelgoed nog wel. Chroom? Pak een mes, of een stofzuigerstang.
Ik weet allemaal wel hoe het moet, maar het ten uitvoer brengen was mijn groot probleem — en de reden dat ik nu geen IO’er maar IT’er ben.
autogek zegt
sorry.
De eerste link moet dit zijn:
http://img32.picoodle.com/img/img32/4/3/7/f_spykerc8d12m_5ddbb29.jpg
Dit was de laatste keer.
Orichinals zegt
Prachtige tekening, ook bedankt voor de instructies Michiel. Natekenen is voor mij geen probleem, dat lukt mij uitstekend. Maar ook ik heb, net als Rabaman, dat ik bij een eigen ontwerp, geen idee wat er op papier moet, of gaat komen. Pas na de eerste lijnen, komt de volledige inspiratie. De technieken kende ik al, vanuit mijn lessen reclametekenen op school, jaren geleden. Maar ik bezit niet het mega-talent als jij en teken alleen zo nu en dan wat voor mijzelf, in een vrij uurtje, als afleiding, of juist ter inspiratie. Maar door intensief te kijken naar het leven en de dingen, kan ik nauwkeuriger tekenen. Wat de mensen dan ook weer erg waarderen, als zij het zien en dan zeggen zij, daar moet jij wat mee doen. Da’s opzich best leuk, maar ik ken mijn beperkingen en hou het lekker voor mijzelf.
Tijmen zegt
Geweldig mooie tekening.
Ik ben 14 jaar en kan best goed tekenen. Ik teken ook vaak auto’s na, en na deze column ben ik meteen even aan de slag gegaan, met als resultaat na 20 min:
Heb je ook voor mij nog wat tips? Ik zou namelijk ook de kant op willen van industrieel ontweper.
Tijmen zegt
Dat ging even verkeerd, poging 2:
LC zegt
@SQB; Thanx weer wat bijgeleerd.
Voor diegene die in mijn werk geintereseerd is klik op mijn naam.
koeniggseg zegt
@tijmen
zeer knap, alleen die voorbumper… maar toch heel mooi!
@autogek
ja wat zal ik zeggen… blijven oefenen!
SQB zegt
Tijmen, je hebt verschillende opleidingen in ongeveer dezelfde richting.
In Delft, aan de Technische Universiteit, heb je de opleiding Industrieel Ontwerpen — IO. Dat is de meest technische opleiding. Je moet VWO hebben gedaan om daar binnen te komen, of anders je eerste jaar HBO. Het is de meest complete opleiding, maar vergis je niet in de stevige hoeveelheid wis- en natuurkunde en andere exacte vakken die daarbij komen kijken.
Je kan ook aan de hogeschool IPO doen, dat staat voor Industrieel Product Ontwerpen. Voor zover ik weet ongeveer hetzelfde maar dan op HBO niveau.
Ook op HBO niveau, maar dan wat meer de kunstzinnige kant, is Industriële Vormgeving, aan de academie in Eindhoven. De afstuderende studenten exposeren jaarlijks in de Beurs van Berlage in Amsterdam — dat deden ze in ieder geval, check de websites.
Het loont sowieso de open dagen in de gaten te houden en daar dan langs te gaan. En misschien heeft Michiel nog wel contacten? Tot die tijd, kijken, kijken en tekenen. Kleine materiaaltip: bij sommige boekhandels (De Witte Boekhandel, oa) kan je zgn dummies kopen, dat zijn boeken met blanco vellen. De kleine versie daarvan is zeer geschikt als notitieboekje, de grootste is uitermate geschikt als schetsboek.
Tijmen zegt
@ SQB:
Heel erg bedankt voor je info, daar heb ik zeker wat aan! Eerst zal ik dan maar eens mijn VWO afmaken.. :P
rvo zegt
met alle respect, heren.. maar het lijkt hier wel idols. de voorrondes welteverstaan.
Damoklets zegt
@RVO:
met alle respect?…laat dan die laatste opmerking voortaan weg…
rvo zegt
waarom? ik respecteer de moeite die men heeft gedaan toch? alleen jammer dat de uitkomst niet om over naar huis te schrijven is.
emile zegt
Het natekenen van bestaande producten beknelt je in je originaliteit, ik heb nooit veel nagetekent maar wel goed gekeken. Ik heb gemerkt dat je eigenlijk als je echt iet autonooms wil neerzetten, een andere weg in moet slaan: maak zo’n 100 kleimodellen en gebruik die als onderlegger voor de tekeningen.
Het is onmogelijk om iets neer te zetten met een eigen identiteit, zonder enig visueel fantaseringsvermogen zowel letterlijk als figuurlijk.!!
@ Sabaman, wanneer je het model van de Savage in Real life ziet merk je dat de lijnvoering enorm is uitgebalanceerd op de achterlichten na. Dus kom met argumenten waarm jij dat dan toch niet zo ziet!!
@Sabaman, dank je voor je Rhino hulp, maar as we speak zijn we dag en nacht bezig om het model in Catia te zetten!!
check mijn space voor beeldmateriaal
Michiel_vd_Brink zegt
@ emile: voordat je creatief te werk kan gaan, moet je natuurlijk wel wat basis-skills bezitten.
De vele mailtjes die ik ontving van 12 tot 16 jarige ‘creatievelingen’ bewezen dit. Zonder enige vaardigheid van weergeven kan je nog zo creatief zijn, je kan het gewoon niet overbrengen en dat is zonde.
Visueel fantaseringsvermogen: mooie term, maar zonder visualisatievermogen blijft het bij fantaseren.
JH zegt
@Emile. in CATIA..nou dan hoop ik dat het model o.k. wordt want de operator moet echt heel goed zijn om het model in CATIA goed te modelleren..des te meer vrijvorm oppervlakken des te moeilijker wordt het…
jordey zegt
2 dingen waar ik aan denk als ik aan het tekenen ben zijn:
– Vergeet de wereld. De wereld is je papier. En je potlood is god.
– Wees niet ”bang” om te tekenen.
Ik ben 16. Ik teken vaak op de computer. Ik maak modellen in 3d.
Hier heb ik een plaatje van een auto die ik heb gemaakt in 3d. Het ging vooral om alles behalve de voorkant.
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=f017d75289f652514f0138409025694c
Robin zegt
http://img145.imageshack.us/img145/3786/lightweightracecarmr0.jpg
Commentaar graag
K-Kalkan zegt
naja ik ben nu vooral aan het natekenen en ik ben nu bezig met een BMW M3, ik zal er een foto van maken en posten als het me lukt ;)
JH zegt
Misschien iets voor iedereen die auto’s wil (leren) tekenen:
http://www.veloce.co.uk/shop/products/productDetail.php?prod_id=v4124&prod_group=Cars%20Vans%20&%20Trucks&
en paar pagina’s:
http://www.veloce.co.uk/shop/graphics/pdf/v4124.pdf
En voor alle aspirant ontwerpers; je hoeft niet overal je naam onder te zetten;-) Je naam onder een tekening zetten komt eigenlijk voort uit de design studios zodat je “collega” niet je tekening “leent”. Als je begint met tekenen dan is je naam nog niet zo belangrijk…soms is het zelfs beter je naam weg te laten ;)