De Volkswagen Passat CC (nee, het dak kan niet open) debuteerde begin dit jaar in Detroit en was natuurlijk ook in Genève van de partij.
Ik blijf de aanduiding CC verwarrend en dus misplaatst vinden, maar het eigenwijze Volkswagen wilde niet naar mij luisteren. Ik kan jullie helaas niets melden dat we niet al wisten. Jullie mogen je als kritische jury weer even uitlaten over de vormgeving, want eerlijk is eerlijk: hij is mooier dan de normale Passat (or is it just me?).
Het persbericht hadden we al een poosje:
Volkswagen start het jaar met de wereldpremière van de Passat CC in het Amerikaanse Detroit. Met deze vierdeurs coupé introduceert Volkswagen vele innovaties die de veiligheid, het comfort en de rijdynamiek vergroten. De Passat CC heeft een breed motorenpallet, bestaand uit louter turbo geladen diesel- en benzinemotoren met vermogens van 103 kW/140 pk tot 220 kW/300 pk.
Het vierdeurs coupé-concept positioneert de nieuwe Volkswagen tussen de sportieve coupes en luxe limousines. Wat direct in het oog springt is het silhouet van de Passat CC. De portieren hebben geen raamstijlen om de sportiviteit van de Passat CC te onderstrepen en de lijnvoering van de kofferbak gaat als een pennenstreek in de achterruit over. De gespierde schouderlijn, de nadrukkelijk gevormde dorpels en de standaard 17-inch lichtmetalenvelgen zorgen voor een spannend lijnenspel en een krachtige uitstraling. Het grote elektrisch bedienbare panoramadak (75cm x 112cm) is speciaal voor de Passat CC ontwikkeld. Het panoramadak is bovendien tot 30 mm in hoogte verstelbaar.
Innovaties
Met de komst van de Passat CC introduceert Volkswagen Lane Assist. Dit systeem stuurt de auto automatisch op zijn rijstrook terug wanneer zonder richting aan te geven van baan wordt gewisseld. Dit voorkomt dat de bestuurder ongemerkt van zijn rijbaan afwijkt. Het innovatieve Dynamic Drive Control (DDC) combineert de sportiviteit van een coupé en het comfort van een toplimousine door middel van variabele onderstelafstemming. DDC regelt niet alleen de demperkarakteristiek, maar ook de afstemming van de stuurbekrachtiging. DDC biedt keus uit de programma’s Normaal, Sport en Comfort. In de stand Normaal verbetert Dynamic Drive Control permanent het comfort en de dynamiek van de Passat CC. Optioneel is de vierdeurs coupé te voorzien van de parkeerhulp Park Assist. Hiermee parkeert de Passat CC zichzelf met een druk op de knop automatisch in een parkeervak. De automatische afstandsregelaar ACC (optie) laat de Passat CC automatisch remmen en accelereren binnen het door de bestuurder ingestelde snelheidsbereik. Dankzij Front Assist (optie) kan het systeem zelfs kop-staartbotsingen voorkomen. Front Assist berekent de afstand tot de voorligger met een radarsensor en kan de remmen indien nodig preventief ‘klaarzetten’, waardoor de remweg aanzienlijk korter wordt.Moderne motoren
Volkswagen levert de Passat CC met de modernste, direct ingespoten motoren. Het topmodel, de Passat CC met de nieuwe 3.6 V6 FSI (220 kW/300 pk), haalt een topsnelheid van 250 km/uur (elektronisch begrensd) en accelereert in 5,6 seconden van 0 naar 100 km/uur. 4MOTION en een automatische DSG-versnellingsbak zijn op deze uitvoering standaard. Direct bij zijn marktintroductie is de Passat CC leverbaar met de nieuwe common-rail dieselmotor 2.0 TDI met 103 kW/140 pk of 125 kW/170 pk. Deze krachtige diesels verbruiken gemiddeld slechts 5,8 en 6,0 liter op 100 km en voldoen aan de Euro5-emissienorm, die vanaf 2009 van kracht is. Zoals alle Volkswagens zijn de diesels vanzelfsprekend standaard voorzien van een roetfilter. Verder is er keus uit de direct ingespoten turbo benzinemotoren 1.8 TSI (118 kW/160 pk) en 2.0 TSI (147 kW/200 pk). Deze motoren zijn optioneel uit te rusten met de automatische DSG-transmissie met dubbele koppeling. Op de 1.8 TSI heeft deze in plaats van zes maar liefst zeven versnellingen.Afmetingen
De vierdeurs coupé is 4.796 mm lang en 1.856 mm breed, dat is respectievelijk 31 mm en 36 mm meer dan de Passat Limousine. De hoogte van de Passat CC is slechts 1.420 mm en benadrukt zijn sportieve karakter (50 mm minder dan de Passat Limousine). Mede door zijn lage daklijn en strak vormgegeven carrosserie is de Cw-waarde slechts 0.29!De Passat CC zal in de Volkswagen-fabriek in het Noord-Duitse Emden worden gebouwd. In het tweede kwartaal van 2008 komt de Passat CC op de markt.
jan zegt
Ik vind de achterlampen een beetje te lief, verder wel mooie wagen
Phils zegt
Mooi, echt waar, en eens iets anders dan alle 3’s en A4’s die we zovaak zien..
CasperH zegt
Die achterpartij is een stuk beter dan die van de normale passat. Hij heeft een beetje dat aflopende van een CLS. Niet dat dat verkeerd staat en zonder dat het gekopieerd overkomt, overigens. Heeft hij trouwens op de laatste foto nou een schuifdak? Het lijkt alsof dat helemaal naadloos overloopt in de a-c stijl. Mooi!
Wat betreft de type-aanduiding: erg verwarrend en ik snap niet dat Volkswagen er zo eigenwijs aan vasthoud.
Jurjen zegt
Zozo, in dat zwart toch zeker erg mooi hoor!
vwgolf zegt
mooie bak echt waar, wat moet die gaan kosten?
MJ zegt
Ziet er goed uit! Hopelijk is de prijs een beetje te doen, dan wordt dit vast de nieuwe nr. 1 leasbak! :-D En daar is zeker niets mis mee… ;-)
Jochen zegt
Aparte vormgeving. Vind hem zo op de plaat zeker aardig gelukt.
De achterlichtunits vind ik wat koreaan ogen, maar dat zal in de werkelijkheid wellicht anders zijn.
De benaming -cc- is aardig, zeker op zijn Duits. Wordt het direct ongedierte …
Bruce zegt
Ik ben het met Jurjen eens: in het zwart ziet ie erg mooi uit. Ik ben benieuwd hoe het er in het echt uitziet.
Die benaming “CC” vind ik ook wel een beetje raar.
AppieFlappie zegt
Prachtig! Stuk beter dan de normale passat. Zo had de normale passat eruit moeten zien.
LilJeezy zegt
wie weet wat de topsnelheid is zonder begrenser..?
RenJie zegt
zijkant en vooral zij-achterkant lijkt veel op een 607.. hij mocht wel scherper aflopen vind ik.. net als bij de CLS.
dakloos zegt
Dat CC komt dus van coupé-concept; dit is geen coupé (teveel deuren) maar een zgn. “Sports Saloon”
Daar hebben die Duitsers problemen met de afkorting ;) =
Wollie zegt
Zal wel lekker zitten achterin met zo’n daklijn (?!) Voegt m.i. niets toe aan de bestaande Passat line-up.
victor zegt
komt ie ook in station(nee zeker), veder redelijk mooie auto maar toch niet helemaall en die naam slaat nergens op
VonStroke zegt
Het ziet er allemaal vrij lelijk uit moet ik zeggen. Benieuwd hoe dat er in real life zal uitzien.
papa zegt
verschillen met passat zijn marginaal vind ik…
jordey zegt
@papa
Dat vindt ik nou niet echt. Deze is veel strakker gevormt. De passat is afgeslepen.
Majinstar zegt
Lijkt wel veel op deze :
http://www.vhoof.be/auto/peugeot407/pics/20060721_Peugeot407%20006.jpg
woooo zegt
prachtige wagen en de eerste mooie VW in jaaaren. ook de sirocco ziet er goed uit, eindelijk weer strakke vormgeving!!
dit is een wagen die ik boven ELKE andere concurrent zou verkiezen, zelfs boven de bmw 3, c classe, jag X, … mss zelfs boven een saai A6, al zal de prijs van deze CC nog stukken lager liggen
Schitterend werk, echt!!!! grtz
XF fan
DeSoto zegt
Ik snap niet waarom zwarte auto’s zo populair zijn. 2x wassen, vol met krassen. Je ziet er alles op. En moet je eens kijken op de gemiddelde parkeerplaats bij bedrijven. (Zoveel particulieren schaffen nou ook weer geen nieuwe Passat aan). Het lijken (!) wel begrafenisondernemers.
woooo zegt
de algemene lijn is prachtig (behalve te grote, lompe achterlichten) maar kijk naar die details zoals de frameloze deure!!
jampa zegt
@dakloos: LOL :d
Dit is voor mij de eerste mooie volswagen die er gemaakt is, de rest van het hele programma is bagger en niks waard, dit is echt heel mooi en heeft veel stijl, keep up the good work volkswagen!
Tombnolz zegt
Ik vind hem véél mooier dan de Passat Gewoon! Algemene lijn is schitterend, achterlichten mooi gedaan. Het front leunt misschien iets te dicht aan bij dat van de Passat.
Doodjammer vind ik z’n naam: Passat CC. Het had zoveel chic’er gestaan moest ie een eigen naam hebben gekregen.
Als er geen duidelijk prijsverschil is, voorspel ik de Passat sedan geen al te mooie toekomst meer.
Hubert zegt
@ Casper,
Is geen schuifdak maar een pop-up dak.
En made in Venray ;-)
Berbertjes zegt
Hij is zo mooi :D Maarja dat is nou volkswagen ;)
bmw zegt
knappe bak, alhoewel de Mercedes CLS toch nog strakker is. Ik vraag me wel af of de auto naar Europa komt, want volgens mij kunnen er op die achterbank enkel een paar kleine chinezen… :-)
Alwood zegt
hij is echtwel mooi! en zeker mooier dan een standaard passat :D
ik vind dat ie maar tot VolksCLS omgedoopt moet worden ;)
Patrick002 zegt
Ik vind het een schitterende auto!
Graaf H. zegt
De achterlichten maken hem gewoon lomp.
mrp zegt
Die achterkant met die enorme lichten hoort thuis op een chinese of koreaanse auto, zorgt ervoort dat het totaalbeeld gewoon niet klopt
Jos zegt
Dat DDC is ook wel handig, voor mensen die nooit richting aangeven…moeten ze dus altijd op de rechterbaan blijven zitten
Jeff zegt
Zooo die achterlichten zijn gigantisch. Groter dan die van de Touareg :P Maken hem echt lelijk. Voor de rest ziet het er goed uit voor een VW.
Cliff zegt
De achterkant vindt ik te Koreaans, vraag me trouwens ook of wat deze Passat voor een toegevoegde waarde heeft aan het bestaande model.
PR-man zegt
CC staat volgens de PR-man van Volkswagen voor Comfort Coupé en dus niet voor Concept Coupé
Mr Hyde zegt
Is een kruising tussen 607, passat, en een vleugje CLS voor de smaak
CSL zegt
niet slecht.
Mardec zegt
Dit vind ik echt een mooie wagen. En betaalbaar.
Ferrarifreak zegt
voorkant stukken beter dan de achterkant :(
JP zegt
Mag ik hem erg lelijk vinde? :D
marnik zegt
helemaallllll niet mis !!!
w0o0dy zegt
Niet heel erg lelijk, maar zo van schuin achteren doet de auto nogal amerikaans aan (oude Ford Taurus enzo) en je kunt een hele lijst maken met details die lijken op bepaalde auto’s, maar goed….. Mooier dan de gewone Passaaaai zzzzzz
VeyronLover zegt
Ik vindt hem eigenlijk echt niet zo mooi, de conceptfoto’s zagen er veel beter uit, wat meer agressie! Dit lijkt wel een afkooksel van de cls… Maar ik ben er mee akkoord dat het al wat mooier is dan al de andere vw’s. Want die nieuwe passat is wel verre van spannend te noemen he :-)
Een detail, die achterste uitlaten zouden anders moeten en niet zo onderuit steken, ze lijken wel opgeplakt
Kelthas zegt
Amaai, dat noem ik nu nog eens een mooie Volkswagen.
F430 zegt
het ziet er uit als een lomp beest met een lange snuit
ML benz zegt
Mercedes is met de CLS trendsetter op dit gebied..
ik zeg imitatie
Citrofiel zegt
Wauw! Zo zie je al een stuk beter hoe hij er uit ziet dan op de persfoto’s. En het valt me niet tegen! VW weet met zakelijke lijnen toch een erg aantrekkelijke auto neer te zetten. Net als ze met de Phaeton deden. Die vind ik steeds geslaagder worden. De grote handicap was dat hij zo op de Passat leek, en een VW was. Deze CC heet gewoon Passat, dus gelijkenis maakt niet uit, en VW heet hij ook, dus afwachten of dit wel lukt. Ik verwacht van wel, want de prijs is toch een stuk prettiger.
In een lichten kleur vind ik hem iig beter ogen dan zwart. In het zwart zie je de lijnen minder goed, en de vormen komen anders uit. De kont lijkt ineens veel dikker. Maar dit kan ook komen door de standpunten.
hubert zegt
@ML Benz,
Ik merk dat je de Ford Taurus je niets zegt?
Spuuglelijke auto, maar wel een vergelijkbaar design.
C 200 Kompressor zegt
Wat een pracht van een auto, hier kan geen jap of een koreaan er tegen op.
Andy zegt
Deze wagen toont aan dat met een paar estetische veranderingen vw de saaie passat omgetovert heeft tot een mooi gelijnde wagen. Alleen blijf ik de naam erg ongepast en verwarrend vinden.
SaxoVTS zegt
Hmm, de ontwerpers bij VW waren traditiegetrouw weer eens inspiratieloos. Ik ben het met RenJie eens. Peugeot 607 met een CLK kont en koreaanse achterlichten. En het ziet er nog best mooi uit ook. De stijlloze deuren en het Venrayse pop-dak vind ik ook vet. Helaas ziet het model er naar mijn mening wel uit alsof het al een paar jaar op de markt is.
Rick dos zegt
Oké, twee opmerkingen:
Dit HAD gewoon de nieuwe Passat moeten zijn.
En voor een VW ziet dit er gewoon goed uit.
Esprit_de_Flandre zegt
Ja, mooier dan de gewone Passat. En daar ligt het grote PROBLEEM:
Dit model maakt de gewone Passat eigenlijk overbodig. Dus, om de gewone Passat toch nog kwijt te raken, zullen ze deze een pak duurder maken. Te duur zelfs. Ze hadden hem beter gewoon Phaeton genoemd.
mashell zegt
Rick dos heeft met z’n 2 opmerkingen alles al gezegd.
Wollie zegt
Zal wel een verkoopstopper worden. Ziet er gelikt uit.
Wat ik wel niet begrijp (sorry, even off topic) is dat Autoblog nog niks vermeld heeft over Abarth. Bij de meeste van m’n vrienden komt het kwijl al in de mond als ze de naam Abarth horen. En nu staat Abarth eindelijk in Genève. Waar blijven de foto’s ? En hoe zien Abarth babes eruit ?
LJ zegt
JAMMIE(L)
Skyline.. zegt
Ik vind die zwarte zooo mooi!:O
Alwood zegt
huh Rick dos???
bespeur ik daar een goedkeuring richting VW?! :? de wereld draait door!
Joey zegt
Hij is zo vet in het zwart!
Dr. Zhivagho zegt
Sorry, vind er niets aan. Het zou evengoed de nieuwe Hyundai Sonata of zo geweest kunnen zijn. Design is zeker niet premium, eerder low-budget.
Ik denk niet dat deze auto potten gaat breken.
johan zegt
ik ben totaal geen VW liefhebber, zit geen emotie in, allemaal te burgelijk.
zelfs een GTI kunnen ze niet spannend maken, haal de batch eraf en het kan net zo goed een instapmodel zijn.
maar dit vind ik echt een mooi model ;-)
Race The Sun zegt
Ziet er goed uit.
Alleen de naam kon wat creatiever.
Passat 4C zou wat meer gepast zijn aangezien het een 4 deurs coupe is en geen Cabriolet zoals de naam wel deed vermoeden.
Frank deH zegt
Poor men’s CLS…
Ben zegt
Wauwieee!
Mooie bak :), kan niet wachten.
Renny zegt
Ik wil een passas CCC (dat is een CCCombi)
Heyhuub zegt
@Frank deH
Gezie de CLS start vanaf €90K is dat ook een mooie marktopvulling.
hubert zegt
@Frank deH,
Lijkt me een fijner gevoel om met een CLS vergeleken te worden dan met een of andere Koreaan.
henri zegt
mooie auto allen de benaming is verkeerd
Patrick zegt
Vanaf de achteras verder naar achteren vind
ik hem een beetje vreemd.. Vooral als je hem van de zijkant
bekijkt.. En de koplampen
vind ik lelijk.. Voor de rest is het voor de verandering
een geslaagde VW..
Jan C. zegt
Prachtwagen. Te duur voor mij, arme sloeber. Ik hoop ze toch veel te zien op de weg, vind hem leuk.
Jroetjuh zegt
Ziet er zeker mooi uit!
Alleen doet me de achterkant een beetje denken aan een andere auto… Welke weet ik zo niet… maar ergens in de richting van de japanse auto`s ;)
Rotary zegt
Ziet er goed uit!
mark zegt
geil!!
tom zegt
ik snap niet waarom hij passat heet, zorgt toch alleen maar voor verwarring
IlCuoreSportivo zegt
Waarvoor dient dit model???
Om de leleijkheid van de passat te vergeten??
alleszins met weinig succes.
Volkswagen is al 10 jaar op de foute tour.
Van de scirocco verwacht ik wel een klein licht in de duisternis
Miguel zegt
Pracht van een wagen, maar idd wat ongelukkig gekozen naam ;)
En in welke klasse moet hij gaan zitten?
marruk zegt
ik vind de velgen echt chique, mooier dan die van de SLR eigenlijk.
Maar die achterlichten zijn echt té Koreaans.
Chief_S5 zegt
Ik word er wel sprakeloos van als ik dit zie. Echt prachtig. Ontzettend geslaagd vind ik, mooie lijnen, en een mooie prijs denk ik ook wel. Volkswagen gaat de goede kant op!
D4D D-CAT zegt
Wat gaat ie nou kosten!! Een vanaf prijs van 30k zou wel mogen van mij!
Harold zegt
tja…….. moet em in het echt zien maar lijkt mij wel mooi.
Voorkant vinbd ik echt een heel stuk beter al bij de huidighe passat.
Nu het interieur wat dinamische maken dan wordt het wel wat…..
Audi of VW zegt
Mooie auto. Mischien toch even wachten met aanschaf van de nieuwe audi A4.
Zij de vanaf prijzen al bekend?.
JesperF zegt
Ik vind het een mooie wagen, mooi design. Ik vind het interieur alleen afgeraffeld. Typisch passat interieur, jammer. Wat mooi zou zijn is een besturingssysteem zoals het MMI, het command of het Idrive. Staat vaak ook veel mooier.
cock zegt
dit is helemaal te gek wat een car
we hebben een passat uit 2004 maar
dit is het einde
M.S. Skoda zegt
knappe bak,
en als hij toch voor 55% uit andere onderdelen bestaat dan de normale passat klasse Volkswagen!
Toch zie je nu waar de Skoda SuperB vandaan komt ;)
mengeling van Passat en Passat CC
Maar beide auto’s Skoda en Volkswagen blijven, Superr!
en de primeur 3.6 V6, komt dus ook in de nieuwe SuperB dus dat is wel heftig,
vast zeker ook qua prijs :D
ben benieuwd naar beide auto’s ik kijk er al naar uit
BertM zegt
Prachtige wagen, alleen jammer dat deze achterin zo laag is dat er alleen kinderen in kunnen zitten. Voorts zijn er maar 2 plaatsen achter in dus dat is ook niet echt handig. Jammer dat het interieur bijna gelijk is aan mijn huidige Passat, je moet goed kijken om het verschil te zien. Ik snap niet aan wie ze deze wagen willen verkopen, op de lease markt zal er niet veel belangstelling zijn, omdat er geen volwassen in kunnen zitten.
olda zegt
Ik heb hem. Zooo gaaf. Ben jaloers op mezelf als ik er in rij .Mooiste auto ooit. Wacht vol spanning op de opvolger.