Tuner Novitec Rosso heeft de Ferrari F430 onder handen genomen en het apparaat uitgerust met 707 pk en 712 Nm koppel. Standaard heeft de F430 “slechts” 490 pk en de 430 Scuderia heeft 510 pk. Novitec is dus lekker scheutig geweest.
Om dit vermogen te bereiken heeft Novitec een twin-supercharger gemonteerd. Daarmee nam het vermogen in eerste instantie toe tot 656 pk, maar na nog even doorsleutelen werd 51 pk extra vrijgemaakt. Natuurlijk werd hierbij ook aandacht besteed aan de aerodynamica. De vering, banden en remmen werden aangepast. De voorspoiler werd in een windtunnel ontwikkeld en de diffuser van achteren is ook maatwerk. Leuk detail is dat de auto boven een snelheid van 80 km/u automatisch 35 millimeter verlaagd. Alle exacte details vind je in het persbericht.
Al met al een behoorlijke reeks aanpassingen als je het mij vraagt, zeker wanneer je ziet hoe dit zich uiteindelijk vertaalt naar concrete prestaties. De acceleratie naar de 100 km/u wordt standaard afgelegd 4,0 seconden en in 3,6 seconde met de Scuderia. Ten opzichte van de Scuderia heeft Novitec een tiende seconde van de acceleratie af weten te snoepen, dus dat is niet echt indrukwekkend. De topsnelheid is wel een stuk toegenomen. Die is standaard 315 km/u en 320 km/u voor de Scuderia en ligt na de aanpassing op 348 km/u. Natuurlijk zijn het niet alleen de cijfertjes die tellen, dus laten we hopen dat de aanpassingen dan tenminste de rij-eigenschappen sterk hebben verbeterd.
Het persbericht:
Ferrari F430 RACE from NOVITEC ROSSO
707 hp / 520 kW, 712 Nm, 0 – 100 km/h in 3.5 seconds, a top speed of 348 km/h and extremely sporty interior appointments: Those are the most important characteristics of the Ferrari F430 RACE from NOVITEC ROSSO, the world’s leading tuner of sports cars from Maranello. The NOVITEC ROSSO two-seater is one of the world’s fastest and most powerful street-legal cars and starts at 193,277 Euros MSRP.
At the heart of the snow-white racer featuring triple-design black stripes lies the NOVITEC ROSSO twin-supercharger engine in its latest evolutionary stage – RACE. Up to now, the eight-cylinder, four-valve engine with a displacement of 4,308 ccm and mechanical NOVITEC ROSSO twin superchargers produced 656 hp / 482 kW.
For an additional 51 hp / 38 kW of power the components were again modified extensively. The two belt-driven superchargers were fitted with different turbine vanes and maximum boost pressure was increased to 0.48 bar. Two generously dimensioned intercoolers with their own supply of cooling water lower the temperature of the charge air for maximum power yield.
The Ferrari engine is further fitted with an entirely new heat-insulated intake manifold with larger ports and high-performance air filters. A special air duct in the underfloor routes cooling air to the engine. The injection system is fitted with larger injection nozzles. On the exhaust side, low-pressure sport catalysts and the NOVITEC ROSSO stainless-steel high-performance exhaust system with electronically controlled flap ensure optimal gas evacuation.
The electronic engine management coordinates the flawless interaction of the tuning components with newly programmed mapping for ignition, injection and on-board diagnostics, and ensures clean emissions that meet EURO IV limits. Enlarged cooling systems for water and oil guarantee the engine’s thermal health. Also contributing to the thermal well-being are the NOVITEC ROSSO exposed carbon-fiber breather grilles on the hood. The carbon-fiber engine bay cladding provides an attractive backdrop for the performance tuning.
The NOVITEC ROSSO RACE twin-supercharger conversion, available for all Ferrari F430 coupes at a cost of 51,260 Euros, boosts maximum power output by 217 hp / 159.7 kW over the production engine. 707 hp / 520 kW at 8,350 rpm and a peak torque of 712 Nm at 6,300 rpm elevate the F430 RACE to a performance level attained only by a select few, markedly more expensive super sports cars.
The sprint from rest to 100 km/h is shortened by half a second to 3.5 seconds. After just 10.5 seconds the car reaches 200 km/h. The 300-km/h barrier is shattered after 29.9 seconds. In combination with longer gear ratios available upon request the top speed grows from 315 km/h to 348 km/h.
To be able to safely control this enormous performance potential at all times NOVITEC ROSSO also modifies aerodynamics, tires, suspension and brakes.
Like all other body components the NOVITEC ROSSO front spoiler was developed in the wind tunnel. It is attached to the underside of the production front apron. It lends the F430 an even more aggressive frontal appearance and reduces lift on the front axle.
The sides of the mid-engine sports car are refined with NOVITEC ROSSO rocker panels. The NOVITEC ROSSO rear diffuser is custom-tailored to the standard venturi tunnel and increases downforce on the rear axle. Upon customer request a rear wing can be added as well. Black-tinted taillights and lateral turn signals complete the sporty RACE looks.
20-inch wheels instead of the standard 19-inch wheels: The three-piece NOVITEC ROSSO NF3 double-spoke wheels in sizes 8.5Jx20 in front and 12Jx20 on the rear axle fill out the F430 wheel houses perfectly. High-performance tires in sizes 235/30 ZR 20 and 325/25 ZR 20 come from technology partner PIRELLI.
Agile, safe handling is one of the strengths of the NOVITEC ROSSO sport suspension for the Ferrari, optimized everyday use the other. Contrary to the production suspension the front can be raised by 40 millimeters at the push of a button to safely navigate past curbs, driveway entries and speed bumps. Once the car reaches a speed of 80 km/h the suspension automatically lowers itself back to normal position, about 35 millimeters lower than the production car. NOVITEC ROSSO sport stabilizers reduce body roll and provide even more direct turn-in.
The NOVITEC ROSSO high-performance brake system was developed in cooperation with Brembo. It features six-piston calipers with 380-mm vented and cross-drilled steel discs on front and rear axles. The brake delivers maximum stopping power and endurance.
NOVITEC ROSSO also offers custom options for the interior of all Ferrari F430 models. The flattened bottom of the leather/carbon-fiber sport-steering wheel facilitates entering and exiting the vehicle. The longer NOVITEC ROSSO carbon-fiber F1-style shift paddles are easy to use even during fast cornering. Among the attractive accessories are also an elongated center console, carbon-fiber scuff plates and the NOVITEC ROSSO Supersport seats that can be custom-tailored to the driver’s body.
Solstice zegt
Wat moet je nou met zoveel vermogen in een auto die in standaardvorm al zo goed is? Dit lijkt me toch wel overkill.
Marc zegt
De getallen zijn om te kwijlen maar ik weet niet of ik nu vrolijk moet worden van het veranderde uiterlijk.. Ik twijfel nog..
Juppe zegt
Zo! Innovatief zeg!
jonas zegt
De PK-race is duidelijk nog niet over…
Dit is echt wel teveel van het goede aan het worden hoor, de meeste hier hier zouden geen nee als ze 490pk aangeboden zouden krijgen, maar die 707 pk is toch gwn puur om te vertellen aan je rijke vrienden dat je er zoveel hebt…
the bugcollector zegt
Ik vind het een verbetering.
Ik weet dat ik net zo goed een kerk kan binnenlopen en op het altaar schijten,
maar ik vind het origineel nogal ordi in het echt(er rijden er hier een paar).
Iedere keer als je er een ziet wil je hem graag mooi/vet vinden maar het lukt net niet. Als je hem dan hoort(laatst in de parkeergarage bv) wil je er toch wel een hebben. Maar mooi….nee sorry, is ie niet.
BamBam zegt
waarom maakt iedereen die fout er is geen f430 scuderia. het is gewoon 430 scuderia
-edit: Je hebt gelijk. Inmiddels een klassieke veelgemaakte fout.-
Luciano zegt
Wat een vetding is dat ZEG!!!! en de buitenkant is echt SUPER!!!
Doe deze maar in productie!!
skip zegt
geef me de scuderia maar. 707 pk en in realiteit merk je het verschil naar 100 niet eens. ok, hij gaat 348, maar 320 is snel ZAT in belgenlandje hier. de rijeigenschappen van de scuderia zijn trouwens ook zat op, tenzij je natuurlijk elke dag circuits afschuimt en steeds beter en sneller wil.
Rus zegt
Overbodig vind ik. Hij ziet er overigens wel dik uit.
benjamin zegt
B-E-A-UTIFUL! Als je zo’n auto rijdt maakt de topsnelheid niet echt veel meer uit lijkt mij. Alleen die zwarte strepen mogen ze er van mij wel weer af peuteren :)
Verder knap die pk-winst
MR_LEXUS zegt
ben tevreden met 100pk onder de kap met zo’n auto..
Dotternetta zegt
Heeel mooi in het wit met zwart! Veel mooier dan rood! Knappe getallen ook!
ZwerverRoodbaard zegt
Whow dit is wel erg extreem :D Novitec behoort daarom ook tot een van mijn favoriete veredelaars ;)
Dat die 217 pk extra ten opzichte van de Scuderia maar 0,1 sec sneller is ook wel erg teleurstellend. Je zou opzich meer verwachten, beetje richting de Enzo waarden.
BMWm3 zegt
Vind het wel een mooie bak. Apart, maar niet over de top als vaker is met die uitbouw pakketjes.
Boven de 80 gaat deze bak nog eens 35 milimeter omlaag. Ik vraag me af of je difuser niet over de grond schuurt bij een snelheid van 340. Lijkt me dat er nog maar weinig ruimte overblijft dan.
pilz zegt
@ Zwerverroodbaard:
Het preciese gewicht staat weliswaar niet vermeld, maar het lijkt mij dat alle aanpassingen toch wel het nodige extra gewicht in de schaal hebben gebracht, helemaal als je het dan vergelijkt met een 430 Scuderia. Dan blijft er niet zoveel meer over van al dat extra vermogen :S
Laurens zegt
Deze stond toch ook al in Essen? Is het persbericht nou gewoon laat of?
ZwerverRoodbaard zegt
@pilz
Ja dat is dan wel weer waar maar 217 pk dat is de nieuwe VW Golf GTI die je eigenlijk wel kwijt raakt je hebt er alleen wat aan op de top van het beestje. Maar waar kan je of wil je uberhaupt 348 rijden.
Misschien dat ze nog wat verder moeten ontwikkelen met wat carbon matjes voor alle opschroefbumpertjes ;)
ZwerverRoodbaard zegt
Kijk maar is hierrr :P http://www.autoblog.nl/archive/2008/03/06/koenigsegg-ccxr-biopowerrrr-in-geneve
rider zegt
is idd erg bruut. en hte leuke is dat deze firma je auto desgewenst bij je op de stoep ombouwd. alles kan gerealiseerd worden. wil je het standaard uiterlijk behouden maar wel die 707pk, kan dat ook. die aanpassingen aan de carosserie worden altijd gedaan dit ivm de aerodynamica. je kunt kiezen tussen polyester en echt carbon.
dat de verschillen niet zo groot zijn met de standaard versie zegt eigenlijk wel genoeg over het standaard exemplaar lijkt mij.
echter eerdere tests hebben uitgewezen dat hij akelig dicht bij de enzo komt. op de sprint is hij zelfs marginaal sneller.
thom zegt
Leuk dat vermogen als je het niet kwijt kan op 2 wielen, de Scuderia is ook ongeveer even snel als de enzo en die kost denk wat minder en zal minder snel kapot gaan denk ik.
Mies zegt
Wellicht dat ze er in Dubai een afzetmarkt voor vinden, maar ik geloof niet dat mensen er hier warm voor lopen….
L-Fred zegt
Niet op het één of ander, maar een witte Ferrari is toch wel erg lekker!! Ik loop er dus wel warm voor.
MJ zegt
Die prestaties kunnen me gestolen worden, de F430 is van zichzelf al snel genoeg. Het gekke is dat die bodykit niet lelijk is… ;-) Hij’s best mooi! :-)
G. Bert zegt
Ga mee met skip, de Scuderia veel liever dan dit monster. Net teveel onrustige lijnen (niet enkel die zwarte strepen) over de wagen. En vraag me af of ze dezelfde bak gebruiken als in de Scuderia, waarmee het ding zo rete snel weet te schakelen. Kon er niets over vinden in het bericht, behalve de paddles achter t stuur.
jordey zegt
Zo zie je maar. Novitech kan niet eens aan de brute technologie tippen van Ferrari.
Markus zegt
Iets teveel van het goede in mijn ogen.
Joris Koudstaal zegt
zijn dat nou de stoelen van de gt3 rs?
Peter zegt
die verandering in de achter diffuser lijkt mij een beetje onzinnig…
De enige reden die ik kan bedenken om de tunnels kleiner te maken om de downforce te verminderen… maar waarom zou je dat willen? (okey, om de Cp niet te veel naar achter te brengen bij 300+)
700Pk met 2 compressors… is lijkt mij redelijk onrijdbaar buiten de autobahn of het circuit.
Vergelijkbaar qua karakter met een 500Pk cosworth? hopelijk niet voor de bestuurder als ie in adam voor het stoplicht staat…
Die velgen zijn velgen gangster overigens!
Peter zegt
*die velgen zijn wel gangster*
was even ergens anders met mijn gedachten…
Danny zegt
Dat is tenminste ne knappe wagen se.
Ik wel hem ook wel met de standaard pekaas.
Bangelijk mooi.
jampa zegt
Ik vind hem zo echt meesterlijk vet!!
audi-fan zegt
zo’n bodykit kan je vast wel los bestellen op je scuderia samen met die wielen
skinnybmw zegt
Die diffusor moet gewoon zwart…
marnik zegt
mooi seg
Ringfan zegt
@ BamBam om 12:31
Iedereen maakt die fout omdat het ook absoluut niet logisch is wat Ferrari heeft gedaan…
Lekker belangrijk dit…
Weer eentje uit de catagorie; “Heee! Ik kan weer zeiken en iemand pakken op iets onbelangrijks!”
Ono zegt
Echt een prachtige bak. Die pk’s doen er bijna niet eens meer toe!
Martijn zegt
Wel een “nette” getunde ferrari als je hem de goede kleur geeft:P maar hiervan zijn volges mij alang filmpjes van op internet te vinde
Rick dos zegt
Nee, geef mij dan maar véél liever de Tu Nero.
Die pk’s, tienden van seconden en hogere topsnelheid kunnen mij gestolen worden.
SR zegt
super geil uiterlijk, miss wat overdreve bij de pk maarja geen id want heb nog nooit met zoveel pk gereden :) zoals 99.9999% hier wss
VLS54 zegt
Wat een apparaat wederom, mooi gedaan en echt heel erg bruut!
marcel zegt
wat mij dan meer intreseert met die hoeveelheid pk’s is de tussen acceleratie van 100 naar 200 in vergelijking met de (standaard) scuderia..
denk dat je het grote verschil daarin moet zoeken??
golf 1.6 zegt
Übergeil!!
nain074 zegt
ik heb er maar 1 woord voor over:
Heiligschennis! de normale F430, en de scuderia, hebben al een van de beste rijeigenschappen, dus het lijkt me sterk door ruim 200 pk op de banden los te laten, de eigenschappen niet zo zeer de rijeigenschappen verbeteren. denk dat je dan eerder een paar x vaker bij de dealer langs kan gaan voor een setje rubber. en die two-toned lak is ook 3x niks. laat het echte werk maar gewoon over aan de mannen uit maranello, want die duitsers hebben er niet echt wat van begrepen.
jaro zegt
De verberingen zijn mijn inziens zo nihil dat de wagen die orgineel al volledig afgestemd is op zijn uiterste kunnen heeft men voor veel geld omgebouwd tot een hele gave caravan trekker en als je dat kan betalen heb je die sleurhut ook niet meer nodig