Na al het supercar geweld zouden we bijna vergeten dat lifestyle merk Dacia ook nieuws heeft in Geneve. Daar lanceren zij de hatchback Sanderos die nu ook in Europa beschikbaar komt.
Na de roestende Logan sedan, de Logan MCV station, bestelwagen en pickup is de Sandero de vijfde loot aan de Dacia stam. De Sandero deelt zijn techniek met de Logan, maar is met 4,02m 23 cm korter dan de sedan. De afmetingen zijn redelijk te vergelijken met de Clio, maar toch claimt Dacia dat er vijf volwassenen aan boord kunnen worden meegenomen. Onder de motorkap is een 1,4 liter motor te vinden die naar keuze (en draagkracht) 75 of 90 pk levert. Prijzen zijn nog niet bekend, maar die zullen vermoedelijk dicht bij die van de Logan liggen (beschikbaar vanaf 8.495,- euro).
Martijn zegt
Hij is niet heel verkeerd vind ik. Het is geen beauty, maar voor die prijs heb je toch een redelijk leuke nieuwe auto.
Aston Martin zegt
Ik vindt deze maar nix, ik ben niet aan die Dacia’s, maar gelukkig zijn er nog andere merken.
Patrick zegt
Aston Martin, jij bent ook niet aan de Aston Martin.
Wat de nieuwe Dacia betreft, hij ziet er best mooi uit, zeker in vergelijking met de oer-Logan.
wies zegt
hij heeft niet echt de loganstijl… maar toch vind ik hem bijzonder goed geslaagd! net als de andere dacia’s, ik snap niet wat iedereen toch tegen deze wagens heeft!
jakob_147 zegt
valt best mee, alleen hou ik mijn hart vast voor het interieur…
Stijn zegt
Voor dergelijke prijzen zou ik steeds opteren voor een leuke jonge occasie. Je moet maar eens kijken wat je voor zulke prijzen allemaal niet tweedehands kan kopen. En moet het toch nieuw zijn, dan liever een toffe (goed rijdende) kleine wagen à la Suzuki Swift.
slk zegt
best wel een leuke auto met fiesta en i30 trekjes.
luc be zegt
Steeds ben ik er erg verbaasd over de commentaar die er komt op de verschillende wagens. Moest dit een design zijn van BMW (riep er iemand dat de 1-serie een hangbuikzwijn is?) dan zou dit met de grond gelijk gemaakt worden. Heeft de mildheid waarmee dit model gesmaakt wordt er misschien iets mee te maken dat dit financieel een erg haalbare kaart is?
Vaker stel ik mij de vraag met wat voor wagens al de collega bloggers rondrijden of al rondreden en of ze überhaupt wel al of nog een rijbewijs hebben.
OnTopic; dit is het zoveelste rondrijdend hok dat een goedkoop afkooksel is van de creatieve inspanningen van de premiummerken en laten we het dan nog niet over rijeigenschappen hebben.
Riep er daar een paar dagen geleden ook weer niet iemand dat BMW geen sportieve wagens bouwt? WHOEHEHAHHA Die blogger rijdt vast een Gazelle, Batavus of misschien een Giant.
bleegh zegt
ziet er een stuk beter uit dan pak em beet: de nieuwe impreza
johann zegt
Elke nieuwe auto heeft tegenwoordig trekjes van een ander model omdat alles al eens gedaan is. En komt iemand eens met iets nieuws en onverwachts qua design dan is het meteen bagger voor de meesten.
@ luc be:
Waar ik mee rondrij? Skoda Octavia RS.
Pomoek zegt
@ Luc be: Waarom mag ik niet zeggen dat de auto er prima uit ziet voor de genoemde prijs? Daar is echt niets mis mee. (ik vind ‘m overigens voor een Daca betrekkelijk duur). Ook mag ik zeggen dat ik een auto als een BMW-1 die zeker 3 keer zo duur is er niet uit ziet. Overigens vind ik dat niet, ik vind de auto gewoon te duur. Wat die beroemde rijeigenschappen van BMW betreft: Ik geloof graag dat je met een BMW geweldig kunt rijden op het circuit. Mijn ervaring met dit merk op de openbare weg is dat ik de auto door de keiharde vering/demping buitengewoon vermoeiend vindt rijden. Als ik meer dan 2 uur in een BMW zit ben ik blij als ik eruit mag, zeker als passagier. Freude am fahren? Niet wat mij betreft.
rebel rouser zegt
..hij is spuuglelijk….rijd voor geen meter…..achter het stuur kijk je de dood in ogen……maar de prijs geeft de dacia een voldoende ….kortom…een ideale pauperkar.
jorisvo zegt
rebel rouser, je kijkt de dood in de ogen? dat tegenwoordig alles 5 sterren heeft wil niet zeggen dat ding onveilig is. Menig tweedehandsje is onveiliger dan deze jongen hiero!
ik vind het er sowieso prima uitzien, alleen die achterkant minder
Kweet niet waarom het hier niet staat maar er zijn ook gewoon foto’s van het interieur.. http://www.autoweek.nl bijvoorbeeld
Esprit_de_Flandre zegt
Ziet er maar saai uit, maar ik zat wel te wachten op een 5deurs. Wie wil nu nog een 4deurs begod. Had wel verwacht dat de looks dichter tegen de Logan zouden aanleunen, en dat ie de Logan badge zou dragen, Aangezien dit Dacia’s melkkoe is zoals de mini voor BMW en de 500 voor Fiat :)
Klassiekerrally zegt
Niks mis mee. Lijkt me een prima geen-poespas-karretje.
Bas zegt
Wat een ellendig samenraapseltje van fout design is dit zeg…een echt broddelwerkje :)
Guido van H. zegt
Hier is weinig mis mee, hoor!
Renault/Dacia pakt het gewoon slim aan en bouwt een auto met moderne looks en oudere techniek aan boord!
Ik begrijp ook niet waarom sommige merken bij een nieuwe generatie van een type, als een stel idioten gaan morrelen aan de ophanging of bak!
Als het goed werkt, laat het dan zo!
robbie zegt
Renault Sandero Sport! Yeah baby!
Ejay zegt
Kek wagentje voor dat geld.
@ Luc Be, je rijdt BMW? Een 1-serie is een stuk duurder dan de Dacia. Voor een enigzinds leuk aangeklede 1 serie zit je zo boven de 40.000 euro en dan kan er ongeveer net zoveel bagage in als deze Dacia. Ik en ik denk iedereen met mij stelt veel meer eisen aan een auto van dat geld. Derhalve krijg je ook meer commentaar. Voor de rest spreekt een duurdere auto meer tot de verbeelding voor sommigen (zonder rijbewijsgerechtigede leeftijd meestal) en zul je daardoor meer commentaar horen.
@ Patrick, wat heb je tegen je medereaguurders? Het lijkt wel of je iedereen af moet kraken omdat ze een andere mening hebben dan jou. Komt de sfeer niet echt ten goede.
Rick dos zegt
Wacht maar af mensen. Nog even en jullie allemaal hebben liever een Dacia dan een Ferrari! Ik bedoel, dit is toch gewoon pure peurnow of niet dan?
Patrick zegt
@rebel rouser : weet je ondertussen al welke Bedford het is?
Wollie zegt
Wat heb ik toch een bloedhekel aan die middelmatige “veel waar voor je geld” plastieken bakken. Allemaal ontworpen op basis van andere modellen, om de grootste gemene deler tevoorschijn te kunnen toveren, zijnde dus het model waarmee je zo min mogelijk mensen voor het hoofd stoot, terwijl je toch nog rommel mag afleveren.
Zal ongetwijfeld zeer populair worden bij boeren en omaatjes, maar voor een échte wagen moet je bij andere merken wezen.
Patrick zegt
Heeft een premium dikke duitsers BMW of MB dan geen plastieken bumpers, dashboard en deurpanelen?
De Dacia mag dan volgens jou voor boeren zijn, degenen die zich het meest als boeren gedragen zijn de premium dikke duitsers bakken rijders.
Juppe zegt
@Wollie,
Ooit al eens zelf een nieuwe auto gekocht?
jurrian zegt
Lekker bezig patrick in je kruistocht tegen de afschuwelijke dikke duitser!
Patrick zegt
@jurrian: er wordt hier massaal aan Dacia bashen gedaan, maar O wee als ik iets zeg over onze Oosterburen.
Mic zegt
Beetje off-topic:
Voor dat geld: 9000 euro , zou ik toch echt liever een tweedehands japanner kopen. Je kunt dan onderhand een zo goed als nieuwe kopen, en rijdt 20 keer beter.
Voorbeeld Een celica nieuwste model(2000 of zo) ,of prelude 2.2 vtec uit 1999, maar ja zal wel aan mij liggen. Deze auto’s (dacia’s) zullen er ook wel moeten zijn of zo.
Of natuurlijk voor de liefhebbers hier, een e46 bmw of goede golf IV…
ps. etc.etc. etc.
Patrick zegt
Een Celica of Prelude zijn beide steengoede auto’s, geen slecht woord daarover, maar de doelgroep van Dacia zal eerder uitkijken naar een familiaal type auto. Ik persoonlijk zou echter ook een nette Celica of Prelude verkiezen. Blijven er natuurlijk de door jou aangehaald Golfjes en BMWtjes, maar dan heb je geen drie jaar garantie. En oudere Europese auto’s hebben af en toe de neiging er het bijltje bij neer te leggen. Het publiek dat nét die kosten en problemen wil vermijden is de doelgroep van Dacia, en die doelgroep is groter dan men had kunnen voorspellen.
Oxymoron zegt
Overal buiten Europa heet dit ding Renault Sandero, domweg omdat het een model is dat oorspronkelijk voor de Zuid-Amerikaanse markt bedoeld is; zoiets als de VW Fox. Aangepast aan wegennet, gebruik en portemonnee van die landen. Voor Europa zal het model door Dacia gebouwd worden, om de prijs laag te houden. Maakt dat de auto slechter? De doelgroep heeft geen problemen met dit image.
Jan C. zegt
“roestende”, flauw, erg flauw. Vooral omdat men het onderkent heeft en een terugroepactie ervoor deed. Voor de rest aardig wagentje, niet eens zo verkeerd gestyled.
Juppe zegt
Iemand die een Celica of Prelude koopt is natuurlijk ook een liefhebber van dat type auto, en zal dat geld meestal handje contantje neerleggen.
Iemand die een praktische, nieuwe auto wil kopen is gewoon goed af met een Dacia (of willekeurig welke auto dan ook rond de 10.000,-). Ik denk dat verreweg de meesten ‘m op afbetaling kopen (relatief lage maandlasten), en er dan lekker probleemloos 3 jaar in rond rijden.
Vergeet niet dat het bij deze auto’s dubbel belangrijk is dat de prijs laag is. Je betaalt namelijk maandelijks een aflossing, maar je betaalt ook nog eens rente over het gehele bedrag.
Tuurlijk, je kunt goedkoper rijden met een auto van zo’n 3-4000 euro, maar daar heb je dan ook meer zorgen mee. Voor relatief weinig geld kun je ook een nieuwe auto rijden, en daar gaan veel mensen wel voor.
Patrick zegt
In tegenstelling tot het overgrote deel van de hier aanwezige kinderen denken, moeten de mensen nog steeds werken voor hun geld. Het overgrote deel van de autokopers wil een zo gunstig mogelijk prijs/kwaliteit verhouding en geeft geen zier om imago of uitstraling. Deze Dacia ziet er goed uit, kost niet veel en met het Renault onderstel zal hij meer dan behoorlijk rijden.
Enkel domoren kopen een auto om indruk te maken op al die onbekenden rond hen heen.
Juppe zegt
@Patrick,
Je hebt natuurlijk ook mensen die perse een bepaald type/merk/uitvoering/kleur etc. willen, maar onder de reaguurders zullen er idd vrij veel personen rondlopen (of fietsen) die jij net bestempeld als domoren.
Diegenen die geen zier geven om imago of uitstraling zullen ook vrij weinig op dit soort sites te vinden zijn.
bmw zegt
perspectief, mensen, perspectief! Bekijk dit als een auto met een bepaald doelpubliek en becommentarieer hem binnen dat kader. Dit ís geen bmw, je koopt voor de prijs van een 1-serie met een autoradio als optie vier van deze Sandero’s. Het zijn twee totaal verschillende types van auto. Maar voor een goedkope auto vind ik dat deze er netter uitziet dan de gewone Logan. Ik zou alleen zelf nooit een Renault uit Roemenië kopen, door mijn torenhoge vooroordelen t.o.v. Renault. Doe mij maar een Grande Punto dan :-)
Patrick zegt
i.v.m. de Renault kwaliteit. Ik heb de afgelopen 9 jaar met Aziatische auto’s gereden. Zowel Japans als Koreaans. Onlangs moet ik 2 maanden met een Renault Clio3 rijden. Qua rijden is er geen vuiltje aan de lucht. Maar ik heb op de 2 maanden wel meer problemen gehad met de Renault dan op 9 jaar met Aziatisch. Het kan uiteraard een alleenstaand geval zijn, maar toeval bestaat niet zeggen ze wel eens.
Juppe zegt
@bmw,
De goedkoopste Grande Punto is dan wel zo’n 40% duurder. Is nogal wat.
@Patrick,
Nou problemen heb ik ook wel met m’n Japanner. Laatst moest ik voor de APK een pitje vervangen van de kentekenverlichting. Dat is toch niet normaal voor een auto uit 1990? Ik denk dat ik maar ga overstappen op een Europese auto ;)
Patrick zegt
Daar gaat de reputatie van Japanse auto’s.
Jroetjuh zegt
Ziet er best leuk uit eigenlijk :D
bmw zegt
Huh, 40 procent? Nederland is echt op hol geslagen wat prijzen voor auto’s betreft. Waarom emigreren jullie niet massaal? :-p
Juppe zegt
@bmw,
Oke, andere prijzen in B…
Deze Dacia kost 8500 (volgens bericht), en de goedkoopste Grand Punto zo’n 13.000. Das toch een aardig verschil. In B zullen de prijzen lager liggen, maar dan zal een Grand Punto toch niet dezelfde prijs hebben als deze Dacia neem ik aan?
Patrick zegt
Juppe, bij jou kom ik nooit geen auto kopen, de goedkoopste Grande Punto kost 11.490 Euro voor de 5-deurs versie (de Dacia is ook een 5-deurs). Volgende keer nadenken alvorens onzin uit te kramen.
VivelaFRANCE zegt
Geen slechte auto. Prima Renault-kwaliteit, niet lelijk, alleen die voorkant lijkt een beetje op de bumper van een Ssang-Yong.
Misschien zou het een goed idee zijn als er een afsplitsing van de Renault-markt zou plaatsvinden. De goedkopere auto’s worden voortaan onder de naam Dacia verkocht (het huidige Renault-assortiment, m.uitz.v. de Laguna, Vel Satis en Espace), en Renault gaat voortaan de concepten zoals het Laguna coupé concept, Mégane concept, Renault Neptun concept, Wind concept, Nepta concept en vergelijkbare modellen verkopen (en dus niet afwijkend van het concept).
Op die manier verhoogd Renault zijn imago en kan zo concurreren met modellen als de Citroën C6, modellen van Audi en modellen van Volvo, terwijl er tegelijkertijd ook ‘normale’ modellen worden geproduceerd onder de merknaam Dacia, maar in feite zijn dit gewoon de huidige Renault’s.
Juppe zegt
Nou nou nou, rustig aan. Je hoeft bij mij ook geen auto te kopen, want ik ben geen dealer. Maar volgens Carbase kost de Fiat Grande Punto 1.2 8v Active in 3 deurs vorm 12.795, en de 5 deurs versie 13.395,- (goedkoopste). Dus zoveel onzin kraam ik naar mijn weten niet uit. Bovendien is 11.490,- nog altijd een stuk meer dan 8500,-. Wat valt daar nog meer over na te denken?
bmw zegt
@Juppe: er klopt toch iets niet aan die prijzen
Fiat GP 5d: 12.000 EUR catalogusprijs in B, dus voor 11000 staat hij op mijn oprit
Dacia: de gewone Logan kost in B 7500
Ik geef desalniettemin toe dat het een aanzienlijk verschil is…
Mag ik om mijn punt toch nog te kunnen maken de Sandero nu met de classic punto gaan vergelijken? OK OK, ik geef het op :)
Juppe zegt
Misschien naar de gewone Punto 5d gekeken a 11.450 euro?
We don’t need no education
bmw zegt
Goed, ik zal niet anders kunnen dan me op emotionele argumenten beroepen om voor de Grande Punto te kiezen :-) Maar leve de Sandero dus.
Juppe zegt
Ik zou ook een Fiat verkiezen boven een Renault ;)
Wel apart met die prijzen dan. En dan vind ik de meerprijs die ze in NL hanteren nog meevallen eerlijk gezegd.
Bij Pink Floyd viel iets weg in m’n comment. Er moest nog; “Ook een dubbele ontkenning” achter staan. Nou ja, niet belangrijk ;)
jorisvo zegt
zijn jullie nou zo dom allemaal?
fiat grande punto 5 deurs is minimaal €13.395
fiat grande punto 3 deurs is minimaal €12.795
http://www.autoweek.nl/carbase_model.php?merk=Fiat&serietotaal=Grande%20Punto&jaar=0&cache=no
Patrick zegt
Jorisvo, Juppe had het over de prijzen in België. Dat had je niet begrepen, dus enkel jij bent zo dom.
Mijn bron is de website van Fiat.be en daar kost de goedkoopste GrandePunto 5-deurs 11.490 Euro. Soms is het geen slecht idee om een officiele bron te raadplegen i.p.v. allerhande illustere sites.
Patrick zegt
correctie, 11.490 is voor de 3-deurs, de 5-deurs kost 11.990.
Juppe zegt
Correctie: Ik had het over prijzen in NL.
Man man man, lastige discussie dit. (Grande) Punto is significant duurder dan deze Dacia. That’s all I have to say about that.
bmw zegt
Wel, ik stel voor dat we het daar dan op houden ;-) Wie heeft de Sandero al besteld? :D
Juppe zegt
Wou ‘m net kopen, maar ik heb helaas m’n geld aan een Punto uitgegeven ;)
Patrick zegt
En een tweede lening zal er niet inzitten.
Juppe zegt
Ja
4cv zegt
Laat iedereen maar zo’n ‘bekende’ Europeaan of Japanner kopen, ben ik (als ik een of andere Dacia koop) tenminste een exclusieve (en tevreden) rijder, die de eerste jaren (wegens garantie) geen onnodige uitgaven hoeft te doen die alle occasionrijders wel ‘voor hun kiezen’ krijgen.
Tevens; voor het bedrag van zo’n € 40.000,= voor een BMW of MB of ander ‘zogenaamd’ beter merk, kan je 4x een nieuwe Dacia voor rijden. Dus ook 4x 3jaar = 12 jaar zorgen- en vooral ook kostenloos vervoer. Zie dat maar eens te bereiken met die dure merken waarvan de reparaties ook vaak duurder zijn mede i.v.m. prijzige onderdelen. Dit is inherent aan dat soort merken.
Ik zou zeggen: “Tel uit je winst!”
Floris zegt
http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/4107606/_Dacia_Sandero_op_Nederlands_grondgebied_getoond__.html?p=8,1
Opvallend, een Nederlandse Dacia Logan-meeting waar gewoon 550 auto’s aanwezig zijn. Auto ziet er niet slecht uit, gaat denk ik wel een succes worden, zeker nu autorijden zo duur is.
anthony zegt
in plaats van een afgeragde tweedehands, of in plaats van een smart, heb je hier toch wel redlijk veel auto voor je geld.
als je temninste de ‘status’ van een patserbak onbelangrijk vindt.
ik zou m zo kopen.
Philippe zegt
Uiterlijk valt echt nog goed mee, zeker als je de prijs bekijkt! Natuurlijk rij ikzelf liever in een vette Duitser rond maar voor mensen die hun auto gebruiken puur om van punt A naar punt B te rijden, met zo laag mogelijke kosten, is dit een uitstekende wagen! Maar denk niet dat veel autoliefhebbers deze wagen zullen kopen… Veel rijplezier kan je van deze bak toch niet krijgen? Maar voor sommige mensen is rijplezier natuurlijk niet zo belangrijk! (of anders gezegd: ze betalen niet graag meer voor extra rijplezier…)
john zegt
Over 3 weken kan ik het jullie vertellen. Heb er deze week één besteld. De Ambiance uitvoering (met stuurbekrachtiging en airco). Kosten incl. rijklaar maken, benzine etc…€ 10.800.
Kreeg ook nog leuke prijs terug voor mijn ‘oude’ autootje, dus prima deal gemaakt. Dat hoop ik tenminste.
Marion zegt
Ik rijd al een paar dagen in de Dacia Sandero, Laurete uitvoering. Sinds donderdag 3 juli 2008. Bevalt voor zover prima. Leuke wagen voor mijn gezin (5 personen!).
Pieterse zegt
Op 16 oktober dit jaar stond onze Dacia Sandero Laureate klaae bij onze dealer. Wij rijden er elke dag met veel plezier in. De auto ligt goed op de weg ook bij een stevige bries.
Wij zijn er zeer tevreden over.
Deze wagen maakt alleenal door zich in het verkeer te begeven voldoende
reclame. Autos blijven even achter je hangen om te ontrdekken wat voor
merm deze auto is DACIA !!!
Pieterse zegt
Reeds drie weken inhet bezit van de Dacia Sandero Laureate 1.4.
Gebruiken hem veel in de stad en dat bevalt prima.
Op de buiten wegen rijdt hji zuining 1 liter-17 km.
Ligt vast op de weg en geen hinder van sterke zijwind.
Het optrekken doet hij uitstekend.
Een minpuntrje is, dat het bevestigen van de gordel aan de bestuurszijde
indien je een armsteun hebt, een moeilijk karweitje is.
Maar Dacia Sandero is voor ons een fijne auto, die wegens zijn uiterlijk
prerstaties en prijs er mag zijn.
G.Pietrese
Leidschendam
H. van der Meer zegt
Hierboven stond geschreven dat het vooral mensen zijn die een Dacia kopen die geen autoliefhebbers zijn en die het eigenlijk niks uit maak hoe een auto rijdt, dus alleen van A naar B.
Ik sta wel degelijk als auto liefhebber bekend, ben bezig met het restaureren van een Simca 1100 van 1970 (de commentaren zullen nu wel los komen…) en heb vorige week een order laten plaatsen voor een nieuwe Dacia Sandero 1.6 Laureate, met als inruilauto een Citroen Xsara 2.0 HDI.
Als je 3 maanden geleden tegen mij had gezegd:’jij koopt een DACIA!”had ik het niet willen geloven…, maarr wat rijdt deze auto fijn, wat een ontdekking, en dat voor zo’n prijs, dan kun je er ook nog wat extra’s op laten zetten en dan zit je nog ruim onder kale uitvoeringen van andere merken!
Nu ik dit zo over lees lijkt het wel of ik een verkoper ben van Dacia, maar dat is niet het geval…, maar ik kan en moet het niet anders formuleren.
Maarrrrrrrrrrr, iedereen is natuurlijk vrij om een ander merk te kopen, gelukkig wel!
Henk van der Meer.
COR VAN BEEK zegt
ALS IK ZO DE REVIEWS LEES KOM IK TOT 1 CONCLUSIE
IK DENK DAT DE MEEST DIE HIER ZO NEGATIEF SCHRIJVEN OVER HET MERK DACIA
ZELF NIET IS STAAT ZIJN OM EEN NIEUWE FIETS TE KOPEN OF ZELFS `N FIETS TE BERIJDEN
IK ZELF DIE MEER ALS 35 JAAR BIJ OPEL HEB GEWERKT EN GEEN OPEL WIL RIJDEN ENKEL EN ALLEEN DAT DE OPEL ZO`N 30 % TE DUUR IS VOOR HETGEEN JE KRIJGT EN NA 3 JAAR OOK `N BEHOORLIJK HOGE AFSCHRIJVING KEND
DAAR IK NU OP EEN LEEFTIJD VAN 62 JAAR BEN AANGEKOMEN DAT IK GEEN AUTO MEER VAN DE ZAAK KAN RIJDEN EN NU ALLES ZELF MOET BETALEN
( FUT GERECHTIGD )
SPELEN BIJ MIJ 2 ZEER BELANGRIJKE FACETTEN MEE
DAT IS WELKE KWATLITEIT KRIJG VOOR EEN ZEER BETAAL BAAR BEDRAG
MAAR HET MOET WEL AAN EEN BEHOORLIJK VERWACHTINGS PATROON VOLDOEN IK WIL GEEN PROBLEMEN !!!!
EN EEN PRIJSKAARTJE KOOP IK NIMMER
BEKIJK IK DAN DE DACIA SANDERO 1.4 MPI OP ZIJN TECHNIEK MOET IK GELIJK VAST STELLEN DAT DIT EEN ZEER BEPROEFDE TECHNIEK IS DIE ZIJN
GOEDE ERVARING AL EEN ZEER GERUIME TIJD BEZIT
DUS DAAR KUNNEN NAUWELIJKS TELEURSTELLINGEN IN VOORKOMEN
BEKIJK IK HET DESIGN KAN IK VAST STELLEN HET IS EEN HEDENDAAGSE MODERNE UITVOERING VAN `N AUTO
BODEMPLAAT MOTOR EN ELEKTRO IS VAN RENAULT EN NISSAN GELIJK
OP DIVERSE UITVOERINGEN
DUS WAT BLIJFT ER NU EIGELIJK GEHEEL NIEUW OVER VAN DE DACIA SANDERO JUIST HET BUITEN MODEL EN INTRIEUR
WAAR IN Z`N GEHEEL NIETS MIS MEE IS
WAT BETREFD HET INTRIEUR MOET IK VAST STELLEN
DOORDAT VELEN DELEN VAN KUNSTOF ZIJN IS DIT ZEER ONDERHOUDS VRIENDELIJK EN ZEER GOED TE REINIGEN HETGEEN BIJ DE ANDERE EUROPESCHE AUTO`S MEESTAL `N PROBLEEM VORMD
DOORDAT ALLERLEI VELOURSE BEKLEDING STOFFEN WORDEN GEBRUIKT DIE NAUWELIJKS TE REINIGEN ZIJN
VOORAL ALS MEN IN HET GEZIN NOG KINDEREN HEEFT VAN JONGE LEEFTIJD
SPEELT NOG MEE DAT WANNEER DE AUTO LANGDURIG IN DE ZON STAAT ER BEHOORLIJK VERKLEURING OPTREDEN IN HET INTRIEUR VAN DE AUTO
MET DIE MODERNE BEKLEDING STOFFEN OF ANDER MOGELIJKE KUNSTOFDELEN
HETGEEN MET DEZE GEBRUITE KUNSTOF NAUWELIJKS IS VOORAAL ALS MEN HET KUNSTOF VAN ONDERHOUD VOORZIET ZOALS DAT OOK BEHOORD
MIJN EIND CONCLUSIE DAT IK NA 10 JAAR ELK JAAR EEN NIEUWE FIAT KOCHT WAAR IK ZO`N 40.000 Km MEE REED IN 1 JAAR , VOORBIJ IS
EN NU EEN DACIA SANDERO HEB GEKOCHT IS AFGELEVERD OP 13 JANUARI 2009
NU OP 10 FEBRUARI 2009 AL 2900 Km HEEFT GEREDEN
EN MIJN ERVARING KAN MEDEDELEN DEZE AUTO DACIA SANDERO 1.4 MPI
PRESTEERD ZEER VEEL EN VER BOVEN MIJN VERWACHTINGS PATROON
HETGEEN IK GELIJK GESTELD HAD MET DE MEESTE ANDERE EUROPESCHE AUTO`S IN DE PRIJSKLASSEN TOT ONGEVEER 20.000 EURO
HET EERSTE GEMIDDELDE BENZINE VERBRUIK OVER 2500 Km IS 1 : 14.2
EN OP EEN LANGE RIT VAN ZO`N 300 Km WAS HET 1: 16.1
KORTOM DEZE AUTO KAN IK `N IEDER AANBEVELEN
EN IK BEN ERVAN OVERTUIGD DAT DIT MERK BINNEN 2 JAAR EEN MARKTAANDEEL VAN 3 % TE BOVEN GAAT EN OVER ZO`N 5 JAAR EEN ZEER GOED VERKOPEND MERK
ALLEEN DE PRIJS VERHOUDING ZAL DAN BEHOORLIJK ZIJN GESTEGEN
KORTOM MET DIT MERK VERGAAT HET EVENZO ALS MET SKODA DIE NU OOK NIET MEER IS WEG TE DENKEN
MAAR NA DE VW OVERNAMEN NU WEL 100% DUURDER IS GEWORDEN
IK DENK ALS EEN ASPIRANT KOPER EENS EEN ECHTE PROEFRIT GAAT MAKEN
EN bV DAAR ZO`N 100 kM MEE GAAT RIJDEN DAT DE KEUS ZEER VLUG GEMAAKT IS
VOORAL ALS MEN BEDENKT DAT MEN VOOR DEZE PRIJS ENKEL MAAR EEN EUROPESCHE AUTO VAN ONGEVEER 4 A 5 JAAR KAN KOPEN MET ZO`N 60.000 TOT 100.00 Km
KIJK EENS WAT ER MET DACIA IN ONS BUURLAND DUITSLAND GEBEURD
WELKE ZEER SECUUR ZIJN OP AUTO EN AUTO AANKOOP BELEID
DAAR IS DE PRODUCTIE VOOR 2009 27000 EENHEDEN GEHEEL UIT VERKOCHT EN DAT IN DE 1E 6 WEKEN IN 2009
ZIJN WIJ HOLLANDERS KORTZICHTIG OF HEBBEN WE GEEN INZICHT
IN NIEUWE PRODUCTEN
( TROUWENS DACIA IS EEN PRODCUT VAN RENAULT )
MET DE ZELFDE TECHNIEKEN EN DESIGNER`S
ALLEEN IN HET PRODUCTIE LAND ROEMENIA KAN MEN `N STUK GOEDKOPER PRODUCEREN MAAR HOELANG NOG SINDS MEN DAAR OOK TOT DE EEG BEHOORD WEET NIEMAND
EN MET EEN GARANTIE VAN 100.000 Km OF 3 JAAR KAN ER MET `N DACIA ABSOLUUT NIETS VERKEERD GAAN
EINDCONCLUSIE
MET EEN WAARDEVAST GARANTIE VAN 62 RESTWAARDEN NA 3 JAAR
IS DEZE AUTO VOOR ELK GEZIN EEN AANRADER
VEEL SUCSES MET DE EVENTUELE AANSCHAF ALS U BESLUIT OOK EEN DACIA TE KOPEN
lincoln zegt
@Cor Van Beek ..
eerst de mooi/lelijk test ..
kwaliteit is van ondergeschikt belang ..
en de prijs van een auto die je toch niet koopt doet al helemaal niet terzake ..
lincoln zegt
@Cor Van Beek ..
gefeliciteerd met je aankoop trouwens ..
hoop dat je er veel plezier van mag hebben ..
staat je niet netjes om lelijk te spreken over een bedrijf waar je 35 jaar lang gewerkt hebt ..
autoblogger zegt
@Cor Van Beek: de conclusie is dat Dacia-rijders een probleem hebben met hoofdletters en interpunctie? Links op je toetsenbord zit ene knop “CAPS LOCK”, die kan ook uit…
H. van der Meer zegt
Nogmaals, ik vind dat iedereen in de auto moet rijden waar hij of zij zich happy in voelt.
Als mensen een Dacia helemaal niets vinden (zonder er ooit in gereden te hebben….dat wel) dan zal mij dat een worst zijn!
Ik heb nu vanaf 26 januari mijn Dacia Sandero 1.6 Laureate in mijn gelukkig bezit, eergisteren vanuit Fryslân naar Raalte gereden en ………….het was een heerlijk autotochtje ondanks het slechte weer. Comfortabele vering, geen dreunend motorgeluid, geen kraakje te horen, stuurt en schakelt prima, kortom ik geniet van mijn (eerste) nieuwe wagen en daar gaat het om.
marco zegt
Ha ha ik lach me rot, rij alweer bijna een jaartje rond in de sandero 1.4 Lauréate en echt voor de auto’s die ik om me heen zie rijden en wat men daar voor betaald koop ik er 3….ha ha ha……
Nee het is geen mercedes of b.m.w. maar alles electrisch, lekker soepel, redelijk zuinig, comfortabel genoeg voor mij en zit nog 3 jaar garantie op ook…….ha ha ha……
Volgend jaar koop ik weer een nieuwe….wat zeg ik mischien zet ik er wel 3 voor de deur want voor het geld hoef je het niet te laten.
Pfff eindelijk is een redelijke auto voor een zeer goede prijs…..
En aangezien het aanschaffen van een nieuwe auto per defenitie verlies maken is kan je het maar beter beperken………
Toedeloe en toet toet
Henske zegt
Wat Marco en H. van der Meer schrijven is me uit het hart gegrepen. Dacia is gelanceerd voor mensen, en dat worden er steeds meer, die de met (peperdure en storingsgevoelige) elektronica volgestopte zogenaamde topmerken geen bal interesseert. Zij willen voor zo min mogelijk geld in een zo ruim mogelijke auto rijden. Daarbij maakt het hen niet uit welk logo daar op geplakt is. Door sommige forumdeelnemers worden deze mensen voor gek verklaard of als dom afgeschilderd. Ik vraag me of wie er dommer zijn: degenen, die zoiets schrijven, of degenen, die, in dit geval, voor een Dacia kiezen. Ik weet wel zeker, dat dat de eerstgenoemden zijn. Het is zo verrekte gemakkelijk om, zonder eerst goed na te denken, overal kritiek op te leveren. Als je iets niet mooi of te duur vindt, koop je het niet. Zo simpel is dat. En heb je het geld (er voor over) om een Audi, BMW, Mercedes of welk ander (overprijsd) merk aan te schaffen, houdt niemand je daarvan tegen en word je ook door niemand voor gek verklaard. Voor elk merk is er een markt, al is die, logischerwijze, voor de één groter dan voor de ander. Nu wil het geval, dat Dacia enorm in de lift zit. Zoals Van der Meer al stelde, is de jaarproductie voor de Duitse markt (onze oosterburen zijn zo ongeveer de meest kritische autokopers in Europa, die normaal gesproken altijd zeer sterk aan hun eigen merken hangen) nu al volledig uitverkocht. Dat zegt toch voldoende. Het is ook niet eerlijk om Dacia te vergelijken met een ander merk. Natuurlijk zijn in de Sandero en de Logan MCV niet de modernste technische snufjes verwerkt, natuurlijk is het dashboard van hard (en goedkoop) plastic, natuurlijk zullen er bij de afwerking wel eens steekjes vallen, maar mensen, die puur van A naar B willen, vinden dat helemaal niet belangrijk. Zij rijden voor een prikje in een nieuwe auto, die (volgens een test) een superlage afschrijving kent en waarop bovendien nog eens 3 (!) jaar garantie wordt gegeven. Deze kopers zijn dus niet dom, maar juist heel slim.
Vins zegt
Wat moet ik nog aan deze discussie toevoegen……………………………..
JA, IK HEB EEN SANDERO GEKOCHT………………..WAAROM……………..
De prijs, ruimte, beproefde toegepaste motor- en carosserietechniek en het is
voor mij een leuk ogende auto.
Hans zegt
Proficiat Vins. Overigens een Stepway?
Lavarino zegt
@ Vins, Helemaal mee eens.
Lekker goedkoop, en zet hem maar naast een Renault en vergelijk de prijs. Dan is mijn keuze voor een volgende Dacia gemaakt.
Veel succes allemaal met deze auto
DACIA RULES