In onze tocht langs exotische modellen passeerden we ook de stand van Citroën. Alles behalve exotisch, maar ons fototoestel blokkeerde niet, dus vooruit dan maar, ook een paar kiekjes van de Citroën C5 en de C5 Tourer.
Persoonlijk ben ik geen fan van de Citroën C5, maar als jij ‘m wel mooi vindt, dan zal mijn mening je terecht aan je reet roesten. Laat ik de C5 een compliment maken: Hij is een heel stuk opgeknapt ten opzichte van zijn voorganger en in het burgerlijke segment is het absoluut geen verkeerde auto een: “echte Duitser“. Hij zal het ongetwijfeld goed gaan doen als leasebak.
Dat een kinderzitje bij deze auto verplicht is, heeft de C5 babe ook begrepen. Zij heeft alvast haar zwangerschapsjurk aangetrokken. Overigens geen diskwalificatie van de dame zelf.
De prijzen zijn bekend:
De introductie van de C5 sedan is in volle gang en het zal niet lang duren eer de nieuwe telg te bewonderen is op de Nederlandse snelwegen. Maar er is meer nieuws van Citroën. De C5 Tourer geniet op dit moment zijn publieksdebuut op de Salon van Genève en Citroën Nederland maakt de prijs bekend. Met drie benzinemotoren en vier diesels levert Citroën uitgebreide keuzemogelijkheden om te voldoen aan de wensen van de veeleisende consument.
De Citroën C5 Tourer 1.8 16V is er al vanaf € 27.590,- inclusief BTW en BPM, oftewel een meerprijs van € 1.300,- t.o.v. de sedan. Deze versie is standaard voorzien van ondermeer: ESP, 7 airbags, automatische airconditioning, cruisecontrol, elektrisch bedienbare ramen vóór en achter, boordcomputer en centrale deurvergrendeling met HF afstandsbediening. Tevens is er een keuze tussen conventionele vering en Hydractive 3 Plus, bekend uit de Citroën C6.
Daarnaast wordt de Citroën C5 Tourer ook leverbaar als Comfort, Dynamique, Ligne Business en Exclusive. Behalve de 1.8 16V benzinemotor kan de consument kiezen uit een 2.0 16V en een 3.0 V6. Het dieselgamma zal bestaan uit een 1.6 HDiF, 2.0 HDiF, 2.2 HDiF en de topdiesel 2.7HDiF. Deze motoren zijn gekoppeld aan een handbak met vijf- of zes versnellingen (zes voor de 2.2HDiF) of een vier- (2.0 16V) of zestraps automaat (3.0 V6, 2.0 HDiF, 2.7 HDiF).
De leaseprijs van de Citroën C5, via Citroën Leasing op basis van Full Operational Lease (48 maanden en 20.000 km per jaar), begint bij € 535,- per maand exclusief BTW.
Motorfobist zegt
Ik heb hem in Duitsland zien rijden, en ik vind het opzich wel een nette bak. Maar iets té Duits.
xayo zegt
Achterlichten van die sedan lijken mij te veel op een volkswagen…maar voor de rest, mooi gedaan citroen!!! Ben geen fan maar vind deze zekerweten niet lelijk
Cédric zegt
De eerste citroën waarbij ik iets heb van: “Joa, geslaagd!”
De sedan versie vind ik echt wel knap, zeker die mooie kont, en in combinatie met die toch tamelijk grote velgen!
Nice work Citroën ! =)
Jordey zegt
Jammer dat er zoveel gejat is.
Prachtauto verder hoor!
skip zegt
de kont van de sedan is precies van een audi afgeplukt. voor de rest vind ik er niks mis mee.
Jeroen zegt
Mooie auto, vind hem beter geslaagd dan de Renault Laguna…. Alleen zou hem zelf niet nemen…. ’t kan nog niet tippen aan een duitse auto.
Baloni zegt
En iedereen zegt dat in Amerikaanse auto’s te veel plastic zit. zeg nou zelf. Deze bak zit ook onder het plastic. En de gemmidelde Amerikaanse auto heeft gewoon wat plastic maar audi’s/bmw’s/volvo’s/vw’s/mercedes’en die hebben ook bij hun beetje auto voor de gemiddelde man ook allemaal plastic en zelfs hebben de gemmidelde Amerikaan een dikke V8 dus ik snap niet wat iedereen zo zit te zeiken altijd over amerkanen.
Ik erger me er echt dood aan serieus
Peugeot 407 coupe zegt
Heel erg knappe wagen, maar minstens 18 inch wielen zijn wel aan te raden om die wielkasten mooi te vullen!
Pim zegt
Mooie bak zeg! kvind de sedan zelfs nog wat mooier dan de touring
pieter zegt
achter kant lijkt op een audi
victor zegt
ik vind het niet mooi, die achterkant dacht ik eerst een suv te zien
jonas zegt
Leuke wagen al is dat simpelweg omdat die bijna letterlijk van Audi is overgenomen..
DJD zegt
wel een mooie duitser…
jorgen zegt
audikloon op en top, kijk naar die middencconsole die is zó audie net als de dak lijn die is vand e oude a6
ron zegt
netjes
alleen het interieur kan beter
Dries zegt
DIE 18” inch velgen zijn nodig maar ga niet erboven want dan heb je te brede banden niet handig op autostrade want dan zijn de banden dunner en is het veel lawaai ! en duure banden ,, de auto opzich valt mee maar te veel geript is nadeel , nix voor my !
Yuri zegt
Oei daar zitten flinken audi lijnen in vind ik persoonlijk. Wat heeft die meid trouwens een rare jurk aan ;)
porschefan zegt
helemaal met yuri eens…
ZoZo zegt
ff off-topic. Wisten jullie dit al?
http://www.geekologie.com/2008/03/damnit_fake_ferrari_car_ring_b.php
of
http://news.yahoo.com/s/nm/20080228/od_nm/italy_cars_dc;_ylt=ArzibQHsdEOG2hkgeg9zLU3tiBIF
Frissegast zegt
@ Dries : lees je tekst in het vervolg na voor je hem post. Je berichtje is onbegrijpelijk en spreekt zichzelf tegen ! “ga niet erboven want dan heb je te brede banden niet handig op autostrade want dan zijn de banden dunner” Wat bedoel je eigenlijk ?
Yuri zegt
@ZoZo
Best knap, op zicht als ze niet het ferrari logo erop zou zetten, zou het toch mogen of niet? Ik geloof dat de kopers wisten dat ze neppe dingen kochten.
dekster zegt
De neus is goed, de achterkant en de binnenkant heb ik m’n twijfels bij.
(Heeft dat meisje soms geen mooi figuur dat ze met zo’n gordijn rondloopt?)
Hilgert zegt
Ik vind ‘m mooi. Beter als de vorige C5 wat maar een lelijk hok is en stukken beter als de nieuwe Laguna. Renault kan wel weer inpakken, want deze zal kwa prijs vlak onder de Laguna gezet worden.
VivelaFRANCE zegt
Aah… Nog steeds práchtig!
Alex zegt
>
EN ZE NOEMEN HET : De nieuwe ford mondeo…..ohnee C5
VLS54 zegt
Absoluut mooi! Kan niet veel meer zeggen.
g55amg zegt
@baloni, wat heb je aan dikke amerikaanse v8 als r gemmideld minder pk’s uitkomen dan een kleine europese v6,of heb je misschien aandelen in exxon-mobile en nog wat duitse wagens hebben dure plastics van hoogwaardige kwaliteit als je op een duits dashboard klopt hoor je niet knok knok zoals bij een amerikaan het geval is,zo zeggen druk op een amerikaans dashboerd kijken of je vinger verder komt dan het opervlak en doe dat bij een duitse wagen
Chilleville zegt
lekker ! de break :D
Citrofiel zegt
@ Chilleville; Tourer dus. Helaas. Wat een rotnaam. Beter was het Break gebleven. :(
VonStroke zegt
De break is prachtig, de sedan net wat minder. Ik heb de nieuwe Laguna gezien, ik dacht dat hij mooi was in break-versie maar dat is hij dus niet. Wat een gedrocht achteraan.
kowalsk zegt
die tourer zeg, wat een afzichtelijke achterlichten. naja, ‘iets anders’ is het in ieder geval wel… verder vind ik die sedan wel netjes, maar hij doet mij te veel denken aan (nee, geen audi!) die lelijke mondeo sedan.
Tombnolz zegt
Wat een ongelooflijke verbetering t.o.v de vorige C5, man wat een grijze muis was dat.
Heb hem op het salon grondig geïnspecteerd en m’n enthousiasme is toch wat gaan luwen. Toch niet zo mooi afgewerkt allemaal en wat me echt niet aanstaat is de “futuristische” instrumentenbord: helemaal niet chic. Jammer.
Ringfan zegt
Gisteren heb ik de C5 voor het eerst in het echt gezien (bij een klant die G# installaties levert aan Citroen).
In het echt is het een nog grotere auto dan de foto’s doen vermoeden…
En MOOI!!!
Citroen is back in a big fuckin’ way!
Dit is een Citroen die leaserijders met een redelijk budget willen hebben… Het blijft tenslotte toch een ego ding dat autorijden…
Ik deel de mening van Tombnolz mbt tot afwerking niet… Wat mij betreft is het VAG kwaliteit…
Maar ik had geen millimeter-meter bij me dus op het echte antwoord zullen we nog even moeten wachten ben ik bang…
Ringfan zegt
@ mezelf: G3 installaties!
markieanta zegt
Dit ding is gewoon een schaamteloze kopie van de 3 serie qua achterkant. Qua voorkant zie ik geen verschil met de huidige C5 overigens. Er zijn vast mensen die hier graag in willen rijden, maar mij niet gezien.
Toms zegt
Kopie van een 3 serie??
Sorry maar ik zie de gelijkenis met een Toyota Avensis echt niet.
Tenzij je de coupe bedoelt en dat zal het wel zijn vermoed ik.
Maar volgens mij heb ik mijn punt hierboven al gemaakt.
Mooi bak. Jammer dat ie zo zwaar en traag is met de standaard motoren. (2-liter benzine en diesel)
D4D D-CAT zegt
@ Toms..
Heb je er al in gereden dan?
Brammm zegt
PRACHTIG
607 zegt
Ik vind het een mooie auto. Maar ik denk dat véél mensen het nog niet doorhebben wat Citroën met deze C5 wilt bereiken.
Kijk, de vorige C5 had algemeen gezien een niet zo geslaagd design (lees : lelijk hok). De commentaar op deze auto was meestal in de aard van ‘lelijk hok’ ‘Geef mij maar Duits design’ enzovoort. Citroën heeft hun auto nu gewoon een overwegend Duits design gegeven om te kijken hoe de mensen nu gaan reageren op de auto. Als ze nu nog zeggen van ‘lelijk hok’ en ‘Geef mij maar een Duitser’ dan weten ze bij Citroën dat het design niks heeft uitgemaakt, en dat die mensen gewoon hun Duitse auto’s kopen omdat er een Duits merklogo op plakt. Dus m.a.w. dat ze hun Duitse wagen alleen maar kopen voor het imago. Daarom ook de reclame van de C5 -> German design, made in France.
Dit is (denk ik) de enige logische verklaring waarom Citroën zo in één keer met een Duits design afkomt.
@ Toms
Ik weet zeker dat je er niet ingereden hebt, want ik heb hem testgereden met de 2.0 HDi en die gaat vlot, mede dankzij het hoge koppel.
607 zegt
oh ja
@ markieanta
3-serie ? Maak jij maar snel een afspraak met de oogarts !! Een 3 serie waar haal je het vandaan ;-p
LJ zegt
de achterkant lijk echt enorm op de achterkant van de Audi A4/A5..:|
marruk zegt
het valt me nu pas op, maar de schouders lijken wel af te lopen?
Op de 3e foto (tellend vanaf het eind van de specs) kun je dat
best duidelijk zien.. Best opvallend vind ik, maar desalniettemin
vind ik het een erg geslaagde bak geworden.
Beetje hoge ronde neus, maar hij imponeert wel.
Zou hem wel hoog op het lijstje zetten, zeker het interieur
is beter dan dat van de Mondeo zo te zien. Wanneer staat ie in de showroom?
marruk zegt
Neus lijkt inderdaad misschien beetje op die van de Mondeo,
maar hey, beter goed gejat dan slecht bedacht (ik noem geen namen,
maar iedereen weet welke recente Fransman ik bedoel..).
Maar ik zie niet waar iedereen die Audi in herkent?
De achterkant van de sedan vind ik beetje klein, en ik kan er geen
Audi A4 of A6 uit halen, en bij de Touring kan ik ook niks vinden..
De ‘achterlichten – logo – achterlichten’-lijn vind ik typisch Citroën,
en zo’n rechthoekige achterruit zit ook niet op de Audi Avant modellen.
Ik vind ‘m strak, glad Duits van voren, maar typisch Citroën van achteren,
met een licht onoverzichtelijk maar wel zakelijk dashboard met mooie
stoelen. Als je er 18 (zal wel veel 17 worden) inch onder gooit,
gaat dit zeker een toppertje worden waar de Mondeo en en Laguna het moeilijk mee gaan krijgen.
@Baloni:
Zwarte materialen heten niet gelijk plastic….
Toms zegt
@D4D en 607
Als de 0-100 in 11,6 seconden gaat dan is dat niet bepaald snel volgens mij.
Maar snel is natuurlijk erg relatief.
Ik heb er inderdaad nog niet in gereden.
607 zegt
@ Toms
Ja ik begrijp wat je bedoelt. 0-100 in 11,6 seconden is traag, maar dat maakt bij deze auto niet uit. Je koopt deze auto toch niet om sprintjes te trekken hé ;-p
Het belangrijkste is dat hij goed herneemt, zodat je niet constant hoeft terug te schakelen en met een koppel van 340Nm is dit geen probleem voor deze Citroën.
Ga anders hem zelf eens test rijden en dan zie je het dat deze wagen vlot rijdt, en dan ben je misschien nog verkocht ook ! En hij is nog redelijk geprijsd ook !
Toms zegt
@607 Ik vind het echt een bijzonder mooie auto dus ik hoop dat die proefrit er nog van gaat komen. Ik rijd nu benzine maar heb in het verleden diesel gereden en ik hou toch wel van koppel. Rijd namelijk een stuk rustiger dan een auto op toeren te moeten houden.
nilo zegt
@607
alle diesels zijn HDiF, geen HDi’s
607 zegt
@ nilo,
Dat weet ik ook dat de HDi’s van de C5 zijn uitgerust met de FAP (ook zoals op mijn 607). En als je over een C5 spreekt in combinatie met een HDi, dan heeft die zowieso een roetfilter (standaard). Je bent een beetje aan het muggenziften hé ;-p
Off topic mode ‘aan’
Ja als ik er over nadenk, PSA heeft nu al een dikke 8 jaar roetfilters beschikbaar op hun HDi’s, terwijl de rest van de constructeurs nog maar max. 2 jaar er mee bezig zijn. In plaats van dat de regering toen 8 jaar geleden subsidies regelde voor auto’s met een roetfilter, komen ze er nu mee af (beperkt dan nog). Je moet je eens afvragen wat voor een onbegrensd getal aan CO2 in die 8 jaar al de lucht is in gegaan ! Ik heb altijd gereden met roetfilter (=meer verbruik) en nooit iets van subsidies gezien. Het zelfde bij LPG, het is gewoon de schoonste brandstof wat je op dit moment GOED kunt verkrijgen, en dan voeren ze LPG taks in, soms begrijp je niet wat hier in België gaande is. Het is gewoon een apenland.
Wat betreft weer over de roetfilter, toch niet zo dom hé die Fransen :-)
! Peugeot – Citroën for life !
Off topic mode ‘uit’
CITRONELLA zegt
er zijn zelfs 19duims te krijgen onder deze bak
heb als vergelijkend gereden met een echte duitser
vw sucks (word je bijna doof in en rammelt gelijk gek)
BMW prachtige motor, maar je zit bijna met je gezicht op de voorruit
A4 rijdt naar’t schijnt wel heel goed (kan ik zelf niet over oordelen heb nog niet in de nieuwe gereden)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Hey, niemand heeft het nog over die bizarre achterruit van de New C5 gehad!
Komt ook niet duidelijk naar voren op deze foto’s, maar tsjekkitout:
http://carzpage.com/wp-content/uploads/2007/10/589281l.jpg
Apart toch? Met die ronding in de kofferklep ook?
Kwam het toevallig tegen, moest ik ff kwijt…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Hier nog beter te zien:
http://4wheelsblog.com/wp-content/articole/october/released/citroen/c5-2/2008-citroen-c5-5.jpg
Citrofiel zegt
Hier is hij nog duidelijker:
Maar oke, dat het bij dit topic nog niet is langsgekomen, betekent niet dat men het niet weet/het niet interessant vindt. Ze moeten toch iets om hem nog een beetje apart te houden, met de Duitse hoofdlijnen. En daarom maar een concave achterruit, net als de C6 en vroeger de CX.
Herke zegt
Zag hem gister bij de dealer staan!
whoei whoei wat is die toch mooi! vooral de achterkant met het achteruit echt super mooi.
Dr Dre zegt
late reactie maar goed,
ik ga een Citroën kopen, na een proefrit in de oude C5 en eentje in de C6 ben ik helemaal verkocht.
Misschien word ik op een dag ook een Citrofiel ;-)
Buys zegt
Even een woordje naar het comentaar van de schrijver van het stukje.
Dat u Citroën niet mooi vindt, oké. Welk merk vindt u spannend, Volkswagen misschien, nou die zijn spannend en exotisch zeg.
De C5 en de Tourer zijn op het moment de mooiste modellen samen met de Ford Mondeo en Audi A4 en 5, en de rijeigenschappen van een Citroën blijven bijzonder, DUS, EAT THIS
Dennis zegt
@Buys: “De C5 en de Tourer zijn op het moment de mooiste modellen samen met de Ford Mondeo en Audi A4 en 5, en de rijeigenschappen van een Citroën blijven bijzonder, DUS, EAT THIS”
Zeker niet begrepen dat smaak heel persoonlijk is?