Vanmiddag is in Brazilë de kwalificatie van de eerste race uit het nieuwe WTCC-seizoen verreden. Het seizoen start met twee races in landen aan de andere kant van de wereld. De eerste race op het circuit van Curitiba in Brazilië, de tweede race is in Mexico. In het WTCC worden normale personenauto’s, die jij en ik kunnen kopen voor de openbare weg, als uitgangspunt gebruikt.
Wat maakt dat toerwagenracen nou zo leuk? Nou, natuurlijk de spanning van het kampioenshap, maar voor mij is het vooral het “close racen…”. Deurkruk aan deurkruk door lange doordraaiers, bumpertjes sneuvelen nog wel eens maar elkaar eraf rossen gebeurt niet zoveel. Wat verder toch wel grappig is, is dat die auto’s zo bij de dealer vandaan lijken te komen en er een handvol druktemakers de hele auto met stickers volgeplakt hebben. De auto’s zijn ook echt voor en deel normale productiewagens….
Natuurlijk mogen bepaalde zaken flink aangepakt worden maar heel veel onderdelen van de auto mogen niet compleet nieuw voor de racewagen zijn. Zo moet er voor de motor een basismotor gebruikt worden die in een normaal productiemodel gebruikt wordt. Het zal je niet verbazen dat de motor natuurlijk door een heleboel finetuning naar een veel hoger niveau getild wordt. De versnellingsbak is wel weer een echte racebak, sequentieel opschakelen zonder te ontkoppelen… ik vind dat bijna een verplicht nummer tegenwoordig. De ophanging van de auto’s is wel weer voor een groot deel standaard spul met andere veren en dempers.
Maar om te zorgen dat de hoge vermogens ook echt op het asfalt terecht komen gebruiken alle auto’s een mechanisch differentieel (met limited slip, ook wel een LSD genoemd;) en dat is bij de auto’s die gebruikt worden niet altijd standaard.
De belangrijkste deelnemers zijn ook dit jaar weer BMW, Seat en Chevrolet, maar James Thompson schijnt ook weer mee te doen met een Honda Accord Euro R.
De races zijn morgen rond een uur of 5 te zien op Eurosport (als je die tenminste doorkrijgt van de lokale kabelaars).
Over de auto’s: SHOCK! Ja hoor, ook hier doet er weer een team met diesels mee. Seat heeft 4 fabrieksauto’s meegenomen en zal met de nieuwe Seat Leon 2.0 TDI FR proberen de titel uit handen van BMW en Chevrolet te houden. De Honda is solo en de Chevrolets lijken meer voor dagsuccessen mee te doen dan echt voor de titel… Maar goed, iedere concurrentie die zich met de tweestrijd gaat bemoeien is meer dan welkom. Zo zien we ook “onze” Tom Coronel terug, weer in de Seat maar dan wel in de benzine auto die vorig jaar om de titel mee kon doen, met als “teammaatje” de privérijder (en belg) Pierre-Yves Corthals. Een andere nederlander is Olivier Tielemans die met de in totaal 7 privérijders om die titel gaat strijden. Altijd leuk, landgenoten in raceklasses volgen.
De dieselmotor van Seat heeft natuurlijk een turbo en levert daarmee aanzienlijk meer koppel en zelfs een fractie meer pk’s dan de meeste auto’s, maar… om het toch een beetje eerlijk te houden hebben de Seat TDI racers een handicap gewicht meegekregen van maar liefst 30kg… Dat lijkt misschien weinig, maar volgens de heren specialisten zal het met name vanwege de slijtage van de banden toch behoorlijk lastig moeten worden voor de Seats. De eerste twee races zullen ze overigens een beetje voordeel voor Seat opleveren want de circuits liggen wat boven zeeniveau en daar hebben motoren met turbo(diesel) minder last van dan de auto’s zonder turbo. Dat blijkt dan ook gelijk als je naar de kwalificatie van de eerste race kijkt…
Hieronder de lijst van de kwalificatie.
1 Yvan MULLER FRA SEAT Leon TDI 1:24.295
2 Rickard RYDELL SWE SEAT Leon TDI 1:24.404
3 Augusto FARFUS BRA BMW 320Si 1:24.482
4 Gabriele TARQUINI ITA SEAT Leon TDI 1:24.527
5 Nicola LARINI ITA Chevrolet Lacetti 1:24.579
6 Jorg MULLER GER BMW 320Si 1:24.659
7 Tiago MONTEIRO POR SEAT Leon TDI 1:24.730
8 Robert HUFF GBR Chevrolet Lacetti 1:24.738
9 Jordi GENE ESP SEAT Leon TDI 1:24.785
10 Tom CORONEL NED SEAT Leon TFSI 1:24.987
11 Alain MENU SUI Chevrolet Lacetti 1:24.993
12 Andy PRIAULX GBR BMW 320Si 1:25.046
13 Felix PORTEIRO ESP BMW 320Si 1:25.166
14 Alessandro ZANARDI ITA BMW 320si 1:25.175
15 P-Y CORTHALS BEL SEAT Leon TFSI 1:25.363
16 Sergio HERNANDEZ ESP BMW 320Si 1:25.721
17 Stefano D’ASTE ITA BMW 320Si 1:25.806
18 Olivier TIELEMANS NED BMW 320Si 1:26.003
19 Franz ENGSTLER GER BMW 320Si 1:26.437
20 Andrey ROMANOV RUS BMW 320Si 1:27.813
21 Ibrahim OKYAY TUR BMW 320Si 1:28.412
De specificaties van de auto’s:
Jimmie zegt
Geen Alfa’s meer :(
Jochem zegt
what about the lada ? :P
Rick dos zegt
Moet SCHOCK! niet SHOCK zijn?
-edit: u roept, wij draaien-
Maar goed, I am rooting for the underdog. Chevrolet dus óf voor de Honda Accord Euro R, maar gezien het feit dat ie er niet tussenstaat kan ik concluderen dat ie toch niet meedoet?
Rick dos zegt
Vader Abraham en het Smurfenlied!
…..I’m waiting!…… :) :P
-edit: vooruit dan maar, omdat het zaterdagavond is-
http://www.youtube.com/watch?v=Z3Pl7Oa8BtY
w0o0dy zegt
@Rick dos: ik weet ook niet waar James Thompson is gebleven…. hij staat wel op de lijst van inschrijvingen voor dit jaar…. Misschien z’n vlucht naar Brazilië gemist? ;)
dekster zegt
Zijn die Seats front,rear of allwheel drive?
(heb zonet gekeken naar de kwalificatie, altijd beu als je de rijders niet kant want ze zien er allemaal hetzelfde uit)
w0o0dy zegt
@Dekster: zowel de tfsi Seat als de nieuwe TDI zijn voorwielaangedreven. Dat is ook gelijk het grootste nadeel voor de tdi’s…. naast het hogere gewicht zorgt ook dat enorme koppel vast voor flinke bandenslijtage ….. dus ze gaan hard…. maar we moeten nog afwachten hoe lang ze het volhouden qua grip.
Dennis zegt
@Rick dos: Zoals ik al zei… U roept, wij draaien… ;)
Rick dos zegt
@Dennis
LOL :lol: Thanks man! ;)
@wOoOdy
Underdogs hebben in eerste instantie veel tegenslag om uiteindelijk kampioen te worden.;)
Alfaxa zegt
Er doen ook 2 Lada’s 110 mee en 1 van die 2 reed een Nederlander. Alleen die moeten nog goed gekeurd worden.
w0o0dy zegt
@Alfaxa: Daarvan kan ik niets terugvinden op de site van de Fia over het WTCC. Geen inschrijving tot nu toe dus…. weet je zeker dat je je niet vergist?
@Rick dos: heb je de specs van die Chevrolet motor gezien? Not bad at all! De Honda rules trouwens op dat vlak en kijkend naar de specs heeft de BMW de minst sterke motor….. who would have thought?
Knorrit zegt
Waarom noemen ze het eigenlijk een TFSI bij de benzine Leon? Het is toch geen turbomotor? Of is dat om marketingtechnische redenen?
Anyway, ik vind het jammer dat Alfa Romeo helemaal pleite is uit het kampioenschap. Ik vond het juist dáárom leuk om er naar te kijken.
Joe zegt
Meh, voorwielaandrijvers. Hoe vooruitstrevend ze ook opeens waren in de jaren ’50 en ’60 (en daarna), op een circuit horen ze (met uitzondering van de Civic R) gewoon niet thuis als je het mij vraagt. Hoewel het als een coureur besturen van die onderstuurders nog wel een aardige klus kan zijn, verkies ik motorische kracht op de achterste wielen.
En als je het helemaal goed wil doen, leg je de motor natuurlijk ook in het midden :p Hoewel dat met gewone productiemodellen wel erg lastig wordt.
SyriX zegt
BWM doet 278pk bij 8500 en SEAT doet 280pk bij 4000?? wtf?
Knorrit zegt
@SyriX:
Dat komt omdat de motor van de Seat een TDI is… (diesel).
Armbijter zegt
N technology rijdt de 1e ronde niet mee omdat ze zich meer aandacht willen richten op de verdere ontwikkeling van de Honda.
En de Lada zou pas de 3e ronde meerrijden. allemaal volgens rtl gp. Of dit klopt weet ik niet want de Lada staat op de wtcc site niet bij de entry list
Ben wel beniuwd wat de Honda gaat doen. Ik hoop dat ie het veld flink zal verassen.
Bramzel zegt
N Technology haalt misschien Mexico ook niet, de wagen is nog niet klaar. Eerder testwerk werd gedaan met een wagen uit 2006.
Die Lada’s zijn inderdaad aangekondigd ja, met Shapalov en de nederlander Jaap van Lagen. De wagens worden ingezet door Russian Bears, wat gevestigd is in Franeker. De wagens worden momenteel opgebouwd en worden vanaf Valencia ingezet. Nieuwsbericht staat ook gewoon op de site: http://www.fiawtcc.com/fiawtcc/sport_sto1487641.shtml
Mr. Marteen zegt
Alle auto’s meer dan 100 pk extra in het vooronder dan de normale productiemodellen…. dit moet perspectief bieden voor de tunerts.
Apache zegt
En volvo dan? http://www.autoblog.nl/archive/2007/07/20/volvo-s60-wtcc-op-bioethanol-e85
rvo zegt
ik neem aan dat de maximale cilinderinhoud 2000cc is?
w0o0dy zegt
@rvo: ja idd maximaal 2000cc en geen turbo’s (behalve voor de diesels)
@Knorrit: dat is idd marketing, al is de Seat Leon TFSI racer wel gebaseerd op de TFSI productieauto.
@Joe: de Seats waren vorig jaar vooral goed in(en uit) de bochten maar kwamen vermogen tekort op bepaalde banen (de “oude” auto heeft dan ook “maar 260pk”). In feite was de wegligging van de Seat met voorwielaandrijving dus beter dan de BMW met achterwielaandrijving…. nou kan dat met meer zaken te maken hebben dan alleen met de aandrijving. Daarom kun je niet zomaar stellen dat het één of het ander superieur is… In theorie heeft achterwielaandrijving zeker voordelen en ik vind het ook leuker…. maar da’s weer een heel andere discussie ;)
Rick dos zegt
@w0o0dy
Let op mijn woorden! Chevrolet wordt kampioen! Of Honda. Kan natuurlijk ook wel SEAT zijn. Misschien BMW… Maar goed, één van die vier in ieder geval!
jvvv zegt
Sorry, maar WTCC is gewoonweg SAAI. Er zijn maar 3 merken… Als nu al die constructeurs eens een deftig kampioenschap organiseren ipv allen hun eigen ding te hebben (cliocup, yariscup, dacia…)
Nee, WTCC is niet de moeite om te kijken!
Alfaxa zegt
@w0o0dy
Stond in de laatste autovisie en je kan het zien op deze site.
http://www.autosportnews.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=3868&Itemid=2
golfgti zegt
Vind het altijd wel mooi om te zien dat de meeste auto’s ongeveer even snel zijn en dat het vaak strak achter elkaar en naast elkaar rijden, dus inhalen etc is best moeilijk, want die circuits zijn vaak niet heel breed (straatcircuits)
In theorie zouden de seat diesels het snelste zijn, meeste vermogen en koppel bij laagste toeren. Meeste benzine auto’s leveren topvermogen pas bij +- 6000 rpm of hoger. Diesels al bij 2500 rpm, maar je weet niet hoelang de powerband is van zo’n blok.
Nick zegt
2000 cc in de TDI en TFSI?
Ze bedoelen vast 1984 cc (TFSI) en 1968 cc (TDI).
Mr.Abarth zegt
De Alfa’s doen idd niet meer mee. Al een paar seizoen gingen er geruchten dat ze uit het WTCC zouden stappen, om zich met de 8C in Amerika op races te storten.
Dat ze in Amerika willen gaan racen, vind ik erg vaag. Daar kennen ze voornamelijk ovalracing. Beetje rondjes rijden, dat is niets voor Alfa Romeo.
Het N-Technology team dat nu met een Honda meedoet, deed al een paar jaar als semi-fabrieksteam mee. Niet puur fabrieksteam, maar ook niet helemaal op zichzelf aangewezen.
De Alfa 156 deed al een kleine 10 (!) jaar mee en als je kijkt naar met name de prestaties van James Thompson, moeten de andere merken zich schamen.
BMW had spiksplinternieuwe auto’s/motoren, Seat was vrij nieuw en ze hadden grote moeite de Alfa’s achter zich te houden!
Waarom Alfa dan niet met de 159 in het WTCC gestapt is, snap ik ook niet.
Het WTCC is idd close racing, sportief en erg spannend. Niet 1 rijder die het altijd maar wint, maar kansen voor iedereen.
Dit seizoen is het idd niet spannend meer: 11 BMW’s (hoezo, grote kans voor een merk overwinning??), 7 Seats en 3 Chevrolets.
Verderop komt N-Technology nog met 1 Honda en het Lada team.
Ik vond het altijd al oneerlijk verdeeld: neem zoveel mogelijk auto’s van 1 merk en verdeel het over een paar teams. Grote kans dat je een merk overwinning scoort, want de meesten zijn linksom of rechtsom toch aan de fabriek verbonden.
Ik hoop dat Tommetje het goed doet en dat James Thompson maar mag winnen (al heb ik niets met Honda, puur om de rijder!).
w0o0dy zegt
@Nick: de gegevens heb ik van de site van de Fia…. daar staat 2000cc. Misschien is er door bijv. andere zuigers( of drijfsstangen) te gebruiken een andere inhoud gerealiseerd?
Ca.dil zegt
Duidelijk, de diesel Seat gaat winnen, evenveel peekaa en veel meer koppel, en zoals we weten, koppel is belangrijk.
dekster zegt
Ja, maar tijdens racen is dat een beetje anders. Bij een raceauto moet het totaalplaatje werken.
Die seat zal op circuits met veel rechte stukken de bovenhand halen, maar in de bochtensectors is de BMW duidelijk sneller. Dus op een bochtig circuit zal die BMW dan weer sneller zijn.
P.S.De bmw heeft trouwens de snelste warmupronde gereden.
K-Kalkan zegt
damn, en dan doet mijn tv het niet meer :(
maar het is idd jammer dat BMW zoveel auto’s heeft en niet eerlijk is verdeeld. ik had bijv. ook liever een peugeot en alle andere merken gezien, van elke merk 2 auto’s!
dat zou pas leuk zijn :D
jaa, ik ga later in het bestuur van WTCC :P
Bramzel zegt
@ Mr. Abarth: N-Technology heeft een haalbaarheids studie gedaan op de 159 voor Alfa Romeo, en daaruit bleek dat de auto te zwaar was en het te lastig was om hem op een competatief gewicht te krijgen. Vervolgens heeft men naar de 147 gekeken, maar uiteindelijk trok Alfa zich terug uit het gebeuren.
Over de prestaties van de Alfa en dat andere fabrikanten zich moeten schamen: vergeet niet dat de WTCC organisatie de autos actief gelijktrekt door middel van compensaties en gewichtsregelingen. Op die manier kunnen die wagens dus gelijkgetrokken worden en blijft het veld dicht bij elkaar. Hier heeft Alfa zeker voordeel van gehad. Overigens ben ik het wel met je eens dat N-Technology en James Thompson een dijk van een prestatie hebben neergezet afgelopen jaar, door met nog niet de helft van de middelen van de grote teams diezelfde teams het toch verdraaid lastig te maken.
@ Ca.dil: zo duidelijk is dat niet. De Seat is snel over een kort rondje, maar door het extra gewicht op de voorwielen door die dieselmotor hebben ze over een raceafstand grote problemen met de slijtage op de banden voor.
w0o0dy zegt
@dekster: vorig jaar moesten de seats het juist van de bochten hebben. Dus of de bmw’s sneller zijn in de bochten dat is verse van zeker. Het extra gewicht zal de grootste handicap zijn voor de seats omdat de banden er dan snel aan gaan.
Trabbi zegt
Weer een hoop antwoorden waaruit duidelijk blijkt dat jullie er niks van kennen. De gepubliceerde waarden zijn piekwaarden, zowel voor het vermogen als het koppel. Daarom is de BMW motor niet zowiezo de minst sterke motor van het veld. Misschien piekt die minder hoog, maar heeft daarbuiten wel een hoger vermogen/koppel dan de anderen bij gelijk toerental.
Ook wat de Seat dieselmotor betreft: die heeft totaal andere versnellingsbakverhoudingen nodig om zijn hoog koppel bij lage toerentallen ook in gelijke snelheden/acceleraties om te zetten, de enige manier waarop je kan vergelijken is het koppel aan de wielen langseen te leggen.
Maar zover hadden jullie cijferjunkies nog niet gedacht éh.
Dennis A. zegt
live op http://www.fiawtcc.com en Eurosport:
Curitiba
> 13:00 : Warm Up
> 17:15 : Race 1
> 20:15 : Race 2
IlCuoreSportivo zegt
Als alfa helemaal niet meer meedoet denk ik niet dat ik nog ga kijken :(
Misschien volgend jaar met de verlichte 159???
w0o0dy zegt
@trabbi: door je manier van schrijven heb ik weinig behoefte op je schrijfsel in te gaan. Ik wil wel zeggen; lees de volgende keer eens wat beter.
Bramzel zegt
@trabbi: Ik zou nog arroganter posten, dan ziet iedereen hoe goed je bent…
w0o0dy zegt
Eerste 1,2 is binnen voor Seat en de verwachtingen zijn uitgekomen. Qua absolute snelheid is de Leon tdi wel het snelst alleen kunnen ze dat tempo maar zeer beperkt volhouden. De BMW’s waren na een aantal ronden duidelijk sneller alleen kwam power te kort om de Seats in te halen.
Race 2 is vanavond om 20:00 te zien.
dekster zegt
Heb het ook gezien, die Braziliaan in de bmw had ook wel geluk dat de SC buiten kwam en zo onder de vleugel van de 3e seat kon geraken…
w0o0dy zegt
het strafgewicht wordt dit jaar volgens een tamelijk ingewikkeld systeem bepaald. De resultaten van een weekend bepalen het strafgewicht voor het volgende weekend. Daarbij bepaalt ook de stand van het kampioenschap het strafgewicht maar het maximum strafgewicht is 70kg.
Rick dos zegt
Het moge duidelijk zijn dat BMW op een bochtig circuit zal domineren.
Maar daarna is het over met de pret want Chevrolet komt eraan.
willemseles zegt
Voor Thompson deed Farfus het geraffineerd snel met de 156.
Genot om naar te kijken.
Sorry, maar vind er ook niets meer aan met slechts 3 merken, waarbij BMW (met de meeste wagens op de baan) automatisch de constructeurstitel binnenhaalt en ‘vreemd’ genoeg die ene Honda niet ?
Diesels horen niet op een circuit thuis. Motoren op racebanen horen hoge toeren te maken met inherent geluid mi.
Op lpg-G3 mag van mij ook, dat vind ik een interessanter (en milieu vriendelijker) vergelijk met benzine opponenten.
DTM en WTCC doet me niets meer tegenwoordig, helaas.
Bramzel zegt
Voor de constructeurs titel maakt het niks uit hoeveel wagens ze op de baan hebben, alleen de eerste 2 wagens scoren maar voor het constructeursklassement. Overigens hebben Seat en BMW beiden 5 wagens rijden, dus ook die vlieger gaat niet op.
Mr.Abarth zegt
@Bramzel: http://www.fiawtcc.com/fiawtcc/entry-list/2008/entrylistmotor.shtml
Daar tel ik toch duidelijk 11 BMW en 7 Seat rijders staan..
Misschien een paar reserverijders? Maar het is wel minder verdeeld. Net als in de jaren ’90 toen Mercedes het DTM domineerde, totdat (oa) Alfa Romeo werd gevraagd mee te doen om het spannender te maken.
Iedereen reed in een Mercedes, dus zeer voorspelbaar. Toen de Alfa’s de Mercedessen inpakte, werd er alles aan gedaan om hen het leven zuur te maken.
Alle regels werden zo gemaakt, dat de Alfa’s gestraft werden. Toen is Alfa uit het DTM gestapt. Jammer, maar helaas. Gelukkig kwam het WTCC er, waarin de strijd nog heviger was.
DTM is nu m.i. iets voor de grote fabrikanten: veel geld erin pompen en auto’s die nauwelijks meer lijken op de normale productieversies.
w0o0dy zegt
Farfus is in de eerste race van de eerste ronde achteraf gediskwalificeerd omdat (ondanks door het stof en de rotzooi rijden aan het eind van de race) de auto aan de voorkant een stukje te laag was… jaja, tikken uitdelen, mekkeren dat het allemaal niet eerlijk is en zelf met auto’s rijden die niet aan de regelementen voldoen…. BMW voelt nattigheid.