We voorspelden ruim twee jaar terug al dat er een oliegestookte TT zou komen en herinnerde je hier eind vorig jaar nog even aan. Afgelopen nacht werd het dan eindelijk officieel. Er is straks een 170 pk sterk 2.0 TDI blok leverbaar in de TT. En die krijgt de poëtische naam TT TDI mee.
Het stevige koppel van 350 Nm zorgt er voor dat je niet voor l*l staat bij het stoplicht, want het standaardsprintje van 0 tot 100 km/u raffelt de TDI in 7,5 seconden af en stopt pas met accelereren wanneer de naald 226 km/u aanwijst. De quattro uitvoering zit een tiende seconde later aan de 100 km/u. De TT Roadster trekt in 7,7 seconden naar de 100 km/u en houdt het bij een topsnelheid van 223 km/h. Het gemiddelde verbruik is 5,3 liter op 100 km, dat schijnen diesel liefhebbers altijd erg belangrijk te vinden.
Gaat deze auto er voor zorgen dat diesels eindelijk geaccepteerd worden in een kappersauto?
Voor de liefhebbers een lekkere lange lap persbericht:
Kracht en efficiency komen samen in de Audi TT 2.0 TDI
Audi TT 2.0 TDI wereldprimeur in GenèveLeusden, 27 februari 2008 – Audi toont op de Autosalon van Genève naast de nieuwe A4 Avant nóg een belangrijke wereldprimeur: de Audi TT met 2.0 TDI dieselmotor. De marktintroductie van de Audi TT 2.0 TDI staat dit najaar gepland. De 78ste Internationale Autosalon van Genève vindt plaats van 6 tot en met 16 maart.
Vanzelfsprekend hebben de Audi TT Coupé 2.0 TDI quattro en Audi TT Roadster 2.0 TDI quattro alle eigenschappen die de Audi TT hebben gemaakt tot de norm in zijn segment. Dat de Audi TT als eerste in zijn klasse kan worden uitgerust met een dieselmotor is ook niet meer dan logisch. De indrukwekkende zegereeks van de Audi R10 TDI tijdens de 24 Uur van Le Mans vormt het overtuigende bewijs dat een sportauto en een dieselmotor een winnende combinatie kunnen zijn.
Pure sportiviteit
Net als de twee benzineversies staan ook de Audi TT Coupé 2.0 TDI quattro en de Audi TT Roadster 2.0 TDI quattro voor pure sportiviteit en een opwindende rijervaring.
Onder de motorkap van zowel de Coupé- als de Roadster-versie levert de 2.0 TDI dieselmotor een vermogen van 125 kW (170 pk). Indrukwekkend is ook het maximumkoppel van 350 Nm, dat beschikbaar is tussen 1.750 en 2.500 t/min. Door toepassing van de modernste dieseltechnologie, met onder meer piëzo-injectoren, heeft de dieselkrachtbron hetzelfde levendige aanspreekgedrag als de twee benzinemotoren die Audi voor de TT in petto heeft. De Audi TT 2.0 TDI is standaard voorzien van een roetfilter. Voor een trefzekere overbrenging van het vermogen beschikt de bestuurder bovendien over een handgeschakelde zesversnellingsbak, terwijl beide uitvoeringen vanwege het hoge koppel standaard zijn uitgerust met quattro vierwielaandrijving.Uitgekiende koppeling tussen kracht en techniek
Door de uitgekiende koppeling tussen kracht en techniek blijft de dynamiek die de Audi TT kenmerkt, gegarandeerd. Voor de Audi TT Coupé 2.0 TDI quattro vertaalt zich dat bijvoorbeeld in een sprint van 0 tot 100 km/h in slechts 7,5 seconden en een topsnelheid van 226 km/h. Voor de Roadster is dat respectievelijk 7,7 seconden en 223 km/h. Dankzij de koppelsterke motor tonen beide ook tijdens tussenacceleraties hun sportieve gezicht. Ondanks de aansprekende cijfers blijft het brandstofverbruik beperkt tot een voor dit segment uniek lage 5,3 liter per 100 kilometer. Voor de Roadster is dat 5,5 l/100 km.Audi magnetic ride
In technisch opzicht zijn de Audi TT Coupé 2.0 TDI quattro en Audi TT Roadster 2.0 TDI quattro identiek aan de uitvoeringen met benzinemotor. Dat betekent onder meer dat beide dieselvarianten beschikken over hetzelfde sportonderstel en het stabiliseringsprogramma ESP. Optioneel is ook het uitgekiende dempingsysteem Audi magnetic ride beschikbaar, waarmee de bestuurder kan kiezen voor een sportievere afstelling van de schokdempers.Sportief elegant interieur
Uiterlijk zijn beide nieuwkomers herkenbaar aan de 16-inch wielen van gegoten aluminium, terwijl aluminium accenten en een met nappaleer bekleed sportstuur het eigentijds vormgegeven interieur een sportief elegant karakter geven. Met een uitgebreide reeks opties – onder meer elektrisch verstelbare stoelen, dynamische bochtverlichting en audio- en navigatiesystemen van de nieuwste generatie – kan de eigenaar zijn TT volledig afstemmen op zijn persoonlijke smaak.
Nelis zegt
Moah, ik denk wel dat er (veel) diesels rijders zijn die er één zouden willen rijden!!
Rossi zegt
170 PK is niet mis in zo’n licht wagentje!
206 quicksilver zegt
Dan toch maar kapper worden?
FabianVTR16V zegt
Er is genoeg markt voor lijkt mij !
Jammer genoeg lees ik nergens iets over een combinatie met DSG (audi S-tronic)
Deze motor verdient gewoon zo’n bak is mijn mening !
Predatorfish zegt
Het lijkt me nogal weinig, die 170 pk. Zo’n TT weegt toch bijna 1400kg. Het lijkt me echt sterk dat je daar snelle 0-100 tijden mee krijgt. Een A3 is lichter en doet er met hetzelfde motorvermogen 8.2 seconde over. Tuurlijk kan Audi de bakverhoudingen wat gewijzigd hebben, maar dan vraag ik me nog af of de opgegeven tijd reeel is. Deze motor lijkt me echt niet TT waardig, dan moet het wel richting de 200PK, al zullen de tussenacceleraties wel prima zijn.
tt zegt
ze hebben in ieder geval lang genoeg gewacht.. en zoals anderen al zeiden: hier is een markt voor…
Rutger zegt
Dit is dus de eerste 170pk 2.0TDI met commonrail? Huidige 170pk is toch nog PD-techniek?
tt zegt
ze hebben in ieder geval lang genoeg gewacht.. en zoals anderen al zeiden: hier is een markt voor…
We spijtig dat er op autoblog niets te vinden is over de R4 die nu bevestigd is voor 2011 ….
Jesper zegt
de tijd dat de TT als kappersbak door het leven ging is volgens mij allang vboorbij hoor robbie, of kan het zo zijn dat je lichtelijk jaloers bent op je buurman die als kapper een TT-tje van de zaak heeft :D
Cooper S zegt
Dit is een diesel te ver voor mij…..
G. Bert zegt
Eigenlijk vind ik dat de nieuwe TT en de Z4 een stuk agressiever en mannelijker ogen dan hun voorgangers, en zich de kritiek van kappersbak / vrouwenauto terdege hebben aangetrokken en in het nieuwe design hebben verwerkt. Of is het hier zo dat als een model eenmaal dat predicaat heeft gekregen, het er nooit meer af komt?
Nico zegt
170pk in zo’n “sportwagen”? stelt toch niks voor joh, dan liever een bmw 120d
arodin zegt
Chippen naar 200 pk en een DSG bak erop en je komt een heel eind lijkt me.
Klassiekerrally zegt
Koppel is hier ’t toverwoord. Maar TT TDI klinkt wel alsof je sto to to tottert… ;)
VS zegt
“De quattro uitvoering zit een tiende seconde later aan de 100 km/u.” Hoezo, volgens het persbericht wordt er vanwege het koppel alleen een quattro aangeboden?
eMilt zegt
@Rutger: Dit is de eerste 2.0 TDI common rail met 170 pk. Voorheen was dat maximaal 144 pk. De 2.0 TDI’s met 140 pk en de 170 pk die nu o.a. geleverd worden in de Passat en A3 zijn inderdaad nog pompverstuivers. De nieuwe A4 zal ook wel snel leverbaar worden met deze nieuwe commonrail met 170 pk (nu alleen de 144 pk common rail). Ik verwacht dat de gefacelifte A6 (Mei 2008) ook wel standaard deze 170 pk common rail gaat krijgen als je de 2.0 TDI kiest.
Wel grappig dat de eerste TT ooit geïntroduceerd werd met een 1.8T benzine motor met 150 pk (later 180 pk en meer) en dat we nu met een diesel op hetzelfde prestatieniveau zitten (alhoewel het koppel met een diesel natuurlijk veel hoger is).
Stephan zegt
Dat laatste is niet helemaal waar he. Een gechipte 180 pk versie van de 1.8t (vorige tt) heeft ook 335 Nm aan koppel.
Sutan Hondema zegt
Ik geloof Audi sowiezo niet qua opgegeven acceleratietijden!! trouwens ook niet qua opgegeven bereik.
Bij (bijna) alle testen die ik lees in de verschillende bladen klopt er nooit ene moer van wat ze opgeven…
tss68nl zegt
@Predatorfish
Piekvermogen wil helemaal niets zeggen over het daadwerkelijke vermogen van de auto in een sprint. Kan best dat deze diesel zo’n volle vermogenscurve heeft, dat hij daadwerkelijk sneller is dan een lichtere A3 met hetzelfde piekvermogen.
Ik vind het al lang tijd worden om het vermogen van een auto in oppervlakte onder de vermogensgrafiek aan te duiden, ipv enkel de piek te meten.
rgseidl zegt
@ rutger –
Audi gebruikt al heel lang CR, het is zustermerk VW dat nu pas van PD technologie aftstapt (met de Tiguan TDi).
Mikeee zegt
Ik zou er wel eentje willen iig.
Relatief licht, genoeg power, gunstig verbruik, mooi design, jammie jammie!
One TT TDI to go please!
Heyhuub zegt
@predatorfish en tss68nl
Hoe komen jullie erbij dat de A3 lichter is dan de TT?
Audi A3 2.0 TFSI – 1320kg
Audi TT 2.0 TFSI – 1260kg
Audi A3 3.2 quattro – 1495kg
Audi TT 3.2 quattro – 1410kg
Gezien de 170pk A3 TDI 1340kg weegt, zal de TT TDI wel rond de 1280kg wegen.
De TT is namelijk 50% aluminium
Volvo_440_turbo zegt
Zijn er ook gegevens bekend ivm het olieverbruik?
Een oudere collega van mij rijdt met een A6 2.0 TDI, mooie wagens trouwens, helaas, na 5000 a 6000 km moet ie olie bijkappen. Het is nochtans een rustige chauffeur.
Idem dito voor de lease A4 TDI van mijn broer…
b0z4 zegt
Is deze TDI nu Commonrail of Pompverstuiver ?? Zou wel zonde zijn als het Pomp was.
Nick zegt
Pompverstuivers zijn in mijn ogen nog steeds beter voor de prestaties ondanks de lagere werkdruk.
Helaas is het wel slechter voor het milieu en de sound.
Stijn zegt
@Predatorfish
Met de 2.0TFSI weegt de TT amper 1280kg; 40 minder dan de A3 met dezelfde motor. Niet vergeten dat de TT gedeeltelijk uit aluminium is opgetrokken (de voorkant) om een laag gewicht en gunstige gewichtsverdeling te bekomen. Owkey een diesel hoort natuurlijk niet in een dergelijke wagen thuis…
Rutger zegt
@rgs, Viercilinder diesels waren altijd PD. De nieuwe 2.0TDI 143pk was de eerste viercilinder met CR.
Stephan zegt
“Piekvermogen wil helemaal niets zeggen over het daadwerkelijke vermogen van de auto in een sprint. ”
Wel dus he!!! Bij gelijkblijvende factoren als: gewicht(sverdeling), aangedreven wielen, bakverhouding en grip is een auto met hoger piekvermogen altijd sneller qua acceleratie (dit heeft natuurlijk een uiterste, 500 pk op de voorwielen of 550 zal namelijk weinig uitmaken)
Wouter zegt
@Stephan
Lijkt mij ook ja.
Mijn auto gaat ook pieken na 6200 rpm en reken maar dat je dat voelt in de acceleratie!
looneytune zegt
Ik vind die diesels in een coupé maar niks , in een cabrio al helemaal niet !
Prestatie’s zijn best ok , maar het geluid kan niet tegen een benzine blok op en daar koop je zo’n auto toch ook een beetje voor?
@ nico 170Pk in een TT dan liever een 120D?
zijn 2 hele andere auto’s he en daarnaast neem ik aan dat jij niet heel veel meer of minder dan 170Pk hebt in je auto ?
Audi TT is wat sneller dan een A3 of Golf omdat dit een aerodynamische 2 zits coupé is waar je amper een tas in kan zetten terwijl een A3/Golf gewoon auto’s voor 5 personen + wat bagage zijn waar een soms een flink blok inhangt….
R32 DSG trekt ook minder snel op dan een TT DSG…maja in een golf kan je 4 meisjes meenemen en in een TT maar 1 dus dan is de keus snel gemaakt toch ? :D
Volvo_440_turbo zegt
Mijn vorige Mazda ditd had 95% van zijn maximumvermogen op 3000 tr/min, de vermogenskromme bleef ‘vlak’ tot een 4500 tr/min, met een klein verwaarloosbaar piekje aldaar. Op een geijkte testbank gemeten.
Ik heb meermaals gesprint tegen een vriend met een civic die lichter was én 15 pk meer had, nl een 105 pk benzine tegen 90pk met mijn dieseltje.
Steeds was ik een fractie sneller.
Terwijl ik toch naar de 100km/h toe een keer extra moest schakelen. Wat weer in mijn nadeel was?
Dus opgesomd: zijn auto was 100 kilo lichter, ik moest vaker schakelen en hij had meer pk’s.
Dus ik was drie keer benadeeld.
Dus believe me, piekvermogen zegt niks… na ongeveer 150 a 200 wagens getest te hebben, ben de tel al kwijt, kan ik het wel weten…
Btw, toen ik later mijn powerbox had, boostcontroller enz, had ik maar iets meer pk’s als hem maar wel véél meer koppel. Wel, toen kon hij helemaal niet meer volgen…
Stephan zegt
Je vergelijkt nu 2 verschillende auto’s he, dus van gelijkblijven omstandigheden is alles behalve sprake he. Jouw meting zegt dan ook niet meer dan dat jij sneller op de 100 zat dan die civic, maar meer niet.
Volvo_440_turbo zegt
We hebben ook tot illegale snelheden gesprint hoor,inclusief hernemingen, geen nood. Maar dat hang ik hier liever niet aan de grote klok.
Volgens jou theorie zou hij dan sneller geweest zijn. Maar dit was gewoon niet zo. Ondanks zijn hoger piekvermogen, lichter gewicht en minder schakelen dus minder reactietijdverlies, was ie ietsepietsie trager omdat het moteurke gewoon te weinig ‘inhoud’ had… met een piekerige motor ben je gewoon ‘niets’…
Nu, er zijn wel andere voorbeelden bekend die jou theorie wel staven, ooit dat filmpje gezien van de BMW 330D met chip vs een 330i?
danny zegt
waarom verbieden ze die stinkdiesels niet, verschrikkelijk
diesel hoort thuis in een vrachtwagen of om uw huis mee te verwarmen
Windhoos zegt
FabianVTR16V schrijft,
27 February 2008 om 9:39
Er is genoeg markt voor lijkt mij !
Jammer genoeg lees ik nergens iets over een combinatie met DSG (audi S-tronic)
Deze motor verdient gewoon zo’n bak is mijn mening !
—————————————————
Dat komt doordat deze TT 2.0 TDI alleente verkrijgen is met een handmatige bak.
Tommy zegt
Dit is idd de nieuwe common-rail. Jammer van de pompverstuiver, die is een stuk geavanceerder, alleen het geluid, de roet en het bijterige gedrag wordt jammer genoeg niet altijd gewardeerd. hmm.. deze heeft dus ook pïezo injectoren net zo als de 170 pk pompverstuiver. Dat is nooit verkeerd!
SimonMc zegt
@Volvo_440_turbo : KUCH*Turbo*KUCH
Jerudo zegt
@ looneytune
“maja in een golf kan je 4 meisjes meenemen en in een TT maar 1 dus dan is de keus snel gemaakt toch ?”
Heb toch liever maar 1 keer gezaag aan m’n kop dan 4 keer omdat ik te snel rijd. Een TT dus! ;-)
Onehp zegt
De tiguan is de eerste VAG 4cil TDI met CR (140 en 170), tot dan waren alle 4cil tdi van VW en Audi PD motoren. De nieuwe A4 is de eerste Audi met CR.
Verwarring komt misschien omdat piëzo injectoren verwisseld worden met CR, zijn dus 2 verschillende zaken.
w0o0dy zegt
@Stephan & Wouter: Piekvermogen alleen zegt niets over de snelheid van een auto. Hang een 1000cc motorfiets motor (140pk?) in een relatief kleine auto van rond de 1000kg. Je zult zien dat die auto zonder aanpassingen aan de versnellingsbakverhoudingen niet vlot van de plek komt… Waarom? Omdat zo’n motor veel toeren nodig heeft om het vermogen te leveren. Bij lager toeren gebeurt er weinig en is het koppel niet eens genoeg om de auto vlot van de plek te krijgen.
De koppelkromme zegt veel meer over de prestaties van een auto, het hoge vermogen is namelijk alleen beschikbaar bij het hoge toerental. Een goede koppelkromme geeft in feite aan dat de motor ook bij lagere toeren veel kracht levert, maar door een laag maximum toerental lijkt het piekvermogen laag….
Overigens is het wel vaak zo dat een benzine-motor in combinatie met andere versnellingsbak verhoudingen met een hoger piekvermogen ook sneller is…. maar dat komt niet door de piek maar door de pk’s die lager in de toeren al beschikbaar zijn…. en om te weten of dat zo is moet je in feite kijken naar… de koppelkromme!
Kort gezegd: als we een auto met een (turbo)diesel en een benzine motor met hetzelfde piekvermogen en dezelfde versnellingsnbak verhoudingen uitrusten en de diesel heeft een beter koppel bij lagere toeren…. dan is in die vergelijking de diesel is sneller. Rommel je met de versnellingsbak verhoudingen dan wordt het een heel ander verhaal maar dan kan ook het vermogen dat gemeten wordt wijzigen… zonder dat er iets aan de motor gewijzigd is.
lincoln zegt
@wOoOdy .. hoe vaak ga je dat nog uitleggen ??
en waarom word je niet gewoon techinisch adviseur bij autoblog.nl ??
w0o0dy zegt
@Lincoln: misschien moeten we er een speciale pagina voor schrijven…. dan kun je simpelweg een linkje plakken…..
Ik ben wel gevraagd voor een vast “techniek door en voor niet-techneuten” item, maar als ik dat goed wil doen kost het erg veel tijd omdat ik veel moet (uit)zoeken, lezen, vergelijken, controleren…. ik ben namelijk niet technisch onderlegt.
tss68nl zegt
@Stephan
Jammer maar helaas, die vlieger gaat niet op. Als voorbeeld (overdreven situatie om het concept duidelijk te maken):
Motor 1 heeft een piekvermogen van 150 pk, waarbij 1000-5000 toeren 50 PK, en 5000-6000 de piek van 150 PK.
Motor 2 heeft een piekvermogen van 100 PK, waarbij 1000-5000 toeren 80 PK, en tussen 5000-6000 de piek van 100 PK.
Ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat de 100 PK motor sneller accelereert, omdat deze in een groter toerbereik meer vermogen kan leveren.
Wat het piekvermogen je wel levert, is een hogere topsnelheid, al duurt het wel langer om die te bereiken.
wOoOdy heeft gelijk met zijn verhaal. Ook de vergelijking diesel/benzine met hetzelfde piekvermogen is een vaak gevoerde discussie, en is zelfs aan doorgewinterde autofanaten vaak moeilijk uit te leggen omdat de vuistregel Benzine > Diesel er nu eenmaal in gestampt is.
Overigens, het veranderen van de versnellingsbak verhoudingen heeft op iedere motor het zelfde effect. D.w.z. dat als je twee vergelijkbare motoren hebt, en je past de verhoudingen verhoudingsgewijs hetzelfde aan, dat ze ook ongeveer dezelfde acceleratie of snelheidswinst halen. Echter, maak je de acceleratie sneller, dan wordt de topsnelheid lager en andersom. Het is dus altijd een afweging tussen die twee. Wil je geen 200 kunnen rijden met je 1.9 TDI, dan kan je de versnellingen korter maken of de eindoverbrenging aanpassen, en zal je sneller kunnen accelereren.
Ik ben zelf wel technisch onderlegd, ook al werk ik niet binnen de autobranche, en zou je wel kunnen helpen met een artikel over bijvoorbeeld koppelkrommen, en het vergelijk tussen 2 gangbare diesel/benzine motoren.
Trevor zegt
Nu nog even wachten tot de “chippies” beschikbaar zijn voor de CR-diesels. Die “oude” pompverstuiver(170 pk TDI) van VAG kon al naar 215-220 pk gechipt worden en had dan 410-420 NM aan koppel.. Als ze dat vermogen ook halen met die CR motoren kan het nog wel eens heel leuk worden.. Tja en waarom CR? Iemand zei het volgens mij al; schoon en rustig.. nadeel CR tov Pomp verstuiver.. iets minder vermogen en koppel, en ben dus benieuwd of ze de “chippers” dat zelfde vermogen er weer uit krijgen… Ik denk overigens dat deze auto een B-label gaat krijgen en wel eens heeeel interresant in prijs zou kunnen worden. Ik hoop alleen dat ze dit blok ook in de A5 gaan hangen zodat daar de prijs ook een flink stuk naar beneden kan want die valt nu nog net buiten mijn budget….
lincoln zegt
@wOoOdy .. niet techisch onderlegt .. so what ..
wel eens een rijke leraar economie gezien ??
of een matrassen verkoper die er uitgeslapen uitziet ??
Toontje zegt
Dat Danny geen verstand heeft van techniek en van auto`s is wel bekend
Laat hem toch gaan fietsen.
w0o0dy zegt
@tss68nl: ik bedoelde met dat stukkie over de versnellingsbakverhoudingen dat diesels vaak andere versnellingsbakverhoudingen hebben dan benzine auto’s… die verhoudingen zijn zo gekozen dat er optimaal gebruik gemaakt worden van het koppel en de pk’s.
Daarom gaat de vergelijking tussen productieauto’s vaak niet op…. de versnellingen zijn niet gelijk dus kun je niet zien of de auto met de betere koppelkromme sneller is of de auto met het hogere piekvermogen….