De VVD in Amsterdam heeft het helemaal gehad met de plannen van het rood groene stadsbestuur om oude auto’s te gaan weren uit de stad en om de parkeertarieven fors te verhogen. En daarom beginnen ze een grote campagne tegen de anti-autoplannen van het stadsbestuur.
En dat lijkt mij een zeer goed plan. Wanneer komen we eindelijk eens in actie tegen deze bizarre plannen van het wereldvreemde stadsbestuur van Amsterdam? Op woensdag 5 maart is het zo ver, want dan zal er een manifestatie gehouden worden op het stadhuis om wethouder Herrema op andere gedachten te brengen. Meer informatie is HIER te vinden. (via: De Telegraaf)
Erikje zegt
Goed plan, maar het zal kansloos zijn.
Incognito zegt
Mooi, die parkeermeter. Overigens is de VVD in A’dam een soepel lopend groepje. Goed initiatief.
Ad zegt
Die oude troep vervuild wel een heel stuk meer dan moderne auto’s (zwavels, stikstof roet). Daarnaast zijn ze ook nog een stuk onveiliger door bv slechte remmen.
Parkeertarieven is een ander verhaal.
Aart zegt
Dit is een prachtig initiatief. Dit slaat werkelijk alles. Als je over de grens in Polen rondt rijdt, springen je milieu tranen je in de ogen. We zijn europa. Maar Nederland wil het beste jongentje van de klas zijn.
Joepie zegt
Eindelijk een club die iets doet tegen dit bijna communistische bewind, CO2 verhaal wordt misbruikt om de staatskas nog meer te spekken om zodoende allerlei achterlijke linkse denkbeelden te kunnen uitvoeren. IPV het vebreden van enkele snelwegen en het verbeteren van de mobiliteit in het geheel. De trein is relatief duur en belachelijk onbetrouwbaar, half Nederland staat vast rond 5 uur. Bussen rijden te weinig en naar afgelegen gebieden al helemaal niet, het openbaar vervoer is voor mij dan ook echt geen optie. Ik moet wil ik niet 5 uur per dag onderweg zijn(100 km per dag) wel met de auto. Ik sta zelf al een jaar of 5 dagelijks op de A27 vast bij Gorinchem, maar volgens ons kabninet is het allemaal zo erg nog niet. Gelukkig staat er regelmatig tussen de 10 en 17 km file om dit te bevestigen. Links heeft best aardige idëen maar de manier om het geld te vergaren gaat mij te ver, benzine kost in België 1,34 hier in Nederland keihard 1,55 en Bos maar beweren dat het wel meevalt en in januari de accijns weer omhoog gaat want het valt allemaal best mee……………..ja hoor gaat u even krom staan?
Jesper zegt
kijk nou komen we ergens!! en nou maar hopen dat ze het ook daadwerkelijk in praktijk gaan brengen… overigens wel slim van ze, want met deze actie boren ze een behoorlijk grote doelgroep aan. als ze nou de daad bij ’t woord voegen wil ik nog wel VVD gaan stemmen :)
bramwillemse zegt
ben ik ’t toch nog een keer met de vvd eens :)
sjaak zegt
Niet om het een of ander maar de VVD naait ook altijd iedereen maargoed.
Opzich heb ik niet zo’n probleem met het verbannen van auto’s in de binnenstad, zolang het om bezoekers en toeristen ed gaat natuurlijk, niet om de mensen die daar wonen. OV is in de meeste steden volgens mij gewoon goed geregeld dus dan kan je daar beter met de tram ofzo heengaan wat mij betreft.
Rossi zegt
Geweldig initiatief! Tis toch niet te geloven dat een VW Passat uit 1991 met 60.000km op de teller niet de A10 op mag en een uit 1994 met 300.000 KM wel… Welke is schoner? Ik weet het wel… Ik denk dat het beter is om een Co2 limiet te stellen of een verplichting van roetfilters.
Rossi zegt
@Sjaak
Dat is niet het probleem, de stad (centrum) ga je toch meestal in met het OV. Veel sneller en handiger! Maar verbieden van rijden op de A10 snap ik niet. Als je van RAI naar haarlem rijdt bijvoorbeeld.
Leozonderdeo zegt
Belachelijke plannen van het stadsbestuur inderdaad.
Zou bijna uit principe een hummer aanschaffen.
Mosh zegt
Ik stem al VVD. Jammer dat ik net buiten de gemeente a’dam woon zodat ik niet op gemeente-niveau ook op VVD kan stemmen.
Ik heb een oude auto. Ben niet vermogend genoeg om een nieuwe auto aan te schaffen. Het is van huis een km of 12 naar het centrum. Met deze maatregel kan ik de helft van de afstand gaan lopen….. OV is geen optie. Moet ik dan elke keer de scenic route van tram 9 nemen? Ben je wel ff een half uur heen, half uur terug langer onderweg.
Zoals VVD al aangeeft. Deze maatregel is funest voor winkeliers. Ik bedenk me wel 2x voordat ik ff snel naar de stad ga voor een kleine boodschap.
Jammer dat ik woensdag al bezet ben. Anders was ik er zeker bij geweest!
Alwood zegt
haha, best leuk die VVD :P ben benieuwd of het iets uithaalt… de actie is iig mooi bedacht :)
robbie zegt
@Rossi, op de A10 mag je gewoon blijven rijden hoor. Auto’s van voor 1992 zijn alleen verboden binnen de ring A10.
lincoln zegt
en dat buiten verkiezings tijd ??
pluspuntje voor de VVD dan maar ..
Alwood zegt
@Rossi
tsja… en niet dat ik het wil… maar een Volvo 740 uit ’89 die voorzien is van originele uitlaat, katalysator en lambda sonde lijkt me ook niet veel vervuilender dan een willekeurige benzine uit de 10 jaar daarna…
er kansleaus om op jaartal te gaan blokkeren.
bmw cabrio zegt
SUPER IDEE!
Ter illustratie:
Ik woon in bijna centrum Utrecht, van Utrecht naar Amsterdam (laten we zeggen de Leidsestraat) kost mij met wachten op bus-wachten op trein-trein-wachten op tram-tram etc.. 1 1/2 uur.
Met de auto, 32km in, als er geen file is, 27 min (comfortabel, dat ook nog…)
Bedenk even dat dit zo ongveer de beste OV verbinding van Nederlans is!
JP West zegt
Het is en blijft ook gewoon Sodom en Gomorra dat Amsterdam. Of je het nou hebt over de hoeren en de wallen, over Theo van Gogh en Mohammed B, de Bijlmerbajes en Volkert van der G. , of een klassieker en een Prius, Rooie Rakkers of de VVD, er is altijd wel wat aan de hand. En het lijkt wel of er altijd iemand zijn best wil doen om van ons mooiste open lucht museum van het land weer een klotestad te maken waar ik niet wezen wil. Tunnelvisie, die Randstad politici. En geloof me PvdA of VVD het maakt uiteindelijk niks uit. Nu zijn het de rooien die mijn oude Mercedes niet meer in het open lucht museum willen hebben. Maar wat hebben de VVD politici eigenlijk voor de automobilist gedaan? Leuke plannetjes voor rekeningrijden rond de staat en zo… Nee, politici en wetenschappers, die moeten zich niet met de milieu problematiek bemoeien. Ze zijn zelf het verkeerde milieu; stelletje broeikasgasten.
Wat mij betreft: er gaat niets boven Groningen. Of ook wel: een wijde blik verruimt de geest! En je kan er prachtig toeren in een klassieke Mercedes kan ik je vertellen. Mijn opa zei het al, we hadden dat aardgas voor ons zelf moeten houden dan hadden ze daar in de Randstad zelf hun broek kunnen ophouden in Pernis. Alsof dat zo milieuvriendelijk is.
Paginl zegt
Datzelfde bestuur heeft de kartbaan ook al laten verdwijnen.
Ger zegt
@ Rossi op 27 February 2008 om 10:51
De passat uit 1994 is schoner dan die uit 1991 zou ik zeggen. Ik snap niet helemaal wat de km-stand ermee te maken heeft. (Mits de auto gewoon goed onderhouden is natuurlijk.) Daarnaast is CO2 lang niet zo slecht voor de gezondheid of het milieu als bv NOx of CO.
Peter zegt
Jammer dat VVD aleen voor de automobilist opkomt als ze in oppositie zitten (landelijk en regionaal..).
Waar waren ze toen de accijnsen verder werden verhoogd, de parkeertarieven in vorige jaren omhoog gingen, de BPM voor diesels werd verhoogd, de a6, a9 werd afgelast etc etc . Desondanks steun ik het initiatief, maar ik hoop dat VVD de automobilist niet direct vergeet wanneer ze weer op het pluche zitten..
JP West zegt
Ik vond op eens weer dat filmpje gepost door Sacha: hier komt die VVD wethouder in zijn Hummer die protesteert tegen die door Groen Links voorgestelde maatregel om asobakken geen parkeerplaats meer te gunnen. Hij doet op treffende wijze voor wat je met een stinkend klassiekertje aan moet:
http://www.autojunk.nl/clips/view/134533?relevant
InfinteNissan zegt
@JP
Waar heb je het over, jongen. Blijf vooral in groningen.
En wie had het aardgas voor zichzelf moeten houden? Groningen? Ik wist niet dat jullie een zelfstandige entiteit waren?
WTUA zegt
Altijd links gestemd (en rijk genoeg dat te doen ;) ), geen autobezitter (wel liefhebber), maar 100% dat ik bij de komende gemeenteraadsverkiezingen VVD ga ondersteunen met mijn stem. Worden met de dag incompetenter die leftwing. We’ll see what happens :)
Rossi zegt
@ Ger
Wat ik bedoel is een Passat met 300.000km op de teller die veel olie verbruikt en een nog slechtere Co2 waarde heeft door versleten onderdelen.
Moet het allemaal maar is zien, eerst die oude Mercedes taxi’s weg!
mike zegt
he ad die oude troep is over 10jaar de nieuwste golf en de nieuwste mercedes bmw, dus oude troep ??? kansloze mensen die zich er uberhaupt mee bezig houden, ga de armoede en alle verbouwingen in amsterdam helpen, of wat dacht je van elke 2 seconden een minuut voor een stoplicht staan daar komt alle smog vandaan,ik rijd binnen 5 minuten (ongeveer 8km)vanuit zandvoort naar haarlem en dan doe ik over 2 km doe ik ongeveer 25 minuten in haarlem centrum ik ben ongveer 1L benzine kwijt naar haarlem maar in haarlem zelf ben ik 5 a 6 liter kwijt STOPLICHTEN DOE ER WAT AAN
bubbel zegt
He He eindelijk zeg, eindelijk eens een echte politieke partij!!! die opkomt voor de auto´s. ¨Bent u rijk genoeg om links te stemmen¨ Dat vind ik echt een goede, want het is wel zo.
Als iemand met een ferrari voorbij komt hebben veel mensen gelijk afgunst, triest hoor, die persoon heeft hier ook hard voor moeten werken, en die zal ook zeker niet links stemmen, ik vind mensen die links stemmen echt zielige mensen, kom op zeg. Als het aan die lui ligt kost de benzine 5 euro per liter, en rijden we allemaal op elec. ik heb er maar 1 woord voor belachelijk, stem gewoon rechts, dan komt het tenminste goed met dit land!!!
Om nog even op die ferrari terug te komen, dat hoort toch gewoon in een hoofd stad, die auto´s moet je juist niets laten betalen, ga maar na Miami, London, Barcelona (waar ik nu woon) je ziet echt de dikste auto´s staan. ik vind dat dat gewoon bij een stad hoort. Gelukkig heeft amsterdam de pc nog:d haha
D4D D-CAT zegt
Laat de VVD zich eens druk gaan maken over alle extra belastingen die de laatste tijd bij de automobilist in de bus liggen.
Het iniatief om auto’s van voor 1992 (dus zonder verplichte KAT) te weren uit de binnenstad is helemaal niet gek.
Kijk eens naar Londen,..daar betaal je 8 pond per keer dat je de stad in wil.
Want dat is het alternatief!! Bewoners hebben daar een gereduceerd tarief (nog steeds iets van 3 pond),…nee daar zijn we blij mee!
gerardo zegt
Zodra de VVD het pluche weer ruikt, zijn ze alle goede voornemens vergeten. Tenlkens als ze in de regering zitten denk je: nu gaat er iets wezenlijks gebeuren maar deze huilers hebben er ook nooit over gepiekerd om het Kwartje van Kok af te schaffen. Nee, ook zij hebben de accijnzen verhoogd! Wat dat betreft wordt je weleens moedeloos van dat enthousiaste geroep.
Predatorfish zegt
Ik weet niet of ik dit zo’n sympatieke actie vindt. Het is wel makkelijk scoren als oppositiepartij, zonder dat er enige kans is op succes. Niet dat ik het eens ben met de coalitie, in tegendeel, ik vind dit typisch een voorbeeld van symbool politiek waarbij zonder na te denken maatregelen worden voorgesteld, waarvan absoluut niet zeker is dat ze werken. Maar goed als ze echt vieze auto’s willen weren, dan moeten ze natuurlijk wel een meetbare uitstoot grens stellen en moet elke auto die de stad in wil aan deze norm voldoen op basis van een jaarlijkse keuring. Dit zou prima samen kunnen vallen met de APK, aangezien daar al uitstoot gemeten wordt. Blind een grens stellen op bais van jaartal slaat natuurlijk nergens op. Dezelfde kritiek heb ik op de huidige labelling van auto’s. Het is echt volslagen onzinnig om per klasse een label uit te delen, vanuit de idee dat je schone auto’s wil stimuleren. In een eerlijk systeem wordt er onafhankelijk van de klasse waarin de auto valt gekeken naar de uitstoot en op basis daarvan een label toegekend. Ik hoop dat de politiek snel doorkrijgt dat er weinig draagvlak zal zijn voor regelingen die hun doel totaal missen en hun plannen bijstellen.
Knorrit zegt
Ha! Kijk, daarom is het mijn partij! :-)
ZOEF zegt
Begint het licht dan echt te schijnen in NL? Dan zal ook BE volgen!
Rick dos zegt
En vervolgens krijg je de VVD aan de macht en word je via de andere kant genaaid….
Teknak zegt
autopesten is dan toch echt één woord…
Wouter Bos zegt
Amsterdam ziet ze vliegen. Vanochtend was ik bij de Land Rover dealer.
Je weet wel, van die SUV’s die 100% CO2 neutraal worden geproduceerd, en 4x zo zuinig zijn in verhouding tot een middenklasser.
Auto’s die gewoon goedgekeurd op de Nederlandse weg rondrijden.
Melding van de dealer: Veel fabrikanten kunnen nog niet garanderen dat na-bouw roetfilters vlekkeloos blijven werken en dat ze de motor niet stuk maken.
Ik stel voor dat maatregelen alleen gelden voor auto’s die na invoering van de datum op de markt komen. Nu is elke automobilist vogelvrij: de overheid verplicht je een goedgekeurde auto te kopen. Prima. En een jaar later komen ze met een maatregel dat je auto (in Amsterdam) de weg niet meer op mag? Dat spekt de staatskas lekker!
Zak maar lekker in de politieke stront, ik koop een 25-jaar oude V8 en ga rondjes om Amsterdam rijden. Ik wil niets met dat dorp te maken hebben.
robin dekker zegt
“‘Welke is schoner? Ik weet het wel… Ik denk dat het beter is om een Co2 limiet te stellen of een verplichting van roetfilters.”‘
Wat te deneen van mensen dei bijvoorbeeld vorig jaar een polo 1.9sdi uit 2004 hebben gekocht. Moeten die hun auto buiten de ring laten. leuk als ze hem moeten inruilen voor een tdi versie met roetfilter dat wordt flink bijbetalen.
Wessel Meijer zegt
Het verbieden van oldtimers is op vele gronden een flauwekulmaatregel:
1) Mijn VW transporter van 1976 (32 jaar oud) is destijds zo goed gemaakt dat hij reeds de levensduur van 5 moderne auto’s 5 x heeft overtroffen; ik ben er van overtuigd dat de milieuvervuiling van de fabricage van 5x een moderner auto veel hoger ligt.
2) Het is schandalig dat anno 2008 gigantisch benzine slurpende SUV’s, jeeps en allerhande andere belachelijk grote auto’s de nauwe straatjes van de Amsterdamse Pijp wel in grote getale mogen verstoppen en vervuilen. Wat dat aangaat kunnen we een voorbeeld nemen aan de moedige burgermeester van Londen die dergelijke belachelijke auto’s tegenwerkt.
3) Het is volkomen absurd dat er anno 2008 nog überhaupt nog nieuwe scooters en brommers met 2-takt motoren verkocht mogen worden. 2-takt motoren zijn nog inefficienter dan 4-takt motoren, en door de wijze van smeren stinken ze de hel uit. Het verbieden van de 2- takt motoren zal dan ook behoorlijke invloed hebben. Veel meer dan een enkele oldtimer te verbieden.
4) Oldtimers behoren tot het cultureel erfgoed, den wel tot het industrieel erfgoed, beheerders daarvan dienen niet weggetreiterd te worden, beheerders van dit culturele en industriële erfgoed dienen daarvoor beloond te worden. U moest eens weten hoeveel mensen vrolijk worden bij het zien van mijn oranje-witte camperbusje uit 1976, oldtimers zijn de slagroom op het saaie moderne wagenpark waarbij er nog nauwelijks onderscheid is tussen de merken. Alsjeblieft, laten we het leven en het aangezicht een beetje spannend houden, anders wordt het een grote grijze gehaktbal.
5) De stad Amsterdam is zelf een oldtimer van hier tot Tokio, volledig inefficiënt, niet milieuvriendelijk, veel onderhoud, slecht toegankelijk, noem maar op, maar wel erg mooi en daarom trekt het veel mensen die er hun geld komen uitgeven. Het is zeer belangrijk dat er wat leuks, dat er wat moois te zien is, er zijn veel grotere voordelen te halen uit het aanpakken van andere opties, het verbieden van oldtimers lijkt eerder een maatregel die uit onkunde is voortgekomen dan uit het verstand.
Wessel Meijer,
Aardappeleter.
Web site: http://www.plusvision.biz
Wessel Meijer zegt
(Naschrift op oldtimers verbieden)
Beter 2-takt motoren verbieden want dat zijn grotere vervuilers dan oldtimers.
2-takt motoren zijn populair omdat ze eenvoudiger van constructie zijn, compacter gebouwd kunnen worden en meer vermogen afgeven bij eenzelfde cilinder inhoud; een 2-takt motor is daarom goedkoper en dus veel toegepast. De smering van de 2-takt motor loopt echter grotendeels via de brandstof, of de smering komt uiteindelijk grotendeels in de brandstof terecht en verbrand mee met de brandstof, vandaar de vette walmen van brommers en scooters want dat zijn doorgaans 2-takt motoren.
2-takt motoren maken een hoog snerpend geluid als een doorgedraaide mug, een geluid dat door merg en been gaat, denk aan de pizza-couriers, kettingzagen, bladen-blowers, onkruid wieders, heggenscharen etc. etc. en u weet wat ik bedoel, echt verschrikkelijke stinkende herriebakken. Een 2-takt motor is ook relatief makkelijker op te voeren waardoor ze nog luidruchtiger worden. Tja, en dan last but not least: 2-takt motoren gaan ook nog eens nog veel inefficiënter met brandstof om dan de 4-takt motor dus mijn voorstel als politicus die iets voor het milieu wil doen (minder luchtvervuiling, minder lawaai, minder brandstofverbruik) zou zijn: schaf zo snel mogelijk het gebruik van 2-takt motoren af! Begin met het op de markt brengen van nieuwe 2-takt motoren te verbieden vanaf 2009, en biedt een gesubsidieerde inruil voor het huidige 2-takt “motorenpark” bij overschakeling naar 4-takt of elektrisch of laat het verder uitsterven tot het niveau van de oldtimer want dan wordt het weer leuk en richt het nog maar weinig schade aan. En omdat je nooit weet wat de toekomst brengt is het verstandig de 2-takt in de racerij wel door te laten evalueren,misschien dat ze dan toch nog met oplossingen komen om de nadelen alsnog weg te nemen.
Wessel Meijer,
Aardappeleter.
http://www.plusvision.biz