Na een overdosis Zweedse balletjes was het plan snel gemaakt: laten we de snelste Saab 9-3 ter wereld bouwen. Een kleine 800 pk moet wel voldoende zijn, dus we hebben genoeg aan een 2-liter blok.
Dat werd een 2.0 liter viercilinder blokje van een Saab 900 uit 1994, maar zoals je kunt verwachten, bleef dat niet geheel standaard meer. De lijst met aanpassingen is eigenlijk best lang:
2.0-litre, four-cylinder 1994 Saab 900 engine,
Standard head ported by Mike Billet,
Custom head bolts, 90.8mm bore, 78mm stroke,
Trollspeed 34mm inlet valves and 32mm outlet valves,
Wargia/Trollspeed adjustable valve timing and adjustable cam tensioners,
Piper 298-degree cams with 12.9mm lift,
JE pistons,
Verdi rods,
9.35:1 compression ratio,
Oil filter removed,
SETRAB oil cooler,
Spal fan,
8 x 720cc Siemens injectors,
3.5 bar fuel pressure with TWM fuel pressure regulator,
40-litre ATL fuel cell,
Custom catch tank with two Bosch 044 fuel pumps,
1.5-litre catch tank with double filters,
Two high-pressure fuel lines,
Wargia custom fuel rail,
Henrik (Jesus) custom four-branch manifold with 44.5mm pipes,
Two Tial 38mm wastegates, two Tial dump valves,
Turbonetics/ITS T76 turbocharger, pressure pipe from intercooler to turbo,
Stainless steel exhaust system with downpipe,
Racecoolings custom intercooler,
Racecoolings radiator,
TIBUC and Trollspeed water pump,
Pectal T6 ECU TRANSMISSION Tractive five-speed sequential gearbox,
AP Racing carbon fibre 200mm triple-plate clutch,
Trollspeed lightweight flywheel,
Tractive four-wheel drive system,
Tractive hydraulic programmable active differentials:
Tractive 3.31:1 rear differential with Volvo 850 steel diff housing,
Sellholm Tuning 3.31:1 front differential,
Svea Bid hybrid Volvo/BMW driveshaft
Het resultaat: 802 pk en 775 nm bij 2.9 bar boost en gebruik van 105 octaan race brandstof. Zonder rekenmachine weten we dan dit het bizarre getal van 400 pk per liter oplevert. Gelukkig kreeg de 9-3 ook vierwielaandrijving, want vermoedelijk zou het met alleen voorwielaandrijving niet zo heel lang goed gaan. (bron: modifiedcars, via trolhattansaab.net)
Josje zegt
natuurlijk zijn de stats niet misselijk,
maar de buitenkant van de auto (alla The fast and the Furious) is zooooooo 2007 :P
Cees zegt
ik vind de normale saab al lelijk…
en nu word hij nog veel erger.
Dotternetta zegt
Respect! Wat een knap staaltje engineering! 800 pk uit 2000cc, ben benieuwd hoe lang zoiets heel blijft!
tt zegt
en dit is duidelijk een monster voor de tuningshows… het “kan veel” maar zal het nooit of toch slecht zelden laten zien..
spijtig..
2F2F zegt
allah is zooo 2007!
Jammer dat ze het bij een Gaab hebben gedaan, had persoonlijk liever een mooie nissan ofzo gezien ;)
Tieuw GTR zegt
dit gaat zo gruwelijk hard 800pk awd mooi bakkie trouwens
Tijn zegt
waarom hebben ze eigenlijk een saab 900 motor gepakt? Die lijkt me nogal wat verouderd toch?!
GWBoes zegt
Dat zal lekker rustig wegrijden, als je al ziet hoeveel werk het kost om een tot 200 pk getunede fiat barchetta 1,8 rustig achetruit te rijden. Dij dat ding moest je continu gas blijven geven als hij koud stationair liep omdat hij anders verzoop.
doggd zegt
voor een filmpje check deze link:
http://www.youtube.com/watch?v=UYQ9Y3oM4OU
Timmy zegt
Zo die jongens hebben hun fantasie ook eens los gelaten op dat 2 liter blok. Zijn bijna 9ff Gt9 toestanden:-).
Als ze nu die bling bling stickertjes er af halen en hem netjes mat zwart spuiten. Ja ik weet het niet origineel maar hou van dat matzwart gedoe. Kan er ook niks aan doen.
Wil er wel eens een video van zien. Met microfoon aan het wastegate ;-)
Solstice zegt
@Tijn: omdat die veel sterker zijn dan de Opelblokken die tegenwoordig in een ‘Saab’ liggen…
Rudy zegt
@Dotternetta
800pk uit een 2 liter turbo motor halen opzich is niet zo’n kunst (je hebt alleen aardig wat geld nodig).
Het grote probleem is hem heel te houden (drijfwerk heeft het nogal zwaar te voorduren). En te zorgen dat hij nog een beetje rijdbaar is, vanwege het waarschijnlijk zeer grote turbogat.
Eric zegt
Deze wagen komt voor in de filmpjes op de DVD. “Getawayinstockholm”. Ze rijden er niet mee in de hoofdfilm maar in de extrafilmpjes.
Ik denk in de DVD nr.6 of 8.
taaffert zegt
Deze auto bestaat al een tijdje.
Van binnen ook bijzonder, heb me er afgelopen zomer in Zweden nog aan staan te vergapen.
Doet de Turbo-X eigenlijk wel verbleken zo he 8)
Audi zegt
Eén keer voluit en je kan de anwb bellen om hem komen weg te slepen haha!
Onehp zegt
@Tijn:
Omdat oude gietijzeren motorblokken overgedimensineerd en zwaar zijn, en dus een grotere kans hebben heel te blijven bij tuningprojectjes als deze. Je kunt er iets mee aanvangen zeg maar, moet je niet proberen met een modern alu motorblok…
Het tunen van deze blokken is een artisanale kunst die onder vele jaren doorontwikkeld is door de laagvliegende zweden. Goede kans dat dit blok wel eventjes meegaat. Gelijkaardige vermogens worden gehaald bij bv. Pikes Peak hillclimb projektjes, en die zijn dus te rijden.
Trouwens, 1200pk uit een Supra is ook 400pk/liter en niemand die daar nog van opkijkt, met een 2-liter kan het dus ook…
ford zegt
800pk uit een 2.0 liter moter dat is best veel ;-)
Bramzel zegt
@tt:
“en dit is duidelijk een monster voor de tuningshows… het “kan veel” maar zal het nooit of toch slecht zelden laten zien..”
Dan ken jij de scandinavische tuningshows niet ;) Youtube maar eens op ‘Gatebil’, een festival in Noorwegen waar dit soort autos volledig losgelaten worden. Een soort van Zwarte Cross voor tuning in Scandinavie.
Jesper zegt
ik stond eerder deze middag nog heel gek op te kijken van die caterham, met 500pk uit 2.4 liter, maar dit is absoluut gekkenwerk!!
even ter vergelijk: een dodge viper SRT-10 haalt 500pk uit een 8.3 liter V10.. oftewel:
saab haalt 1.6 x zoveel vermogen uit een meer dan 4 x kleinere cilinderinhoud :D
rob(botje) zegt
dit is de eerste saab die ik wil hebben
Solstice zegt
Uit het inmiddels klassieke BMW M10 blok werden zelfs vermogens tot 1500 pk gehaald in de jaren ’70/’80, ook uit maximaal 1.990cc inhoud. Het verhaal is zelfs dat men de kale gietijzeren motorblokken een tijdje buiten liet liggen ‘harden’ waardoor ze nog sterker werden en grotere krachten aankonden.
ferrarifreak zegt
:P:P:P:P
Ejay zegt
Leuk project, maar volgens mij is 802/2 nog altijd 401 en niet 400 [/komma-neuker-modus]
Ejay zegt
@ Solstice, die waren voor de F1 bedoelt en gingen niet bijsterlang mee. Wat wil je met 4 bar boost. Deze daarentegen zal het wat langer vohouden.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Zijn echt gek qua tuning hoor, die Zweden!!
Qua rijden ook by the way…
Heb deze idd ook al eens bewonderd in Sweeeeden, interieur ook errrrrrg dik.
En veel vermogen uit lage motorinhoud halen heet toch downsizen?
Nou, dan is dit downsizen in het kwadraat!
LOL
Solstice zegt
@Ejay: iets langer wellicht, maar ook geen tienduizenden kilometers… Was alleen maar om even aan te geven dat hoge vermogens uit kleine inhoud halen niets nieuws is. :-)
Is 750 pk per liter voor een viercilinder trouwens het hoogst gehaalde specifieke vermogen ooit?
bubbel zegt
tuuuuurlijk!!! ik geloof hier echt helemaal niets van… moet je eens kijken wat een moeite bugattie moet doen om 1000 pk uit een 16 cl 8l. te krijgen… dus dan zouden ze hier 800 pk uit kunnen krijgen geloof het zelf.
leg hem dan maar in een ariel atom, dan kun je lache
Hosting zegt
neem een witte of zwarte kleur langs de buitenkant zonder lelijke designs op en dit is echt een monster:p
Jesper zegt
dude, dan geloof je het toch lekker niet, ons een zorg. de volgende keer liever een bijdrage die wel iets toevoegd aan het gesprek…
Trabbi zegt
Iemand die zegt dat iets ‘zooooooo 2007’ is, die is zelf zooooooo 2006!
Stephan zegt
Soltice, 1500 pk uit 1,5 liter komt neer op 1000 pk/liter.
En bubbel, hoeveel moeite heeft Bugatti moeten doen dan? Kennelijk weet jij het wel? Specifiek vermogen van een gechipte 1.4 turbo van VW Golf ligt nog hoger dan van de Veyron.
SimonMc zegt
@bubbel: hahaha, slim ben je niet echt he ;)
Nee, even serieus.Ik denk dat je de point van een Bugatti niet snapt.Het is niet de bedoeling dat een bugatti om de maand in de garage staat om z’n blok te laten reviseren en z’n versnellingsbak te laten vervangen.
Het is de bedoeling dat een bugatti 20 jaar dit vermogen af kan geven, zonder iets cruciaals te vervangen, niet zoals bij dit tuningproject.
En dat is het hem juist bij zo’n tuningsprojecten.Er kruipt niet alleen veel geld in,maar ook enorm veel tijd om alles in orde te houden.
Onehp zegt
For the unbelievers, beetje uitleg:
De turbo geeft 2,9 overdruk, oftewel 3,9bar absoluut (1bar is ong. atmosferisch, de druk van onze omgevingslucht). Dat wil zeggen dat ze in die 2-liter van die motor er 3,9 keer zoveel lucht in persen, oftwel hetzelfde volume van een 7,8 liter atmosferische motor. Dát geeft een litervermogen van een beetje over 100pk/liter, perfect haalbaar dus. Das de truuk van de turbo, maar zoals aangegeven is de moeilijkheid het weerstaan van die extra hoge druk op ongeveel alle motorcomponenten. Geeft zeker extra slijtage en gaat niet bijzonder lang mee, maar verder geen mirakel ofzo hoor…
SimonMc zegt
@Jesper: hou je lach nog even in, want Viper haalt tegenwoordig 600 pk uit z’n 8,4 liter V10, en natuurlijk ook zonder turbo’s of kompressors, wat van deze saab niet bepaald kan gezegd worden.
Willem zegt
arh, die skirts, spoiler …
altough the results are fine to me :-) :D
Martijn zegt
@Simon mc
So what.. vorige model M3 haalde 343Pk uit een 3.2liter 6 in lijn? Amerikanen kunnen nu eemaal geen motoren bouwen.. althans .. niet zo als duitsers veel vermogen uit kleine blokken. Wil je bij hun normaal zoveel vermogen moet je een dikke V8 met supercharger ofzo kopen.
Stephan zegt
@ Martijn,
Dat een auto weinig pk/liter heeft zegt NIKS over hoe geavanceerd de motor is. Amerikanen kunnen prima motoren bouwen. Alleen ze bouwen ze compleet anders dan hier, en begrijpelijk.
Je denkt toch niet echt dat ze daar minder kennis hebben he? Autokennis is bij elk merk gelijk. Het verschil zit hem in de behoefte van de klant, en nee, niet elke klant wilt veel vermogen uit een kleine motor.
Jesko zegt
@Martijn:
Ik zei vroeger ook dat Amerikanen geen motoren konden bouwen. Maar onderhand heb ik wat meer verstand van auto’s. Amerikaanse motoren zijn heel anders dan Duitse en Japanse motoren. Een Amerikaan gaat meer om brute kracht.
Ik krijg over het algemeen meer kippenvel van een dikke atmosferische 7 liter V8 dan van een 2 liter motor die er 200 pk uitpoept.
G. Bert zegt
@ Stephan, kun je dat stukje van die prima motoren uit de VS een beetje toelichten? Dat ze niet graag met turbo’s werken en de uitspraak “there is no substitute voor cubic inches” weet ik, maar wat voor technisch vernuft passen zij dan toe? Dacht dat andere motorenbouwers veel innovatiever zijn, ik doel op dingen als DOHC, VTEC / dubbele VANOS etc. welke niet alleen het specifieke vermogen vergroten maar ook het verbruik verminderen. Kortom het proces verbeteren. Mijn redenatie was vaak dat Amerikanen graag in auto’s rijden met een dikke V8 omdat het een betrouwbare manier is om veel vermogen te creëren en velen niet heel dicht bij een geavanceerde werkplaats wonen. De relatief eenvoudige techniek laat ze toe om met minder specifieke kennis de wagen ook nog door Hillbilly met sleepbedrijfje te laten repareren. Dat is wat overdreven, maar het vergroot wel het reparatie gemak, en de eenvoudigere motoren waar niet alles uit wordt geperst gaan lekker lang mee in de Amerikaanse rurale gebieden.
RScosworth zegt
Volgens mij heb ik deze wel eens in een film uit de Getaway in Stockholm reeks gezien. :)
Solstice schrijft,
‘Is 750 pk per liter voor een viercilinder trouwens het hoogst gehaalde specifieke vermogen ooit?’
Nee, in Engeland cruisen er altijd nog Sierra’s en Escortjes rond met een Cosworth 2.0L YB-blok onder de kap met vermogens tot boven de 800pk.
Stukje Wiki dan maar weer:
” The YB series of 1,993 cc (121.6 cu in) engines are based on the older Pinto engine block and were introduced in the road-going Ford Sierra Cosworth in 1986 with 204 bhp (152 kW). It was the first road going engine that developed more than 100 bhp (75 kW) per litre, with 5,000 units built for homologation purposes in Group A, both for rallies and touring cars. Racing versions could develop about 400 bhp (300 kW). A limited edition evolution model was introduced in 1987, the RS500, with power now exceeding 550 bhp (410 kW) in full racing trim. The RS500 came to dominate touring car racing in its heyday. Today there are many road going YB engines developing over 800 bhp (600 kW) and there are several rallycross Sierra Cosworths utilising YB engines tuned to over 900 bhp (670 kW). The Rev Hard drag racing team use a YB engine in their Escort Cosworth car that develops 1,100 bhp (820 kW) whilst still retaining the original 2 litre capacity. “
johan zegt
simpelweg erg dik! stickers eraf en mat zwart…. taartschep eraf…. gruwlijk
dekster zegt
Echte mannen rijden saab! :)
Mooi ding, al heb ik wel m’n twijfels hoelang die pk’s mee gaan gaan.
Dennis A. zegt
@ Solstice
Het verhaal is zelfs dat men de kale gietijzeren motorblokken een tijdje buiten liet liggen ‘harden’ waardoor ze nog sterker werden en grotere krachten aankonden.
Da’s geen verhaal, dat deed Rolls Royce ook met de krukassen bijvoorbeeld. En dan heb ik het niet over Rolls Royce Merlin 12 pitters, maar de krukassen voor de verschillende automodellen. :)
Stephan zegt
G. Bert, amerikaanse motoren hebben nu echt even geavanceerde inspuitsystemen als in Europa. Corvette heeft ook een dry sump smering systeem, wat ook vrij geavanceerd is. Titanium drijfstangen zien we ook in de VS terug, en een aluminium blok is ook geen vreemde daar.
Er zijn zelfs systemen op hemi blokken die tijdens deellast 4 cilinders uitschakelen om brandstof te besparen. Al met al zorgt het ervoor dat er efficient veel vermogen wordt opgewekt, brandstofverbruik van een Corvette zal je nog meevallen als je vergelijkt met italiaanse motoren met gelijk vermogen. Gemiddeld 1 op 7, waar een 550 maranello 1 op 4 rijdt.
Bart_V zegt
@ iedereen die aant rekenen opscheppen etc. zijn over cijfers over getunede auto’s ze zijn (bijna) allemaal veel minder betroubaar dan de veyron en daar betaal je ook voor bij bugatti ik zie ut nie gebeuren dat deze saab 20 jaar meegaat zonder de kleppen of cilinderkoppen 5 x te vervangen (om maar eens een voorbeeld te geven)
het is niet moeilijk om zoveel pk eruit te halen maar ook betrouwbaar te houden
tuurlijk vind ik het een prestatie om uit een 2liter 800 pk uit te halen
maar ik denk niet dat je dit soort getallen in productieauto’s gaat zien
Willem vd Velde zegt
@ Ejay volgens mij perstten ze 6,5 bar uit die 1,5 liter om op 1500 pk te komen… Dit was overigens alleen voor de kwalificatie, in de race reden ‘maar’ met 1200
RScosworth zegt
@ BVO
Wie zegt dat de Veyron dat wel doet, 20 jaar meegaan zonder de kleppen of cilinderkoppen 5 maal te vervangen? Die moet zich nog bewijzen. Daarnaast, ooit al eens dat filmpje van Clarckson met een 1000hp+ Skyline gezien die al meer dan 5 jaar probleemloos rondprutteld? En dat is niet de enige.
Stephan zegt
Maar die werd ook een stuk vaker nagekeken dan om de 20.000 km he RScosworth
RScosworth zegt
@ Stephan
Een Veyron wordt al nagekeken wanneer je een keer flat out wil gaan dus ik denk dat dat wel mee valt.
golfgti zegt
Wel veel wielspin in de 1e versnelling op alle 4 de wielen, maar dat maakt nog niet uit dat dit een gave bak is. Die zweden bouwen al zo lang blokken met veel vermogen, bv die oude volvo’s met t5 turbo blokken met 700pk etc.
En volgens mij is Dahlback ook een zweedse tuner, bouwde een golf mk4 met een RSI blok met 900 pk.
Dus niet alleen amerikanen en japanners kunnen veel vermogen uit een blok halen, maar die zweden ook.
RScosworth zegt
@ golfgti
Daar heb ik ergens nog een filmpje van liggen inderdaad van die Dahlback. Een behoorlijk zieke machine.
MOET LAMBO VERKOPEN zegt
@ 2f2f
Sinds wanneer is een Nissan dan mooi?
Stephan zegt
Sinds wanneer post jij zo nutteloos?
niek zegt
dit is geen daab meer een saab is zweeds en dit ding is allen maar amerika alles zal wel van plastic zijn in die auto gewonen saab’s zijn de king mrr dit ding niet echt saab earo x is dan wel weer een trap dichter bij de troon maar dat komt omdat die de lijnen van een saab sonnet heeft en hij er uit ziet alof die pas over 100 jaar rond rijd. SAAB IS THE KING
Benjamin zegt
Als je een gietijzeren blok hebt, en alles bewgende onderdelen zijn custom made en op sterkte berekend, heb je normaal alleen last van snelle lagerslijtage.
Een goede truk om de kracht van de zuiger tegen de cilinderwand te verkleinen(=blok sparen), is de slag inkorten en de drijfstang verlengen. Bij turbomotoren heb je toch genoeg koppel plus je gemiddelde zuigersnelheid neemt af bij hetzelfde toerental
En wat heeft een Veyron hiermee te maken … iemand die er een kan betalen zal geen SAAB, BMW, AUDI of MERCEDES of wat dan ook gaan tunen.
Iemand die een dergelijk projectje opzet zal zijn boterham wel verdienen(waarschijnlijk in deze branche), maar geen miljonair ofzo !!
Nighthawk zegt
Weet je wat knap is, 250pk uit een atmosferische 2.0L (120pk/L) motor persen en ook super betrouwbaar blijven (honda s2000). En dan noem ik nog niet de Ferrari 458 Italia, die met 570pk uit een 4.5 liter atmosferische motor op 127pk/liter uitkomt. Dit zijn beide (betrouwbare) productieauto’s. Er valt natuurlijk nog wel meer uit een atmosferische motor te halen, je kent die vervelende sprint scootertjes wel, die 25pk uit een 70cc motor halen, dat komt ook neer op 343pk per liter..