Termen als “ruimtevaarttechnologie” of “ontwikkeld in de ruimte” doen het marketingtechnisch altijd wel aardig. Leuk wordt het pas wanneer het ook echt werkt. Ruimtevaartorganisatie NASA heeft zich ook verdiept in de uitstoot problematiek en heeft een katalysator ontwikkeld die de uitstoot met 30 procent kan verminderen ten opzichte van de katalysatoren die we nu gebruiken.
De technologie werd aanvankelijk ontwikkeld voor ruimte lasers, maar wordt nu dus toegepast op katalysatoren. Ik snap het verband niet zo, maar ik ben dan ook geen wetenschapper. Het probleem van de huidige katalysatoren is dat deze eerst op bedrijfstemperatuur moeten komen voordat ze goed werken. De variant van NASA werkt ook al op lage temperaturen en kan daardoor de totale vervuilende uitstoot met zo’n 30 procent verminderen.
In onderstaande video wordt het een en ander uitgelegd. (via: autobloggreen.com)
Rick dos zegt
“De technologie werd aanvankelijk ontwikkeld voor ruimte lasers, maar wordt nu dus toegepast op katalysatoren. Ik snap het verband niet zo, maar ik ben dan ook geen wetenschapper.”
Pffffff………tsssss………hij snapt het verband niet zo……..tsjonge jonge zeg.
…..*kuch* iemand anders toevallig? *kuch*…….. :D
SR zegt
eindelijk, de (echte) wetenschappers gaan zich ook eens moeien
Bas zegt
Zie je wel…(ohw Haagse Volksverlakkers) was gewoon een kwestie van afwachten eer de technologie met een oplossing zou komen.
Dus wat gaan we nou doen om de Kyoto afspraken te halen? Nog meer onzin belasting heffen of toch maar zo een ding verplichten?
Wat hoor ik Camiel? Je gaat ons eerst onze centjes afnemen en daarna dat geld investeren om elke automobilist zo een ding te subsidieren?
Geloof je jezelf nog Camiel (en consorten idv van zogenaamde Adviserende oplichters).
Bas zegt
Prachtig apparaat trouwens…zo zie je maar dat de ontwikkeling van technologie de politiek altijd inhaalt!
Hulde aan de ontwikkelaars van dit ding!
saab900 zegt
Wakker worden allemaal: dit gaat alleen over zwaveloxiden en stikstofoxiden, niet over CO2. Ze hebben een katalysator uitgevonden die ook bij koude start werkt. Handig, maar dat heeft helemaal niets met het klimaatprobleem of de oplossing te maken. Wel opletten allemaal graag…
Patrick zegt
Plots is het fantastisch en formidabel, en anders wordt er hier bij hoog en laag beweerd dat de uitstoot van auto’s helemaal niet zo’n probleem is………..vooral als het over snelheidsbeperkingen en de Prius gaat. Stelletje hypocrieten.
SR zegt
zwaveloxide zie ik anders ook nergens staan…
als wetenschapper in wording kan ik eerlijk gezegd niet aan hun artikel uit, als dat samenraapsel van statements al een artikel te noemen is, maar denk dat saab900 idd gelijk heeft. dan nog is dit een mooie vooruitgang
SR zegt
@patrick: we zijn eigelijk gewoon blij dat we dan van jou gezaag af zijn :)
Jimmie zegt
@saab900 dat zijn juist stoffen die schadelijk zijn. CO2 is maar een hype, er is nog niet eens bewezen dat het schadelijk is, alleen maar aannames…
Endlezz zegt
@Patrick
dit is helemaal niet hypocriet!
de meesten hier hebben niets tegen een milieuvriendelijkere wagen zolang die (minstens) even snel is, hetzelfde motorgeluid heeft en er niet uitzit als een … Prius
:p
JP West zegt
Wat moet ik hiermee? Ik heb het niet zo op die milieudingen zoals roetfilters, katalysators en andere wapens van de milieu Taliban. Dus ook niet op dit apparaat. Ik ben alleen geinteresseerd in zo’n ding als mijn wagen er als een raket vandoor gaat (of doet de NASA daar niet aan?).
Patrick zegt
JP West, inderdaad, kunnen ze jou gelijk met een rotvaart naar de maan schieten, zijn we weeral verlost van een milieuterrorist die enkel aan zichzelf denkt.
w0o0dy zegt
Dus tot nu toe had de spaceshuttle geen katalysator? Verbieden dat ding… of slurptax heffen! ;) Leuk als het met name bij lagere temperaturen werkt…. het opwarmen van motor en katalysator zorgt er nu voor dat een ritje van zo’n 7 km met koude start net zo vervuilend is als de volgende 100km als de kat warm is……
Ben zegt
Nou. Dat in combinatie met dat schuim en dat scheelt dan weer aanzienlijk.
Is in ieder geval een verbetering, al is het maar 30 procent.
lincoln zegt
oprotten met die troep .. met alle belastingen en accijnsen wil deze jongen gewoon uitstoten .. en niet zo,n beetje ook ..
Tom zegt
Katalysatoren die uitlaatlucht filteren voor een beter milieu? Wat een onzin zeg !!! De milieuverontreiniging die wordt voeroorzaakt door opbouw en afbraak van die dingen doet alle “winst” die je tijdens de levensduur van je auto maakt ruimschoots te niet !!
Ja kan evengoed gewoon zonder rijden , komt echt op hetzelfde neer.
Als we spreken over “proper” rijden, rij dan op waterstof of electr.
mark zegt
als het nou ook nog eens geen vermogensafname zou hebben zoals een normale kat dan zou het ideaal zijn
Zoepie zegt
@Patrick, ik denk dat het niet echt hypocriet is van de mensen die blij zijn met deze uitvinding (hoewel het niet voor CO2 is gemaakt) maar als iedereen dit zou gebruiken hebben de milquada brigade weeral iets waar ze niet meer kunnen over zeuren.
D4D D-CAT zegt
Nou introduceren die hap,…op de productieversie van de 3-serie,….en hoppa een A-Label!! Moet kunnen toch,..toch,..ah toe!!
D4D D-CAT zegt
En dan doel ik natuurlijk op een 14% A label he,….
granitKD zegt
NASA doet mee aan eco probleem om zelf meer subsidie binnen te harken.. of dit nou werkt of niet..
lebastille zegt
In het filmpje praten ze alleen over “noxious gases” dus NOx. Is dat ook het hoofdbestanddeel wat er normaalgesproken uitgehaald moet worden, of praat je dan ook over COx en SOx? Verder lijkt het erop dat de katalysator is gebruikt voor CO2 lasers, misschien om het gas wat gebruikt wordt in de laser schoner te maken? Ik volg nog niet helemaal het verband en het is ook niet duidelijk hoever NASA al is met het geschikt maken van de technology voor auto’s.
mattie zegt
volgens mij loopt de politiek en het bedrijfsleven altijd achter de techniek aan. Er wordt namelijk altijd gezeurd over de hoge aanschaf kosten.
Het milieu probleem had al lang opgelost kunnen zijn. Elektrische voertuigen en windmolens zijn al ouder dan de eerste benzine gestookte auto.
NASA heeft wel een goed product. Maar het zal wel weer erg duur zijn, die NASA matrassen zijn namelijk ook niet erg goedkoop.
Roger zegt
@ D4D D-CAT
Ik denk niet dat deze katalysator je gaat helpen onder de 95 gram/km te komen, nodig om met een diesel op de 14% bijtelling te komen.
Maar met een dergelijke (aantoonbare?) SOx / NOx reductie wil Camiel misschien de eisen wel aanpassen?
Mercedes zegt
@SR
IDD, eindelijk een antwoord van de ECHTE wetenschappers op de “milieuproblematiek”.
Erwin zegt
Ik zeg maar zo:
Waar staan de volste en groenste bomen?
Juist ja, langs de rijksweg.
Bomen hebben CO2 nodig om O2 te produceren.
Dus wat is er nou schadelijk?
wat saab900 schrijft,
27 February 2008 om 0:02
Wakker worden allemaal: dit gaat alleen over zwaveloxiden en stikstofoxiden, niet over CO2. Ze hebben een katalysator uitgevonden die ook bij koude start werkt. Handig, maar dat heeft helemaal niets met het klimaatprobleem of de oplossing te maken. Wel opletten allemaal graag…
en
wat Tom schrijft,
27 February 2008 om 8:38
Katalysatoren die uitlaatlucht filteren voor een beter milieu? Wat een onzin zeg !!! De milieuverontreiniging die wordt voeroorzaakt door opbouw en afbraak van die dingen doet alle “winst” die je tijdens de levensduur van je auto maakt ruimschoots te niet !!
Ja kan evengoed gewoon zonder rijden , komt echt op hetzelfde neer.
Als we spreken over “proper” rijden, rij dan op waterstof of electr.
Duidelijker kan niet ;)
Rovvel zegt
@Tom:
“!!! De milieuverontreiniging die wordt voeroorzaakt door opbouw en afbraak van die dingen doet alle “winst” die je tijdens de levensduur van je auto maakt ruimschoots te niet !!”
Kan je dit ook staven?
dotternetta zegt
Ach, wat een drukte. 1 flinke vulkaan uitbarsting en alles is opnieuw in de hobbel met de temperaturen op aarde
dotternetta zegt
Hoeveel CO2 zou er vrij komen bij het fabriceren van zo’n kat?
Rovvel zegt
@dotternetta: goeie vraag, vertel het ons eens?