De Porsche GT9 van 9ff is echt een verhaal apart. Wat begon als een Porsche 911 GT3 is door 9ff verbouwd tot iets dat sneller is dan een Veyron. De 0 tot 100 tijd van 4.2 seconden is niet zo indrukwekkend maar de geclaimde topsnelheid van 409 km/u is dat wel. Deze keer blijft de boel wel heel en Chris probeert uit welke snelheid hij kan halen op een recht stuk van iets minder dan twee kilometer.
Ook het geluid laat een diepe indruk achter, net als 303 km/u in de vierde versnelling. Chris mag dan niet zo grappig zijn als Jeremy Clarkson en misschien niet zo’n goeie chauffeur als Tiff Needell, leuke auto’s rijdt hij wel. Enjoy!
Henk zegt
Nounou, dat is een stoere meneer hoor, chapeau!
Omar Pasha zegt
Het is mischien een Veyron killer maar het blijft een nep merk
Sander zegt
Haha, geweldig :-D Wat voor een dump-valve moet daar wel niet opzitten?
vla zegt
wat een love-hate relationship heb ik toch met Chris…
en hieraan kun je weer zien hoe ongelooflijk een Veyron is
dekster zegt
Wat een machine, komt zeker op m’n “cars to drive before I die lijst” :shock:
the_real_stig! zegt
echt vet hoe hard dit ding gaat en van 0-200 mph is ie een goeie 2.5sec sneller ??? gekkenwerk!
the_real_stig! zegt
@ mezelf dan een veyron he ;)
911 zegt
haha toch maar even een helmpje op, geef hem geen ongelijk :p
Dat geluid, heel dik. Knappe prestatie van 9ff.
Webber zegt
@the_real_stig!
Nee, hij is 2.6 seconde sneller dan de Veyron van 200km/h naar 300km/h. Hij is 1 seconde sneller dan de Veyron naar de 200mph.
Bram van der Vlugt zegt
Mwa, niet slecht…voor een kever
SimonMc zegt
@Omar Pasha: en wat noem jij dan geen nep merk?BMW zeker?
Porsche is hedendaags een van de weinige merken die niet onder een ander merk staan, in tegenstellen tot Bugatti.
Bugatti noem jij dan geen nep merk?Bugatti is een merk opgericht door een Italiaan, die Franse auto’s maakte en hedendaags is overgenomen door VW.En dat noem jij dan geen nep merk?Een franse auto die eigenlijk door Duitsers wordt gemaakt?HAHAHAHA
Heb niets tegen Bugatti hoor, maar om Bugatti nu een “niet nep merk” te gaan noemen…Alleszins toch nepper als Porsche.
floryn zegt
wow dat is evil the sound of god carrera gt is er niets bij nee dit is pas echt kicke!
GoldenSample zegt
Hoe hij op ’t einde na doet als hij rijd en schakelen moet _o_ held…
maar OMG hoor die turbo’s en als je denkt nu moet ie schakelen dan trekt hij nog een heeeeel eind door in de toeren…
WTF, wat een wagen, alleen jammer dat ie er niet uit ziet. Imho…
Qua uiterlijk is ’t echt een verprutste 911 imho.
Gregorius zegt
Heet dit nou ‘warm maken voor het echte werk gaat beginnen’? Ga nou gewoon naar Nardo, of kijk die jongens van Volkswagen even lief aan en test hoe hard dat ding gaat!
Rick dos zegt
Dit ziet er verdomd goed uit. Alleen dat geluid…….dat is één keer leuk misschien twee keer maar dan word je er gek van….
Armada zegt
Om dat ding volgas te rijden heb je geen tame racing driver (lees: The Stig) nodig maar een complete idioot.
Ik meld me bij deze aan ;)
RA999 zegt
Ze zeggen wel dat ie bochten kan nemen maar dat moet ik toch nog eerst zien hoor. Het zal in ieder geval niet van harte gaan…
Hosting zegt
ik kan hem amper verstaan … Veel teveel lawaai om ook maar te genieten vind ik
Bas zegt
@Rick
Helemaal gelijk…ik denk ook dat je na twee keer rijden een gehoor apparaatje nodig hebt.
Auke zegt
echt zo dom. nu ga je zeker eerder zo’n lelijk ding kopen, ipv een veyron,
ik zou sowiezo voor de veyron gaan omdat ie veeeeel luxer en comfortabeler is. en natuurlijk verrassend snel. Maar als ik mocht kiezen uit een SCC AERO & VEYRON mocht kiezen, zou ik voor de SCC AERO gaan! Geweldige bak!
VeyronLover zegt
Veyron rocks! Luxe, comfort, automatisme /!\, … Veeel beter! :-)
ELB zegt
Wauw, dat geluid als ie langs komt. Ge-wel-dig!
sjaak trekhaak zegt
mooi geluid, lelijk stuur.. hahaha
Deon zegt
Sorry… maar wat moet je met dit ding?
De Veyron is zo goed doordat ie inmense snelheid bruikbaar heeft weten te maken. Dit ding heeft (zoals ze zelf zeggen) niet eens genoeg tractie om fatsoenlijk van zn plaats te komen, dus hoe wordt dat dan als je er een bocht mee om wilt?
Heel mooi dat hij theoretisch sneller is dan een Veyron, maar in de praktijk ben ik bang dat dat nogal tegen zal vallen. Zowel gezien het gebrek aan tractie en het feit dat Chris Harris (toch wel een bovengemiddeld goede chauffeur) al misschakelde.
Al met al: geweldige prestatie dat ze een auto neer hebben weten te zetten die in een rechte lijn sneller is dan een Veyron… maar voor mij moet een auto toch net iets méér kunnen dan alleen recht vooruit rijden.
donstil zegt
Haha hier is er weer een voor op de lijst “ik ben een veyronkiller maar stiekem ook weer niet”
Een auto als deze is in mijn ogen verre van een veyron killer,
oke hij doet op papier 2km/h meer
maar de veyron (zoals als velen gezegt hebben voor mij) rijd als een snelle golf.
Me moeder kan daar nog in rijden heb ik het idee, ondanks zijn prestaties
Oke het is met een automatische bak, en esp etc mogelijk wat minder spannend, maar dat is dan ook wel het enige
Dat stuur is trouwens echt een grap, lijkt wel uit een ’67 mustang :P
Willy zegt
Rijke mensen kopen dit om tegen 300 km/h met een lekker bruut geluid op een circuit te rijden, en niet met een veyron waar je het geluid niet eens hoort en alle luxe hebt vanbinnen. Deze mensen kopen zo een auto omdat het juist bruut is en je de snelheid ook echt voelt.
Racer X zegt
Gaaf ding, maar ik wacht toch liever op de RUF CTR3.
Omar Pasha zegt
@ SimonMC
Het is geen echt automerk maar een tuning merk ;)
Omar Pasha zegt
@ SimonMC again
het is geen echte prsche maar een 9ff
IanH zegt
@Simon MC: waar zie jij hier een Porsche staan? 9ff is voor zover ik weet geen onderdeel van porsche, een heel stuk minder dan Ruf nog.
Deze auto is volgens eigen zeggen ook voor geen meter hetzelfde gebleven als de 911. De motor ligt niet eens op dezelfde plaats als in de gt3. Is het dan nog een porsche?
Vincegail zegt
Subtitles please! Chris is niet te verstaan ;-) Zonde van het tractie-verlies bij de start, maar verder: Wauw!!! Als ik het geld had, zou ik wel weten. Geen Veyron, geen 9FF, maar alletwee! Maar dan moeten ze toch eerst een betere spuiter regelen, want al die lelijke bubbeltjes op de motorkap (lees: barely-enough-room-for-an-attachékoffertje-bagage-ruimte) staat mij compleet niet aan. De achterkant is er tenminste wel op vooruitgegaan tov. de laatste keer dat ik foto’s hiervan gezien heb.
SimonMc zegt
@Omar Pasha en @IanH: goed, een radicaal aangepaste porsche dan.Dat de motor niet op de zelfde plek meer ligt, komt waarschijnlijk omdat ze gewoon de achterkant een pak verlengt hebben, waardoor die motor op de goede plaats komt te liggen.
Maar goed, nu je dat zo zegt dat er praktisch geen orgineel meer in zit van porsche…Dan kan je het inderdaad niet echt meer een porsche gaan noemen.Gewoon het omhulsel “heeft weg van porsche”.
Stel ik me dan eigenlijk wel de vraag waarom ze dit dan nog steeds als porsche verkopen?Gewoon voor de naam?Want als je al zoveel stukken veranderd, kun je toch even goed een eigen merk oprichten?Tenzij je 9ff beschouwd als een merknaam?In mijn ogen is het een tunernaam, omdat ze nog steeds de porsche naam gebruiken ( onterecht? ).
Wie weet zit er toch meer van porsche in dan je zou denken, maar is het gewoon doorontwikkeld, en dienen de stukken van porsche als basis.
En een goede basis is alles natuurlijk om mee te beginnen.
wapz zegt
De best klinkende 911 ooit. Maar zo spannend als een GT-R? Echt niet.
tycho zegt
Met dat stuurwiel kan je een sleepboot besturen
Klassiekerrally zegt
Die topsnelheid is toch alleen relevant in ’t café jongens!
En wat een bak herrie zeg… Niettemin een knappe prestatie van Jan, maar ik zou voor dat geld wat anders kopen.
Jeff zegt
Dit verhaal is inderdaad zo juist als je het wil bekijken.
Je kan het een doorontwikkelde 911 noemen, dan zie je ook welk onaangeboord potentieel Porsche laat liggen, (hetgeen ik reeds bedoelde met het vgl tussen de Nissan GT-R en de GT2) maar tot welke kost leid dit en wat brengt het bij voor een merk als Porsche?
Nu persoonlijk vind ik dat de Veyron niet vergelijkbaar is met deze auto,het is inderdaad duidelijk denk ik dat de Veyron dit doet met een (schijnbaar)ongelooflijk gemak terwijl de 9fff en giftig reptiel lijkt (misschien zou hier de naam Cayman beter passen?)
Nu beide merken lijken me even echt of onecht, de Veyron is een geesteskind v dhr Piech welke ook de W motor (afkomstig vd engineering van VW) heeft ontworpen. De verdere ontwikkeling vd Veyron is buidelijk binnen de VW groep gebeurt (in tegenstelling met bv Lamborghini bv)
En laten we ook niet vergeten dat dhr Piech wel een telg vd Porsche familie is, zo zijn er toch banden tussen deze 2 formidabele auto’s (elk op zijn gebied)
rider zegt
dit aparaat is er puur om aan te tonen dat deze tuner ook erg extreem kan gaan wat prestaties betreft. ze zullen diverse onderdelen en aerodynamische kennis gaan gebruiken in hun toekomstige projecten om de bestaande 911 modellen verder te verbeteren.(sneller te maken) de 9ff-GT9 is er niet zo zeer om sneller te zijn dan de bugatti. daar is hij te extreem voor. in de rechte lijn zal hij wel sneller zijn maar op een circuit zal hij de grootste moeite hebben al het vermogen op straat te krijgen en dus tijd verliezen. met dit monster op wielen kunnen ze de techniek tot het extreme belasten en daarmee de bovengrens bepalen voor wat allemaal nog mogelijk is voor eigen gebruik.
doe mij maar de bugatti. veel beter afgewerkt, makkelijker te rijden en veel luxer. de Aero SSC mag dan wel sterker en sneller zijn maar is wel een pure amerikaan. slecht afgewerkt en hij oogt ook goedkoop. (met name van binnen). de bugatti is in alle gebieden de maatstaf, nogsteeds! geen van de bekende en minder bekende ondernemingen/garages hebben tot nu toe iets vergelijkbaars in hun portfolio. alle merken zullen wel ergens op besparen. de 1 op de aandrijving (geen 4×4), de ander op de uitrusting (kaal cockpit) of op de dagelijkse bruikbaarheid (automatische versnellingsbak, DSG). de bugatti kan spreekwordelijk door je schoonmoeder die beginnend bestuurder is bestuurd worden. geen van de andere merken heeft dit te bieden. en dat is nou net de uitdaging. ja bugatti heeft de kennis en techniek in huis om een auto te bouwen die in minder dan 7minuten de Nordschleife doet maar dan doe je andere punten te veel afbreuk aan. (nu is dat 8.40min!, wat hoofdzakelijk veroorzaakt wordt door het hoge gewicht)
rider zegt
dit aparaat is er puur om aan te tonen dat deze tuner ook erg extreem kan gaan wat prestaties betreft. ze zullen diverse onderdelen en aerodynamische kennis gaan gebruiken in hun toekomstige projecten om de bestaande 911 modellen verder te verbeteren.(sneller te maken) de 9ff-GT9 is er niet zo zeer om sneller te zijn dan de bugatti. daar is hij te extreem voor. in de rechte lijn zal hij wel sneller zijn maar op een circuit zal hij de grootste moeite hebben al het vermogen op straat te krijgen en dus tijd verliezen. met dit monster op wielen kunnen ze de techniek tot het extreme belasten en daarmee de bovengrens bepalen voor wat allemaal nog mogelijk is voor eigen gebruik.
doe mij maar de bugatti. veel beter afgewerkt, makkelijker te rijden en veel luxer. de Aero SSC mag dan wel sterker en sneller zijn maar is wel een pure amerikaan. slecht afgewerkt en hij oogt ook goedkoop. (met name van binnen). de bugatti is in alle gebieden de maatstaf, nogsteeds! geen van de bekende en minder bekende ondernemingen/garages hebben tot nu toe iets vergelijkbaars in hun portfolio. alle merken zullen wel ergens op besparen. de 1 op de aandrijving (geen 4×4), de ander op de uitrusting (kaal cockpit) of op de dagelijkse bruikbaarheid (automatische versnellingsbak, DSG). de bugatti kan spreekwordelijk door je schoonmoeder die beginnend bestuurder is bestuurd worden. geen van de andere merken heeft dit te bieden. en dat is nou net de uitdaging. ja bugatti heeft de kennis en techniek in huis om een auto te bouwen die in minder dan 7minuten de Nordschleife doet maar dan doe je andere punten te veel afbreuk aan. (nu is dat 8.40min!, wat hoofdzakelijk veroorzaakt wordt door het hoge gewicht) eerst maar eens kijken wie dit totaalpakket kan namaken.
lebastille zegt
@ Rider: ik vraag me toch wel af of dat de 9ff-GT9 zoveel trager is dan een Veyron; vergeet niet dat die zo’n 700 kg lichter is. Dat moet het makkelijker maken om van richting te veranderen, al zal de achterwielaandrijving het weer lastiger maken m.b..t de handling. Wat me opvalt is dat de versnellingen nogal lang lijken te zijn, en je niet echt het idee hebt dat hij zo enorm hard optrekt. Toch een knappe prestatie.
Turbopaultje zegt
Insane Gr. C performance in de rechte lijn, maar verder is de auto luid, knalhard geveerd, heeft vrijwel geen bagageruimte, is extreem tricky in bochtige trajecten………. en zo voor alledag dus feitelijk completely useless.
Er zijn snelle supercars die dat wel allemaal bieden en er ook nog een stuk beter uitzien. Daarmee blijkt tevens welk bijzonder hoog niveau van engineering in een Enzo, Carrera GT of Veyron steekt.
Roadronner zegt
Ik ga met Deon mee :)
Jochen zegt
@ Turbopaultje :
Vergeet niet dat het hier gaat om een héél erg klein bedrijf dat in staat is zulke prestaties te geven aan een voertuig. Bij de door jou benoemde modellen zijn er vele miljoenen gestoken in de ontwikkeling door de fabrikant, iets was ze bij 9ff niet zouden kunnen.
Persoonlijk vind ik de GT9 van uitzonderlijke klasse, gezien hetgeen ik momenteel weet van de wagen. Ik kijk uit naar de eerste goede circuit test.
Nogmaals : de GT9 vergelijken met de Veyron blijft een appels en peren verhaal.
Turbopaultje zegt
@ Jochen: Dat weet ik maar al te goed. Potentieel zullen ze bij 9ff veel meer kunnen. Echter alleen een dragster te bouwen is niet de kunst, dat heb ik hier bedoeld. Let maar eens goed op de qualities van bijv. een RUF CTR3……………….
Zeeeeer off topic, xcuze me. Nice footage van AMS:
http://www.youtube.com/watch?v=bEifvghK5jk
bramwillemse zegt
donders, wat een geluid :P
Jammer dat je niet zoveel mee krijgt van de snelheid, maar wel leuk om te zien hoe Harris er op reageert.
Nog even over de vergelijking, Clarkson vs. Needell vs. Harris. Ik denk inderdaad dat die eerste twee vooral leuk zijn om naar te kijken omdat ze respectievelijk grappig en goed zijn in scheuren in auto’s. Harris vind ik heel boeiend omdat hij minutieus kan uitleggen hoe de auto voelt, wat de auto doet en hoe hij het allemaal vind. Clarkson is een autocomedian, Needell een autocoureur, Harris een autojournalist en als hij zo doorgaat vind ik dat hij een plaatsje verdiend naast of vlak onder die twee :)
Coen zegt
Die turbo’s wat is dat gaaf om te horen zeg….
Natuurlijk is het een onmogelijke vergelijking om te maken.. maar toch leuk dat ze het proberen…
ps. wel een beetje jammer dat hij een keer gewoon mis schakelt :-)
Jerudo zegt
En stop er nu eens al de luxe in van de veyron. Dan gaat deze in mijn ogen totaal zinloze creatie niet meer vooruit. Wat bezielt zo’n Jan eigenlijk om te denken dat hij iets verwezenlijkt heeft.
Hij had beter een Veyron gestript dan had het hem wat minder moeite gekost om die schamele 2km/u sneller te zijn.
Wat ben je daar nu in godsnaam mee? Je kan toch nergens die snelheid halen. Nu ja, ieder zijn hobby zeker als je teveel geld hebt en je graag bezighoudt met zo’n zinloze acties.
RScosworth zegt
Ok, doe mij die Megane RS op de achtergrond aan het eind van het filmpje maar dan. ;)
merc 500E zegt
volgens mij moeten ze hier bij Bugatti om lachen,afgezien van de snelheid,maar verder is ie alleen maar wild door z’n turbo’s.
CSL zegt
Leuk.
Een 2005 Hennessey SRT-10 Viper Venom 1000 Coupe doet het ook niet slecht en kost minder dan de helft.
transmission 6-Speed Manual
top speed 410.4 kph / 255 mph
0 – 60 mph 2.9 seconds
0 – 100 mph 5.9 seconds
http://www.supercars.net/cars/3241.html
phantom zegt
ehm,de veyron please… deze is niet snel genoeg van 0-100 ;)
Pieter-Jan zegt
Blijf maar weg van Hennessey. Zelf als ze met een vrachtwagen en een heel raceteam komen opdagen, blazen die dingen zichzelf nog altijd op. Hij is trouwens al veel aangeklaagt voor slechte, en zelfs criminele praktijken. Zoals het gebruiken van klantenwagens voor onderdelen, terwijl zij geduldig op hun getuunde Viper zitten te wachten.
Terwijl de Hennessy op die test met een heel team kwam opdagen, was de Veyron gewoon een particuliere wagen, en op de dag tragere tijden neerzette dan andere testen.
SyriX zegt
2 things.. 1. what’s up with the dead beaver on he’s face? 2. that is een lomp stuk metal, 500.000 om 400 te kunnen .. zonder dsg,abs.. noem maar op.. en een hele lompe stuurwiel.
IlCuoreSportivo zegt
Hoho wat een machine, maar het talent van de chauffeur is idd een andere zaak.
Wat een geluid…
Een Veyron is wel iets vriendelijker in de dagelijkse omgang denk ik ;)
damster zegt
Gaap….zzzzz…… Straight line speed is sooooh u s of a. Ik wil Der Jan wel es op Italiaanse bergweggetjes zien sturen :-)
BlueVFRank zegt
Jammer dat ie op 5 min 23 zowat de bak sloopt door hem niet goed in zijn versnelling te trekken. Blokkerende achterwielen bij circa 300 is niet fijn, geluk dat hij in zijn vrij schoot.
Bobbbbg zegt
nou nou knap hoor, doe mij maar een bugatti.. daar kun je tenminste ook nog lekker in zitten! Haal alle luxe dingen uit de veyron en adios vriendjes..
AJ zegt
Hardcore to the bone.. maar wel sneller dan de Veyron. :P
Lagonda zegt
Wat een ongelofelijk gepiep allemaal.
Het is gewoon een enorm knappe prestatie ! Jan beschikt vast niet over het budget, de techniek en de middelen die bij de Veyron wel beschikbaar waren.
En alleen de snelheid wordt vergeleken met de Veyron.
Maar nee, bijna iedereen moet gelijk de hele auto vergelijken met de Veyron, van het stuurwiel tot de wielmoeren, van de bandennippels tot het tapijt. Wat een gezeur.
Patrick zegt
@ Lagonda: ja natuurlijk ;) wat kan de meeste mensen 3km/h harder/zachter nou schelen!! Niks dus.. dus dan ga je verder kijken naar de auto’s oe zien ze eruit, hoe luxe etc. dus daarom wordt de rest ook vergeleken ;)
Henk zegt
Mooi, maar.. wat moet je er in goeie godsnaam mee?