De hoge heren uit Stuttgart zullen over verbeteringen aan de CL lang hebben moeten nadenken, want wat kón er nu eigenlijk nog verbeterd worden? Tot dat er iemand zei: “Ik zie iets, dat jullie niet zien!”. De S-klasse kan geleverd worden met het vierwielaandrijfsysteem 4-Matic, dus waarom de CL niet? En zo geschiedde…
Het 4-Matic systeem zal alleen leverbaar zijn op de CL500. Deze variant maakt in Genève z’n debuut en is deze zomer leverbaar. Het meergewicht t.o.v. een gewone CL500 bedraagt 70 kilogram, maar volgens Mercedes trekt de 4-Matic in dezelfde 5,4 seconden op naar de 100 en is het verbruik eveneens hetzelfde. Merkwaardig… (Bron: AMS)
Wel jammer hoor, die vierwielaandrijving, want hoe moet je nu je vette burnouts maken?
floryn zegt
idd raar dat het verbruik en de acceleratietijd hetzelfde blijven want doorgaans zie je bij invoering van gelijksoortige systemen een hogere acceleratietijd en een hoger brandstofverbruik
DennieFR zegt
Het gaat ook maar over 70kilo he.
Vergelijk het maar als je in je eentje in de auto zit,of met iemand ernaast van normaal postuur,dat verschilt heus geen 0,2 sec en ook niet in het verbruik.
Vanaf 120kg wordt het al anders..
Correct me if i’m wrong.
robbie zegt
Inderdaad wat is 70 kilo extra nou ten opzichte van een standaard CL500 want die weegt al 1895 kg. Peanuts ;)
Bij een S500 is het verschil zelfs 75 kilo en maakt het qua topsnelheid en accelaratie ook niks uit. Wel is het verbruik van de 4Matic iets hoger.
Dus ik denk dat de CL500 4Matic ook wel iets meer benzine zal verstoken.
RDS zegt
door de 4-matic is er vanaf stilstand iets meer grip waardoor de acceleratie het zelfde kan blijfen
Patrick zegt
Leuke auto voor bejaarden.
Paragon zegt
Iemand naast je maakt geen 0,2 seconden uit op de nulnaarhonderdtijd???
Nee klopt. Waarschijnlijk meer. Althans wel in een ‘normale’ auto.
In een auto van bijna 2 ton maakt het misschien niet zo veel meer uit.
Ter vergelijk: Bij Top Gear hadden ze een keer een rugby-er van 100+ kilo. Die vent reed zeer goed, maar toch was zijn tijd niet verpletterend. Dat zou door zijn gewicht komen stelden ze.
Mic zegt
@Paragon ,
Dat was idd in een “reasonable priced car”.
Een of andere instap-suzuki toch? Die waarschijnlijk de helft weegt van zo’n cl500.
WizardOfOss zegt
De hoge heren uit Stuttgart zullen over verbeteringen aan de CL lang hebben moeten nadenken, want wat kón er nu eigenlijk nog verbeterd worden? Tot dat er iemand zei: “Ik zie iets, dat jullie niet zien!”
Volgens mij moeten die hoge heren dan toch eens bij de optivien langs gaan, als je naar een CL kijkt moet je toch direct een enorm verbeterpunt zien: het complete design!
WizardOfOss zegt
Shit, zbelvaudtje, optivien=opticien.
Maarten zegt
Prachtig design hoor, de CL
Nick zegt
Met een beetje intelligente vierwielaandrijving kun je net zo makkelijk burnouts maken als met een achterwielaangedreven auto.
Zodra de auto merkt dat de voorwiel compleet geblokkeert zijn zal het restende (in dit geval: alles) koppel naar de achterwielen gespert worden.
Ik weet niet hoe dit bij 4-Matic werkt, maar bij quattro V en vooral quattro VI kun je simpel een burnout maken.
a_buis zegt
Meer gewicht op de assen = meer grip + 4 wielaandrijving toch al snel van zijn plek? Bij deze gewichten en vermogens maakt die nog geen 4 % gewichtstoename niet het verschil in top, dat doet de luchtweerstand al, en die veranderd niet. Verbruik gelijk lijkt me onmogelijk. Wie verklaard dat laatste?
Tombnolz zegt
Gohja, wat maakt het uit? Ik zou’m lekker achterwielaangedreven kopen, met al die hulpmiddelen lijkt die wagen me echt wel veilig genoeg. Maar wie zich een CL koopt, heeft ‘m het liefst zo duur mogelijk, dus waarom niet? Mercedes kan er maar een centje aan verdienen é?
mashell zegt
Goed idee. Een auto met de prijs van een huis is niet af als maar de helft van de wielen aangedreven worden.