Echte mannen rijden zonder zadel op ongetemde paarden.
Echte mannen rijden zonder ESP, ASR, ABS, ASCS, PASM, ASCMOS, enzovoorts.
Echte mannen rijden op wielen als ‘putdeksels met een elastiekje erom’.
Echte mannen doen rijverslagen voor Autoblog met hun zonnebril op.
Echte mannen eten geen honing… echte mannen kauwen op bijen!
Enzo Ferrari zei ooit: “I don’t care if it has electric windows. I don’t care if the door gaps are straight but when the driver steps on the gas I want him to **** his pants.” Hij had het in dit geval over de F40, de laatste echte mannen-Ferrari.
Blijkbaar zijn er nauwelijks nog echte mannen meer, want niemand kauwt er nog op bijen, iedereen rijdt tegenwoordig file met tientallen electronische beschermengelen en lekker spartaans rijden met dikke velgen en platte banden wordt aangenamer gemaakt met actieve veringssytemen met extra lange veerwegen. Auto’s als de brute F40 worden helaas niet meer gemaakt. Moderne auto’s zijn honingzoet en stroperig in hun bediening. Echte mannen eten toch geen honing?
Het moderne man-zijn wordt vertaald in het meesjouwen van zo veel mogelijk electronische hulpmiddelen, gadgets, cilinders, trek- en duwstangen, nokkenassen, turbo’s, kompressoren en meer. Dit alles komt met een eigenschap waar normaliter vooral de dames zich erg druk om maken: overgewicht.
Zijn alle auto’s nu metrosexueel met bierbuik geworden door de moderne verwende metroman of zijn alle kerels metro geworden door het gebrek aan bijen en ongetemde paarden in de huidige auto’s?
Ik weet wel dat het er in de huidige vorm voorlopig niet beter op zal gaan worden in deze tijd van (over)bewust Maatchappelijk Verantwoord Ondernemen en de Groene Hype.
Want nog iets typisch mannelijks: gassen, ruften en stinken. En dat mag niet meer… Binnenkort mogen we zelfs binnen de ring van Amsterdam niet meer roken en zuipen… En dat terwijl het openbaar vervoer nog altijd geen optie is, want iedere zichzelf respecterende kerel heeft behoefte aan zijn eigen mobiele privé-grot waarin hij naar hartelust ongegeneerd kan stinken, rauw vlees eten, roken en brullen.
Toch laten bedrijven als Bavaria, Amstel, Mc Donalds en Burger King in hun commercials graag zien dat de echte man wel weer mag. We zullen echter wel heel snel nieuwe uitingen van man-zijn moeten zien te vinden. De groene auto moet stoer kunnen worden.
Een electrische auto kan optisch en letterlijk misschien wel spierballen hebben, maar hij brult nog altijd niet. Hij zoemt als een bij!
Maar reken erop dat wanneer je een auto als een electrische Ariel Atom lekker laat zoemen dat deze kan steken! De uitspraak van Enzo Ferrari is hierop na 24 jaar weer prima van toepassing.
Heren, laten we er met z’n allen maar eens op kauwen en kijken hoe het smaakt. Ik zeg het jullie: zoemen wordt het nieuwe brullen.
Wouter, zet je zonnebril maar op!
ali B zegt
echte mannen laten hun vrouw niet rijden
Zephyr zegt
Hehe, die ‘fat car’ lijkt wel gestoken te zijn door bijen.
V6-4Motion zegt
Gelukkig kun je in een aantal auto’s waar nog een leuk aantal paardjes onder de kap wachten al dat electronische geneuzel nog uit zetten. En als dat niet kan.. gewoon niet kopen.
rebel rouser zegt
mijn ontbijtje bestaat iedere morgen uit…..5 bakstenen,10 krokodillen eieren ,2 emmers cement en een kopje remolie.
LC zegt
Mannen houden van The real THING! Raw hardcore, hoewel de gevolgen van het eten van rauw vlees niet iederen goed zal bevallen. Zo sluiten we de mannen van de jongens uit.
@Michiel; Wederom een amusemente collumn heel up2date en prima lees voer voor in de ochtend.
LC zegt
@ali B; Komop zeg, in mijn boek mag je zulke personen geen mannen meer noemen.
Alwood zegt
geweldig! :D en het klopt! :P hoewel ik die elektrische wagens nog nie helemaal zie zitten :? De acceleratie die je eruit krijgt is wel meesterlijk. En dan neemt de echte man gewoon een brutere elektromotor die heftig heen en weer schud en rauw klinkt.
De echt zware elektromotoren die met grote impuls werken enzo doen dat volgens mij :P
Ze hebben met alle luxe-vereisten enzo zelfs de laatste mannen auto verwijft gemaakt ;) de Defender blijft echter nog wel een werkpaard! Zware koppeling, lastige zitpositie en scheefgeplaatste pedaaltjes :D maar het trekt en rijdt alles omver :twisted:
Endlezz zegt
Ik rij zelf met een Volvo 850 TDI van ’96, zonder ESP/traction control maar wel met ABS. Aangezien ik wel eens sportief rijd en daarbij mijn hand niet omdraai voor een wielspinnetje, is het voor mij belangrijk dat de auto perfect doet wat ik wil. En dat is nu net wat ik mis bij de meeste nieuwere wagens. Als ik dan al eens rij met een vervangwagen of de wagen van mijn vader (Volvo, VW, Audi, Seat, …) dan valt mij op hoe verschrikkelijk stug die wagens reageren bij bijvoorbeeld een sportief vertrek. Het ergste van al is dat de elektronica uitzetten amper een verbetering teweeg brengt. Het resultaat is zowel met als zonder ESP/traction control nog steeds een wagen die bij wielspin als het ware begint te haperen, tot lichtjes schokken toe, waardoor de turbo het even schijnt te laten afweten.
Bij mijn nog wat mechanischere 850 is er na de wielspin helemaal geen terugval van vermogen of schokkend effect. In één vloeiende beweging kan je onmiddellijk alle power blijven aanspreken en soms spint hij nog even tot in derde bij het schakelen. Met die auto kan je tenminste nog perfect bepalen hoe je rijdt. Ik word misselijk van al die hulpmiddeltjes. De stalen kooi van mijn wagen en mijn gezond verstand bieden mij al genoeg bescherming bij het rijden, daar heb ik geen wagen voor nodig die bepaalt hoe sportief hij wil zijn. Heeft er nog iemand dergelijke ervaring?
Btw, ik weet niet juist wat het schokkerig effect veroorzaakt aangezien ik maar weinig van automechanica ken, maar het is alleszins niet mijn onkunde die dit veroorzaakt want bij vele oudere auto’s lukt zonder technische snufjes lukt het zonder problemen.
Endlezz zegt
Btw, met tot in derde doorspinnen bedoel ik wel niet dat ik in elke versnelling blijf doorspinnen, daar heb ik niet genoeg power voor (het is maar een 2.5 TDI met 145pk, geen T-5R of iets dergelijks). Ik bedoel dat ik direct na het opschakelen tussen de versnellingen nog een korte spin kan afdwingen tot in derde.
bmw zegt
Gelukkig zijn er niet veel van die “echte” hamburgermannen meer; ze zijn niet alleen slecht voor het milieu, maar ze helpen ook nog de samenleving naar de… Finesse en stijl, gecombineerd met elegante kracht, dát is de man van de 21ste eeuw.
Thelis zegt
Nog even en ze rijden met plug-in formule 1 auto’s en wordt het geluid pas toegevoegd aan de telvisiebeelden. Door het ontbreken van geluidsoverlast kan een race op elk woonerf worden gereden. ;)
Thelis zegt
In aanvulling op mijn eerdere bijdrage.
Natuurlijk mogen alleen Ferrari’s als (tegen die tijd historische) Ferrari’s klinken, en Mclaren als McLaren etc. etc. Kunnen de constructeurs van vroeger en nu nog wat verdienen aan de geluidsrechten. Geluid wordt natuurlijk alleen op een mannenkanaal uitgezonden.
Arnoud zegt
Echte mannen gebruiken geen bodylotion.
Echte mannen gebruiken geen scheerzeep/gel.
Ik roep al tijden dat de auto’s van tegenwoordig veel te zwaar zijn. En veel te duur door alle non-sense die erop zit. Airco, electrische verstel mogelijkheden, stoelverwarming enz enz. Wat moet je er mee…
De fabrikanten geven zelf al aan dat ze waardeloze auto’s bouwen, juist door al die electronische hulpsystemen als ESP enz.
De auto’s is te zwaar, ligt van zichzelf niet goed genoeg op de weg en de tractie is zwaar onderbemeten voor het vermogen. Een goede auto heeft zulke rommel niet nodig.
CasperH zegt
@ Michiel: zoemen wordt het nieuwe brullen, maar ik zal altijd met weemoed terugdenken aan de tijd van de brul :(
Juppe zegt
Ik was even bang dat Michiel met z’n nostalgische geneuzel terug wilde naar de tijd dat we in grotten leefden, en de vrouwen met behulp van een knuppel ‘versierden’ om ze vervolgens liefdeloos vol te raggen zodat de genen voort kunnen leven. Gelukkig kwam er een eye-opener filmpje achteraan :)
Tja, er is een hoop veranderd. Ik begrijp dan ook niet dat er nog steeds nieuwe merken komen die supersportwagens presenteren met techniek uit het knuppeltijdperk (bij wijze van…).
Sjorsx87 zegt
2 boterhamen met pindakaas( word je groot en sterk van;) ), 2 met vlees en een goeie sterke bak koffie als ontbijt… Aan het milieu denkent op mijn fiets naar school, met mijn (zuinige) clio uit 92′ zonder esp, airco of electrische ramen naar mijn werk (Helaas wel voorwiel aangedreven:S). Maar daar heb ik mijn motor voor met achterwiel aandrijving en een zeer gunstige pk/gewichtsverhouding om in mijn vrijetijd lekker mee te gummen;)
Ik wacht alleen nog op die kauwbijen wanneer ze die gaan verkopen in supermarkt en op lichte achterwiel aagedreven auto’s die op de markt moeten komen zonder al die electronische rommel en betaalbaar zijn (en nee ik hoef geen Smart roadster ofzo:S) om mijn clio te vervangen;)
Michiel_vd_Brink zegt
@ Casper: Tsja… Zo denk ik, terwijl ik boodschappen doe bij de Albert Heyn en een pakje biefstuk in mijn karretje leg, nog vaak met weemoed terug aan de tijd dat ik op mijn paard op bisons joeg. ;)
RCA zegt
Ik hield mijn hart vast de laatste 2 decennia: steeds meer dynamisch plezier (en gevoel) werd voor je (weg-)geregeld zodat je niets meer fout kon doen… Het leek op papier allemaal veilig en praktisch, maar de fun nam intussen zwaar af. En in zekere zin ook de actieve veiligheid: niets is immers beter dan het perfect aanvoelen wat je auto doet (schoolvoorbeeld: Lotus Elise), waardoor je in staat bent alert (en zonder vertraging) te reageren of te corrigeren. Hier is veel onderzoek naar gedaan; zie het beroemde Man Machine Interface model van o.a. de TU Delft. Jawel: de auto + bestuurder laten zich als “regelsysteem” goed in formules vangen, waarbij duidelijk blijkt dat verstoringen zoals tijdsvertragingen in de regel-loops grote (nadelige) effecten kunnen hebben op het regelgedrag en de stabiliteit (alsof een echte Autoblogger dat op de trackday zelf nog niet door had ;-)
Het nadeel van de eerste actieve “beinvloedingssystemen” was dat ze traag en bruut waren: het rekende allemaal nog niet zo snel en greep vervolgens hard en langdurig in. Als rijder werd je feitelijk “out of the control loop” gehaald; einde lol op de weg en zeker het circuit.
De laatste paar jaar echter zijn de actieve systemen zeer goed door-geevolueerd: ze grijpen snel en soms onmerkbaar in. Belangrijker is nog dat de actieve systemen hun grenzen veel beter kennen: als de bestuurder juist wel een powerslide wil kunnen maken maar met behoud van enige veiligheid, dan kan de laatste generatie systemen daar gelukkig veel intelligenter mee omgaan. Door hun grote nauwkeurigheid blijft ingrijpen langer achterwege waardoor je betere feedback houdt en zelfs ouderwets kunt “gummen”. Het systeem houdt hierbij keurig op de achtergrond de uiterste grenzen in de gaten. Niks doen zolang het niet gewenst of echt noodzakelijk is, en zo hoort het! State-of-the-art is bijv. de 430 Scuderia.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Juppe: Sportwagens zullen mijns inziens altijd blijven bestaan.
Alle oude manieren van vervoer zijn op een bepaald moment veranderd in een sport.
Zodra het paard (al dan niet met of zonder wagen) niet meer voor woon-werk verkeer en de weekendbezoekjes naar oma geschikt was, gingen de ‘echte’ kerels (en dames) ze gebruiken voor de sport en/of recreatie.
Zo zijn ook de zeilboten, roeiboten en kano’s sportmiddelen geworden.
Sinds jagen niet meer noodzakelijk is voor ons dagelijks onderhoud zijn bepaalde mensen het blijven doen voor de sport.
Wanneer de auto zoals we die nu kennen niet meer geschikt blijkt voor dagelijks vervoer, zullen er genoeg mensen overblijven die naast hun nieuwe vorm van vervoer met sportwagens bezig zullen zijn.
Den_Dolf zegt
@ali B
echte mannen rijden hun vrouw :P
Arnoud zegt
@RCA: Die eerste zin… Die slaat de spijker op de kop. Niets mag je meer fout doen in deze wereld. We leven in een tijdperk dat veel gelijkt op de Verlichting van eeuwen geleden. We moeten alles maar kunnen beheersen en controleren. Wij moeten deze wereld zo verbeteren dat iedereen gelukkig leven kan. Technologie moet alles maar mogelijk maken. Maar wat levert het aan het einde allemaal op? We gaan nog steeds dood en alles wat je in dit leven dan bij elkaar hebt gespaard moet je ook hier achterlaten. Je hebt er he-le-maal NIKS aan. Noem me een dominee, noem me een evangelist maar ik heb wel gelijk.
geelhoed zegt
Voel me niet aangesproken.
Echte mannen rijden zonder deuren.
Juppe zegt
@Michiel,
Sportwagens zullen ook zeker blijven bestaan (hoop ik). Maar wat ik zo jammer vind aan de nieuwkomers, is dat ze niks nieuws bieden. Vroeger was een sportwagen nog een presentatie van technisch vernuft. De nieuwste technieken werden er in getest en aan de man gebracht.
Nu is het zo dat de sportwagens achterblijven. En vooral de bekende merken die hierin voorop zouden moeten lopen. Waar is de eerste hybride sportwagen? In plaats van je tegen deze ontwikkelingen af te wenden, zouden de fabrikanten dit aan moeten grijpen om hun producten beter en/of onderscheidend te maken.
Een dikke motor in een koolstof chassis zetten, en er mooi ontworpen dubbele draagarmen met dikke remschijven aan plakken kan iedereen met een beetje doorzettingsvermogen en geld. Ik zie alleen niet wat daar bijzonder aan is.
Grappig dat WTUA ook net zoiets in die strekking schreef:
http://www.autoblog.nl/archive/2008/02/22/spaanse-gta-concept-700-paardjes#comment-1161285
RCA zegt
Ik zie het zo: je kunt een notoire “Widow Maker” wel veilig maken door opstapelen van actief ingrijpende systemen, het blijft bluswerk. Een Ferrari 348 is bijvoorbeeld onbegonnen werk. De crux is om de dynamica van een auto in de basis meteen goed te krijgen. Petje af voor bijvoorbeeld BMW (met dank aan o.a. de onvolprezen Nederlandse dynamica-expert Jos van As).
RCA zegt
@Juppe: de grote merken zijn behoudend (aandeelhouders met knikkende knieen), en zullen dus niet snel het roer omgooien en van beproefde modelstrategieen afwijken. De kleintjes moeten zich wel ergens mee onderscheiden, en zullen eerder kiezen voor een nieuwe koers. Zie McLaren F1 en recent de Caparo T1: intelligent lichtgewicht ontwerp met pure dynamica.
Klassiekerrally zegt
Minder = Meer
Minder overbodig gewicht = Meer puur plezier
En wat de aandrijving betreft: we moeten toch langzaam gaan wennen aan andere krachtbronnen. Dus ik zeg: laat maar komen! Maar zet alle overbodige poespas overboord. Kan ’t ook niet kapot gaan ;)
dekster zegt
Ik vind er nog steeds niks aan, electrische auto’s.
Maar dat komt misschien omdat ik een voorliefde heb voor mechanika.
Nieuwe ontwikkelingen zijn in mijn ogen alleen maar een vooruitgang op rekenkundig gebied en niet emotioneel.
Ik denk niet dat het iets te maken heeft met een echte man te zijn, maar luister hier eens naar http://www.youtube.com/watch?v=uIZ_LeaTCDw
(een heel primitieve motor)
en nu dit: http://www.youtube.com/watch?v=UYhmRvyNS-c
(een heel primitieve electrische motor)
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar die bentley geniet overduidelijk mijn voorkeur ;)
Alwood zegt
@Den_Dolf
LOL! en so true! zowel op automobiel- als niet zo automobiel gebied :P
eigenlijk is die uitspraak zo meesterlijk dat het wel een bumpersticker waard is!
heel erg mooi geformuleerd.
Klassiekerrally zegt
@ dekster: mee eens, daarom hou ik ook zo van klassiekers.
Maar moderne auto’s met verbrandingsmotor worden toch al zo stil mogelijk gemaakt. Waarom dan geen elektromotor in plaats van de archaïsche ottomotor?
CasperH zegt
@ Geelhoed: in strakke leren pakjes bedoel je? Lekker mannelijk ;)
Alwood zegt
@Endlezz
jep, prachtige wagen de 850 en machtig sterke diesels voor hun tijd. Nu heb je daar ook wel een van de best sturende wagens die er zijn volgens mij… gewéldig onderstel waar menig duitser (behalve misschien BMW) een dikke punt aan kan zuigen!
alleen zó jammer dat die nieuwere volvo’s niet meer driften :( dat doet mij toch m’n 740-je wat vaker poetsen :)
Michiel_vd_Brink zegt
De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat de uitspraak “Echte mannen eten geen honing, echte mannen kauwen op bijen” van Loesje afkomstig is.
SQB zegt
Wellicht wordt X1 de nieuwe F1; electrisch racen op topniveau. Heeft de X1 uit het filmpje al eens tegenover een F1 wagen gestaan? Dat zou eerlijker competitie zijn; de Ferrari en de Porsche zouden tegenover de Tesla moeten staan.
Off-Topic maar wel design gerelateerd: met beide kleppen open lijkt het net alsof de F40 achterstevoren staat, of ben ik de enige die dat vindt?
Jimmie zegt
Ik doe op het moment onderzoek in dit onderwerp, of de autorijder wel behoefte heeft aan al die veiligheidshulpjes.
Jimmie zegt
Het interessante is dat rijders hier heel verdeeld in zijn, bijvoorbeeld Volvo rijders vinden veiligheidshulpjes heel interessant en van toegevoegde waarde, maar BMW rijders denken daar weer heel anders over, die zijn veel meer van back to basic, lekker sportief rijden zonder interventie.
ELB zegt
Leuke column Michiel! Heerlijk vrijdagmiddagvermaak. Zelf heb ik het F40 tijdperk niet meegemaakt, dus van mij mag het wel terugkomen.
DirkR zegt
Mooi verhaal, heb me kapot gelachen :D
Echte mannuh…!
Alwood zegt
@Jimmie
heu?! :? waar haal je dat vandaan?
staan hier iig 2 volvorijders in de thread (moi incluis) en die zijn allemaal niet dol op extra elektronica.
En dan is er ook nog mijn pa, die gaat wel voor veilig maar heeft niks met elektronische bemoeienis en hij rijdt al 20j volvo.
Daarbij is bijvoorbeeld juist een BMW M5 een van de meest volgestopte auto’s als het gaat om elektronica en er zijn een hoop BMW rijders die graag die wagen willen…
Alwood zegt
als het daadwerkelijk gaat om wat mensen rijden en niet alleen om wat ze zeggen kan je waarschijnlijk wel stellen dat liefhebbers van britse auto’s het minst met elektronica hebben. Rijders van duitse auto’s hebben redelijk veel met snufjes en zeggen de bemoeienis niet te willen maar rijden vervolgens met een full-on fünfer. En de bestuurders van franse vehikels geylen het meest op snufjes, frutsels en ‘veiligheid’.
wat betreft zweedse-rijders ben ik natuurlijk enigszins bevooroordeeld maar volgens mij zitten die eerder tussen britten en duitsers in dan tussen duitsers en fransen… Als je kijkt naar de elektro-technische ontwikkeling is die vooral bij de duitsers heel sterk waar de zweden vooral heel sterk op passieve veiligheid hebben ontwikkeld.
Wat mensen zeggen en wat mensen doen/willen loopt denk ik niet naast elkaar… Vooral duitse auto’s worden over het algemeen bereden door zelfbenoemde ‘driving gods’ die zeggen de elektronica niet te willen maar het ondertussen wel nodig hebben aan de 250per uur. Zweedse en franse rijders zullen behoudender rijden waarbij de fransen vooral ook voor de lane-departure control en actieve ruitenwissers gaan.
oja.. en japan dat is de middenmotor dan maar ;) meelopers! :P zullen het nooit erkennen maar lopen altijd achter op de top van de ontwikkeling en gaan vooral voor prijs-kwaliteit, de samenstelling van de elektronica saus kan sterk verschillen.
zeker interessant om te onderzoeken iig! :) moet je een studie psychologie bij volgen om het nauwkeurig te kunnen bepalen lijkt me.
Juppe zegt
….maar lopen altijd achter op de top van de ontwikkeling….
Grapje zeker?
Alwood zegt
@Juppe
nou… ze zijn zeker niet de laatste die het in productie wagens stoppen, merken als mercedes zijn alleen eerder met het bedenken en ontwikkelen volgens mij…
ik schrijf de tekst niet 100% serieus hoor ;)
Michiel_vd_Brink zegt
@ Juppe: Zo zie je maar weer dat een imago veel trager ontwikkelt dan de werkelijkheid.
Jimmie zegt
@Alwood, het was een punt wat opvalde in het onderzoek tot nu toe, heb het misschien iets te stereotype geschreven ;)
Ik bedoel overigens met veiligheidshulpjes dingen zoals waarschuwing dat je je voorganger in het verkeer te snel nadert en bij gevaar zelfs ingegrepen wordt door de auto. Dode hoek waarschuwingen, lijn verlatings waarschuwingen of bijvoorbeeld het alcoholpercentage meetsysteem wat Volvo heeft bedacht.
Uiteindelijk kunnen auto’s van tegenwoordig ook niet meer zonder al die electronica.
Maar het onderzoek is nog in volle gang en heb gevraagd of ik er een column over mag schrijven hier op ab.nl om eens een mooie discussie te hebben over dit onderwerp.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Jimmie: Zeer interessant! Doen!
Alwood zegt
@Jimmie
dode hoek waarschuwingen en alcoholpercentage-gadget zijn idd goeie voorbeelden, dit zijn alleen elektronica die het rijden verder niet actief in de weg zitten, lane departure is meer een frans ‘iets’ volgens mij.
Als je kijkt naar de filosofie achter een merk is er bij volvo verrassend veel aandacht aan rijkwaliteit, plezierig zonder stoorzender cruisen, besteedt. Dat is dan vooral ook in het pre-ford tijdperk terug te vinden :P
waarschuwings elektronica en ABS hoeven volgens mij niet in de weg te zitten als het goed functioneerd.
De grootste hekel heb ik aan de (wettelijk verplichte) elektronica die maximale uitstoot beperkt…
Typisch politiek correct maar weinig functioneel snufje in moderne auto’s. De auto word door het motormanagement geknepen bij maximale belasting onder hoog toerental, wat in een maximaal belastende situatie de uitstoot zal beperken.
Een verlaagde uitstoot krijg je er alleen niet door omdat je maar weinig met die maximale belasting te maken hebt. Wil je echter een keer maximaal accelereren of een smal stijl weggetje op, dan kan dat niet omdat je dan op brandstof geknepen wordt (volgens mij het schokken wat Endlezz beschrijft).
Die elektronica kan best weggelaten worden volgens mij… Het ontbreken van ESP en dergelijken is meer iets wat in sportwagens weggelaten kan maar in gewone auto’s wel de veiligheid verbeterd.
Een goeie column over dit onderwerp maakt iig een hoop los volgens mij ;) of we misbruiken deze thread er gewoon voor :P hoef je het verslag alleen maar te copy-pasten!
sacha zegt
Een leuk boekje in dit kader:
En voor de programmeurs onder ons:
Real programmers don’t use Pascal en Real programmers don’t eat quiche
Alwood zegt
een na laatste alinea herschreven:
Het ontbreken van ESP en dergelijken is meer iets wat in sportwagens goed kan maar in gewone auto’s de veiligheid niet ten goede komt…
Juppe zegt
@Alwood,
Je opvattingen over uitstootbeperkende middelen klopt niet helemaal. Een systeem als EGR (uitlaatgasrecirculatie) werkt juist niet bij volgas, maar alleen bij weinig gas zoals het rijden van een constante snelheid.
Veel benzinemotoren stellen hun mengsel aan op de gegevens van de lambdasonde, zodat de katalysator optimaal werkt (closed loop), maar schakelen bij volgas over op open loop. Hierdoor krijg je meer vermogen, maar werkt de kat minder goed.
Turbopaultje zegt
Echte die hards rijden never een mobiele, elektrische centrale. Die blijven nl. gewoon een echte auto rijden:
Turbopaultje zegt
Hoe verschrikkelijk raw een F40 kan zijn, laat deze video uitstekend zien. Ex F1 held Jacques Laffite aan het stuur in een LM:
http://www.youtube.com/watch?v=0YPabCzxMXM&feature=related
Endlezz zegt
@Turbopaultje
Inderdaad, een auto zonder elektronica, DAT is pas een echte auto!
)
Turbopaultje zegt
Dat was in een iets andere uitvoering mijn echte 1. auto ………….. ! ;-)
mashell zegt
Rare column van Michiel. Normaal gesproken de held van de esthetica maar nu een column over “echte mannen” waarin “echte” mannen worden neergezet als wezens die ergens in de evolutie zijn blijven steken. Of zou ie dit sarcastisch bedoelen?
Michiel_vd_Brink zegt
@ mashell: Inderdaad nogal sarcastisch geschreven.
Niks mis met echte mannen.
Tijden veranderen en de definitie van “echte mannen” ook.
SimonMc zegt
En toen kwam koenigsegg…
Alwood zegt
@Juppe
Dat zijn andere systemen dan ik bedoelde… die systemen hoeven zo slecht nog niet te zijn… In andere gevallen hebben ze echter alleen op de computer het verbruik geknepen. Volgens mij is dat bij (oudere) minder zuinige motoren gedaan die toch aan nieuwe normen moeten voldoen.
@SimonMc
we maken er een sprookje van! :P
en omdat al die metro-fielen het niet meer gewend waren knalde 1 op de 2 koenigseggs van de baan! zelfs gerenommeerde autoprogramma’s konden de auto niet aan waarna het beest is getemd met een spoilertje ;)
Alwood zegt
@Michiel
na het geweldige filmpje van Turbopaultje zag ik wat er ontbrak! :D
http://youtube.com/watch?v=4pZDPofd9mw
dé allerbeste illustratie (ok, filmpje :P ) van dit onderwerp mbt de huidige samenleving in autoland!
Michiel_vd_Brink zegt
@ Alwood: Yes! James May is hier een echte man!
Een cowboy te paard die op bijen en cactussen kauwt, bisons met de hand velt en rauw verslindt en… gebroken thuiskomt. ;)
Frank deH zegt
Wellicht heeft het gestegen motorvermogen ook te maken met de toename van allerlei hulpmiddelen. Een vertegenwoordigers auto had 10 jaar terug 100 diesel pk’s, tegenwoordig is 150 tot 185 pk al normaal voor zo’n diesel (veel zeer sportieve auto’s van 15 jaar terug hadden nauwelijk meer vermogen!). Dit in combinatie met het gestegen gewicht maakt het welhaast nodig om iedereen veilig op de weg te houden. Lijkt me niet dat de rijvaardigheid van de bestuurders de laatste jaren zo enorm verbeterd is. Daarnaast is de electronica zo sterk in prijs gedaald dat we het daar niet voor hoeven te laten. Als je nu zo graag sportief wil rijden, koop een klassieker… laag gewicht, geen hulpmiddelen maar ook veel minder pk’s onder de kap. Heb een tijd lang een Austin Healey Sprite gehad, heel erg leuk, veel lol met een minimaal aantal pk’s en een heerlijke skelter. Maar ik ben ook altijd blij als ik voor het werk in mijn moderne, veilige en comfortabele Volvo stap.
lincoln zegt
de aller-echtste mannen ..
die kunnen tot in den treure zanikken over een ..
kleurtje, koplampje, velgje, motorkapje, p.k.tje , achterlampje, dashboardje, merkje, spoilertje ..
en doen dat bij voorkeur op autoblog.nl ..
zo .. steek die maar in je zak .. bijen-etende oelewapper ..
Michiel_vd_Brink zegt
@ lincoln: zaniken schept een band. ;)
Valentino zegt
“Echte mannen doen rijverslagen voor Autoblog met hun zonnebril op.”
HAHA, LOL :)
Citrofiel zegt
@ lincoln; En bij een band is er weer sprake van een door jou zo verafschuwde club. :P http://www.autoblog.nl/archive/2008/02/21/next-dacia-logan-suv ;)
DAT zegt
Je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen:
In het nederlands heet het, veel flauwer, Het Jongensboek.
“In deze bestseller bieden de broers Conn en Hal Iggulden de pubers een alternatief voor de veilige schermen van computer, tv en gsm. Het is een fraai geïllustreerde catalogus van ouderwetse naschoolse activiteiten, zoals het maken van een katapult, een periscoop of een pijl en boog.”
Trabbi zegt
Mijn auto is een 18 jaar oude BMW E30, met als enige stuk elektronica de motormodule, die niet veel meer zegt dan hoeveel inspuiten en wanneer ontsteken. Daarmee zet ik alle sukkels in hun elektronicabommen nog steeds in hun broekje.