In een vrij land als Nederland verdienen we allemaal gelijke kansen. Die krijgen we niet altijd, maar we verdienen ze wel. We zullen auto’s hier dan ook niet discrimineren enkel om het feit dat ze spuuglelijk zijn. Vandaar een berichtje over de personenuitvoering Fiat Fiorino.
Het woordje”personenuitvoering” doet vermoeden dat er ook een andere uitvoering is en dat klopt. Eind vorig jaar lanceerde Fiat de Fiorino bestelbus, maar dat bericht hebben we toen bewust aan ons voorbij laten gaan (en niemand die het ons kwalijk nam).
In Genève zal volgende maand deze kindercontainer te bewonderen zijn. Vice-premier en minister voor Jeugd en Gezin André Rouvoet liet begin deze week weten dat hij graag zou zien dat we in Nederland een beetje doorfokken om de kosten van de vergrijzing op te kunnen vangen. Deze Fiorino zal prima in zijn plaatje passen. Misschien een idee voor een leuke subsidieregeling?
We kennen van Fiat natuurlijk de afzichtelijke Multipla (love him, but probably hate him) en opnieuw zijn de Italianen erin geslaagd om gezinsauto te ontwerpen waar je liever niet in gezien wordt. Tip: geblindeerde ramen!
In het persbericht van Fiat zelf natuurlijk alleen maar lof.
Fiorino, een speciale auto voor Fiat Professional
Voor Fiat Professional vormt Genève het toneel voor de wereldwijde preview van de nieuwe personenuitvoering van de Fiorino. Deze auto, die deel uitmaakt van de nieuwe, uitgebreide Fiorino-reeks die in oktober vorig jaar werd gelanceerd, markeert voor Fiat Professional een belangrijke stap voorwaarts om privérijders te bereiken die op zoek zijn naar ‘intelligente’ producten voor diverse mobiliteitswensen. De Fiat Fiorino kenmerkt zich vanwege zijn opvallende persoonlijkheid, betrouwbare en robuuste kwaliteiten en functionele en unieke veelzijdigheid. Zo vormt deze Fiorino het perfecte alternatief voor automobilisten die op zoek zijn naar een vlotte, praktische, informele en ‘intelligente’ auto, die zowel in staat is om vrienden te vervoeren als sportuitrusting voor vrijetijdsdoeleinden. Tegelijkertijd komt de Fiorino tegemoet aan de wensen voor een compacte auto voor in de stad met een grote functionaliteit en verantwoorde running kosten zonder dat die ten koste gaan van de opvallende uitstraling.
Bij deze uitvoering van de Fiorino draait het uiteraard met name om het interieur, waarin hij in belangrijke mate afwijkt van zijn grijskentekenfamilie. Het interieur is ontworpen volgens het ‘free space’ concept dat voorziet in een groot aantal stoelconfiguraties (minimaal zes in een handomdraai). Daardoor ontstaat een grote hoeveelheid nuttige ruimte die naar wens als laadruimte of voor flexibele toepassingen kan worden gebruikt. Met de stoelen in de normale positie meet de bagageruimte bijvoorbeeld 330 liter (tot aan het bagagerek) en 650 liter tot aan het dak. Maar wanneer de achterbank en voorste passagierstoel worden verwijderd, neemt de totale inhoud toe tot 2.800 liter. Op dat moment kunnen objecten van bijna 2,5 meter lang in de Fiorino worden vervoerd (een echt record, aangezien de auto slechts 3,9 meter lang is).
De achterstoelen zijn overigens zeer comfortabel en voorzien van alle reguliere mogelijkheden. Als alternatief voor de standaard stoel voor de voorpassagier is de Fiorino ook te bestellen met een speciale stoel die in één gemakkelijke beweging neergeklapt kan worden, waarna hij in de vloer verzinkt. In de tussenvorm is de stoel bovendien als comfortabel tafeltje te gebruiken. De achterstoelen kunnen in een 1/3 – 2/3 verhouding worden neergeklapt of naar wens gedeeltelijk of geheel worden verwijderd, om optimaal gebruik te kunnen maken van de laadmogelijkheden en flexibiliteit.
Geavanceerde motoren en betrouwbare transmissies
Deze personenuitvoering van de Fiat Fiorino is leverbaar met twee Euro 4 motoren: de 1.3 Multijet 75 pk turbodiesel en de 1.4 benzinemotor met 73 pk. Beide motoren staan garant voor optimaal rijplezier, uitstekende prestaties en verantwoorde operationele kosten. Bovendien respecteren ze het milieu dankzij een gematigd brandstofverbruik en lage CO2-emissies. Diverse uitvoeringen van de 1.3 Multijet noteren waarden beneden de 120 g/km en in combinatie met een optioneel roetfilter daalt de uitstoot van roetdeeltjes tot slechts 0,005 g/km (overeenkomstig met de Euro 5 richtlijnen.
De 1.4 benzineversie biedt bovendien een mooie basis voor CNG- en LPG-varianten. Op termijn zal er bovendien een elektrische uitvoering van de Fiorino beschikbaar worden met 0 emissies, die in samenwerking met de Italiaanse specialist Microvett is ontwikkeld. Deze elektrische versie heeft een gegarandeerde actieradius van 100 kilometer en de oplaadtijd bedraagt ongeveer drie uur met een 9 kW aansluiting. Ook de cijfers voor de acceleratie en topsnelheid mogen er zijn: 0-50 km/u in 7 seconden en 80 km/u.
Individuele mogelijkheden
De Fiat Fiorino biedt een groot aantal keuzemogelijkheden waarin eenieder zeker de ideale invulling van zijn of haar persoonlijke voorkeur zal vinden. De geel-kentekenversie is te bestellen in twee versies: de eerste is redelijk basic uitgevoerd, terwijl de tweede juist gericht is op luxe. Daarnaast levert Fiat een speciale derde variant – Adventure genaamd – die met name het vrijetijdsconcept onderstreept. De uitvoering beschikt onder andere over een met 2 cm verhoogde wielophanging, een beschermplaat onder de motor en diverse andere beschermdelen voor de carrosserie.
De Fiat Fiorino is voorzien van een uitgebreide uitrusting inclusief een groot aantal features op het gebied van de veiligheid. Daarnaast kunnen kopers de Fiorino geheel naar wens personaliseren dankzij een groot aanbod aan optionele extra’s: van een lederen stuurwiel en versnellingspook tot aan dubbele deuren, een Blue&Me systeem, een ‘dead-lock’ functie en elegante 16 inch lichtmetalen wielen.
De Fiat Fiorino kan tevens worden geleverd met een categorie N1 certificering (4 inzittenden + 278 kg), wat per land afhankelijk nuttig kan zijn vanwege belastingmaatregelen.
Voor de volledigheid ook een afbeelding van de Fiorino bestelbus.
sebastian zegt
goed ding! robuuste uitstraling, beter dan een kangeroe.
juicy zegt
Leuk ding!!
markieanta zegt
hee de neiuwe berlingo
pilz zegt
de Renault Kangoo wordt (werd?) ook verkocht, dus van dit ding zullen er ook wel een paar over de toonbank gaan :S
Renny zegt
Hee, wat een leuk hok
Patrick zegt
Dennis, jij wilt niet gezien worden in zo’n auto. De vraag is of mensen jou willen zien.
-edit: Dat is geen vraag. Mensen willen mij niet zien.-
ML zegt
Ik vind hem leuk als een bestelauto, maar als je dit ziet wil je toch juist niet te veel kinderen..?
Aart zegt
Dit is leuk!! Enorm veel ruimte voor (lange) mensen.
Kan Andre zijn imago een beetje bijpoetsen.. :-)
smoets zegt
Gewoon een opgewaardeerde doblo, wat ook een functionele auto is.
lincoln zegt
handig .. economisch .. goedkoop .. vriendelijke uitstraling ..
reden genoeg om er negatieve dingen over te schrijven dacht ik zo ..
Arnoud zegt
Van de buitenkant is het net een busje…. Van de binnenkant trouwens ook…
Verder wel enorm druk vormgegeven. Ik hoef ‘m niet.
Bramzel zegt
De personenuitvoering is wat overgedesigned, niet mijn smaak maar dat ligt misschien anders bij vrouwen en kinderen. Overigens vind ik de besteller wel erg leuk.
Bart_V zegt
nou de bestelversie is nog aantezien met de niet meegespoten voorbumper maar de persoonsverzie die voorbumper lekijk ow we knippen de knik even uit de oude miltipla onder de ramen uit en zetten um onder de moter kap (vrijheid van meningsuiting)
Turbopaultje zegt
De volgende knaller uit Torino………. :-)
FrankyCash zegt
hip wagentje toch… accepteer nou maar gewoon dat er ook vraag is in dit segment… zie ik dit toch 100x liever dan de berlingo’s en voormalige corsa-aftreksels!!!
lincoln zegt
@Dennis .. multipla (love him,but probably hate him) ?? ..
beetje raar om andermans auto te haten .. verontrustend zelfs ..
en de mensen die er 1 bezitten “probably love him” ..
Henkie zegt
Ik vind t juist wel een kekke verschijning, de eerste omgebouwde bestelbus-naar -personenbus die ik wél leuk vind. Er is zeker werk van gemaakt, (leuke designdetails; raamstijlen en de cirkel rond het logo achter), dus niet alleen 4 stoelen erbij geplaatst.
Fiat is (alweer) goed bezig, en jij zit goed fout dennis.
En een dergelijk concept betekent niet al te hoge prijzen, laat maar komen!
..al zal het zicht naar achter niet al te best zijn, lekker op de spiegels rijden, netals in de bestelversie;)
GWBoes zegt
Ik vindt hem wel stoer net zoals ik de multipla ook mooi vondt (m;n ouders hebben er een stuk of 5 gehad waaronder een zwarte met 17″ :D).
en het is trouwens geen concurrentie van de berlingo en kangoo want de bodemplaat van deze is gebaseerd op die van de panda/500/nieuwe Ka.
lincoln zegt
@Turbo paultje .. niet voor fiat.nl .. maar in de rest van europa zal dit ongetwijfeld wel een knaller worden ..
Hilgert zegt
Het ding is best mooi, aparte kleur ook, maar die neus is ronduit lelijk.
Armada zegt
Ik denk dat meneer Rouwvoet op de XL versie moet wachten. Las gisteren dat ie 5 kids heeft.
3-serie zegt
Ik vind het gewoon een lache ding, maar ik moet toegeven dat ik ook de pre-facelift multipla een geniaal uitvinding vind. Liever dit dat een dacia
Paragon zegt
Die voorbumper!!! OEI… Laat ik m’n mond maar houden.
O ik hoop zo dat de posting hierboven sarcastisch bedoeld.
Ik weet het niet meer hier op autoblog. Zeker met zo’n milieumongool als een Patrick tussen de posters.
binkie zegt
ik vind hem ook wel leuk eigenlijk. Hij heeft wel iets stoers en vrolijks.
Dikkere wieltjes, roofrack met een surfplank en klaar ben je :)
Mr. Marteen zegt
Wel grappig, 3 uur laden met 9000 watt ,( mijn stopcontact trekt dat niet) en dan 100 km kunnen rijden. Wel geschikt voor woon-werk-verkeer, maar je moet geen taxi centrale beginnen met zo’n elektrieke bus
Knorrit zegt
Ik vind het wel een kek karretje! Hoe kan je dit nou zó ontzettend hondslelijk vinden? Er zit tenminste nog logica in, net zoals bij de Multipla.
Probeer dat maar eens bij pak ‘m beet een Toyota te ontdekken. Dikke kans dat het je niet lukt. Dát zijn de échte gedrochten op straat!
Zoef zegt
Van 0 tot 50 in 7 seconden. Mag je wel niet op het fietspad doen want dan rij je iedereen in de weg. Krijg je bumperrijdende fietsers achter je aan.
Greg zegt
@Dennis
:lol: grappige reactie
on topic:
Wat ik wel vreemd vind… iedereen vind deze bak nu lief, leuk, mooi of schattig, danwel sportief of stoer…
Maar had er een leeuw op de motorkap gestaan en het woord “Bipper” op de achterkant, dan was dit het lelijkste busje dat er ooit gemaakt was en verdiende de ontwerper een nekschot…
Gast zegt
helemaal niks mis mee, vorige week in de bestel uitvoering gereden. gewoon prima auto…
sebastian zegt
@greg
je maakt een denkfout.
hier had nooit een leeuw of dubbele chivron op gestaan.
Greg zegt
@Sebastian
Denkfout?… moi? Dat gebeurt niet vaak als ik het over auto’s heb, maargoed wie weet nu wel weer.
Welke denkfout maak ik dan?
Wat ik i.i.g. weet is dat de basis van deze 2008 Fiat Fiorino, een project is waaraan PSA en Fiat gezamenlijk hebben gewerkt. PSA heeft de Peugeot Bipper en Citroen Nemo op deze basis ontworpen. Fiat heeft ditzelfde gedaan met de Fiorino.
Knorrit zegt
@ Zoef:
Hè? Waar heeft u het over? Wel/niet op het fietspad rijden? 0-50 in 7 seconden? Hoort die post niet eerder ergens op het invalidenwagenforum thuis?
donzobar zegt
Is deze aangereden ? of zien ze altijd zo uit ?
Citrofiel evil twin zegt
Ik wil hier wel in gezien worden (gaaf kleurtje). ;)
PS: Eigenlijk als een citroënliefhebber vind ik deze wagen mooier dan de Nemo personenuitvoering mede door de 2 extra zijruitjes en de hippe kleur
Verschil:
Citrofiel evil twin zegt
Mijn mening sloeg direct om als ik de defenitieve versie zag (eigenlijk hetzelfde als de Nemo). :(
Racer X zegt
Sodeju! Voor zo’n onderkin zou Erica Terpstra zich nog schamen!
GerreLekker zegt
Oh boy!
een leuke sneeuwruimer…
VivelaFRANCE zegt
Werken PSA en Fiat soms samen? Dit is gewoon bijna een exacte kopie van de Citroën Nemo of de Peugeot Bipper! Betekent dit dat PSA en Fiat collaboreren, want dat zou fantastisch zijn :D ! Hij is trouwens niet lelijk voor een (semi)bestelbus.
DAT zegt
Achterste ruitje vind ik wel space.
Maar die bumper. Jay Leno anyone?
@Citrofiel evil twin
Is dit weer een andere personen-versie?
bakkerst zegt
@ DAT
geniaal!
er is inderdaad enige gelijkenis.. :P
GWBoes zegt
@ Vive La FRANCE! :
ze werken wel degelijk samen, en niet voor de eerste keer, kijk maar naar de mpv’s en grote bestelauto’s.
ookal is deze wel voor 90% fiat, het enige niet fiat aan de PSA auto’s zijn de benzine motoren maar daarvoor gebruikt fiat ook z’n eigen 1.4.
Ik denk dat PSA hiervan mee mag snoepen omdat op deze manier elk concern 2 auto’s doet, middelgroot bestelauto en MPV van PSA en de mini besteller en grote besteller van fiat.
rebel rouser zegt
gatver,…een geitewollesokken kar…kleur op de afbeeldingen is wel mooi.
bmw zegt
Mooi kan ik de Fiorino niet vinden, maar ik denk wel dat dit heel wat mensen kan aanspreken. De neus is wel een gedrocht, maar goed, die neus hoort bij de bestelwagen-range van zowel Fiat als PSA. Dus het plaatje klopt. En de Fiat bedrijfswagens zijn nu eenmaal van erg goede kwaliteit (zie de Ducato die een pak minder gebreken kent dan PSA’s Scudo/Jumpy).
mike zegt
erg leuk karretje.En het is altijd beter als de multipla.voor al als bestelbus vind ik hem erg leuk.ORANJE
sebastian zegt
@greg
sorry, de denkfout is voor mijn rekening, was vroeg vanochtend voor mij :)
Citrofiel zegt
@ evil twin; De plaatjes hier op AB zijn dus van een concept, en niet van de definitieve? Net zoals Citroën de oranjewitte Nemo had, maar dan mooier? Ahaaaah. Dat had ook wel even vermeld mogen worden…
Luna 07 zegt
Doe mij maar een Bipper van Peugeot!
GWBoes zegt
@ citrofiel: het is geen concept, tenminste zo blijkt niet uit dit artikel:
http://www.italiaspeed.com/2008/cars/fiat_professional/02/fiorino_panorama/1902.html
Citrofiel zegt
@ GWBoes; Er staat wel ‘a global preview’, wat opgevat kan worden als een soort concept. Het lijkt me eerlijk gezegd nogal vreemd als ze hier mee komen, terwijl de Citroën en Peugeot een heel andere raamlijn hebben. Het punt van personenversies van bestelauto’s is vooral de prijs, en om dan twee verschillende varianten te maken, maakt de prijs hoger. Citroën had in zijn Nemo concept ( http://www.autoblog.nl/archive/2007/11/30/the-horror-citroen-nemo-concept ) ook een extra raampje toegevoegd, en die zit er niet op de productieversie.
Mr Hyde zegt
Ksnap dr niks van hier, dit is gwoon de mooiste bestelbus van het moment, dus een personenversie ervan is dan toch niet verkeerd?
In ieder geval mooier dan zo’n VAG Touran!.
Thijs zegt
Het blijft gewoon een bestel bus. Maar overigens is dit dezelfde als de Renault en de Citroen, gewoon weer zo’n samenwerkingsverband. Dus dat de Italianen er in geslaagd zijn een vervolg voor de Multipla te creeeren is gewoon gelul.
Citrofiel zegt
@ Thijs; Je bedoelt Peugeot en Citroën. En ze zijn niet helemaal hetzelfde. De Fransen hebben een andere dieselmotor dan de Fiat. That’s it.
Citrofiel evil twin zegt
@Citrofiel;
Ik denk dat we hier wel over de conceptvorm van de Fiorino spreken.
Zoals je kunt zien zijn er idd 2 extra ruitjes zoals ook bij de Citroën Nemo conceptcar het geval was.
Eigenlijk wat de bedoeling van Fiat is, is het publiek wat warm maken voor de Fiorino personenversie net zoals de Nemo coneptcar en de Peugeot bipper beep beep.
Eigenlijk ben ik van alledrie de merken wat telleurgesteld als je dan de definitieve vorm ziet…
Maar Citroën maakt het bij mij al snel goed met de nieuwe C5. ;)
Timmy zegt
Nee niks aan. Toch maar een Berlingo. hahaha. Nee hoor, vind het wel een leuk ogend ding. Vooral interieur vind ik naar bestelwagen normen netjes gedaan.
Alleen waarom moeten er altij van die stomme dakrails op? Gaan ze daar ook zo’n mega thule kist ophangen zodat je evenveel op je dak als in je koffer kwijt kan? Dinge zijn super irriterend. Op de grote dichten bussen bij ons op het werk hebbe ze ook zo’n imperials. Man rijdt vervelend. Constant windgeruis (echt lawaaierig) en je moet nogal stampe om 120 te halen. En je topsnelheid gaat naar benede. Nee niks voor mij die dinge op het dak. Doe maar zonder.
@citrofiel: tuurlijk moet ik weer reageren e. Het is een lichte vracht dus laat maar komen.
Citrofiel evil twin zegt
@Citrofiel;
Wat ik nog niet had gelezen was dat hij in Genève onthuld zal worden.
Zijt er maar zeker van dat het dan over een conceptvorm gaat.
autoblogger zegt
LOL @ DAT ;)
Citrofiel zegt
@ evil twin; Hoezo is het gelijk een concept als hij in Genève geïntroduceerd wordt? :?
En idd, die definitieve versies vallen vies tegen…
@ Timmy; Natuurlijk. Ga je gang jongen. ;)
@ Vive la France; :shock: Wist je niet dat Fiat en PSA samenwerken?! Denk eens aan de Jumper/Boxer/Ducato:
De Jumpy/Expert/Scudo:
De C8/807/Ulysse/Phedra:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_C8
En dan dus de Nemo/Bipper/Fiorino:
dikke richard zegt
Fiat en Psa werken al 10tallen jaren samen op bestelauto gebied. Ik vind deze Fiat(uiteraard) wel gaaf. Maar ik hoor niemand over de Skoda Roomster. Dat is toch ook een gave auto?
Timmy zegt
@citrofiel hahaha zien er allemaal leuk uit. Vooral die nieuwe jumpy is ook leuk e. Lekker groot. Maar gaat voor de moment nog iets te groot zijn. Te veel open ruimte is ook niks. Gaat alles schuiven. Dus hoe lang is het nog aftellen voor die nieuwe berlingo? Want dan ga ik toch is ff langs de dealer:-)
Ruud zegt
Sommige mensen hebben bijvoorbeeld 6 kinderen, dan kun je toch geen fordje ka of een 500 of een twingo kopen. dan moet je zo’n ding kopen. trouwens zo lelijk is hij nou ook weer niet hoor !
Cor van Beek zegt
een leuke auto als personenwagen
maar echt Hollands wat gaat hij kosten en wanneer wordt hij leverbaar
wie kan daar iets over vermelden
ik ben bereid er op te wachten
Paul zegt
super leuke auto, maar dan wel als Citroen Nemo
GWBoes zegt
even een oude koe uit de sloot halen. voor degene die dachten dat deze nooit in productie zou gaan. autoweek heeft een spionage foto van de nieuwe alfa en daar rijdt deze auto (gecamoufleerd) achteraan. Dus ik neem aan dat het hier wel werkelijk over een productie auto gaat.
Axel Bak zegt
In februari van dit jaar werd de fenotypisch en genotypisch nagenoeg gelijke Nemo ook al gekwalificeerd als non-auto voor Morons. Mijn commentaar daarop staat nog op:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/11/30/the-horror-citroen-nemo-concept
En dit commentaar is hier weer onverkort van kracht. De stelligheid waarmee het ontwerp van de Fiorino wordt veroordeeld tot Rouvoet-auto tekent de identiteit van het blog. Een Golfie met sideskirts, een sportstuurtje en een Koko-Petalo-extender op de uitlaat zou het hier namelijk zeer, zeer goed doen. Idealisering van snelheid, degelijk, burgerlijk en saai design: dat is autoblog.nl!
En nu hoe het echt zit: de Fiorino Qubo is een staaltje van progressief en creatief design. En zeker niet stoer. Gelukkig maar! De tijd waarin de auto het verlengstuk van een zeker orgaan is, raakt gewoon op. Auto’s zijn langzaam niet meer stoer, namelijk. Auto’s zijn van die apparaten die het milieu vervuilen, agressie opwekken, dagelijks in de rij staan en soms een fietser of voetganger doodrijden. Meer niet.
Dus: een ongedwongen design, kleinere cylinderinhoud, kleinere afmetingen, lekker lage topsnelheid, het zijn de tekenen van het nieuwe rijden. De burger zal nog even wat trots moeten wegslikken. Maar dat komt vanzelf hoor, jongetjes, no worries.
Dick zegt
Leuk karretje,ik wacht er wel even op.
Wim zegt
Wat een ontzettend slechte verslaggever is diegene die de Fiorino hierboven bekritiseerd.
Zeker zo’n Golf rijder met zo’n idioot petje.
Ik vind het een geslaagde auto en vooral ook leuk om te zien,
De Multipla was misschien niet ieders smaak maar wel bijzonder praktisch.
Verder is Fiat wel zeer goed bezig momenteel.
Waar andere merken lopen te sukkelen momenteel,staat Fiat weer stevig op de kaart.
FIAT ga zo door.
Ik zal in ieder geval altijd Fiat blijven rijden.