Met de tweede generatie Volkswagen Phaeton voor 2010 in de planning is VW aan het evalueren geslagen over het huidige model. De Phaeton heeft namelijk nooit kunnen voldoen aan de verwachtingen die er waren voor het vlaggenschip van de VW-lineup. Om van de nieuwe Phaeton een succes te maken zal deze een maatje krimpen, om hem zo te onderscheiden van het meer succesvolle zustermodel, de Audi A8.
De teller van de totale verkopen is in de V.S. blijven steken op 3.354 exemplaren, terwijl de bedoeling 5.000 Phaetons per jaar was.
In 2007 werden er nog maar 17 exemplaren verkocht, alvorens VW besloot de Phaeton uit de verkoop te halen. Een voor de hand liggende verklaring hiervoor is dat Volkswagen door velen toch niet als premium-merk wordt gezien, waardoor de mensen met geld toch liever voor een Audi A8 gaan.
De huidige generatie Phaeton is in 3 benzine- en 2 dieselvarianten gemaakt, waarbij onder andere gekozen kon worden uit een V6-instapper met 241 pk, of een brute V10 TDI met 313 pk en 750 Nm koppel. Echte freeloaders pakken het topmodel, de 6.0 liter W12 met 450 pk.
Overigens bleef voor de Amerikanen de keuze beperkt tussen de 4.2 V8 en de 6.0 W12, beiden benzine-auto’s. Misschien dat de introductie van een dieselmotor in de VS heil kan brengen, als VW het aandurft?
Laten we hopen voor VW dat een nieuwe, kleinere Phaeton wel aanslaat. Ondergetekende zal ondertussen met een Corsa’tje om de hoek wachten om de limo het leven zuur te maken.
le zegt
Dat moet niet moeilijk zijn gewoon het intrieur en de opties het zelfde houden. De buiten kant wat hipper, dus strakkere lijnen. Waarom laten ze michiel van de brink niet wat schetsjes maken,.
M Freak zegt
Jammer, want ik vind het een fascinerende auto.
Robbert_W zegt
Goed nieuws.
Eindelijk zien ze het zelf ook in!
Frank deH zegt
En zit die dan niet in het vaarwater van de A6, of eigenlijk andersom?
HGP zegt
Ik vind het ook een mooie auto maar het is en blijft een volkswagen, misschien ook daarom dat meeste mensen naar audi of bmw gaan.
Paragon zegt
@ Frank
Of in het vaarwater van de Passaat… Dat is nog veel erger lijkt me.
Nu al vind ik het verschil niet echt groot. Het verschil in imago is misschien nog het grootste verschil.
Texter zegt
Als ze slim zijn plakken ze wat Bugatti logo’s en ronde spatschermen op de Phaeton en verkopen ze de auto met wat Turbo’s erop voor wat hij daadwerkelijk kost om te bouwen, nl. het driedubbbele. Zul je zien dat iedereen klaagt over de Bentley knoppen in hun Bugatti…
Renny zegt
VW raakte de Phaeton niet meer kwijt en had in de fabriek een “overvolle” parking. Een dealer bood voor de ganse parking 25.000 euro per stuk (lot prijs) maar VW ging daar niet op in en haalde ze door de shredder.
lincoln zegt
@Texter .. mooi he .. die knopenklagers .. zijn op 1 of andere manier altijd de mensen die geen Bentley Bugati of AM hebben .. typisch ..
fr@nk01 zegt
@Texter,
dat geloof je toch zelf niet, dat die Phaeton het drie dubbele.. kost om te bouwen?
Door de onderlinge concurrentie, komen verschillende modellen met
elkaar in conflikt, zo ook de Passat.
Voor hetzelfde geld krijgt je een luxe Superb, tegen een standaard versie Passat..
Of ergo, de meest luxueuze topversie
van de Superb(die echt een mooie auto is geworden..), kan een serieuze
bedreiging vormen voor zowel de CC als de basis uitvoering van de Phaeton, en die beiden weer tov elkaar!
Vw-dealers klaagden ooit teveel last/ concurrentie te hebben van notabene zustermerk Seat(Golf vs Leon etc.).
Ze gaan qua -hoeveelheid onderlinge- merkenstrijd dezelfde weg en dus problemen tegenkomen als GM al jaren mee te kampen had/heeft…!
Zgn. Premiummerken bleken van minder kwaliteit dan veel goedkopere
zustermodellen, die twijfels zorgden ervoor dat Potentieële kopers uitweken naar de(kwalitatief veel meer te bieden vnl. Japanse) concurrenten!
Jesper zegt
Sorry hoor, maar als je die Phaeton gaat downsizen, komt ie dan niet in het vaarwater van de Passat CC die d’r aan zit te komen? Ik denk overigens ook dat het verstandiger is om de duurste Passat te kopen en dan gewoon de hele optielijst aan te vinken, dan zit je nog onder de standaart Phaeton, en heb je ook een hele luxe auto. Dat je dan een iets mindere motor heb moet je maar voor lief nemen gezien het geld dat je overhoudt.
Mocht je je dan toch zo erg storen aan de peekaa’s die je mist, dan koop je toch lekker een rs8 :D
Aart zegt
@ fr@nk 01
Wat je stelt: “van de Superb(die echt een mooie auto is geworden..), kan een serieuze
bedreiging vormen voor zowel de CC als de basis uitvoering van de Phaeton, en die beiden weer tov elkaar!”
Lijkt me niet erg waarschijnlijk. De Pheaton zal toch altijd duurder blijven dan een passat. En een skoda wordt geen Volkswagen (imago). Daarom flopt de Volkswagen. Diegenen die al overweegt een VW Pheaton te kopen, koopt zeker geen Skoda!
Klassiekerrally zegt
Tja, een kleine Pheaton: waarom zou men die wel willen kopen i.p.v. een Passat?
Ik snap ’t niet. Laten ze doen wat ze op TV nu propageren: VOLKSwagens bouwen.
Texter zegt
@Frank01: Je hebt gelijk…elke verkochte Phaeton kost VW onderhand minstens het tienvoudige van wat ze ervoor vragen. Ze hebben er belachelijk veel geld aan besteed, niet alleen de auto, maar ook aan de fabriek en reclame.
Met de Griekse halfgod liep het trouwens ook erg slecht af.
thom zegt
@ Klassiekerrally
Kijk bvb naar duitsland/belgie daar is het wel een volkswagen. Waarom? omdat ze daar geen BPM hebben
golf 1.4 (+-) nl €19500 be €15500
GTi nl €34500 be €25000
Adnan Sabir zegt
@thom
BPM geldt voor alle auto’s, dus dat doet er niet aan toe.
Bram zegt
kleiner snap ik niet:S maar goedkoper is altijd mooi!
Tombnolz zegt
Misschien toch iets meer aandacht besteden aan het uiterlijk? Want deze Phaeton is écht een opgeblazen Passat van de vorige generatie. En jawel, ook bejaarde rijkaards zien dat ook. En een passat is behoorlijk chic in zijn segment, maar dat betekent niet dat hij dat ook is in de topklasse.
Als je eens diep nadenkt, kan je simpelweg geen énkel argument bedenken dat pleit pro Phaeton. VW heeft (nog) niet de status van luxemerk, hij is extreem zwaar, herverkoop is sowieso super moeilijk, de looks zijn niet mis, maar toch ook niet om van om te vallen.
]M[ zegt
(@tombnolz)
ik vond dit echt een gewéldige auto… zeker ook omdat hij zo uniek is… zou ‘m echt véél liever hebben dan een A8. Kwaliteit is super en uiterlijk blijft kwestie van smaak, maar ik vind dit echt super voor zo’n luxe wagen… héérlijk ingetogen. Apart dat de herverkoop moeilijk is, mocht ik op zoek zijn naar ’n tweedehands grote bak, dan wist ik ’t wel!
rider zegt
het probleem is gewoon, er zit een VW embleem op. als VW nou het merk Horch of AutoUnion (sorry audi) had gebruikt dan was het misschien ietsje makkelijker geworden. want aan de kwaliteit ligt het niet. die is gewoon op en top goed/perfect en absoluut op S-klasse niveau. ander nadeel is dat de motoren te veel verbruiken, de pheaton te duur is (ja hij is echt duurder dan een vergelijkbare S-klasse) en hij ook veel te zwaar is. ze hadden net zoals Audi aluminium moeten gebruiken (zoals audi A8). nu is hij gewoon 400kg te zwaar. VW is ook heel erg op safe gegaan qua design. (ookal is deze klasse erg conservatief) maar dit model lijkt idd erg op een iets dikkere passat. VW doet er idd goed aan om het volgende model iets kleiner te maken en meer op het gewicht te letten. zet hem maar in de klasse van de E-klasse mercedes. die W12 motor is leuk maar overbodig. geef hem een V8 als topmotor en je kunt de maatstaf maken in de E-Klasse. qua afwerking en uitrusting moeten ze gewoon hetzelfde doen als met de huidige pheaton. combineer het met een wat uitgesprokener design en je hebt een succesnummer in huis. zie het dan maar als een super passat die nog boven de passat CC komt te staan en bied hem alleen aan met V6 en V8 motoren (eventueel met turbo’s) om het premiumgevoel te onderstrepen. verder doe de prijs iets lager dan die van de medeconcurrenten van Lexus, Mercedes, Audi en BMW.
bmw zegt
Ze zouden die auto beter meteen afvoeren. Laat dit soort upper class wagens maar over aan BMW & co (en laat de eigenaars er maar dik voor betalen, dan kunnen we met dat geld groene stroom produceren).
Adriaan zegt
geregeld in gereden, jammer van het uiterlijk, maar eenmaal in de auto 10x beter dan een audi a8
huh? zegt
wat jammer dat hij niet verkoopt!
wachten op de nieuwe dan maar
majinstar zegt
Ik besteed liever mijn geld uit aan een VW Phaeton dan een Audi A8.
Dan ben je tenminste nog wat exclusiever. Aangezien er toch niet veel van rond rijden.
RA999 zegt
Waarom zou een nieuwe premium-VW wel verkopen? De grootste handicap van de huidige phantom is het logo en zolang daar niks aan verandert zal er aan de verkopen jammer genoeg ook niet al te veel veranderen…
Tommy zegt
Jammer datie kleiner wordt. Als ze handig zijn maken ze hem gelijk van aluminium want hij is wat aan de zware kant nu, helemaal als je er een V10 TDI in gooit. Maar de W12 moet blijven, dat is tog wel een beetje het icoon van de Phaeton geworden aangezien de meesten deze bestellen. Verder alleen nog maar 6-traps Tiptonic bakken en geen 5-traps meer. Mischien ook een R-versie van maken? :P
Baloni zegt
Wat moet je in de godsnaam met een W12 .. die duitsers zijn echt doorgedraait met hun 12-cilinder bakken.. alsof dat nodig is :O :S
Martijn zegt
Jammer, ik mocht hem wel. @Baloni, ik ben het met je eens maar velen toch niet. Mensen met geld nemen natuurlijk geen genoegen met een gewone phaeton. Dat is zoiets als een 520i kopen als de M5 bereikbaar is. Of het ook voor he milieu zo’n goede keuze is betwijfel ik :P
Mercedes-B C 63 AMG zegt
In deze klasse vind ik tcoh de 7-serie (E66) de mooiste, de nieuwe S klasse is minder mooi dan het vorige model. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de nieuwe 7 serie. Omdat een S klasse en een 7 serie toch iets extra’s heeft en dat uitstraalt t.o.v een A8 of een phaeton.
Ik denk zeker dat het te maken heeft met imago en de logo van de phaeton, aangezien de afwerking en het interieur top is.
Ganryu zegt
Ik kan niet geloven dat ie beter is dan een Audi of zelfs een S-klasse, zoals eerder vermeld…
Betekent dat dat een Golfje zoveel beter is dan een Astra of Focus? Welnee…dat maak je mij niet wijs.
VW SLOPER/KILLER zegt
het blijf een VW en die zullen nooit de status van een bmw.benz,lexus,acura,infinity,jaguar,etc,etc krijgen,je koopt het ,het gaat kapot,dure onderhoud en lage inruil prijs,dus dumpen,of slopen die zooi!
Rick dos zegt
Waarom überhaupt nog komen met een Phaeton?
Ik denk dat ze met de Passat CC een mooie rangetopper hebben die aan alle voorwaarden voldoet om een succes te worden.
RA999 zegt
@mezelf
Phantom is natuurlijk Phaeton. Eerst je reactie nalezen RA! Foei!
Citrofiel zegt
Ik neem aan dat die 17 slaan op de verkopen in NL, en niet in de VS, zoals de zin ervoor lijkt aan te geven? :roll:
De Phaeton vind ik hoe langer hoe leuker worden. Het uiterlijk is saai en zo, maar hij schijnt echt fantastisch te zijn.
fr@nk01 zegt
Jongens, Vw moet hun w12-syndrom verkopen om die F1 frustraties af te werpen, om die drang om ooit de world no.1 positie van Toyota over te nemen, niet te verliezen.
That’s it, no more no less.
Aad Verdoes zegt
Toch jammer dat de huidige Pheaton niet is aangeslagen. Als enthousiast Passat rijder begrijp ik het wel en ook niet. Als ik topman van een grote toko zou zijn zou ik gerust in een Pheaton willen toeren. Alles klopt aan deze auto. Bekijk hem maar eens goed. Het is allemaal klasse wat de klok slaat. Wat een interieur!
Hoewel een Audi wellicht wat geraffineerder en luxer is, blijft dat voor mij ook een VW! De mensen worden in feite EUR 10.000,== armer door een A6 te kopen ipv een Passat, en ze rijden vrijwel even goed! Maar ja, we zijn een welvarend en imago gevoelig volkje geworden! Wel eens in een Skoda gereden? Als je het merkje wegdenkt weet je niet beter of het is een VW. Zo zit het ook met de mislukking van de Pheaton: men pruimt in deze klasse geen VW logo. Je zal maar met zo,n mooie auto gestraft worden.
Ik heb het niet voor het zeggen, maar iets meer bescheidenheid zou ons sieren. We kicken teveel op dure merken. En daar wordt de wereld niet beter van! De Pheaton van deze generatie: één van de allermooiste limo’s ooit gebouwd. Bravo VW!
lincoln zegt
denk dat veel mensen wel symphatie kunnen voelen voor de pheaton ..
en de Pheaton is op zeker wel een klassieker in spee ..
hadden die knakkers van de KNAC nooooit kunnen voorspellen ..
dekster zegt
Is ook geen wonder, een lelijk auto is het niet, maar het is niet zo mooi als een A8.
Komt nog bij dat een A8 uit allu bestaat en een Phaeton niet…