Begin jaren ’60 wilde Henry Ford Junior ook wel eens een keer Le Mans winnen. Ferrari heerste toen in die 24-uursrace maar in 1963 liet Enzo Ferrari onverwacht horen dat hij wel interesse had in de verkoop van zijn merk. Henry stak miljoenen in accountants en advocaten om de waarde vast te stellen en een contract te schrijven. Helaas voor hem trok Enzo zich op het allerlaatste moment terug. Henry was furieus en dus gaf hij opdracht om Ferrari te verpletteren. Het resultaat was de GT40.
Ford had zelf niet de benodigde kennis in huis om een racewagen te ontwikkelen en dus werd het succesvolle bedrijf Lola erbij gehaald. Lola maakte namelijk al een succesvolle racewagen die aangedreven werd door een Ford motor. Uiteindelijk werd er een contract gesloten met directeur en ontwerper Eric Broadley. Daarna werd de oude teambaas van Aston Martin, John Wyer, ingehuurd. Om het team compleet te maken werd Fords technicus Roy Lunn die al eerder een auto met middenmotor had ontwikkkeld bij het project betrokken.
Het eerste prototype werd onthuld op 1 april 1964. Onder de motorkap lag een grote 4.2-liter Ford Fairlane motor die ook in de Lola GT gebruikt was. De naam GT40 stond voor Grand Tourisme en 40 voor de 40 inch die de auto hoog is. De eerste auto’s heetten officieel alleen GT terwijl GT40 de interne naam was die Ford gebruikte. Pas later werd de auto officieel GT40 gedoopt. Een maand na zijn onthulling werd de GT40 al ingezet op de Nürburgring waar hij al snel uitviel door problemen met de wielophanging. Wel was er een lichtpuntje want de auto kon goed meekomen en lag zelfs een tijdje tweede.
Drie weken later was het dan zover. Le Mans kon beginnen. Ford had hoge verwachtingen maar net als op de Nürburgring vielen alle drie de auto’s uit. Wel had één GT40 vanaf het begin tot aan zijn eerste pitstop op kop gelegen. Ford was zwaar teleurgesteld maar gaf de moed niet op.
In 1966 verschenen ze opnieuw aan de start met de Mark II versie van de GT40. Deze had een 7-liter V8 uit de Ford Galaxie met 492 pk. Dit zorgde voor een topsnelheid van 329 km/u. Het resultaat was verbluffend. Ford verpletterde inderdaad Ferrari door de eerste tot en met de derde plaats te pakken.
Een jaar later kwam Ford met de Mark IV wederom naar Le Mans. De Mark IV had dezelfde motor als de Mark II maar het chassis en de carrosserie waren verbeterd. Ook deze won de race. Andere teams deden overigens mee met de Mark II en zelfs de Mark I.
In 1968 werden de regels aangepast waardoor de sportwagencategorie een maximale motorinhoud mocht hebben van 5 liter. Daarom haalde Ford de Mark I weer uit de kast die in een licht opgefriste vorm wederom de titel binnenhaalde. Ford probeerde in die tijd een kleinere 3-liter motor te ontwikkelen maar dat liep uit op een mislukking. Daarom stond in 1969 precies dezelfde Mark I weer aan de start. Deze wist op het nippertje de Porsches van zich af te houden en voor de vierde en laatste keer te winnen. Toch werd de GT40 nu oud en dus was het in 1970 voorbij met de successen. De Porsche 917 was nu zo goed dat de Ford geen kans meer maakte.
Afgezien van de overwinningen op Le Mans was de GT40 ook enorm succesvol in Spa, Daytona, Monza en Sebring. Ford had dus een onoverwinnelijke auto gebouwd die het bedrijf veel goede publiciteit opgeleverd heeft.
Naast de racewagens zijn er ook een aantal straatauto’s gebouwd. De Mark III werd zelfs alleen als straatauto gebouwd. Hiervoor werd de achterkant verlengd om meer bagageruimte te creëren. Ook werd het onderstel comfortabeler afgesteld en werd de motor teruggedraaid naar 340 pk. Als laatste werd de pook verplaatst naar de middenconsole. Ford heeft zelf in totaal 107 GT40’s gebouwd, waarvan 50 Mark I’s. De auto is dus heel erg zeldzaam.
Ook heeft Ford in 1965 een roadster versie gebouwd met de naam X1 die moest deelnemen aan de American Pro Series. De auto had een aluminium chassis en was eigenlijk gebouwd om een aantal nieuwe onwikkelingen te testen. In eerste instantie had de X1 de standaard 4.7-liter motor die later werd vervangen door het 7-liter exemplaar. Deze cabrio heeft uiteindelijk succes gehad in Sebring waar hij de 12-uursrace won in 1966.
Omar Pasha zegt
Wat mij opvalt is dat de oude Ford GT er hetzelfde uitziet als de nieuwe
wapz zegt
@Omar Pasha
Welkom onder je steen vandaan! Was het eenzaam, daar?
AppieFlappie zegt
Is die auto echt zo klein of zijn die mannen beren?
VonStroke zegt
Niet helemaal, de nieuwe is niet alleen wat hoger maar ook veel gespierder op veel vlakken. Vooral achteraan dan.
yissels zegt
Vind de nieuwe GT mooier maar dat komt omdat ik niet zo gek ben van klassiekers.
chefke zegt
@AppieFlappie
Die auto is echt zo klein. 40 inch hoog is iets meer dan een meter. ;)
Mic zegt
@AppieFlappie
Ik denk allebei…
lincoln zegt
win on sunday .. sell on monday .. wel knap dat dit helden verhaal 40 jaar na dato nog steeds een soort van spectaculair is ..
gewoon een lekker stukje zoete wraak ..
ford zegt
prachtig echt een mooie auto een goed merk
sebastian zegt
win on monday sell on tuesday, bankrupt ($2.75-billion loss) on friday.
RScosworth zegt
Leuk stukje! Samen met de huidige GT is dit echt een van mijn meest favoriete dream/supercars.
Jellert zegt
@ Omar pasha, omdat sommige auto’s tijdloos zijn waaronder deze ford en de lotus esprit :D
ZwerverRoodbaard zegt
@Omar Pasha
Hmm de oude ziet er hetzelfde uit als de nieuwe…..
Jaaaajaaaa
Markus zegt
@ Appieflappie, inderdaad he, die foto lijkt echt niet te kloppen, zo klein is die auto in vergelijk met die gasten.
Aston Martin zegt
Hij is en blijft zeer mooi, al vindt ik dat de nieuwe iets mooiere trekjes heeft dan de oude GT 40
Guan zegt
In het geval dat de oude er hetzelfde uitziet als de nieuwe, dan moeten ze hem nagebouwd hebben nadat ze de nieuwe gezien hebben. Erg knap, zal wel iemand een foto terug gestuurd hebben (per fax misschien?) naar 1963.
Overigens wel knap dat in april ’63 al een proto klaar was, terwijl in hetzelfde jaar het gebeuren met Enzo Ferrari plaats vond. Erg snel, of deze info klopt niet..?
-Edit: Het was idd 1964. Gefixt-
FordGT zegt
Vond dit altijd al een prachtige wagen, mooi geluid er achter. Kunnen hier a.u.b een aantal wallpapers van gemaakt worden?
Bedankt
naish zegt
In de Gulf kleuren echt toppie, zag er vandaag nog eentje rijden in Düsseldorf op de Kö wat een wagen…………………..jammie
Neluhz zegt
Misschien leuk om te vertellen: Niet alleen lola werd gevraagd om een prototype te bouwen, ook Lotus werd gevraagd, maar omdat Henry Ford niet zoveel vertrouwen had in Colin Chapman is dat niet doorgegaan, Chapman heeft zijn concept toen op de markt gebracht als de Lotus Europa.
CSL zegt
Na 45jaar nog steeds erg strak.
Frasker Maserati MC12 zegt
@ Chefke
Er staat niet in dat Ford na de “mislukking” in 1965 ze Carrol Shelby erbij hebben gehaald en dat hij de basis heeft gelegd voor de motor van de markII (hij heeft er een uit een Galaxie gehaald en opgevoerd)
Best leuk stukje. (Waar is de Mark III gebleven?) Echt een racemoster, alleen waarom maken ze geen mark V versie, hij zo nu nog steeds meetellen op Le Mans.
chefke zegt
@ Frasker Maserati MC12
de Mark III was een straatauto. Die staat iets verderop in het stukje genoemd
Fruitcake zegt
Foto van de roadster:
groter: http://www.nvsaac.com/photogallery/images/GT40/1966/66%20sebring/66seb01z%20Miles-Ruby%20Ford%20X1.jpg
Dink zegt
De GT40 is een icoon.
Tegenwoordig racen de GT40s – al dan geen reps – met 289 of 302 CID motoren. Vooral die met Gurney Weslake cilinderkoppen klinken bruut en gemeen. Reken op 350-500 pk. In ‘full trim’ kost zo’n rep al gauw meer dan een 599: originele GT40’s zijn miljoenen waard.
Het gekke is dat tegenwoordig de GT40 in geen CanAm-race te zien is. Wel de 917 en T70 . . .
Deze Ford won in 2006 de 6 uur van Spa.
De zeldzame X1, hier met 289 V8.
Rob USA zegt
Leuk dat dus eigenlijk de motor uit de familie auto Galaxie de super auto ferrari wegvaagde! :)
Esprit_de_Flandre zegt
@ Rob USA
Euhm… familie auto??? Jij denk waarschijnlijk aan de MPV die we nu kennen, maar destijds was de Galaxie een voorloper van de musclecars.
check http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Galaxie
dekster zegt
Voor de opnames van de film lemans (prachtige dialogen in het eerste half uur btw) werd er ook ford GT gebruikt
bob zegt
Vorig jaar eens een originele GT40 mogen bekijken bij een club meeting .. idd .. de auto is heel laag en heeft een zeer bruut geluid.
lincoln zegt
@Esprit .. de galaxie toen was een 6 zitter .. weet niet hoe groot gemiddelde gezinnen in belgie zijn ??
Floris zegt
http://www.youtube.com/watch?v=yt2XoHTxgjg
Top Gear met de GT40
six trey zegt
DE ferrari killer, I love it
Esprit_de_Flandre zegt
@ lincoln
Euh…. Nou ja, 6zitter. Met de doorlopende voorbank van toen was elke full-size american een 6-zitter. De doorsnee Europese wagen is een vijfzitter, maar ik noem ze toch niet allemaal familiewagens hoor.
Trouwens de uitleg op Wikipedia – voorloper van de musclecar – vind ik leuker : )
sebastian zegt
grappig dat heden ten dage een bedrijfje als ferrari meer winst maakt dan een multinational als ford.
ik ben geen rekenaar maar ik zou niet raar opkijken als ferrari als bedrijf tegenwoordig meer waard is als ford! vergane glorie maar een prachtige autombiel deze ford gt 40.
Klassiekerrally zegt
Fijn stukje chefke, goede info over een auto waar alles wel over verteld lijkt te zijn.
Hier een foto van een Ford GT40 Spider tijdens een tankstop van de Spa Six Hours Endurance 2007:
De auto is gebouwd in 1965 en heeft een 4,7 liter motor.
Citrofiel evil twin zegt
Geef mij maar dit exemplaar. ;)
Rob USA zegt
@Espirit: Ok jij je zin een (convertible) gezinsmusclecar.
F430Rijder zegt
Misschien wel de bekendste en meest herkende auto ooit, naast de T-Ford.
Pieter-Jan zegt
Leuk verhaaltje, maar Ford had van het begin af aan de bedoeling om aan Le Mans deel te nemen. Daarom wou Ford Ferrari kopen, omdat zij indertijd de LeMans kampioen waren. Toen de deal doorviel, ging Ford naar Lola die een veelbelovend chassis had met een middenmotor, wat in die tijd redelijk ongewoon was. Geen wraak verhaal dus. Ford is gewoon even langs Ferrari gepasseerd in hun zoektocht naar een LeMans partner.
De achillespees van de MKI was de Ford Versnellingsbak. Voor de MKII verzorgde Shelby de aandrijflijn, waardoor er uiteindelijk niets echt Ford was aan de winnende GT40.
DrumZ zegt
Ford Ferrari verpletteren? Ik ben inderdaad heel blij dat ik voor mijn werk in een Ford Focus rijd i.p.v. een Ferrari….