Deze week heeft de ACO de eerste officiële deelnemerslijst bekend gemaakt voor de Le Mans Series een mooi moment dus om alvast vooruit te blikken naar het komende seizoen. En dit jaar barst het kampioenschap van de Nederlandse coureurs, des te meer reden dus om er aandacht aan te besteden.
LMP1
Het kampioenschap is opgedeeld in prototype racers (LMP1 & LMP2) en de GT racers (GT1 & GT2). In de LMP1 klasse zal de strijd hoogstwaarschijnlijk gaan tussen twee diesels, namelijk de Audi R10 TDI en de Peugeot 908 HDi FAP die ieder 2 auto’s inzetten. Ook komen we hier bekende coureurs als Allan McNish, Olivier Panis en Jamie Campbell-Walter tegen. Op de startlijst van de LMP1 klasse kwam ik ook nog een Lola Aston Martin tegen. Wat het precies is weet ik niet, maar ik gok een Lola carrosserie met een Aston Martin motor erin?
LMP2
Ook de LMP2 klasse biedt genoeg vuurwerk, zeker omdat het daar barst van de Nederlandse coureurs. We vinden hier namelijk de Porsche RS Spyder van Peter van Merksteijn met achter het stuur: Peter Van Merksteijn, Jos Verstappen & Jeroen Bleekemolen. Maar dat is niet de enige Porsche RS Spyder want er zijn er nog twee en in die van het Zwitserse Horag Racing vinden we de nestor van de Nederlandse autosport Jan Lammers. En de voor mij onbekende Michael Vergers vinden we terug achter het stuur van een Zytek 07S die toebehoord aan het Barazi – Eepsilon team.
GT1
De GT1 klasse is dit jaar helaas niet heel erg sterk gevuld met slechts 5 auto’s, maar het zijn wel lekkere auto’s. Hier vinden we onder andere landgenoot Peter Kox terug met een door Reiter Engineering ontwikkelde Lamborghini Murciélago R-GT. Kox bevond zich dit jaar in een luxe positie dankzijn een nieuwe Russiche sponsor en kon dankzij die zak geld kiezen uit meerdere teams, maar uiteindelijk koos hij toch weer voor de Murcie R-GT. Zeker omdat hij al sinds het begin betrokken is bij de ontwikkeling van deze auto. Hij ziet de auto een beetje als zijn baby. En daarnaast neemt Kox ook nog deel met de Lambo aan Le Mans en het FIA GT kampioenschap. Andere auto’s in de GT1 klasse zijn een Saleen S7R een Aston Martin DBR9 en 2 Corvette’s C6.R.
GT2
In de GT2 klasse wordt de eeuwig durende strijd uitgevochten tussen Ferrari en Porsche met aan de ene kant de Ferrari F430 GT (4x) en de Porsche 911 GT3 RSR (6x) aan de andere kant. Maar gelukkig ontbreekt ook in deze klasse de Nederlandse inbreng niet! Want het Spyker Squadron zet maar liefst 2(!) C8 Laviolette GT2R’s in met onder andere Tom Coronel en Peter Dumbrek achter het stuur. Een derde Spyker wordt ingezet door het Zwitserse Speedy Racing. En als toetje vinden we in deze klasse nog een Aston Martin V8 Vantage GT2.
De complete lijst met deelnemende teams en auto’s kan je HIER vinden (PDF-alert)
De races van het komende seizoen zullen plaatsvinden op de volgende dagen:
2-3 Maart – Officiele test – Paul Ricard
4-5-6 April – 1000 km van Catalonië
25-26-27 April – 1000 km van Monza
9-10-11 Mei – 1000 km van Spa
15-16-17 Augustus – 1000 km van de Nürburgring
12-13-14 September – 1000 km van Silverstone
En als seizoensafsluiter:
2 November – 1000 km van Sjanghai
MG Lola EX 265
Radical SR9 LMP2
Video
En als bonus een paar filmpjes van het afgelopen seizoen.
Seizoen 2007 – Promo
Spyker @ Silverstone 2007 (check)
1000km LeMans Series Photo Compilation
jesperF zegt
Wanneer is de officiële Le Mans race in Le mans zelf dan?
robbie zegt
@jesperF, op 14 & 15 juni
http://www.lemans.org/24heuresdumans/pages/accueil_gb.html
Bart zegt
Het kampioenschap heet tegenwoordig Le Mans Series en niet ELMS of LMES. Sjanghai is geen onderdeel van dit kampioenschap:
http://www.planetlemans.com/2008/02/04/the-aco-confirms-the-shanghai-1000km-for-2008/
Vergers onbekend? Kom op zeg… Kijk eens naar de rondetijden van de Nurburgring…
Detail analyze hier:
http://www.planetlemans.com/2008/02/11/planetlemans-analyzes-the-lms-season-list/
Ken je Vergers niet?:
http://www.youtube.com/watch?v=4-ydoptH_bw
jochem zegt
Voor diegene die zich afvragen hoe zown race gaat :P
http://partyflock.nl/album/579580/1729133.html
de (het is trouwens LMES) race van vorig jaar op spa
RenJie zegt
LOL
-edit: iets meer inhoud in je reacties is wel gewenst ;) –
Tiemen zegt
LOL, sinds wanneer komt Tom Coronel uit Duitsland? :p Check deelnemers lijst maar hehe.
RenJie zegt
Porsche RS Spyder in LMP2… HAHAHAH :D Dat kan nog eens leuk worden voor die andere..
Silverarrow zegt
Dat ziet er weer goed uit, vooral die Lambo’s en Spykers zijn vet.
Op welke zender(s) wordt de Le-Mans Series uitgezonden?
robbie zegt
@Silverarrow, het wordt uitgezonden op Motors TV. En dat zit volgens mij meestal en een soort digitaal pluspakket ofzo.
Fruitcake zegt
Yep, voor een paar euro meer kan je 24 uur per dag naar autosport/motorsport kijken, heb het zelf al een jaartje of 6 :P
Silverarrow zegt
Dat is dan weer erg jammer, misschien dat m’n ouders hun tv + bank een paar uurtjes kunnen missen. :)
robbie zegt
@Bart, ik had in elk geval nog nooit van Michael Vergers gehoord, maar zo leren we elke dag weer iets nieuws :D
RenJie zegt
@edit
# RenJie schrijft,
16 February 2008 om 16:37
LOL
-edit: iets meer inhoud in je reacties is wel gewenst ;) –
————
Ja, drukte per ongeluk op enter hè ;)
Turbopaultje zegt
Peugeot heeft een teamselectie voor de 24 du Mans, waar ze bij Audi spontaan van zullen omvallen ……………. : roll :
Nicolas Minassian, Marc Gene, Christian Klien, Pedro Lamy, Franck Montagny, Stephane Sarrazin, Jacques Villeneuve, Alexander Wurz and Ricardo Zonta. Anthony Beltoise will be test and reserve driver.
LC zegt
Hoe zit het trouwens met alfa?
http://www.autoblog.nl/archive/2006/12/06/alfa-8c-goes-le-mans
@RenJie; Als je op enter drukt dan gebeurt dan wordt je reactie niet geplaatst. ;)
LC zegt
* negeer mijn grammatica. :P
RenJie zegt
@LC
lol :P
dan was het iets anders :)
thom zegt
-edit: check!-
Nigel zegt
Geen Mc12??:(
robbie zegt
@Nigel, die zitten denk ik in het FIA GT kampioenschap.
Barry330cd zegt
Leuk dat we de Audi en Peugeot dieseltjes in een kampioenschap met elkaar zien stoeien ;)
Ben ook erg benieuwd hoe de RS Spyder het gaat doen overall.
Nigel zegt
@Robbie
oowhjaa:P dat kan bestXD
maar kan me toch herinderen dat ze ook LM deden:P
maarja je zal wel gelijk hebben:P
Vincegail zegt
@Nigel
Volgens de ACO is de MC12 een verkapt prototype (te veel carbon-onderdelen ofzoiets), en zou dus in de LMP-klasse moeten rijden. Aangezien ze daar compleet zoek gereden zouden worden, rijden ze niet mee. Op Le Mans heb ik ze dus ook nog nooit gezien.
w0o0dy zegt
@turbopaultje: zou 7 (toch?) ex-F1 rijders inzetten genoeg zijn denk je? Wat een namen….
Minassian, Montagny en Sarrazin zijn misschien bij velen niet zo bekende rijders maar ook die hebben al in een aantal klassen laten zien dat ze erg snel zijn… Beltiose is een oude rot (sommige van ons zullen de man kennen van die video met de 8c Competizione waarin hij aan het driften was) met veel ervaring… dus qua rijders een enorm sterk team en ik denk dan ook dat Peugeot dit jaar echt vol voor de winst en niets anders gaat.
Eindelijk weer wat spanning voor de prijzen. Belooft in meerdere klassen leuk te worden!
Bart zegt
@Vincegail
Welnee – wat een onzin. Maserati heeft de auto destijds o.a. te breed gemaakt. Volgende keer eerst de homologatieregels lezen voordat ze een auto bouwen…
De ALMS heeft de auto een jaar later alsnog geaccepteerd om het veld te vullen. De auto reedt toen gewoon in GT1.
Frasker (Maserati MC12) zegt
Spyker gaat toch racen? Dus de gruchten
( http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/24/spyker-soap-237-het-herfinancieringsplan ) zijn niet waar.
En ik wil die lambo best zien. (horen)
robbie zegt
@Frasker (Maserati MC12), dat was eind vorig jaar ook al bekend hoor ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2007/12/29/spyker-gaat-racen-met-de-c8-laviolette
Jesper zegt
JesperF… wtf? ben ik niet origineel meer :(
robgym zegt
in de foto serie is even een foutje gemaak het is geen viper maar een corvette
Vincegail zegt
@Bart
Te breed, en te lang idd. En dat van dat carbon-monocoque wat ik bedoelde heb ik gehoord op Radio Le Mans 2004, als ik me niet vergis. Ze hadden toen een gesprek over de MC12, of die op Le Mans zou gaan racen, ja of nee. Blijkbaar vond/vindt de ACO een auto daarmee uitgerust geen straatauto, maar een proto-type. Zit iets in. Dat was ook de reden dat de Panoz GTR dat jaar in de prototype klasse reed, en niet in de GT. De maserati heeft dus ook nooit op Le Mans gereden, maar wel in de ALMS met diverse restricties en penalties. Maar de breedte en lengte van de auto is de stok waarmee hij geslagen is, daar heb je gelijk in.
dekster zegt
Was het niet de bedoeling dat de LMP1’s een dak kregen dit jaar? :?
(en er dus een R10C zou moeten ontwikkeld worden door audi?)
Carabo zegt
“Wat het precies is weet ik niet, maar ik gok een Lola carrosserie met een Aston Martin motor erin?”
Ik weet wat dat is, research ter voorbereiding van het artikel hehe ;)
Leuk om wat over deze klasse te lezen op dit blog. Verdiende aandacht voor deze klasse met volle startvelden en aantrekkelijke wagens.
Turbopaultje zegt
Natuurlijk gaat Peugeot keihard voor de winst. Noblesse oblige. Hoog tijd dat Audi eens echte concurrentie krijgt. Wintertest in Sebring (Bron: american le mans series):
“Sie kamen, sahen und siegten – die Franzosen mit ihrem Peugeot 908 HDI FAP – und sorgten mit fantastischen Rundenzeiten für Aufsehen bei den Fans, und sicherlich Stirnrunzeln beim Audi-Team. Zwar konnten sich auch die Ingolstädter mit ihrem R10 TDI gegenüber der Polezeit von Marco Werner aus dem letzten Jahr deutlich verbessern. Auf den Selbstzünder mit dem Löwen auf dem Kühler fehlte am Ende aber eine knappe Sekunde.”
robbie zegt
@Carabo, als je het weet he, licht ons dan eens in ;) Zelf kwam ik niet veel verder dan deze foto’s:
http://www.planetlemans.com/2008/02/11/charouz-lola-aston-martin-first-mileage/
robbie zegt
Ah nog wat meer gevonden:
http://www.racexpress.nl/index.php?nav=Artikel&nid=9583
Klinkt goed :D
sjaak zegt
”@Vincegail
Welnee – wat een onzin. Maserati heeft de auto destijds o.a. te breed gemaakt. Volgende keer eerst de homologatieregels lezen voordat ze een auto bouwen…
De ALMS heeft de auto een jaar later alsnog geaccepteerd om het veld te vullen. De auto reedt toen gewoon in GT1.”
Maserati heeft niks gedaan, dat ding is gewoon een Enzo met een andere body erop. Blame Ferrari ;)
robbie zegt
@dekster, dat is pas vanaf 2010:
Announced in late 2006, the B08/60 had been developed following not only Peugeot’s introduction of their closed-cockpit coupe, the 908, but also the Automobile Club de l’Ouest’s (ACO) announcement of rule changes in 2010 that would allow only closed-cockpit LMP1s at the 24 Hours of Le Mans. Lola set out to build a car that could compete with the aerodynamic advantages of the 908 and other planned coupes, while preparing for the 2010 rule changes beforehand.
Carabo zegt
@Robbie
Hier een interview over het waarom van die wagen :) . Kortweg, Aston Martin gaat kijken wat voor potentieel hun GT1 motor heeft in de hoogste LMP klasse. Als dat succesvol blijkt gaan ze er vanaf volgend jaar echt serieus werk van maken.
Carabo zegt
….Link
http://www.endurance-info.com/article.php?sid=4867&mode=&order=0&thold=0
Dit is een erg goed forum om sportscar en gt nieuws bij te houden trouwens:
http://www.ten-tenths.com/forum/forumdisplay.php?f=7
Chrizzzie zegt
@ dekster: Pas vanaf 2010 moeten de protypes een dak hebben en moet de auto verwijzing zijn naar een productie auto.
Vooruitlopend hierop is de Lola Aston martin wel al een coupe en ik moet zeggen dat die er niet slecht uitziet. Overigens wordt deze auto gerunt door het zelfde team als de tweede Spyker.
Ik vindt het raar dat Porsche kiest voor B-teams om de RS spyder te laten rijden. Van Merkestein heeft weinig race ervaring en is eigenlijk een rally team. Horag is een tweederangs gt2 team die nu hiermee gaat race. En als derde een Deens team die in de WTCC reed maar geen gt racing ervaring heeft. Nu kan het zijn dan de topteams niet aan het project Porsche willen beginnen omdat deze auto toch over twee jaar onregelmentair is of Porsche heeft hier bewust voor gekozen.
Dit is dan ook de reden dat ik verwacht dat de auto hier niet zo succesvol wordt als Penske (Overigens gister 1+2 in Daytona 500) in de VS.
robbie zegt
@Chrizzzie, volgens mij wordt de Lola-Aston Martin toch echt ingezet door Charouz Racing System en niet door Speedy Racing Team.
Speedy doet namelijk in de GT2 mee met een C8 Laviolette GT2R en LMP2 met een Lola B08/80 Coupé – Judd. Met Aston Martin hebben ze dus weinig te maken. Hoe de carrosserie volgens mij wel veel lijkt op de Lola – Aston Martin B08/60.
Chrizzzie zegt
@ Robbie,
Je hebt gelijk is idd dezelfde carrasorie maar andere motor. Had ergens vernomen dat er maar een lola coupe ingezet zou worden maar dat blijken er dus twee te zijn.
Zou het trouwens wel leuk vinden als de kleine motorbouwer Judd, Aston-Martin in direct duel zou kunnen verslaan.
robbie zegt
@Chrizzzie, zal moeilijk worden aangezien de Aston Martin in de LMP1 klasse zit en de Judd in LMP2 ;)
Het bijzondere is wel dat Aston Martin gebruik maakt van de motor uit de DBR9 (GT1) en die is voor een groot deel weer gelijk aan de V12 uit de “standaard” DB9.