De Kuga rijdt al gewoon rond in België, Ford heeft echter nu pas de officiële informatie vrijgegeven. Aangezien de Nissan Qashqai en VW Tiguan niet aan te slepen zijn, zal dit modelletje waarschijnlijk ook zeer populair gaan worden.
De Kuga CUV is gebaseerd op de C-Max en Focus (lees: Mazda3 en Volvo S40/C30). Mocht je je overigens afvragen hoe de Volvo XC60 er ongeveer uit zal zien, plak een Zweedse grille op deze Kuga en je hebt een aardig beeld.
Zoals reeds beschreven zal de nieuwe Ford slechts leverbaar worden in één uitvoering. Deze is voorzien van een Haldex vierwielaandrijvingssysteem (hulde!), ABS met een remassistent, ESP en een anti-omrol-systeem. Het vermogen van 136 pk komt uit een 2,0-liter TDCi met een max koppel van 320 Nm.
De Kuga stamt af van de spectaculaire Iosis X Concept die in 2006 voor het eerst te zien was op de autosalon van Parijs. John Fleming, president en CEO van het bedrijf, bevestigde de plannen van Ford Europa om een productieauto te ontwikkelen, gebaseerd op de Iosis X Concept. Deze auto zou binnen twee jaar op de markt worden gebracht.
In 2007 liet Ford op de autosalon van Frankfurt met een conceptcar zien dat deze toezegging snel zou worden waargemaakt. Om aan te geven dat Ford met deze auto een belangrijke nieuwe richting inslaat, kreeg het model zijn eigen naam. De Ford Kuga was een feit en gaat in de eerst helft van 2008 deel uitmaken van de modellenreeks van Ford Europa.
“Met de nieuwe Ford Kuga lossen we de belofte in die we in 2006 in Parijs hebben gedaan. Dit doen we met een veelzijdige, expressieve en charismatische auto die voor onze modellenreeks een echte uitbreiding betekent,” aldus John Fleming. “Ik ben ervan overtuigd dat de Ford Kuga in trek zal zijn bij veel trouwe klanten van Ford die op zoek zijn naar iets afwijkends. Maar ik verwacht ook dat we met de Kuga veel nieuwe klanten naar het merk Ford kunnen trekken, net als eerder is gebeurd met de S-MAX. Het opvallende ´Kinetic Design´, de befaamde Ford rijdynamiek en de hoogwaardige productkwaliteit zijn slechts enkele van de sterke punten die de Ford Kuga meebrengt in dit snelgroeiende marktsegment.”
Degelijke basis
De nieuwe Ford Kuga is gebaseerd op de bekroonde architectuur van de Ford Focus en de Ford C-MAX. De Ford Kuga wordt in Nederland leverbaar in één zeer complete uitvoering en er is daarnaast ook nog een keur aan opties beschikbaar waarmee de bestuurder de auto geheel naar eigen smaak kan aanpassen. Het permanent ingeschakelde Haldex ´intelligent´ AWD-systeem, standaard ESP (Electronic Stability Programme) met zowel ARM (Anti Rollover Mitigation) als ABS met EBD (Electronic Brakeforce Distribution) zijn slechts een aantal van de vele technologieën die de bestuurder van de nieuwe Kuga tot zijn beschikking heeft.
Nieuwe richting
Met de stijlvolle en charismatische Kuga toont Ford Europa opnieuw de spannende richting die het bedrijf met zijn producten is ingeslagen. Het frisse, ´Kinetic Design´ oogt veelbelovend. De toonaangevende rijdynamiek, een gedegen traditie op het gebied van veiligheid, het gebruik van kwalitatief hoogwaardige materialen, en vakmanschap maken die beloftes waar. De hooggeplaatste stoelen, het `intelligent` AWD-systeem en ruime opbergmogelijkheden, maken de Kuga tot een bijzonder aantrekkelijke auto.
“Met de Kuga is de lat in het crossoversegment weer hoger komen te liggen,” zegt Stephen Odell, vice president voor marketing, sales en service bij Ford Europa. “Het ‘Kinetic Design’ geeft de Kuga veel karakter en dit zal veel potentiële klanten naar de showroom brengen.”
De Kuga is leverbaar in een zorgvuldig samengesteld palet van tien carrosseriekleuren. Chill is een gloednieuwe metaallak die veel mensen zal aanspreken. Het productiemodel is leverbaar in twee wittinten: het standaard Frozen White en de gloednieuwe metaallak Electric White. Beide verwijzen naar de Iosis X Concept, waar de Kuga van afstamt. Zowel de Iosis X Concept als de demonstratieversie van de Kuga die te zien was in Frankfurt, waren in Electric White uitgevoerd. De Kuga is het eerste productiemodel van Ford Europa dat in Electric White leverbaar wordt. Voor het aanbrengen van deze lak is een speciale techniek ontwikkeld.
Het exterieur van de Kuga bevat vanzelfsprekend een groot aantal praktische toepassingen die meer bieden dan op het eerste gezicht zou worden gedacht. De in twee delen te openen achterklep biedt optimale flexibiliteit en gebruiksgemak.
Ook de materialen die zijn gekozen voor het interieur van de Kuga, tonen de nauwe verwantschap met de Iosis X Concept. Voor het opvallende en rijkelijk uitgeruste interieur van de Kuga zijn in het oog springende gedeelten uitgevoerd in exclusief leder en afgewerkt met glanzende materialen. Deze waren in de Iosis X Concept uitgevoerd in Piano White, maar zijn nu leverbaar in een keur aan tinten. De details die zijn uitgevoerd in op elkaar afgestemde kleuren, benadrukken samen met de geïntegreerde bekledingskleuren het unieke karakter van het dashboard en de portierbekleding. Zo ontstaat er één samenhangende stijl van topkwaliteit design en premium sportiviteit.
De Kuga biedt aan maximaal vijf volwassenen een ruime en comfortabele zitplek. De tweede zitrij heeft een 60/40-indeling die volledig naar voren kan worden geklapt zodat er in tweezitsmodus optimaal gebruik kan worden gemaakt van de beschikbare laadruimte. Onder de stoelen van de tweede rij bevindt zich praktische opbergruimte. Meer opbergruimte is gecreëerd onder de vloer van de bagageruimte. Deze is voor optimaal praktische toepasbaarheid in compartimenten verdeeld.
Door de lage drempelhoogte (758 mm) van de bagageruimte kunnen zware voorwerpen probleemloos worden geladen. Met volledig ingeklapte achterbank beschikt de Kuga over een bagageruimte van 1355 liter. De omsloten kofferbak heeft een inhoud van 360 liter.
De Ford Kuga biedt een groot aantal opties waarmee de auto helemaal aan de persoonlijke smaak kan worden aangepast. Zo komen er vele verschillende pakketten beschikbaar. Deze optionele pakketten bevatten producten voor extra veiligheid, transport, opbergmogelijkheden en styling.
Een aantal van de technologieën in de Ford Kuga is door Ford eerder toegepast in grotere en luxueuzere modellen en recentelijk ook nog in de nieuwe generatie Ford Focus. Daarnaast beschikt de Kuga ook over een aantal voorzieningen die uniek zijn voor het segment en voor de modellenreeks van Ford Europa, bijvoorbeeld de in twee delen te openen achterklep.
Vermogen en prestaties
De Kuga heeft een een 2.0-liter Duratorq TDCi 136 PS 100kW-motor met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Deze motor biedt veel koppel: 320 Nm bij 2000 tpm en 340 Nm in “transient overboost”. Deze AWD Ford Kuga verbruikt weinig brandstof: 6,4 liter brandstof per 100 kilometer (gecombineerde brandstofcijfers) en heeft de allerlaagste CO2 uitstoot (169 g/km) binnen zijn AWD segment.
“De toegepaste aandrijving maakt de Kuga tot een krachtpatser die zich overal thuisvoelt,” zegt Herrmann, C-Car Vehicle Line Director, Ford Europa.
De Ford Kuga is ontwikkeld om unieke rijdynamiek op de weg en uitzonderlijke prestaties op ruwer terrein te leveren en is dus ook bij uitstek geschikt voor de vrije tijd.
Met beproefde onderdelen en technologie uit de Ford Focus en C-MAX als basis, hebben de ingenieurs van Ford elk onderdeel en aspect van de rijkwaliteit en handelbaarheid grondig onder handen genomen zodat ook de Ford Kuga drager is van het blauwe ovalen logo, hét symbool van ultieme rijdynamiek.
De belangrijkste algemene doelstelling was ervoor te zorgen dat de Kuga in het segment de beste prestaties levert op het gebied van handelbaarheid en rem- en stuurgedrag. Voor het verwezenlijken van de doelstellingen, zijn in de nieuwe Kuga veel nieuwe systemen en componenten gebruikt.
De Ford Kuga wordt onderdeel van een veelgeroemde en succesvolle modellenreeks met zeer hoge standaards op veiligheidsgebied. De veiligheid die de Kuga biedt, begint bij de stijve passagierscel die zo is geconstrueerd dat deze vervorming kan weerstaan. De Ford Kuga biedt een keur aan actieve, passieve en op voetgangers toegespitste veiligheidsvoorzieningen. TSA (Trailer Stability Assist) is één van de geïntegreerde elektronische systemen die de veiligheid van de Kuga vergroten en de bestuurder een gevoel van veiligheid geven.
“We hebben veel geïnvesteerd om onze auto’s zo veilig mogelijk te maken, zowel voor onze klanten als voor de overige weggebruikers,” vervolgt Herrmann. “We benaderen veiligheid op een holistische wijze en sluiten daarbij geen compromissen.”
De nieuwe Kuga zal worden geproduceerd in de Ford-fabriek in Saarlouis (Duitsland), net als de Focus driedeurs, vijfdeurs, Wagon en de Ford C-MAX.
De technische gegevens (in engels) vindt u onderaan dit persbericht terug. De nederlandse prijzen en standaardspecificaties worden in een later stadium vrijgegeven.
Wolharig badeendje zegt
Van achter kijkt ie een beetje smerig… maar voor de rest kan ie wel mee door hoor.
VLS54 zegt
Leuk autootje! Dat ford is toch weer lekker bezig met hun hyippe modelletjes!
markieanta zegt
Ziet er een stuk beter uit dan de laatst getoonde Renault Kolos, strak bakje net als de nieuwe fiesta. Hulde aan de ontwerpers.
jan zegt
Heb hem begin januari ook al een paar keer in hasselt zien rondrijden, vond het ook al vreemd aangezien hij nog niet leverbaar is.
T-Bird zegt
Het ziet er wel aardig uit al ben ik van mening dat er voor hetzelfde geld meer gebruiksgemak elders is te halen met 4wheeldrive (Impreza?). Hoe dan ook, op een of andere manier geeft Ford nu wel steeds een brevet van kwaliteit af, de materialen, het design, het is allemaal een stap hoger dan bijv. Opel en Peugeot.
9000cse zegt
Wanneer ik de Europese modellen van Ford bekijk, kan ik me maar moeilijk voorstellen, dat die bijdragen aan de gigaverliezen van het totale Fordconcern.
Ik vind het gewoon toppertjes met voor elke klasse, waarin ze vertegenwoordigd zijn (personenauto’s dus) een onderstel, waar menig ander een puntje aan kan zuigen.
Greg zegt
Dit ziet er geweldig uit! Eerst de Mondeo en nu deze smakelijke bak… Netjes van Ford.
Nu is het wachten op de Peugeot 3008 en Seat Tribu en dan gaan we zien wie het beste presteert in dit nieuwe cross over segment! Spannend..
Denk dat de top 3 zal zijn:
1. Nissan Qashqai
2. VW Tiguan
3. Peugeot 3008
Have a cigar zegt
Het ziet er niet uit. Net zoals die Tiguaan, Kolosseos, Kasjkai etc etc
Ik heb trouwens niks tegen SUV’s, ik rij zelf in een 4×4. Maar die auto’s met ‘hoogwater beentjes’ zijn al even afzichtelijk als de meeste MPV’s. Waarschijnlijk worden ook veel brave huisvaders met Petje neigingen in het verkeer erdoor aangetrokken.
Jerudo zegt
Vind dit een heel mooi ontwerp, toen ik de titel las dacht ik: “oh nee Ford ook al”. Maar dit is zeker geen straf om naar te kijken. Als je dit vergelijkt met de VW Tiguan dan is de Tiguan één en al saaiheid. Van helemaal vooraan tot aan de achterbumper, maar dat was de Tiguan ook al zonder de Ford Kuga.
silly zegt
Neeeee, weg met die suvs!!!!
echt weer zo’n uitstraling van….ohhh,ik ga nu omvallen.
Majinstar zegt
Leuk voor de mensen die een echte SUV niet kunnen betalen. En het moeten doen met deze type.
Ik zou me niet een echte SUV rijder vinden als ik in zo’n auto moest rijden. Maar het blijft een leuke bak om ernaar te kijken.
Roadronner zegt
Ziet er gelikt uit, beter dan zon Tiguan…
mashell zegt
“Wanneer ik de Europese modellen van Ford bekijk, kan ik me maar moeilijk voorstellen, dat die bijdragen aan de gigaverliezen van het totale Fordconcern.”
Dat is ook niet zo. Ford of Europe maakt een heel nette winst.
Prachtige auto deze Kuga. Wel vreemd, maar 1 motor aangeboden en waarom is de kofferbak zo klein? In constructie is dit een vierwiel aangedreven C-max met langere veerwegen maar dat hoeft toch geen 200 liter kofferruimte te schelen? Maar ik zou de auto niet daarom laten staan.
Emerald Green Jag zegt
SUVs worden politiek uitgeband, dus stappen de automerken over op een “small intimidator”.
Het maakt mij niet uit hoor waar mensen in willen rijden, als ze zich maar netjes vgedragen in het verkeer.
Summer Sky zegt
De Renault Koleros heeft qua design het nakijken!
Jesper zegt
geef mij maar de toyota RAV4, die is über :D
Ashtray zegt
Dan doe mij toch maar een Freelander2 als ik uit de Ford stallen wat mocht kiezen.
Beck zegt
In en rond Hasselt rijden er veel Kuga’s rond, met rechts stuur. Ik ben ze al bijna beu gezien!
Kyanite zegt
Als anti-SUV-persoon vind ik dit toch wel een leuke wagen om naar te kijken. De verhouding kloppen tenminste, dit kan niet gezegd worden van o.a. de X3, X5, ML, XC en de meeste andere SUV’s.
wally zegt
heerlijk.. mooiconcurrent voor de Q7 en captiva
W!d zegt
hmm.. alleen een 137 pk diesel? Ik heb in een 2.0 tdi tiguan (140 pk) gereden en mede door het enorme gewicht was het geen racemonster! Hoop dat deze dan erg veel lichter wordt want hij ziet er wel erg gaaf uit!
bmw zegt
concurrent voor de Q7? slik.
ik ben het niet eens met 9000cse: dit model van Ford is mooi, precies omdat brutere designs in dit 4×4-segment beter uitkomen. De andere modellen vind ik persoonlijk niet echt wauw (Galaxy? Fiesta? Focus?) wegens… te bruut.
Rik zegt
Als ik uit dit segment zou moeten kiezen zou ik toch de Tiguan nemen, persoonlijk vind ik die mooier. Dat terwijl ik de laaste ford modelen toch egt de mooiste uit hun klasse vond(m.u.v de s-max), met hun kinetic design
flappie zegt
anti-omrol-systeem?? zegt wel iets over de stabiliteit :-). best mooie auto, mooier dan eerdere foto’s.
victor zegt
@Greg,
denkt u echt dat die verschikkelijk namaak peugot 3008/mitshubishie outlander boven deze geweldige suuper ford komt???( ford maakt echt steeds betere auto’s ze waren suuper maar nu zijn ze suuper geweldig!)
jan zegt
`Zo te zien is het een heel mooi model
wil hem wel eens zien staan in de schowroom
en er een proefrit mee maken
dan kan ik er pas over oordelen maar ja mijn c-max is net anderhalf jaar en is ook nog seer goed.
Greg zegt
@Victor
Ik zei 3008 geen 4007.
Jij hebt het over de 4007/C-Crosser/Outlander. Ik heb het over een auto die nog op de markt moet komen.
victor zegt
wats is die 3008 dan voor auto???:s kan al di enamen neit uit elkaar houden
Marcel zegt
1 ding is zeker. De Ford wordt de best sturende van het rijtje. En dat is belangerijk omdat de doelgroep zelden tot nooit van het asfalt af gaat. Mocht dat gebeuren dan heeft de Kuga iig de Haldex 4wd. Niet de minste zou ik zeggen. En de prijs zal waarschijnlijk vele malen beter zijn dan die van de Tiguan.
marruk zegt
ahum, based on de xc60 van menige autobeurs,
zal die een tikkie langer en een pietsje lager zijn dan deze Fiesta…
Maar ik vind ‘m mislukt. Tiguan ziet er toch veel beter uit??
Ahura zegt
Gatverdamme wat een lelijke neus zeg! De zijkant te druk. De rest weinig bijzonder maar wel prima
L-Fred zegt
Twee filmpjes van de Ford Kuga
http://video.google.nl/videoplay?docid=6325727343177085388&q=ford+kuga&total=29&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=9
http://video.google.nl/videoplay?docid=6325727343177085388&q=ford+kuga&total=29&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=9
En twee andere filmpjes van Ford. Zeker de moeite waard!
Ford Product Momentum – NAIAS Video
http://video.google.nl/videoplay?docid=7556029632807333868&q=ford+kuga&total=29&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0
Op de vorige link staat de Ford Flex, die in 2009 op de markt zal komen.
http://video.google.nl/videoplay?docid=7556029632807333868&q=ford+kuga&total=29&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0
Thibaut zegt
mooie auto, enkel die wat knullige uitlaatjes ergeren me wat
L-Fred zegt
Die laatste 2 linkjes van me gaan richting de Kuga.
Voor de FLEX ga naar: http://www.fordflex.com
Greg zegt
@Victor
De 3008 wordt een crossover op basis van de 308. Hij is nog niet uit…
Stan zegt
Ik ben net terug van de andere kant van de wereld, nl australie en nieuw-zeeland en daar rijdt er een andere jeep rond van ford, nl de territory. Dat is pas een knappe jeep. En hier doen ze dan zo geweldig over die Kuga, ze zouden beter die territory eens naar hier halen.
L'art Malmin zegt
ik woon in hasselt en ik ben er al veel keer door voorbijgestoken. Wat. een. bak!
GJ zegt
Echt verschrikkelijk. Deze auto heeft veel te veel lijnen. Duidelijk een ontwerper die de smaak van het tekenen wel pakken had… too much…
john bodde zegt
wat gaat ie kosten
Nanning zegt
@john bode: dit jaar vanwege beperkte productiecapaciteit alleen in de luxe titanium versie leverbaar (met 136 pk diesel) voor Euro 39.100=. Vanaf december komt de 2.5T benzine erbij.