We hebben de GT3 Cup, de GT3 Cup S en de GT3 RSR. U ziet door de bomen de Porsche’s niet meer? Maakt niet uit, wij namelijk ook niet…
Nu Porsche alle Elfers gehad lijkt te hebben, beginnen we weer gewoon van vooraf aan. In dit geval betekent dit, dat de GT3 RSR voor het komend racejaar behoorlijk aangepast zal worden. Veranderingen qua uiterlijk beperken zich alleen tot een nieuwe neus die de aerodynamica zou verbeteren. Verder is het onderstel grondig aangepakt, waardoor er een stuk meer mechanische grip is. Bovendien zijn er nu veel meer onderstel set-ups te kiezen. De motor blijft onaangetast en levert nog altijd 465 pk bij 8000 toeren. Veel leuker is het natuurlijk om door te blèèren tot de 9400 tpm, het maximale toerental dat de RSR kan draaien. We kunnen er nog uren over door ouwehoeren, maar één ding kunnen we sowieso wel vaststellen. De RSR is met z’n 1200 kilogram quick, really quick…
De RSR heeft vorig jaar de 24-uur van Le Mans en Spa gewonnen en een overall-overwinning van de Nürburgring 24 hours in de GT2-klasse. Van de opvolger van deze winnaar zullen 35 stuks in Weissach gebouwd worden. De prijs? €349.800 excl. belasting. Voor een goede hobby moet je wat overhebben, niet?
De specs…
Engine
Six-cylinder aluminium boxer engine, water-cooled; 3,795 cc; stroke 76.4mm; bore 102.7 mm; 465 bhp (342 kW) at 8,000rpm; max. torque 430 Nm at 7,250rpm; air restrictors 2 x 29.5 mm; maximum engine speed 9,400rpm; four valves per cylinder; dry sump lubrication; individual throttle butterflies; central air intake; electronic MS 4.0 engine management; fuel injection; fuel grade: RON 98 Super Plus unleaded
Transmission
Six-speed gearbox with sequential jaw-type shift; oil/water heat exchanger; single-mass flywheel; hydraulic disengagement lever; three-plate carbon-fibre clutch; rear wheel drive; limited-slip differential 45/65 %
Body
Monocoque body (basis GT3 RS) of hot-galvanised steel; aerodynamically optimised front end with front spoiler; aerodynamically optimised front underfloor; adjustable rear wing; 90-litre safety fuel tank with fast filling function; air jack; welded-in safety cage; bucket-type racing seat (on driver’s side only) with flame-resistant seat cover; six-point seat belt adapted for use of the HANS Head and Neck Support; electric fire-extinguishing system
Suspension
Front: McPherson spring strut axle; Sachs four-way gas pressure dampers; double coil springs (main and ancillary spring); front axle arms adjustable for camber; adjustable sword-type anti-roll bar on both sides; power steering
Rear: Multi-arm axle with rigidly mounted axle sub-frame; Sachs four-way gas pressure dampers; double coil springs (main and auxiliary spring); rear axle tie-bar reinforced and infinitely adjustable; adjustable sword-type anti-roll bar on both sides
Complete suspension infinitely adjustable (height, camber, track)
Brakes
Brake system with balance bar control
Front: Single-piece six-piston aluminium fixed callipers; inner-vented, 380mm in diameter; racing brake pads
Rear: Single-piece four-piston aluminium fixed callipers; inner-vented, 355mm in diameter; racing brake pads
Wheels
Front: Three-piece BBS light-alloy wheels (11J x 18-34); central bolt
Rear: Three-piece BBS light-alloy wheels (13J x 18-12.5); central bolt
Electrical System
Motec display with integrated data recording; adjustable traction control;
battery: 12 volt, 50 Ah, 140 Ah alternator
Weight
Approx. 1,225 kg complying with A.C.O. regulations, 1,200 kg complying with
FIA regulations
Jos zegt
Een woord:
Wow.
dannyboy zegt
Wellicht interessant om te melden, is dat de RSR niet op basis van de 977 GT3 gemaakt is, maar op basis van de 997 RS.
hendrik zegt
mooie auto, wat komt er volgend jaar? een RSR R?
Gerrit zegt
het blijven mooie auto’s, maar echt alle types komen nu echt wel mn strotje uit!
laat ze is met iets totaal nieuws komen, zoals alfa met 8c en niet op elke variant nog een variant maken!
ook al is het moeilijk bij die porsche, hij begint nu echt uitgemolken te worden wat mij betreft!
robbie zegt
Vinden jullie het ook zo logisch dat 911 GT3 RSR uitkomt in het GT2 klassement :D
Powerslide zegt
The return van de gele koplamp als nieuw fashionitem? Laat maar doorsijpelen naar de straatauto’s, vindt het namelijk erg stoer!
RijNouNsDoor! zegt
De 911 GT2 komt ook uit in het GT3 RSR klassement, dus dat is inderdaad eigenlijk best logisch allemaal…
Coen zegt
Gelukkig is er aanstaande vrijdag de introductie van de Cayenne GTS…
En nou staat toevallig deze variant (volgens uitnodiging) ook daarbinnen …
Ik zal zaterdag laten weten hoe hij er in het echt uit ziet !
PS. Jos verstappen en Christian Albers rijden er komende 24 v.l.m. in…..
Frank zegt
’t blijft iets hebben zon Porsche… en het is sowieso de enige snelle auto waar je mee “aan kunt komen” zonder dat mensen denken dat je een pijpleiding met Bolivia hebt.
Timpreza zegt
Niks fashionitem: Gele koplampen zijn bij regel verplicht in de Le Mans en American Le Mans Series om de tragere GT2 auto’s van andere klasses te onderscheiden.
sebastian zegt
@hendrik
he,eerst nog de rs rs, dan de rsr rs, dan de rsr rsr.
ontopic: ben benieuwd wat ie doet tegen de 430 gt2 want die zijn nogthans een bridge to far voor de porsches
Proppp zegt
GT3 Cup, GT3 Cup S en dus de GT3 RSR zijn allemaal op basis van de 911 door porsche motorsport gebouwd. Prijs kan je wegstrepen want in Nederland issie toch niet leverbaar. En als dat zo was had je’m zeker niet voor die Duitse prijs.. slurptax.. BPM ;-)
Jeff zegt
Blijkbaar niet goed gelezen he – overwinningen LeMans / Spa / Nurburgring de Ferrari was daar ook aanwezig id GT2 klasse dus….
De Ferrari is inderdaad sneller,je moet er echter ook nog mee aan de eindstreep geraken dwz in uithoudingsraces vermogen terugschroeven.
De vele Porsche tuners laten zien dat uit een 911 een pak meer vermogen kan worden gehaald maar dan gaat dit altijd ten koste van betrouwbaarheid.
sebastian zegt
@RijNouNsDoor!
je bedoelt toch niet het FIA gt klassement, want daar zijn geen zog. 911 gt2’s vertegenwoordigd. zowiezo zijn er geen turbomotoren toegestaan. ik ken ook geen 911 gt2 (r)aceversie. of heb ik die over het hoofd gezien?
Michiel zegt
komt daar ook een street-legal versie van:P of beter gezegt ik wil deze voor op straat!
Jepetto zegt
Bij Porsche zijn ze de laatste tijd toch serieus aan het flippen hoor qua benamingen. Ze kunnen mss eens een acronymenencyclopedie uitbrengen.
sebastian zegt
@ jeff
ik denk dat de kampioenschap winnen het meest representief is. je kunt in lange afstands races snel zijn. maar als team een auto zo goed mogelijk prepareren voor een kampioenschapsrace is ook niet te ondershatten, is ook een lastig karwei met concessies die gemaakt moeten worden.
enfin, ferrari is al 3 jaar achter elkaar constructeurs en rijders kampioen in de FIA gt2 klasse. porsche get’s whipped all the time… 8)
dusss…
sebastian zegt
foutje 2 jaar… (dmn)
bramwillemse zegt
de neus doet me een beetje denken aan de Porsche 993 GT2:
Die neuzen lijken zo op elkaar, omdat door de breedte van de voorspatborden de koplampen wat meer naar binnen lijken te wijzen. Ik houd er wel van, het oogt wat ingetogener, gerichter.
ELB zegt
Ik was al verslaafd aan Autoblog, maar met al dit Porsche-nieuws begint het echt ernstige vormen aan te nemen :D
Michel zegt
Leuk circuitspeeltje denk ik zo:P
bramwillemse zegt
@Robbie:
ja daar zat ik ook al naar te kijken: “Hm, daar klopt iets niet..” :)
Johannes zegt
een woord: bruut!
RenJie zegt
@Coen
introductie Cayenne GTS?
was hij niet allang gepresenteerd? :)
Serhat zegt
Zelfs in het wit is die prachtig!!
Lijkt meer op een straaljager dan op een auto:)
RScosworth zegt
Behoorlijk dik weer, alleen vind ik de Porsche de minst spannende deelnemer in het veld aangezien het geluid van de V8’s in deze raceklasse werkelijk angstaanjagend bruut is.
Bobbejaan zegt
Hier moeten ze een straat versie van maken
WOOOOOOOOOOT
db zegt
high res ergens?
Wouter zegt
erg retro die gele lampen
Supreem zegt
http://www.youtube.com/watch?v=THvVDVP-sa8
Smullen!
Sjoerd zegt
Won ferrari niet Le mans na een heel spannend gevecht met een porsche? Het filmpje heeft nog hier op autoblog gestaan. Of vergis ik mij nou…
Barry330cd zegt
@Coen: Jos Verstappen gaat een Spyder RS tijdens Le Mans besturen en dat is echt een kompleet andere wagen. De Spyder RS zal in de LP2 klasse meedoen en die gaan echt een heel stuk sneller dan deze opgeleukte 911.
ELB zegt
Jos mag eigenlijk nergens in rijden….
Wat_een_gezeik zegt
Damn, dat is wel erg wijs!!!
Jeff zegt
Neen Sjoerd, wat U bedoeld was een vd eerste races vorig jaar in de American Le Mans series – dat is geen lange afstands race.
Apropos de overwinning kwam er na een “zeer smerig , en door normale mensen veroordeeld als niet toegelaten” race maneuvre tijdens de laatste bocht.
Jeff zegt
Nog een woordje over de RS Spyder van Porsche:
In het verleden werd telkens Porsche grote overwinningen behaalde in bepaalde wedstrijden en race klassen (waar was Ferrari toen?) de regelementen veranderd.
Nu is het weer van dat – de oliestokers van Audi (hebben jullie hun motorgeluid al eens in realiteit gehoord …. gewoon miserie) worden in bijna 50% vd gereden wedstrijden vorig jaar afgeslacht door de LMP2 Spyder van Porsche. Wat doen we dan? juist we passen de regelementen (zie air restrictors) aan zoat toch een dieseltje zou kunnen blijven winnen.
De groene gedachte weet je wel. Als je echt groen wil denken,dan ga je niet racen met een oliebrander die 70l/100km verstookt.
Poekie Lauda zegt
Race auto’s zonder reclame zijn sowieso heel mooi, maar deze is net iets mooier dan de rest :D
Rick dos zegt
“U ziet door de bomen de Porsche’s niet meer? Maakt niet uit, wij namelijk ook niet…”
Nou, inderdaad. Ze gaan bijna Ferrari nadoen met hun F430 varianten…
w0o0dy zegt
@Rick dos: Porsche heeft altijd al een dozijn ;) auto’s verkocht onder dezelfde naam waarbij er vooral wat plastig werd toegevoegd een paar pk’s en er wat gewicht werd geloosd… all look alike and each one more expensive….
Ferrari heeft de normale f430, de spyder, de scuderia en… niets dus… that’s it. Ferrari heeft dat kennelijk ook niet nodig… zelfs de basis is flink duurder dan de 911 maar dat maakt de kopers kennelijk niets…. dus waarom zou je allerlei speciale modellen gaan introduceren om nog meer geld binnen te harken…. gewoon een betere auto maken en de basis prijs omhoog, dat werkt beter ;)
Stefan zegt
@ W0o0dy
Dat werkt beter, of niet natuurlijk, want wie verkoopt er meer auto’s? Porsche of Ferrari? Ben trouwens geen die-hard Porsche fan, hoor! Ik reageer alleen, omdat je vergelijking niet helemaal eerlijk is. Deze 911 GT3 RSR en al die andere Cu(t/p)zooi is niet voor de straat, maar voor het circuit. En laat Ferrari nou net ook een paar verschillende racemodellen maken van hun geweldige F430, zoals de Pista, GT2 en de GT3.
Stijn zegt
@w0o0dy
Van wie denkje dat Ferrari het geleerd heeft gestripte versies zoals de Scuderia uit te brengen?
w0o0dy zegt
@Stijn: HAHAHA beste grap van de dag…. zoek eens op Superleggera en Ferrari…. sinds de jaren 50 doet Ferrari dat al… Porsche maakte toen nog kevertjes met een beetje leuke carosserie…..als er iemand zou hebben afgekeken…
Davidov zegt
Zeer fraai, wel duur :(
RSN zegt
Waarom gele koplampe :S
Rick dos zegt
@wOoOdy
En ook hier weer verwijs ik je graag door naar de comment van Stefan.
Davidov zegt
Ik denk trouwens gele koplampen vanwege de raceklasse waarin ie uitkomt. Net als de verschillende kleuren van de koplampen bij Le Mans.
Bramzel zegt
@ Jeff: 1e race van het ALMS (met die smerige manouevre) is de 12H van Sebring, en die word wel internationaal als lange afstandsrace erkend. Overigens deel ik je mening dat de Ferrari daar over de schreef ging, die had zijn nederlaag moeten toegeven.
@ w0o0dy: Houd de straatversies en de raceversies wel uit elkaar. Al die verschillende raceversies van Porsche worden domweg gemaakt omdat er vraag naar is. Van de 430 zijn net zoveel raceversies: 430 Challenge, 430 GT3 en 430 GT2.
w0o0dy zegt
@Bramzel, Stefan en onze verwijsbalie….
Ferrari maakt idd net zoveel raceversies als Porsche alleen hebben ze geen 10! verschillende versies van de straatauto….
Rick dos zegt
En dus appels en peren…..
w0o0dy zegt
En wie kwam er met die vergelijking? Not me.
Rick dos zegt
Straatauto’s en raceauto’s…….hmmmmm nope me neither……
Stefan zegt
@ w0o0dy
Dat klopt, maar dan reken je voor het gemak ook even het verschil tussen een Carrera en een Carrera S en achter- of vierwielaandrijving mee. Tja, dan heeft Volkswagen misschien wel 999 verschillende versies van de Golf. Ik zou zeggen: des te meer keus, des te beter! Dan zit er altijd wel wat voor je bij, of niet natuurlijk…
sebastian zegt
@ jeff
hoe dan ook ferrari maakt op dit moment nog steeds gehakt van porsche en de overige concurrentie in de FIA gt2 klasse. het zal me niets verbazen als ze dit komende seizoen nog eens dunnetjes overdoen.
w0o0dy zegt
@Stefan: yep…. ondanks de (soms) kleine verschillen zijn dat toch echt verschillende auto’s met een bepaalde doelgroep volgens Porsche zelf (en een verschillend prijskaartje)…. Ferrari heeft de F430 in feite in de “smaken” Standaard, Scuderia en als Spider….. dus 3 verschillende smaakjes… en nog lang geen 10. En de 911 cabrio in de verschillende smaken heb ik nog niet meegerekend….
Als er één merk is dat met één model “duizelingwekkend veel” versies weet te verzinnen dan is het Porsche met z’n 911.
Stefan zegt
@ w0o0dy
Je hebt wat dat betreft ook wel gelijk, alleen zie ik veel modellen (ook al zijn het kleine aanpassingen) niet als iets negatiefs en dat maak ik wel op uit jouw verhaal. Ik denk dat je juist beter (en terecht) kritiek kan hebben op Porsche dat ze niet de ballen hebben om een Porsche 987 GT3 RSR uit te brengen, oftewel een Cayman. Voor een merk wat af en toe zo pocht met haar raceverleden, zouden ze er alles aan moeten doen om zo competitief mogelijk te zijn. Met een Cayman zouden ze competitief gezien beter mee kunnen komen met Ferrari, denk ik. Ze zouden niet zo bang moeten zijn voor hun verkoopcijfers, want zoveel negatiefs zou daar niet mee gebeuren, wanneer ze een race-Cayman zouden bouwen.
fr@nk01 zegt
Welk normaal mens weten al die ‘verschillende’ elfjes van elkaar te onderschijden?
Zou Porsche ’t zelf nog wel weten? Of zou dat de reden zijn van al die versies, gewoon telkens weer een nieuwe lettertype opplakken, hele
volkstammen stinken erin en ’t verkóópt…
tja, het moet toch ergens vandaan komen die Duitse record:
200 miljard netto overschot op de handelsbalans…en nog zeuren!
JANUS zegt
@fr@nk01
Eindelijk iemand die het durft toe te geven…
Ik raak ook regelmatig het spoor bijster hoor.
fr@nk01 zegt
Onderscheiden !!
fr@nk01 zegt
@Janus,
ik hou geen blad voor de mond, nooit en nergens, maar wel altijd uit het hart gegrepen.
Mijn vader, he rip, zei altijd:
‘maak van je hart geen moordkuil’…
zo ben ik dus opgegroeid en men vindt mij nög steeds een toffe peer
;-)
w0o0dy zegt
@Stefan: ik denk dat de marge op 911’jes gewoonweg te aantrekkelijk is om de Cayman de positie te geven als racekanon…. al zou de auto zondermeer sneller zijn met dezelfde motor/versnellingsbak en remmen als de race 911.
Door de Cayman “klein te houden” kan de 911 zijn positie houden, met dezelfde techniek zou de 911 waarschijnlijk redelijk snel uitsterven (qua verkopen) dus hebben ze de auto heel bewust een flink stuk lager in de markt gezet. Jammer want dat is eigenlijk een echt goed auto in potentie.
JANUS zegt
Een toffe peer…..zover wil ik (nog) niet gaan maar blijft een feit dat de meeste blog bezoekers doen alsof ze het wel snappen ;-)
Porsche Fan zegt
Gaaaf,gaaaf,gaaaf en nog eens Gaaaaf
Echt mooie Porsche:D
Rick dos zegt
JANUS snapt het niet…….en dan komt ie op AB…… tssss ;)
JANUS zegt
Nou hoor.
Ben ik eens eerlijk, vindt men mij ineens geen toffe peer meer :-(
Rick dos zegt
Ik vind je nog wel een toffe peer, hoor. ;)
JANUS zegt
Zie je wel schat, Rick dos heeft smaak !
Rick dos zegt
Zie je wel schat, JANUS heeft mensenkennis!
JANUS zegt
@Zwei
LOL :-D
Weltrusten !!
Rick dos zegt
Truste! ;)
Porsche Fan zegt
En Porsche heeft niet voor niets meer dan 28.000 raceoverwinngen ;)
sebastian zegt
fr@nk01
maarre welke film was dat? of gewoon andre?
Bart zegt
Ik quote Hamster (TG) even:
The GT3 RSR is the ultimate race-version of the street-legel GT3 RS, wich is the race-version of the GT3, wich is the Cup-serie of the 997, wich is the ultimate 911 now-a-days.
Get it ??!!
fr@nk01 zegt
@sebastian
Hazes?, nee nana voor mij geen alcohol tijdens dienst, gewoon my story..
‘Franky go’s to Hollywood’
:-)
BaronGT zegt
Zonde van de voorkant maar wel geweldig
sebastian zegt
@fr nk01
:?: de zee… die geeft, maar de zee die néémt ook…
Turbopaultje zegt
Je kunt natuurlijk ook nog een hybride van race- en straatauto bouwen ……….: -) :
carlos zegt
beetje weinig pk’s voor ca. 400.000 euro
kennedy1986 zegt
Ik vind het maar zielig dat mensen niet kunnen volgen met de naamgeving van Porsche vandaag. De 911’s hebben al jaren dezelfde namen, en de RSR is gewoon de dikste atmosferische…
Lodi_GTR zegt
Doe me maar een 997 RSR met de open uitlaatkelken van een 996RSR Alstublieft!
naja tenminste als dat mogelijk is om zo’n idiote sound te creeeren