Heb jij er ook altijd zo’n last van dat je je kop stoot als je uit je Phantom stapt? Ik in elk geval wel en daarom ben ik zo blij dat het Duitse EDAG daar eindelijk een oplossing voor het heeft gevonden. Namelijk een klapdak wat de poëtische naam ‘Vision Comfort’ mee heeft gekregen.
Het dak is gemaakt van carbon en is aan de binnenkant bekleed met dezelfde materialen die Rolls-Royce normaal ook gebruikt in de Phantom. Volgens de makers doet het elektrische dak zo goed als geruisloos zijn werk. En als het goed is dan is de impact van het knippen in de carrosserie van de Phantom redelijk beperkt gebleven, stijfheid en comfort zijn niet in gevaar gekomen…
Ik vraag me wel af of je iets aan zo’n dak hebt in Nederland met al die regen.
pelezinho zegt
auto wordt verkracht….
PHENOMENON zegt
nieuwe auto voor de paus
vla zegt
ik denk niet dat ik met mijn 1m en in de 80-85 in pas…wel leuk interieurlampje :P
dakloos zegt
Dat ze dat bij RR ook niet zelf verzinnen!
musclecar zegt
en wat als je de andere kant uit moet?????
Jacco zegt
Totaal nutteloze actie in mijn ogen. Zonde van de RR. Dacht dat de doelgroep wel gewent was om te bukken? Ze doen toch niet anders tijdens de Hockey??
Vraag me trouwens af of dit foefje een afzetmarkt zal vinden?
Giuliettalover zegt
En als ik nou links wil instappen??
Giuliettalover zegt
Oh, zo kan de pony ook gewoon mee.
Zoef zegt
Nu nog een koets-versie die gewoon hoog genoeg is om in recht te staan.
ML zegt
wat een lelijke oplossing… het doet mij denken aan zo’n volkswagen transporter kampeerwagen.
GO! zegt
Hebben mensen met zoveel geld dan giraffes als huisdier?!
Kowet zegt
In japan zijn er Taxi’s die dit al jaren lang hebben. Dit is gedaan voor de bruid in een traditioneel Japans costuum. Is dit de de reden voor EDAG?
VLS54 zegt
Vind het wel een grappige oplossing. En dat gezeik hier van de verkrachting; je ziet er toch niets van als het ding dicht zit! :?
JH zegt
Zo’n auto verdient een electrisch aangedreven dak(je) en niet zulke simpele telescoop scharnieren..lekker goedkope oplossing voor een dure Rolls…
Jorge zegt
Eerste foto doet mij direct denken aan een doodkist.
Turbopaultje zegt
Op zich is er mss. wel een goede markt voor. De Dames plegen nl. meestal een hoed te dragen en dat is knap lastig instappen normaal………
Deze konstruktie is voor een gepantserde wagen echter meteen een killer criterium.
hans zegt
Met een cabrio nergens last van!!!!!
DJD zegt
maar wat nou als je er via de andere kant uit wil?
jack zegt
@jh
staat volgens mij toch echt, de elektrische kap doet zogoed als geruisloos z’n werk.
343bhp zegt
ziet er echt belachelijk uit om zo uit te stappen
en komop zeg is het nou zo’n moeite om even je benen buiten te zetten…
Majinstar zegt
LGV : Luxe Gehandicapte Voertuig.
Alfisti zegt
? en als je aan de andere kant wilt uit stappen? wat dan? wel goed idee trouwens, want als je zoveel voor een auto betaald, moet je ook wel extra comfort, luxe en gemak er bij ‘krijgen’, toch? :)
Luc zegt
en hoe lelijk ziet het eruit als hij dicht is?
JH zegt
de kap is elektrisch, waarom dan die vreselijk goedkoop aandoende scharnieren? hadden ze toch iets anders kunnen bedenken?
Damoklets zegt
Als ze als uitgangspunt hebben genomen dat er mensen zijn die een dergelijke aanpassing wensen zijn ze mijns inziens weldegelijk geslaagd.
Ze blijven tenminste met hun smerige tunert-poten van het ontwerp af (lees: geen “trendy” zwarte velgen, geen tupperware-vleugels en gaten, geen proportieloze uitlaten, overdreven kleurtjes etc.)
Daarbij moet je je niet vergissen in een aanpassing als deze. Als je nl. een stuk uit het dak haalt, met de hoek erbij, dan verliest het chassis enorm aan stijfheid. Stijfheid die je ergens ander, onderin de auto waarschijnlijk, weer moet compenseren.
Op deze manier worden “tuning-gadgets” leuk. Dit vergt een stuk meer van de bedenker, dan je inspiratie opdoen op het dichtst bijzijnde kampje.
Nu verwacht je het niet omdat de bolide verder gewoon beschaafd is gebleven zoals ie ook bedoeld is. En opeens, hoepla een inventief stukje techniek dat het gemak vergroot.
Gemak dient immers de mens.
bullago zegt
mooi! goed idee!
Damoklets zegt
@DJD
de chauffeur zit links voorin, passagier rechts achterin. Degene die links achterin zit is waarschijnlijk niet belangrijk genoeg voor zo’n kleppie! ;)
JH zegt
EDAG zijn geen tuners maar een heel groot ingenieursbureau (4000 medewerkers) die ook ontwerpen voor autofabrikanten maken. Ga er maar vanuit dat ze zich met de sterkte en stijfheid bezig gehouden hebben…
Damoklets zegt
waarvoor hulde!
Turbopaultje zegt
Niet alleen ontwerpen……….. bouwden ook deze speciale peperbus voor Rinspeed.
En ook dit is best aardig:
JH zegt
Zoals EDAG zijn er meerdere: Bertrandt, Rücker, MBtech, Volke, etc. Logisch dat ze niet alleen ontwerpen omdat al deze bedrijven van huis uit ingenieursbureaus zijn en achter de schermen veel voor de fabrikanten construeren
Turbopaultje zegt
Veel construeren ? Dat is hun core business. En voor sommige gaat dat verder met prototyping, testen, produktievoorbereiding etc……………
Rick dos zegt
ALS je je Phantom al wilt pimpen dan zou je niet verder moeten gaan dan dit.
Vind het wel koel…
floryn zegt
wat een grote bbullshit dit is opvallen om het opvallen en niet meer
Pomoek zegt
Ik vind het wel een aardige idee, beetje vreemd van alle negatieve reacties want het uiterlijk van de auto blijft hetzelfde maar wint alleen aan functionaliteit. Bijn niets mis mee op inderdaad de lelijke scharnieren na, waarom niet een paar mooie aluminium gas, euh schuifdingentjes, kom even niet op het woord, zitten standaard op een passat…
Jorden zegt
Dat dakje is gewoon echt heel cool! :D
En stijlvol ook!
Mensen die het hebben over links uitstappen snappen het niet helemaal… maar goed
M Freak zegt
@ Robbie
‘Heb jij er ook altijd zo’n last van dat je je kop stoot als je uit je Phantom stapt? Ik in elk geval wel en daarom ben ik zo blij dat het Duitse EDAG daar eindelijk een oplossing voor….’
Dus jij hebt een Phantom?
Frissegast zegt
ik vraag me af hoe ze de ontwikkelingskosten van zoiets ooit terugverdiend krijgen als het niet als marketingstunt bedoeld is ? (tenslotte zijn wij er hier een eind over aan het weglullen…)
Anyway, zelfs als één derde van alle Phantom-kopers voor deze oplossing opteert, blijft het waarschijnlijk een verlieslatende zaak, al weten we natuurlijk niet wat dit grapje kost…
hjd zegt
ik hoop alleen niet dat een één of ander chinees merk dit na gaat maken. Sta je net op om uit te stappen valt het dak naar beneden…
Deze overledene had geen hoofd…
R.I.P.
JH zegt
@turbopaultje: natuurlijk is dat hun core business..kan het weten, heb bij 2 zulke bedrijven gewerkt ;)
el español zegt
Snapt dan niemand het?!?!? dit is op speciaal verzoek van Britney Spears. Nu ze de voogdij over haar kinderen terugwil moet ze bij het uitstappen natuurlijk niet steeds haar ontblote schaamstreek aan de wereldpers laten zien. Met deze oplossing kan ze eerst netjes opstaan en dan gewoon de auto uitwandelen, direct de rechtbank of afkick-kliniek in. :-)
donzobar zegt
ook handig voor drive-by shootings
Turbopaultje zegt
@ JH : Welke ? Ik gok regio Köln…………….
Lars Stollenga zegt
Nog een luiveltje erbij en je hebt een tent.Zeg nou zelf die stangetjes die dat dak omhooghouden,, dat is toch niet mooi!?