We wisten eerder al te melden dat MINI nu echt serieus werk gaat maken van het John Cooper Works (JCW) label en het eerste product daarvan zullen we kunnen zien in Genève. Want Motoringfile weet namelijk te melden dat MINI een stevig opgevoerde Cooper S mee zal nemen naar Zwitserland. Onder de motorkap ligt een stevig aangepaste 1.6 turbo die er nu 210-220 pk uitperst en 280 Nm in plaats van de armoedige 175 pk die een Cooper S nu heeft. Je kon al wel een JCW Tuningkit monteren waarmee het vermogen steeg tot 192 pk. Maar meer is natuurlijk altijd beter!
Gelukkig pakt MINI niet alleen de motor aan maar wordt er bijvoorbeeld ook een sterkere koppeling gemonteerd evenals remklauwen met 4 zuigers en lichtgewicht JCW “Challenge Spoke”. De complete lijst met (verwachte) aanpassingen is als volgt:
Upgraded/Optimized Turbo
Upgraded/Optimized Pistons
Upgraded Air Intake (same as dealer installed kit)
Revised 6 speed Manual Transmission
Upgraded Clutch
Four Piston Front Brakes / Upgraded rear pads
Upgraded Full Cat-back JCW Exhaust
Fully Optimized ECU
JCW Logos and door sills
JCW “Challenge Spoke” light weight alloy wheels (seen in the photo above)
260 km/h speedometer limit (as opposed to the normal speedometer on the Cooper S with a limit of 240 km/h)
Voor Dennis is dit hele verhaal overigens ook goed nieuws, want dan heeft hij eindelijk antwoord gekregen op zijn brandende vraag. (via: Motoringfile)
babbaloerie zegt
En nog steeds geen achterwielaandrijving? Zou je toch wel verwachten van BMW…
Patrick2002 zegt
met deze bom misschien liever 4wd?
Lout zegt
Dat dingetje zal ook wel wat duiten gaan kosten!
Silverarrow zegt
Klinkt goed, maar ben bang dat hij aan de prijzige kant is. De oude works kostte al een stevige 40.000 euro…
Willy zegt
Prachtig, letterlijk een bommetje op wielen, concurrent van de 135i coupe? Alleen heeft de 135i coupe er 100 pk meer.
VonStroke zegt
@Willy: vergeet rwd niet…
w0o0dy zegt
Nog altijd minder pk’s dan de oude Cooper works? Vreemd…. die auto is dus waarschijnlijk sneller want kleiner en lichter al zal deze in de tussensprintjes waarschijnlijk sneller zijn door de betere koppelkromme….. Maar goed, niet zo schokkend nieuws eigenlijk.
Racer X zegt
Ik hoop maar dat er een fatsoenlijk (mechanisch) differentieel op zit.
Jesper zegt
dat wordt een boomklevertje :D
Zoef zegt
Joepie!!
De nieuwe turbo`s in benzineland zetten de diesels weer waar ze thuishoren: Achteraan!
Tom zegt
@ w0o0dy:
vergelijk wel even het aantal nM en wanneer deze beschikbaar zijn met de oude Works ;)
Tom zegt
Juist, niet goed gelezen, sorry. Deleten maar!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
LOL @ Zoef:
Helemaal waar!
Roderick zegt
Weet iemand toevallig of deze JCW ook op de Clubman komt? En wanneer dan, mijn vrouw wil namelijk een nieuw ‘boodschappenwagentje’. En daar mag geen goede motor in ontbreken.
NLX zegt
“260 km/h speedometer limit (as opposed to the normal speedometer on the Cooper S with a limit of 240 km/h)”
okee dan
Arnoud zegt
rwd voor een mini? Nog minder ruimte achterin? En btw.. Hoe wil je rwd toepassen op een onderstel dat ontworpen is voor fwd? Lijkt mij schier onmogelijk. Zeker als je kosten in overweging neemt.
rgseidl zegt
“Maar meer is natuurlijk altijd beter!”
Nee dus. Voor zo’n relatief kleine auto met voorwielaandrijving is wat Mini in Geneve gaat tonen absoluut het limiet. Nog meer en je krijgt het krengetje gewoon niet meer veilig de bocht om. Zie bijv. dit filmpje over de Vauxhall Astra VXR:
http://video.google.com/videoplay?docid=-3237848840211998660&q=top+gear+astra+vxr&total=9&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0
Magna Steyr in Graz (Oostenijk) is een 4×4 Mini SUV (codenaam Colorado) aan het ontwikkelen en gaat hem straks ook bouwen. Daarmee zullen vermogens boven 220pk mogelijk worden. Is dat zinvol? Dat is een goeie vraag.
Vieaight zegt
Lachen. Ik ben de vrolijke eigenaar van een Cooper S, die met compressor. Gieren en brullen, letterlijk.
De 175PK die daarin zit is al bruut en goed voor elke dag veel rijplezier. Bochtjes om hem in te gooien genoeg hier. En even doortrekken op de snelweg. Het blijft leuk om opgefokte golfjes en dikke leaseauto’s eruit te trekken.
Ondanks het kartgevoel is 175PK is wel de grens met 2WD. De tractiecontrole kan amper tegen zoveel geweld. Nog meer PK’s en ik zou er inderdaad liever een 4×4 van hebben.
w0o0dy zegt
De Cooper Works GP weegt 1095 (leeggewicht) en de nieuwe mini is zwaarder…. dus als het vermogen niet boven de 220pk uitkomt dan zal de oude Cooper Works GP waarschijnlijk sneller zijn dan deze nieuwe….
De nieuwe mini is wel leuk maar een echt slim sperdifferentieel zou bij deze bommetjes wel een goed idee zijn. Een systeem vergelijkbaar met Alfa’s q2 systeem of dat van de Ford Focus RS zou van zo’n sneller mini helemaal een geweldig scheurijzertje maken en kan met name op het circuit ook helpen.
More fun, more cornering speed. Do it! Oh and cut the prices by 10% at least!
Rick dos zegt
“aanpaste” jongens?
–edit: gefixt, dank u–
Nick zegt
@VonStroke: Met zo’n wielbasis maakt dat echt niet uit.
Althans, daarmee bedoel ik qua laterale versnelling in het bochttenwerk.
Tenzij men het over zgn. “sportief” rijgedrag heeft…
Cooper S zegt
Woehaaa!!!! Kan niet wachten om me daar eens fijn in uit te leven op Brands Hatch…! Ik ben ontzettend benieuwd naar de wegligging en rem-eigenschappen
Nick zegt
@Cooper S: Brands Hatch?
Doel je op de MINI Challenge voor de A1GP op 4 Mei?
Kelthas zegt
Iemand die meer info heeft over de Mini Cooper S John Works die op het Autosalon in Brussel stond? Was iets van 20.900e en een pracht minitje
Cooper S zegt
@ Nick: nou en of!
atanaz zegt
ik ben tevreden over mijn works hoor.. noujah dan voortaan heb ik niet meer de meest exlc. mini. (ik lig er niet wakker van hoor)
Met mijn eigen mini heb ik 240 gehaald op de teller.. Dat was snel genoeg vind ik. Het gaat mij meer om de tussen acc.
Wint zegt
Zal mij benieuwe wat er in het echt van die ‘peekaas over blijft, de ouwe Works haalde op bank nooit meer dan 205pk.
Ik zie bij het lijstje trouwens nog niet de grotere intercooler staan, dus er valt zo nog maar 15 pk extra uit te pompen. ;-)