In Londen geldt vanaf 4 februari een no-go-area voor zware vrachtauto’s die niet aan de Euro-III norm voldoen. Vanaf juni zullen ook autobussen en kleinere vrachtauto’s aan deze Euro-III norm moeten voldoen. De boetes voor overtreding van deze nieuwe richtlijn zijn niet mals: 270 tot 600 euro per overtreding.
Wat je ook van deze ontwikkeling vindt, we kunnen het er over eens zijn dat het geen halve maatregel is. Het is overduidelijk de bedoeling dat de voertuigen die onder deze nieuwe regel vallen niet welkom zijn, en dat het geen geldklopperij van de overheid is. Londen, met burgemeester Ken Livingstone aan het roer, heeft inmiddels een aardige reputatie opgebouwd voor wat betreft het ontmoedigen van autogebruik in de stad, maar Londen is geen uizondering.
In Duitsland hebben een aantal steden per 1 januari 2008 zogenaamde milieuzone’s ingesteld, en de komende jaren worden dat er volgens de planning alleen maar meer. Moesten we in de winter bij de oosterburen al rekening houden met de ‘verplichte’ winterbanden, vanaf nu moeten we voor de stedentripjes ook rekening houden met de milieusticker of wel de Feinstaubplakette. Indien je auto voldoet aan bepaalde emissienormen kun je een sticker kopen die je toegang geeft tot daartoe aangewezen zone’s in Duitse steden.
Het meest rigoureus lijkt Oostenrijk, die op momenten dat de luchtkwaliteit te wensen over laat een snelheidsovertreding meent te moeten escaleren naar milieudelict, wat enkele duizenden euro’s aan boetes kan opleveren. Voorzichtigheid is dus geboden op weg naar de wintersport (vergeet die winterbandjes niet).
Buurland Zwitserland is sowieso anti-auto, en heft meer dan 25 euro toegang in de vorm van een Autobahnvignet voor elke auto, ook al zijn ze alleen maar op doorgang. Snelheidsovertredingen gingen daar altijd al gepaard met sterke verhalen over standrechtelijke executies aan de kant van de Autobahn. Hoedanook lijkt men in Zwitserland historisch gezien niet gecharmeerd van auto’s.
Sommige maatregelen zijn duidelijk geldklopperij, maar andere maatregelen zijn overduidelijk uit ideële gronden ingegeven. 2.000 Euro boete voor een snelheidsovertreding of 600 euro boete voor een transportklusje zijn serieuze sancties waar zelfs de meest verstokte autoliefhebbers rekening mee zullen houden.
Het doet me een beetje denken aan roken. De laatste decenia is roken gedegradeerd van subzero cool tot seriously uncool. Ik als niet-roker ben blij met die ontwikkeling. Als straks alle horeca gelegenheden rook-vrij zijn zullen mijn kleren niet meer een uur in de wind stinken na een avondje doorzakken en in restaurants en eetcafé’s zal ik eindelijk kunnen genieten van het voer zonder ranzige bijluchtjes. En ik krijg geen longkanker meer van meeroken.
Maar is dat wel zo? Over de effecten van meeroken is nog steeds geen onomstotelijk bewijs geleverd. Net zoals dat er over de fijnstof uitstoot van diesels geen onomstotelijk bewijs is geleverd in verband met longkanker. Op zijn vroegst kunnen wetenschappers daar over enkele tientallen jaren uitsluitsel over geven.
De consensus is dat roken (en dus meeroken), fijnstof (en dus oude diesels) slecht voor je zijn. Kankercijfers bij rokers en bij mijnwerkers doet vermoeden dat de bijeffecten ook niet fraai zijn. De zure regen van weleer, veroorzaakt door de onvolledige verbranding van zwavelhoudende brandstoffen is betrekkelijk eenvoudig en succesvol aangepakt. Zo zullen fijnstof problemen ook aangepakt kunnen worden, voor zover ze niet al aangepakt worden.
De CO2 problematiek is natuurlijk veel twijfelachtiger. CO2 is een natuurlijk gas dat toevallig als bijeffect van verbranding van fossiele en natuurlijke brandstoffen vrijkomt. Het is momenteel in de mode om daar een probleem van te maken. De schadelijkheid van CO2 an-sich blijft niet alleen onbewezen maar ook onlogisch. Desalniettemin is er een rechtevenredig verband met de beschikbaarheid van brandstoffen wat allerlei vragen voor de toekomst met zich meebrengt. Kernenergie zou een oplossing kunnen zijn, maar daar durven momenteel maar weinigen hun vingers aan te branden.
We kunnen denk ik wel met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid stellen dat autorijden steeds meer gaat lijken op roken; namelijk ongewenst. En hoewel de ontwikkelingen op deze aardbol zich niet op alle plekken synchroon zullen voltrekken -in India beginnen ze net met autorijden- is het waarschijnlijk dat de menselijke mobiliteit er over 20 tot 50 jaar er heel anders uitziet dan nu, of de petroleum dan al op is of niet.
[ gepubliceerd op nu.nl, 6 februari 2008 ]
AppieFlappie zegt
K heb liever dat het Finse Systeem overal wordt ingevoerd. Dan zal zelfs een rijke stinkerd wel oppassen met het aan zijn lars lappen van de regels.
In FInland wordt je namelijk gewoon beboet aan de hand van je inkomen. Wie miljoenen verdiend mag ook rekenen op een boete van minimaal een ton.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Hmm, volgens mij heb ik dit hele verhaal eerder gelezen!
vinny zegt
@ Svenska Aeroplan AB Kijk helemaal onderaan, daar staat ook de bronvermelding…
topg zegt
[quote]Maar is dat wel zo? Over de effecten van meeroken is nog steeds geen onomstotelijk bewijs geleverd. Net zoals dat er over de fijnstof uitstoot van diesels geen onomstotelijk bewijs is geleverd in verband met longkanker. Op zijn vroegst kunnen wetenschappers daar over enkele tientallen jaren uitsluitsel over geven.[/quote]
Dus we moeten het risico maar nemen? Om achteraf de brokken te lijmen…
Rick dos zegt
Ach, ik denk dat het weer eens een fase is waar wij als mensheid doorheen moeten gaan. Er zijn genoeg voorbeelden op andere gebieden die mijn stelling onderschrijven.
Als we alleen al naar het milieu kijken dan hadden we inderdaad in de jaren ’80 het zure regen verhaal en de gat in de ozonlaag. Toen was het toverwoord “CFK” en de daar uit voortvloeiende “CFK vrij” of “CFK Arm” gebeuren. We moesten met z’n allen ons afval scheiden. We kregen zelfs aparte afvalbakken (GFT, zware chemicaliën en rest afvalbakken) van de gemeente. Eens in de maand kwam er een wagentje langs voor de zware chamicaliën……volgens mij duurde het een jaar voordat je dat ding ook nooit meer terugzag.
Tegenwoordig is het toverwoord “CO2” en “hybride” is zogenaamd het antwoord er op.
Ik ben persoonlijk helemaal voor het “beter voorkomen dan genezen” principe, maar de hele CO2 discussie heeft op dit moment zulke extreme en onduidelijke vormen aangenomen dat je door de bomen het CO2 bos niet meer ziet.
Milieu is iets waar we invloed op hebben (ookal willen sommige dat ontkennen) maar we moeten wel reële discussies erover voeren en elkaar niet op zitten hitsen. Anders hoor je door de kakofonie niet meer de boodschap die we eigenlijk behoren te ontvangen.
Thomaz zegt
Sterke column, autorijden wordt inderdaad steeds meer “not done”.
Nog even over dat vignet, ik weet niet hoe de situatie in Zwitserland is want ik ben er nog nooit geweest, maar zoals in Oostenrijk vind ik het vignet meer dan terecht. Als je kijkt wat een bouwwerk die Tauernautobahn bijvoorbeeld is kun je daar alleen maar diep respect voor hebben. Vooral als je er door de dalen onderdoor rijdt vallen die immense pijlers pas echt op, terwijl je er als je “boven” rijdt vrij weinig van merkt. Het bouwen hiervan heeft natuurlijk jaren gekost en ook het onderhoud zal niet mals zijn.
En dat gaat dan 100km lang zo, daar kan ik alleen maar respect voor hebben…
Trouwens wel een vreemd verschijnsel dat Zwitserland zo anti-auto is, terwijl daar de rijkste mensen met de dikste auto’s wonen. Als ik vrienden van mij mag geloven die daar geweest zijn, die hadden er aardige spots tussen zitten.
Jandepandaman zegt
Een aantal jaar geleden zong een band al een liedje “We’re heading for a world wide traffic-jam”.
In steden als Londen -of op de grachtengordels van Amsterdam- is dat al heel aardig aan de gang.
Als je dan ook nog eens met z’n allen stilstaand eindeloos brandstof verstookt en rotzooi in de lucht pompt, dan wordt het erg gezellig. Dus ik kan me voorstellen dat lokale bestuurders naar allerlei middelen grijpen om iets aan de problemen te doen. In steden als Amsterdam zie je dan dat het -bak-fiets gebruik toeneemt en dat de auto voor de binnenstad steeds meer wordt gemeden omdat het domweg niet meer te doen is. Als het dan ook nog eens onmogelijk wordt gemaakt door de regeltjes, dan gá je wel zoeken naar alternatieven.
Dus misschien is het inderdaad een kwestie van verandering van mentaliteit.
Als ik voor mijzelf naga: Ik woon in een grote binnenstad.
Vroegah ging ik voor het minste of geringste blokje hout dat ik nodig had met de auto door de stad. Ik ben daarmee gestopt toen ik op een goed moment ontdekte dat ik voor een boodschap van een kwartier in de winkel 2x 3 kwartier onderweg was met de auto door stoplichten en file. Waar ben je dan mee bezig… Nu heb ik geleerd dat ik in pakweg 25 minuten op de fiets kan gaan, mijn hout kan kopen en het door de winkel kan laten afleveren bij mij thuis want die winkel laat een busje rijden dat op 20 adressen dingen komt afleveren. En dat scheelt dus weer 20 auto’s die anders een rit moesten maken. Dat scheelt mij parkeerkosten, dat scheelt mij brandstofverbruik, dat scheelt fijnstof en CO2 of wat dan ook. En even los van de rotzooi die ik fietsend in adem- Ik heb sindsdien een betere conditie dan daarvoor…
…Nu nog die andere grote bouwmarkt zo gek krijgen dat zij de aanrijroute voor fietsen gaan helpen verbeteren zodat ik ook daar makkelijker naartoe kan peddelen….
èrcé zegt
“vervuilende” vrachtwagens mogen ook al een tijdje het centrum van rotterdam niet meer in: http://www.rotterdam.nl/smartsite2144684.dws
Zoef zegt
de groene verbodsindustrie pakt inderdaad de autoindustrie nu aan op dezelfde wijze als ze de tabaksindustrie hebben aangepakt, daarbij aangemoedigd door de successen tegen deze laatsten.
We moeten politiekers hebben die hier een halt aan toe roepen.
Het herlevend Chinees Confucianisme geeft burgers het recht hun bestuurders te doden als dezen in hun nadeel handelen.
Jandepandaman zegt
@Zoef- Hm, ik ben het met je eens dat onze democratie het niet meer zo geweldig doet, maar om nou meteen die lui om te gaan leggen…? Offer jij jezelf op om daarvoor de nodige jaren in het cachot te gaan brommen als ze je gepakt hebben?
Dan zou ik toch eerder willen voorstellen om het te doen op de oude traditionele Amerikanse Wild-West manier: Met z’n allen die politicus pakken, met pek en veren insmeren en achterstevoren op de rug van een ezel of gedragen op een houten balk de stad uit gooien, daar dumpen en verder verbieden ooit nog terug te komen… …Of iets anders vergelijkbaars. ;-)
Alfa Lima Foxtrot Alfa zegt
@ Jandepandaman
Als die houthandel het toch komt bezorgen, kun je dan niet ff bellen ipv de fiets te pakken en je 25 min door de fijnstof te moeten begeven???
Chorizo zegt
Eigenlijk is het niet zo moeilijk.
Ik denk dat iedere autofanaat hier het met me eens is dat we er met z’n allen gerust mee kunnen leven de auto te laten staan als er een goed alternatief zou zijn (dus niet in de kou, in de regen, naast een broodje tonijn burpende poolse bouwvakker opeengepakt staan wachten op een bus of trein die nooit komt omdat er weer een staking is losgebarsten).
Ik zou zelfs durven zeggen dat iedere autogek met plezier zijn woon-werk dieseltje verkoopt of teruggeeft aan de baas als er voor weinig geld vervoer wordt georganiseerd. Want dan komt er budget vrij voor die trackday special waar je in de weekends mee kan scheuren. Niet-autoliefhebbers vinden wel een andere manier om het extra geld te besteden. Wortels kopen of zo.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Vinny:
Klopt, maar is wel een heeeele tijd geleden op nu.nl geplaatst. Meestal is dat tegelijk dacht ik…
@ Chorizo:
Gelijk heb je!
LOL, wortels kopen
Jandepandaman zegt
@ Alfa Lima Foxtrot Alfa –
Ik ben er zo eentje die te weinig brein en vooruitzicht heeft en die vaak pas in de winkel door krijgt wat hij nodig heeft om een bepaalde klus volledig te kunnen doen als ik de betreffende spullen echt zie… Dus thuis bedenken en lijstje opstellen is voor mijn soort nog maar de helft van de opdracht…
Maar ik ben het met je eens- dat zou nog beter zijn. ;-)
ZOEF zegt
Nee Hoor Chorizo, de meeste autoliefhebbers zitten zo niet te kicken op autowedstrijden an sich en willen gewoon efficient en aangenaam individueel vervoer.
Trouwens het alternatief dat jij schetst lijkt verdacht veel op … de auto zelf natuurlijk!
ZOEF zegt
@Jandepandaman: pek en veren … mmmm, niet slecht niet slecht :-) :-)
Chorizo zegt
@zoef
Ik schets juist niets, maar laat net veel open. Feit is dat het huidige openbaar vervoer an sich al mank loopt wat de uitvoering betreft (treinen overbevolkt, niet op tijd..), én nog eens als concept te wensen overlaat (als je de bus naar het station moet nemen ben je in totaal een halve dag onderweg, als je met de auto gaat vind je er geen parkeerplaats die betaalbaar is..). En bij welk openbaar vervoer kom je eigenlijk aan op je daadwerkelijke bestemming??
Maar goed, als ik met iets concreets zou moeten komen, zou het veel lijken op de auto, heel veel alternatieven die ook werken zijn er namelijk niet (de fiets zeker, hou toch op..)
Wat zou er mis zijn met een gedeeltelijk door de overheid gesponsorde groeptaxi? Eén taxi kan 8 mensen meenemen naar bv het werk. Dat scheelt zeven auto’s per taxi op de weg tijdens de spits. Maw een potentiële terugvoering van 85% van het wegverkeer tijdens die spits. En dus ook van konijndodende en dolfijnwurgende uitlaatgassen. En geen treinbonden die kunnen staken.
HJ zegt
@ Chorizo,
Ik zou het direct doen. Mijn dieseltje laten staan om in het weekend lekker in mijn Aston Martin te toeren. No problemo!
Weet je wat, dan doe ik mijn weekend wel op woensdag en donderdag :D
*HJ beeldt zich een compleet verlaten A50 in….*
Chorizo zegt
@HJ
Het mooie is dat je met een gestripte Golf I GTI, een tweedehands Elise of voor mijn part een oude M3 net zoveel lol kunt hebben op landwegetjes als met een Aston. Meer eigenlijk want met een auto duurder dan mijn jaarinkomen durf ik nooit op de limiet te rijden.
Maar inderdaad, hoe minder volk op de weg, hoe minder stress. Nu alleen nog hopen dat de taxichauffeurs rechts houden.
Jan-Jaap-Karel-Kees zegt
DurVen jongens;)
-edit: D’oh!–
bob zegt
In Amerika gaan er steeds meer stemmen op om slurptax in te voeren. Straks moet ik 180 dollar per jaar aan wegenbelasting betalen ipv 50 .. zucht.
tdj zegt
@bob: Volgens mij bestaat die “gas guzzler tax” al een tijdje in de states!
Imho is Zwitserland niet zo anti-auto. Volgens mij heffen ze vrijwel geen BPM op auto’s, hebben ze een laag btw tarief(7,5%) en zijn de brandstofaccijnzen ook niet zo hoog. De verkeersboetes zijn overigens niet mals.
Het grootste anti-auto land dat ik ken is Nederland; we doen niks aan ons fileproblem, beboeten om de exorbitante overheidsuitgaven te financieren, hebben de hoogste brandstofprijzen ter wereld én heffen -een van de- hoogste aanschafbelastingen op auto’s.
Chorizo zegt
@tdj
Misschien woont bob wel in de united states of his own mind, en is het daar nog niet zover ;-)
Gas guzzler tax is trouwens vrij arbitrair : een S4 valt eronder maar een 335i niet. Go figure.
Bas zegt
Erg hoor … heel erg … wat nou als er over 10 jaar emissieloze auto’s rondrijden, worden dan alle dorpen weer autovriendelijk?
Valt me erg tegen dat onze bestuurders kennelijk niet gekozen worden op hun IQ of op hun toekomstvisie…maar meer op hun kunde het publiek naar de mond te lullen.
Wat ik dus jammer vind van alle overheden is dat er enkel wordt ge-maatregeld met als doel om minder te verbruiken, ik heb nog geen enkele politicus (zeker geen Nederlandse) het horen hebben over maatregelen die de techniek stimuleren alternatieven te ontwikkelen voor de verbrandingsmoter.
Als dat zo doorgaat leven onze kleinkinderen in een Madmax maatschappij.
Om over een opwaardering naar een 2 op de Kardeshev schaal maar te zwijgen.
Eigenlijk zijn we (energieverbruikers) en ze (overheden) helemaal verkeerd bezig dus. Co2 reduceren is wel nodig, een onrustig klimaat is nou eenkeer verrekte lastig voor onze moderne maatschappij (zo is een instabiel klimaat funest voor onze economieen) maar bij lange na geen oplossing voor het hele probleem.
@tdj: Oja? In de UK is het ietsje erger.
Guido van H. zegt
Het lijkt mij dat Oostenrijk “geleerd” heeft van het ‘Nederlands beleid’!
Nml. “Milieuproblematiek” bestrijden d.m.v. geldboetes, i.p.v. technologische innovatie!!
:(
Bas zegt
Alle maatregel energie wordt nu gestoken in het elkaar “afpakken” (ontzeggen, adviseren ter vermindering van het gebruik) van de laatste druppels olie.
Dat is tenminste het doel wat alle maatregelen nastreven.
Files worden ook niet opgelost door mensen minder mobiel te laten zijn. Mobiliteit kun je nou eenkeer niet zomaar terugdraaien. Files los je op door niet met zn allen op het zelfde tijdsstip op dezelfde vierkante meter te willen zijn.
In Nederland zijn we in het verleden allemaal heel sterk geweest alles in de Randstad te droppen en provincies als Groningen en Limburg te vergeten.
Wat dat betreft…Nederland is bij lange na niet vol…de randstad is dat wel.
Het co2 probleem , het fijnstof probleem….het zal allemaal opgelost worden als auto’s op elektriek gaan rijden in de toekomst.
Voor de nabije toekomst worden dat motoren op waterstof (met brandstofcel en niet zoals de BoereMestWagen met verbrandingsmoter) en in de verre toekomst worden het elektromotoren waarbij je zegmaar niet meer hoeft te tanken maar die hun energie direct krijgen ingestraald vanuit de ruimte (als een soort microwave).
bob zegt
@TDJ .. niet helemaal correct. Lees de details maar eens hier http://seattlepi.nwsource.com/local/350336_carbon07.html
Hou rekening mee dat de gas guzzler tax alleen maar geldt voor ‘autos’ onder 6000 us pounds en dus pickup trucks en Hummers daar buiten vallen omdat ze zwaarder zijn.
Een lesje historie (volgens mij geven ze tegenwoordig in Nederland niet eens les meer als ik als af en toe de reacties lees op deze blog) http://www.eoearth.org/article/Gas_Guzzler_Tax,_United_States
Job zegt
Ik reed gister langs de Mercedes-Benz/Rolls Royce/Bentley etc. dealer in Genéve, wat een bakken! En je kunt daar beter “Range Rover!” doen dan “Twingo!” :D.
Chorizo zegt
@Bas
Ik vrees dat zelfs als er alle auto’s milieuverbeterend worden, men nog steeds op de verkeersveiligheid gaat hameren. Je weet wel “auto’s doden kleine kindjes” en meer van dat. Zoals iemand (vind het niet meer terug) al eerder zei, de belastingen en pesterijen allerhande rond de auto is een hele industrie geworden en een dekmantel voor een falend beleid : waar halen ze anders het geld vandaan? “Er komt extra belasting want we hebben het zo fout gedaan dat we net een financiële put hebben gemaakt” klinkt niet zo goed als “er komt extra belasting want automobilisten zijn vervuilende kindermoordenaars”.