Weet u nog? EXACT een jaar geleden schreven we over de dieselmotor van Subaru. De Japanners hebben de motor nu eindelijk(!) productieklaar en deze zal debuteren in de Legacy en Outback. De “SUBARU BOXER DIESEL” (150 pk) zal gecombineerd worden met AWD (All-Wheel-Drive), thereby integrating driving performance into the environment.
Een dieselmotor past prima bij de meerderheid van de Subaru modellen, wat dat betreft lijkt mij dit een zeer goede stap. Daarnaast speelt het natuurlijk mee dat dieselmotoren zuiniger en schoner zijn, waardoor Subaru ook kan schermen met Euro 4 standaarden.
The Subaru Boxer Diesel takes advantage of high rigidity of the horizontally opposed engine. It uses an aluminum-alloy cylinder block. With its engine width equivalent to that of a horizontally opposed petrol engine of the same displacement volume, it is 61.3-mm shorter in length, achieving top-level lightweight and compact design of the class.
Its unique layout allows the right and left pistons to negate each other’s inertia. This translates into smooth rotational balance, low vibration and superior quietness. Furthermore, thanks to excellent accelerator response, and with reduced friction and inertia resulting in smooth acceleration, the Subaru Boxer Diesel features engine characteristics worth the name of a sport diesel.
Subaru Boxer Diesel: Main specifications
– Engine type: Horizontally opposed 4-cylinder DOHC 16-valve turbo diesel
– Displacement: 1998 cc
– Maximum output: 110 kW (150 PS)/3600 rpm
– Maximum torque: 350 Nm (35.7 kgf·m)/1800 rpm
– CO2 emissions: 148 g/km (Legacy sedan)
– Fuel injection system: Common rail type
– Turbo type: Variable nozzle turbocharger
Barracuda zegt
Ik ben benieuwd hoe die boxer gaat klinken. Zal denk ik niet in de buurt komen van de boxer in mijn Impreza :P
Peter Bos zegt
Hehe, eindelijk innovatie in dieselland, als dit dieseldebuut dan ook nog net zo goed is als die van Honda..
Shadow_Breaker zegt
dit kan wel klanten lokken…
maar niet echt men ding.
Walter zegt
Boxer diesel doet volgens de gegeven 0-100 in 6,7 seconden.
Dit is serieus snel. Maar aangezien de vorige WRX 0-100 in 5,9 moest doen en dat niet altijd gehaald werd naar horen zeggen van autobladen ga ik er vanuit dat de Legacy 2.0D ongever 7,5 doet.
Nou dat vind ik nog steeds behoorlijk eigenlijk.
In maart staat ie bij de dealers.
Ik denk dat als je in een bocht rijdt bij het goede toerental je een ervaring mee maakt :-) 350 NM en AWD, dat is wel heel fijn natuurlijk.
Jan zegt
Subaru is toch zo’n bangelijk merk!
Arnoud zegt
@ Jan: Zeker weten! Tenminste 1 merk dat innovatief wil zijn. Ze zijn goed in het “outside the box” denken. Europese merken doen dat veel minder.
In de Autovisie 3 staat al een rij-indruk van de Legacy met deze motor. Fijn apparaat oordeelden zij maar het geluid is niet te vergelijken met de benzine boxers.
Zoef zegt
3600 toeren? Dat moet zowat de traagste draaier in dieselland zijn, voor kleine motoren althans.
en dan een maximum koppel bij 1800 toeren? Lijkt me niet zo geweldig. Is precies hetzelfde als een benzinemotor met het halve koppel die 7000 toeren draait en zijn maximum koppel bij 3500 toeren haalt.
Dit lijkt me niet de sterkste diesel derhalve.
Mooie innovatie desondanks inderdaad. Alfa heeft de boxers indertijd verlaten omdat ze de milieunormen er niet mee konden halen, vertelde een dealer mij althans.
Maar dat heb ik toch nooit goed begrepen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ben superbenieuwd naar deze motor.
Schitterend stukje techniek, en ECHT innovatief!!
En als die acceleratietijden kloppen, pfoeeee!
Walter zegt
@ Zoef
3.600 toeren is niet het maximale toerental.
Wees blij dat het vermogen laag ligt een diesel motor is na 3.500 echt dood.
Diesel en benzine kun je niet vergelijken. Je verhaal is niet echt begrijpbaar.
En een max koppel voor een benzine motor bij 3.500 toeren is best knap.
2.0R benzine met 160 pk van Subaru heeft max koppel bij 3.200 toeren.
Dat merk je wel hoor!
En de boxer-diesel heeft een 5-bak. Ook ideaal, dan hoef je wat minder te schakelen. Lange verzetten is fijn mits je genoeg koppel hebt. En daar ontbreekt het niet aan.
michiel zegt
ze zoude zich beter bezighouden met een face lift want deze is precies een van 12 jaar terug
T-Bird zegt
Goed nieuws, daarmee wordt een van de meest betrouwbare merken ook een interessante lease-optie denk ik. Merk voor de toekomst dat Subaru.
Walter zegt
@ Michiel
Bekijk even goed alle foto’s als je wilt, beetje rare uitspraak.
@ T-Bird
Merk voor de toekomst. Ik vraag het mij af.
Mijn ervaring is dat de marketing afdeling gewoon niet bestaat bij Subaru.
Ik heb gewerkt bij een dealer en mijn vader was vroeger sub-dealer.
Hoeveel hoor en zie je nu over die boxer-diesel?
Ze zouden het groots moeten aanpakken, het is uniek in de wereld en zei hebben het. Ze buiten het alleen niet uit. Dat is met meerdere zaken zo.
Overigens is er een kerel van PON aangetrokken om zich met directiezaken en marketing bezig te houden.
Subaru doet nu ongeveer 1200 auto’s in het jaar, exclusief Cosis-groep. Hij wilde in 2009 geloof ik naar 4.000 auto’s per jaar gaan…
Is dat te doen of niet? Het zegt genoeg denk ik.
Ik zelf zou het zeker ideaal vinden om te leasen. Het is een ijzersterk merk natuurlijk. Niet dat ik in de positie van leasen verkeer hoor. Maar de aanschafwaarde is vergeleken met andere diesels natuurlijk hoog. Vanaf ruim 36.000 euro rij je een Legacy 2.0D. En het is een heel klein merk, dus of lease-maatschappijen dat leuk kunnen prijzen?
Buiten dat is het natuurlijk enorm kosten winnend om niet langs de kant van de weg stil te staan in het bijzijn van een ANWB-bus. Tijd is geld! Hier stond laatst bij het tankstation een nieuwe VAG Passat stil met de kap open, in het bijzijn van een gele bus…
Br3cht zegt
@ walter een beetje te optmistisch?
7,5 sec voor deze wagen van 0-100?
Doe maar 2 sec erbij hoor…
Deze heeft mss 150 pk, maar moet ook wel doe 4wheel aandrijvng meesleuren, en dat weegt ook wat kilootjes…
Ik zou wel graag een test rit willen maken in deze wagen :P
Het geluid zal in ieder geval beter zijn dan één of andere kletterende vw ;)
Walter zegt
@ Br3cht
Ik was al niet optimistisch he met die 7,5 ;)
Ik geloof dat het niet veel zal schelen aan de verhalen te horen.
Als die zoveel langzamer was, was dat al wel bekend na een aantal rijtesten.
Ik denk dat ze een goede tandwiel verhouding in de bak hebben. Anders kan het idd niet. Maar goed, daar zullen we nog wel meer van horen.
Het geluid ben ik ook het meest benieuwd naar. Wel al een filmpje op internet gezien, maar daar leek het net een tractor. Stond ook niet bij of die warm of koud was en hij liep stationair. Kon ik niets uit opmaken dus.
Walter zegt
Meteen maar een update:
Dit stond nu op Autoweek.nl:
“Als alles goed gaat, is de auto echter in staat tot een sprint van 0 tot 100 kilometer per uur in 8,7 seconden.”
M’n vader had het blad thuis liggen, daar stond 6,7, denk een typfout, hehe…
Maar het klopt dus dat het NIET zo is. Vond het al bijzonder en ik ga niet uit van typfouten. Vind ik ronduit slordig.
Maar goed, de nieuwe gegevens spreken me nog steeds wel aan.
Br3cht zegt
Zie je dat ik in de buurt was ;)
7,2 sec is toch wel groot genomen :P
Br3cht zegt
Maja kom genoeg gemierenneukt, zal dit een succes worden is de vraag?
Want ook in belgië is de fiscaliteit (aantal peekaas) ook niet zo intressant, want met alfa romeo 159 1.9 jtd met 136 pk, vw passat 2.0 tdi 136pk, skoda octavia break 2.0 tdi 136pk, en nog meer intressantere concurrentie zal het toch moeilijk worden voor subaro hier in belgië!
MC zegt
Die 150 PK komt al vrij bij 3600 rpm das echt laag zelfs voor een diesel. Bij andere diesels ligt het max. vermogen bij een hoger toerental (meetal 4000-4500 rpm) , dus waarschijnlijk heeft dit blok nog veel meer potentie als het hoogtoeriger wordt gemaakt.
Al met al een interessante ontwikkeling!
Walter zegt
@ Br3cht
7,5 he ;-)
Edje® zegt
Er stond ook al een uitgebreide impressie van in de AutoVisie. Ook daar waren ze zeer positief over deze motor.
En ja, volgens de ontwerper er van hadden ze zich inderdaad gericht op de “LAUFCULTUR” van de diesels van Honda en BMW. Dit blok moet dus erg mooi en trillingsvrij lopen.
Volgens AV was het geluid ook ijskoud erg zacht… en kon je alleen een heel licht boxergeluid ontwaren als je achter de auto ging staan tussen de beide uitlaten en dan heel hard op het gas stampen…. zegt dus wel iets over hoe mooi en stil dit blok loopt. Volgens hen kan je in alle rust 180 p/u cruisen…
Volgens de techneuten hoort deze diesel samen met bovengenoemde twee toch echt wel in de beste top 5 van diesels…
cartman zegt
ik denk dat deze motor in de prijzen gaat vallen
Ca.dil zegt
engine of the year 2008? In autoweek magazine zeiden ze dat ze aardig in de buurt van de fabrieksopgave kwamen…
fr@nk01 zegt
Ik had al eerder op een ander posting over Subaru’s new engine geschreven en voorspelt dat deze fenomenale BoxerDiesel ‘The Engine of the year’ gaat worden.
Komt hier later op de avond nog op terug.
Edje® zegt
Wist je trouwens dat dit blok net zo zuinig is als een VW Passat Blue Motion? Cool…
joop zegt
Subaru mooie motoren maar saaie buitenkant, en dat telt volgens mij nog altijd erg mee bij de aanschaf!
speedlimit zegt
@ joop
Ieder z’n eigen mening toch…ik vind de huidige legacy best mooi.
Daarentegen vind ik zowat alle duitse wagens van tegenwoordig juist saai ;)
B. zegt
leuk maar ik hoop dat subaru hierdoor geen groot merk word het is veel exclusiefer nu veel meer bekijks als je op straat komt
@ joop lelijk vind ik subaru’s niet in tegendeel trouwens ik vind zo iets een toch wat rare visie wat maakt het eenmaal uit hoe je wagen er vanbuiten uitziet, daar zie je niet echt veel van he als je aan het rijden bent als ik moest kiezen tussen moter of buitenkant koos ik toch voor de moter maar ja dat is ieder zijn eigen mening he
Marco zegt
Huh, dit was toch lang en breed sinds eind januari bekend? Of zijn jullie nu PR voor Soeb :)
Ze kunnen ook maar meteen in de Forester proppen.
Marco zegt
Edje, de Passat BlueMotion zit op 5,1 liter / 136 grammetjes CO2.
Onehp zegt
Benieuwd hoe goed de Impreza 2.0D R wordt, staat hoog op men lijstje!
fr@nk01 zegt
@Onehp,
ook op mijn lijstje, als het toch weer een diesel wordt…(hybride heeft nog mijn voorkeur/prioriteit), evenals de nieuwe MitsuLancer met hun eigen(!) ontwikkelde diesel_versie, ook deze zelfontbrander zal tot de top behoren, een potentieële kandidaat(genomineerd), voor die Award ‘Engine of the Year’.
Ben zeer benieuwd hoe goed deze beiden zijn tov mijn huidige Accord 2.2i CTDI(de vorige AwardDiesel).