Pininfarina heeft altijd wel wat leuks in petto voor Genève, maar deze keer zijn ze wel heel dromerig bezig. Zoals we al eerder berichtten nemen ze dit jaar de Sintesi concept mee naar Zwitserland, maar wat dat dan precies is, daar doen ze een beetje mysterieus over.
Het enige wat ze er op het moment over kwijt willen is het volgende:
Liquid packaging is a metaphor that expresses the possibility of fragmentation of once compact, solid parts which now, almost like a liquid, can occupy spaces never used before. In this way the designer can create increasingly fluid, free shapes.
…riiiight. Klik even door voor nog wat wazige plaatjes en teksten in het Sintesi Magazine, dat ons elke week op de hoogte gaat houden over deze concept tot de autoshow van Genève begint…
UPDATE 12-02-2008: omdat we niet elke week over deze auto gaan schrijven heb ik een korte newsflash, de Sintesi krijgt de beschikking over diverse brandstofcellen en elektrische motoren. Door al deze kleine aandrijvingen neemt de flexibiliteit van het design toe. De brandstofcellen zijn een resultaat van een joint-effort tussen Pininfarina en het Britse Nuvera Fuel Cells. De Sintesi krijgt een geschat vermogen van 700pk!
jakob_147 zegt
hmm, een vloeibare auto? let maar op dat hij niet verdampt in de zomer dan :p
Juppe zegt
Hebben ze een workshop TRIZ gehad daaro? :)
Lada zegt
Vraag me af hoe veilig zoiets dan wordt wanneer je daarin zit bij een botsing omringd door accu’s of waterstof?
hendrik zegt
en als die nou lek gaat?
DAT zegt
“Therefore rather than creating a car around a composition of the different mechanics such as the engine, the definition of the volume of the car starts from the inner space we wish to create around the user.”
Oftewel, je hoeft niet te designen rond een motor of een versnellingsbak e.d maar om de gebruiker zelf heen. Al de toekomstige technieken kunnen overal in de carrosserie worden verstopt.
DAT zegt
@ Lada
Precies, je hebt ook een tegenwoordig een nieuwe brandstof. Die heet benzine, het heeft heel veel power, maar is jammer genoeg heel onvlambaar. Dus dat zal nooit wat worden.
RubenBaeten zegt
@DAT: Maar dat is op zich helemaal niet nieuw…
Lada zegt
@DAT,
Maar je wilt toch niet dat dat nieuwe vloeistofje door jou hele carrosserie ligt te klotsen?
N!SS@N zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
DJD zegt
dit belooft wel iets heel high-techs. ben benieuwd… hopelijk is ie ook mooi…
sjaaky zegt
mooi makkelijk, deukje? vul je toch gewoon wat water bij zodat ie weer goed staat!
Thibaut zegt
uhuu.. dit word wel heel raar..
mag in hetzelfde rijtje als die BMW Arc Car, even geschift!
waarom geen leuke conceptwagen ofzo?
DAT zegt
@Ruben Baeten
Nee, inderdaad. Het was ook een citaat van Pininfarina zelf. Ik denk ze dat idee ook weer een beetje hypen om weer enthousiast verder met dit concept te gaan. Dat is wel nodig want behalve die Hy-wire is er op dit gebied niet veel gebeurd.
DAT zegt
@Lada
“Liquid packaging is a metaphor”
Een metafoor, dus. http://nl.wikipedia.org/wiki/Metafoor
DAT zegt
@Thibaut
Dit is toch een concept.
Wat is trouwens de BMW Arc Car?
Lada zegt
@DAT
Duh, dat was wel duidelijk. Vroeg me alleen af hoe het met riskantere componenten zit indien verwerkt door de hele carrosserie. Je wilt bijv toch geen bezine opgeslagen hebben in je A-stijl?
DAT zegt
@Lada
Benzine in je A-stijl lijkt me inderdaad geen al te beste plek.
Carabo zegt
Moet zeggen dat het als concept best interessant is en ook realiteitszin heeft. Hoewel sommige dingen in dit prototype wel wat ver lijken doorgevoerd. Maar goed op een bepaald punt moet nieuwe technologie toch geintroduceerd worden en daarvoor zijn prototypes als deze perfect geschikt.
Wat me bij zo’n geintegreerde aanpak wel lastig lijkt is het onderhoud. Met de technologie die op ik weet niet hoeveel plaatsen in de auto verborgen zit is het lastig servicen.
@thibaut, jij ziet liever de 1000ste 30 cm hoge supercar? Daar worden we wat wijzer van.
Wat is er trouwens zo moeilijk aan metaforen Ruben?
sebastian zegt
op deze manier kun je zwaar wegende onderdelen nog meer centreren naar het midden, en lichtgewicht naar buiten. op het chassis kunnen opslagsystemen en generatoren in het centrum, bekabeling en veiligheidstoepassingen rond het centrum…
Frank deH zegt
Er is al een afbeelding vrijgegeven, klik hier onder en dan zie je hem!
http://b2b.effegistudio.it/images/prodotti/vilac/VI5800.jpg
autoblogger zegt
Omdat we niet elke week over deze auto gaan schrijven heb ik een korte newsflash; de Sintesi krijgt de beschikking over diverse brandstofcellen en elektrische motoren. Door al deze kleine aandrijvingen neemt de flexibiliteit van het design toe. De brandstofcellen zijn een resultaat van een joint-effort tussen Pininfarina en het Britse Nuvera Fuel Cells. De Sintesi krijgt een geschat vermogen van 700pk!
autoblogger zegt
@Frank: dat design is zwaar futuristisch! Wat een bak! ;)