Wat is-ie lelijk hè? Zo lelijk, dat Porsche er maar liefst 200.000 stuks van verkoopt! Dit is het dubbele aantal waar Porsche zelf van tevoren op hoopte.
Fabrikant Porsche staat natuurlijk bekend als bouwer van snelle en extreem fijn sturende sportauto’s, dat krijg je als kind tijdens je opvoeding al mee. Juist zo’n fabrikant waagt het om met een SUV te komen. Een SUV die wegens gebrek aan bodemspeling matig presteert in het terrein, op het circuit veel te zwaar is en die er bovendien niet netvliesprikkelend eruit ziet. Dat kan geen succes worden, zou je denken. Porsche heeft echter het tegendeel bewezen. In Leipzig is deze week het 200.000e exemplaar, een rode GTS, van de band gerold!
Aan de ene kant jammer voor de echte liefhebber, aan de andere kant zeer gunstig voor Porsche. De Cayenne maakt voor Porsche de weg vrij om te experimenteren met meer modellen, zoals een 4-deurs coupé. Bovendien kunnen deze modellen prima als ‘proefmodel’ worden ingezet om nieuwe technieken als hybride te introduceren. Jaja, die Duitsers daar in Zuffenhausen zijn niet op hun achterhoofd gevallen: niet voor niets maken ze 4 miljard winst…
Tiemen zegt
Ik vind hem wel mooi. :P
autogek zegt
ik vind de auto mooi. hij is snel. en verkoopt mega-goed. dit is een goeie zet van porsche geweest
jelle zegt
ja…mooi getal om te eindigen vindt ik! wat een lelijk hok…ps, zeker in dat rood!
Bastism zegt
De voorkant is zo lelijk, vooral de lichtunits. De rest ben ik wel over te spreken. Vooral die donkerrode kleur staat hem lekker!
Citrofiel zegt
Hij ziet er verschrikkelijk lomp en log uit. Zelfs de Q7 ziet er nog dynamischer uit dan dit! Blijkbaar geven de kopers niet om het uiterlijk, maar om het rijgedrag, wat vast weer wél goed op orde is!
So Young zegt
In het echt vind ik het toch wel de mooiste SUV: toch zeker mooier dan de Volvo, Alfa Romeo (die nog komt) en die ontzettende Peugeot. Hij heeft alleen naar mij inzien alleen echte concurrentie van Volkswagen en Audi, maar dat is een heel ander segment.
Rik zegt
Blijft toch een beetje de über-SUV, samen met RR Sport natuurlijk. Fantastische wagen, vooral de Turbo, maar das logisch…
MrSelected zegt
@Citrofiel; de rijders geven meestal geen bal om de rijeigenschappen. Ik ken een aantal, en de reden tot aanschaf is het merknaampje ‘Porsche’, de voordelen van een SUV en omdat er een V8 in ligt. (De S en Turbo dan).
Porsche is goed bezig. Jammer dat het met zo een gedrocht is, maar tot geeft hoop voor de volgende 911/Cayman. Meer winst is meer kunnen investeren en dat levert betere auto’s.
DAT zegt
@Citrofiel
Rijgedrag? Wat dacht je van status, aanzien, blingbling, patserkoning?
De Q7 is wat mij betreft net zo erg als de Cayenne.
Rickz zegt
Valt me nog mee, als je alleen al om het garda meer rijd lijkt het wel of het een opel is.
Antoon zegt
“Jaja, die Duitsers daar in Stuttgart zijn niet op hun achterhoofd gevallen: niet voor niets maken ze 4 miljard winst…”
Neej blijkbaar zijn wij op ons achterhoofd gevallen, want die porsches zijn dus blijkbaar nogal aan de prijs.
De Cayenne is niet ’s werelds mooiste SUV, maar rijd voor zo’n grote auto fantastisch. Logisch dat het een succes is. Het heeft de badge en de performance.
mike zegt
-edit: …and caps lock off!-
Arnoud zegt
Matig presterend in het terrein? Zijn we de eerste test van Clarkson vergeten? Ging hij daarvoor niet naar een testterrein voor tanks? Ik meen mij te herinneren dat de auto daar uitblonk.
En op het circuit kan ie ook al goed meekomen. Ik herinner me een test van Autovisie waarin een Cayenne Turbo het opnam tegen een 911 Carrera 2 op een nat Zandvoort. Uitslag: de Turbo was anderhalve seconde sneller op een rondje.
Ik vind het een zeer stoere auto. Een terrein auto die over de 260km/h kan rijden. Hoe verzin je ’t? En hij ziet er ook best goed uit, zeker van de achterkant.
Floris zegt
mike, ik heb een goed idee voor je…
Citrofiel zegt
@ MrSelected en DAT; Natuurlijk. Hoe kan ik dat nou vergeten. Nu vraag ik me af, als Porsche een model als de Suzuki Alto op de markt zou brengen, zou die dan ook een succes worden? Omdat het een Porsche is? Ik snap wel dat dan gelijk geen ander model van hen meer wordt verkocht, maar die Alto… XD :P
monza zegt
fijn voor porsche …..maar dit soort auto”s horen niet bij porsche ….kom wel eens bij een publieke vrouw op de koffie in oost groningen …..heeft haar porsche verkocht wegens status verlies….ze rijd nu op mij..gratis .
XytraS zegt
“Een SUV die wegens gebrek aan bodemspeling matig presteert in het terrein”, matig presteert^^
Raar, ik heb nochtans gehoord dat het van de meer prestigieuze SUV-merken (BMW, Mercedes) zowat de enige was die wel nog vooruit ging in het terrein…
Arnoud zegt
De enige reden dat een Cayenne in het terrein niet even ver komt als een Range Rover is dat de Porsche altijd op banden staat voor puur weggebruik. Er zijn namelijk geen banden die EN goed presteren in het terrein EN snelheden van 260km/h of meer aan kunnen. Daarom kan een Mercedes G-klasse ook niet sneller dan 210km/h rijden.
Frenco zegt
Ik vind de Porsche Cayenne een schitterende auto. Ik heb er vorig weekend in gereden en hij rijdt echt geweldig! Comfortabel, mooi afgewerkt en snel! Ik reed in een Cayenne S, maar ook deze is al super snel! En het geluid dat de wagen produceerd dat uit de 4 verchroomde uitlaten komt is echt trommelvlies strelend! Ik ben verkocht! Tuurlijk is Porsche bij uitstek geen SUV bouwer maar ik hou wel van een innovatief merk die iets nieuws proberen!
Mijn conclusie: Als ik kan kiezen tussen een X5, ML, Q7, Touareg of Cayenne kies ik de laatste!
bert zegt
gruwelijk lelijke auto !!
Ik ben blij dat ik niet tot 1 van die 200.000 eigenaars behoor .
Lekker ketsen met mijn nieuwe X5 !! : )
vinny zegt
hmmm ik vind de Cayenne niet echt mooi maar omdat hij porsche bijvoorbeeld geld geeft voor een le mans project vind ik hem toch wel weer iets hebben…
Sjefke zegt
SUV’s hebben geen bestaansreden, dus ook de Porsche Cayenne niet! Het zijn gwn auto’s met steroiden die de prestaties niet bevorderen….
Jorden zegt
@ sjefke
Je hebt helemaal gelijk maar in de tijd van de introductie van de cayenne was het WEL iets origineel een sportieve SUV. nu vin ik er niets meer aan…
Maar het was (en is) een mega succes voor porsche!
ik kan de cayenne ook niet echt mooi vinden….. maar vergeleken met zijn concurenten is het toch wel een auto met een klasse uitstraling!
fr@nk01 zegt
@arnoud
..eeuh, wat dacht je van de Mitsubishi Pajero Evo V8?!
De snelste off-roader ter wereld!
Zelfs voor Porsche onbereikbaar…
Ontzettend jammer dat Mitsu de produktie moest afblazen wegens
de destijds zo bepalende Japanse ‘Gentlemens Agrement’.
Nu zo langzamerhand deze afspraken ‘verwateren’, mogen we
de hoop uitspreken dat Mitsu op hun besluit terugkomen en hun overheid deze regels laten vervallen.
.
J. zegt
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit gewoon een schitterende auto vind. Niet iedereen vind dit apparaat dus lelijk!
Ik denk echter wel dat er heel veel mensen zijn die de Cayenne kopen omdat ze graag een Porsche in de garage hebben staan, en niet het geld/de garageruimte hebben voor 2 auto’s. Een ‘gewone’ Porsche is nou eenmaal geen auto voor dagelijks gebruik, en een Cayenne wel.
Jorden zegt
@ fr@nk01
Denk je nou serieus dat mensen een cayenne kopen voor de prestaties??? :P
six trey zegt
De prosche is wel nog een leuke SUV maar is volgens mij nog altijd niets vergeleken met de amerikaanse SUV’s
Dit is een SUV :D
Raymond zegt
Ik vind de Cayenne een een hele mooie auto, zeker het tweede type ziet er erg geslaagd uit. Ik vind het zeker een van de mooiste SUV’s op dit moment, vele malen mooier dan een Q7 of een ML.
Porsche ga zo door!!!
majinstar zegt
Een paar jaar geleden was je er nog mee exclusief. Nu zie je er vele mensen in rijden.
Ik blijf het een “vrouwen” SUV vinden eerlijk gezegd.
Peter zegt
De Porsche Cayenne Turbo rijdt zo goed, en snel, dat ik tegenwoordig mijn Maserati Coupe laat staan. De betrouwbaarheid en afwerking van een Cayenne is top! Zeker in vergelijking met die italiaan; ze blijven toch onbetrouwbare types. De niuwe Cayenne ziet er wel wat beter uit, maar nog steeds geen designersprijs. Maar ja, als erin rijdt zal je dat ook eigenlijk worst wezen. De Q7 vind ik trouwens een design-afgang, de touareg best stoer. Mercedes maakt de echte hondehokken, daar is niets moois aan. De RR sport, maar die zie je uiteraard bijna nooit, doet het ook aandig.
Peperbus zegt
“de rijders geven meestal geen bal om de rijeigenschappen. Ik ken een aantal, en de reden tot aanschaf is het merknaampje ‘Porsche’, de voordelen van een SUV en omdat er een V8 in ligt. (De S en Turbo dan).”
@MrSelected
Kom je net uit de kroeg?…wat een borrelpraat. De Cayennerijders die ik ken (inclusief mijzelf) genieten dagelijks van de rijeigenschappen van de Cayenne. Rijeigenschappen die je bij vergelijkbare types niet terug vindt en dat weet ik heel goed omdat ik ze allemaal aan de tand heb gevoeld voordat ik mijn Cayenne kocht. Natuurlijk heb je van die halzen die zo´n auto kopen vanwege dat logo op de kap….maar die heb je bij ieder boven-modaal merk. Zelfs bij jouw veelgeroemde BMW komt dit voor!
Maar goed Porsche maakt al sinds 1963 “mislukkingen” en er wordt al ruim 40 jaar geroepen en geschreven door al die stuurmannen aan de wal dat Porsche de verkeerde weg is ingeslagen. Maar voorlopig gaat het nog steeds goed met het merk en het zal de Panamera ook wel overleven.
D zegt
evo kun je opmerkingen als; Wat is-ie lelijk hè? Zo lelijk… zeg dat alsjeblieft s ochtend als je jezelf in de spiegel ziet!