Dit is niet de eerste vergelijking van de nieuwe BMW M3 tegen de Mercedes C63 AMG want we hadden al aflevering 1, aflevering 2 en aflevering 3. Wel is het één van de leukste met de nodige bandenrook en een prima dosis motorgeronk. Dit keer rijdt Jason in de M3 en Tiff in de Mercedes waarbij ze het tegen elkaar opnemen in drie tests. Welke van de twee pk-koningen accelereert het snelst, welke kan je het lekkerste mee driften en welke is het snelste op het circuit? Natuurlijk allemaal uiterst belangrijke vragen als je een aankoop overweegt.
Wie er wint? Dat ga ik natuurlijk niet verklappen. Het woord is aan Vicky voor de introductie:
En als bonus ook de vergelijking van Topgear.
Walvius zegt
mijn voorkeur gaat uit naar de bmw m3 , die ziet er veel stoerder en feller uit, maar dat zal ook wel komen naar mijn voorkeur voor onze Bayerische vrienden.
Akin zegt
Wie heeft der nou gewonnen de merc of bmw voor mij part de merc maar wat ik niet snap bij die dogfight heeft de merc dan geen stabiliteitsprogramma of esp dat controle houdt
ford zegt
prachtig ik heb laatst ook een M3 zien staan meteen foto’s genomen :-)
jonas zegt
Mja nx nieuws onder de zon he, merc is sneller, beemer handelt beter
S65 AMG zegt
Dit doet me echt pijn hoe ze aan het driften zijn..Die 63 is echt te erg.
aron zegt
geef mij toch maar die C, alleen dat geluid al!
mr. M zegt
prachtig hoe die m3 die amg het nakijken geeft haha, eat dust
Lp640 zegt
Zou graag de test zien met de M3 SEDAN, dan wordt het al wat eerlijker… 3 sedans dus OF een keer de M3 Coupe met een Clk ofzo vergelijken
Astondriverinspe zegt
De Audi is echt HELEMAAL TE GEK!! Ik heb hier zelf in gereden en zoiets vergeet je nooit meer! Kan me voorstellen dat de Merc en de Beemer ook absoluut fantastisch zijn, maar voor iedere auto is gewoon een verschillend publiek. Wat dat betreft kunnen wij met zn allen gaan discussieren welke dan de beste zou zijn maar de mensen die hem kunnen betalen weten toch al welke het wordt, waarschijnlijk al zonder erin gereden te hebben.
Als ik mocht kiezen, doe mij die RS4 maar..of toch maar wachten op een RS5?
Moeilijk.. Gelukkig heb ik het geld er niet voor ;-)
Tim zegt
hmm , en iedereen maar afgeven op die testritjes van Best Motoring . Dit in tegenstelling ziet er wel echt professioneel testwerk uit….NOT.
Josje zegt
jammer dat het filmpje van Top Gear niet compleet is…. op het einde zegt Clarkson: The Merc and the Audi are both Wannabee M3’s…
goed… belangrijkste is dat de M3 enorm veel vermogen heeft, maar dit dan ook combineerd met een Enorme rijervaring en Enorm genot.
tt freak zegt
mooie auto’s stuk voor stuk.. Ik zou niet weten waar ik voor zou gaan, denk de RS
CSL zegt
De BMW M3 is duidelijk het meest gebalanceerde auto hier. Ik ben benieuwd naar wat de M3 CSL gaat doen ;)
Rick dos zegt
Waar ik eerst mijn twijfels had over de BMW, begint het nu toch wel duidelijk te worden dat ze met deze M3 t.o.v. z’n concurrenten een klasse apart hebben neergezet.
En dan is het niet eens een M DCT.
w0o0dy zegt
@Rick dos: klopt, lijkt idd wel weer de norm op een aantal punten….. alleen de styling en sommige fans… da’s zo jammer….
Het ergste is trouwens…. dat de nieuwe M3 toch niet zo scherp en gefocussed lijkt te zijn als de e46…… Misschien nog steeds wel de beste, maar ook wel iets te volwassen en braaf geworden? (en te zwaar, maar daar hebben bijna alle auto’s last van tegenwoordig)
Rick dos zegt
@wOoOdy
Zoals ik al zei, ze hebben volgens mij expres ruimte gelaten voor de CSL.
w0o0dy zegt
@Rick dos: zou kunnen maar toch…. zou de e46 m3 houden als ik een fan was…… en deze e92 overslaan…. Sneller is niet altijd beter…..
En ik hou m’n hard vast ivm de styling van de csl….. de oude was al een flink stukje wilder qua uiterlijk dan de m3 maar de nieuwe m3 is al te opvallend (in mijn ogen…..) dan ben ik bang dat de csl helemaal een kermisattractie wordt qua styling…..
(p.s just between us. Bmw’s rijden wel goed, maar ik kan mezelf er echt niet toe brengen er één te gaan kopen, nu niet en vrijwel zeker nooit.)
RScosworth zegt
Die C is echt explosief, geweldig! Vooral in die kleur met die velgen in het filmpje van TopGear vind ik hem echt briljant. Ik zou geen reden kunnen bedenken waarom ik de BMW boven de C zou verkiezen, op de openbare weg ben je hem immers 9 van de 10 keer te snel af. En ik heb geen circuit in de achtertuin. Daarnaast blijf ik de M modellen van BMW buitengewoon ordinair vinden. Dan misschien een Alpina motor-kuur op een Individual!
Audi zegt
Wooody als je beide niet hebt gereden hoe kom je dan in godsnaam tot zo’n oordeel? Teveel testjes gelezen en gezien?
w0o0dy zegt
@Audi: je spreekt wel eens iemand en je leest wel eens wat ;)
Rick dos zegt
@wOoOdy
Tussen jou en mij….als je een échte fan bent dan ga je voor de M3 E30. Dit was eeen wagen met een filosofie erachter. Deze auto was in eerste instatie voor het circuit gemaakt en toen pas voor de straat.
De latere M3’s zijn juweeltjes van techniek, sportiviteit, rijgedrag enfin noem het maar op. Maar ze zijn ook niet meer dan marketing technische uitbuitingen. En dan hoef ik het al helemaal niet over de Merc, de Audi’s en de IS-F’en van deze wereld te hebben.
Ik vind het jammer dat je niet meer homologatie races hebt en dus auto’s hebt.
Rick dos zegt
…en dus dit soort auto’s…..
Willy zegt
Jajaja weeral wint de M3 E92.
Bij elke test die ik zowat heb gezien wint de Uber M3 E92, terecht ookk !!
Het is gewoon een geile auto met een overweldigend rijplezierrrr.
M3 E92 The ultimate driving machine ..
CSL zegt
De vergelijking tussen de GT3 had die M3 ook al gewonnen.
Ik wil best een vergelijking zien tussen deze M3 en de Ferrari 360. Of hopelijk later eentje tussen de E92 CSL en de F430 (CS). Ik kan eerlijk gezegd hellemaal niet meer wachten op de nieuwe M3 CSL ;)
w0o0dy zegt
@Rick dos: Ik zie het is een beetje als met muziek….”The difficult third album”
Het eerste album knalt erin en zet de boel op z’n kop, het tweede album is volwassener op een paar punten maar de goede ideeën worden beter uitgewerkt en het derde album is een zware bevalling, de echt brilliante ideeën zijn op maar de techniek en de stijl zijn tot in de finesses uitgewerkt…
De echte rauwe energie van het eerste album raakt de ziel, het tweede album raakt de ziel en het verstand en het derde raakt vooral het verstand en probeert de ziel te raken….
(ik weet dat er ook nog een e36 was, maar de e36 en de e46 verschillen qua concept en uitwerking niet zoveel ook al was het wel een nieuwe auto)
ik de dinges zegt
Hehehe wat een nonsense die circuittesten, je koopt toch uiteindelijk wat je het beste bij jezelf past.
Jos zegt
ik denk ook dat de csl gewoon UBER wordt…..100-200 kg dr af moet toch wel lukken…..peekaatje of 20-30 drbij… denk s ff na wat het verschil is op een f430 met ongeveer deze getallen!!!!
en dr moet natuurlijk ff gezegt worden dat de m3 wel ERRUG veel afstand neemt op zijn concurrenten op een rondje circuit, vooral in fifth gear, 5 bochten en weg issie;)
robert zegt
leuk! De RS4 dan en het liefst in avant uitvoering. Verbaasde me dat de amg zo oncontroleerbaar was. Dat kan ook leuk zijn.
Rick dos zegt
@wOoOdy
De E36 heb ik persoonlijk een nét niet M3 gevonden. Ik had altijd meer het gevoel dat het het 3,2l broertje van de 3 serie was. Geen échte M dus. Dat komt wellicht meer door het feit dat ik de styling niet aansprekend genoeg vond.
Met de E46 hebben ze dat weer helemaal rechtgezet.
Mee zegt
Hemels om te zien hoe Tiff bij het starten van de drift gewoon effe dat stuur loslaat :).
Davidov zegt
Ziet er lekker uit dat driften met een C63.
@ CSL: Scuderia heet zoiets. Ik denk nou niet dat een toekomstige E92 M3 CSL daar aan kan tippen :D
w0o0dy zegt
@Davidov: Ferrari Scuderia 1250kg en 510pk vs E92 csl +/- 450pk en zo’n 1400kg…. Hoe durf je te twijfelen aan de superioriteit van de CSL? Oh je hebt er verstand van? Ah, dat veranderd de zaak, sorry! ;)
m3 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
YK zegt
Ach wat jammer… de M3 wint… alweer…
*zwaait met BMW-vlaggetje* :D
ISF Insider zegt
Jammer dat de auto in het nieuwtje hieronder niet mee mocht doen.
Die had best wel een frisse kijk op deze twee gedoodverfde concurrenten kunnen geven.
bmw6cil4life zegt
cker de BMW. 4 ltr motor ipv van 6.2/6.3…??? betere in de bochten.
de merc is alleen sneler op het rechte stuk.. onnodig
als ik moest kiezen zou ik cker voor de BMW gaan. en dan de audi.
Incognito zegt
Inderdaad, deze tests worden nogal voorspelbaar. Jammer dat er geen IS-F naast gezet is. Maar ook compleet andere alternatieven. Overigens, de emotie is ver te zoeken bij zowel de Merc als de M3 wat mij betreft. Maar dat is weer subjectief.
Barry330cd zegt
Alsof de IS-F niet het toppunt van wansmaak plus hoog wannabe gehalte is ;)
MrWest zegt
Voor mij toch ook echt de C63, dat geluid!
Maar eigenlijk ook om de quote bij TopGear:
Richard: “Jeremy, there’s more to life than a big shouty engine.”
Jeremy: “No there isn’t”
:)
Whoohoow zegt
Bij TopGear was duidelijk de C63 de beste ! Ik heb die aflevering gezien.
Mijn voorkeur gaat ook zeker uit naar de C63, en niet allen omdat hij sneller is,meer kwaliteit heeft, en er veel strakker en brutaler uitziet.
Beamer zegt
Ha stommerikken. Leg eens een 6.2l in een m3 ge-tuned door BMW. Dan kan hij opstijgen.
Hoe kan je dat nu vergelijken met een 6.2l van AMG en een 4.0l van M3.
BMW haalt uit die 6.2 misschien wel 650pk of 700 en dan staat de AMG nergens.
danny zegt
6.2 V8 maar 457pk, gaan we de Amerikaanse toer op ? Ik hoor niemand klagen dat de AMG maar 457pk heeft … Moest het een Amerikaan zijn hadden we weer wat commentaar moeten aanhoren !
Marc zegt
@ danny: is het niet zo dat ze de welbekende AMG-blok gedowntuned hebben omdat het anders niet bepaald gezond is? Zelfs met “maar 457pk” is het al blijkbaar een monster om op de weg te houden..
Martijn zegt
merc= Bruut en snel!! Logisch, grotere motor en dus meer vermogen! Maar goed genoeg voor op de limit… nope laat dat maar aan BMW over…
Moet ik als trouwe nee wacht zeer trouwe nee wacht is even als BMW aanbidder toch wel even heel zachtjes fluisteren dat deze merc wel errug mooi en bruut is… (WOW Ik zeg iets positiefs over MB wat is er met me aan de hand…)
Maar wat ik absoluut wederom niet maar dan ook helemaaal NIET begrijp is: Mercedes waarom waarom waaarom toch weer een automaat in deze auto.. zucht… ik wil terug schakelen wanneer IK dat wil!! grrrrr
R1 zegt
@Whoohoow
Lol… Heb jij toevallig een top gear aflevering gezien
die wij niet gezien hebben??
Derbi zegt
De Bmw M3 is gewoon erg stabiel en snel! De merc is wel sneller alleen door de 6.2 v8 die mercedes erin heeft gepropt! De audi is ook gewoon prachtig zag er vandaag 1 rijden echt mooi!
Gewoon 3 topauto’s en de Bmw is de koning!
Akin zegt
maar heeft de c63 geen esp of zo want hij heeft altijd overstuur in bochten, en esp die wilt de auto juist toch recht houden
Beamer zegt
@Akin: Op zo’n niveau is ESP alleen maar overbodig. ESP is voor amateurs. Ik denk niet dat dit amateurs zijn.
RScosworth zegt
bmw6cil4life schrijft,
‘de merc is alleen sneler op het rechte stuk.. onnodig’
Dat is allesbehalve onnodig. In het merendeel van de tests tussen deze twee zegt men ook dat de M3 enkel op het circuit sneller is. Op de openbare weg, mits je hele moeilijke bochtencombinaties als op het circuit tegenkomt, zul je de M3 met de C voorzijn. Met andere woorden; in het dagelijkse leven hoef je niets te vrezen in je AMG.
CSL zegt
@Davidov
Ik denk ook niet dat die eraan kan tippen. Die F430 is gewoon 1 van de snelste auto’s voor circuit op dit moment.
Maar als ik kijk dat de oude CSL al sneller was op de Ring dan de Ferrari 360 Challenge Stradale en de F430, dan heb ik wel hoge verwachtingen van de nieuwe versie.
7:50 BMW M3 E46 CSL 360 PS/1421 kg
7:50 Nissan GT-R 480 PS/1740 kg (12/07)
7:56 Ferrari 360 Challenge Stradale
7:55 Ferrari F430 F1 490 PS/1493 kg
Ik denk dat BMW nu met de nieuwe CSL probeerd richting de tijd van de
997 GT3 te gaan.
7:42 Porsche 997 GT3 415 PS/1440 kg
http://www.youtube.com/watch?v=rA9l-wgBArg
CSL zegt
@RScosworth
Hij mag wel iets sneller op de 100 zijn met die automaat. Maar er is ook een supersnelle automaat met 7 versnellingen onderweg voor de m3, wat hem alleen maar sneller maakt, vooral op het circuit. ;)
Echt hulde voor BMW dat ze zoveel bereiken met een veel kleinere motor.
RScosworth zegt
@ CSL
Nu noem je de 0-100 maar dat vind ik altijd zo nietszeggend bij dit soort auto’s. Mij gaat het vooral om de tussenacceleraties en vooral die boven de 80. Die zijn bij de C (naar het schijnt, ik heb er zelf nog niet in gereden) gigantisch.
Daarnaast, zou de M3 sedan net zo scherp zijn als de Coupé. Wat dat betreft vind ik het jammer dat de CLK AMG van Mercedes zo duur is. Volgens mij zouden dat met de M3 elkaars ultieme rivalen kunnen zijn.
Wat betreft het motorblok, ik vind het ook weer puik werk wat ze bij BMW geleverd hebben. Maar dat vind ik van Mercedes net zo, aangezien zij een blok hebben ontwikkeld wat lichter is dan dat van de BMW en toch nog over zoveel koppel beschikt. Beiden twee juweeltjes dus als je het mij vraagt.
Mercedes zegt
Deze filpjes bewijzen het weer: De C63 AMG is de beste in zijn klasse..
op elk vlak is hij beter alleen kost hij (in België) zon 4K meer dan de M3 maar nog altijd 4K minder dan de RS4.
En de enigste rede waarom de M3 sneller op circuit is dan de (oh zo prachtige) C63 AMG is omdat de M3 een 2 deurs is en dus beter door de bochten vliegt.
De C63 moet je niet vergelijken met zoiets “klein”. Vergelijk het met een M3 sedan of vergelijk de M3 met de CLK63 AMG.
De RS4 is een prachtige auto, meer veiligheid en comfort maar met de C63 en de M3 kan hij imho nog(!!) niet mee.
RScosworth zegt
@ Mercedes
Nogmaals; Mercedes zal, aangezien de prijs, haar CLK63 niet als concurrent van de M3 zien. Zo wel, dan heeft Mercedes zich met 30K behoorlijk uit deze klasse geprijsd.
Mercedes zegt
@RScosworth
Volledig mee eens, maar je kan net zo min de C63 sedan vergelijken met de M3 coupé.
RScosworth zegt
@ Mercedes
Ja daar kan ik het van de ene kant ook wel met je eens zijn, maar als je naar het prijskaartje van de C63 kijkt krijg ik wel het idee dat het Mercedes’ bedoeling is om de concurrentie met de M3 aan te gaan.
Vandaar dat ik het zo jammer vind dat de CLK63 zo duur is omdat ik dat ook eerder een mooie concurrent voor de M3 vind. ;)
CSL zegt
@RScosworth
Misschien dat het blok 50gram lichter of zwaarder is, kan mij niet veel schelen.
Laat hem dan ook even 8400 toeren draaien. Dan ben ik benieuwd hoelang hij dit kan volhouden. Je begrijpt wel wat BMW Motorsport afdeling kan doen als ze met 6.2liter mogen spelen!
De tussenacceleratie van de nieuwe M3 was juist een zeer sterke punt. Die V8 is zeer elastisch en altijd soepel door de toerentaal heen.
Die laatste is een zeer sterke punt, waardoor je hem zeer nauwkeurig kan commanderen. Zo is het gaspedaal ook altijd lineair. Niet netals de AMG dat alles in 1 keer erin komt waardoor je je vermogen niet op de juiste wijze weet te doseren.
Die M3 motor is gewoon gemaakt voor de echte rijders en liefhebbers van Motorsport.
RScosworth zegt
@ CSL
Al was het blok van de AMG net zo zwaar als dat van de M3 is dat nog een hele prestatie. Dit vanwege het koppel wat het blok aankan; over het algemeen moeten de bewegende delen uit een motorblok zwaarder/sterker zijn naarmate het koppel oploopt. Als een blok fatsoenlijk gebalanceerd is maken het aantal toeren daar niets bij uit.
Ik ben een ware liefhebber van motorsport en van ‘het rijden’ maar bij het zien van het geweld van de C63 lijkt me dat toch wel een geweldige wagen om mee te rijden. Daarnaast vind ik, als liefhebber, het geluid van een auto erg belangrijk. Dan spreekt me het geluid van de C63 me toch meer aan dan het ‘gedempte geluid’ van een M3, hoewel dat ook simpel op te lossen is met wat geprul aan de uitlaat natuurlijk.
Aangezien je hier nogal makkelijk voor dromer of wat dan ook wordt uitgemaakt wil ik nog even melden dat ik aanzienlijke (rij)ervaring met beide merken heb. Het is dus niet zo dat ik teveel ‘fanta’ gedronken heb of i.d. ;)
Mercedes zegt
@RScosworth
Hopelijk komt er binnen enkele jaren een CLC met een mooie AMG motor.. dit zou pas concurrentie zijn voor deze M3 ;)
@CSL
Als BMW een 6.2l op de markt zou brengen zou die wel een beetje (veel) boven de prijsklasse van de C63 en de huidige M3 liggen.
CSL zegt
Hij levert zoveel koppel omdat die gewoon een hele grote cilinderinhoud heeft.
M3 levert zijn koppel ook trouwens over een grotere toerengebied.
c63= 96nm/liter
M3 = 100nm /liter
De M3 csl had zelfs 115nm/liter
Die 115nm/liter ben ik nog steeds nergens tegen gokomen voor een auto zonder Compressor of een Turbo.
Ik ben ook een echte motorsport liefhebber en heb al wat auto’s gehad. Maar wat geluid betreft, vind ik niks boven de hoogtoerige jankende motoren gaan.
Het muscel geluid is trouwens wel leuk om indruk te maken op paar kleine kinderen ;) Maar kenners staan ergens anders van onder de indruk :) .
CSL zegt
@Mercedes
Waarom dan wel? Omdat ze veel geavanceerder zijn?
Aangezien dat de M5 de snelste Sedan was toen die werd aangekondigd viel het prijs toch ook erg mee ;) En die had toen niet eens een Amerikaanse inhoud. Ze zetten altijd nog op verschillende testbanken over de 520-530pk neer uit die 5liter. Hamman wist zelfs over de 600pk eruit te halen zonder doorboren van het cilinderinhoud of enige turbo of compressor!
Dat zijn motoren die ik graag wil zien ;)
http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?ID=4262&cache=no
RScosworth zegt
Het hoge koppel komt uiteraard voort uit de grote cilinderinhoud maar dat maakt het lage gewicht alleen maar knapper. Het aantal nm/liter is bij de BMW dan wel groter, in de AMG is het veel minder hard werken om vooruit te komen wegens het totale koppel. En dat koppel is altijd makkelijk bij lastige bochtencombinaties.
Het echte muscle geluid is inderdaad leuk voor kleine kinderen (waar ik er stiekem ook een van ben. ;) ) maar de C63 vond ik bij vol gas toch behoorlijk geavanceerd klinken zo ook de M3. Het is alleen dat ik de C63 wat gemener vind klinken. Ik weet niet of je ze al beiden in real-life écht hebt horen werken maar zowel de M3 als de C63 klinken verre van lui. :D
Mercedes zegt
Als je over-the-top prestaties wilt zien kijk naar Brabus als tuner van Mercedes… die heeft uit dezelfde C63 700+pk (dat goed op de baan gebracht wordt) gehaald onder de naam Brabus Bullit.
En het meest geavanceerd? Dat betwijfel ik ook want de SLR Mclaren heeft 1 vd beste V8 motoren die er zijn, een 6.2l met 628pk.
Mercedes werkt nu eenmaal met grote motorinhoud, persoonlijk denk ik dat dit beter is voor de motor aangezien die niet op zijn maximum gebruikt wordt en er is overigens niets negatiefs aan want het verbruik van deze 6.2-liters is zowat het zelfde dan die van zijn BMW-concurrenten.
Dont get me wrong: De M3 en M5 (de M6 zet ol er opzettelijk niet bij!) zijn fraaie auto’s, maar ik zou elke dag van de week een Merc. boven een BMW verkiezen.
Silverarrow zegt
@ CSL: Wat jij jammer genoeg vergeet , is dat het 6,2 L blok wel even ruim 7000 rpm draait. Dat is voor een blok van dit formaat behoorlijk veel. Tel daar het enorme koppel bij op (ook bij hogere toerentallen!) en je hebt een behoorlijk goed blok. (understatement)
C63 AMG is een knap staaltje werk, er zijn weinig auto’s die zo bruut zijn en toch nog behoorlijk het vermogen kwijt kunnen. Gewoon leren je rechtervoet beheersen :D De C63 AMG is zeker the weapon of choice!
RScosworth zegt
@ Mercedes
De SLR maakt gebruik van een speciaal voor hem ontwikkelde 5,5 liter V8 ;)
Dat Mercedes zulke grote ‘cubic replacements’ gebruikt is simpel te verklaren. Een Mercedes staat voor comfort-power om jou naar enorm hoge snelheden te brengen zonder dat je er ook maar iets van merkt. En dat is juist waar de die-hard BMW fans niets van moeten hebben. Ik eerlijk gezegd ook niet, maar wel als ik een auto heb die me een ton gekost heeft.
Niet dat je in een BMW langs het raam naar buiten valt wanneer je harder dan 140 rijdt maar het comfort in een Benz ervaar ik altijd nog een stuk intenser. In mijn geval liggen de prijzen van deze auto’s zo hoog dat ik het comfort van Mercedes, naast het brute voorkomen en het feit dat ik hem mooier vind, prefeer boven het superieure rijgedrag van een BMW.
Wanneer we het gaan hebben over occasions slaat dit verhaal natuurlijk weer helemaal om. ;)
Mercedes zegt
mmh… heb altijd gedacht dat de SLR een 6.2l had.
Maarja dit maakt het nog beter voor mij argument :d
628pk uit een 5.5l is niet niets.
m5 zegt
met een compressor is het niet zo heel moeilijk he ;)
RScosworth zegt
@ Mercedes
Het is afgerond zelfs 5,4 liter!
http://www.fastestlaps.com/car4585984cab946.html
@ CSL
Ik heb nog even research gedaan n.a.v. jou bewering over de elasiticiteit van het M3-blok; dat valt toch aardig tegen. De 400nM koppel van de M3 komen pas vrij bij 3900tpm terwijl het maximaal vermogen pas vrijkomt bij 8300tpm. Dat wordt nog aardig stampen! :)
De C63 levert bij de 6800 toeren het volle vermogen en kan doorgestampt worden tot voorbij de 7200tpm. Het volledige koppel is bij iets over de 2000tpm al voorhande; over geavanceerde machinerie gesproken!
Het is dus niet alleen de BMW die over een geavanceerde V8 beschikt. ;)
Mercedes zegt
@RScosworth
Ja had het ook al gelezen maar “durfde” je niet verbeteren want je weet er duidelijk meer van af :P
De C63 levert zijn volle vermogen van 6800 toeren tot 7200? Vind ik maar zwakjes hoor! Echt zwakjes!
Mijn voertuig levert zijn volle vermogen van 6000 toeren tot 10000 toeren, wat vind je daarvan? Ik heb het wel over mijn 50cc derbi(tje).. maar toch! :(
CSL zegt
@Mercedes
Dat is precies wat ik bedoel. Zonder turbo of compresoor lukt dat ze niet. AMG niet BARABUS niet. Al jaaaren niet.
@Silverarrow
7000 veel? En dit is de laatste ontwikkeling! Een CorvetteZ06 draait zelfs zoveel toeren met zijn 7liter motor ;)
Hoeveel toeren zou deze 6 liter ///M dan kunnen draaien?
RScosworth zegt
@ Mercedes
Haha nee het zit wat anders in elkaar. Het volle vermogen wordt bij de Benz bij 6800tpm afgegeven, daarna zwakt het vermogen weer af. En ik heb vroeger ook flink wat brommers (af)gereden en waarschijnlijk zwakt jou trekkacht net voor het einde van de toeren ook wat af.
Hoewel mijn 50cc cilindertjes meestal werden vervangen door wat grotere formaten. ;) Maar toen waren de bromsnorren ook nog niet zo enthousiast als nu.
CSL zegt
@RScosworth
Het maximale koppel bij een bepaalde toerentaal zegt eigenlijk weinig. Het gaat om de koppelkromme. 80% van de maximale koppel van de M3 is door een grote toerengebied aanwezig. Daar gaat het om. Vooral dit en die lineaire vermogen tot maar liefst 8400 toeren die deze motor kan draaien komt op het circuit er van pas.
CSL zegt
@RScosworth
ooh ja, en wat het Comfort betreft. De nieuwe M3 blijkt comfortabeler dan de C63 . Wat dacht je daarvan? Ja zelfs ondanks zijn bredere banden ;)
Een auto moet naar mijn mening in balans zijn. Als je hem zoveel vermogen geeft geef hem dan ook de juiste handeling, besturing, zitpositie, remmen, onderstel etc.. Als al deze dingen op elkaar afgestemd zijn, dan heb je de ideale auto. In dit geval de M3 :)
RScosworth zegt
@ CSL
Hoe groot is dat toerenbereik dan daadwerkelijk? Aangezien ik in mijn vrije tijd nogal wat autolectuur verslind heb ik al heel wat over deze twee giganten gelezen. En in alle tests die ik tot nu toe van de C63 heb gelezen/gezien (inclusief de tests met de vergelijking tot de M3) wordt er juist gesproken van het gigantische koppel over een zeer groot toerenbereik in de Benz. Sommige recensisten noemen de M3 zelfs ‘zenuwachtig’ wanneer deze met de C63 wordt vergeleken!
RScosworth zegt
@ CSL
Hmmm als de M3 daadwerkelijk comfortabeler is dan de C63 zou ik dat een aanzienlijke prestatie vinden.
Wat betreft de ideale auto, ik denk dat deze twee zo dicht bij elkaar zitten dat het op persoonlijke eisen en smaak aankomt. De tests waarin de BMW wint gaan steeds over de rondetijden op een circuit. Op het moment dat er naar het totale plaatje gekeken wordt wint de C steeds. Maar wellicht dat dat met de komst van de M3 sedan kan veranderen.
CSL zegt
@RScosworth
Ik vind het vergelijking zowiezo niet gaan tussen deze twee auto. Aangezien ze compleet andere kopers aantrekken. De M3 sedan met die automaat dan maar beter verglijken. Maar ik weet vrijwel zeker dat die het niet onder gaat doen kwa prestaties i.v.m de Coupe.
En die prijsverschil tussen de M3 sedan en C63 sedan kun je ook niet ontkennen.
Die gigantische koppel moet ook aanwezig zijn aangezien het enorme cilinderinhoud. De diesels hebben tegenwoordig al meer koppel. Over die ‘zenuwachtigheid’ Dat is juist het geval met de C63, zoals de filmpjes het ook goed laten zien. M3 is juist erg goed gebalanceerd.
Hier een filmpje van de Mercedes CLK63 AMG Black Series die nog verder getund is met het zelfde blok naar 520pk. Hij zegt duidelijk dat onder de 4000tp/m (koppelkromme?) weinig gebeurd en dat auto toch niet hellemaal is geworden wat die moest zijn.
http://nl.youtube.com/watch?v=1nHlhBEZuxE
Mercedes zegt
Prestaties ve CLK63 niet vergelijken met die van een C63, zeker niet als de CLK getuned is. Dat er bij een CLK6.3 weinig gebeurd onder 4000tpm zou mij ten zwaartse verbazen want dan zou hij niet (véél) sneller zijn als M3.
Een M3 is zéker en vast niet comfortabeler dan een C63 aangezien een M3 en BMW in het algemeen meer gericht is voor het “jong” volk en dus sportiever is ingesteld. Dit in verhouding met Mercedes dat voor het oudere volk is en dus meer stijl heeft/comfort heeft.
RScosworth zegt
@ CSL
Dat verhaal over het koppel zal vast en zeker kloppen; de CLK AMG Black Series moet een echte rijdersauto voorstellen aangezien hij als het ware de F1 safety car ’te koop’ moet voorstellen. Hoogst waarschijnlijk zal het koppelplateau in het ‘sportievere toerenbereik’ liggen. Dat diesels tot slot meer koppel hebben is nogal logisch, die worden namelijk volgehangen met turbo’s.
De C-klasse is een totaal andere auto namelijk een 4-deurs sedan. Deze zou meer luxe uit moeten stralen wat ook tijdens het rijden te voelen zou moeten zijn. Vandaar dat deze bij lage toeren alsnog als een raket vooruit moet schieten.
Over prijsverschil tussen de M3 sedan en de C63 zul je mij niet horen klagen. De M3 sedan is zelfs goedkoper dan de coupe.
eddy rocket zegt
@ Beamer
I’m hoor iedereen b!tchen over het verschil tussen de kleine motor van bmw en de grote motor van amg.. Waarom copieeert audi en bmw mercedes door in hun M en RS modellen een V-10 te gebruiken? De Benz is helaas een dikkere bak om te rijen. Die mooie bochtje driften doen mensen die ’n m3 kopen toch niet. Wel is het leuk dat een 4 deurs Benz die 2 deurs kamper disco bak zoek rijdt bij het stoplicht.
Oh ja, en leuk dat alle MB haters niet toe willen geven dat de Benz een alles overtreffend geluid heeft. Rij zelf een 1998 M5 dus ben gek op de oude m-series maar kan niet ontkennen dat Benz vanaf nu mn voorkeur heeft!
CSL zegt
@RScosworth
Dus de C63 is geen rijdersauto?
@Mercedes
Ik was net als jou ook verbaasd toen ik ontdekte dat de M3 comfortabeler was. Maar het is echt zo. De c63 is keihard geveerd om een beetje mee te kunnen komen in de bochtjes.
sacha zegt
@CSL: “De c63 is keihard geveerd om een beetje mee te kunnen komen in de bochtjes.”
Wat ben je toch slecht geïnformeerd. Advanced Agility is standaard op de C63 AMG:
Op weg naar huis zet je ‘m gewoon weer in de comfortstand.
Bubbel zegt
in een woord fantastic
Rick S. zegt
Clarckson: “M3 drivers don’t have friends”
Inderdaad!
Kobey zegt
wat een lelijke hok die AMG met vrachtwagen spiegels bah bah..9999x liever de M3..Heerlijke hoogtoerige motor wacht maar op de test met automatische versnellingsbak en de AMG maakt helemaal geen kans!
Tim zegt
En hier gaan we weer , Mercedes bla bla , Bmw bla bla………..
Koppel bla bla , pk’s bla bla……….
Iedereen ligt hier maar te zeuren over welke ze zouden kopen , terwijl 95% van alleman die hier komt zeiken nog eens niet de verzekering van zo een wagen kan betalen . Laat staan de wagen zelf.
Als er iets is wat een motor sloopt , dan zijn het toeren. Een laagtoerige motor gaat veeeeeeel langer mee dan ééntje die met de 10 000rpm flirt. Ik kan dus best begrijpen dat mercedes voor een grote inhoud gaat met een relatief laag vermogen.
Trouwens die cijfers die jullie allemaal aanhalen zeggen me niets tenzij ze uitgetekend staan in een grafiek van koppel t.o.v. vermogen . Dan pas krijg je een idee van hoe de motor zich gedraagt
Maar puur afgegaan op die cijfers blaast die mercedes de bmw gewoon weg , De bmw mag dan wel iets beter op circuit zijn , maar kom wie koopt die auto om op het circuit te raggen?? In het dagelijkse leven ga je 10 keer meer fun beleven aan het koppel en de hernemingen van de mercedes.
m5 zegt
ach het ligt tegenwoordig zo dicht bij elkaar allemaal ik denk dat als je de m3 sedan en de c63amg loslaat op een circuit het bar dicht bij elkaar zit
persoonlijk zou ik voor de c63amg die vind ik echt heel erg mooi :)
CSL zegt
@sacha
Juist volgens mensen die hem gereden hebben, is die zelfs in de Comfort-mode te hard geveerd.
Ik heb trouwens pas geleden een paar dagen met een GL 420 CDI(luchtvering) mogen rijden. Die ook erg hard was in Sport en het Comfort stand. Voor mij is het alleen maar beter als ik weet wat onder de auto gebeurd, maar het viel wel erg tegen dat die zelfs in e comfort stand zo hard geveerd was, en dat voor zo’n zware auto. Dan kan ik me wel voorstellen hoe hard die C63 geveerd is.
sacha zegt
@CSL: Nou, dan hoef ik ‘m niet. Ik wil wel een beetje comfortabel kunnen rijden. Anders ga ik wel all-out voor zo’n CLK Black Series.
w0o0dy zegt
@sacha: koop een GT-R, comfort genoeg en ook geen stakker qua prestaties en nog goedkoper ook ;) (Sacha in een Nissan, who am i kidding?)
sacha zegt
Ben je gek geworden! Ik ga toch niet in een Nissan rijden!
Geintje, ik wil die GT-R graag eens proberen.
SimonMc zegt
@Mercedes: een paar berichten terug had je het er over dat brabus met de bullit een 700+ pk versie van de C63 had uitgebracht?
Nou, dat klopt niet echt…De bullit heeft niet een getunede versie van het 6.2 liter V8 blok, maar wel het bekende door brabus getunede 6.0 liter twinturbo V12 blok van de mercedes 600 reeks !
Het blok is van 6.0 liter opgeboord naar 6.2 liter en braakt nu 730 pk en een ongelimiteerde 1320Nm koppel uit !
Je had moeten weten dat brabus niet zomaar ergens 720Nm koppel EXTRA heeft weten uitgetoverd, zonder gebruik van turbo’s ed.
Voor de naam mercedes te hebben, ben je blijkbaar wel niet zo goed op de hoogte van hun techniek ;)
Mercedes zegt
@SimonMc
Neen, ik weet de prestaties van alle wagens getuned door brabus niet uit mijn hoofd, ook al is het er eentje zoals de bullit.
CSL zegt
@Mercedes
Maar dan moet je toch wel weten dat de SLR nog altijd gebruik maakt van compressor?
Arne zegt
Doe mij toch maar de M3 hoor.
Veel gebalanseerder en op circuit sneller en handelbaarder als de CL63 AMG.
Maar als je echte snelheid wilt combineren met luxe zou je toch voor de CL63 AMG moeten gaan.
De sound klinkt bij de twee wagens als: GGGRRRR, hier kom ik, uit de weg.
Toch is de CL63 AMG sneller als de M3 in de eerste test, M3: 137 MP/H=219.2 KM/U, CL63 AMG: 138 MP/H=220.8 KM/H.
Ik vind ook dat de M3 veel aggresiever lijkt dan de CL63 AMG en hij is ook veel mooier opgevoerd en daarmee bedoel ik dat aan bijna alle onderdelen gesleuteld is en bij de CL63 AMG is het precies alsof ze willen zeggen dat als ze er vanachter een paar lettertjes bijgezet zijn, een paar nieuwe velgen, een spoiler en een opgevoerde motor je er ineens veel meer voor moet betalen.
Gilton zegt
Toch denk ik dat het de M3 in het dagelijks leven ook sneller zal zijn dan de Mercedes C63. Zodra er een bocht verschijnt ga je nadenken dus snelheid verminderen met die C63. De M3 kom je de bocht uit en denk je. Shit dat kon veel sneller! En trouwens voor dat geld is de balans van C63 duidelijk belabberd!
Mercedes heeft zijn huiswerk weer niet goed gedaan.
w0o0dy zegt
SportAuto heeft een C63 AMG met sperdifferentieel vergeleken met de M3 sedan en wat denk je? Even snel op het korte circuit van Hockenheim!
Bewijs dat de auto dat differentieel hard nodig heeft…. vraag is alleen: Waarom zit die er standaard niet onder en waarom hebben ze de journalisten eerst de auto laten testen zonder dat differentieel?
Ken zegt
de 3 wagens zijn stuk voor stuk goede wagens, toch denk ik dat de M3 in’t dagelijks leve toch het leukste is om mee rond te rijde. hij is mss wel minder rap dan de C, maar hoeveel keer staat ge an het ligt dan ook naast zo ne C6.2. De merc is ook een bande freter, wat ook niet echt praktisch voor het dagelijks gebruik. de audi valt wel mee, maar persoonlijk vind ik het 4X4 systeem maar niks, vind ik soms zelfs niet beter in de bochte. sommige mense vinde de M3 vulgair, dan zulle we maar zwijge over al de chroom op de merc en de audi, wat ik nogal wat amerikaans vind overkome. Geef mij dus maar de M3: mooie wage, snel genoeg en probeert me niet te vermoorde in de bochte
MERCEDES AMG zegt
Daaruit blijkt nogmaals dat de mercedes C63 Amg een prachtige wagen is wat een geluid prachtig design kortom. Mercedes is the best!!!! 8)