Iedereen wordt tegenwoordig opgelegd om vooral niet teveel brandstof te verbruiken en ook echt op de CO2-uitstoot te letten. Tegelijkertijd wil je ook zo veel mogelijk pk’s in je auto hebben. Mercedes zette een stap in de goede richting met de Bluetec dieselmotor en Brabus heeft nu naast de aanpassingen voor de normale E-klasse ook een upgrade voor de Bluetec modellen. Milieuvriendelijk en snel in één auto dus.
Brabus heeft de Mercedes E300 Bluetec omgedoopt tot “Brabus PowerXtra D6 BLUE”. Dat is een lange naam maar het komt er op neer dat ze 47 pk extra uit de motor hebben weten te halen waardoor het totaal nu 258 pk is. Het koppel stijgt van 540 Nm naar 610 Nm. De extra power komt door een aanpassing van het motormanagementsysteem. De 0-100 sprint doet deze D6 in 6,8 seconden wat bijna een halve seconde sneller is dan de standaard auto. De topsnelheid blijft helaas wel begrensd op 250 km/u. De uitstoot is echter maar 35% van de Euro V normen dus zelfs de milieufreaks kunnen gewoon met deze E-klasse komen voorrijden.
De ombouw is mogelijk bij alle reguliere Mercedes-dealers en gaat 1790 euro kosten. Daarvoor krijg je een garantie van 100.000 kilometer dus wie zei dat tuners onbetrouwbaar zijn?
Zephyr zegt
Voorkant (door de grill) doet me denken aan die Aziaat, weet niet meer welke,
dikke richard zegt
@ Zephyr
Al die Mercedessen lijken op Chineese (auto’s?). ;)
SimonMc zegt
Dus hoeveel pk is het nu??
-Edit: 258. Het staat nu ook in het artikel-
S65 AMG zegt
Eind resultaat van het verneuken van de mooiste Mercedes die er maar bestaat..E classe..
hjd zegt
lelijke velgen..
normaal vind ik brabus mooi maar deze??? wat een gedrocht
bob zegt
Kijk .. nou nog een M3 diesel en dan gaat het ergens op lijken. Echter .. achterwiel aandrijving zuigt imho.
mrB zegt
en is die nou net zo zuinig? Ik geloof nooit dat je zonder veel onderzoek gewoon de ff het motermanagement kan veranderen voor meer PK’s. Wel mooi dat die een best veel vermogen heeft en groen genoeg is voor deze tijd
Dreier zegt
@ bob
????? Achterwielaandrijving zuigt??????
In welk energielabel krijgt deze Brabus? Met toch ook al 163PK heeft de 520D een label A. Een standaard E diesel komt pas met label C….
bob zegt
Kijk maar eens wat achterwiel aandrijving doet … ik vind dit persoonlijk levensgevaarlijk:
http://archives.seattletimes.nwsource.com/cgi-bin/texis.cgi/web/vortex/display?slug=weather29m&date=20080129&query=snow+road
Achterwiel aandrijving is leuk op het circuit .. maar ik ben voorstander voor AWD of 4WD.
VonStroke zegt
@Bob: All Wheel Drive of Four Wheel Drive zijn denk ik toch hetzelfde ;)
bob zegt
Nope .. ze bijna hetzelfde, maar niet helemaal. Lees maar eens
http://www.4x4abc.com/4WD101/difference_4WD_awd.html
Alec zegt
@Bob
AWD & 4WD wordt als hetzelfde beschouwd…. de computergestuurde bla bla en de keiharde diffs kunnen elkaar niet matchen maar geven wel eenzelfde vorm van betrouwbaare aandrijving……
Verder is RWD een goede vorm van aandrijving doordat het koppel van de auto beter verdeeld wordt over de massa. Ook het corrigeren van een RWD auto is, met uiteraard slipervaring, niet direct makkelijker maar wel eenvoudiger dan bij een FWD. Wanneer een FWD zijn grip verliest ben je namelijk niet alleen je aandrijving maar ook je stuur (controle) kwijt.
FWD is geproduceerd met het oog op de kosten, met een FWD auto is het makkelijker om verschillende carroseriën en moteren bij elkaar toe te passen.
Nadeel is wel dat er een ingewikkelder mechanisch systeem nodig is om de voorwielen aan te drijven, gelukkig heeft citroën daar de oplossing voor gevonden.
En voordat je de doorgaans standaard opmerking maak dat ik waarschijnlijk een BMW rij…..dan heb je dat fout, ik rij al jaren met een FWD auto.
boostah zegt
FWD moeilijker controleerbaar, sorry hoor maar mijn grootmoeder kan zelfs een FWD terughalen wanneer ie te snel een bocht in wilt. Natuurlijke reactie als er iets fout gaat is remmen en blijven draaien, hoe haal je je uit de problemen met een FWD, door te remmen en draaien (alle preferable gewoon van de gas komen en licht remmen), tov een RWD lijkt me dit toch bakken makkelijker en minder foutgevoelig
bob zegt
Ik ben het niet echt eens met dat het gemakkelijker is om een RWD auto in de hand te houden. We moeten wel uitgaan hier van de ‘gewone man of vrouw’ .. en niet iemand die 3 jaar race ervaring heeft.
Gregorius zegt
FWD, AWD, RWD, hier gaat het niet om.
Het is gewoon een mooi initiatief van Brabus dat de normale E klasse bezitter (dus de NIET Taxi) een optie heeft om voor een betaalbaar bedrag toch wat meer uit zijn dure aankoop te halen. Dit is net dat beetje extra dat een trotse eigenaar zoekt!
Bravo als dit bij meerdere modellen mogelijk is.
Kortom: over deze optie valt gewoon niks te zeuren!
ik de dinges zegt
Kleine prijs voor een boel meer rijplezier!
Davidov zegt
4 uitlaten zien er wat overdreven uit.
floryn zegt
de uitstoot wat Co2 of NOX etx? ik denk NOX…..
verder is de auto enigzins verneukt
M Freak zegt
@ Zephyr
De Hyundai Genesis? ;)
Dr speed zegt
@ bob
vreemd mij hebben ze alltijd geleerd dat als je overstuurd in een fwd je toch echt niet moet gaan remmen want je wielen hebben al geen grip? dus wordt het risico dat je wielen blokkeren een stuk groter
lijkt me een geval van logisch nadenken
Baloni zegt
Hoezo nou weer 4 uitlaten?
Echt heel onnodig en lelijk.. 1 uitlaat is voldoende voor zo’n simpel auto’tje
FabianVTR16V zegt
@ Zephyr
ik denk de kia Opirius ;)
http://www.leblogauto.com/images/kia_opirus.jpg
Maarten zegt
100.000km garantie? Dat is niet veel. Er zullen genoeg Mercedes rijders zijn die meer dan 60.000 per jaar rijden. Ben je er na anderhalf jaar doorheen. Doen dan 300.000km als je vertrouwen hebt in je product.
Ik blijf die dubbele mislampen een aanfluiting vinden. Kun je ook het pakket bestellen zonder die tupperware?
wimpie zegt
@ Dreier
Bluetec, dus mijn beste gok is A. Uitstoot is immers 35% van de EURO 5 norm.
DennieFR zegt
@ Maarten
Voor 1790 krijg je alleen die aangepaste chip + ”B” embleem.
Voor het bumperpakket + uitlaatsysteem ben je al snel duizenden euro’s meer kwijt,anders koop ik morgen nog een E-klasse :D
Walvius zegt
mmm brabus heeft niet zoveel aan het uiterlijk besteed volgens mij , ik vind hem niet zo mooi ogen…terwijl ik de Mercedes E-klasse waarschijnlijk een van de mooiste sedans van mercedes vind.
W!d zegt
Ik snap niet waarom mercedes deze chip niet standaard in hun auto’s plaatst.. meer vermogen.. zuiniger.. best of both worlds